Di
door Dishman Mar 26, 2019 om 14:22
Geldzaken & recht

Kan een tijdelijk abonnement zonder mijn toestemming worden verlengd?

Op 17 januari 2015, op de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs Utrecht, proefabonnement op de Telegraaf afgesloten voor de duur van 1 jaar voor de gereduceerde prijs van €20,70. De Telegraaf wordt door mij gemachtigd tot het einde van de proefperiode maandelijks €20,70 van mijn bankrekening af te schrijven. Gedurende de periode van het proefabonnement wordt het blad 'Vrouw' gratis met de Telegraaf meegestuurd. Er wordt niet bij verteld dat het toesturen van het gratis 'Vrouw' niet automatisch wordt beëindigd, automatische beëindiging wordt echter uiteraard als vanzelfsprekend aangenomen. In de algemene voorwaarden van TMG ontbreken de voorwaarden voor proefabonnementen.

Op 11 maart 2019 wordt mij naar aanleiding van mijn schriftelijke vraag mij mede te delen om welke reden TMG het blad 'Vrouw' desondanks ongevraagd aan mij toestuurde alsvolgt beantwoord: “Abonnement Vrouw start 17 februari 2015. Sinds 16 februari 2016 doorgelopen in reguliere tarief”.
Op 18 februari 2016 wordt €24,75, zijnde de jaarabonnementskosten voor 'Vrouw', van mijn bankrekening afgeschreven. Op 11 januari 2017 wordt, opnieuw zonder machtiging hiervoor, nu plotseling via een ander banknummer opnieuw €24,75 afgeschreven. Dit herhaalt zich op 10 januari 2018, eveneens zonder machtiging. Op omstreeks 18 maart jl. wordt ik gebeld door een medewerkster van TMG die mij, naar aanleiding van mijn bericht aan TMG dd. 11 maart jl., mededeelt dat alleen de abonnementskosten voor 2019 zullen worden kwijtgescholden maar restitutie van de abonnementskosten vanaf 2016 niet mogelijk is. Mijn reactie hierop is dat deze handelwijze onaanvaardbaar is en ik dit zal voorleggen aan een consumentenprogramma zoals 'Kassa', maar wordt mij fijntjes – meermaals – medegedeeld dat “wij dit soort bedreigingen vaker horen”.

7792 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2019 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U sluit op 11 maart 2015 een abonnement af en nou komt u in maart 2019 er achter dat een deel daarvan automatisch doorliep? U hebt zich werkelijk in al die jaren niet afgevraagd waarom dat blad Vrouw nog steeds bij u in de bus lag? U kijkt al die jaren niet naar uw bankafschriften en denkt werkelijk dat u, door het voorleggen van die onzin aan Kassa dat geld over die jaren terug kunt krijgen?

Als ik u was zou ik mijn bankafschriften maar eens zorgvuldig gaan bekijken. Wie weet waar u nog meer voor betaalt wat u helemaal niet wilt hebben.

En hebt u het dan voorgelegd aan Kassa? Want dit is het forum en wij zijn Kassa niet.

Di
door Dishman - Mar 26, 2019 om 14:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Nooit opgevallen.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2019 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet gemist dan ook.

Di
door Dishman - Mar 26, 2019 om 15:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals, alle niet relevante maar goedbedoelde reacties ten spijt:
1) een proefabonnement mag niet zonder meer worden verlengd. En dat is wel gebeurd.
2) De reactie van de medewerkster van TMG, "wij horen dit soort bedreigingen vaker". Los van het feit dat deze reactie (of een uitspraak van gelijke strekking) van een medewerkster van TMG onaanvaardbaar is, het zegt wel iets over TMG. Er blijken dus vaker klachten binnen te komen.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2019 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin. Zeker zullen ze dergelijke loze bedreigingen vaker horen. En u denkt toch niet werkelijk dat Kassa voor elke scheet die dwars zit bij een suffe consument zich naar een leverancier rept om verhaal te halen?

aurora1
door aurora1 Mar 27, 2019 om 11:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@dishman, waarom doet u nu of u het allemaal zo goed weet terwijl u zelf de vraag stelt en direct al een reactie kreeg over de rijksregeling?
U verzint nu maar wat om uw nonchalance te rechtvaardigen en anderen de schuld te geven. U heeft zelf alles jarenlang laten sloffen en wilt niet daar de verantwoordelijkheid die u heeft voor nemen.
U kunt kritiek naar beter op uzelf richten en niet op de reageerders hier. Wat ook een pretenties: “onaanvaardbaar”. Onaanvaardbaar is de schuld van eigen falen bij anderen leggen.

janvink1947
door janvink1947 Mar 28, 2019 om 21:18
5 Antwoorden / Vragen

een proefabonnement van een jaar?het is gewoon een abonnement voor een jaar,eenproefabonnement stopt vanzelf

marita5
door marita5 - Mar 26, 2019 om 15:23
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dishman ,

Lees hier eens de abonnementsvoorwaarden m.n. Art 9 , klik op de rode regels .

https://wwwtmg.tcdn.nl/uploads/be0143aec70a086c3f33138aa53ea64a-1517475321.pdf

Veelgestelde vragen blad Vrouw Glossy :

Hoeveel kost een jaarabonnement op de VROUW Glossy?

Een jaarabonnement (6 nummers) kost € 29,- en wordt automatisch verlengd.

Wanneer kan ik mijn abonnement op de VROUW Glossy stopzetten?

Stopzetten van het abonnement kan na de actieperiode. Na deze periode is opzeggen mogelijk met een opzegtermijn van een maand (conform wetgeving). Per direct opzeggen is alleen mogelijk in geval van overlijden of bij vertrek naar het buitenland. NB: het abonnement wordt automatisch verlengd.

Ik heb de VROUW Glossy niet bij De Telegraaf ontvangen? Hoe kan dat?

De VROUW Glossy wordt niet bij De Telegraaf gegeven. Hij is alleen los te koop in de winkel. Daarnaast kunt u zich er op abonneren

Informatie over mijn abonnement ,

https://www.mijnmedia.nl/help_en_contact/informatie_over_mijn_abonnement/

panter22
door panter22 - Mar 26, 2019 om 15:26
6599 Antwoorden / Vragen

Grappig. Je dacht dat ze je vergeten waren en achteraf heb je gewoon voor het blad betaald.
Had je netjes gereageerd naar de abonnementenservice dat je een blad kreeg waar je geen recht meer op had, dan was het direct opgelost.
Je hebt  nu 3 jaar het blad gekregen en 3 jaar hiervoor betaald. En nog wil je je geld terug omdat het abonnement destijds automatisch moest stoppen?
Door te betalen, ben je akkoord gegaan met de voortzetting van het abonnement.
Je moet nu het abonnement opzeggen, wil je er vanaf,

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2019 om 15:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar het inlegblad Vrouw daar kan men niet eens een abonnement voor hebben: wel Magazine Vrouw, Glossy, maar dat verschijnt eens per 2 maanden. Okay, proefabonnement mag niet worden verlengd, schrijft u. Maar u bleef de krant na 2016 ook in de bus krijgen. Was dat dan in uw ogen niet vreemd? En waarom heeft u toen niet gelijk uw abonnement opgezegd. Ik ben het niet vaak met de Televaag eens maar natuurlijk krijgt u niet met terugwerkende kracht uw geld terug. Had u echt eerder aan de bel moeten trekken.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2019 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De krant kwam niet meer, alleen die glossy.

tenormin
door tenormin Mar 26, 2019 om 17:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

TS schrijft dat Vrouw in het abonnement zat. Dat is altijd zo het weekend. Geen Glossy. Die heeft men alleen als los abonnement, net als de Linda of een ander wekelijks/maandelijks tijdschrift. Dus de TS schrijft iets verkeerd of schrijft de halve waarheid.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2019 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts weet gewoon niet waar ze het over heeft.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 26, 2019 om 17:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat u bijzonder laks heeft gehandeld, dat is wel duidelijk. Maar een stilzwijgende verlenging na een proefabonnement op een blad of krant mag wettelijk gewoonweg niet. Het wordt wel erg moeilijk om hard te maken dat u drie jaar niets in de gaten had. Vooral omdat u dat blad bleef ontvangen en betaalde zonder protest. Toch mag het niet, dat blijft staan. Als ik u was zou ik hier melding van maken bij Consuwijzer. Het doet me een beetje denken aan een vroegere telefoonmaatschappij die een blad gratis meestuurde en nadat je het abo van de telefoon had opgezegd, bleek je ineens aan het blad vast te zitten.

Er hoeft overigens niets in de voorwaarden van TMG te staan over proefabonnementen, dit is nl spijkerhard geregeld in de wet en dan hoef je daar niet ook nog eens melding van te maken in de AV. TMG moet zich wel aan de wet houden.

tenormin
door tenormin Mar 26, 2019 om 18:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Pretium, magazine Privelege. Door deze site ben ik er uiteindelijk vanaf gekomen.

marita5
door marita5 Mar 27, 2019 om 11:21
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@zoekster1 , lijkt mij dat Ts niet weet wat hij / zij heeft afgesloten . Ts noemt de Telegraaf een proefabonnement !! van 1 jaar . Het blad Vrouw is geen proefabonnement , daar moet je op geabonneerd zijn .

zoekster1
door zoekster1 Mar 27, 2019 om 15:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, het verhaal is ook wel erg onduidelijk. Ik heb nog nooit van het blad Vrouw gehoord en ook niet van Glossy Magazine Vrouw. Van de Telegraaf dan weer wel ;-)

marita5
door marita5 Mar 27, 2019 om 16:10
11513 Antwoorden / 15 Vragen
aurora1
door aurora1 Mar 27, 2019 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@zoekster, het fijne van die 2 bladen moet u ook niet willen weten.....

mo
door mof - Mar 27, 2019 om 12:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet. U heeft een proefabonnement op De Telegraaf afgesloten. Niet op het tijdschrift Vrouw.
tenzij dit in de kleine lettertjes van uw aanmelding van het proefabonnement stond ...
Het maakt wel uit wanneer u voor het eerst geklaagd heeft. Normaal kunt u een claim tot terugvordering indienen tot twee jaar na het ontstaan van die vordering. U moet dus voor 17 februari 2018 geklaagd hebben om het geld van 17 februari 2016 nog terug te vorderen. Daarna stuit de verjaring en kunt u op uw gemak alle tijd besteden om uw vordering hard te maken.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 13:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mof, nog een keer: het tijdschrift VROUW zit, tesamen met VRIJUIT ieder weekend (gratis (?) in de Zaterdagkrant. Niks abonnee van dit tijdschrijft. Het Glossy Magazine Vrouw, dat is los blad wat eens per twee maanden uitkomt. Het lijkt er op dat de TS niet eens meeer weet waar ze nu op geabonneerd was. Ook wel logisch als je jaren je bankafschriften niet zorgvuldig bekijkt.

ha
door harrybre - Mar 27, 2019 om 16:39
240 Antwoorden / Vragen

Zoals gebruikelijk: even elzen op Internet. "Google weet alles

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/mogen-abonnementen-stilzwijgend-verlengd-worden

Proefabonnementen op bladen en tijdschriften

Bij proefabonnementen op bladen of tijdschriften is stilzwijgende verlenging niet toegestaan. Na de afgesproken proefperiode stopt het abonnement vanzelf. U hoeft een proefabonnement dus niet op te zeggen.

Maar om nu een 3 jaar durende fout van uzelf, om gewoon naar de klantenservice te reageren met: U laat dit abonnement dorolopen en boekt geld af" om te zetten in: "Telegraaf, U en U ALLEEN heeft fout gehandeld, wilt u even het onrechtmatig geinde over 3 jaar terugbetalen", gaat wel heel erg ver.
Ik zou zeggen: zoek een advocat op, € 140-225 ex BTW per uur, en zie die zaak te winnen. Met geluk krijgt u enkele tientjes toegewezen van de rechter en de rest is eigen leergeld.
Zie Panter 22

( Hoe st.p.d. laten ze in dit land nog vrij loslopen... )

Engelse drop
door Engelse drop - Mar 27, 2019 om 16:45
63 Antwoorden / 5 Vragen

De reacties zeggen al genoeg, nooit de afschrijvingen gecontroleerd stom. En ze mogen bij de telegraaf van alles bij stoppen U heeft er niet om gevraagd hoort dus niet bij het abonnement klaar.

marianna
door marianna - Mar 27, 2019 om 17:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zoiets soortgelijk heb ik meegemaakt met het maandblad Seasons. Dat werd na mijn proefabonnement van 3 maanden gewoon weer verlengd en met begeleiding van een nota in het 4e exemplaar voor een jaarabonnment van 1 jaar!
Ik heb hier via de mail op een nette, doch duidelijke manier, gereageerd en toen werd de verlenging van het abonnment teruggetrokken.
Maar ik heb ze wel laten weten dat ik dit absoluut geen klantvriendelijke manier van klantenbinding  vind. Ondanks dat werd ik wel gebeld door een callcenter en heb toen duidelijk aangegeven door die vervelende ervaring absoluut geen Seasons meer zou willen lezen.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 27, 2019 om 17:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

U haalt 2 dingen door elkaar.
Het magazine VROUW zit iedere zaterdag gratis bij De Telegraaf.
Er is ook een VROUW GLOSSY met een oplage van 6 keer per jaar.
En dat is een ander/apart abonnement.
Had u op de GLOSSY ook een proef abonnement ?

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 28, 2019 om 02:24
641 Antwoorden / 77 Vragen

"Gratis" is altijd met valkuilen. Lees altijd verdomd goed de voorwaarden en zeg zonodig op tijd op!