pi
door pieterjan2 Sep 19, 2021 om 14:57
Geldzaken & recht

Gezamenlijke sleutel kwijt appartement

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik de reservesleutel van mijn appartement kwijt geraakt. Deze sleutel werkt ook op de hoofdingang.

Ik heb dit nog niet gemeld aan de verhuurder, maar wil graag alvast weten wat me mogelijk te wachten staat. In het contract staat niks over sleutels (behalve dat de borgsom van 800 euro alleen wordt terugbetaald mits alle sleutels zijn ingeleverd). Waar ik met name bang voor ben is dat het slot van de hoofdingang moet worden vervangen, en dat alle bewoners (50+) daar 2 nieuwe sleutels voor moeten krijgen, wat waarschijnlijk op zal lopen tot duizenden euro's.

Is deze angst gerechtvaardigd, of kan het niet zo veel zijn?

7606 15 Rapporteer

getty
door getty - Sep 19, 2021 om 15:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zat er iets herkenbaars van het appartementencomplex aan de sleutel?

pi
door pieterjan2 Sep 19, 2021 om 15:08
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat niet.

getty
door getty Sep 19, 2021 om 15:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan denk ik dat het wel meevalt

Donuts
door Donuts - Sep 19, 2021 om 15:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: (behalve dat de borgsom van 800 euro alleen wordt terugbetaald mits alle sleutels zijn ingeleverd).

Staat er 'mits' of staat er 'als'?

Bij mij kost het € 50,- euro als ik de tag van de toegangsdeur kwijt ben.

pi
door pieterjan2 Sep 19, 2021 om 15:14
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat "Huurder dient kamer op te leveren... onder afgifte van alle sleutels." er staat niks letterlijk in over de sleutels en de borgsom, maar ik verwacht de borg niet terug zonder alle sleutels.

Zo'n tag is anders lijkt me, kan je die niet op afstand op onactief zetten zodat je alleen één nieuwe tag nodig hebt?

Donuts
door Donuts Sep 19, 2021 om 15:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat dus duidelijk geen 'mits'. Je levert straks dus 1 sleutel te weinig in, die wordt in rekening gebracht.
Bij mijn vorige appartement moest ik € 25,- betalen als ik een sleutel (dus geen tag) te weinig van de toegangsdeur inleverde. Geen verhuurder zet er een nieuw slot op, kunnen ze waarschijnlijk wel aan de gang blijven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 19, 2021 om 15:17
2055 Antwoorden / Vragen

Dat lijkt mij wel een héél ingrijpende maatregel. Het enige appartement waar die sleutel direct toegang toe geeft is uw eigen appartement en juist daarom zou je die sloten kunnen vervangen op uw kosten.

aurora1
door aurora1 - Sep 19, 2021 om 15:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou eens een paar slotenmakers deze vraag stellen.

getty
door getty Sep 19, 2021 om 15:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Die kennen de voorwaarden van de verhuurder toch niet? Vaak mogen dit soort sleutels overigens ook niet maar zo bijgemaakt worden.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 19, 2021 om 15:30
854 Antwoorden / 3 Vragen

Je praat over je reservesleutel, dan neem ik aan dat je nog een sleutel hebt. Neem die sleutel mee naar een goede sleutelmaker en laat hem bij maken. Is het een gecertificeerde sleutel, daarvan heb je bij het aangaan van de huur een certificaat gehad, dan moet je dat meenemen.

Donuts
door Donuts Sep 19, 2021 om 15:32
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, die kun je niet bij laten maken om te voorkomen dat half Nederland straks met een sleutel van de toegangsdeur in zijn zak rondloopt.

Thecla58
door Thecla58 Sep 19, 2021 om 15:35
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb het zelf meegemaakt, dat ik een sleutel, voor zowel de benedendeur als mijn voordeur, kwijt was. Heb toen mijn certifcaat opgezocht en een nieuwe laten maken. Dat is ongeveer twee jaren geleden gebeurd.

tenormin
door tenormin Sep 19, 2021 om 15:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@tecla58. Dit soort sleutels mogen/kunnen niet worden gemaakt van de WBV. Zit een soort code op met KB 602148 23/2 van CES. Als een sleutelmaker dat zou doen is hij schuldig aan plagiaat. Alleen de WBV kan een nieuwe sleutel "geven", kost hier inmiddels €85,00.

Thecla58
door Thecla58 Sep 19, 2021 om 15:38
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dat moet dan recentelijk veranderd zijn. Dat wist ik niet.

sira
door sira Sep 19, 2021 om 15:42
2336 Antwoorden / 24 Vragen

@Thecla58
Je was me net voor. Er stond nog niets toen ik reageerde.

rj
door rjw Sep 19, 2021 om 21:36
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het appartement waar ik woon is van 2010 en daar is het al vanaf het begin niet mogelijk om "zomaar" sleutels bij te laten maken. Zo recent is dat niet. Er is ook niemand die het certificaat heeft buiten het bestuur van de VVE. Sleutels moeten altijd via het bestuur worden aangevraagd, die ze dan weer bij de leverancier van het systeem besteld.

sira
door sira - Sep 19, 2021 om 15:38
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Als u de reservesleutel kwijt bent, waar is dan de andere sleutel? Bent u die ook kwijt?
Als het goed is, heeft u destijds in ieder geval 2 sleutels gekregen. Per cilinderslot ztten er standaard 3 sleutels bij. Bij een huurappartement zou het kunnen zijn dat de huurder 2 sleutels krijgt.

Het zullen inbraakwerende cilinders zijn geweest, maar wat voor type sleutel had u?

De meeste sleutels zijn bij te maken, maar er zijn ook sleutels die niet zomaar bij te maken zijn, deze sleutels zijn uitsluitend na te bestellen bij de fabrikant (vaak in het buitenland) en daar hebben ze voor nodig een originele sleutel met soms daarbij een pasje. Dit om te voorkomen dat kwaadwillenden een sleutel kunnen bestellen.

pi
door pieterjan2 Sep 19, 2021 om 15:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ik had inderdaad 3 sleutels totaal, had ik niet correct genoemd. Ik heb er nu nog 2. Ik weet niet wat voor sleutel het precies is, ik heb er geen pasje bij ge

sira
door sira Sep 19, 2021 om 16:05
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Het pasje heeft de verhuurder, dat krijgt u niet. Dat is iets anders als u eigenaar bent en geen huurder. Ik vermoed dat het een sleutel is geweest met kuiltjes en bultjes (m.a.w. certificaat-sleutels) typerend voor de hedendaagse inbraakwerende cilindersloten en vermoedelijk het SKG*** keurmerk. U zult toch naar de verhuurder moeten, want als hij moet bijbestellen, heeft hij 1 originele sleutel van u nodig.

rj
door rjw Sep 19, 2021 om 21:37
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Kuiltjes en bultjes maken een sleutel nog geen certificaat-sleutel. Die zijn slects lastiger na te maken door de sleutelmaker om de hoek.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 19, 2021 om 15:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte PieterJan2,

Ik raad u aan om het netjes te melden aan de verhuurder.

sira
door sira Sep 19, 2021 om 15:42
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Dat sowieso

Donuts
door Donuts Sep 19, 2021 om 15:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je denkt dat de verhuurder niet kan tellen?

me
door mein33 - Sep 19, 2021 om 15:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Probeer eerst om een duplicaat van de sleutel die u nog wel in bezit hebt te laten maken.
Mocht het een gecertificeerde sleutel zijn dan bestaat de mogelijkheid dat dat niet zondermeer kan.
Als het dupliceren niet kan dan, per direct, aan de verhuurder melden en dan krijgt u een nieuwe sleutel, waarvoor u wel een paar tientjes in rekening kan/zal worden gebracht.

Lopke1
door Lopke1 - Sep 19, 2021 om 16:58
1 Antwoorden / Vragen

Je zegt, dat deze sleutel zowel toegang geeft tot de hoofdingang als ook je appartement.
Hebben we het hier dan wel over een fysieke sleutel of een keycard of iets dergelijks?

Namaken van een sleutel is mogelijk te zien aan de kopie. Behalve de standaard adviezen (sleutel zoeken en contract tot op de letter nalezen) zou ik even goed uitzoeken, hoe de werking van die sleutels is.

Het is natuurlijk ook mogelijk, dat het borggeld wordt gebruikt voor de vervanging van sloten/sleutels, mocht de verhuurder dit nodig achten en dat het bedrag van de borg mede op dit soort situaties gebaseerd is.

Uiteindelijk heb je zelf de informatie, die nodig is om de consequenties van het verlies van je reservesleutel te overzien.

En je kunt natuurlijk altijd proberen om een reservesleutel te laten maken en die inleveren. Of dit door de verhuurder gezien/geaccepteerd wordt, is aan de verhuurder.

rj
door rjw - Sep 19, 2021 om 21:39
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou me niet zo druk maken over die borg, maar gewoon aan de verhuurder melden dat je de sleutel kwijt bent en graag een nieuwe krijgt. Het lijkt me dat het voor jezelf ook handig is om een reservesleutel te hebben.

1paul
door 1paul - Sep 20, 2021 om 09:07
3147 Antwoorden / 0 Vragen

laat een sleutel bijmaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2021 om 09:33
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Omdat het een gemeenschappelijke sleutel is er behalve heel goed zoeken met de hoop dat u de sleutel toch vindt dit te melden bij de verhuurder.

Indien de sleutel in verkeerde handen is gekomen kan iedereen dus ook mensen die niets in uw appartementecomplex te maken hebben binnen komen en zullen mogelijk alle sleutels van alle bewoners mogelijk vervangen moeten worden. Uw angst is m.i. dus gerechtvaardigd. Helaas.

En dan hoop ik voor u dat er toch een goede en gunstige oplossing voor u is.

mo
door mof - Sep 20, 2021 om 10:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, of u dit numeteen meldt of later ... ergens gaat u betalen. Zo’n sleutel kan snel 25€ kosten. Een slot veel meer.
Het hangt ervan af hoe en waar u de sleutel bent verloren. Is deze tijdens het zeilen overboord gevallen? Dan is de kans op misbruik nihil en betaalt u slechts voor een nieuwe sleutel en hoeft het slot niet te worden vervangen.
Hebt u de sleutel ergens op straat of zo verloren, maar heeft u geen aanwijzingen erop bij wel adres deze sleutel hoort, ook dan hoeft u niet een complete vervanging slot en sleutels te accepteren. Het zou wel heel toevallig zijn als de sleutel bij iemandterecht kwam die 1) weet bij welke hoofddeur de sleutel hoort en 2) deze informatie crimineel zal gebruiken.

Pas als er een redelijk kans bestaat dat de sleutel in verkeerde handen is gekomen, of bijvoorbeeld, u heeft er een label met adres aangemaakt, dan bent u de klos.

U hoeft niet te accepteren van verhuurder dat deze alle sleutels en het hoofddeurslot vervangt en u de rekening betaalt.

ro
door ronny530 - Sep 20, 2021 om 12:56
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt mij niet dat het slot van de toegangsdeur vervangen hoeft te worden want het is een soort van loopslot waarop alle sleutels passen. Zo'n sleutel past op de toegangsdeur en op het slot van uw woning maar niet op de sloten van de andere woningen. Mijn verhuurder geeft op de website aan hoe te handelen als ik de sleutel verloren ben en kan ik tegen een bepaald bedrag een nieuwe sleutel ontvangen die ook specifiek op het slot van mijn woning past. Het zou kunnen dat uw deurslot wel vervangen dient te worden omdat een onverlaat die de sleutel vindt ook toegang tot uw woning heeft maar die kans is zo klein want eerst zal de sleutel gevonden moeten worden dan opzoek naar het betreffende appartementencomplex en dan ook nog eens opzoek naar een woning waarop de sleutel past.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 20, 2021 om 15:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als bijmaken  niet kon en je meerdere sleutelmakers geprobeerd hebt?

Nu 1 voor de gezamelijke  bijbestellen zal niet goedkoop zijn.

Maar bij verlaten woning  mogen  ze hogere tarief rekenen want   dan   is de vrijgekomen woning niet verhuurbaar wegens ontbrekende sleutel en rekenen ze vaak de Hoofdprijs....

Vooral  dubieuze verhuurders maken hier graag misbruik van dus voor verlaten woning er voor zorgen dat er 1 bij komt.