Bitterbleu
door Bitterbleu Feb 26, 2022 om 17:35
Geldzaken & recht

Garage na 3 jaar nog steeds vochtig. Hoe nu verder?

Goedemiddag, graag uw tijd en aandacht voor het volgende. 3 jaar geleden heb ik voor het eerst in mijn leven een huis laten bouwen met een losstaande garage. Tijdens het bouwkundig onderzoek gaf de bouwkundig adviseur aan er in de garage te weinig ventilatie was. De aannemer was van mening dat er wél genoeg ventilatie was. Na wat heen en weer gesteggel heeft de bouwkundig adviseur (godzijdank) in het bouwkundig rapport laten opnemen dat hij van mening was dat er te weinig ventilatie was. Ik ben in de winter verhuisd en uiteraard al mijn schuurspullen in de garage gezet. Ik ben daarna een week of 4 niet in de garage geweest. Toen ik na 4 weken in de garage kwam wist ik niet wat ik zag. Alles zat onder de schimmel. Plafond, spullen, kozijnen etc. Ik heb foto's gemaakt, en gemaild naar de aannemer. Ik heb een hoop spullen weg moeten gooien en ben een volle dag bezig geweest met schoonmaken.

Na 3 jaar is dit nog steeds niet opgelost. Er zijn meerdere gaten extra geboord. De garage is geïmpregneerd, er zijn roosters geplaatst, er zijn werkzaamheden gedaan mbt de afvoer enz. Twee weken geleden is er door een dakbedekker ventilatieroosters op het dak geplaatst. Ook heeft hij het plafond helemaal schoongeveegd en de schimmel verwijderd. Heeft allemaal niet geholpen. Nu twee weken later zitten er weer allemaal natte plekken op het plafond en staat de schimmel er weer duimendik op. Waardeloos.

De aannemer heeft iedere keer snel gereageerd en is ook snel tot actie overgegaan.
Ik heb de huidige situatie weer gemeld bij de aannemer ondersteund met foto's. De aannemer zegt nu dat het eigenlijk ook wel logisch is omdat het om een halfsteens garage gaat en omdat het zoveel heeft geregend. Dat het logisch is dat de muren verzadigd zijn. Maar de muren zijn niet nat, de natte plekken zitten in het plafond. Zelf roep ik al jaren dat volgens mij het dak lek is. Met als kanttekening dat ik totaal niet bouwkundig onderlegd ben. Maar daar praat de aannemer de hele tijd omheen. Kortom, ik ben er klaar mee. Dit kost me nu al 3 jaar tijd, geld en ergernis. Ik wil de garage eindelijk kunnen inrichten. Maar ik weet niet goed wat ik nu het beste kan/moet doen. Als ik dit had geweten van die halfsteensgarage dan had ik dit op een hele andere manier aangepakt. Maar ik ben daar destijds helemaal niet over geadviseerd:-( Stom van me. Wilt u mij adviseren wat ik nu het beste kan doen?

3432 6 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 26, 2022 om 17:53
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Zou een luchtontvochtiger iets voor u zijn?

https://www.kieskeurig.nl/luchtontvochtiger

Bitterbleu
door Bitterbleu Feb 27, 2022 om 08:02
55 Antwoorden / 58 Vragen

Die heb ik ook geplaatst. Op aanraden van de aannemer. Kostte me 150 euro en kost goud geld aan stroom. Een kennis van me (ook aannemer) zei dat dat helemaal geen nut heeft. Dat je dat ding net zo goed buiten kan zetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2022 om 18:13
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Enkelsteensmuur en nat na de vele regen is niet helemaal onlogisch maar het zou toch echt niet mogen. Dat een en ander niet snel droogt is normaal. Dat drogen kan enkele weken duren, vooral na de hoge mate van regenval die er de afgelopen dagen was. Laat ook nagaan of de regen door harde wind niet onder het dak kan slaan..
Het lijkt mij het beste dat u conctact opneemt met de juridische afdeling van https://www.eigenhuis.nl/# of een bouwkundige van hen kan komen kijken en opnieuw oordelen.eventueel zelf de aannemer nu aansprakelijk stellen. Dat kan dan d.m.v. deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/. Achtergrond info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  den dan is zeker het hebben van een opinie nu weer van een bouwkundige van groot belang. U heeft evenwel al een bouwkundig rapport waarin al is aangegeven dat er onvoldoende ventilatie was. U kunt uiteraard de aabnemer ook aansprakelijk te stellen voor schade die u hierdoor leidt.

Zie ook nog: Ingebrekestelling | Wet & Recht | Wet & Recht (wetrecht.nl) en mogelijk is de aanmemere aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommisie  en kunt u daar terecht met uw klacht: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/verbouwingen-en-nieuwbouw/

Bitterbleu
door Bitterbleu Feb 27, 2022 om 08:20
55 Antwoorden / 58 Vragen

Beste Heremietkreeft, dat e.e.a. niet snel droogt begrijp ik volkomen. Daar heb ik ook geen moeite mee. Het gaat erom dat het steeds erger en erger wordt. Ik wilde ook weten of ik nu lang genoeg geduld heb gehad of dat eea mij te verwijten valt. Maar ik neem inderdaad morgen contact op met VEH.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 27, 2022 om 10:27
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, er zal inderdaad mogelijk sprake zijn van een lek of meerdere.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 26, 2022 om 20:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bitterbleu,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wie heeft de garage ontworpen?

Is het mogelijk om raampjes in de garage te bouwen?

justmeagain
door justmeagain Feb 26, 2022 om 23:11
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wie heef6de garage ontworpen? Kent u alle architecten en wilt u degene erop aanspreken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 27, 2022 om 00:09
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

TS schrijft :"Tijdens het bouwkundig onderzoek gaf de bouwkundig adviseur aan, dat er in de garage te weinig ventilatie was"......

Dan vraag ik mij af wie de garage heeft ontworpen : de aannemer of de bouwkundig adviseur?......

Bitterbleu
door Bitterbleu Feb 27, 2022 om 08:15
55 Antwoorden / 58 Vragen

Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk de architect. Maar dat moet ik navragen.

gerbera
door gerbera - Feb 26, 2022 om 21:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Schimmel ontstaat door onvoldoende ventilatie en bij daklekkage moet u natte plekken in het plavond zien. Dat alles nat en beschimmeld is geeft aan dat het wel degelijk mogelijk is dat de eensteensmuur hiervan de oorzaak is. Op het oog zijn de muren niet nat maar dat zijn ze wel degelijk alleen is dat niet of nauwelijks voelbaar. De muur geeft zijn vocht af door het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Zie het als enkel glas wat aan de binnenzijde vaak nat is (condens) wat daarop wel te zien is omdat glas niet poreus is. Bij een dubbelsteensmuur had u dat probleem niet gehad omdat u dan een spouw had gehad waardoor het vocht van de buitenmuur teniet wordt gedaan door de ventilatie in de spouw. Het vocht hoeft niet direct door doorslag onstaan maar dit trekt ook vanaf de fundering op naar boven. Een oplossing is een binnenwand met spouw aan te brengen, bv gipsbetonblokken, en in de buitenmuur enkele ventilatiegaten aan te brengen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 27, 2022 om 00:11
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Is het inbouwen van 2 ramen, tegenover elkaar, niet een goedkopere oplossing?

Bitterbleu
door Bitterbleu Feb 27, 2022 om 08:14
55 Antwoorden / 58 Vragen

Beste Gerbera, wat ik al in mijn openingspost aangaf. Er zijn al zoveel gaten extra toegevoegd, een stuk of 10 roosters geplaatst en twee ventilatie pijpen op het dak. Bij mooi weer en wind zet ik hele dagen de deuren tegen elkaar open. Ik baal ook ontzettend dat ik achteraf geen dubbelsteensgarage heb genomen. Maar ik wist dit niet.

ro
door ronny530 - Feb 27, 2022 om 09:07
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen is er al van alles gedaan maar als de garage al doordrongen van vocht is kan het maanden gaan duren voordat het vocht verdwenen is. Zonder extra maatregelen wordt het vocht niet verdreven en zou de garage middels heaters verwarmen het ontvochtigingsproces kunnen versnellen. Als het dak lek zou zijn had de dakdekker die recent ventilatieroosters heeft geplaatst dat moeten zien maar blijkbaar is er geen lekkage aangetroffen. Het ventilatieprobleem lijkt me met alle toevoegingen wel opgelost maar nu moet het aanwezige vocht nog uit de garage verdreven worden en dat lukt alleen als de garage verwarmd gaat worden of wachten op de zomer periode. Een vrijstaande halfsteen muur garage is wel geschikt om een auto in te stallen maar is niet geschikt voor berging van goederen of hobby ruimte. Wie weet is het bij de bouw al niet helder geweest waarvoor u de garage ging gebruiken want als u de garage ook als berging of hobby ruimte wilde gaan gebruiken had de aannemer niet voor een halfsteensconstructie gekozen.

1paul
door 1paul - Feb 27, 2022 om 09:23
3147 Antwoorden / 0 Vragen

als ik u was riep ik de hulp in van wederom een bouwkundige die dit gaat inspecteren om achter de oorzaak te komen, bespreek met deze persoon ook uw vermoeden van een lekkend dak!

Vanaf onze positie is het heel moeilijk u te adviseren.

bespreek dit ook met de aannemer, misschien is deze bereid mee te delen in de kosten!