Garantie claimen Samsung bij MediaMarkt niet te doen!
Hallo,
Onze dure TAB S2 tablet SM-T813 32GB is aangeschaft te MediaMarkt Maastricht op 27-01-2017. Afgelopen week werd de tablet opeens onbruikbaar. Het opstarten voltooid niet en vlak voor het tonen van het home screen gaan de 2 toetsen knipperen en valt het apparaat uit. Opladen gaat wel goed.
De MediaMarkt kan ons niet verder helpen (een cache wipe en factory reset helpt niet), gezien ze een protocol hebben van 2 jaar “fabrieks”garantie. Ik ben toen doorverwezen naar de Vodafone winkel waar een Samsung service punt zit, deze konden enkel de tablet ter reparatie opsturen (Dynafix) maar hieraan zaten wel minimaal 36 euro onderzoekskosten verbonden. De technisch medewerker zei dat het moederbord vervangen moest worden, kost minimaal 170 euro.
De tablet is 27-1-2020 pas 3 jaar, dus er zit nog wettelijke garantie op. Bij tablets vanaf 300 euro is dat namelijk 3 jaar. Nu wil MediaMarkt eerst een technisch rapport hebben waaruit blijkt dat het om een mankement gaat dat niet door de gebruiker is veroorzaakt. Dat het dus een fabricagefout is. Pas als dit blijkt, kunnen ze pas de garantie claimen aan Samsung. Er zou dan een vervangend product of een nieuw product worden verschaft. Echter MediaMarkt zegt dat het wel een onafhankelijk bedrijf moet zijn, welke wel gecertificeerd is om Samsung tablet te beoordelen en te rapporteren.
Welke bedrijf ik moest benaderen wisten ze niet. Ik heb Samsung gebeld, met de vraag welk bedrijf ik moest hebben; wisten ze ook niet!
Dit kan toch niet! Bizar! Ik wil een rapport laten opstellen om garantie te claimen en niemand noemt mij een geschikt bedrijf!
- - mijn vraag; hoe kan ik dit verder oplossen?
- - vraag 2: als ik een rapport laat maken zijn hier kosten aan verbonden, dit kan 20 euro zijn maar ook 100 euro. Als nu blijkt dat het een fabricagefout is, en ik een nieuw of vervangend product krijg, dan lijkt het mij logisch dat MediaMarkt de kosten betaald voor dit rapport, klopt dit wettelijk gezien?
Mvg,
P.Rosier
prosier(at)ziggo.nl
Doe eens een bron/link waar staat dat voor tablet vanaf 300 euro een wettelijke garantie geldt van 3 jaar? Kan je daarmee gelijk langs Mediamarkt gaan, want dan heb je tenslotte de wet aan je kant...
https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden
Samsung en MM hebben al bevestigd dat het 3 jaar is. En ik dus garantie heb. Fact is dat ze een schaderapport willen om te claimen voor een kosteloze reparatie of vervangend product. Rapport moet van onafhankelijk bedrijfs komen maar wel gecertificeerd om Samsung producten te beoordelen. En dan stopt het; niemand weet een bedrijf te noemen...
Zie ik nog steeds niets over wettelijke garantie.
De tablet is gemaakt in 2016, en is niet bijna niet meer leverbaar.
Het goedkoopst is een gouden voor €245.
https://www.kieskeurig.nl/search?q=TAB+S2+tablet+SM-T813+&category_id=6616&include_groups=true
Met een geheugen van 32GB kun je niet zoveel meer.
Nu die tablet stuk is, daar ga je toch geen cent meer aan uitgeven om te repareren.
En 3 jaar garantie betekent niet automatisch een nieuwe, maar er wordt ook rekening gehouden met afschrijving.
En Dynafix kon niet vertellen dat er niet door jou schuld een nieuw moederbord in moest voor €170? Of heb je die onderzoekskosten van €36 niet betaald?
Bedoel je gebruiksduurverwachting van Techniek Nederland?:
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
Ik zie hier de nieuwste tablet staan, 2019 voor €165
https://www.kieskeurig.nl/tablet/product/9650343-samsung-galaxy-tab-a-101-2019-32gb-zwart/prijzen
Die tablet van € 165,- is één van de A-serie, die haalt het niet bij tablet van de S-serie.
Dat zal best. Maar ts zit nu met een tablet die 3 jaar gebruikt is en niet meer verkocht wordt en voor €170 gerepareerd kan worden. Dan zit ts nog met een tablet uit 2016 en die gaat geen jaren meer mee.
Voor €165 heb je een nieuwe met 2 jaar Samsunggarantie.
Als binnen 3 jaar een defect is aan een tablet van 300 euro of meer (hij heeft 363 euro gekost) heb je recht op kostenloze reparatie of een vervangend product. Zie de wettelijke gebruiksduur van TechniekNederland/Uneto-VNI. Je moet wel aantonen dat het defect niet door het gebruik komt. En dat komt het niet, want opeens deed het ding het niet meer, en is bevestigd dat het een defect moederbord was. Er zit geen spatje of krasje op de tablet, enkel gebruikt op thuis op het dressoir de muziek en domotica te bedienen. Defect is dus niet door de gebruiker verooraakt, en dat zal een rapport ook uitwijzen.
Maar van Uneto krijgt u geen nieuw tablet en van MM of Samsung ook niet.
Dat zijn sprookjes.
Dit is dan hoe dan ook weer eens een situatie waar een MediaMarkt medewerker de consumentenwetgeving niet kent! U heeft in deze niets met Samsung van doen!
Voor u als consument is de fabrieksgarantie niet aan de orde maar de consumentenwetgeving waar ik u nu enkele verwijzingen naar geef. Hoe dan ook kan er ook m.i geen enkele sprake van zijn dat de garantie van tablets duurder dan € 300 een garantieperiode van drie jaren zou zijn. Dat lijkt meer op een 'Efteling sprookje). De verwijzingen die ik geef zijn aanvullen op al gegeven reacties en voor u ter nadere info m.b.t. de verantwoordelijkheid die de verkoper heeft:
voor meer algemene info deze: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn en deze van de Autoriteit Consument en Markt: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en m.b.t aanvaardbare gemiddelde levensduur voor een laptop https://www.consumentenbond.nl/test/elektronica/levensduur-digitale-producten en de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel verder
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
Omdat de wet daar niet concreet over is, heeft UNETO-VNI afspraken gemaakt met leveranciers en richtlijnen gemaakt van de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal apparaten (gebruiksduurverwachtingstabel).
https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden
Hier spreken ze over 3 jaar voor tablets 300+ euro.
Ik gebruik de meeste zaken veel langer dan drie jaar zonder problemen. Maar MM gaat dat echt niet vergoeden.
@PROSIER, het kan werl waar zijn dat men dat bij UNETO-VNI van mening is maar het lijkt mij dat indien er echt eens een procedure over zou komen de rechter wel eens anders kan besluiten. Zie bijv. ook: https://www.consumentenbond.nl/test/elektronica/levensduur-digitale-producten
Afgezien van het voorgaande: in de vraag wordt kritiek geleverd op Samsung maar dat is onterecht omdat volgens de vigerende consumentenwetgeving degene die het apparaat heeft verkocht degene is die aangesproken dient te worden. (En die verkoper kan het dan al of niet 'uitzoeken'met de leverancier van het product.
Heeft u ook een harde reset geprobeerd? Dat wil nog wel eens lukken.
https://www.pantallazo.es/en/reset/samsung-galaxy-tab-s2-97-wi-fi-sm-t813
(Ik had ook de Galaxy tab S2 SM-T813, die heb ik een jaar geleden weggegeven aan een familielid en die tablet doet het nog uitstekend.)
Niets helpt (cache wipe, factory reset etc, beeldscherm werkt prima), MM kan het niet oplossen en de Samsung service/repair desk ook niet in de Vodafone shop in de stad. Opsturen is de enige oplossing, maar hier zitten kosten aan verbonden, en daar ben ik het niet meer eens. Maar bedankt voor het meedenken :)
Een factory reset kan op 2 manieren. Heeft u de onderste optie uit mijn link geprobeerd?
Ja, via emergency menu tijdens de boot, wipe cache en factory reset, werkt, maar vervolgens hetzelfde resultaat; start niet door, lampjes knipperen en hij valt uit nog voor het homescreen is te zien. Accu laadt prima op, scherm werkt prima.
Topantwoord
MM ten top, zij moeten hiervoor zorgdragen en niet u, verkoper is verantwoordelijk voor de garantie, mocht uit onderzoen blijken dat er inderdaad een gebruikersfout is is de reparatie alsnog voor u maar verkoper moet dit onderzoek doen en niet u...
Waarom niet gewoon bij een computerzaak in het dorp of stad gekocht?
Heb zelf ook met een tablet dat steeds uitviel gezeten!
Even langs de zaak waar ik heb gekocht héb ,en 3 dagen later was hij weer als nieuw.
Zaak had hem opgestuurd naar fabrikant en netjes gerepareerd ,dus het hoeft geen probleem te zijn.
Bij ons in de stad is de Media Markt de computerzaak... Ik vond Paradigit ook fijner, maar die bestaan helaas niet meer... Verder prima ervaringen met Media Markt!
De wettelijke garantie geldt het eerste halfjaar: de verkoper moet aantonen dat het defect niet onder de garantie valt om het te kunnen weigeren. Na het eerste half jaar heeft
u de plicht aan te tonen dat het defect wel onder de garantie valt. Mediamarkt mag geen rapport eisen van u, namelijk, als u op een andere manier aannemelijk kan maken dat het defect niet door verkeerd gebruik is veroorzaakt moet Mediamarkt dit gewoon accepteren. Als Mediamarkt dit wel eist dan zijn zij gehouden om de kosten daarvan terug te betalen indien het apparaat onder de garantie valt. Omdat u al een claim heeft ingediend is de garantietermijn gestuit, u heeft dus de tijd (redelijk) om het apparaat te laten beoordelen bij een onafhankelijk deskundige.
Klopt, ik had ook al de veronderstelling dat de ondezoeks/rapport kosten niet uiteindelijk voor mij zullen zijn. Uiteraard als blijkt dat ik niet de veroorzaker ben van het defect. Echter 1. ik moet een bedrijf vinden, onafhankelijk en wel gecertificeerd voor Samsung, 2. ik moet van te voren bevestigd hebben van MM dat ze de rapport kosten betalen... gaan 2 hele lastige worden ben ik bang.
Van de mediamarkt hoeft u niets te verwachten ze hebben een zeer slechte service en van Samsung al helemaal niet.
Ik snap niet dat er mensen zijn die iets kopen bij zo'n waardeloos bedrijf.
Topantwoord
Volgens de tabel van Uneto is de gebruiksduur voor een tablet van meer dan 300 euro op 3 jaar gesteld maar de fabrieksgarantie gaat tot hooguit 2 jaar en die garantieperiode is ruimschoots voorbij. U dient aan te tonen dat de tablet al bij aanschaf een aanwezige fabricage fout had en als u zo'n bedrijf vindt dan zijn de kosten voor het onderzoek ook voor u. Edoch dat aantonen wordt enorm lastig want gedurende 3 jaar heeft u de tablet zonder mankementen kunnen gebruiken en is conform aan wat u van de tablet mocht verwachten. De Mediamarkt is eigenlijk geen partij meer want als de garantie periode ruimschoots voorbij is vervalt de plicht om alsnog garantie te verlenen ook. Op uw verzoek mogen ze de tablet wel ter reparatie innemen en naar het reparatiecentum opsturen maar de reparatiekosten zijn voor uw rekening.
Wat een onzin kraam je uit zeg.
Weet niet wat ze daar doen bij Mediamarkt, maar heb ook alleen maar slechte ervaringen bij de Mediamarkt. Zo'n beetje elk produkt dat ik (of mijn vriendin) daar ooit gekocht heeft is binnen de garantie wel drie keer kapot geweest. Zelf ooit een BluRay-speler gekocht daar. Deze speelde alles af, behalve BluRay-discs.
Matthé
Of het onzin is durf ik te betwijfelen maar de fabrieksgarantie houdt een keer op en dat is na twee jaar zeker het geval. @ endemion, even hypothetisch als u een product verkoopt waarvan u 2 jaar lang een goede werking garandeerd dan gaat u geen 3 jaar garantie verlenen omdat de koper dat wenst en denkt het recht aan haar/zijn zijde te hebben. Nee dat gaat u niet doen want u kunt niet weten of het aan het gebruik van het product te wijten is of dat het een fabricagefout betreft. De bewijslast ligt bij de koper en niet bij u.
1. ik wens niks, ik heb 3 jaar garantie op een werkend product.
2. defect is een defect moederbord, geen krasje op het apparaat, kan dus niet door de gebruiker komen.
3. bewijzen moet ik doen, klopt, maar niemand (MM noch Samsung) kan mij een bedrijf noemen om een rapport te laten maken!
4. de kosten van het rapport ga ik zelf niet betalen als blijkt dat het een fabrieksdefect is.
Een fabrieksdefect ná drie jaar onberisplijk en goed gewerkt te hebben? Dat gelooft u toch zelf niet.
Vertel mij dan eens hoe opeens ik het moederbord intern defect heb gemaak? Schaderapport zal het bewijzen. Ondertussen is DAS rechtsbijstand ingeschakeld.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik moet iedere keer opnieuw inloggen bij edge zins kort niet bij groome
als ik op facebook wil en andere dan moet ik iedere keer minloggen dat is nooit geweest Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Geachte forumleden,
Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....
Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?
Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer