ze
door zeeuw.p Jun 10, 2016 om 19:12
Geldzaken & recht

M2 tandartsen, factuurfraude

M2 tandartsen, praktijk Voorburg stuurt (via Famed) een factuur. Op de vermelde datum is geen behandeling geweest (kon ik aantonen). Na 4 weken komt er antwoord (via Famed)  : 'De praktijk heeft gereageerd op het bezwaar en nota 0991993026440089 is komen te vervallen. U hoeft de nota niet te betalen'. Op kritische vragen reageert M2 Tandarten en Famed niet meer. Ja, zo gaat dat kennelijk bij M2 tandartsen en bij Famed; 4 weken wachten, geen uitleg, geen ecxcuses. Ik noem dat oplichterij van de slechtste soort. Waar kan ik mijn beklag doen?

4035 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2016 om 19:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Fikse fout gemaakt. Toegegeven. Dat rekening komt te vervallen. Wat wilt u. Smartengeld? Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Alweer: oplichterij, nog wel van de slechtste soort. Zijn daar graduaties in, dan? Dat woord word te gemakkelijk gebruikt tegenwoordig.

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2016 om 19:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt.
Daarom goed om zaken te controleren.
Rekening is dus komen te vervallen.
Maar het was wel zo netjes geweest als men een excuus gemaakt had en/of uitleg gegeven had.

Hoe kan ik over mijn tandarts een klacht indienen?

Ben je niet tevreden over je tandarts? Heeft hij naar jouw mening een behandeling niet juist uitgevoerd, was de rekening te hoog of ben je verkeerd geïnformeerd? Dan kan je een klacht indienen.

Praat met je tandarts

Bespreek je klacht eerst met je tandarts. Het is belangrijk dat de tandarts van je onvrede op de hoogte is. Hij kan dan uitleggen waarom hij zo gehandeld heeft of waarom de kosten zo hoog zijn. Wellicht vinden jullie samen een oplossing.

Advies van TIP

Komen jullie er samen niet uit? Dan kan je bellen met TIP, Tandheelkundig Informatie Punt. Zij zijn geen klachtenbureau maar kunnen je wel helpen hoe je met je onvrede om kunt gaan en hoe je een klacht kan indienen. Zij zijn alleen telefonisch bereikbaar op 0900-202 5012. Zij kunnen je ook vertellen of jouw tandarts bij de NMT-klachtenregeling is aangesloten.

Je klacht indienen

Als je je klacht wilt indienen kan je dit doen bij NMT of ANT, beide brancheorganisaties (vraag je tandarts bij welke vereniging hij is aangesloten). Zij kunnen je dan helpen met bemiddeling of het als een formele klacht laten voorkomen. Zowel de klachtbehandeling als bemiddeling zijn gratis. NMT heeft een online klachtenformulier dat je kan invullen. Bij het ANT kan je een klachtenformulier downloaden wat je dan ingevuld terug kan sturen.
(Bron)

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is u groot onrecht aangedaan. Er wordt een fout gemaakt en men wentelt zich niet eens voor u in het stof met excuses.

Maar u hebt uw beklag nu toch gedaan? Dus weer over tot de orde van de dag.

jo
door jorisw - Jun 10, 2016 om 20:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Beste meneer of mevrouw Zeeuw, op mijn werk ben ik altijd op zoek naar mensen die nooit fouten maken. Mocht u beschikbaar zijn dan wilt u dan a.u.b. zo snel mogelijk solliciteren. Het moet geweldig zijn om u als werknemer te hebben. Dan zijn we voor eens en voor altijd van menselijke eigenschappen af.

jonnes
door jonnes - Jun 10, 2016 om 23:26
32 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Zeeuw,

U kunt wel degelijk een klacht indienen. Sterker nog, u zodat moeten doen! De krantenstaan bol van fraude bij zorgverleners en dit is er een mooi voorbeeld van! Gewoon iets declareren wat niet gebeurd is. Heeft niets te maken met een "foutje". Gewoon bewust de boel proberen op te lichten!

tenormin
door tenormin Jun 11, 2016 om 00:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@jonnes, grote fantasie uwerzijds. En... kranten staan ook, meestal, bol van fraude bij zorgverleners: alleen, dit gaat niet op bij @zeeuw, gewoon een fout gemaakt, verder jammer maar is gewoon zo. Bij 'oplichting' n.l. gaan ze niet toegeven een fout te hebben gemaakt; hier dus, heel duidelijk wel.

zoekster1
door zoekster1 Jun 11, 2016 om 12:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als je betrapt wordt bij oplichting dan ga je natuurlijk wel toegeven dat je een per ongeluk 'foutje' hebt gemaakt. Je gaat toch niet zeggen: ik wilde u oplichten?

ph
door philip36 - Jun 11, 2016 om 08:17
2275 Antwoorden / 4 Vragen
zoekster1
door zoekster1 - Jun 11, 2016 om 10:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een vreemde reacties hier.

Het is toch normaal als je een fout maakt en de klant moet moeite doen om die te herstellen, dat er excuses worden gemaakt? Dat vind ik niet 'je in het stof wentelen voor excuses'.

Als ik zelf een fout maak, dan bied ik ook mijn excuses aan en leg even uit hoe het kwam. Dat hoort OOK bij het menselijke gedrag van fouten maken.

Als de tandarts dat had gedaan, dan was er volgens mij geen vuiltje aan de lucht geweest.

Cookies
door Cookies Jun 11, 2016 om 12:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster, als TS bij de tandarts ook meteen begon met - aanvallende - kreten als oplichting enz. zou ik als tandarts ook mijn excuus niet hebben aangeboden.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2016 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Fouten worden gemaakt. En hier is de fout erkend. Uiteraard had de tandarts sorry moeten zeggen, maar om nu dat verhaal op een forum te zetten en te omschrijven als "oplichterij van de slechtste soort" en te vragen waar men zijn beklag kan doen? Zwaar verongelijkt dus. De Ts zal dan wel vaker teleurgesteld worden in het leven.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 11, 2016 om 12:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie het als 3 keer onzorgvuldig handelen.
Eerst stuur je een factuur terwijl er geen behandeling is geweest.
Vervolgens bied je, nadat blijkt dat je fout zit, geen uitleg en excuses aan.
Als de klant hierover vragen stelt komt er ook weer niets.

Dat verdient toch niet bepaald de schoonheidsprijs. Er blijft dan iets hangen 'wat als ik nu maar goedgelovig die rekening had betaald? Wat als de rekening direct naar de zorgverzekering was gegaan?'' Dat gaat wroeten.

Je moet als tandarts de zaak na een fout gewoon netjes afhandelen, krijg je ook geen last.

ha
door halex - Jun 11, 2016 om 12:44
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Er wordt een fout gemaakt en TS begint al over 'oplichterij van de slechtste soort'. Dan kan ik me wel een voorstelling maken van de conversatie die TS heeft gehad met Famed. Als daar ook woorden van gelijke strekking zijn gebruikt (en waarom niet, staan hier ook), dan alle begrip voor Famed dat ze daar verder geen woorden aan vuil willen maken.
Men denkt tegenwoordig maar dat ze jan en alleman op hoge toon ter verantwoording kunnen roepen. Het wordt tijd dat 'men' eens een toontje lager gaat zingen.

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 13:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Beklag moet U doen bij de behandelaar. Famed is in eerste instantie een factoringmaatschappij die int voor diverse tandartsen. De faktuur komt dus in de eerste plaats van uw tandarts alwaar U ook kunt informeren over welke behandelingen het gaat. (DBC codes). Die kunt U vervolgens op internet weer bezien alsook vergelijken met de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden. (tandarts.nl).

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2016 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tandartsen werken niet met DBC codes en hier was helemaal geen sprake van een behandeling.

Ma
door Mat Matheij Jun 11, 2016 om 14:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Tandarten werken wel met prestatiecodes waarbij tevens omschreven staat hetwelk deze inhouden. Bedankt voor correctie
Wanneer geen behandeling heeft plaatsgevonden moet de faktuur toch toegeschreven zijn aan enige behandeling.

marita5
door marita5 - Jun 11, 2016 om 13:00
11513 Antwoorden / 15 Vragen
Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 14:45
986 Antwoorden / 3 Vragen

Correctie in mijne eerdere antwoord werd er gesproken over DBC codes echter bij tandartsen gaat het om prestatiecodes die te vinden zijn op tandarts.nl. Ben ik benieuwd op welke code(s) deze spookfactuur gebaseerd was. Het was wel zo fatsoenlijk geweest dat M2 U een uitgebreid excuus zou hebben gestuurd met uitleg. Voor het overige kunt U niet veel verwachten zo lijkt het.