mc
door mcvanduuren4849 Apr 7, 2016 om 11:50
Geldzaken & recht

Eigen risico bij zakkenrollen pinpas

Is het juist dat indien er een pinpas bij het zakkenrollen is buitgemaakt ,bij het terug betalen door de bank van het onterecht afgeschreven geld bedrag ,dan een eigenrisico wordt ingehouden (€250) . Bij mijn vrouw zijn 2 pasjes ontvreemd en haar portemonnaie in één actie, nu houdt de bank bij terug betalen ook 2 x € 250 in. Mag de bank dit doen?

5662 6 Rapporteer

freya
door freya - Apr 7, 2016 om 11:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En met die passen is ook geld opgenomen? Dan moet de crimineel toch ook de beschikking hebben gehad over de pincodes?

emcede
door emcede - Apr 7, 2016 om 12:29
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, dat mag de bank doen. Dit staat in artikel 529 van boek 7 Burgerlijk Wetboek. Alleen als de bank kan aantonen dat er sprake is van grove nalatigheid hoeven ze niet te betalen. Zie o.a. de uitspraak van Kifid, klik hier.

Het bedrag dat u noemt is trouwens niet juist. Het eigen risico is € 150,00.

Zaten de pincodes ook in de portemonee?

lo
door lovewinnie - Apr 7, 2016 om 12:45
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze gaan er vanuit dat u nalatig bent geweest want anders kunnen ze niet en u passen en u pincodes hebben. Het is dus hun goed recht. Het kost hun net zo goed geld als u. Zou blij zijn als ik zowiezo wat terug zou krijgen. Zie het als een gunst.  Volgens mijn zijn de kosten 150 per pas

emcede
door emcede Apr 7, 2016 om 14:45
960 Antwoorden / 4 Vragen

Niet helemaal juist. Ook al is vraagsteller totaal niet nalatig geweest, dan nog zal er een eigen risico van toepassing zijn. Het is juist andersom: bij (grove) nalatigheid krijgt het slachtoffer helemaal niets!

Wel eens dat er iets van nalatigheid ingezeten zal hebben, want hoe komen ze anders aan de pincode. Kan ook ongemerkt afgekeken zijn tijdens het pinnen waarna de portemonee door dezelfde persoon is gerold. Maar ja, vraagsteller reageert (nog) niet dus dat weten we niet.

lo
door lovewinnie Apr 8, 2016 om 14:15
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Vind 2 codes en 2 pasjes wel echt nalatigheid wellicht onoplettendheid.  Daarom denk ik dat hun het moeten nemen zoals het is en blij moeten zijn met enkel eigen risico want het had zomaar zware nalatigheid kunnen zijn.

emcede
door emcede Apr 8, 2016 om 17:26
960 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe kun je dat zeggen? Je weet toch niet wat er gebeurd is? Er is geen sprake van een gunst, zie de regeling in het Burgerlijk Wetboek.

marita5
door marita5 - Apr 7, 2016 om 13:09
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mcvanduuren4849 ,

Diefstal bankpas, bankpas gestolen of verloren, creditcard kwijt

Wanneer u het slachtoffer bent van diefstal of verlies van uw bankpas, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met uw bank, teneinde uw rekeningen te blokkeren. Vanaf deze melding bent u niet meer aansprakelijk voor illegale opnames en ligt het risico bij de bank. U hebt wel altijd een eigen risico per pas. Meestal €150. Bij diefstal moet u bovendien aangifte doen bij de politie en de politie vragen om een afschrift van het proces verbaal. Deze hebt u nodig richting bank. Vraag zo spoedig mogelijk bij uw bank een schadeformulier aan. Deze stuurt u samen met het proces-verbaal naar uw bank terug.

Schade door diefstal of verlies bankpas

Of de schade beperkt zal blijven tot het eigen risico is mede afhankelijk van de schuldvraag en de opstelling van de bank. Als u zorgvuldig hebt gehandeld, zal de bank normaliter clementie hebben. Toch kan het gebeuren dat de bank veel minder coulant is dan u had gehoopt. In dat geval doet u er goed aan om hiertegen schriftelijk bezwaar te maken. Als u zeker weet dat u niets te verwijten is, moet u voet bij stuk houden. Het is namelijk aan de bank om te bewijzen dat u daadwerkelijk onzorgvuldig bent geweest. Het heeft geen zin om uw argumenten daarbij te doorspekken met allerlei speculaties met hoe een en ander gebeurd is. Houd uw argumentatie vooral zakelijk en vraag de bank de schade die het eigen risico te boven gaat alsnog te vergoeden. Geef in uw brief ook een termijn aan waarbinnen u de bank verzoekt om op uw verzoek te reageren.

bron : financieel.info.nl

frits
door frits - Apr 8, 2016 om 16:17
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vindt het onjuist dat de bank hier überhaupt een eigen risico hanteerd, toen mijn pas werd enkele jaren geleden werd gestolen heb ik dit bij de bank en politie binnen 15 min. gemeld en het afschrijven ging noch weken door, het schijnt dat deze niet te blokeren is (was) vooral niet als je hem in een winkel gebruikt.
Ik stond binnen de kortste keren in het rood, wat mijzelf nooit lukt.

ddr
door ddr - Apr 8, 2016 om 16:31
6 Antwoorden / 0 Vragen

Buiten de vraag of u pasjes zijn gestolen staat er in de voorwaarden die door de banken zijn gemaakt dat u verantwoordelijk bent voor het pasje.
Bij ons is het pasjes dat vernieuwd moest worden verzonden maar nooit aangekomen. Ik zat in de rij op het politieburo. Vele pasjes waren niet aangekomen. Een hele serie pasjes was na het versturen door de bank onderschept. In de voorwaarden van de bank staat dat de houder van de pas verantwoordelijk is voor de pas op het moment van verzenden. Ook al heeft u de pas nooit in handen gehad. Pas nadat wij formulieren hadden ingevuld waarin we verklaarde alle zorgvuldigheid in acht te hebben genomen kregen we na een aantal weken ons geld terug. Dit was wel een aantal jaren geleden. Er kon toen in bepaalde landen tot een bepaald bedrag gepint worden zonder pincode.  Ik heb wel eens begrepen dat op de chip van de pas de pincode staat. Met de juiste apparatuur is de code van te pas af te lezen. Hier hadden we verschillende randomreaders van de RABO bank. Bij inloggen geeft onwillekeurig welke reader we gebruikte al aan als je een verkeerde pincode aangeeft.

jo
door jorisw Apr 8, 2016 om 19:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De PIN staat niet in de chip van de pas. Alle betaalautomaten moeten online zijn om de PIN te kunnen verifieren.

ddr
door ddr Apr 9, 2016 om 09:24
6 Antwoorden / 0 Vragen

Dan blijft mijn vraag waarom iedere random reader van iedere pas weet wat de pin code is!
Random readers zijn niet online.