sn
door snorkelientje Feb 5, 2014 om 21:45
Computers & telefonie

Onterecht hoge rekening KPN

Het lijkt erop dat wij gehackt zijn op onze vaste lijn of dat KPN rekeningen door elkaar haalt. Vorige week werden wij ineens afgesloten door creditrisk, zonder bericht of wat dan ook. Vervolgens zelf met de mobiel gaan bellen wat er aan de hand was. Wat bleek, in twee dagen tijd was er steeds een 0909 nummer gebeld. Kosten ruim 500 euro!!! Alles thuis op de kop gezet, hebben pubers in huis dus ga ervan uit dat hun dan wat uitgespookt hebben. Maar gelukkig bleek al gauw dat die het niet hadden gedaan. Telefoon gecontroleerd, daar was niet vandaan gebeld. Het nummer gegoogled zonder resultaat. Op consuwijzer was deze in te vullen en het nummer bleek in beheer te zijn bij Target Media. Deze verwezen mij door naar een site. Deze site was duidelijk een oplichterssite. Je kan nergens op klikken en ook het 0909 nummer wordt nergens genoemd.

Toen de rekening binnenkwam en wij een lijst ontvingen met de tijden waarop gebeld zou zijn vielen de laatste bedenkingen die wij nog bij de kinderen hadden weg. Minstens 1/3 van de tijden was er helemaal niemand thuis of zaten we te eten (met z'n allen). De echte telefoontjes van die dagen staan niet op de factuur.
Heb een paar telefoontjes gepleegd maar volgens onze factuur hebben wij alleen maar met het betreffende 0909 nummer gebeld (ja en 2x een 0900 nummer, wat we ook al niet gedaan hebben).

Voor mijn gevoel inmiddels al 100.000 keer met KPN gebeld. De meeste telefoontjes zijn echt bloeddrukverhogend. Houden stug vol dat wij dit gedaan moeten hebben ondanks dat ik aangaf dat wij op sommige tijden helemaal niet thuis waren en dat de werkelijk gepleegde telefoontjes niet op de factuur stonden. Tenslotte een medewerker die aangaf dat er toch wel gehackt kon zijn. Gelijk aangifte bij de politie gedaan. Bijna twee uur op het bureau gezeten en alles uitgelegd. Weer naar KPN gebeld, geschreven, gemaild en uiteindelijk een medewerker aan de telefoon die mee wilde denken en ook aangaf dat het erg vervelend was maar dat als we afgesloten waren door creditrisk er bij KPN al een rode lamp was gaan branden dat er iets niet klopte. Vandaag echter een telefoontje van de politie, helaas kunnen ze geen onderzoek doen omdat ze KPN gebeld hebben en ze daar aangaven dat er niets aan de hand kon zijn met hackers.
Zit nu met een torenhoge rekening, er zijn credits op een account of zo gekocht met de telefoontjes en de politie is de enige die kan uitzoeken naar welk account dat dan is gegaan maar KPN wil niet meewerken!!!! Heb al aangegeven dat als ze toch denken dat het naar een één of ander account van ons is gegaan ze mijn privacy hiervoor wel mogen schenden......Vreemd is al helemaal dat ik van KPN een mailtje binnen heb gekregen waarin staat dat ik maar even moet wachten op de uitslag van de politie omdat we dan misschien de kosten nog op iemand kunnen verhalen. ......

Ik kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn die hiermee zitten. Zijn er leden die ook iets dergelijks hebben meegemaakt en mij kunnen vertellen hoe dit afgelopen is. Slaap er gewoon slecht van, wil gewoon duidelijkheid.

4586 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2014 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Compleet dwaas dat KPN niet wil meewerken.

Dien een schriftelijke klacht in. Bij bellen ligt er niets vast. Ik begrijp niet dat u ineens zomaar afgesloten wordt. Sommige mensen bellen echt voor € 500,00. Eis uitleg. U rest niets anders dan de geschillen commissie. Maar daar moet u de rekening wel eerst voor betalen.

zoekster
door zoekster - Feb 6, 2014 om 09:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zet uw klacht ook op klachtenkompas.nl, daar zit webcare van KPN. Bovendien is dat een site waar veel mensen die een klacht hebben over KPN zich melden, wie weet vindt u medestanders.
Ik denk ook dat uw telefoon is gehackt en dat dit helaas vaker voorkomt.

Kunt u hier neerzetten welk 0909 nummer het betreft? Daar helpt u anderen ook weer mee.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2014 om 15:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Uit dit artikel blijkt toch overduidelijk dat het wel degelijk mogelijk is modems te hacken:

Enkele honderden klanten van XS4all lopen risico dat er door vreemden met hun nummer wordt gebeld.

Sinds twee dagen krijgt de internetprovider meldingen van klanten die te maken hebben met spooktelefoontjes die zij nooit zouden hebben gepleegd en die wel op hun rekening zijn terechtgekomen.

Raadsel
De oorzaak is een lek in de Fritzbox-modems van XS4all?, waardoor het internetbellen door vreemden van buitenaf misbruikt kan worden voor telefoontjes naar dure nummers. De internetprovider zegt de zaak te onderzoeken. "Het is nu nog een raadsel wie de telefoontjes heeft gepleegd en hoe de inloggegevens van de klanten zijn verkregen", zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws.

De zaak kwam aan het rollen na groot misbruik in Duitsland. Een man kreeg een telefoonrekening van 4200 euro voor telefoontjes waar hij niks mee te maken had.

Bron: RTL Nieuws

otto65
door otto65 - Feb 6, 2014 om 17:32
24 Antwoorden / 1 Vragen

Niet toevallig een keer opgebeld en dat ze vroeger een hekje of sterretje of een code in te toetsen op de telefoon?

sn
door snorkelientje - Feb 6, 2014 om 19:09
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=otto65 schreef op donderdag 6 feb 2014, 17:32]Niet toevallig een keer opgebeld en dat ze vroeger een hekje of sterretje of een code in te toetsen op de telefoon?
Nee, niets van dat alles. Gewoon vanuit het niets. Zijn wel opgebeld die middag vanuit het buitenland maar niet opgenomen. Heeft er volgens KPN en politie niets mee te maken

diumenge
door diumenge - Feb 6, 2014 om 19:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=otto65 schreef op donderdag 6 feb 2014, 17:32]Niet toevallig een keer opgebeld en dat ze vroeger een hekje of sterretje of een code in te toetsen op de telefoon?En als dat wel het geval was?

Heeft u een Fritzbox modem?

sn
door snorkelientje - Feb 6, 2014 om 19:18
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 6 feb 2014, 09:05]Zet uw klacht ook op klachtenkompas.nl, daar zit webcare van KPN. Bovendien is dat een site waar veel mensen die een klacht hebben over KPN zich melden, wie weet vindt u medestanders.
Ik denk ook dat uw telefoon is gehackt en dat dit helaas vaker voorkomt.

Kunt u hier neerzetten welk 0909 nummer het betreft? Daar helpt u anderen ook weer mee.

Dank je voor de tip. Hey gaat om nummer 0909 1291299. Hey lijkt hier om een spelletje van mindcraft te gaan en aangezien mijn zoon dit ook speelt werd het eerst daarop gegooid. Het is alleen een fake site. waarschijnlijk komt de hacker uit de mindcraft hoek, waarop nu blijkt veel hackers actief zijn... echter omdat mijn zoon dit spel wel speelt word er niet echt verder gekeken ondanks het feit dat hij de helft van de tijden helemaal niet thuis was. Tenenkrommend is dit. Heb al spijt dat ik gezegd heb dat hij mindcraft speelt

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2014 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je dat nummer intikt op Google wordt aangegeven dat 09091-291 het oude vaste nummer is van Monhein Schwad in Duitsland.

th
door theo_83 - Mar 3, 2014 om 21:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Ik heb vandaag precies het zelfde meegemaakt.
Alleen had Ik een blokkering op 0900 nummers.
Maar ook die is vermoedelijk Door hackers eraf gehaald.

Gr.

th
door theo_83 - Mar 3, 2014 om 22:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Blokkering is op 0906 nummers i.p.v. 0900

sn
door snorkelientje - Mar 4, 2014 om 08:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

@theo_83

Zit jij ook bij KPN? en zo ja, ook afgesloten door creditrisk? en welke nummers zijn er gebeld?

Gisteren is bij ons ook de televisie afgesloten omdat de rekening niet betaald is..!!!
Heb opschorting van betaling aangevraagd, kan zien bij mijn kpn dat deze brief binnen is gekomen.
Heb hier vervolgens niets opgehoord. Later wel een medewerker gesproken door zelf te bellen. Deze gaf aan dat ik eerst diende te betalen voordat ik bezwaar kon maken en dus heb ik gevraagd hoe ik dit moet doen. Er werd verteld dat er vanzelf een herinnering zou komen. Maar helaas geen herinnering, gewoon afsluiting...zonder overleg, zonder mail, zonder brief. Het woord communicatie en klantenservice kennen ze daar echt niet....

zoekster
door zoekster - Mar 4, 2014 om 18:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou naar de geschillencommissie Telecommunicatie kunnen gaan, want met KPN komt u er niet uit. klik HIER vermeld in uw klacht dat ook dat het u niet mogelijk is gemaakt om in bezwaar te gaan, maar dat u pardoes werd afgesloten.

Als dit om een drie in 1 pakket gaat, dan moet u bij de geschillencommissie Electronische Communicatiediensten zijn.
klik HIER

U zult dan waarschijnlijk het geld waar het om draait in een depot van de GC moeten storten.

Lees goed de brochure door!

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2014 om 18:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=otto65 schreef op donderdag 6 feb 2014, 17:32]Niet toevallig een keer opgebeld en dat ze vroeger een hekje of sterretje of een code in te toetsen op de telefoon?

Jee, is dat broodje Aap nog steeds niet vergaan?

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2014 om 18:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de PC's al gecontroleerd of daar geen malware is geïnstalleerd?

sn
door snorkelientje - Mar 4, 2014 om 19:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster
Ja als ik definitief antwoord krijg dan kom ik daar ook bij terecht ben ik bang.
Vandaag is ook nog het internet afgesloten en kreeg ik bericht dat ik een hele nieuwe aansluiting moet nemen. Wachttijd bij diverse aanbieders tussen de 4 en 10 weken!!

@pieterwolters
Volgens KPN kan mijn internetverbinding nooit iets te maken hebben met mijn telefoonlijn.... Volgens mij gaat het via hetzelfde modem maar zij houden vol dat de computer hier helemaal los van staat.

Zelf heb ik daar gewoon geen verstand van. Waar ik wel verstand van heb is dat wij niet kunnen bellen als we niet thuis zijn en we het zelf dus niet geweest zijn. Wat ik ook weet is dat de telefoontjes die wel gepleegd zijn niet op de factuur staan wat volgens mij echt een rode vlag moet zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2014 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wacht niet te lang met die klacht indienen, daar staan termijnen voor.

sn
door snorkelientje - Mar 7, 2014 om 13:30
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nou voor degenen die het willen weten....
Ik ben er achter wie het gedaan heeft!!!
Zou alleen niet weten waar hij woont maar ik heb een naam
Er zijn credits gekocht die naar zijn mailadres zijn gegaan, dus het lijkt mij dat hij dus ook de hacker is.
Alleen vraag ik me af wat de politie met die informatie doet, dus ik ben nu zelf maar op zoek.

gi
door gijane - Apr 23, 2014 om 19:04
11 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben net onze telefoonrekening van Telfort ontvangen. Ook wij hebben kosten voor nummer 0909-1291299 op 31-3-2014.
Dit nummer is niet door ons gebeld dus zijn wij waarschijnkijk ook gehackt.
Morgen neem ik contact op met Telfort en zal dan horen wat ze zeggen.
Gelukkig vallen de kosten voor ons mee maar dit zegt nog niets over het feit dat dit nogmaals kan gebeuren.
Ik wil dat Telfort dit nummer blokkeert omdat duidelijk is dat dit niet in de haak is.
Vreemd dat na aangifte er nog niets mee is gedaan door de politie.

sn
door snorkelientje - Apr 23, 2014 om 22:30
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste gijane, je mag mij wel even een bericht sturen op snorkelientje@live.nl met je telefoon nummer. Dan wil ik je wel even bijpraten. Het is echt teveel om hier te typen. Feit is wel dat je het niet kan winnen tegen de telefoon maatschappij en dat het enige wat de politie doet is bellen met de telefoon maatschappij en als die zeggen dat er niets aan de hand is doen hun verder niets.....

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 03:38
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik ben eigenlijk al verbaasd dat de politie is gaan bellen met KPN. Het is namelijk vrij algemeen bekend dat de politie zich helemaal niet bezig houdt met aangiftes. Er zullen echt eerst doden moeten vallen of bij oplichting een stuk of tien bedrijfjes failliet zijn gegaan. Het is niet zo dat de politie geen goed werk doet, maar je moest eens weten hoeveel computerwerk er zit in het correct afhandelen van één zaak. Daarnaast gaat veel tijd helaas zitten in bijvoorbeeld voetbalwedstrijden en het uitdelen van verkeersboetes.

gi
door gijane - Apr 28, 2014 om 15:03
11 Antwoorden / 2 Vragen

Maandag 28-4 en wat denken jullie?
Natuurlijk geen reactie.
Afgelopen donderdag gebeld met de helpdesk van Telfort en er werd mij toegezegd dat ik binnen 48 uur een telefoontje kon verwachten van de klachtenafdeling. Natuurlijk ben ik niet door ze gebeld, zoals ik al had verwacht. De medewerker van de klantenservice kan(mag) uiteraard geen beloftes doen maar gaf mij in het gesprek wel aan dat het probleem bekend was. Het specifieke probleem met nummer: 0909-1291299. Dit probleem was echter alleen bekend bij de modem van het type fritsbox en hij kon mij niet vertellen of dit ook bij mijn Telfort modem uit 2007 het geval was. Hij bleef overigens erg vriendelijk maar je hebt er helemaal niets aan. Typisch gevalletje kastje naar de muur. Vandaag heb ik wederom naar de klantenservice gebeld en verzocht mij voor 17.00 terug te bellen. (de 48 uur waren duidelijk overschreden) Tot op heden geen reactie. De "firewall" die klantenservice heet werkt bij Telfort zelf wel naar behoefte!!! Mocht ik geen reactie krijgen dan zal ik mijn best doen om de naam Telfort zoveel mogelijk te noemen in relatie tot een zeer slechte service. Iets wat helaas bij dit soort bedrijven schering en inslag is. De service zoals ze dit noemen bestaat niet bij Telfort maar het graaigedrag bij het innen van "onterechte" rekeningen werk wel prima. De gang naar een deurwaarder kan zonder moeite worden gevonden maar restitutie op je onterechte rekening is er niet bij. Bij geen reactie zeg ik mijn telefonie maar op dan kan er ook niet meer onterecht misbruik worden gemaakt van mijn telefoonnummer. Waar is de tijd gebleven dat de PTT blij was met een klant en voor kwam rijden met een wagentje om de problemen op te lossen? Waar is de tijd gebleven dat je nog een excuus kreeg als er iets misging op je rekening? Waar is de tijd gebleven dat je bij storingen een gratis nummer kon bellen en je gelijk werd geholpen? Die tijden zijn van weleer en Telfort is helaas van deze tijd.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gijane

De KPN heeft nog steeds een gratis telefoonnummer voor vragen en klachten.

gi
door gijane - Apr 28, 2014 om 16:15
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik schrijf nu over Telfort en dit nummer kost 10 cent per minuut. Tenzij je met het 020 nummer belt dan betaal je lokale kosten maar het is niet gratis. Dit maakt het probleem er overigens niet minder om want ook al zou het wel gratis zijn dan nog ben ik niet teruggebeld door Telfort. Aangezien Telfort onderdeel is van KPN zou ik het al een stap voorwaarts vinden als Telfort dit ook gratis zou aanbieden.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vroeg waar de tijd gebleven was dar je een gratis nummer kon bellen, nou dat kan dus nog steeds bij KPN, ZIiggo. Upc zou ik niet weten.

gi
door gijane - Apr 28, 2014 om 17:58
11 Antwoorden / 2 Vragen

Het is na 17.00 uur en ik ben niet teruggebeld door de klachtenafdeling van Telfort. Mijn eerdere opmerking over de slechte service van Telfort wordt hierbij dus wederom bevestigd. Ik wil maar 1 ding en dat is mijn geld terug en een belofte dat Telfort haar modems beter beveiligd. Daar betaal ik tenslotte mijn abonnementskosten voor. Ik neem een dienst af en verwacht gewoon een goede service. De kosten dienen verhaald te worden bij de hacker en niet bij de gedupeerde klant van Telfort.

gi
door gijane - Apr 29, 2014 om 14:47
11 Antwoorden / 2 Vragen

Vandaag weer geen belletje van Telfort. Weer gebeld met de klantenservice. Die vonden het wel raar dat ik niet was teruggebeld en boden excuses aan. Later in het gesprek werd dit omgedraaid in een onzinverhaal over dat de andere afdeling de eerste medewerker die ik aan de lijn had gehad zou hebben aangegeven mij te bellen. Hij zou dan moeten vertellen dat zij niets konden doen en dat ik maar naar de technische dienst moest bellen. Ik gaf aan dat dit gisteren niet bekend was bij medewerker twee die in het dossier had gekeken. Ik geloof hier niets van maar goed. Het verhaal is dat er zogenaamd vanaf mijn telefoon gebeld moet worden naar de TD van Telfort zodat ze mijn modem kunnen bekijken. Waarschijnlijk krijg ik dan het lulverhaal dat het niet een hen ligt maar ik zal dit vanavond als laatste poging proberen. Mocht dit zo gaan dan zeg ik morgen mijn vaste lijn op en beraad mij over een verdere samenwerking tussen mijzelf en Telfort. Het is al schandalig dat ik dit zelf moet oplossen terwijl dit een probleem is van Telort zelf. Ze weten donders goed wat er aan de hand is en ik ben niet de enige met dezelfde foutieve kosten. Wederom geef ik hier dus maar weer aan dat de firma Telfort een zeer slechte service biedt en men het beste maar goed moet nadenken alvorens een product bij Telfort aan te schaffen.

gi
door gijane - May 1, 2014 om 13:54
11 Antwoorden / 2 Vragen

Na veel telefoontjes naar Telfort en meldingen van mijn kant op diverse fora ben ik gisteren teruggebeld door een dame van de afdeling klantenrelaties van Telfort. Door stug volhouden en verwijzen naar diverse berichten over onterecht gebruikte telefoonnummers voor het bellen naar 0909 nummers ben ik in het gelijk gesteld. Telfort geeft toe dat er een beveiligingslek is geweest on mijn modem voor het 0909-1291299 nummer. Ik krijg de onterecht in rekening gemaakte belkosten op mijn volgende factuur gecrediteerd en tevens een kleine vergoeding voor mijn gemaakte kosten. Het is jammer dat ik er zoveel voor heb moeten doen bij Telfort maar ik kan nu wel aangeven dat de klacht is opgelost. Over de vraag of er in de toekomst weer een hacker gebruik kan gaan maken van mijn vaste telefoonnummer is nog geen echt antwoord gekomen. Bij mij staan nu alle 0906 en 0909 geblokkeerd voor gebruik. Ik wordt morgen nog teruggebeld of er meer over bekend is en of mijn modem nog geschikt is gebruik. Ik ben dus tevreden over de uiteindelijke oplossing maar niet over manier waarop ik dit voor elkaar heb moeten krijgen. Wellicht zal Telfort in de toekomst beter op dit soort klachten reageren d.m.v. een betere instructie voor de medewerkers op hun klantenservice en eerder ingrijpen bij veiligheidslekken.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2014 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het voor u is opgelost, al verdient de behandeling verre van een schoonheidsprijs.

Bedankt voor het terugmelden.

gi
door gijane - May 6, 2014 om 20:50
11 Antwoorden / 2 Vragen

De uiteindelijke oplossing geboden door Telfort is dat ik een nieuw modem heb ontvangen. Dit modem is op eenvoudige wijze zelf geïnstalleerd en werkt prima. Telfort heeft mij keurig teruggebeld of alles naar wens is verlopen dus ik ben op dit moment tevreden met de geboden oplossing. Mocht ik in de toekomst nog problemen ondervinden dan kan ik in mijn klacht verwijzen naar de medewerkster in kwestie en wordt mijn klacht door haar in behandeling genomen. Nu maar hopen dat dit modem niet opnieuw gehackt zal worden en dat de kosten daadwerkelijk op mijn eerstvolgende rekening worden gecrediteerd.

door 1953 - May 7, 2014 om 01:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt bij uw provider dit soort (vermeende excessen) voorkomen, door het bellen (op afstand) bij uw provider 09xx te (gaan) blokkeren als deze optie nog niet is geblokkeerd..