jftm
door jftm Feb 14, 2012 om 20:01
Auto & vervoer

Vluchtstrook als spitsstrook; negeren of gebruiken ?

Ik heb het gevoel dat meer autobestuurders het niet eens zijn met het gebruik van de ooit veilige vluchtstrook, als spitsstrook.
Veel bestuurders, net als ikzelf, blijven gewoon links van de doorgetrokken streep rijden.
De strook zou rood afgekruist moeten worden als je pech krijgt maar heb toch vaak met eigen ogen een (vracht)auto zien staan zonder waarschuwing. Je zal er maar in zitten als levend doelwit ! Je zal zoiets maar tegenkomen op je weg !
Klaarblijkelijk zit men niet iedere minuut even goed op te letten.
Situaties als genoemd, bijvoorbeeld op de A13, A1 en A50 Arnhem-Apeldoorn.
De beheerders denken dat we niet begrijpen dat je in die situaties, wettelijk, de doorgetrokken streep gewoon mag overschrijden. Men beseft niet dat het een algeheel protest is...of heb ik het mis ? Ben ik alleen in deze gedachte.

2531 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

O, daar kan ik me ZO aan ergeren, aan die mensen die niet gewoon rechts rijden. Vaak zijn het nog mensen die ruim 10 kmh onder de max rijden ook. ver-schrik-ke-lijk!! Je beseft je toch wel dat hierdoor enorm gevaarlijke situaties ontstaan, waar mensen de raarste fratsen uit moeten halen om er links langs te kunnen he?

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een verzoek aan iedereen die het met TS eens is: blijf alsjeblieft van de weg! Mensen die zo bang op de weg zijn, dat ze niet eens de verkeersregels durven te volgen, hebben klaarblijkelijk volledig onterecht een rijbewijs. Ga lekker met de trein!

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:05: Nog een verzoek aan iedereen die het met TS eens is: blijf alsjeblieft van de weg! Mensen die zo bang op de weg zijn, dat ze niet eens de verkeersregels durven te volgen, hebben klaarblijkelijk volledig onterecht een rijbewijs. Ga lekker met de trein!

Zeg makker...waar staat dat Ts bang is?
Voor het gemak ga je er maar vanuit dat iedereen ook bang is wanneer men de tijdelijke spitsstrook mijdt,
Of beter gezegd...ga er zelf maar rijden, natuurlijk niet remmen als er eentje met pech staat, dat houdt maar op...

Wat bedoel je eigenlijk met rare fratsen om er langs te komen? Laat me raden, je bent ook nog een bumperklever...?

Weet je wat jij moet doen? een fiets kopen! Zulke agressieve figuren zoals jij horen niet op de weg.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

van leyden schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:40:
naitsoezn schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:05: Nog een verzoek aan iedereen die het met TS eens is: blijf alsjeblieft van de weg! Mensen die zo bang op de weg zijn, dat ze niet eens de verkeersregels durven te volgen, hebben klaarblijkelijk volledig onterecht een rijbewijs. Ga lekker met de trein!

(bla-bla-blaatverhaal)...

Wat bedoel je eigenlijk met rare fratsen om er langs te komen? Laat me raden, je bent ook nog een bumperklever...?

Neehoor, want ik hou me, in tegenstelling tot de onnodig-links-rijders wel graag aan de verkeersregels. Dat houdt o.a. in: niet rechts inhalen, dus ik moet twee banen naar links om in te halen, en vervolgens weer twee banen terug om zoveel mogelijk rechts te houden.

Verder hou ik ook van niet-in-de-file staan, dus die spitsstroken zijn meer dan welkom. Zulk wegmisbruikersgedrag als onnodig-links-rijden leidt er alleen maar toe dat de spitsstroken afgesloten worden, wat weer leidt tot nog meer files. Als iedereen die geen gebruik van de spitsstrook wenst te maken nou gewoon van de weg af blijft, dan zijn er ook geen files meer. Twee vliegen in één klap!

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:00: O, daar kan ik me ZO aan ergeren, aan die mensen die niet gewoon rechts rijden. Vaak zijn het nog mensen die ruim 10 kmh onder de max rijden ook. ver-schrik-ke-lijk!! Je beseft je toch wel dat hierdoor enorm gevaarlijke situaties ontstaan, waar mensen de raarste fratsen uit moeten halen om er links langs te kunnen he?

Ik rijd ruim de maximale snelheid die ter plaatse gereden mag worden en mijd de spitsstrook waar de vluchtstrook opgeofferd is, uit protest en niet wegens angst. Door mijn snelheid hebben niet veel bestuurders er last van, en haal ik meestal bestuurders op de spitsstrook in.
Ik merk alleen dat meer mensen die neiging hebben links van de doorgetrokken streep te blijven, en vraag me dus af of er meer bestuurders zijn die mijn mening delen, dat het juist gevaarlijk is, de spitsstrook wel te gebruiken.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jtfm: kom eens met drie recente concrete voorbeelden (links graag!) waaruit blijkt dat het openstellen van de spitsstrook tot ongelukken heeft geleidt?

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:56: @jtfm: kom eens met drie recente concrete voorbeelden (links graag!) waaruit blijkt dat het openstellen van de spitsstrook tot ongelukken heeft geleidt?

Kom jij maar eens met het bewijs dat een spitsstrook nog nooit tot een ongeluk heeft geleid! Kan je niet.
Of dacht je dat automobilisten nooit pech hebben als de spitsstrook open is?

Je commentaar getuigt ook van weinig inzicht...alsof iedereen zo maar even drie ongelukken op kan noemen waarbij een spitsstrook een rol heeft gespeeld.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:56: @jtfm: kom eens met drie recente concrete voorbeelden (links graag!) waaruit blijkt dat het openstellen van de spitsstrook tot ongelukken heeft geleidt?

Zoals ik al zei heb ik het meegemaakt dat op de A50 bij Arnhem, richting het zuiden, dus bijna bij het einde van de spitsstrook, er een vrachtwagen stil stond waar er nog 100 op de matrixborden stond over de volle breedte van de weg. Er was nog niets gebeurd. Nu had ik daar kunnen staan wachten op een ongeval maar je kunt je voorstellen dat de kans er op wel behoorlijk eng toeneemt als er een voertuig stil staat zonder waarschuwing in de spits.
Het tweede voorbeeld was op de A13, waar er een pechgeval stond op de spitsstrook net voor delft, ook zonder een rood kruis. Geadviseerd wordt niet uit te stappen, maar te wachten op hulp. Ik weet niet hoe het bij jou gaat maar als ik in m'n achteruitkijkspiegel auto's en vrachtauto's op me af zie komen met 100 per uur ben ik er uit en probeer een veiliger plek te bereiken in de berm. Ook niets gebeurd toen ik er langs reed maar schrikken was het wel.
Een derde keer was vorige week op de A28 onder dat afdak, waar een personenauto gelukkig op zo'n "parkeereiland" stond naast de spitsstrook, maar waar volgens een medewerker van RWS (die ik opbelde om het door te geven) de spitsstrook in zo'n geval ook leeg moet. Op dat moment mocht iedereen er dus gewoon op alle stroken 100 rijden.
Drie gevallen waar er telkens iets misgegaan is met de veiligheidsmaatregelen die genomen zijn.
Voelt u zich nog veilig?

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hou de vluchtstrook als vluchtsstrook vor de mede gebruikers als ze pech hebben als er geen berm is waar ze terecht kunnen.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2012 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

van leyden schreef op dinsdag 14 feb 2012, 22:05:
naitsoezn schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:56: @jtfm: kom eens met drie recente concrete voorbeelden (links graag!) waaruit blijkt dat het openstellen van de spitsstrook tot ongelukken heeft geleidt?

Kom jij maar eens met het bewijs dat een spitsstrook nog nooit tot een ongeluk heeft geleid! Kan je niet.
Of dacht je dat automobilisten nooit pech hebben als de spitsstrook open is?

Ehm, dingen die niet gebeurt zijn, kan ik ook geen voorbeelden van geven he. Niet zo slim dus.
jftm schreef op dinsdag 14 feb 2012, 22:08:
naitsoezn schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:56: @jtfm: kom eens met drie recente concrete voorbeelden (links graag!) waaruit blijkt dat het openstellen van de spitsstrook tot ongelukken heeft geleidt?

Zoals ik al zei heb ik het meegemaakt dat op de A50 bij Arnhem, richting het zuiden, dus bijna bij het einde van de spitsstrook, er een vrachtwagen stil stond waar er nog 100 op de matrixborden stond over de volle breedte van de weg. Er was nog niets gebeurd. Nu had ik daar kunnen staan wachten op een ongeval maar je kunt je voorstellen dat de kans er op wel behoorlijk eng toeneemt als er een voertuig stil staat zonder waarschuwing in de spits.
Het tweede voorbeeld was op de A13, waar er een pechgeval stond op de spitsstrook net voor delft, ook zonder een rood kruis. Geadviseerd wordt niet uit te stappen, maar te wachten op hulp. Ik weet niet hoe het bij jou gaat maar als ik in m'n achteruitkijkspiegel auto's en vrachtauto's op me af zie komen met 100 per uur ben ik er uit en probeer een veiliger plek te bereiken in de berm. Ook niets gebeurd toen ik er langs reed maar schrikken was het wel.
Een derde keer was vorige week op de A28 onder dat afdak, waar een personenauto gelukkig op zo'n "parkeereiland" stond naast de spitsstrook, maar waar volgens een medewerker van RWS (die ik opbelde om het door te geven) de spitsstrook in zo'n geval ook leeg moet. Op dat moment mocht iedereen er dus gewoon op alle stroken 100 rijden.
Drie gevallen waar er telkens iets misgegaan is met de veiligheidsmaatregelen die genomen zijn.
Voelt u zich nog veilig?

En de ongelukken waren waar? Want ik lees alleen zogenaamd "gevaarlijke situaties". Alsof we allemaal de weg op gaan om lekker anderen dood te rijden :S.

Weet je wat: maak elkaar lekker bang, ga vooral lekker verder, maar doe het zonder mij. Je vroeg om meningen, en mijn mening is in ieder geval duidelijk. Ik laat deze discussie verder voor wat ie is.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2012 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen moet opletten dus een plotseling stilstaande auto kan gebeuren.
Verder is alarm knipperlichten bij pech verplicht en geen driehoek zetten want je moet wachten tot het kruis rood word.
Bij remmende auto's zal er een melding komen dus rood kruis geplaatst worden.

Als je tijdig naar rechter strook ging en niet remde op de vluchtstrook zal deze daarom open blijven.
Dus de onnodig op rechter strook rijdende en niet de vluchtstrook gebruikende indien mogelijk veroorzaken het gevaar dus.

Dus ga in dit soort gevallen met open vluchtstrook gewoon 60 Km rijden op rechter strook en de alarmen gaan werken en de strook word zeer snel gesloten.
Deze file die je dan zelf veroorzaakt gaat via de detectie lussen naar de centrale die kan zien waarom U afremde.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2012 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen moet opletten dus een plotseling stilstaande auto kan gebeuren
Ben het hier helemaal mee eens de meeste brokkemakers hadden het kunnen voorkomen doordat zij niet volledig de aandacht op de weg hebben.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2012 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De voorbeelden van dat spitstroken gevaarlijk zouden zijn staan volgens mij los van de spitsstroken zelf. Het komt ook voor dat auto's aan het einde van de invoegstrook opeens stil staan, met allen risico's die daarbij horen. Sterker nog, veel aanrijdingen gebeuren op de linkerrijbaan, ver weg van de spitsstroken.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geadviseerd wordt niet uit te stappen, maar te wachten op hulp.

Ik weet niet waar je deze onzin vandaan hebt, maar natuurlijk wordt dat niet geadviseerd. De ANWB raadt mensen ook altijd aan een veilige plek te zoeken achter de vangrail.

Het is natuurlijk van de zotte, dat een spitstrook niet gebruikt wordt. En waar het onveilige situaties op kan leveren zijn er op die plekken waar de spitstrook regelmatig open is zg. parkeerhavens waar je in geval van nood/pech kan staan.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2012 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik erger mij aan auto's die op de middenbaan blijven rijden. Ik rij ze gewoon rechts voorbij uit protest.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2012 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@naitsoezn
Ben het helemaal eens met je.
Al die onnodige links-rijders van de weg af schoppen. Maar op de duitse snelwegen zijn het ook doorgaans de Nederlanders, die niet weten hoe het moet en onnodig links blijven hangen.
En ik rijd tegenwoordig ook weer exact 100, na recent weer voor een paar km te hard een bon te hebben gehad. Ja, je gaat wel eens mee in de massa, aanpassen aan het verkeer heet zo iets.
Wat mij wel irriteert aan het gegeven spitsstrook is de soms zeer verwarrende signalering. Soms lijkt er in de toepassing enige willekeur te bespeuren. En is het een optie om de alleen de spitsstrook een beperking van 100 km per uur te geven, of alleen voor vrachtverkeer te openen?
Ik rijd zelf dagelijks de A50 Apeldoorn-Arnhem vv. Op alle tijden van de dag, ook in de spits en 's nachts. Mijn ervaringen gelden dus met nam dit traject.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2012 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

JFTM

U vraagt naar een mening over uw stelling.
U overtreed de wet en u wilt anderen daartoe ook verleiden.
U bent wettelijk verplicht om de rechter rijstrook van een autosnelweg te gebruiken,
natuurlijk alleen als daar de gelegenheid toe is.
Als u dit niet doet kunt u een bekeuring krijgen.
Ik maak overal gebruik van de spitsstrook als dit mogelijk is.
Ik ben dat wettelijk verplicht.
Ik rijd daar de toegestane snelheid, plus een beetje.
Ik moet dan TWEE rijbanen naar links om een sukkel in te halen die 85 rijdt aan de linkerkant van de doorgetrokken streep.
En als u een stilstaande auto op de spitsstrook niet van ver ziet, dan heb ik twijfel over uw gezichtsvermogen.
En u vraagt zich af of de links van de streep rijders dit doen als stil protest.
Nee hoor : het zijn gewoon eigenwijze sukkels met streepvrees !
Die de vlotte doorstroming van het verkeer afremmen.
Want let maar op : die links van de streep rijders rijden meestal langzamer dan de toegestane snelheid.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2012 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wist u dat
* de meeste auto's met pech gewoon door kunnen rollen tot de eerstvolgende vluchthaven. Deze zijn gemaakt ter compensatie van de vluchtstrook? Slechts een enkeling heeft de pech dat de auto echt ineens stilstaat, maar dat is echt een uitzondering.
* sommige mensen gewoon de vluchtstrook gebruiken om de kaart te lezen of om te bellen?
* veel mensen weten dat er iets met hun auto aan de hand is, maar toch gewoon door blijven rijden want we zullen het nog wel redden?
* veel mensen zien dat ze bijna geen brandstof meer hebben en toch hopen dat ze de goedkope pomp 100 kilometer verderop nog kunnen halen?
* de mensen van Rijkswaterstaat niet continu alle snelwegen in de gaten houden? Zij kijken naar een hoop schermen, maar pas als er een auto stil komt te staan dan waarschuwt het systeem hun en kijken ze met de camera wat er aan de hand is. Vervolgens wordt er actie ondernomen.

Gebruik de spitsstrook. Deze is hier voor gemaakt.
Hierdoor voorkomt u onveilige situaties door mensen die dan weer via de spitsstrook inhalen.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2012 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vluchtstrook moet een vluchtstrook zijn en blijven en de extra spitsstroken moeten meteen volledige rijbanen worden. Een rood kruis boven de strook moet alleen gegeven worden als deze strook door omstandigheden niet gebruikt kan worden en niet omdat het verkeersaantal laag is en deze strook wel afgesloten kan worden.
Nu lokt RWS mensen uit om in de fout te gaan door over de strook met een rood kruis te rijden omdat de andere sukkelaars op de overige stroken te lage snelheid rijden of er weer een vrachtwagen aan het inhalen is en het hele verkeer ophoud.

Dus voor de mensen die het aangaat: vluchtstroken vluchtstroken laten, spitsstroken altijd open en rood kruis boven de weg bij werkzaamheden of ongeval.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2012 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeanne388 schreef op donderdag 16 feb 2012, 12:31:
Geadviseerd wordt niet uit te stappen, maar te wachten op hulp.

Ik weet niet waar je deze onzin vandaan hebt, maar natuurlijk wordt dat niet geadviseerd. De ANWB raadt mensen ook altijd aan een veilige plek te zoeken achter de vangrail.

Het is natuurlijk van de zotte, dat een spitstrook niet gebruikt wordt. En waar het onveilige situaties op kan leveren zijn er op die plekken waar de spitstrook regelmatig open is zg. parkeerhavens waar je in geval van nood/pech kan staan.

Die onzin heb ik van de parkeerhavens zelf. Zodra je er staat kun je een bord lezen waarop staat dat je niet uit moet stappen en direct 112 moet bellen !
Dit in gevallen waar je dus niet even een berm in kan lopen of over een geleiderail springen. Nog maar te zwijgen van die mensen die slecht ter been zijn. U beseft niet dat de parkeerhaven daarvoor al berm en "achter de geleiderail" was. Omdat de vluchtstrook reeds weg is en de berm gebruikt als parkeerhaven blijft er vaak niet veel anders over dan blijven zitten.... Je zal maar geen telefoon hebben of ze zullen je maar niet zien op die beeldschermen.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2012 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben de sukkelaars die niet rechts rijden zo moe dat ik al geen moeite meer doe om ze links te passeren. Rechts schiet vaak beter op, zelfs op de spitsstroken. Uit gesprekken met mensen die graag links rijden begrijp ik dat ze last hebben van een slecht inschattingsvermogen en daarom veilig op hun rijbaan blijven rijden. Daar kan ik me iets bij voorstellen. In verband met de doorstroming lijkt het me daarom verstandig om het verbod op rechts inhalen op te heffen. Die wet stamt nog uit de tijd dat het niet zo druk was op de wegen. Mensen die daar moeite mee hebben zijn kennelijk een gevaar op de weg. Ik pleit daarom ook voor een APK op de weggebruikers en niet alleen op de voertuigen.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2012 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon bijna 100 en rechts rijden.

Ik heb al een paar keer helemaal naar de linker strook moeten uitwijken omdat er iemand langzaam voortsukkelde op de middelste strook. Rechts inhalen is ook gevaarlijk en is tevens verboden in dit land.
De afstanden zijn denk ik te kort voor het keep-your-lane principe, zoals in Canada bijvoorbeeld.
Er zijn, behalve niet rechts houden, nog veel meer rare gewoontes die zogenaamd ervaren weggebruikers zichzelf aangemeten hebben, zoals aan het begin van de invoegstrook meteen, nog te langzaam rijdend, invoegen.
Er is maar een oplossing en dat is om iedereen, die zich niet aan de regels houdt, opnieuw lessen te laten volgen in hoe het ook alweer moet en waarom dat zo is.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2012 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik merk dat de meeste mensen er van uitgaan dat niet geheel rechts rijdende bestuurders de boel ophouden. Dat is niet zo. De genoemde situaties zijn alle weggedeeltes waar er meer dan twee rijstroken zijn. Verder heb ik vermeld dat ik altijd, net als de mensen voor mij trouwens, ruimschoots de max. snelheid rijden. De bestuurders die mij dus alsnog willen inhalen overtreden zelf de wet door harder te rijden dan toegestaan. Inhalen is dus niet nodig en mag niet, ergo; ik rijd in theorie niemand in de weg!

ve
door verwijderd - Feb 20, 2012 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen die hun eigen verkeersregeltjes maken, moeten in ieder geval niet zeuren als een ander dat ook doet. Of inhalen nodig bedpaal ik bv.zelf. Dat is mijn eigen regel. In het geval van jftm: rechts
Zijn trouwens altijd vrouwen die bang zijn en mannen van 65+ type boekhouder.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 08:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn trouwens altijd vrouwen die bang zijn...

fijn dat generaliseren. liever een vrouw die rustig en veilig rijdt dan een vent die bumperkleeft, rechts inhaalt en altijd minstes 10 km te hard rijdt.

gewoon de spitsstrook gebruiken als die er ligt.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ik de discussie iets versimpelen;
Wie is er voorstander van het opofferen van een vluchtstrook voor een spitsstrook?
Moet dat dan 24uur per dag of alleen tijdens spitsuren?

ve
door verwijderd - Feb 22, 2012 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben voorstander van de vluchtstrook als spitsstrook tijdens de spits. zorgt voor een betere doorstromen, mensen sneller thuis, minder ongelukken,

ve
door verwijderd - Feb 22, 2012 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

jftm schreef op dinsdag 21 feb 2012, 20:15: Laat ik de discussie iets versimpelen;
Wie is er voorstander van het opofferen van een vluchtstrook voor een spitsstrook?
Moet dat dan 24uur per dag of alleen tijdens spitsuren?

Absoluut voorstander! Als het *kan* (dus als er genoeg ruimte is), én als het een bekend file-knooppunt is, dan absoluut een spitsstrook openen tijdens de piekuren. Op momenten dat het rustiger is dan mag ie dicht wat mij betreft, want dan gaat de max. snelheid ook weer omhoog (als de spitsstrook open is, is vaak de max. snelheid lager). Het is toch van de zotte dat er kilometers file moeten staan, omdat er één of twee zielen zijn die graag kilometers ongebruikt naast zich zien....

Nog even een opmerking: fijn dat u vindt dat u niemand in de weg rijdt als u op de middelste baan rijdt, maar jammer genoeg denkt de wetgever daar anders over. U hoort namelijk gewoon zo rechts mogelijk te rijden. Er staat niet in de wet dat u op de middelste baan mag blijven kachelen als u 10kmh sneller gaat dan toegestaan. U hebt gewoon naar rechts te gaan als daar de mogelijkheid voor is.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2012 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

jftm is niet echt geinteresseerd in andermans mening. Hij wil alleen zn gelijk halen.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2012 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

manwijf schreef op donderdag 23 feb 2012, 12:16: jftm is niet echt geinteresseerd in andermans mening. Hij wil alleen zn gelijk halen.

Ik ben toch benieuwd waarom zoveel mensen voor en achter me rijden die ook links van de spitsstrook blijven. Zijn die vergeetachtig?, durven ze de doorgetrokken streep niet te kruisen?, zijn die daar ook omdat ze de strook onzin vinden? In de praktijk rijden er toch meestal vrachtwagens dus lijkt het niet echt tot veel overlast te leiden.
Misschien moet er maar een doelgroepenstrook van gemaakt worden, zoals van Brienenoordbrug richting r'dam centrum op de A20?

ve
door verwijderd - Feb 24, 2012 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze durven de doorgetrokken streep niet te kruisen. Ook dicht bij een vangrail rijden vind men vaak eng. Liefst rijdt men in het midden van de rijbaan dus bij een rijbaan met 2 rijstroken en een spitsstrook op de rechter rijstrook en niet op de spitsstrook. Bij een rijbaan met drie rijstroken op de middelste van de drie. Ik zit veel op de weg en zie dat dagelijks. Men heeft graag zoveel mogelijk ruimte om zich heen. Gisteren sprak ik mijn vriendin er nog over aan naar aanleiding van deze discussie toen ze niet naar de spitsstrook opschoof. Het is onwennig, vertelde ze me. Dat we daardoor ook rechts werden ingehaald vond ze geen probleem. Volgens mij geldt dat kennelijk voor veel mensen. Mijn mening is om dus maar niet de mensen te forceren naar rechts te gaan als ze dat zo eng vinden (dat geld dus overigens ook op wegen met drie of meer rijstroken) maar het rechts inhalen te legaliseren. Overigens zou ook practische scholing in deze kunnen bijdragen aan een veiliger weggebruik.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2012 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dicht bij een vangrail rijden vindt men eng.
Lees ik hierboven.
Rijden diezelfde mensen dan ook op een tweebaans 80 km weg met de middenstreep tussen de voorwielen ?
Op 80 km wegen zie je zelden een vluchtstrook.
Vlak naast de auto begint de berm, die middenbaanrijders zijn dan toch ook niet bang ?
Wat wel het geval is : ouderen hebben vaak slechtere ogen dan zij zelf denken.
Door bv staar wordt het moeilijker om de breedte van de weg in te schatten.
En dan kiezen ze voor de rijbaan die voor hun ogen het meest comfortabel "kijkt".
En hierboven lees ik ook de mening van Jago dat mensen niet moeten worden gedwongen rechts te rijden als ze dat eng vinden.
Nou Jago, die mensen moet je niet meer toelaten op de weg, die horen niet thuis op een snelweg met een dodelijk projectiel.
Die mening Jago vind ik heel eng !

ve
door verwijderd - Feb 24, 2012 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom wordt een auto gebruikt als machtsmiddel.
En moet men perse de maximale toegestane snelheid rijden.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rijd dagelijks op de A13 en irriteer mij mateloos aan die lui die 'uit protest' (of is het gewoon domheid/ik bepaal lekker zelf waar ik rij?) geen gebruik maken van de spitstrook. Als iedereen dat doet (en het lijkt wel dat steeds meer en meer personen dat doen) dan komen wij nooit van de files af.

Merk wel dat als ik deze mensen inhaal via de spitsstrook,zij opeens het protest staken en ook naar rechts gaan. Meestal is de spitstrook trouwens de snelste strook.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2012 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan mij een spannende verkeerssituatie herinneren van iemand die met zijn caravan 70 kmh reed en toch de spitsstrook weigerde...

Voor mij is het simpel: flink bekeuren voor wie de spitsstrook niet wil gebruiken, na bv 3x overtreden herexamen!

Ik ben sowieso van mening dat een rijbewijs niet onbeperkt lang geldig mag zijn. Herexamen eens in de 10 jaar zou een hoop ellende schelen in het verkeer! Bellen mag niet, maar niet kunnen rijden wel....

ve
door verwijderd - Mar 5, 2012 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oja,
Als er sneeuw valt, dan gaat wel iedereen massaal rechts rijden waardoor de linkerbaan (of banen) in no time niet meer berijdbaar zijn. Op zo'n moment moeten TS en zijn vrienden eens principieel blijven. Dan blijven de linkerbanen ook berijdbaar.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2012 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een lege vluchtstrook / Spitsstrook en op rechter baan blijven rijden kan in theorie een boete opleveren wegens niet voldoende rechts rijden.

Onnodig Links rijden word al bekeurd en er zijn plannen om de rechter strook rijders eerst een waarschuwingsboete (iets goedkoper) te geven.

Dus ik verwacht dat het geld kan kosten als je weigerde indien mogelijk je de vlucht stook weigerde te gebruiken.