atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 13:43
Geldzaken & recht

Afwikkeling testament

Afwikkeling testament is doorgezet naar een beursnotaris, i.v.m. overlijden van mijn moeder. Deze notaris stelt vast:Ik zie dat in de e-mail van Veritas staat dat u onterfd bent. Dat is echter niet helemaal juist. U bent in de legitieme gesteld zoals dat vóór 2003 vaak voorkwam. Vanaf 2003 gebruiken we eigenlijk veel meer de daadwerkelijke onterving in testamenten.

Ook:Het verschil zit hem er in, dat door de in de legitiemestelling u erfgenaam bent en blijft van de helft van de nalatenschap van uw moeder. Met andere woorden: de nalatenschap van uw moeder kan alleen maar worden afgewikkeld als u 'meedoet'.

Maar ik wil helemaal niet meedoen want daar zitten ook onkosten aanvast, griffierkosten, notariskosten en tekenen van stukken in Nederland.

Wat gebeurd er nu als ik het gewoon laat zoals het is, heb er helemaal geen zin in om op kosten gejaagd te worden waar ik niet om heb gevraagd?

6748 19 Rapporteer
Ozymandias
door Ozymandias - Aug 23, 2023 om 13:55
167 Antwoorden / Vragen

Vraag dit aan een specialist in erfrecht. Dit soort zaken zijn te complex om door consumenten te laten beantwoorden. Wij kennen niet die hele wetgeving uit ons hoofd.

Ja
door JannyBoe - Aug 23, 2023 om 13:56
519 Antwoorden / Vragen

Als u al bij een notaris klant bent, wat let u dan om deze vraag daar voor te leggen?
Die zou u toch een antwoord moeten kunnen geven.
Succes en hopelijk komt er klaarheid in.

atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 15:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Die notaris heeft mij dus klant gemaakt omdat het testament aan hem is doorgeschoven waarin ik genoemd wordt. Die notaris legt uit, je kan aanvaarden, benificair of verwerpen en dat is het. Ik wil geen van drie, want ik kom dan automatisch in de cirkel terecht met mijn kinderen en die werken zo wie zo niet mee. Ik weet niet eens waar ze wonen, hoe spijtig het ook allemaal is.Dus zoals @winnie al zegt, moet ik toestemming vragen aan jurist woonplaats kinderen.

Doet u niks aanvaard u de erfenis sowieso. ! Wat gaan ze dan verder doen? Dat vraag ik af, en kan ook nergens duidelijk antwoord vinden op het NET. En die notaris daar kost elke vraag geld, ik ken ze helemaal niet.

Ja
door JannyBoe Aug 24, 2023 om 10:05
519 Antwoorden / Vragen

Verwerpen is dan de beste optie. U bent dan overal vanaf.
Via machtiging de zaken overzee af laten handelen.
U bent er dan echt vanaf.
De rest van de erfgenamen kan dan verder met dingen in hun leven zoals het afwikkelen van de nalatenschap.
En vragen stellen aan de notaris. Mocht dat in uw ogen teveel geld kosten dan is knopen doorhakken de voordeligste optie ;) Op termijn zouden de andere erfgenamen u via de kantonrechter kunnen dwingen om alsnog mee te werken aan de afwikkeling. De kosten zouden maar zo eens voor uw rekening kunnen komen. Nogmaals, handelen. Dan bent u ervan af.

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Aug 23, 2023 om 13:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de erfenis verwerpen. Kost ook geld maar komt u niet onderuit als erfgename. Doet u niks aanvaard u de erfenis sowieso.
Pas zelf een erfenis moeten verwerpen met nodige kosten, meteen ook voor mijn kinderen (moet je eerst toestemming voor vragen aan jurist van woonplaats van de kinderen) . Wil niks van dat mens hebben. En enige manier omdat voor elkaar te krijgen is verwerpen

Zelfs als je onterft bent moet dat. Je hebt namelijk altijd recht op een deel. Zelfs bij onterven

1paul
door 1paul Aug 23, 2023 om 15:33
3155 Antwoorden / 0 Vragen

ook als je de erfenis verwerpt moet je naar de notaris toe!!

sjjoppy
door sjjoppy Aug 23, 2023 om 15:57
7194 Antwoorden / 3 Vragen

.

lo
door lovewinnie Aug 25, 2023 om 11:38
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Voor verwerpen hoef je niet naar een notaris. Je hebt wel wat documenten nodig maar op zich zou je iemand in Nederland kunnen machtigen. De papieren stuur je vervolgens naar de rechtbank. Kosten waren zn 175 euro meen ik + overlijdingakte.

ju
door juliomariner - Aug 23, 2023 om 13:59
1328 Antwoorden / 2 Vragen

U zou de erfenis kunnen verwerpen maar daar zitten ook kosten aan (130 euro)
Dit kan schriftelijk bij de rechtbank.
Als de baten van de erfenis hoger zijn dan de kosten zou u de erfenis ook kunnen aanvaarden. De "opbrengst" zou u kunnen schenken aan uw kinderen of schenken aan een goed doel.
Het beste is om zoals al geschreven juridisch advies te vragen bijvoorbeeld bij de notaris.

tenormin
door tenormin - Aug 23, 2023 om 14:06
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Om je vraag gewoon te beantwoorden: als ik het gewoon laat zoals het is, heb er helemaal geen zin in om op kosten gejaagd te worden waarik niet om gevraagd heb dan kan het voor de andere partij heel erg lang duren om zijn/haar gedeelte wel te krijgen. Ik snap wel dat je niet die dure reis naar Nederland en terug wilt maken. Begrijp ook niet dat, inmiddels met zoveel meer mogelijkheden van contact met mensen in het buitenland, dat men nog steeds naar het land van herkomst moet, maar ja, het zijn nu eenmaal (nog) de regeltjes. Als je nu niet meer voor jezelf zou kunnen denken en (in Nederland) een zaakwaarnemer of iemand had,zou hij/zij daarover kunnen gaan. Maar ja, je hebt je marbles nog together.

atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 15:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nou, ik ben ook niet van plan om dat te doen hoor, als ze mij nodig hebben dan weten ze me te vinden, als het goed is te tenminste.

Maar ik vind het jammer van mijn moeder dat ze mij genoemd heeft in een testament, en ook natuurlijk wist wat de consequenties daarvan zijn. Ik heb nooit geweten dat zij  een testament had, ze heeft me ook nooit hierover verteld. En nu krijg ik die zooi over mij heen.

wi
door wilhelmina59 Aug 23, 2023 om 18:24
516 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is jouw moeder dr keus geweest, alleen omdat jij iets niet wil (vanwegede kosten) ga je nu lopen miepen.
wees een vent en doe wat je moet doen, je aan je verplichtingen gehoor geven.
O ja dat kost je geld.

tenormin
door tenormin Aug 23, 2023 om 20:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@wilhelmina59, atlas 1302 is niet aan het miepen. Je kent het verhaal kennelijk niet.

1paul
door 1paul - Aug 23, 2023 om 15:32
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag of u een volmacht op kunt sturen naar de notaris zodat deze alles afwikkeld voor u, deze moet u dan bij een notaris in uw woonplaats ondertekenen!

atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 15:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

U bent de enige die niet weet dat mijn woonplaats Africa is, geeft niet(s) natuurlijk maar dat maakt alles zo lekker gecompliceerd.

wi
door wilhelmina59 Aug 23, 2023 om 16:45
516 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is jouw keus geweest om buiten europa te gaan wonen.

atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 17:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

Oh ja, de lusten en de lasten. laten we het daar maar op houden.

wi
door wilhelmina59 Aug 23, 2023 om 18:26
516 Antwoorden / 0 Vragen

Totdat zn AOW ineens niet wordt uitgekeerd dan is het huis te klein.
Sorry hoor misschien maar geen Nederlands staatsburger meer zijn.

atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 20:27
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wilhelmina je klinkt als een bekende van Tros Radar, zit je iets dwars ofzo? Verkeerd pilletje? A.O.W. wat heeft dat te maken met een testament?
En maak jij uit of ik geen Nederlands staatsburger mag zijn, wie denk je wel dat je bent?

1paul
door 1paul Aug 24, 2023 om 07:45
3155 Antwoorden / 0 Vragen

ook in Afrika heeft men een soortgelijke functie en dus kunt u daar terecht om een volmacht te laten opmaken om deze vervolgens op te laten sturen, dat u niet in Nederland woont had ik al begrepen uit de OP!!

Toon een beetje minder mag en kan..

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 23, 2023 om 16:03
7194 Antwoorden / 3 Vragen
atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 17:48
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dank @sjjopy, maar ik wil er niks mee te maken hebben. Niet aanvaarden of verwerpen, helemaal niets. Ik heb er niet om gevraagd toch? Waarom iets door mijn strot douwen terwijl ik dat helemaal niet wil? Ik wil niets erven, laten ze dat geld lekker aan de kinderen geven en laten de kinderen dan ook betalen. Daar draait het om toch? de kosten moeten betaald worden en daar is mijn moeders rekening goed voor. Maar de bewindvoerder is klaar, haar jas hangt aan de kapstok, en de rest zoekt het maar uit vindt de Nederlandse wet.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 23, 2023 om 18:29
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Ik had begrepen dat er niets gedaan werd als een van de erfgenamen niets van zich liet horen.
Als de zonen willen doorgaan zullen ze contact met u moeten opnemen maar als die u ook niet kunnen vinden dan zal het zich vanzelf oplossen hopelijk.
Afwachten dus maar.

atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 20:23
341 Antwoorden / 13 Vragen

De zonen kunnen mij wel vinden, of ze dat willen is een ander punt. Ik denk dat ze ook niets laten horen, het boeit hun niets en ze hebben een goed leven. Waarom hoofdpijn krijgen en daarvoor de kans lopen om nog eens te betalen ook.

Ik wacht het dus ook maar af, lijkt me een goed plan.

+10 sjjoppy

sjjoppy
door sjjoppy Aug 24, 2023 om 08:17
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Dank @atlas.

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Aug 23, 2023 om 17:07
428 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik een erfenis zou krijgen die ik om een bepaalde reden niet wil, dan zou ik contact opnemen met een van de andere erfgenamen om hun te laten weten dat ik daarvan af zie als hun mijn rekening betalen voor het weigeren.  Betalen om iets niet te krijgen ????? NEE

atlas1302
door atlas1302 Aug 23, 2023 om 18:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Precies zoals ik erover denk, alleen de kinderen (erfgenamen) weet ik niet vinden, heb geen adressen mee gekregen en weet ze niet te vinden. Hoe dat mogelijk is? Vraag dat de moeder eens van de kinderen, maar die weet ik ook niet te vinden.

Misschien verduidelijkt dat iets, dat ik niet voor niets ook mijn jas aan de kapstok gehangen heb en dacht....ik ga eens ergens anders leven.

Maar dan gaat moeders dood, en dan piepen ze mij weer op om het allemaal even te regelen zo'n 6600km verder op.Ik vraag me echt af als ik een stap op de plaats houd, wat ze verder dan gaan doen? Dat is mijn vraag, wat gaan ze daar dan doen die hotemetoot in Nederland?

wi
door wilhelmina59 - Aug 24, 2023 om 09:02
516 Antwoorden / 0 Vragen

Ik meen mij te herinneren dat je (Atlas1302) ook problemen hebt met de bank en telefoon hebt gehad.
Heel vervelend maar je woont ver weg en nu loopt er Nederland weer iets wat niet naar je zin is omdat het jouw persoonlijk raakt.
Je wordt erop gewezen en dan is het weer raak.
Weet wel dat je op deze manier je familie voor het blok zet wat betreft een erfenis.
Het zorgt ervoor dat de erfenis niet kan worden afgehandeld.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 24, 2023 om 10:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

Je weet absoluut niet waar je over praat, mijn problemen los ik altijd voor de voet op. Duurt altijd wat langer omdat ik nu eenmaal ver weg zit, maar het wordt altijd opgelost. Dit lost ook op, op een gegeven moment vloeit het tegoed van mijn moeders rekening in de staatskas, en alles wordt betaald en er zal dan nog zelfs geld overblijven. Mooi toch, nu moeten zij maar even iets langer wachten het was de wil en wens van mijn moeder om mij buiten spel te zetten, prima...dan blijf ik ook fijn in de paskamer zitten.

Het valt u misschien niet op, maar u bent de enige die loopt te zeiken en nu weer over bankzaken en telefoon toestanden. Wat is dat voor stalkwerk? Wat heeft dat voor nut om dat er bij te halen?

Ik heb zeker vele goede antwoorden gekregen, dank hiervoor. Het is nu eenmaal mijn manier en aanpak om licht in de tunnel te krijgen, loketten waar je even naar binnen kan lopen zijn hier niet, en op deze manier zal een lezer er ook iets aan hebben als zij er ook mee te maken krijgen. Het is best ondoorzichtige materie als je er dieper induikt. En weet je eigenlijk wel hoeveel pensionado's en Nederlandse staatsburgers in het buitenland wonen? dat zijn er heel veel! En die gaan natuurlijk niet hun paspoort op spel te zetten, om een dubbele Nationaliteit te verkrijgen, dat lijkt slim maar het stomste wat je ooit kan doen

wi
door wilhelmina59 Aug 24, 2023 om 11:16
516 Antwoorden / 0 Vragen

Wauw volgen mij heb ik een teer punt te pakken.
Stalken doe ik niet aan maar als je moeite hebt met onze banken en hun werkwijze en je zet dat op een forum neer dan krijg je die bal echt een keer terug.

atlas1302
door atlas1302 Aug 24, 2023 om 11:23
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nou fijn dan, en een prettige dag verder.

ju
door juliomariner Aug 24, 2023 om 14:23
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Nier reageren is ook gewoon een optie. Nu lijkt het wel of Wilhelmina een obsessie heeft voor Atlas

atlas1302
door atlas1302 Aug 24, 2023 om 14:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

+10 Julio, het was mij nog niet opgevallen .)

ro
door ronny530 - Aug 24, 2023 om 18:33
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Blijkbaar valt er wel iets te erven en u recht heeft op de helft van de nalatenschap in zo'n geval kunt u de erfenis beneficiar aanvaarden want als er dan schulden blijken te zijn kunt u alsnog de erfenis verwerpen.
Als het goed is zijn er stukken meegestuurt die u met overleggen van een identiteitsbewijs bij de notaris in dient te leveren maar in uw geval bent u niet in Nederland woonachtig en dan kan een lokale notaris ingeschakelt worden die namens u de stukken naar de betreffende notaris opstuurt. Daar zijn wel éénmalige kosten aan verbonden maar dan hoeft u niet naar Nederland te reizen.
U maakt het 'probleem' groter dan het is want de notaris die de erfenis afhandeld brengt geen kosten in rekening en van griffierskosten is pas sprake als u de erfenis op voorhand verwerpt en dat is in dit geval niet slim want stel uw overleden moeder heeft een positief vermogen van zeg 100.000 euro dan kunt u later niet meer terugkrabbelen.

atlas1302
door atlas1302 Aug 24, 2023 om 22:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mij is het heel anders uitgelegd door de notaris, dus ik beschouw uw verhaal als een aanname en niet gebaseerd op feiten. Alleen al omdat u stelt dat er 100.000 pos.vermogen is. Wat denkt uzelf?

Daarom blijft mijn standpunt voorlopig overeind, en gewoon anticiperen op wat er gaat gebeuren. Makkelijker kan haast niet.

ro
door ronny530 Aug 25, 2023 om 13:57
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ik had een dergelijk antwoord van u al verwacht maar terzijde.
Bij de afwikkeling van de erfenis van een familielid was één van de erven elders in het land woonachtig en die kon op advies van de afhandeld notaris de stukken door een notaris in haar woonplaats met overlegging van een identiteitsbewijs inleveren dus bovenstaande is wel op feiten gebaseerd.
Deze zin 'want stel uw overleden moeder heeft een positief vermogen van zeg 100.000 euro dan kunt u later niet meer terugkrabbelen' is een aanname maar als u op voorhand de erfenis verwerpt zou het maar zo kunnen zijn dat u er veel later achterkomt dat u een groot bedrag bent mis gelopen.
Edoch u lost blijkbaar al uw problemen zelf op daar heeft u ons niet voor nodig maar u bent er wel een ster in om welwillende forumleden te bekritiseren.
In eerdere varagen deedt u dat ook en nu weer en u houdt er absoluut geen rekening mee dat u er voor gekozen heeft buiten Europa te gaan wonen waar zaken heel anders verlopen dan in Nederland en wij niet kunnen weten hoe het daar aan toe gaat.

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 14:28
341 Antwoorden / 13 Vragen

Blijkbaar Europa, maar in CV steekt de wet toch echt anders in elkaar, ik zou hier naar een consulaat moeten gaan. Helaas is die hier niet!
En Ja, ik los altijd mijn eigen problemen op, en dat lukt tot nu altijd goed. Maar ik vind het wel fijn om reactie's te horen waarmee ik wat kan, en die heb ik ook zeker gekregen en daarvoor bedankt. U leest die niet natuurlijk, maar wel de reactie's van een forumlid die nogal obsessief overkomt.

Ja daar heb ik voor gekozen om in CV te gaan wonen, niet voor de problemen van Nederland waar ik niet voor gekozen heb. Mijn moeder dacht laat ik mij maar cremeren zonder mijn zoon daarover te informeren, hij krijgt zijn legitieme deel en kan dan mooi de rekeningen betalen.
Het is het systeem, de wet en de regeltjes. Ja ik weet het.

Maar ik heb de notaris al uitgelokt om het ietsie pietse anders te doen, en ik zal daar volgende week bericht over krijgen. Tactisch voetbal heet dat, wat wij gewend zijn hier in Afrrica (CV) .

Franske1958
door Franske1958 Aug 25, 2023 om 16:42
428 Antwoorden / 2 Vragen

"heeft een positief vermogen van zeg 100.000 Euro dan..."
Ik kan me ook situaties voorstellen dat een familieband zodanig is verstoord dat iemand een erfenis niet wil, ongeacht de
hoogte daarvan. Echter doordat deze persoon afstand wil doen "erft" deze persoon dan dus eigenlijk een verplichte rekening
van E 130,-  voor het afstand doen van die erfenis.   Een erfenis verwerpen kan ook hele vervelende gevolgen hebben
voor iemand met een uitkering. lees  HIER maar eens.

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 17:00
341 Antwoorden / 13 Vragen

Gelukkig heeft mijn moeder dat niet, dat maakt mijn keuze al snel makkelijker.  Je hebt gelijk.. die famileband natuurlijk, als dat er helemaal niet meer is, waar doe je het dan voor.

Ja scherp gezien, je krijgt verplicht zonder blozen de rekening van 130 euro gratis gepresenteerd. Omdat je alleen maar afstand wil doen, en dan ben je er nog niet, er moet ook nog getekend worden in mijn geval en dat is niet eenvoudig!

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Aug 25, 2023 om 08:52
519 Antwoorden / Vragen

U vraagt wat er gebeurt als u niks doet en hebt dat eigenlijk ook al besloten:

- U frustreert de afhandeling van de nalatenschap voor de andere betrokkenen.
- U krijgt op termijn te maken met een kantonrechter en wellicht een deurwaarder namens de erfgenamen.
  De kosten zullen waarschijnlijk hoger zijn dan de onkosten waar u het in het hier en nu over heeft.
  Die kosten komen voor uw rekening.

Dus óf wat papieren invullen en de zaak regelen óf de zaak laten voortslepen en op termijn te maken krijgen met nog meer kosten en juridische ellende.

Waarom zou je niet meewerken aan het afhandelen van een nalatenschap?
Als je een huis koopt maak je ook kosten en moet je allerlei papieren invullen.
Als je een auto koopt moet je ook zaken regelen rond registratie en verzekering.
Als je erfgenaam bent valt er ook van alles te regelen.
Dat hoort bij het leven.

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 11:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Kijk dit vind ik nu eens een goed antwoord op mijn vraag, jammer dat er geen bron wordt vermeld.!

Andere betrokkenen dat zijn mijn twee zonen, die raken er niet bij betrokken die negeren het gewoon. Ik ken ze daar goed genoeg voor. Ze hebben daar absoluut geen trek in. Dan is de spoel op, zo dun is ze.

Alle zaken die ik koop, verkoop, huur, verhuur, contracten.. kortom alles waar ik verantwoordelijk voor ben, dat kom ik na en daar is nooit één rechter voor nodig geweest. Nu mijn moeder de waarheid heeft achter gehouden, tegen mij gejokt heeft, haar eigen crematie heeft georganiseerd zonder mij maar op enige manier op de hoogte te stellen, dat zegt meer over haar dan mij.

Ik wordt gemaild dat mijn moeder dood is, of ik even de uitvaart wil contacten. Dat was de eerste keer dat ik te horen kreeg dat mijn moeder zich wil laten cremeren met al haar wensen eromheen. Welke wensen? Weet je ook wat dat kost?

Ik heb velen malen geprobeerd de bewindvoerder te bereiken en vragen gesteld, ik wordt tegengewerkt omdat ik een derde partij ben en krijg geen enkel antwoord. Ik kon een afspraak maken, hij werkte halve dagen op ma, wo, vr. Ik was gewoon jan lul, en met mijn moeder viel niet meer te praten, ze deed alsof ze Alzheimer had en zat me alleen maar aan te staren. Ik heb haar voorgesteld om lekker haar oude dag door te brengen op CV, maar ze zegt dan botweg..ga niet tussen die zwarten zitten.

Om die redenen zeg ik dan nu ook, laten we maar zien hoe de bal rolt.

Ja
door JannyBoe Aug 25, 2023 om 11:43
519 Antwoorden / Vragen

De bron van antwoord geven en alles op een rijtje zetten ben ik zelf ;)

Hier is info die algemeen te vinden is.

Het gaat niet alleen om zakelijke dingen maar ook om emoties lees ik. Sterkte.
U hebt uw keuze gemaakt.

ka
door kaartendraak - Aug 25, 2023 om 11:05
182 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan ook afstand doen van erfrecht, maar dan gaat het wel over naar je eventuele kinderen of familie als je geen kinderen hebt. Je hebt dan ook geen recht op en erfenis indien er bij (veel) geld nog wat overblijft:
Wanneer u afstand van de erfenis doet, gaat de erfenis over op uw afstammelingen. Dat heet plaatsvervulling. Tenzij in het testament een andere bepaling staat, bijvoorbeeld dat er geen sprake is van plaatsvervulling en dat uw erfdeel dan naar de andere erfgenamen gaat.

Ik zou er wel over spreken met die notaris wat je kan doen als je helemaal niet wilt erven en wat er dan gebeurt. Vraag eventueel bij een andere informatie, er zijn zat kantoren die je het eerste half uur gratis advies geven

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 12:00
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het probleem is dat ik in het legitieme gesteld ben, dat is vervelend voor mij want dat wil ik helemaal niet! Als ik niet wil erven moet ik verwerpen, wat ik ook weer vervelend vind. Mijn moeder had me gewoon als enige erfgenaam (enig kind) moeten benoemen, wat ze ook belooft had om te doen. Dan had ik ook mijn verantwoording genomen en de zaak afgerond.Er zit 25.000 in de pot dus het zal er om hangen of je daar mee rond komt, veel verliezen doe je niet denk ik.

Jammer dat mijn moeder met haar wensen en willen de boel verpest heeft

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 25, 2023 om 11:45
7194 Antwoorden / 3 Vragen
atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 12:03
341 Antwoorden / 13 Vragen

Heel interessant, dank.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2023 om 12:23
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan.

mo
door mof - Aug 25, 2023 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

GEwoon melden aan de notaris dat u afziet van de erfenis.

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 13:15
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als het leven zo simpel in Nederland is, was ik daar wel gebleven. Helaas gaat die vlieger niet op.

Ben al in beweging met de Notaris, dus van tegenwerking kan geen sprake  zijn.

lo
door lovewinnie Aug 25, 2023 om 20:54
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt groeien verwerpen en afzien van de erfenis. Dat kan zeker wel.
Dit kan vanaf  u woonadres.
U heeft nodig

  • het ingevulde en ondertekende PDF-formulier Verklaring nalatenschap (meerderjarige erfgenaam), zie instructies hierboven.
  • een kopie van de overlijdensakte
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs
Heb het even voor u online gekopieerd. Heb pas geleden een erfenis verworpen en meteen voor de kinderen van een persoon waar ik geen euro van wil. Het is echt minder werk dan je denkt en ook niet echt duur en kan vanuit het buitenland
Overlijdingakte opvragen en laten sturen naar adres in Nederland
Formulier downloaden en uitprinten en samen met kopie is aangetekend sturen naar Nederland.
Die persoon kan dan alles opsturen naar rechtbank waar de persoon is overleden en dan is het klaar

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 21:53
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dank Winnie, Ik heb al goed kontakt met de notaris en woensdag gaan ze me berichten. Ze wiilen er zeker van zijn dat mijn handtekening origineel geplaatst wordt. Ik heb daarbij een paar voorstellen gedaan. Ze willen ook graag vooruit natuurlijk, dat is mijn voordeel.

Ik wilde eigenlijk ook geen piek uit deze zaak, maar soms moet je even de emoties negeren. Ik heb dat gedaaan. Om benificair te aanvaarden moet je ook meteen griffier kosten betalen, net als bij verwerpen. Dus ik dacht, nu ik toch moet inzetten wil ik winnen ook, mijn zakelijk instict is toch goter en maak er gewoon roulette van. Verliezen kan niet, quite spelen is mogelijk maar winnen daar ga ik voor.
Mijn strategie ga ik verder niet toelichten, je weet maar nooit wie meeleest.-))

ro
door ronny530 - Aug 25, 2023 om 15:13
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Het dringt nu tot me door dat u met niemand uit uw familiekring iets te maken wenst te hebben en dat is uw goed recht.
M.i. bent u niet verplicht om een keuze te maken want als u die brief van de notaris niet had ontvangen had u niet eens geweten dat er een familielid was overleden.
Mijn advies nergens meer op reageren toekomstige brieven laten voor wat het is want dan houdt het vanzelf op omdat met of zonder u wordt de erfeins toch wel afgewikkeld en als er verder geen erfgenamen zijn dan vervalt het restant dat overblijft aan de staat der Nederlanden of aan de overige nabestaanden.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 25, 2023 om 16:07
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp deze ommezwaai niet goed, maar het is wel plezierige om te lezen. Of ik nergens meer op ga reageren wacht ik nog even af, de notaris is aan zet en ik zal zijn standpunt goed bestuderen. Ik heb nog wel een vragenlijstje, hij ook trouwens.

Het zijn jammer genoeg taferelen, familie die uiteen vallen om niets in mijn ogen. Wat kan of kon ik daar aan doen, het zal ook zeker aan mij gelegen hebben, maar die film kan je niet meer terug spoelen. Vergane tijd, vergane glorie.

Ik ga maar niet vertellen hoe het hier gaat, maar de kinderen zorgen voor de ouders tot aan hun dood. En daar doe ik ook aan mee om die arme ouders te helpen met mijn luttele AOW uitkering. Ik zit nu eenmaal ook in dat bootje, uitstappen is onmogelijk.

En als dat achter de rug is kan ik me weer opmaken voor de volgende sterfende, en dat is mijn biologische vader. Ik weet dat hij in Amsterdam woont, maar meer ook niet. Dus dat wordt ook weer wat! Maar ja, heb er zelf voor gekozen toch? Ik had moeten wachten totdat iedereen dood is in Nederland, en dan als mijn bankrekenig het toelaat met mijn AOW-tje verkassen naar het buitenland met een grijze baard en een kale kop. Zie je het al gebeuren zeg!

Omdat te voorkomen heb ik toen toch maar besloten als een jonge Adonis eerder mijn vaderland vaarwel te zeggen, met een blonde kop haar en een gevulde rekening. Wat wijsheid is, lijkt me wel duidelijk.

ro
door ronny530 - Aug 25, 2023 om 16:55
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Die ommezwaai komt niet zomaar want u haalt er weer van alles bij waarom u niets meer met uw familie van doen wil hebben en dan blijft er niets anders over dan met excuus laat me met rust met die erfenis en val me verder niet lastig.
Uw probleem heeft u aan u zelf te danken want u had kunnen weten dat in welke uithoek van de wereld u gaat wonen uiteindelijk vinden ze u toch wel.
Het is ook niet interessant om uw familie relaties te lezen maar wel dat u het er moeiijk mee heeft dat u traceerbaar bent gebleken en tot het besef komt dat annonimiteit een relatief begrip is.
Mijn advies, laat het voor wat het is en doe alsof u die brieven nooit ontvangen heeft en vergeet vooral het hele gebeuren die in het verleden plaats gevonden hebben en als dat niet lukt de lokale medicijnman te raadplegen.

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2023 om 17:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is gewoon makkelijk om mij te vinden, waar heb je het over. Ik sta notabene gewoon met een website op het NET. Gewoon traceerbaar daar maak ik mij helemaal niet druk om, waarom denkt u dat?

Ik vind het een slecht advies om niet te reageren op gestuurde brieven, ze kunnen niet aankomen, maar daar kan ik niets aan doen.

Waarom zou ik een probleem aan mij zelf te danken hebben, ik zit hier en verroer me niet. ik ben daar gewoon open in, waarom doet u nu alsof het niet zo is? Het heeft ook weinig te maken met de vraag die ik gesteld heb, een beetje uitlokken mag, maar moet niet teveel opvallen hoor.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 26, 2023 om 12:07
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mooie reactie van @Ronnie die vindt dat ik mijn best doet om niet traceerbaar te zijn, geweldig. Terwijl ik een serieus vraag stel over afwikkeling van een testament. Hoe kan die notaris mij dan bereiken als ik niet traceerbaar ben? En jouw advies is wel het stomste wat je kan doen, niet reageren op ontvangen post! Notarissen zijn niet achterlijk, ze sturen aangetekend natuurlijk zoals alle rechtelijke stukken trouwens.

Je bent al eens eerder gewaarschuwd door de redactie omdat je mij probeerde in een zwart daglicht te stellen, je moet wel concreet blijven natuurlijk hé. Je uitlatingen slaan helemaal nergens op!