wildrat
door wildrat Nov 16, 2007 om 12:39
Geldzaken & recht

Claimen legitieme portie

mijn ouders zijn allebei dit jaar overleden mijn broer is benoemd tot enig erfgenaam hoe moet ik mijn legitieme portie claimen nu?? Ben bang dat als ik te lang wacht,moet binnen 5 jaar is mij bekend Als ouderlijk  huis verkocht is en mijn broer dan onvindbaar HOE CLAIM IK MIJN legitieme portie en niet misloop,door verdwijnen van erfgenaam/executeur direct na verkoop, HOE LOS IK DAT OP EN BIJ WIE CLAIM NEERLEGGEN ZODAT IK DIE NETJES UITBETAALD KRIJG EN 'T GELD NIET VERDWIJNT

8619 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

U stelt oa. het volgende:
mijn broer is benoemd tot enig erfgenaam

Is het misschien handig om bij degene ten rade te gaan die deze benoeming heeft uitgesproken. Ik denk aan de NOTARIS.
De notaris die het testament heeft geopend, moet toch weten van een eventueele onterfing, zover als dit dan mogelijk is.
Ga naar de notaris!!!!!!

suc6

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jansen007
Alleen een erflater/testateur kan een erfgenaam benoemen.

Het openen van een testament is trouwens iets wat alleen in (Amerikaanse)films en serie's gebeurt. In Nederland doet een notaris een inzage bij het Centraal Testamentenregister om te zien of en wanneer er een testament opgesteld is. Als er een testament is vraagt hij dat bij zijn collega op of zoekt het in zijn eigen kluis. De notaris die de inzage doet, hoeft dus niet dezelfde notaris te zijn die het testament opgesteld heeft.

De notaris bekijkt wat er in het testament staat en kan op basis daarvan bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht opstellen en aan de belanghebbenden uitleg geven. Is iemand onterft, dan heeft die persoon geen recht op inzage in het hele testament, alleen op dat stuk van het testament waar de onterving in staat.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel,

Ik kan een deel niet volgen. Je schrijft: dat hij een beroep moet doen op de legitieme portie verwerpen en de zogenaamde contantenverklaring af moet leggen.

Verderop: Staat er bijv. ook nog een executeursverklaring, dan moet u dat dulden en is uw geldvordering nihil geworden na verwerping.

Dat is toch tegenstrijdig. Eerst verwerpen voor contantenverklaring en dan is de geldvordering nihil geworden??? Dan staat hij/zij toch met lege handen?

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waaruit blijkt dat u onterft bent? Is er een notaris ingeschakeld die onder andere uitgezocht heeft wat de inhoud van het laatste testament van uw ouders was?

Om een beroep te doen op uw legitieme portie zult u de nalatenschap moeten verwerpen en de zogenaamde "contanten-verklaring" af moeten leggen. Daarvoor kunt u contact opnemen met een notaris of rechtstreeks met de Rechtbank die bevoegd is in het gebied waarbinnen uw ouders overleden zijn.

Uw legitieme portie is dan niet meer dan een geldvordering ter grootte van de helft van hetgeen u anders gekregen zou hebben. Dat zou in dit geval 1/6e zijn van de nalatenschap. Staat er in het testament van uw ouders ook bijvoorbeeld nog een executeursbenoeming (wat ik wel proef uit de vraagstelling), dan hebt u die over het algemeen te dulden en is uw geldvordering nihil geworden na verwerping.

De geldvordering die u krijgt is niet eerder opeisbaar dan na 6 maanden na het overlijden van uw ouders.

Uw kunt in dat geval wel een geldvordering hebben op uw broer, maar of u die ook kunt innen (oftwel is er wel geld op dat moment) is nog maar af te wachten mede gelet op de executeursbenoeming.

Het ontstaan en de inbaarheid van uw vordering staat dus los van de verkoop van een woning. Het bestaat al en kan ook voldaan worden als er geld op de rekening staat. Maar uw vordering moet dus wel wat waard zijn en niet nihil zijn.

Laat een (kandidaat-) notaris voor u een berekening maken van uw legitimaire vordering. Let op: hier zijn wel kosten aan verbonden aangezien u de nalatenschap moet verwerpen (griffierechten) en het feit dat de (kandidaat-)notaris een berekening moet maken en dus moet nagaan wat er zoal in de nalatenschap zit en wat de inhoud van het testament is.

Nog wel wat praktische tips:
-ga niet zomaar de nalatenschap verwerpen. Als u zelf kinderen hebt, zullen die namelijk in uw plaats treden;
- u kunt niet meer verwerpen als u zich als erfgenaam gedragen hebt. Voor de buitenwereld loopt u dan het risico wel nota's te krijgen omdat zij in de veronderstelling leven dat u de nalatenschap hebt aanvaardt

Neem dus contact op met een (kandidaat-)notaris en win daar advies in. Kost wel wat, maar dan weet u zeker dat u de juiste stappen neemt.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tweede vraag over hetzelfde onderwerp.

Wilt u a.u.b bij het eerste onderwerp blijven. dit is erg verwarrend en het helpt niet echt om een bruikbaar antwoord te verkrijgen. Hier haken de, voor u noodzakelijke experts, op af.

Vr.gr. Poltol

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,
Bij de berekening van de zogenaamde legitimaire vordering moet je eerst kijken naar wat de legitimaris "normaal" gesproken gehad zou hebben en dat delen door 1/2.

Er is echter een strafbepaling in de wet opgenomen die inhoudt dat op de uitkomst van die berekening in mindering moet worden gebracht datgene wat de legitimaris ontvangen zou hebben als hij niet verworpen had als er bijvoorbeeld een executeur is benoemd. Is er alleen een bewindvoerder benoemt, dan hoeft er niets in mindering gebracht te worden. De wetgever heef op die manier zogenaamde inferieure makingen en lasten geïntroduceerd.

Het is vooral een lastig en technisch verhaal, maar het betekent inderdaad dat je dan met lege handen staat. De gedachte daarachter is o.a dat de executeur vrij moet zijn om te handelen en niet, zoals onder het oude erfrecht, ineens met de erfgenamen opgezadeld zit bij de normale dagelijkse gang van zaken.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar hij/zij wil dus niet met lege handen staan, maar zijn/haar legitieme portie ontvangen.

Is er een mogelijkheid om beslag op het nog onverkochte huis te leggen om zo het legitieme deel veilig te stellen.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben de vragensteller, kan ik inderdaad zoals vladja schrijft een beslag ter hoogte legitieme portie laten leggen en als ik niet erf wat moet ik dan verwerpen, het gaat om eeen behoorlijk bedrag, de enig erfgenaam mijn broer dus is ook executeur-testamentair maar bezit alleen postadres en over 2x dezelfde vraag vind ik onzin dat is alleen toelichting persoonlijke situatie. Mijn broer is zo'n beetje heel 2006 vermist geweest en is pas 4 dagen boven water in niet al te florisante omstandigheden. het gaat om een huis ter waarde van ong. €500.000,- hypotheekvrij Als het verkocht is verwacht ik dat hij snel vertrekt met onbekende bestemming zijn goed recht maar waar blijf ik dan kan niet vorderen op onbekende woon/verblijfplats

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wildrat,

Dan zou ik maar beslag laten leggen op een deel van het huis en verder een advocaat gaan raadplegen over hoe dit verder af te handelen. Dit vereist vakwerk van een terzake deskundige. Dus niet de eerste beste advocaat, maar eentje die gespecialiseerd is in moeilijke erfenissen. Dat zal wel een paar centen kosten, maar anders is het risico op lege handen heel groot.

En hou de verkoop van het huis in de gaten. Waarschuw (als het beslag er ligt) de makelaar dat er beslag ligt. Wees zelf ook actief. Een advocaat kan niet alles in de gaten houden. Doe alles schriftelijk en aangetekend met ontvangstbewijs (makelaar). Vraag aan de advocaat of jij bij beslag ook mee moet tekenen voor de verkoop. Dat zou het beste zijn, dan zit je er bovenop en kan er bij de notaris bij overdracht afgerekend worden.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je beslag wilt leggen, moet je wel aantonen dat je überhaupt een vordering hebben. Aangezien de vordering waarschijnlijk nihil zal zijn, zal er weinig beslag te leggen zijn.

Zit ik nog steeds met mijn 1e vraag: Is het zeker dat u onterft bent? Is er al een notaris voor ingeschakeld?

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel,

Vordering die bijna nihil is? Een huis van € 500.000,-- hypotheekvrij! 1/6deel daarvan is nog altijd € 83.333,33.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo begrijp ik er ook geen jota meer van, maar ik ben dan ook geen notaris natuurlijk.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,
Dat is inderdaad het begin van de rekensom. Daar moet je dus van afhalen wat de vraagsteller gekregen zou hebben als hij niet zou verwerpen en een beroep zou doen op zijn legitieme portie. En dat is hetzelfde bedrag, dus onder aan de streep nihil.

Ben het met je eens dat een "kleine" misser van de wetgever is, maar de eerstvolgende wijziging (is op de Antillen al ingevoerd) zal zijn dat de legitieme portie geschrapt zal worden.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb allebei de testamenten bij een notaris opgevraagd en het klopt mijn broer word expliciet genoemd als enig erfgenaam samen met de langslevende,allebei 50% ik ben niet genoemd als afstammeling en om 't nog ingewikkelder te maken is er door de rechtbank een bewindvoerder benoemd en later curator omdat de laatst levende ouder in een psychiatr. kliniek voor dementerenden wegens gevaar voor zichzelf en zijn omgeving, ons moeder was eerder overleden daarna is ons vader overleden terwijl mijn broer nog vermist was. Volgens de curator had de notaris dat niet mogen doen en volgens de notaris van mij is de curator gek, en de advocaart adviseert alles in den minne te schikken met mijn broer, dat zou ideaal zijn ware het niet dat mijn broer niet voor niks ondergedoken was en volgens de ene notaris wel executeur mag zijn terwijl de curator met strafblad schermt en zegt dat je dan geen executeur-testamentair mag zijn. Ik ben heel blij met de info want ik zag door de bomen 't bos niet meer, de nu excurator heeft legitieme portie op 134.000 begroot bij opgave waarde ad belasting ivm successierecht

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

nihil is niets, dus de legitieme portie is dan ook een wassen neus als ik 't goed begrijp en moet hopen dat mijn broer uitkeert maar advocaat en notariskosten tot heden zouden dan eigenlijk weggegooid geld zijn als ik 't goed begrijp

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel,

Waarom moet hij verwerpen? Hij kan toch gewoon zijn legitieme portie opeisen?

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Wildrat,

Wat had de notaris volgens de curator niet mogen doen dan?

Het schermen met een strafblad snap ik trouwens niet. Je kunt best executeur zijn met een strafblad, je kunt alleen niet erven als je onwaardig  bent. Dat is bijvoorbeeld het geval als jij de erflater vermoord hebt.

Kijk wel even goed naar de regeling in het testament van je vader. Wat staat daar in voor het geval hij als laatste komt te overlijden. In het gekste geval, ben je wel erfgenaam in zijn nalatenschap. De regeling waar je naar verwijst gaat namelijk alleen maar op bij het eerste overlijden.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat Marcel niet reageert op deze vraag van mij, krijg ik de indruk dat zijn info meer gericht is op het feit dat de uitgesloten partij (onterft) ook uitgesloten blijft. Ook gezien zijn opmerking dat het op de Antillen al zo geregeld is en hier nog niet, maar dat het er aan komt. U stelt een vraag en het is niet aan mij (beantwoorder) om een oordeel uit te spreken of de uitsluiting terecht of onterecht is. Dat is de keuze van uw ouders om wat voor reden dan ook. Wat hier aan de orde is, is hoe is dit wettelijk geregeld.

Bij verwerpen ben je gewoon alles kwijt. Dus dat is het allerlaatste wat je moet doen. Dus volharden om je legitieme portie op te eisen en zo mogelijk met een beslag laten leggen, waarbij jij een vinger in de pap krijgt. Alles volgens de heersende wetgeving.

Dus ga maar verder met jouw ingehuurde raadgevers. Houdt wel houd in de gaten dat ze resultaat leveren en je niet aan het lijntje houden voor hun declaraties.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,
Ik zag je reactie niet eerder in beeld, vandaar dat ik nog geen reactie had gegeven.

Voor de goede orde: ik heb geen enkel oordeel gegeven over een mogelijk reden van de onterving. Ik heb alleen maar willen aangeven dat er al jaren discussie is over de legitimeit van de legitieme portie en de wetgever op de Antillen in het daar onlangs ingevoerde erfrecht (wat erg veel lijkt op ons erfrecht) de legitieme portie niet heeft opgenomen (geschrapt heeft dus).

Ik heb ook nog aangegeven dat er goed gekeken moet worden in het testament van vader. Als daarin bijna letterlijk staat: "Ik benoem tot erfgenaam mijn echtgenote en mijn zoon, ieder voor de helft". Dan kun je je afvragen wat daarmee bedoeld is. Dit geeft namelijk problemen nu vader is overleden; moeder kan namelijk geen erfgenaam meer zijn. Als het goed is, is er in het testament van vader ook een regeling opgenomen voor het geval vader als langstlevende ouder zou komen te overlijden. Ik weet nog niet welke regeling op dat punt is opgenomen in vaders testament. Het zou best kunnen zijn dat op dat punt de wettelijke regeling van toepassing is verklaard.

Eerlijk gezegd lijkt me dat laatste niet geheel ondenkbaar aangezien de vraagsteller stelt dat hij van een notaris inzage heeft gehad in de hele tekst van beide testamenten. De notaris mag een onterft kind alleen inzage geven in de tekst van het testament, voor zover het die onterving betreft. Je krijgt dan dus alleen een uittreksel van het testament, alleen de tekst dus waarin staat of waaruit blijkt dat je geen erfgenaam bent en ook geen legaat hebt gekregen. Het zou mij niet verbazen als er toch meer in het testament staat, dan de vraagsteller hier kan melden.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

 in geval de laatste ouder overlijd of tegelijk mijn broer enig erfgenaam dan de wettelijke regels voor plaatsvervulling, na wegzenden bij ene notaris die het echter wel aan familie 2e graad in liet zien echter de notaris in mijn woonplaats  zond beide testamenten mij gewoon toe na mijn vraag of ik daadwerkelijk onterfd was voor mij zijn de regels genoemd voor verdere afstammelingen van kracht er zijn 2 nog levende kinderen mijn broer en ik verder geen afstammelingen