Ka
door Kattevrouw May 17, 2020 om 13:07
Geldzaken & recht

Geen geld terug

Ik heb een maand geleden twee horloges besteld bij Aliexpress. Vorige week dinsdag kreeg ik een bericht dat om twaalf uur in de nacht de horloges waren afgeleverd terwijl ik niets had ontvangen. Ik had een e-mail gestuurd naar Aliexpress dat het niet was afgeleverd, maar omdat het externe bedrijf door had gegeven dat het wel geleverd was kreeg ik zonder bewijs mijn geld niet terug. Ook werd er gevraagd of ik langs de buren wilde gaan om te vragen of het daar was afgeleverd. Ze wisten nergens van. Ik heb ook naar Post.nl gebeld om te vragen of er daar eventueel wat fout was gegaan, maar zonder Track and Trace code konden zij mij ook niet verder helpen. Die Track and Trace code heb ik overigens nooit ontvangen van Aliexpress. Ik zou graag mijn geld terug willen krijgen, maar weet zo onderhand niet meer wat ik moet doen. Kan iemand mij hierbij helpen?

P.S. Ik heb ook een klacht ingediend via de Consumenten Bond maar weet niet zeker of ik hierop antwoord krijg van Aliexpress.

Met vriendelijke groet,

Sandra van Platerink

4533 13 Rapporteer

ne
door neodutchio - May 17, 2020 om 13:31
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ali is een verzamelplaats van Chinese verkopers. Die zullen dus niet onder de indruk zijn van een Nederlandse organisatie. Sterker, ze snappen onze letters niet eens.

U kunt hooguit vragen of u een track en trace kan krijgen om bewijs te hebben. En anders is dit weer een voorbeeld van goedkoop is duurkoop. Geen garantie, geen service en geen hulp.

rj
door rjw - May 17, 2020 om 13:42
3268 Antwoorden / 5 Vragen

We hebben in de EU de beste regels om consumenten te beschermen. Volstrekt logisch dat steeds meer mensen bij bedrijven buiten de EU gaan bestellen en vervolgens gaan klagen....

mr
door mrmoto May 18, 2020 om 12:43
167 Antwoorden / 4 Vragen

goedemorgen u heeft het licht zien schijnen in het ochtendgloren en u vast gebeten in uw broodje met een beker melk er naast , Dit is net zo een domme reactie als de uwe !

diumenge
door diumenge - May 17, 2020 om 14:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je voor de goedkoopste manier van verzenden kiest, dan krijg je vaak ook geen T&T-code. Dus dat je die niet hebt ontvangen, dat kan kloppen.

Bij AliExpress en soortgelijke zaken kopen heeft wat risico in zich, daarbij moet je soms je verlies nemen. Ik mag aannemen dat het om goedkope prullaria gaat, anders had je wel voor een meer gegarandeerde verzending (tegen een hogere prijs) gekozen.

Ka
door Kassagebruiker - May 17, 2020 om 15:11
683 Antwoorden / 5 Vragen

In China lachen ze zich krom om die NL consumentenbond. Je koopt een een sch**t en zeven knikkers en weinig verzendkosten soms een goed en soms een twijfelachtig product. Dit wordt een geval jammer maar helaas. Nog mazzel gehad dat je geen invoerrechten enz moest betalen.

r.kemperman
door r.kemperman - May 17, 2020 om 18:36
423 Antwoorden / 4 Vragen

Als je inlogt bij Ali, dan kan je je bestellingen zien.
Bij je bestelling staat: 'track order"
Hier kan je zien waar het pakket zou moeten zijn en 99% van de verzendingen ook een T&T.
Bijna nooit wordt er door Ali zonder T&T verstuurd,
Sterker nog: al mijn bestellingen bij Ali hebben een T&T zelfs als het briefpost is

koekeloer
door koekeloer May 18, 2020 om 11:11
562 Antwoorden / 18 Vragen

meestal zie dat de luchtvaartmaatschappij china heeft verlaten, maar daarna niets meer wat er in NL gebeurt

ekiem
door ekiem - May 17, 2020 om 18:54
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Ik bestel alweer enige jaren , met zeer grote tevredenheid, bij Aliexpress. 3x ging een pakket verloren en 3x direct geld terug gestort. Je moet goed de spelregels kennen en niet bij "de eerste de beste "verkoper iets kopen. Vergelijk het maar met Bol.com , ook daar zitten wederverkopers waar je minder goede ervaringen mee kunt hebben.

Zoals hier al is gezegd, in je Ali account vind je alle gegevens over je bestelling en dus ook de voortgang en verzend info. Je word ook per mail op de hoogte gehouden over je bestelling. De track & trace is er ook nog ,dus die in de gaten houden .

Ik heb een aantal bestellingen waarbij de kopers bescherming automatisch is verlengd.

Maar heb je niet een dispute aangevraagd ? Dit had je kunnen doen ,of contact opnemen met de wederverkoper , zij willen geen negatieve reacties.

Ekiem

mo
door mof - May 18, 2020 om 12:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

AliExpress is verantwoordellijk om uit te zoeken waar het pakket is afgelevered. Als het niet met track en trace is verstuurd zal dat niet meer mogelijk zijn en heeft u recht
op uw  geld terug. Maar je recht hebben is wat anders dan je recht krijgen. U zou kunnen kijken of de Geschillencommissie iets kan betekenen, anders moet u naar de rechter.
Afh. van de waarde van die horloges (AliExpress staat bekend om goedkope chinese prullaria) moet u afwegen of het sop de kool waard is.

ne
door neodutchio May 18, 2020 om 12:07
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Geschillencommissie en een rechter? Want die kunnen iets bereiken in China denkt u? Zelfs al zouden de horloges enkele honderden euro's gekost hebben gaat dat nog niet opwegen.

le
door leenpres - May 18, 2020 om 12:18
79 Antwoorden / 7 Vragen

Bij Ali expres krijg je altijd je geld terug als iets niet geleverd word .Gewoon een geschil in dienen en binnen 5 dagen staat het geld op je rekening.

diumenge
door diumenge May 18, 2020 om 12:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Alleen is er volgens Ali wel geleverd...

wimmi20
door wimmi20 - May 18, 2020 om 15:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Aliexpress heeft dat goed geregeld.
U had gewoon op de site moeten aanklikken : niet ontvangen.
U doet veel te ingewikkeld.

El
door Elgje - May 18, 2020 om 15:59
14 Antwoorden / Vragen

Het klinkt alsof nog niet veel ervaring met Ali Express heeft. Allereerst: is het verzonden met Ali Express shipping of met een of andere vage Chinese verzendwijze? In het geval van Ali Express shipping kunt u in uw bestellingen de tracking aanklikken en daarbij staat dan een track en trace die in Nederland door PostNL wordt overgenomen (als zij het eenmaal in het sorteercentrum hebben ontvangen). In dit geval kunt u dit track&trace nummer dus zelf ook op de site van PostNL checken. Bij een vage Chinese verzendwijze heb je in Nederland niets aan een eventuele track en trace.
Ten tweede: beweert Ali Express dat het pakket afgeleverd is of de verkoper? Daar zit een groot verschil tussen. Sommige verkopers wringen zich in alle mogelijke bochten met allerlei beweringen om te voorkomen dat u een geschil opent en zij moeten betalen.(soms krijg je na een geopend geschil ook nog buiten het geschil om smeekbedes van een verkoper om het geschil te annuleren. Trap daar niet in!)
Kijk in uw bestellingen bij het betreffende artikel of u nog een geschil kunt openen. Doe daar in korte bewoordingen (in Engels) uw uitleg dat u  het niet ontvangen hebt en het ook niet bij buren of op een postkantoor is. Meestal is dat afdoende om uw geld terug te krijgen. Doe het dus via de officiële weg, en niet via een email of privé bericht.

sira
door sira - May 18, 2020 om 16:23
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals al door meerdere mensen hier genoemd: log in op uw account, ga naar "mijn bestellingen" en daar kunt u de track en trace bekijken, maar ook de verzender melden dat u het pakket niet heeft ontvangen.

Over wat voor een bedrag praten we eigenlijk en loont het om er veel energie aan te besteden.
U moet er rekening mee houden dat dergelijke horloges niet gerepareerd kunnen worden, uurwerken zijn niet geschroefd, maar gesoldeerd en vaak is de aanschaf van een nieuwe batterij duurder dan het horloge.

De horloges zijn leuk om bij ieder kledingstuk een overeenkomstige kleur horloge te hebben. Heb er vorig jaar 8 verschillende gekocht voor een totaalprijs van € 12,-

Iv
door Ivo W - May 18, 2020 om 16:53
730 Antwoorden / Vragen

Aangezien u in China heeft gewinkeld, kunt u hulp vragen van de Chinese consumentenbond. Indien u op aanraden van de Chinese consumentenbond verdere stappen wenst te ondernemen, dan zult is daarbij gebruik moeten maken van Chinees recht.

Veel succes.

Ja
door Japonica - May 19, 2020 om 12:20
11 Antwoorden / Vragen

Direct een dispute beginnen zodat er bemiddeld gaat worden. Ik heb hier al jaren ervaring mee en het is altijd netjes afgehandeld. Je krijgt je geld teruggestort als je een voorstel doet om deze kwestie zo te willen oplossen.
Eerst het bedrijf waar je ze hebt gekocht een mail sturen in Engels dat ze in gebreke zijn en je niets hebt ontvangen, laat ze ook een bevestiging/kopie sturen waaruit blijkt dat dat ook daadwerkelijk zo is. Intussen een dispute aanmaken bij Aliexpress. Uiteindelijk wordt duidelijk wat er aan de hand is en bij gebreke krijg je je geld van Aliexpress terug welke dit weer verhaald op de verkoper. Het werkt goed maar dan moet je gewoon de wegen weten.