bruin58
door bruin58 Aug 31, 2011 om 15:13
Geldzaken & recht

Briefwisseling Notaris.

Wij zijn nu inmiddels 15 maanden verder en ik zit nog steeds in de afwikkeling van de erfenis van mijn moeder. Nu heb ik de notaris wederom een brief geschreven waarin ik vraag om een plan van aanpak te maken. Omdat ik geen contact heb met de rest van de erfgenamen loopt dit contact via de notaris. Omdat alles zo moeizaam verloopt heb ik aan deze notaris gevraagd om de correspondentie van de andere erfgenamen naar mij door te sturen zodat ik wat meer inzicht kan krijgen omtrent de problemen. De notaris vindt dit te omslachtig en veel werk. Bovendien kost dit extra geld maar bovenstaande argrumenten vind ik niet belangrijk. Maar nu mijn vraag; Mag een notaris de briefwisseling met de andere erfgenamen voor zich zelf houden of moet ze deze informatie delen met mij?

10912 39 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 31, 2011 om 15:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wie heeft opdracht gegeven aan de notaris om de erfenis af te handelen? Alle erfgenamen (ook jij) heeft daarvoor getekend? Of is die in een testament benoemd?

Vladja

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2011 om 16:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

De notaris vindt dit omslachtig, te veel werk en duurder. M.a.w. hij rept niet over het "niet mogen delen van informarie naar U toe". En U heeft gebezwaar over de extra kosten. Wel, dan vraagt U de notaris u het papierwerk op te sturen (of zelf afspraak met hem te maken) U betaald de rekening en bent u op de hoogte.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2011 om 16:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

lees Bezwaar, s.v.p.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2011 om 16:24
16847 Antwoorden / 108 Vragen

allemensen, nieuw keyboard nodig: GEEN BEZWAAR.

bruin58
door bruin58 - Aug 31, 2011 om 16:30
17 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 31 aug 2011, 15:37]Wie heeft opdracht gegeven aan de notaris om de erfenis af te handelen? Alle erfgenamen (ook jij) heeft daarvoor getekend? Of is die in een testament benoemd?

Vladja

Alle erfgenamen zijn akkoord gegaan met deze notaris.Deze is dus niet in het testament benoemd.

marcel75
door marcel75 - Aug 31, 2011 om 19:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De notaris is niet verplicht om de briefwisseling toe te sturen of hier volledig inzage in te geven. Op grond van zijn geheimhoudingsplicht mag hij dat zelfs niet eens. De reden zal dit veel werk vinden omdat hij van iedere brief een afweging moet maken of hij die informatie mag delen en als dat slechts deels mag, zal hij van iedere brief een uittreksel moeten maken. Daarnaast is de notaris bezig met de afwikkeling van de nalatenschap, niet met het bemiddelen tussen onenigheid tussen erfgenamen.

Hij mag namelijk ook niet brieven vrijgeven aan de hand waarvan TS een zaak zou kunnen beginnen tegen de overige erfgenamen.

Ik vraag me overigens af welke informatie TS verwacht uit die brieven te kunnen halen die hij nog niet zelf ontvangen heeft. De notaris zal namelijk geen extra informatie verschaffen. Wil je weten wat de notaris heeft geschreven of heeft ontvangen van de overige erfgenamen, dan kun je beter met de overige erfgenamen contact opnemen. Die mogen namelijk vrij uit spreken.

bruin58
door bruin58 - Sep 1, 2011 om 11:53
17 Antwoorden / 21 Vragen

marcel75,

Ik heb al aangegeven dat ik geen contact heb met de andere erfgenamen en dit is natuurlijk niet zonder reden. Ook schrijf je dat de notaris geen bemiddelaar is maar deze notaris heeft zelf gezegd dat het naast notaris ook bemiddelaar is. En omdat dit gezegd is heb ik een plan van aanpak gevraagd.

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2011 om 11:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In dat geval heb je de notaris niet alleen ingeschakeld om de nalatenschap af te wikkelen, maar ook als mediator. De eerste stap die dan genomen moet worden is proberen alle erfgenamen letterlijk rond de tafel te krijgen.

Maar hij mag nog steeds geen volledige inzage geven in de gevoerde correspondentie met de overige erfgenamen.

En als 1 of meerdere erfgenamen niet rond de tafel wil/willen gaan zitten, dan houdt het op.

Links om of rechts om zal er toch weer enig contact moeten komen tussen de erfgenamen om tot een oplossing te komen.

hans57
door hans57 - Sep 2, 2011 om 12:56
16 Antwoorden / 0 Vragen

Laat die notaris nu gewoon zijn werk doen. Dat is door alle erfgnamen verzocht.
En ja het kan soms erg lang duren
En voor een juiste afwikkeling van de nalatenschap is het niet nodig om met de andere leden van de familie te spreken. Dus neem de tijd en het geld groeit denk aan de rente

hans57
door hans57 - Sep 2, 2011 om 13:35
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bruin58 schreef op donderdag 1 sep 2011, 11:53]marcel75,

Ik heb al aangegeven dat ik geen contact heb met de andere erfgenamen en dit is natuurlijk niet zonder reden. Ook schrijf je dat de notaris geen bemiddelaar is maar deze notaris heeft zelf gezegd dat het naast notaris ook bemiddelaar is. En omdat dit gezegd is heb ik een plan van aanpak gevraagd.
Door de notaris te benoemen tot uitvoerder van het testament is geen plan van aanpak nodig van u.
En wat moet ik me voorstellen bij dat "'plan van aanpak""

he
door hesterblok - Sep 2, 2011 om 13:39
14 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u de argumenten van de notaris niet belangrijk vindt, met name die omtrent de extra kosten, is niet relevant. De nota van de notaris dient uiteindelijk door alle erfgenamen gedeeld te worden, en niet alleen door u. U kunt niet zelfstandig overgaan tot het geven van opdrachten aan de notaris.

Overigens lijkt het mij erg moeilijk om als bemiddelaar op te treden indien partijen niet met elkaar om de tafel willen zitten. Ik ken geen enkele mediator die overgaat tot bemiddeling per post. Op deze manier vertragen de erfgenamen zelf de afwikkeling en verdeling van de nalatenschap van uw moeder.

Wat betreft de vraag of de notaris 'verplicht' is om u de correspondentie met de andere erfgenamen te doen toekomen: als u hierover advies wilt, kunt u ook contact opnemen met de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie; www.notaris.nl). De notaris heeft te waken voor (de schijn van) partijdigheid wanneer hij voor meerdere partijen optreedt. Daarnaast is echter ook een geheimhoudsplicht/verschoningsrecht aan de orde. Voor gedetailleerd advies raad ik u aan om contact op te nemen met de KNB.

he
door hesterblok - Sep 2, 2011 om 13:45
14 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens kan de afwikkeling van een nalatenschap wel jaren duren. De duur hiervan is afhankelijk van heel veel verschillende factoren. Gemiddeld duurt de afwikkeling een jaar, dus 15 maanden valt eigenlijk nog mee. Onenigheid tussen de erfgenamen is altijd een belangrijke factor die het proces vertraagd.

ma
door majoha - Sep 2, 2011 om 13:57
33 Antwoorden / 31 Vragen

Beste Bruin 58

Als u het echt wilt weten, neemt u dan eens contact op met de notaris telefoon 0900 346 9393. 80 cent p.m. Ik heb daar goede ervaringen mee.
Als de notaris u geen afdoende antwoord kan geven, dan kunt u ook contact opnemen met de branche organisatie, de koninklijke notariele beroepsorganisatie.

Succes en sterkte met het afwikkelen van de erfenis.

mo
door moravis2 - Sep 2, 2011 om 14:27
16 Antwoorden / 1 Vragen

1. U heeft geen recht op inzage in de correspondentie van anderen aan de notaris.
2. Wel mag u van de notaris verwachten dat hij/zij u een duidelijke verklaring geeft van een aanmerkelijke vertraging in de afhandeling van de nalatenschap en dat deze een termijn noemt waarbinnen hij/zij verwacht dat de behandeling van de nalatenschap zal worden afgerond.
3. Bij eenvoudige zaken zal de behandeling niet meer dan een jaar vergen. Bij ingewikkelde zaken, met name als zich problemen volordoen, kan dit oplopen tot twee of meer jaren.
4. Informeer of de notaris wordt betaald op basis van uurloon of op basis van het zogn. 'adviestarief' (een bedrag dat gerelateerd is aan het saldo van de nalatenschap). Indien er sprake is van uurloon en dit niet vooraf is meegedeeld aan alle erfgenamen, dan kan men hier bezwaar tegen maken. Het onderscheid tussen uurloon en adviestarief is uiteraard van belang indien de afhandeling veel tijd vergt. Maar ook bij het adviestarief mag de notaris extra kosten berekenen indien hij kan aantonen dat hij meer tijd aan de afhandeling heeft moeten besteden dan verwacht mocht worden.

maclofty
door maclofty - Sep 2, 2011 om 15:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval is het van belang wie "houder van het erfrecht" is.

De houder van dit recht bepaald mede of de correspondentie al of niet wordt getoond.

Is niemand aangewezen als houder ligt de zaak wat ingewikkelder en ligt de gehele afhandeling bij de notaris.

Als de houder van het recht (al die er wel is) de zaak heeft afgehandeld, dient zij of hij opening van zaken te geven aan de erfgenamen, met daarbij de financiële afhandeling en correspondentie.

Hopelijk geeft dit licht in de zaak.

bruin58
door bruin58 - Sep 2, 2011 om 17:05
17 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat de notaris de correspondentie van de andere erfgenamen niet doorstuurt kunnen er onderling veel misverstanden ontstaan. Het positieve van deze handelingen is dat ik weer contact heb met één van de erfgenamen. Deze persoon is het ook niet met de handelswijze van de notaris eens. Deze notaris heeft dus veel miscommunicatie veroorzaakt. Ik heb tijdens de afwikkeling van de erfenis steeds meer water bij de wijn gedaan maar dit is niet door de notaris door gegeven aan de rest van de erfgenamen.

De notaris wordt betaald op basis van uurloon t.w. €150 per uur.

En Hans 57. Hoezo groeit de rente? Daar heb ik ook al eens naar gevraagd maar nooit geen duidelijk antwoord op gekregen. Kan ik daar inzage in krijgen?

Bedankt voor jullie Hulp.

1paul
door 1paul - Sep 2, 2011 om 18:52
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af of u wel eens aan de notaris heeft gevraagd hoe het staat met de afwikkeling van de verschillende eisers zoals de belastingdienst en zo, deze zijn volgens mij allang langs geweest...

Als dat afgehandeld is kan de notaris tot uitbetaling of gedeeltelijke uitbetaling overgaan met daarbij uiteraard de papieren die een en ander verduidelijken...

Heeft u of een van de anderen eigenlijk wel inzicht in de hoogte van de erfenis en of er uberhaupt nog iets "over" is...

hans57
door hans57 - Sep 2, 2011 om 19:33
16 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wat betreft de rentevergoeding.
Als het goed is blijven de tegoeden op de rekeningen staan waar de erflater die heeft gestald.
Als de notaris al zijn zaken heeft afgerond gaat hij deze tegoeden op zijn rekening zetten en heel kort daarna is er de eindafrekening
Met voor iedere erfgenaam een overzicht en daarin is te zien hoeveel iedere erfgenaan ontvangt.
En wat er aan belasting is betaald. Ook dit maakt de notaris naar de belastingdienst over

marcel75
door marcel75 - Sep 2, 2011 om 19:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Maclofty,
Ik weet niet in welk land u leeft, maar een "houder van erfrecht" bestaat in het Nederlandse recht niet. Ook niet iemand die daar op lijkt.

Moravis,
Een adviestarief dat is gerelateerd aan het saldo van een nalatenschap wordt nooit door een Nederlandse notaris in rekening gebracht. Boedelwerkzaamheden gaan altijd tegen uurtarief. Voor een verklaring van erfrecht staat vaak wel een vast basistarief.

marcel75
door marcel75 - Sep 2, 2011 om 19:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1paul,
Banktegoeden moeten als een notaris de nalatenschap moet afwikkelen per definitie zo snel mogelijk verzameld en gestald op de derdengeldenrekening van de notaris. Daarover wordt dan ook wel rente vergoed, maar dat is niet zo veel.

De notaris kan niet zodra alle belastingen en schuldeisers voldaan zijn, zo maar over gaan tot uitkering. Hij zal daarvoor een akkoord moeten hebben van alle erfgenamen die hem weer decharge moeten verlenen. Pas als dat allemaal geregeld is, kan hij uitkeren.

bruin58
door bruin58 - Sep 2, 2011 om 21:14
17 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij is de bankrekening van de erflater geblokkeerd en staat alles al bij de notaris op rekening.Alleen de belasting moet nog met een definitieve eindafrekening komen. De voorlopige aanslag is wel binnen maar ook daar is de notaris niet verder op in gegaan. En ja, er is nog wel geld. De notaris heeft inmiddels €3000 gekost.

1paul
door 1paul - Sep 3, 2011 om 09:17
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel ik heb ook niet anders beweerd...

Als de notaris inmiddels 20 uur gewerkt heeft dan moet ie al bijna aan het einde van de afwikkeling zitten of het moet een "moeilijke" afwikkeling zijn waar niet iedereen "meewerkt"...

mo
door moravis2 - Sep 3, 2011 om 12:12
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 2 sep 2011, 19:37]Maclofty,
Ik weet niet in welk land u leeft, maar een "houder van erfrecht" bestaat in het Nederlandse recht niet. Ook niet iemand die daar op lijkt.

Moravis,
Een adviestarief dat is gerelateerd aan het saldo van een nalatenschap wordt nooit door een Nederlandse notaris in rekening gebracht. Boedelwerkzaamheden gaan altijd tegen uurtarief. Voor een verklaring van erfrecht staat vaak wel een vast basistarief.

Het is voor een notaris uiteraard aantrekkelijker om een uurtarief te hanteren. Er bestaat echter wel degelijk een adviestarief voor de afhandeling van de nalatenschap. Althans toen ik daar in 2002 gebruik van heb gemaakt. Tegen de zin van de notaris overigens; hij had echter bij de aanvang verzuimd de erfgenamen mee te delen dat hij een uurtarief zou hanteren. De notaris heeft zichzelf vervolgens gecompenseerd door zeer veel werkzaamheden 'extra' op basis van uurtarief in rekening te brengen. De door mij ingeschakelde rechter heeft het honorarium van de notaris gehalveerd en deze uitspraak is door de Raad van State bevestigd.

roodborstje
door roodborstje - Sep 3, 2011 om 12:43
91 Antwoorden / 71 Vragen

Het hangt er van af oif in het testament iemand is aangewezen als executeur.
Als er niemand is aangewezen, kunt u als kinderen onder elkaar de erfenis afwikkelen en hoeft u de notaris niet in te schakelen

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2011 om 13:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Moravis,
De raad van state heeft geen enkel gezag als het gaat om een declaratiegeschil. Bij een declaratiegeschil kom je eerst uit bij de ringvoorzitter. Kom je er daar niet uit, dan stap je naar de Kamer van Toezicht. Kom je er daar ook niet uit, dan ga je naar het Gerechtshof in Amsterdam. En dan houdt het op. Dat was in 2002 ook al het geval. Het kan ook zijn dat je meteen naar de Rechtbank bent gestapt en vervolgens bij het gerechtshof terecht bent gekomen.

De raad van state is namelijk alleen bevoegd als het om bestuursrechtelijke aangelegenheden gaat. Dit betreft een privaatrechtelijke aangelegenheid.

Blijkbaar heeft jou notaris het door hem in rekening gebracht tarief "adviestarief" genoemd en bepaald dat hij een deel van de nalatenschap als honorarium mocht rekenen of is dit een in jouw situatie als gekozen oplossing genomen. Een notaris mag namelijk niet op basis van de hoogte van een nalatenschap een bepaald percentage daarvan als honorarium in rekening brengen.

1paul
Een nalatenschap die binnen 20 uur volledig afgewikkeld is, komt in de regel niet op het bordje van een notaris te liggen. Trek daar maar gerust 40 uur voor uit om vanaf het begin tot het eind een eenvoudige tot gemiddelde nalatenschap af te kunnen wikkelen. En dan moeten alle erfgenamen en andere belanghebbenden ook nog meewerken. Heb al genoeg tussentijdse declaraties voor bij zien komen waarbij 80 uur in rekening werd gebracht. En dan was het eind nog niet in zicht.

mo
door moravis2 - Sep 3, 2011 om 14:21
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 3 sep 2011, 13:03]Moravis,
De raad van state heeft geen enkel gezag als het gaat om een declaratiegeschil. Bij een declaratiegeschil kom je eerst uit bij de ringvoorzitter. Kom je er daar niet uit, dan stap je naar de Kamer van Toezicht. Kom je er daar ook niet uit, dan ga je naar het Gerechtshof in Amsterdam. En dan houdt het op. Dat was in 2002 ook al het geval. Het kan ook zijn dat je meteen naar de Rechtbank bent gestapt en vervolgens bij het gerechtshof terecht bent gekomen.

De raad van state is namelijk alleen bevoegd als het om bestuursrechtelijke aangelegenheden gaat. Dit betreft een privaatrechtelijke aangelegenheid.

Blijkbaar heeft jou notaris het door hem in rekening gebracht tarief "adviestarief" genoemd en bepaald dat hij een deel van de nalatenschap als honorarium mocht rekenen of is dit een in jouw situatie als gekozen oplossing genomen. Een notaris mag namelijk niet op basis van de hoogte van een nalatenschap een bepaald percentage daarvan als honorarium in rekening brengen.

U bent abuis, u haalt twee zaken door elkaar. Voor declaratiegeschillen is de procedure als volgt: 1. Klagen bij de notaris. 2. Klagen bij de ringvoorzitter. 3. Bezwaarschrift bij (dezelfde!) ringvoorzitter. 4. Beroep bij de rechtbank, afdeling Bestuursrecht. 5. Hoger beroep bij de Raad van State. Ik kan het weten want ik heb deze gehele procedure doorlopen. De Kamer van Toezicht behandelt andere zaken met betrekking tot de notaris. Met name klachten over onbetamelijk gedrag van de notaris. En ook dat kan ik weten omdat ik ook die procedure (met succes) heb doorlopen.
Ook met betrekking tot het eerder door mij genoemde 'adviestarief' heb ik geen vergissing gemaakt.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2011 om 14:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Moravis,
De door u gevolgde procedure heeft blijkbaar effect gehad, maar is niet de procedure zoals omschreven in de notariswet. Inmiddels is overigens de tekst ook in overeenstemming gebracht met de praktijk.

Het adviestarief zoals door u omschreven is in de parlementaire stukken inzake de toestandkoming van de Notariswet wel eens genoemd maar niet aanvaardt. Dit om afhankelijkheid van de hoogte van het saldo te voorkomen. Ik verwijs u graag naar het handboek van Melis. Dat de praktijk anders is/kan zijn dat de regels, blijkt maar weer eens.

we
door weethet - Sep 3, 2011 om 15:04
107 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Bruin 58,

DE oplossing ligt dus eigenlijk bij u zelf. Zet even uw bezwaren opzij, (slik door die d... zei een kennisje vroeger al) ga met z'n allen naar de notaris en de hele zaak wordt accuut afgewikkeld. Dat is een stuk minder pijnlijk en stressvol dan een jarenlange slepen afwikkeling van de erfenis voor u. Klar si klaar en dan kunt u afsluiten.
Sterkte met uw besluit.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2011 om 15:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Weethet,
Accuut, accuut. Dat is wel een hele boute uitspraak zonder exact te weten wat er speelt. Maar ik ben het me je eens, zoals ik al heb aangegeven, dat de afwikkeling een stuk sneller gaat en eenvoudiger is wanneer alle erfgenamen meewerken en niet " dwarsliggen" door vooral niet met andere erfgenamen te willen communiceren.

mo
door moravis2 - Sep 3, 2011 om 17:00
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 3 sep 2011, 14:43]Moravis,
De door u gevolgde procedure heeft blijkbaar effect gehad, maar is niet de procedure zoals omschreven in de notariswet. Inmiddels is overigens de tekst ook in overeenstemming gebracht met de praktijk.

Het adviestarief zoals door u omschreven is in de parlementaire stukken inzake de toestandkoming van de Notariswet wel eens genoemd maar niet aanvaardt. Dit om afhankelijkheid van de hoogte van het saldo te voorkomen. Ik verwijs u graag naar het handboek van Melis. Dat de praktijk anders is/kan zijn dat de regels, blijkt maar weer eens.

De door mij genoemde procedure over een declaratiegeschil met een notaris is correct en tevens in overeenstemming met de informatie die de rijksoverheid op haar site hierover geeft (Google op "Procedure bij klacht over rekening""). Ik acht het ondenkbaar dat zowel de rechtbank als de Raad van State zich in dit opzicht vergissen over hun bevoegdheid. Bij uw opvatting verwijst u naar de Notariswet. Ik denk niet dat daar staat wat u zegt dat daar staat. Noem de relevante artikelen maar.
Wat betreft het adviestarief: een notaris is - de naam zegt het al - niet verplicht het adviestarief te hanteren. Dit tarief geeft echter wel een indicatie van wat een redelijk honorarium geacht wordt in een standaardsituatie. Bij een uurtarief wordt een blanco cheque door de erfgenamen uitgeschreven. Prettig voor de notaris, maar niet voor de erfgenamen.

bruin58
door bruin58 - Sep 4, 2011 om 09:47
17 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=weethet schreef op zaterdag 3 sep 2011, 15:04]Beste Bruin 58,

DE oplossing ligt dus eigenlijk bij u zelf. Zet even uw bezwaren opzij, (slik door die d... zei een kennisje vroeger al) ga met z'n allen naar de notaris en de hele zaak wordt accuut afgewikkeld. Dat is een stuk minder pijnlijk en stressvol dan een jarenlange slepen afwikkeling van de erfenis voor u. Klar si klaar en dan kunt u afsluiten.
Sterkte met uw besluit.

Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen. Ik heb steeds meer water bij de wijn gedaan. Als voorbeeld het volgende; Een stukje bos is getaxeerd op €4000. Er is één erfgenaam die beweert dat die er een emotionele band mee heeft. Ik heb toen via de notaris voorgesteld om het voor 40% onder de taxatiewaarde aan deze persoon over te doen. De notaris zei toen dat dit niet kon i.v.m. schenkingsrecht. Nu moest er door de erfgenamen een bod worden uitgebracht. Allemaal tijdrovende bezigheden en als klap op de vuurpijl is het hoogste bod tot nu toe €1205. En dit bedrag is volgens de notaris wel goed want nu is het geen schenking.

Ik wil nogmaals gezegd hebben, als de notaris mijn correspondentie gewoon had doorgestuurd naar de andere erfgenamen was er voor iedereen veel meer duidelijkheid geweest. Met één van deze erfgenamen heb ik weer persoonlijk, dus er zit ook nog een positieve kant aan. Deze erfgenaam wist dus niks van mijn voorstellen. Hij/Zij dacht juist dat ik de boel aan het dwarsbomen was.

1paul
door 1paul - Sep 4, 2011 om 19:02
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een idee voor u om eens achter de verschillende adressen te gaan en hen een brief te schrijven dat het zo ook niet opschiet,, zou wel eens een hoop kou uit de lucht kunnen halen!!!

Verder kun je wel hier en daar verschillende concessies doen maar je kunt ook gewoon alles tegen de reële waarde verkopen en dit geld vervolgens in de pot doen om weer te verdelen, op die manier doe je niemand "te kort'...

marcel75
door marcel75 - Sep 5, 2011 om 08:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nu krijg ik haast het idee dat het de schuld van de notaris is dat er onenigheid is en dat de waarde tegenvalt. De notaris heeft inderdaad gelijk dat er sprake kan zijn van een schenking als tegen 60% van de taxatiewaarde iets verkocht wordt. Als vervolgens blijkt dat er niet meer dan bedrag x geboden wordt, dan is dat, ook voor de Belastingdienst, de richtiljn en niet langer de taxatiewaarde.

Je had de brieven ook zelf aan de erfgenamen kunnen versturen. De notaris is geen postbode voor jouw berichten omdat hij gewoonweg niet alles door mag geven. Hij heeft, zoals al vaker aangegeven, een geheimhoudingsplicht. Ook tussen erfgenamen!

bruin58
door bruin58 - Sep 5, 2011 om 10:03
17 Antwoorden / 21 Vragen

marcel 75,

Je zegt dat de notaris geen postbode is maar wanneer ik haar post toe stuur gaat de notaris deze post in aangepaste versie door sturen naar de andere erfgenamen en waar ik dus geen inzage in heb. U hebt het iedere keer maar over geheimhoudingsplicht dus dit houdt vervolgens ook in dat mijn brieven in aangepaste vorm door de notaris mogen worden doorgestuurd zonder mij de aangepaste versie te laten zien.

En als de notaris geen postbode wil spelen had deze dat eerder moeten aangeven want de genoemde problemen waren,voordat de notaris de klus aannam,al bekend. Maar eerst de klus binnen halen tegen een tarief van €150 per uur en vervolgens alles op z'n beloop laten. Ik zou wel postbode willen zijn tegen dit tarief.

hans57
door hans57 - Sep 5, 2011 om 11:22
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bruin58 schreef op maandag 5 sep 2011, 10:03]marcel 75,

Je zegt dat de notaris geen postbode is maar wanneer ik haar post toe stuur gaat de notaris deze post in aangepaste versie door sturen naar de andere erfgenamen en waar ik dus geen inzage in heb. U hebt het iedere keer maar over geheimhoudingsplicht dus dit houdt vervolgens ook in dat mijn brieven in aangepaste vorm door de notaris mogen worden doorgestuurd zonder mij de aangepaste versie te laten zien.

En als de notaris geen postbode wil spelen had deze dat eerder moeten aangeven want de genoemde problemen waren,voordat de notaris de klus aannam,al bekend. Maar eerst de klus binnen halen tegen een tarief van €150 per uur en vervolgens alles op z'n beloop laten. Ik zou wel postbode willen zijn tegen dit tarief.

Laat die notaris nu gewoon zijn werk doen . Let op op elke brief die u stuurt moet de notaris reageren en dat kost weer geld.
Moet de notaris echter werk doen speciaal voor u dan bestaat de kans dat u daarvan de rekening krijgt en deze kosten niet worden gedeeld over de andere erfgenamen.
Hij brengt deze kosten in mindering op uw erfdeel
En wat betreft dat perceel bos zelf kopen voor een hoger bod de opbrengst gaat toch verdeeld worden over de erfgenamen en dus krijgt u weer een deel terug.
Later dit perceel verkopen als de tijd er goed voor is

bruin58
door bruin58 - Feb 26, 2012 om 12:41
17 Antwoorden / 21 Vragen

hans57,

Op 5 september schreef je; Laat te notaris gewoon z'n werk doen. Nou, tot op heden is er nog niks afgewikkeld. Ik heb bij de belastingdienst de datum's opgevraagd wanneer de afhandeling van het belastingformulier is opgestart. De datum's die de notaris mij heeft opgegeven komen niet overeen met die van de belastingdienst. Dit is buitengewoon vreemd.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik door de notaris aan het lijntje wordt gehouden.

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2012 om 12:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En nog steeds heb ik het idee dat u zelf ook niet communiceert met de notaris. Hebt u nou zelf al eens met de notaris gebeld en navraag gedaan?

bruin58
door bruin58 - Feb 26, 2012 om 13:03
17 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 26 feb 2012, 12:51]En nog steeds heb ik het idee dat u zelf ook niet communiceert met de notaris. Hebt u nou zelf al eens met de notaris gebeld en navraag gedaan?

Dan maak je toch wel een misrekening. Als ik niet communiceer met de notaris had ik ook niet kunnen weten dat de datum's niet met elkaar overeen komen. Maar dan krijg ik van deze notaris een uitleg die er op neer komt dat ze geen verklaring kan geven waarom er verschillende datum's zijn.

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2012 om 13:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De datum die je van de Belastingdienst te horen hebt gekregen klopt in de praktijk ook niet altijd. De dagtekening van hun stukken komt namelijk nooit overeen met de datum van verzenden.

Daarnaast stuurt de Belastingdienst regelmatig stukken naar een verkeerd adres of versturen ze de aangifte voor de erfbelasting feitelijk helemaal niet terwijl in hun systeem dat het wel verzonden is. Dat moeten ze namelijk nog handmatig doen en schiet er nog wel eens bij in.

Tja, in de praktijk kom je bij de Belastingdienst ook de gekste dingen tegen.

Maar welke reden geeft de notaris op waarom de aangifte nog niet gedaan is? Zijn de stukken niet compleet? Zijn er erfgenamen die niet soepel meewerken? Wat speelt er in een notendop? En je kunt natuurlijk altijd nog je opdracht intrekken en zelf de aangifte gaan doen.