w_
door w_smeets Apr 28, 2011 om 18:59
Geldzaken & recht

Deurwaarder aan de broek!

Beste forumlezers,

Graag zou ik van jullie wat juridisch advies inwinnen. Vandaag vond ik tot mijn grote schrik een klein briefje van Inkasso Unie in de bus, waarin zij stellen een vordering op mij te hebben van 105,30 van de NS. Of ik dacht een dezer dagen over wil maken, omdat ik ander gedaagd wordt.

Na het bellen van het nummer vermeld op het kaartje werd mij verteld dat dit kwam omdat ik een keertje geen kaartje gekocht had in de trein. Dat deed inderdaad wel een belletje rinkelen, enkele weken/maanden geleden (een flinke poos dus), was ik inderdaad vergeten in het weekend een treinkaartje te kopen (ik reis normaal gratis met een abonnement op weekdagen).

Ik heb hier echter nooit een acceptgiro oid of wat dan ook voor mogen ontvangen. Niets!

Volgens deze goede heer had de NS mij echter al lang een acceptgiro gestuurd, en twee aanmaningen. Ik heb echter nul,nul ontvangen.

Nu zit ik dus met de gebakken peren: ik zou voor een treinkaartje van 5 euro 105 euro moeten gaan betalen. De gebruikelijke boete voor het kopen van geen kaartje is 35 euro, dat heb ik even nagezocht. Jammer, maar terecht. Maar 105 euro is mij wat te gortig. Volgens de incasseerder had ik echter maar zelf gewoon moeten bedenken dat ik een boete had moeten ontvangen, en daar achter aan bellen. Dat lijkt mij toch absurd, de omgedraaide wereld. Kan ik hier iets tegen deze absurde kosten doen/hoe sterk is mijn juridische positie?

Alvast bedankt!

6453 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 28, 2011 om 19:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je aan de Incasso Unie betaalt houden zij eerst de incassokosten in. Vraag aan de Incasso Unie naar een kopie van de brief van de NS, dar je deze nooit ontvangen hebt en dus geen idee hebt waar het over gaat en wanneer er wat is gebeurd. Vraag tevens van bewijzen (kopieen) van de 2 aanmaningen op, omdat je wilt zien nar welk adres die verzonden zijn. En vraag om specificatie van de incassokosten, als je die niet hebt.

Doe dat schriftelijk, telefonisch reageren heeft geen zin bij een incassobureau.

Daarna betaal je de uitstaande schuld rechtstreeks onder het kenmerk van de NS aan de NS. Zet erbij incassokosten betaald (betaling aan NS).

Daarna blijft de discussie over de incassokosten over. Is het bedrag dat Incasso Unie noemt totaal niet uitgesplitst?

Vladja

w_
door w_smeets - Apr 28, 2011 om 20:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het is een simpel A6 papiertje, erg klein, waarin staat dat er iemand aan de deur is geweest, en dat die binnenkort weer langskomen. Daarnaast staat een casusnummer, een bedrag, en de opdrachtgever (NS) gespecifieerd. Dat is alles.

Daarnaast de naam en nummer van de verantwoordelijke die langs is geweest, die ik dus meteen gebeld heb, en mij dus nogal bars terecht heeft gewezen.

vladja
door vladja - Apr 28, 2011 om 21:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

AANGETEKEND MET ONTVANGSTBEWIJS

Incasso Unie
etc.

[Plaatsnaam}, [datum]

Betreft: uw dossiernummer [xxx] betreffende een vordering van de NS

Geachte dames en heren,

Bij thuiskomst op [datum] vond ik een kennisgeving van uw incassobureau in de bus voor een vordering ad € [bedrag] van een vordering van de NS, die aan u in handen is gegeven, vermeerderd met uw kosten.

Ik heb van de NS nooit een schikkingsvoorstel ontvangen, noch enige aanmaning. Daarom is het mij niet duidelijk om welke zaak dat exact gaat. Daarom verzoek ik u mij kopieën te zenden van de onderliggende stukken, waarvan ik aanneem dat deze in uw bezit zijn. Mochten deze niet in uw bezit zijn, dan dient u deze op te vragen of de NS te verzoeken deze alsnog naar mijn adres te zenden. Ik verwacht een kopie van de originele transactie, die de NS mij gezonden zou hebben en kopieën van de twee - volgens u - verzonden aanmaningen van de NS aan mijn adres.

Ik wijs u erop dat volgens de Nederlandse wet op de verzender van post de bewijsplicht rust om aan te tonen dat die post daadwerkelijk verzonden en aangekomen is. Daarom zend ik u deze brief dan ook aangetekend met ontvangstbewijs.

U zult begrijpen dat ik zonder enige onderbouwing geen geld ga overmaken. Als u die stukken gelijk bijgevoegd had, was een en ander ook gelijk duidelijk geweest. Deze extra briefwisseling is dan ook niet aan mij toe te rekenen, als zijnde door u gemaakte incasso-inspanningen. Tevens dient u in uw antwoord een volledig uitgesplitst overzicht te geven van het te vorderen bedrag door de NS en uw incassokosten per kostensoort.

In afwachting van uw berichten,

hoogachtend,

[handtekening door jouw naam en adres heen zetten]

[tekst toevoegen door wat gevraagd wordt]

Een voorbeeld om aan het incassobureau te zenden.

Vladja

w_
door w_smeets - Apr 28, 2011 om 21:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks!

gallito
door gallito - Apr 28, 2011 om 22:17
479 Antwoorden / 66 Vragen

@w_smeets
Over eenzelfde ervaring werd al eerder op dit forum geschreven.
Kijk hier even

http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/inkasso-unie-2/

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Apr 29, 2011 om 16:18
73 Antwoorden / 6 Vragen

...en bewaar ook een kopie van je brief voor jezelf!

vladja
door vladja - Apr 29, 2011 om 16:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=~*natascha*~ schreef op vrijdag 29 apr 2011, 16:18]...en bewaar ook een kopie van je brief voor jezelf!

Iedereen gooit natuurlijk een brief weg, die je aangetekend met ontvangstbewijs verstuurt. Wat een domme veronderstelling.

Vladja

audb
door audb - Apr 29, 2011 om 16:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik moest even lachen toen ik dit las.
Okee niet om het feit dat u de boete aan de NS moet betalen maar Incasso Unie is lachen.

Wat is het geval,

U moest een kaartje van €5 + de boete van €35 euro dokken dus bij elkaar €40 euro

De incasso kosten zouden dus €65,- euro zijn en dat mag dus niet.
Het maximale bedrag zou zijn €35,- en voor iedere brief die ze extra sturen €7,50 waar van de eerste niet eens betaald hoeft te worden.

Dus mogen ze €40 + €35 euro mogen vragen en ook geen cent minder.

Nu geeft u zelf aan dat ze een brief zouden hebben gestuurd en u zou deze nooit hebben ontvangen.

Nou is het te hopen dat u iemand in huis heeft die dat ook kan bewijzen zo niet dan is het gewoon betalen en dan een klacht indienen bij de NS.

Van Inkasso Unie kan u eisen dat ze u inzicht geven in uw dossier doen ze dat niet en dat zal ook te verwachten zijn dan kan u aangifte doen tegen ze.

1paul
door 1paul - Apr 29, 2011 om 16:39
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af hoe men kan weten of u ja dan nee gereisd hebt zonder te betalen, hebt u met de ov chip kaart gereisd? zo ja op welk adres staat deze dan kan het wel eens zo zijn dat de brief(en) daarnaar toe gestuurd zijn....

Bent u aangehouden? dan had u meteen een beschikking gekregen naar mijn idee en geen post thuis...

Ik vind het nogal dreigend over komen eerlijk gezegd en ken verder eigenlijk geen incasso bureau dat wel op de stoep staat maar geen brief(en) naar het juiste adres weet te sturen, het lijkt er erg op dat men u probeert te intimideren bovendien als men het voor laat komen dan moeten zij maar bewijzen dat u inderdaad "gratis" gereisd hebt en volgens mij kunnen ze dat niet echt, u hoeft naar mijn idee dan ook nergens "angst" voor te hebben...

vladja
door vladja - Apr 29, 2011 om 16:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

audb,

Nu geeft u zelf aan dat ze een brief zouden hebben gestuurd en u zou deze nooit hebben ontvangen.

Nou is het te hopen dat u iemand in huis heeft die dat ook kan bewijzen zo niet dan is het gewoon betalen en dan een klacht indienen bij de NS.

De bewijslast is omgekeerd voor de Nederlandse wet. Zij moeten bewijzen dat de brief verstuurd en ontvangen is. Dat kan alleen als ze dat aangetekend doen. Wie eist, bewijst.

Vladja

vladja
door vladja - Apr 29, 2011 om 16:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

audb,

De incasso kosten zouden dus €65,- euro zijn en dat mag dus niet.
Het maximale bedrag zou zijn €35,- en voor iedere brief die ze extra sturen €7,50 waar van de eerste niet eens betaald hoeft te worden.

Er is niets wettelijk geregeld over de hoogte van incassokosten. Als leidraad wordt tot nu toe aangehouden het Rapport Voorwerk II. Dat zijn de laagste incassokosten € 37,-- (incl. dossierkosten, administratiekosten en andere fancykosten, die ze verzinnen).

Ook voor iedere brief € 7,50 daarna is nergens op gebaseerd. Waar heb je dat vandaan?.

Er is wel sprake van om incassokosten wettelijk te gaan regelen, maar die wet is er nog niet.

Vladja

besseldekker
door besseldekker - Apr 29, 2011 om 17:39
123 Antwoorden / 0 Vragen

Natascha had natuurlijk wél gelijk: bewaar een kopie van je brief. Juist in de drukte van het aangetekend verzenden enz. zou je dat kunnen vergeten, en hoe dan ook, mensen vergeten wel vaker iets. Mijn hulde daarom voor Natascha's aanvulling

ch
door christiaans - Apr 29, 2011 om 18:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

audb op welke gronden wordt er aangifte gedaan ? ik bedoel op welke overtredng van welk artikel van welke wet. ik hoop dat U antwoord kunt geven want dat geeft en hoop mogelijkheden.

le
door lelici - Apr 29, 2011 om 19:16
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, boetes innen van eerlijke hardwerkende burgers, daar zijn ze in Nederland wereldkampioen in, maar loslopende moordenaars vastzetten.....oeh, nee daar wagen we ons niet aan; te gevaarlijk!!

J. Schipper
door J. Schipper - Apr 29, 2011 om 21:39
64 Antwoorden / 30 Vragen

Een paar jaar geleden heb ik met een familielid een vriendin geholpen om haar uit haar financiële problemen te helpen. Er bleken nogal wat 'verdachte' incassobrieven in haar administratie te zitten. Wij hebben toen ook zo'n zelfde voorbeeldbrief als die goede van Vladja die nu op deze site staat, naar die 'blaffende honden' (want zo dreigend komen incassobureaus meestal over) geschreven met als waarschuwing "wie eist, bewijst". .
Dat op advies van het Juridisch Loket. Dat heeft geholpen. Nogal eens had men onvoldoende bewijs om hun vordering te onderbouwen. In zulke gevallen hebben wij nooit aan hun dwingende eis om te betalen, voldaan. Uitkomst: nooit meer wat van gehoord. Sindsdien zullen wij absoluut nooit meer onder de indruk raken van bangmakerij van incassobureaus bij onterechte en financieel opgeblazen vorderingen.

af
door aflierman - Apr 29, 2011 om 22:17
128 Antwoorden / 0 Vragen

Een brief aangetekend verzenden zegt nog steeds niets .
Als je tekent, teken je namelijk dat je een enveloppe hebt ontvangen maar niet ( voor de inhoud) die er in zit.
Je mag het namelijk niet eerder openmaken voor je hebt getekend.
Dus als er niets in zit ben je de klos.!!
Je kunt niet bewijzen dat er niets in zat.
Voor de Nederlandse wet geld het volgende hij de eist die bewijst.!!!!
Dus de bewijs legging ligt bij NS,laten die maar bewijzen dat ze het u hebben gestuurd en u het hebt ontvangen.
Dit jaar zou trouwens de wet daarop worden veranderd om de door mij genoemde redenen.
Succes.
A.F.