na
door nathalie.rikkers@gmail.com Sep 6, 2018 om 22:54
Geldzaken & recht

Heb ik recht op vervanging, als product niet voldoet aan mijn verwachtingen?

Ls, mag ik een nieuw product vragen als wat ik nu heb gekregen niet aan mijn verwachtingen voldoet? Ik heb vorig jaar een balkondoek laten maken. Heel mooi alles oké. Nu heb ik bij hetzelfde bedrijf er nog 8 op maat laten maken. Deze keer zit er onderaan een logo genaaid. Dit vindt ik lelijk en de vorige keer was dat ook niet. Ik wil nieuwe zonder logo maar de leverancier wil dit niet. Als ik het logo eraf haalt zie je kleine gaatjes van het stiksel. Waar heb ik recht op?

5016 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2018 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verander uw gebruikersnaam anders krijg u uit het hele land aanbiedingen voor balkondoek toegestuurd. Om over de rest van de spam maar te zwijgen. Dat kan in uw profiel.

En hoe groot is dat logo?

tenormin
door tenormin Sep 7, 2018 om 00:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Overdrijf niet zo @tijger1; niet heel Nederlanf bezoekt de kassa site!

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2018 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, zeker niet. Maar de volgende kwestie is dan : Ik ben gebeld, ze weten mijn naam en mijn mailadres, hoe kan dat? Omdat ze alles zo maar op het internet zetten.

Je hebt zoekmachines die overal mailadressen oppikken.

ne
door neodutchio - Sep 6, 2018 om 23:30
5154 Antwoorden / 12 Vragen

8 balkondoeken? Dan heeft u of een hele grote flat, of het is bedrijfsmatig. Een balkon hangt hoog in de lucht, een klein logo valt niet op. En ook al zit u op het balkon, het lijkt mij vreemd dat u niets op het balkon hebt staan dat je het logo, of kleine gaatjes, ziet.

Helaas zijn uw verwachtingen geen reden om een koop te ontbinden, danwel nieuwe te eisen. Wellicht waren ze vorig jaar het logo vergeten. Als het een standaard balkondoek is, dus geen maatwerk of opdruk dat er voor u opgezet is, dan heeft u als consument een herroepingsrecht.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2018 om 00:34
239 Antwoorden / Vragen

Dit is onjuist. Het is niet zo dat je zonder meer wel een herroepingsrecht hebt als het gaat om een standaard product (geen maatwerk). Dat geldt alleen bij koop op afstand/overeenkomsten buiten de verkoopruimte. Op welke wijze TS gekocht heeft, is niet bekend.

ne
door neodutchio Sep 7, 2018 om 08:38
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ga er ook vanuit dat het online besteld is. De kans is groter dat het online gedaan is, dan dat het gekocht is in de balkondoekenwinkel.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2018 om 13:58
239 Antwoorden / Vragen

Uw aanname ontbrak in uw bericht. De gegeven informatie was daardoor onjuist. Vandaar de correctie. Bekende balkondoekenwinkels zijn overigens Hornbach, Intratuin, Praxis en Gamma. Stenen winkels dus.

ne
door neodutchio Sep 7, 2018 om 17:43
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Praxis en Gamma hebben geen balkondoeken. Intratuin heeft ze wel, echt nagenoeg nergens op voorraad en meer soorten online te bestellen. Hornbach is de enige aanbieder in een stenen winkel. Echter hangen daar demodoeken en kan je zien wat je koopt. Dan zou de discussie daar gevoerd worden over het labeltje. Daarbij geeft TS aan dat het op maat is gemaakt. De standaart maten bij de Hornbach is geen maatwerk. Dus, online besteld.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2018 om 18:10
239 Antwoorden / Vragen

Een discussie over de verkrijgbaarheid van balkondoeken is off topic. We zijn hier om TS te helpen. Als ik onjuiste informatie geef, verwacht ik van anderen dat ze de juiste informatie er tegenover stellen, zoals ik dat deed met uw bijdrage, die een fout bevatte.  U kunt speculeren over de waarschijnlijkheid van de aankooplocatie (een beredeneerde gok), maar dat is verder niet relevant. Het is immers niet onmogelijk dat er in een stenen winkel gekocht is. Zonder dat voorbehoud is de claim dat TS herroepingsrecht heeft foutieve informatie.die TS potentieel op het verkeerde been zet, met alle gevolgen van dien. Laten we proberen wat zorgvuldiger te zijn in het geven van onze adviezen. Het kan de beste overkomen dat je over het hoofd ziet dat er ook in een stenen winkel gekocht kan zijn. Dat is niet erg.

Er zijn trouwens nog meer balkondoekenwinkels dan de voorbeelden die ik gaf.

ne
door neodutchio Sep 7, 2018 om 19:16
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Trostomaat: solliceer toch naar moderator en ga dan anderen de les lezen. Of moet opnieuw de discussie losbarsten?

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2018 om 20:07
239 Antwoorden / Vragen

Neodutchio, mocht die indruk gewekt zijn bij u: het is absoluut niet mijn bedoeling anderen de les te lezen. Ik hecht eraan dat te benadrukken. Het gaat mij puur om de inhoudelijke juistheid van de gegeven informatie zonder aanzien des persoons. Als ik er zelf naast zit, hoor ik dat altijd graag. Een eventueel beroep van TS op het herroepingsrecht is niet onvoorwaardelijk: het hangt af van waar ze gekocht heeft. Dát is de correcte informatie. Daarover hoeft inderdaad geen discussie los te barsten.

ne
door neodutchio Sep 7, 2018 om 22:16
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Uw manier van benadrukken, en dat is u al eerder door anderen verteld, is niet de manier zoals forumvrijwilligers aangesproken willen worden. Schijnbaar heeft u niets geleerd van de eerdere discussie. Wederom zal ik u weer verder negeren in dit topic, wellicht in heel het forum.

Tr
door Trostomaat Sep 9, 2018 om 13:19
239 Antwoorden / Vragen

Ik spreek helemaal niemand persoonlijk aan, dus niemand hoeft zich persoonlijk aangesproken te voelen. Ik reageer slechts op de inhoud. Het is mij ook opgevallen dat als je regelmatig laat weten wat correcte informatie is, naar aanleiding van gegeven onjuiste informatie,dat een vaste groep medewerkers dat moeilijk kan verkroppen, de inhoud uit het oog verliest en overgaat tot persoonlijke aanvallen. Dat is tegen de spelregels en, wat belangrijker is, doet dit forum geen goed. Verbetering is alleen mogelijk als we ons meer concentreren op de inhoud. Erger je je ergens aan, maar heb je geen inhoudelijke bijdrage, dan is het inderdaad beter berichten te negeren.

na
door nathalie.rikkers@gmail.com - Sep 6, 2018 om 23:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip over de naam. Nu blijkt mijn wijzigen niet direct te werken dus dat wordt een nieuwe account ;-( aanvragen.dom van mij.   Het logo is 5 x 7 cm. Maar zwart op een wit balkondoek. Het lijkt wel een vlek.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2018 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt op uw gebruikersnaam klikken en dan accountinstellingen. Beetje zoeken en dan wijzigen.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2018 om 00:40
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heb op mijn ramen ook een een logo: beveiliging door. Doe ik niets aan. De makers willen een goede naam maken dus.... Je gaat toch niet elke keer als je op balkon zit je 5 x 7 cm 'reclame' bekijken? Bevalt het balkondoek? Ja, anders was er niet meer besteld. Reclame erop? Gun ze dat dan, als ze goed zijn.

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 7, 2018 om 01:32
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik kocht een nieuwe auto. Er staat Audi op. Kan ik nu een andere auto eisen?

ne
door neodutchio Sep 7, 2018 om 13:50
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan het altijd proberen. Stel je voor, in een auto rond rijden waar 4 nullen op de grill staan. Ik moet er ook niet aan denken.

simon55
door simon55 Sep 7, 2018 om 15:18
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja dat kan , voor n sjoemel volkwagen

gerbera
door gerbera Sep 7, 2018 om 16:30
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Als achteraf blijkt dat het een LADA is geeft ik u een klein kansje;-))

Jeannetims
door Jeannetims Sep 7, 2018 om 17:39
51 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een stomme vergelijking. Op een auto is dit een standaard, dat kun je toch moeilijk van deze doeken zeggen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 7, 2018 om 07:25
7194 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt per mail vragen om uw gebruikersnaam te wijzigen:
contact@bnnvara.nl

newmikey
door newmikey - Sep 7, 2018 om 08:50
830 Antwoorden / 0 Vragen

Normaliter kunt u via internet zaken zonder opgaaf van redenen terugsturen maar met een grote TENZIJ...namenlijk tenzij ze voor u op maat gemaakt zijn. Blijft over ontbinding omdat het produkt kapot is of niet doet wat het zou moeten doen maar ook dat is in uw geval geen optie. Het doek biedt immers gewoon schaduw, zoals het zou moeten. De leverancier heeft dus gewoon gelijk en u heeft nergens recht op helaas.

panter22
door panter22 - Sep 7, 2018 om 09:15
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het balkondoek op maat laten maken. alles is perfect. behalve een niet verwacht logo van de maker van het product.
Heel veel producten hebben logo's Er zal ongetwijfeld een wettelijke regeling voor het gebruik van logo's zijn.
Je ziet in jouw geval kleine gaatjes bij het verwijderen van het stiksel. Mooi laten zitten dat logo.
Recht op 8 geheel nieuwe op maat gemaakte balkondoeken vanwege een klein opgestikt logo, zal niet lukken.

panter22
door panter22 Sep 7, 2018 om 13:30
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even speuren en er blijkt een Europese richtlijn te zijn voor het vermelden van herkomst van het product.
Mogelijk geldt dit ook voor balkondoek.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/wet-en-regelgeving/eu-wetgeving/algemene-producteisen

Adresgegevens fabrikant of importeur

Voor een groot aantal EU-gereglementeerde producten geldt dat fabrikanten of importeurs hun naam, geregistreerde handels- of merknaam en adres op het product (of de verpakking) moeten vermelden. Richtlijn 2001/95/EG over algemene productveiligheid noemt dit een van de maatregelen die producenten kunnen nemen om geïnformeerd te blijven over mogelijke risico's van hun producten.

Tr
door Trostomaat Sep 9, 2018 om 16:29
239 Antwoorden / Vragen

1. Er is geen verplichting voor fabrikanten of importeurs om logo's te plaatsen.
2. Aan de beschreven verplichtingen, kan niet worden voldaan door alleen het plaatsen van een logo.

gerbera
door gerbera - Sep 7, 2018 om 12:23
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U haalt een paar dingen door elkaar. Als ik het zo lees voldoen de doeken wel dus is dat geen reden ze terug te sturen. Dat er een logo op zit is ook geen reden ook al omdat de doeken voor u op maat zijn gemaakt.
Misschien zou u een vergoeding kunnen vragen voor het maken van reclame;-))

diumenge
door diumenge - Sep 7, 2018 om 12:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Rare reacties hier dat het product voldoet en je zo'n logo maar moet accepteren.

Stel dat je foto's laat afdrukken en rechtsonder staat op elke foto een logo van de afdrukcentrale, wie zou dat accepteren?

Tenzij van te voren duidelijk was aangegeven dat er een logo op de doeken zou staan hoef je dat niet te accepteren. Alleen zie maar eens je recht te halen nu.

pe
door pebk Sep 7, 2018 om 13:16
581 Antwoorden / 0 Vragen

Maar het gaat niet om een foto, het gaat om een balkondoek.

Waarschijnlijk heeft er niets gestaan, ook niet dat het logo er niet op zou staan.

diumenge
door diumenge Sep 7, 2018 om 13:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, foto staat er dan ook als voorbeeld. Onzinredenatie verder dat er niet heeft gestaan dat het logo er niet op zou staan. Er staat bijvoorbeeld waarschijnlijk ook niet dat er geen groot gat in het midden zit, maar dan accepteer je het nog steeds niet als er wél een groot gat in het midden zit.

brainless
door brainless Sep 7, 2018 om 13:26
324 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik een velux dakraam/rolgordijn op maat bestel staat er ook Velux op.

Ka
door Kassagebruiker Sep 7, 2018 om 13:52
683 Antwoorden / 5 Vragen

Stel dat je foto's laat afdrukken en rechtsonder staat op elke foto een logo van de afdrukcentrale, wie zou dat accepteren?

Als iemand anders die foto maakt en copyright heeft, mag dat gewoon.

Di
door Diumenge_tmp Sep 7, 2018 om 15:51
Antwoorden / Vragen

Omdat inloggen onder Diumenge inmiddels op geen enkele manier meer lukt, maar even een tweede accountje aangemaakt. Bedankt voor de geweldige site Kassa!

@Lenovo, je komt met stip binnen in de top drie van de meest onzinnige reacties dit jaar. Gefeliciteerd!

"Als iemand anders die foto maakt en copyright heeft, mag dat gewoon."

gerbera
door gerbera Sep 7, 2018 om 16:14
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@diumenge, dacht toch ff dat mijn Lenovo pc zelfstandig antwoorden gaf maar nee dus;-)) +10
Ls had ook problemen met inloggen maar het werkt weer. Zie wel dat er een vlak met hartje staat met "wordt lid" was mij niet eerder opgevallen.

ho
door holy53 Sep 7, 2018 om 16:16
68 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, proficiat. Lenovo heeft de DIUMENGE TOP 100 gehaald.

diumenge
door diumenge Sep 7, 2018 om 16:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Gerbera, oké lag dus niet aan mijn account, had dit al eerder meegemaakt namelijk. Kan inmiddels ook weer inloggen...

marita5
door marita5 Sep 7, 2018 om 19:26
11518 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , dat vak "wordt lid " staat er pas van deze week .

nancy du grand
door nancy du grand - Sep 7, 2018 om 13:10
16 Antwoorden / Vragen

Als u het logo niet wilt zien, plak er een sticker overheen.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 7, 2018 om 13:43
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als u het logo eraf haalt dan ziet u wel heel kleine gaatjes, dus .........

wo
door wouterrijke - Sep 7, 2018 om 19:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als u bij de bestelling hebt opgegeven dat ze hetzelfde moeten zijn als die eerste dan hebt u niet gekregen wat u hebt besteld. Maar anders lijkt het mij niet raar dat er een bedrijfslogo op een product staat.

Tr
door Trostomaat Sep 9, 2018 om 16:34
239 Antwoorden / Vragen

Hè, hè, eindelijk iemand die begrijpt in welke richting gedacht moet worden. Alles staat of valt met de gemaakte afspraken en de communicatie die tussen koper en verkoper heeft plaatsgevonden. Bijna iedereen doet hier ten onrechte alsof dat niet relevant is.

re
door red1 - Sep 8, 2018 om 10:41
329 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan wel eisen bij een nieuwe auto , dat de naam van de garage waar je hem hebt gekocht er af gehaald word , het is tenslotte jou eigendom

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2018 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat logo zal niet midden in het vlak van dat doek aangebracht zijn.

Tr
door Trostomaat - Sep 9, 2018 om 15:51
239 Antwoorden / Vragen

In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken, is er geen wetgeving die fabrikanten verplicht hun logo's (al dan niet prominent) op producten te plaatsen.
Op zich is het niet abnormaal dat dat gebeurt. Het logo zit hier ook niet op een onverwachte plaats en is niet ongebruikelijk groot. Wel is het kleurcontrast met het doek zelf dusdanig dat het logo extra in het oog springt. Dat mag dan ongewenst zijn, het lijkt mij echter nog niet voldoende om te kunnen spreken van non-conformiteit. Het beantwoordt weliswaar niet aan de verwachtingen, maar op dit punt ligt dat eerder aan die verwachtingen dan aan iets anders.
Kan er desondanks toch sprake zijn van non-conformiteit?
Jawel, maar het antwoord op de vraag of u zich me succes kunt beroepen op 'non-conformiteit' van het product, d.w.z. of het product beantwoordt aan de koopovereenkomst, staat of valt in dit geval met wat u precies met de verkoper heeft afgesproken. Wat is er gecommuniceerd, tussen koper en verkoper (mondelijk dan wel schriftelijk) voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst? Op welke wijze is het aanbod gedaan door de verkoper? Stond daar bijvoorbeeld een afbeelding bij van het doek? Zo ja, wat voor afbeelding?

U heeft geen zaak als het al dan niet aanwezig zijn van een logo op geen enkele wijze een rol speelde in het tot stand komen van de overeenkomst.
U heeft daarentegen een ijzersterke zaak als u kunt bewijzen dat u bij de bestelling(en) expliciteit heeft aangegeven dat het voor u van wezenlijk belang is dat er geen logo's op staan, dat u heeft nagevraagd of de verkoper dat zo kan leveren, dat  deze dat bevestigd heeft en dat u daarom heeft gezegd: ik wil exact hetzelfde doek, zonder logo, als het doek dat ik al eerder besteld heb'.
In dat laatste geval zijn allerlei bespiegelingen hier dat het 'maar een klein logo is' of 'dat het normaal is dat er een logo' of 'dat het nauwelijks opvalt' niet relevant.

Waar tussen deze twee uitersten bevindt uw situatie zich? Hoe is de koop precies tot stand gekomen?

panter22
door panter22 - Sep 10, 2018 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt niet aannemen dat een balkondoek van vorig jaar exact hetzelfde is dan van dit jaar.
Je krijgt die doeken na een jaar meestal niet van dezelfde rol stof, dus de kleur en kwaliteit kunnen iets afwijken.
Ook de stiksels of ringen kunnen iets anders zijn.
In jouw geval is de enige afwijking na 1 jaar een klein logo op een onopvallende plek.

Nu zou je de fabrikant kunnen vragen of hij het logo wil verwijderen.
Het logo is op het doek genaaid, dus zonder al te veel moeite te verwijderen.
Dat heb je zelf al gedaan, want je ziet gaatjes na verwijdering.
Daar ga je de fout al in.
Als je ontevreden bent en je vindt dat het product niet aan de eisen voldoet, dan moet je de fabrikant de gelegenheid geven het product te herstellen. Dat heb je niet gedaan, maar je bent zelf al begonnen met peuteren.
Dan hoeft de fabrikant je niet meer nieuwe doeken te leveren, als hij hiertoe al verplicht zou zijn wegens een minieme afwijking van een doek van 1 jaar geleden. Je bent immers zelf al begonnen met herstellen.

Tr
door Trostomaat - Sep 10, 2018 om 09:45
239 Antwoorden / Vragen

Wat mevrouw met haar doeken doet, moet ze natuurlijk zelf weten. Het is niet onlogisch te kijken wat het resultaat zou zijn als ze zelf probeert zo'n logo netjes te verwijderen. Een 'fout' kun je dat niet noemen. Het risico van die handeling, voor dat ene doek, is natuurlijk wel voor haar. De situatie kun je niet vergelijken met die van een consument die zelf gaat proberen een defect geleverd product (bijv. een niet werkende wasmachine) tracht te repareren in plaats van het defect direct bij de leverancier te melden.
Mevrouw heeft overigens wel degelijk de verkoper gelegenheid gegeven haar probleem op de lossen. De verkoper wilde echter niet meewerken: hij wilde de doeken niet vervangen door doeken zonder logo en hij zei kennelijk ook niet: 'stuurt u ze maar op, dan zal ik het logo netjes verwijderen'.
Het is overigens niet correct te stellen dat een leverancier die verplicht zou zijn het probleem op te lossen (door bijvoorbeeld nieuwe doeken te leveren) dat niet meer zou hoeven te doen omdat mevrouw aan één doek ' heeft zitten peuteren'. Als de leverancier hiertoe verplicht is, dan blijft deze verplichting natuurlijk bestaan voor de overige 7 doeken, waaraan niet 'gepeuterd' is.