Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 18:58
Geldzaken & recht

Geld opname voor overlijden

Mijn tante ( zus van me vader ) was gemachtigd op de rekening van me vader omdat me vader alcolist is en op het laatst heel ziek was en kwam te overlijden . Zei had wel 2 en half jaar toegang tot ze rekening.
Ik kreeg van de week in zage tot zijn rekening en 1 week voor het overlijden is 20.000 euro over gemaakt naar haar rekening.  Nu is er niks meer . Ik ben enig erfgenaam .  2 weken voor zijn dood wisten ze al dat hij zou komen te overlijden . Hij kon niks meer. Heel naar allemaal. Maar wat kan ik nu doen. want zei heb voor mij gevoel geld van mij vader gejat / of mijn erfenis gejat . Het is maar t hoe je het wilt zien. Ik heb geen geld voor een advocaat 3n weet niet of ik zoiets kan winnen . Wie helpt mij aan tips wat ik kan doen .
Groetjes Renate

3973 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2019 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u tante daar al op aangesproken? En wat zei ze daarop? En wie heeft de uitvaart betaald!

Ik zou maar aangifte doen van verduistering, door uw tante, bij de politie.

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 19:18
Antwoorden / 1 Vragen

Verhouding met familie is niet goed. Wat ik fout heb gedaan vraag ik me altijd nog af. Me vader er ik hadden het gewoon leuk Samen als we elkaar zagen. Al zagen we elkaar weinig door de verslaving. Dus ga i k haar een brief schijven met de vraag het geld terug te storten en anders neem ik juridische stappen . Is dat een idee misschien?.  Mijn opa heeft de uitvaart geregeld mijn vader woonde bij hem in huis.  Me vader is daar geboren en gestorven .

ekiem
door ekiem - Feb 6, 2019 om 19:16
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Allereerst ,gecondoleerd met je vader.
Ik weet niet of je dit al hebt gedaan, maar ik zou toch eerst eens het gesprek aangaan met je tante. Wat heeft zij te vertellen . Daarnaast is het ook nog de vraag of er een testament is . Mischien had je vader bepaalde afspraken met zijn zus. Allemaal zaken waar je achter moet zien te komen en dit lukt je alleen door antwoorden te krijgen.
Kom je niet verder en heb je géén geld dan zou je advies kunnen inwinnen bij " het Juridisch loket ", zij zullen je zeker verder op weg kunnen helpen.

Maar zoals gezegd, probeer eerst met je tante in gesprek te gaan. Niet beschuldigend maar gewoon "open ", succes Ekiem

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 19:21
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi hoi

Me vader had geen testament dat heb ik op gevraagd bij het testament register.
Ik durf het allemaal niet zo goed aan haar te vragen.

Ik vind het zo moeilijk allemaal om het te doen.
Ben een beetje bang ervoor denk ik.
Groetjes Renate

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 19:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel trouwens

aurora1
door aurora1 Feb 6, 2019 om 19:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Neem eventueel met een dergelijk gesprek een goede vriend of vriendin mee als morele ondersteuning.

Ge
door Genee Feb 6, 2019 om 19:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Bel uw tante dan op, via telefoon praat wat makkelijker.

ne
door neodutchio - Feb 6, 2019 om 19:27
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Uiteraard gecondoleert met het verlies.
De tip is al gegeven om eerst te informeren bij uw tante, maar u geeft daarop aan dat u een brief gaat sturen met de vraag het geld terug te storten. Stel die vraag nog maar even niet, u weet immers niet wat de reden is voor die opname.
Vraag dus eerst waarom uw tante het geld opgenomen heeft. Wellicht is er een logische verklaring. Pas als die er niet is kunt u aangeven dat het geld per direct terug moet komen en anders kunt u aangifte doen.

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 20:00
Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u wel gelijk in.
Ik moet eerst de reden weten en dan kan ik verder vragen of kijken. Als jk er aan toe ben haar het te vragen .
Misschien kan het toch beter via de telefoon of de app ?

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2019 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet bang zijn, u staat volkomen in uw recht om opheldering te vragen. Vraag anders hulp aan uw opa met het schrijven van een brief of bij het gesprek met tante.

En heeft uw opa de uitvaart van uw vader betaalt?

Zij heeft geen recht om dat in te pikken. U kunt ook naar het Juridisch Loket gaan in uw gemeente met uw vragen, kijk op Google, zij helpen u graag en gratis.

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 19:59
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi hoi

Ik weet helemaal niks ze houden me er buiten.
Me opa word hem helemaal niet Die moet mij niet . Waarom dat heb ik nooit geweten .
Ik weet van me Zelf dat ik geen slecht mens ben.
Ik denk dat me opa die wel heeft betaald . Me vader had wel een verzekering daarvoor.

Zei heb gewoon geld verduisterd .  Maar ik weet niet of ik me recht kan halen en dat geld terug kan krijgen als ik er een zaak bvb van laat maken . Mijn vader was 1 week voor het overlijden er heel ernstig aan toe nieren en lever werkte niet meer dus logisch nadenken kon die ook niet meer. Want hij was zich zelf aan het vergiftigen doordat die organen niet meer werkte optimaal. Maar zei denk even mij beet te hebben nu . En dat heeft ze ook. Maar ik wil dat geld terug op de rekening

Gr Renate

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 6, 2019 om 20:07
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Renate,

Ga naar het juridisch loket voor hulp.
Je kunt subsidie hiervoor krijgen (dit heet een "toevoeging ").

Houdt rekening met een jarenlange strijd en dat je "wankele" familieband kapot gemaakt wordt.

Persoonlijk zou ik het laten rusten en verder gaan met je leven.

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 20:45
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi

O nee dit laat i k niet rusten hoor haha die familie band is al kapot die is nooit goed geweest . Behalve ik met me vader dat was niet slecht samen . Met de rest heb ik helemaal niks . Dat komt door hoe hun mij behandelen en behandeld hebben

ne
door neodutchio Feb 6, 2019 om 20:58
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, u maakt zich druk over vanalles en nogwat. Maar € 20.000,- maar even weggeven? Als u zo makkelijk met geld smijt, schuif maar door mijn brievenbus.

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2019 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar is een diefachtige tante heilig voor GA.

aurora1
door aurora1 Feb 6, 2019 om 22:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En GA is zelf er helemáál niet de persoon naar om zoiets te laten rusten, ook niet voor bijv. 50 €

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2019 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou deze familieband kan je missen als kiespijn.

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 20:46
Antwoorden / 1 Vragen

Nou zeker te weten.  Dieven dat ze er zijn. Me opa en me tante hebben alles tot zich genomen als Of hun de WET zelf zijn

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2019 om 20:17
16848 Antwoorden / 202 Vragen

U staat volledig in uw recht en adviseer u om een advocaat in te schakelen. Hopelijk heeft u een rechtsbijstandsverzekering maar dat lees ik niet uit uw vraag. Ga dan voor advies naar https://www.juridischloket.nl/contact/ Maar let op, een situatie waar ik bij betrokken was en waar sprake was van het 'verdwijnen'van een veelvoud van het door u genoemde bedrag de procedures meer dan 10 jaar hebben geduurd.
U kunt tevens aangifte doen wegens diefstal/verduistering maar ook dan adviseer ik een advocaat te raadplegen omdat in mijn ervaring er wel erg makkelijk wordt geseponeerd, ook al is er bewijs. Een tweede kwestie in eigen familie die hier op lijkt heeft ook een procedure, civiel regtelijk tot gevolg gehad.

Beide procedures zijnn wel gewonnen. (De Civiel rechtelijke op basis van het erfrecht)

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 20:40
Antwoorden / 1 Vragen

O jeetje wat een gedoe zeg.

Maar ik laat het er echt niet bij zitten . Ga net zoals u doen.
Volgens mij was mij vader 1 week voor ze dood al niet eens helder meer dus zei heb dit nooit mogen doen ook al ( stel ) Dat hij toestemming had gegeven .  Dan moet zei wel bewijs hebben.  En de dokter kan denk ik wel aangeven of die er goed bij wad met ze hoofd.  Zelf toen die al overleden was is er 2500 euro overgemaakt het laaste geld wat erop stond .  Zodat ik niks zou krijgen ( denk ik ) of zei is een geldwolf dat kan ook.

Maar wat als zei zeg dat mijn vader het goed vond dar zei dat geld over heb gemaakt.  Wat kan ik dan doen?

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 20:43
Antwoorden / 1 Vragen

Ook zijn er die jaren door hele rare dingen van hem rekening gepint voor bvb een bril van 800 euro terwijl me vader geen bril droeg. En bvb de telegraaf werd van me vader ze rekening betaald en stond op naam van de man van de zus van me vader .
Me vader lag ik een kliniek om af te kicken en zei loop gewoon in supermarkten enzo lekker boodschappen te doen voor zicht zelf  . Of 1 december bij de mediamarkt wat gekocht voor 276 euro terwijl me vader zo ziek is en van niks weet .

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2019 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou me maar focussen op dat grote bedrag en die oude “diefstallen” laten rusten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 7, 2019 om 11:15
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Als u de kwestie oppakt dan kunt u de oude gevallen wel eventueel noemen maar dat kan de afwikkeling verder wel kan vertroebelen omdat het dan veel lastiger is om te bewijzen dat daar geen toestemming voor was. Zij kon klaarblijkelijk beschikken over pinpas en code.

Ge
door Genee - Feb 6, 2019 om 21:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe hebt u inzage in zijn rekening gekregen?
Was de rekening geblokkeerd vanaf zijn overlijden en heeft u de nalatenschap aanvaard, hopelijk dan wel beneficiar?
Als uw tante en opa allebei zeggen dat de bedragen met toestemming van uw vader afgeboekt zijn zal het lastig worden uw recht te halen.
Wel moet uw tante over de bedragen die ‘geschonken’ zijn schenkbelasting betalen.
Ik weet niet of u nu een uitkering hebt, dan bestaat de kans dat deze stopt als u geld erft.
Ook kosten voor een advocaat zullen waarschijnlijk van de erfenis betaald moeten worden.

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 21:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb me vader ze overlijden gemeld want dat hadden hun niet gedaan.  Ik moest een akte van overlijden en een brief van de gemeente met erop dat ik se dochter ben hebben en bij het testament register opvragen of ik niet Onterft was en dat was ik niet en sinds vandaag heb ik dus inzage op zijn rekening.
Op de dag van overmaken was me vader niet bewust bekwaam of hoe het heet weet ik niet zeker.  Maar dat moet dan een arts vast leggen . Die is daar elke dag aan huis geweest.

Ik heb niks hoeven aan vaarden. Er is geen notaris bij geweest .
Ik ben er zelf achter aan gegaan en kwam er achter dat de bank nog gewoon actief was en ze niks hadden gemeld de bank wist niet dat me vader was overleden.  6 weken na zijn dood Ik heb helaas wel een uitkering maar doe me best om weer te gaan werken . Als ik de zaak zou winnen dan moeten hun denk ik mijn kosten betalen Of gaat dat niet zo?

Ge
door Genee Feb 6, 2019 om 22:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Of hun de advocaatkosten eventueel moeten betalen beslist de rechter.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2019 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga nou eerst maar naar het Juridisch Loket en kijkdan verder.

Renate949
door Renate949 Feb 6, 2019 om 22:18
Antwoorden / 1 Vragen

Dat ga ik morgen doen .
Vind wel fijn dat ik hier wat kan praten of van me af kan schrijven geef me iets meer rust .
Hoop dat ik zo slapen kan zonder te veel te malen . Dank jullie wel allemaal

Groetjes Renate

Zal wel laten weten als ik wat weet

aurora1
door aurora1 Feb 6, 2019 om 22:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Sterkte en succes met dit alles.

Renate949
door Renate949 Feb 7, 2019 om 12:55
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel

Topantwoord

Ge
door Genee - Feb 6, 2019 om 22:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag bij het Juridisch Loket ook wat u het beste kunt doen met het aanvaarden van de erfenis, om uit te sluiten dat u eventuele schulden van uw vader ook erft.
U kunt nu in ieder geval de bankrekeningen van uw vader napluizen of er afschrijvingen zijn voor een geldlening.
Bij zuivere aanvaarding erft u ook zijn schulden, maar wanneer u geen weet kon hebben van die schulden kunt u achteraf alsnog beneficiar aanvaarden waardoor u de schulden niet erft.

Renate949
door Renate949 Feb 7, 2019 om 12:56
Antwoorden / 1 Vragen

Heb net een advocaat gesproken en die gaat me helpen met alles . Ieder geval een brief sturen ga ik samen doen

Ge
door Genee Feb 7, 2019 om 13:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is er afgesproken over de kosten voor de advocaat?
Heeft u de advocaat via het Juridisch Loket?

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2019 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi. Succes gewenst.

Renate949
door Renate949 Feb 7, 2019 om 19:01
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi
nee die heb ik zelf gebeld.
En ik moet zelf een kleine bijdrage betalen en de rest word betaald volgens hem omdat ik eenlaag inkomen heb. Volgende week ga ik naar hem toe. Maar krijg altijd eerst een kennismaking denk ik. en dan ga ik ook gelijk over de kosten hebben . Hoe ik het in gang moet zetten dat het vergoed word . En dat wil ik op papier . Niet dat ik voor verassingen kom te staan. Hij zei misschien is een brief al voldoende en hoef het geen heel proces te worden. Maar dat word afwachten

Ge
door Genee Feb 7, 2019 om 19:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Renate,
Laten we hopen dat een brief voldoende is, succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2019 om 09:23
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een 'nabrander': houd rekening met het feit dat u als enige erfgenaam een aanslag erfbelasting zult krijgen en dat kan resulteren in zelfs een aanslag over het 'verdwenen' deel. https://www.erfwijzer.nl/erfbelasting-2018.html

Nog niet genoemd is de mogelijkheid om ook de bij de overboeking betrokken bank aan te spreken op het feit van de onrechtmatige overboeking.
Het argument is dan dat er nooit toestemming kan zijn gegeven voor het overboeken van het bedrag ad. € 20.000 resp. er overduidelijk misbruik is gemaakt van een eventueel wel aanwezige volmacht. Zie o.a. http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/212.html  en kijk nog even verder met zoekterm: ongerechtvaardigde zelfverrijking.  Dat terwijl ook de onrechtmatige daad als genoemd in BW boek 7 art 162 m.i. aan de orde kan worden gesteld.

Daarnaast is ook het gestelde in de artikelen BW 7: 199 -203 van belang m.b.t. de rechten en plichten van een zaakwaarnemer.
Ook in die artikele worden de aspecten van redelijkheid, billijkheid en zorgvuldigheid genoemd. Een gevolmachtigde is zaakwaarnemer die dus wel degelijk ook rekening dient te houden met relevante wetgeving.

U zult waarschijnlijk wel het tegenargument krijgen van degene die het geld heeft ontrokken 'dat zij het verdiend heeft'. Dat is een redenering die bij dit soort zaken helaas vaker voorkomt en meestal wel wordt doorgeprikt.

Renate949
door Renate949 Feb 8, 2019 om 11:22
Antwoorden / 1 Vragen

O super dank u wel . Ik heb er veel verstand van .
Ik ga me verder verdiepen in wat u me net verteld
Gr Renate

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2019 om 11:38
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar de jurisprudentie kijken want daarin staat dan veel nadere info over de beslissingen die in dat soort zaken zijn genomen en toelichtingen.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2019 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Gerrit

Wat is dat nou voor onzin. Tante had al jaren toegang tot die rekening en dan zou de bank ineens een overmaking moeten tegenhouden?

En tante heeft € 20.000 gepikt en meer is er niet, dus dat valt helemaal onder de vrijstelling van erven voor een kind.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2019 om 12:54
16848 Antwoorden / 202 Vragen

(Tante heeft meer gepikt) en Bij de bank had een lichtje kunnen gaan branden gelet op de grootte van de overboeking van 20.000. (Zorgplicht) en ook hier geldt: wie niet vraagt die niet krijgt al variant op hij (of in deze casus zij) die niet waagt die niet wint.
(Zoals altijd het geval is bij juridische kwesties zoals deze).

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2019 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tante was al jaren gemachtigd. Simpel. Dan hoeft er geen lichtje te gaan branden.

De bank is helemaal geen partij in deze kwestie.