Ben ik mijn aanbetaling kwijt
Mijn vriend en ik hebben in april/mei een bed besteld en een aanbetaling van ongeveer 30% gedaan. In september bij levering zouden we derest betalen. Na meerdere malen contact eenmaal in september bleek degene die ons het bed verkocht had er niet meer over te gaan en niet meer te werken en was ons geld met hem "verdwenen". Echter functioneert het bedrijf nog onder dezelfde naam, heb ik via pin betaald, hier bewijs van + pinbon + bon van de bestelling. De man die er nu over gaat wilt ons niet helpen omdat wij hem niet betaald hebben volgens hem. Hij begrijpt onze frustratie niet en wij zijn bang dat we een paar honderd euro kwijt zijn.
Staan wij in ons recht? Of zijn we het kwijt? Wat kan ik doen om dit op te lossen?
Het bedrijf is dus niet failliet, maar wellicht wel overgenomen, daar is de man niet duidelijk over.
Bij welk bedrijf was dit en zijn ze aangesloten bij een overkoepelende organisatie?
Nee er is geen overkoepelende organisatie. Het is wel een bedrijf die heel erg actief is ook op social media en 1 winkel heeft in het land, alles klopt in principe ook allen de desbetreffende man werkt daar niet meer. Het lijkt op een overname waar je in principe niets van merkt van de buitenkant. Alles gaat door zoals het was, behalve mijn bestelling.
Het is lastig om een sluitend antwoord te geven op basis van de summiere informatie.
Het is belangrijk om te weten of het bedrijf in dezelfde hoedanigheid bestaat.
Met wie u de koop heeft gesloten hoeft niet per se uit te maken, maar dit kan wel.
Indien het bedrijf hetzelfde is, u een bewijs van betaling heeft en een overeenkomst (factuur, bestelbevestiging per mail of anderzins) kunt overleggen, dan zal de order gewoon moeten worden uitgevoerd.
Wat wel belangrijk is, is controleren of het bedrag daadwerkelijk naar een (de juiste) bedrijfsrekening is overgemaakt en niet naar een creatieve medewerker, en of de overeenkomst -in welke vorm dan ook- voorzien is van de bedrijfsinformatie van het betreffende bedrijf.
Indien dit niet het geval is dan heeft de beste man gelijk en is er geen overeenkomst tot stand gekomen tussen u en het bedrijf.
Hoogstens, voor zover het in dat geval iets uitmaakt, tussen u en de eerdere medewerker.
In de meeste andere gevallen dient de overeenkomst te worden uitgevoerd zoals oorspronkelijk bedoeld.
Het bedrijf bestaat in dezelfde hoedanigheid en ik heb in de winkel zelf gepind. Op mijn afschrift staat ook het bedrijfsnaam en ik heb er een bon van zowel een pinbon als een winkelbon.
Geachte Indette,
Dit is een moeilijke kwestie.
De enige topic, die er op lijkt is deze:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/product-is-niet-geleverd?id=601855
Met name het antwoord van onze jurist Heremiet Kreeft : u moet uw aankoop/ geld terug vorderen.
Lees dit artikel. Bij overname zal het niet anders zijn dan bij faillissement.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/gekocht-bij-een-winkel-die-een-doorstart-maakt-krijg-ik-mijn-geld-nog
Kijk in het handelsregister van de kvk wat er met de winkel gebeurd is.
https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/
Ook op drimble kun je informatie vinden
https://drimble.nl/
of
https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index
Gewoon eerst eens even kijken wat er met de winkel gebeurd is.
Daarna kun je kijken wat je wilt gaan doen.
De winkel is in juli uitgeschreven bij de KvK en in augustus opnieuw ingeschreven.
Dezelfde naam en nu een nieuwe eigenaar.Je hebt geen bericht gehad dat de winkel gesloten zou worden en de bestelling niet meer geleverd.Het lijkt op voortzetting van de winkel met alle rechten en plichten.
Neem eens contact op met het juridisch loket,
https://www.juridischloket.nl/
Hier ziujn in ieder geval twee opties mogelijk en u kunt m.i. beide benutten:
a. aangifte doen bij de politie wegens verduistering tegen het bedrijf aangezien u over m.i. afdoende bewijs beschikt. U loopt daar dan wel het risico dat het geen prioriteit krijgt en dat betekjent dan aandringen.
b. u kunt een ingebreke stelling doen wegens niet nakomen van de overeenkomst en alsnog levering vorderen binnen 14 dagen en zo niet 'geld terug'. Zie voor nadere info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/
Nu vergeet ik dat indien u een rechtsbijstandsverzeking heeft u de verzekeraar hier snel bij betrekt.
Ook is er nog een optie om voor hulp een advocaat (strafrechtelijk) te zoeken en het dan zinvol is om deze info te benutten:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
U staat m.i. volledig in uw recht en van belang is dat een werkgever altijd verantwoordelijk is voor gedragingen van medwerkers zoals hier aan de orde.
stel het bedrijf in gebreke en vorder uw geld terug of nakoming van de levering binnen 15 dagen, doen ze dit niet zet dan een deurwaarder op deze zaak en meld dit ook in de aangetekende brief die u gaat versturen, simpel erin zetten dat u de vordering na 15 dagen uit handen zult geven is al genoeg....
Of de medewerker daar nog werkt of niet maakt niet uit, u heeft een vordering op het bedrijf, daar heeft u uiteindelijk zaken mee gedaan en niet met welke medewerker dan ook, deze heeft namelijk gehandeld uit naam van het bedrijf en dat is wat telt!!!!
U heeft bij een bedrijf gekocht, niet hij een medewerker, u bent natuurlijk wel geholpen door een medewerker van het bedrijf.
Naar mijn idee gaan alle rechten en plichten bij overname van de oude eigenaar over naar de nieuwe eigenaar.
Maar ja, voor een paar honderd euro ga je niet procederen.
Wat u wel aan de nieuwe eigenaar kunt vertellen is dat u zonodig op internet uw negatieve ervaring over het bedrijf gaat plaatsen.
Kijken of hem dat uw aanbetaling waard is.
DAt het bedrijf dezelfde naam heeft zegt niet alles: als het bedrijf intussen failliet is gegaan en daarna doorgestart met een andere eigenaar dan is die eigenaar niet per se verantwoordelijk voor de schulden die de vorige eigenaar heeft achtergelaten. Daar kan een curator u meer over vertellen. Is het bedrijf simpelweg overgekocht en dus niet eerst failliet gegaan dan is de nieuwe eigenaar wel verantwoordelijk,, dan heeft hij het hele bedrijf inclusief schulden overgenomen.
Oplossen kan via een branchevereniging of de via rechter.
En: waarom zou je voor een paar honderd euro niet procederen? U kunt bij winst de advocaat kosten en ws een deel van de overige kosten als schadevergoeding claimen. En misschien krijgt u onder aan de streep niet alles vergoed, maar het bedrijf zal voor altijd zijn leven beteren: die gaat voor flink wat meer de boot in. Dit soort bedrijven gaan er maar vanuit "dat u niet zult procederen voor maar een paar honderd euro".
Hebben ze nu dezelfde bank rekening of ook andere?
Gewoon je geld terug eisen en met groepje sterke mannen dreigen.
Als je zo een bedrijf over gaat nemen en oude klanten die op bestellingen wachten.....
Zelfde naam en in/uitschrijven KVK accepteerde ik ook niet.
Of zoek een mooi bed uit en neem dat mee.... na 70% te betalen.
Mogen zij bewijzen wie begon met deze fraude.
En als je de firma naam + adres nog even vermeld kunnen ze binnenkort nogmaals sluiten.
Met een overname met behoud naam neem je ook alle ellende over!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Tegels opgestapeld in achtertuin om later te leggen, netjes uit zicht en MOET opruimen van vehuurder
Ik heb naast mijn schuur op eigen terein niet te zien vanaf de straat, een stapel tegls liggen die ik nog moet leggen, maar ik heb reuma dus kan ik dat niet snel, duurt een poosje en nu wil de woningstichting dat ik die opruim! ze liggen netjes, niet te0 zien vanaf de straat en en leveren geen hinder op zelf s niet voor ons zelf daarom ligt de stapel daar. Nu dreigd de stichting ook met juridische ... Lees meer
Pakketten niet ontvangen of kwijt
Via Expresswear 2 keer pakketten kwijt. 2 kledingstukken besteld, 1 ontvangen via PostNL. Zelf achteraan moeten gaan, geen reactie meer gehad vanuit klantenservice, uiteindelijk betaald. Het andere kledingstuk vanuit ontevredenheid geretourneerd via DHL en wederom het pakket zoekgeraakt. Ik zou nu dus in totaal EUR 251 moeten betalen zonder iets te hebben ontvangen. Kan dit zomaar? Moeten zij w ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer