Schade oldtimer
Met de lage tempereturen (-19) wilde mijn Mercedes oldtimer uit 1978 niet meer starten. Ik heb mijn garage gebeld, hij is gekomen en geconstateerd dat de startmotor kapot was.
Hij heeft geprobeerd de auto te starten middels kopelen van 2 accus aan elkaar (dus 24 volt). Op dat moment is een stuk kabelboom van de auto verschroeit, waar door grote schade is ontstaan in de electrische bedrading onder de dashboard.
Wat zijn nu mijn rechten , hoe kan ik nu deze schade vergoed krijgen als de garage zijn schuld niet erkent, wat overigens nog niet het gevaal is?
Ik wil graag voorbereid in gesprek met deze man gaan, en dus weten wat mijn rechten zijn.

Hallo,
U stond erbij en keek er naar???
Waarom 2 accu's aan elkaar koppelen?
Uw systeem is toch ook 12 volt?
Niet echt slim bezig geweest, u allebei dus.
Normaal start je met een draaiende motor van de hulpauto.
Eerst de startkabels op de accu van de niet startende auto, de hulpauto starten, en dan zelf starten in de niet startende auto.
lesje hoe start ik met hulpkabels
Vr.gr. poltol

Het is mogelijk om accu's parallel te schakelen. Dan blijft het 12 Volt. Dan dient wel de plus aan de plus en de min aan de min te worden gekoppeld en dan het beste bij gelijkwaardige accu's.
Hebben ze daar een fout mee gemaakt door ze in serie te zetten door 1 kabel te gebruiken en de plus van de 1 aan de min van de ander te koppelen? Dan ontstaat er 24 Volt.
Vladja

Ik ben het met Vladja eens. Als je 2 accu's aan elkaar koppelt, wordt het beschikbare amperage twee keer zo groot in de parallelschakeling. Dus kan er meer kracht gevraagd worden (zeker bij - 19 graden celsius) en is de kans van starten/aanslaan van de motor beter. Het is dus zeker aannemlijk dat de kabels in serie gezet zijn en er dus 24 volt op een 12 volt systeem ius gezet, want anders is er geen kabelboom verbrand. De garage (in casu de monteur) is in mijn ogen de "dader" en daarmee verantwoordelijk. Immers, van de garage mag je verwachten dat ze een monteur sturen die weet wat hij/zij doet. Blijft de vraag: hoe "kapot" de startmotor was. Als deze werkelijk 100% kapot was, zal een verhoogd amperage toch ook geen effect hebben.

[quote=vladja schreef op zondag 5 feb 2012, 15:06]Poltol,
Is een beetje mosterd na de maaltijd. Het ongeluk is al gebeurd.
Vladja
Jaaaaaaaaaaaaaaaa.
En .........................
Kan TS toch wel even zien wat er fout gegaan is.
De monteur is de pineut maar TS stond erbij en keek er naar.
Had ook kunnen vragen / zeggen, gaat dit wel goed??????????????????/
Fijne week verder, poltol

De vraag is dan: Weet TS dat twee accu's (fout?) aan elkaar koppelen niet goed is en heeft TS de daarvoor noodzakelijke kennis in huis? Je mag toch aannemen dat een garage die een monteur stuurt weet wat de monteur kan en doet.

[quote=mahadma schreef op zondag 5 feb 2012, 17:41]De vraag is dan: Weet TS dat twee accu's (fout?) aan elkaar koppelen niet goed is en heeft TS de daarvoor noodzakelijke kennis in huis? Je mag toch aannemen dat een garage die een monteur stuurt weet wat de monteur kan en doet.
Zo is het. Starten met startkabels, wiel verwisselen etc. kan je van een gewone automobilist verwachten. Maar accu's koppelen is een heel ander verhaal. Dat wist kennelijk die monteur ook niet.
Vladja
het lijkt mij vreemd dat een monteur het verschil tussen start baterijen in serie of paralel schakelen niet weet.
ik denk veel eerder dat de maasa aansluiting niet goed is en daardoor massa getrokken is door de draad bundel wat dus wel vaker voorkomt.
om dan te starten is het beter om de massa klem rechtstreeks op de motor te zetten zodat de start stroom niet via de gewone massa loopt.
ik kan hiervandaan niet constateren zonder meerdere gegevens of de monteur het fout gedaan heeft.

Gelet op de verschillende reacties en het feit van de verschroeide kabelboom is voor mij één ding zeker, bij een normale starthulp was je kabelboom niet verschroeid. Door de tweede accu en het idee van grindweg (slechte massa) zou de schroeischade zeker ook ontstaan kunnen zijn.
In elk geval zou ik met de garagehouder, directeur nivo, de zaak bespreken en de schade in eerste aanzet zeker onder de verantwoording van de garage brengen. Wellicht is een telefoontje/bezoek met/aan het Juridisch loket geen luxe, het zal best een aantal euro's gaan kosten qua herstellen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vliegtickets amerika overstap
Waarom kost een vliegticket van Düsseldorf naar Schiphol naar San Fransico met koffers op 13 oktober €597,-. Terwijl als je hem direct vanaf schiphol pakt, dus een complete vlucht minder. 718 euro. Ik snap dat het waarschijnlijk een kwestie van vraag en aanbod is.... maar millieu technisch kan KLM dit echt niet maken. Lees meer
Bellegingshypotheek
De waarde vd beleggingen van mijn beleggingshypotheek zijn hoger dan rest hypotheekschuld, waarom kan mijn hypotheek daarmee niet afgelost worden. Nu moet ik tot mijn 84e hypotheekrente blijven betalen Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer

Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer