ee
door eelco72 Nov 2, 2015 om 09:20
Elektronica & tv

KPN verkoopmethodes

Als klant van de KPN krijg ik in 2014 een aanbieding van Ziggo om over te stappen naar een in mijn ogen een gelijkwaardig pakket voor minder geld. Omdat ik niet zoveel zin had in overstapgedoe, maar wel in een lagere rekening, neem ik contact op met KPN en leg hen dit voor. De reactie van KPN is bemoedigend, ik krijg een leuke korting op mijn rekening én als bonus een half jaar gratis een HBO pakket. De kosten hiervoor worden afgeschreven van onze en/of rekening, waar wij twee maal per jaar op kijken om te kijken of alle vaste lasten en afschrijvingen nog goed gaan. In de zomer van 2015 kom ik er achter dat ik al bijna een half jaar een behoorlijk bedrag aan het betalen ben aan KPN. Ik bel de helpdesk van KPN en leg de vraag voor. De dame aan de telefoon zegt me de gegevens erbij te zullen pakken en laat me 9 minuten in de wacht staan! Ze komt terug met de mededeling dat deze hogere kosten voor het HBO pakket zijn, wat na een half jaar niet meer gratis is. Ik reageer erop met de vraag waarom ze in hemelsnaam 9 minuten nodig had om dit op te zoeken, de vrouw zegt dat het maar 5 minuten was, en gooit de hoorn er op!! Als ik op de website van KPN zoek hoe ik een klacht kan indienen, word ik verwezen naar hetzelfde telefoonnummer… Verbolgen plaats ik op Twitter mijn reactie op de behandeling van KPN. Hierop wordt ik uitgenodigd om een op een te tweeten om te proberen het probleem op te lossen. Er komen excuses voor de telefonische behandeling, maar over de kosten voor het gratis pakket worden we het niet eens. De stelling van KPN is dat dit pakket een half jaar gratis is en dan betaald moet worden, en dat dit gecommuniceerd wordt via de voorwaarden die mij zijn toegestuurd. Daarom, gewoon betalen. Mijn stelling is; KPN maakt ongevraagd een e-mailadres aan voor mij bij het aangaan van een contract, stuurt hier alle mail, rekeningen en voorwaarden naar toe, en vindt dat ik verantwoordelijk ben voor het lezen van deze mail die ze naar een adres toesturen waar ik niet om gevraagd heb! Ik geef aan al een mailadres te hebben waar ik totaal geen post op ontvang van de KPN, dus dat KPN zelf een wereld creëert die ervoor zorgt inkomsten te genereren. Ik geef aan dat in het telefoongesprek in 2014 nooit is gezegd dat na een half jaar kosten berekend zouden worden, KPN blijft reageren dat dit via de voorwaarden gemeld is, welke dus naar het door hen verzonnen e-mailadres gestuurd is. Deze twittersessie duurt een week of drie. Steeds krijg ik een reactie, als ik hier op antwoord lijkt de medewerker vaak mij wel te begrijpen en misschien wel gelijk te geven, maar elke 8 uur komt er weer een nieuwe medewerker op de lijn, die zich niet inleest in wat er daarvoor allemaal gecommuniceerd is, en de stelling hanteert; u had het kunnen weten want dit stond in de voorwaarden. Het communiceren via Twitter is bijzonder frustrerend en lost niets op. KPN is halsstarrig in hun houding, slecht in de communicatie, en nog steeds het logge bedrijf waar vroeger al de spot mee werd gedreven in satirische programma´s. Blijkbaar hebben ze nog steeds niets geleerd en kunnen ze dit klantonvriendelijke gedrag volhouden omdat de markt toch maar over een paar spelers verdeeld hoeft te worden. Overigens, in 2013 zijn we overgestapt naar KPN Glasvezel via deur-tot-deur-verkoop. De verkoper legde ons een prijs voor waarop we akkoord zijn gegaan; later blijkt de rekening hoger te liggen. KPN reageert hierop met de tekst dat de verkoper dit bedrag nooit had mogen aanbieden. We hebben toen de idiote situatie maar geslikt. Maar de verkoopmethodes van nu en de starre houding stuit me echt tegen de borst. Dit valt mijns inziens onder agressieve verkoop.

2862 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2015 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u wilt hierover discussiëren?

Dan maar ten eerste, als u iets afsluit, moet u het contract lezen. Als men bij KPN een contract aangaat voor tv, telefoon en jnternet wordt een mailadres aangemaakt, dat hoeft u voor uw dagelijkse mail niet te gebruiken, maar daar komen wel de "paperassen" op binnen van KPN.

U kijkt blijkbaar niet naar de facturen en ook maar twee keer per jaar naar uw bankafschriften. Uiterst onverstandig.

U verwacht blijkbaar dat anderen voor u denken. Dat schiet niet op.

En aan de deur kopen is sowieso onverstandig. En als u toen ern contract getekend hebt met een bedrag, had u daar op moeten staan.

Heeft allemaal niets met aggressieve verkoop van doen, maar met domheid van de klant,

ee
door eelco72 - Nov 2, 2015 om 12:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

Deze reactie had ik gezien uw eerdere reacties op discussies wel verwacht. Het is een beetje veel van dezelfde soort reacties, altijd een beetje lekker tegendraads...

Maar stel u koopt een nieuwe fiets.
Dan ontstaat er een heel verhaal van bezoeken, bekijken, proefrit, ander model, andere klant tussendoor, bakje koffie, overleg over accessoires, afdingen, een principe afspraak, gegevens uitwisselen, een testrit, afstellen, terugkomen, proberen, handdruk, afrekenen, nog een presentje van de fietsenboer en uitzwaaien tot ziens...
Bij de eerste gelegenheid dat u uw bel gebruikt knikkert uw achterwiel er uit. U gaat verhaal halen bij de fietsenboer, en deze geeft aan dat in de voorwaarden stond die hij heeft gestuurd naar een emailaccount die HIJ voor U gemaakt heeft, dat u de bel niet mocht gebruiken als u uw garantie niet wilt verliezen.
Dan bent u toch boos op hem omdat hij het idiote plan heeft opgevat om voor u een eigen nieuwe emailaccount aan te maken, en vraagt u zich toch af waarom hij die garantiebepalingen niet naar uw eigen al bestaande emailadres heeft gestuurd....

Daarnaast, u geeft aan dat het zeer onverstandig is om maar twee maal per jaar naar een rekening te kijken. Een argument wat u eerder dit jaar ook heeft gebruikt in een gelijkende discussie met een zelfstandig ondernemer, dus niet nieuw. Maar punt 1, als deze rekening alleen gebruikt wordt voor VASTE lasten, is dit niet onverstandig maar onnodig vaker te kijken, punt 2, het is een argument wat u gebruikt om reacties los te maken want het is in de discussie totaal niet ter zake doende, punt 3, het gaat u geen fluit aan hoe vaak ik op mijn rekening kijk, dat is nl van geen belang in deze discussie.
Dan geeft u nog aan dat ik verwacht dat anderen voor mij denken.
Deze zin of stelling kan ik in mij eigen bericht nergens terug vinden.
Wederom een stelling dus om schijnbaar iets te onderbouwen maar wat niet klopt.
De stelling dat aan de deur kopen sowieso onverstandig is is behoorlijk kort door de bocht en van een simpel niveau.

Maar u zult het niet met me eens zijn.
Immers, als u tegenreacties op discussies geeft in teksten als "de domheid van de klant", is de kans groot dat mensen weer op u gaan reageren, zodat u weer een reactie kunt plaatsen en u hoger in de ranking van het Kassaforum komt.
Succes daarmee, gefeliciteerd met uw ranking.
Fijne dag.

ri
door rietje328 Dec 29, 2015 om 13:31
27 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een belachelijke reactie is dit. Kunt u niet tegen de waarheid?

U vergelijkt een fiets met een tv aansluiting. Dat is als appels en peren vergelijken. Een fiets is een product, een tv aansluiting een dienst. Bij de fietsboer heeft u garantie, GEEN contract. Als u een contract afsluit dan moet u dat lezen, heel simpel.

Dat u op uw eigen e-mailadres geen post van KPN ontvangt, is ook uw eigen schuld, want u kunt bij uw KPN e-mailadres gewoon instellen dat alle e-mail automatisch naar uw eigen e-mailadres wordt doorgestuurd. Dit hoeft u maar één keer in te voeren en is een kleine moeite.

Hoe vaak u naar uw rekening kijkt is inderdaad uw zaak, maar ga dan niet schreeuwen als een half jaar later blijkt dat u meer betaalt dan u zou willen, omdat u het hebt nagelaten om het contract te lezen dat u zelf hebt afgesloten.

Verder kan ik het me niet voorstellen dat het het levensdoel van Tijger1 is om hoger in de ranking van het Kassaforum te komen.
U zou beter dankbaar zijn dat mensen zoals hij/zij de tijd nemen om uw vragen te bekijken. Als u de waarheid niet aankunt is dat uw probleem.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2015 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik uw reactie goed begrijp, plaats u een verhaal bij discussies, maar mag daarover niet gediscussieerd worden en verwacht u alleen maar dat mensen in het vak, waar stast: "Laat hieronder uw mening horen, niet hun mening laten horen, maar uw alleen maar gelijk geven.

Jammer, maar dat hebt u niet.

me
door mein33 - Nov 2, 2015 om 13:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=eelco72 schreef op maandag 2 nov 2015, 09:20]Omdat ik niet zoveel zin had in overstapgedoe, maar wel in een lagere rekening, neem ik contact op met KPN en leg hen dit voor. De reactie van KPN is bemoedigend, ik krijg een leuke korting op mijn rekening én als bonus een half jaar gratis een HBO pakket. De kosten hiervoor worden afgeschreven van onze en/of rekening, waar wij twee maal per jaar op kijken om te kijken of alle vaste lasten en afschrijvingen nog goed gaan. ng hoger te liggen. KPN reageert hierop met de tekst dat de verkoper dit bedrag nooit had mogen aanbieden.

Dat "gedoe" met overstappen valt allemaal wel mee, heb dit in het voorjaar ook gedaan en dat ging probleemloos.
Maar ja, om je iets dergelijks te laten aansmeren door een colporteur aan de deur voor een "zacht" prijsje is natuurlijk niet het handigste wat je kan doen, ondanks dat het zo'n fantastische en goedkope aanbieding was die alleen op de dag gold.
U kreeg van KPN, zoals u zelf schrijft, een "leuke korting" op uw rekening, ben wel heel benieuwd wat die leuke financiële korting dan wel inhield.
Als bonus ook nog eens een "halfjaar" gratis het HBO pakket zonder de garantie dat dat pakket "automatisch" zou stoppen na dat halve jaar.
En zonder betuttelend te willen zijn, twee maal per jaar een bankrekening controleren op af- en bijschrijvingen, want ook die kunnen wijzigen in dat halve jaar, is vragen om ellende en al gaat het soms al jaren goed, eens gaat het fout en dan zijn de rapen gaar.
En nu is het alleen nog maar een "welles - nietes" discussie tussen KPN en u geworden, waarvan de winnaar reeds bekend is.
U zou wat kritischer moeten kijken naar de zgn. goedkopere aanbiedingen die u aan de deur of per telefoon worden gedaan, dat zou u een hoop ergernis schelen.
Vaak is zijn de woorden "goedkoper" of "gratis" al voldoende om iemand over te halen.

Het bovenstaande had ik in deze discussie willen inbrengen, maar gelet uw reactie op @tijger1, wordt dit naar alle waarschijnlijkheid niet door u op prijs gesteld, vandaar dat ik dat dan ook maar niet doe.

@eelco72,

Vanaf het eerste moment dat u te maken kreeg met KPN was in het gesprek met de colporteur bij uw voordeur, daar is het gelieg en bedrieg gedoe al begonnen.
U heeft KPN als uw provider met open armen ontvangen.
Helaas blijkt dat KPN telkenmale in gebreke is gebleven of gemaakte afspraken niet is nagekomen.
U zou KPN natuurlijk met dezelfde snelheid als u hen binnenliet er ook weer uit kunnen gooien.
Ik kan u Ziggo als een zeer betrouwbare en correcte provider aanraden. De kwaliteit van hun producten overtreft de kwaliteit van KPN op alle fronten.
U zult waarschijnlijk voor een vergelijkbaar pakket ook iets "minder" gaan betalen dan u nu gewend bent en dat is toch het eerste verdiend lijkt mij.
Overstappen is geen enkel probleem, u hoeft zich alleen maar bij uw nieuwe provider aan te melden en de aansluiting en opzegging loopt als vanzelf. Uw nieuwe provider regelt alles voor u, al is er wel een kansje dat er iets vergeten wordt om op te zeggen.
Hoewel het eigenlijk niet nodig is zou ik toch even de (af) rekeningen van de oude en de nieuwe provider in de gaten houden.

Veel succes met uw overstap.

ri
door rietje328 Dec 29, 2015 om 13:37
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet waar u die onzin over "colporteur aan de deur" en "colporteur bij uw voordeur" vandaan haalt. In de vraag van TS staat duidelijk wat anders vermeldt.

door 1953 - Nov 2, 2015 om 16:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

En wat is het probleem exact? Dat u vergeten was om het HBO-pakket na 6 maanden te doen beëindigen bij KPN.

ee
door eelco72 - Nov 2, 2015 om 16:18
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Mein33,

Bedankt voor de reactie.
Het is prima een tegengeluid te laten horen, daar heb ik geen moeite mee.
Sommige mensen echter gaan overal tegenin, de behoefte daar mee verder te gaan heb ik niet.
Vandaar mijn reactie.

Natuurlijk valt er van alles te zeggen over colportage, overstappen en mijn rekeningen controleren.
V.w.b. dat laatste, het is een tip om dat vaker te doen, maar volgens mij is dat de discussie niet.
Het enige waar ik over val, is dat KPN ongevraagd een e-mailadres voor klanten aanmaakt, dáár de enige communicatie naar doet, en over dat e-mailadres de klant vervolgens wel verantwoordelijk houdt!
Dat is een absurde gang van zaken.

V.w.b. het overstappen, in 3 jaar tijd ben ik een aantal maal verhuisd en overgestapt; zowel Ziggo als KPN hebben mij diverse negatieve ervaringen gegeven, dus geen van beide heeft hiermee mijn voorkeur gewonnen. V.w.b. kwaliteit ben ik meer gecharmeerd van KPN, dat is een persoonlijke ervaring en keus, maar voor mij een reden niet makkelijk over te stappen.
De aanbieding die me gedaan werd was een half jaar 50% korting op de rekening, dit is vertaald in het dezelfde week overmaken van ruim 100 euro, ook dus voor de maanden die nog moesten komen.
Plus dus het inmiddels bekende half jaar gratis HBO pakket.

Noem me debiel, noem me naïef voor denken dat dit pakket ophoudt na een half jaar, prima.
Daar mag ieder het zijne van vinden, misschien had ik daar niet van uit moeten gaan.
Maar nogmaals, het enige waar ik over val is dat A ongevraagd en ongekend een postbus maakt voor B, A alles naar die postbus stuurt, en B verantwoordelijk gesteld wordt voor het legen van die postbus.

Dit is incorrect.

Groet!

aurora1
door aurora1 - Nov 2, 2015 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is het niet zo dat u zich destijds bij de kpn aangemeld heeft en daarbij een eigen mailadres heeft gebruikt en vervolgens de informatie, het bevestigen van het contract en uw kpn mailadres heeft ontvangen en dat mailadres zelf heeft bevestigd? Hoe zou u anders via die provider uw mails willen ontvangen en versturen?
Hoe werkt dat dan bij Ziggo?
Dat iemand aan de telefoon even tijd nodig heeft om gegevens van een klant op te zoeken, vervolgens het contract moet bekijken en de veronderstelde problemen moet uitzoeken kan ik me goed voorstellen.
Het niet vaak genoeg controleren van uw bankrekening en het lezen van een contract dat u aangaat is uw eigen verantwoordelijkheid.

diumenge
door diumenge - Nov 2, 2015 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U gebruikt een hoop tekst, waar overigens wel wat enters tussen welkom waren maar dat terzijde, voor een probleem waar uit één regel al blijkt dat u er naast zit.

=eelco72 schreef op maandag 2 nov 2015, 09:20: ...
ik krijg een leuke korting op mijn rekening én als [u]bonus een half jaar gratis[/u] een HBO pakket.
...

Dat is toch zo klaar als een klontje? Een half gratis is een half jaar gratis, als u daarna nog HBO had dan was dat uiteraard niet meer gratis.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2015 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb KPN en kreeg bij het aangaan van dat pakket ook een hoofd mailadres, wat KPN gebruikt om bijvoorbeeld de fakturen nasr toe te sturen. Je kunt ook een aantal eigen mailadressen aanmaken en dat allemaal koppelen aan je eigen mailprogramma.

Ik neem aan dat dat bij bijvoorbeeld Ziggo ook zo gaat.

ee
door eelco72 - Nov 3, 2015 om 08:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 2 nov 2015, 16:53]Is het niet zo dat u zich destijds bij de kpn aangemeld heeft en daarbij een eigen mailadres heeft gebruikt en vervolgens de informatie, het bevestigen van het contract en uw kpn mailadres heeft ontvangen en dat mailadres zelf heeft bevestigd? Hoe zou u anders via die provider uw mails willen ontvangen en versturen?

ee
door eelco72 - Nov 3, 2015 om 08:54
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 2 nov 2015, 16:53]Is het niet zo dat u zich destijds bij de kpn aangemeld heeft en daarbij een eigen mailadres heeft gebruikt en vervolgens de informatie, het bevestigen van het contract en uw kpn mailadres heeft ontvangen en dat mailadres zelf heeft bevestigd? Hoe zou u anders via die provider uw mails willen ontvangen en versturen?
Hoe werkt dat dan bij Ziggo?

Dit is precies het punt wat ik bedoel.
Mijn eigen emailadres was bij KPN niet bekend, er is nooit iets naar mijn eigen adres verstuurd wat ik heb bevestigd.
KPN is dus zelf begonnen mail te sturen naar een door hen verzonnen adres.

jo
door jorisw - Nov 3, 2015 om 09:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eelco72 schreef op maandag 2 nov 2015, 09:20]Ik bel de helpdesk van KPN en leg de vraag voor. De dame aan de telefoon zegt me de gegevens erbij te zullen pakken en laat me 9 minuten in de wacht staan! Ze komt terug met de mededeling dat deze hogere kosten voor het HBO pakket zijn, wat na een half jaar niet meer gratis is. Ik reageer erop met de vraag waarom ze in hemelsnaam 9 minuten nodig had om dit op te zoeken, de vrouw zegt dat het maar 5 minuten was, en gooit de hoorn er op!!

Als ik dit soort dingen lees vraag ik altijd af hoe de "klant" zich precies heeft uitgedrukt. Bij KPN werken normale mensen en die zullen niet zomaar een gesprek afkappen.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2015 om 13:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

QuoteDit is precies het punt wat ik bedoel.
Mijn eigen emailadres was bij KPN niet bekend, er is nooit iets naar mijn eigen adres verstuurd wat ik heb bevestigd.
KPN is dus zelf begonnen mail te sturen naar een door hen verzonnen adres.

Als u daar bezwaar tegen had had u geen contract met de KPN moeten afsluiten.

ee
door eelco72 - Nov 4, 2015 om 15:56
7 Antwoorden / 1 Vragen

u bedoelt dat in het contract stond dat KPN een mailadres voor de klant aanmaakt, en dat ze dit contract sturen naar dat mailadres wat ze zelf hebben aangemaakt?

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2015 om 13:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@rietje328: zou je eens willen stoppen met zinloze one-liners in OUDE topics neer te zetten? We hebben hier al genoeg KLIK en ZOEK werk, ook zonder het bumpen van oude topics!

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rietje328

Helemaal eens met wat Carola.83 schrijft en dan leest u nog niet goed. In de laatste vijf regels van zijn topic heeft de Ts het over deur-tot-deur verkoop van glasvezel, waarover hij ook al niet tevreden was.

hansje klein
door hansje klein - Dec 29, 2015 om 14:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voor de beschuldiging 'agressieve verkoopmethode' is dit forum niet de juiste plek, want de deelnemers kunnen dit niet op uw naam doorsturen. Daarmee zult u dus zèlf aan de gang moeten gaan.

Bent u lid van bij voorbeeld de Consumentenbond, kan er op consumentenniveau iets ondernomen worden. Of via Klacht.nl en/of Klachtenkompas.nl

Over de ontstane discussie met tijger1; prima, dat hier geen wetenschappers actief zijn, maar normale mensen met normale (emotionele) reacties.

Zou het kloppen, dat iemand voornamelijk reageert voor een (mij niet bekend) puntensysteem, dan laat hem/haar die vrijheid. Ik zie dit forum primair als een bijdrage voor het zoeken naar oplossingen en het geven van antwoorden op gestelde vragen, of iemand daar nu een bonus voor krijgt of niet, doet voor de vraagstellers niet zo erg ter zake. Uw opmerkingen hierover zijn daarom eerder overbodig en absoluut off-topic.

NB. Punten geven vind ik inmiddels wèl een achterhaalde en tamelijk infantiele methode, een voortvloeisel uit de lagere schooltijd, maar ook dat is volkomen off-topic!

Ik begrijp op mijn beurt even niet, waarom een meer dan één maand oude topic ineens weer opgewarmd wordt......wie wèl, want dat gebeurd vaker, soms uit voorgaande jaren zelfs.

Misschien moesten topics daarom een vervaldatum (sluiten) krijgen? (Vraag, óók aan de redactie)