Ma
door MarjolijnR Feb 18, 2018 om 16:14
Geldzaken & recht

Mag een bedrijf een uurtarief in rekening brengen voor 15 minuten werk?

Ik heb telefonisch contact gehad met een installatie bedrijf (na het versturen van foto's van de huidige situatie).

Naar aanleiding van de foto's is mij verteld dat de werkzaamheden ongeveer een uur zouden duren. Er is in dat telefoon gesprek een bedrag genoemd van 112 euro incl btw. Dit is het uurtarief (51 euro excl. btw), voorrijkosten en materaalkosten.
Aangezien het om een gasleiding gaat, en ik uiteraard geen gedoe wil met de verzekering achteraf ben ik hiermee telefonisch accoord gegaan.

Eenmaal op de dag zelf kwam de man 1,5 uur later dan gepland.

De man is gelijk begonnen en na 5 minuten was de gasleiding al afgekoppeld. Na wat zoek werk in zijn koffer bleek hij geen materiaal bij zich te hebben om de gasleiding af te sluiten. Hij ging even naar de winkel en ruim 40 minuten later was hij weer terug en binnen 10 minuten was hij klaar. De werkzaamheden bij mij thuis hebben dus maar 15 minuten geduurd ipv een uur wat vooraf ingeschat was.

Hij wist dat hij voor een gasleiding kwam dus dan ga ik ervan uit dat je van te voren verschillende materialen bij je hebt.

Een week later kreeg ik een factuur van 112 euro toegestuurd. Ik heb telefonisch contact opgenomen over het feit dat ik graag een specificatie wilde zien. Duidelijk was dat ze een uur werkzaamheden in rekening hebben gebracht. De mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat er altijd een uur tarief in rekening wordt gebracht ongeacht hoelang de werkzaamheden ook duren.

Mijn vraag is dan ook mag dit? Mag een bedrijf een uurtarief in rekening brengen voor maar 15 minuten werk?
En mag een installateur de inkooptijd (voor materialen) declareren bij de klant?

11103 16 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2018 om 16:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Had u deze vraag niet al eerder gesteld?
Lees anders de reacties hier eens door (op rode regel klikken): https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/betalen-voor-ophalen-materiaal?id=594150

Ma
door MarjolijnR Feb 18, 2018 om 17:38
Antwoorden / 1 Vragen

Ik stel deze vraag voor het eerst.
Bedankt. Hier ben ik al iers wijzer.
Maar ben nog steeds op zoek naar het antwoord of een bedrijf in zijn recht staat om een uur in rekening te brengen voor 15 minuten werk.

r.kemperman
door r.kemperman Feb 18, 2018 om 17:45
423 Antwoorden / 4 Vragen

Als er in de voorwaarden staat dat er standaard minimaal één uur wordt gerekend dan mag dat.
Bovendien bent u met de prijs akkoord gegaan.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2018 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft een uur aan u besteed. Gewoon betalen.

ne
door neodutchio - Feb 18, 2018 om 18:05
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Een gasleiding kan verschillende diameters en koppelingen hebben. Als de alle opties mee zou moeten nemen kan je niet met een bus rijden, maar met een vrachtwagen.
Er wordt vooraf een prijs met u besproken en dat wordt ook gefactureerd. En ja, ze zijn maar een kwartier bij u binnen geweest, maar de rest van de tijd moet ook gewoon betaald worden.

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2018 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat in rekening gebrachte 'uurtarief' is incl. voorrijkosten en is dus alleszins redelijk.
Veel bedrijven rekenen minimaal 1 uur.
Ter info: https://www.akc-loodgieter.nl/tarieven-en-voorrijkosten/

Ma
door MarjolijnR Feb 18, 2018 om 18:14
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is niet waar wat u schrijft want de voorrijkosten komen daar nog bij.
Die worden apart in rekening gebracht. Het uur tarief is gebaseerd op de werkzaamheden.

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2018 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt toch maar een nota gehad van € 112,00?  Dus een uur plus voorrij en materiaal.

pe
door peentjes - Feb 18, 2018 om 18:46
421 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft zelf aan inclusief voorrijden. dat is al 60 euri.

Ma
door MarjolijnR Feb 19, 2018 om 18:15
Antwoorden / 1 Vragen

Nee dan is dat niet duidelijk overgekomen.
Ik betaal 51euro excl btw voor uurwerk.
Daarbij nog apart voorrijkosten en materiaalkosten.
De totale rekening is dus 112 euro voor alles incl. Btw.

Ge
door Genee - Feb 18, 2018 om 18:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Voorrijkosten en dan ook nog een vol uur rekenen is wel dubbelop.
Wat staat hierover in de algemene voorwaarden op de site van het installatiebedrijf?

jo
door jorisw - Feb 18, 2018 om 19:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al is er maar 15 minuten aan het daadwerkelijke werk besteed, het is niet realistisch om zo'n monteur dan 4 klussen te geven per uur om het uurtarief te kunnen halen. 1 klus per uur is al behoorlijk ambitieus. De monteur moet dan 8 klussen per dag krijgen.

Dan kan je 2 dingen doen: de daadwerkelijke gewerkte minuten in rekening brengen tegen een 4x zo hoog tarief per minuut, of een uur per klantbezoek rekenen.

panter22
door panter22 - Feb 18, 2018 om 19:32
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt voor deze werkzaamheden een vaste prijs afgesproken.
De berekening van die prijs heb je ook nog gekregen. Dat heb je geaccepteerd. Dus je moet betalen wat je afgesproken hebt.

holstein
door holstein - Feb 19, 2018 om 10:31
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ga er maar van uit dat het begint bij een uur, de man is ook op pad en moet naar u toe, al met al valt het redelijk mee toch?

Ge
door Genee - Feb 19, 2018 om 12:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn ook bedrijven die zo’n €17 per kwartier rekenen.
Vindt het zelf wel belachelijk om een vol uur werk te rekenen.
In de voorrijkosten zit ook de tijd dat de monteur van zaak naar klant en weer terug moet rijden.
En wat heeft de monteur voor die €112 gedaan, wat ik begrijp is een gasleiding loskoppelen en een afsluitdop aanbrengen, veel geld.
En ook nog 40 min. nodig om een afsluitdop te halen, duur dopje.
Hoever is het van dat bedrijf naar u?
Ben benieuwd welk bedrijf zo werkt.

mo
door mof - Feb 19, 2018 om 16:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van de leveringsvoorwaarden af. Als die helder zijn, ja, dan mag het. Inkooptijd materialen evenzo.
zonder de voirwaarden kan niemand hier een zinnig antwoord op formuleren.

he
door henry1942 - Feb 20, 2018 om 00:21
100 Antwoorden / 28 Vragen

Een bedrijf geeft telefonisch door wat de reparatie zou kosten inclusief materiaal!!
Dus zou moeten weten wat er vervangen moet worden en de monteur heeft dat
onderdeel niet in de servicewagen!!!!! wel een raar verschijnsel.

1paul
door 1paul - Feb 20, 2018 om 08:30
3147 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit is niet redelijk, vooral omdat de voorrijkosten apart berekend worden, dat de monteur niet de goede spullen bij zich had kan hij U niet aanrekenen...

betaal de voorrijkosten en het gewerkte kwartier en ga tegen de rest in bezwaar...

Grunnen.
door Grunnen. Feb 20, 2018 om 11:13
509 Antwoorden / Vragen

Ja dat is de beste manier om een incassobureau op je dak te krijgen.Betalen wat afgesproken is is wel zo netjes.

1paul
door 1paul Feb 21, 2018 om 08:41
3147 Antwoorden / 0 Vragen

dat had ik even gemist, dan moet er gewoon betaald worden inderdaad...

panter22
door panter22 - Feb 20, 2018 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Een goede kennis had dit karweitje van een kwartier voor €12,50 opgelost? En dat was hij ook nog even op eigen kosten naar de bouwmarkt gereden. Ik dacht het niet.
Een vakman kost geld, dat weet je van tevoren.

audb
door audb - Feb 20, 2018 om 10:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U had vooraf moeten vragen wat de kosten waren dan haden ze ook er bij moeten vertellen dat ze een uur tarief  in rekening zouden brengen.

Maar heel erg vreemd dat een monteur/loodgieter geen materiaal bij zich heeft zo zwaar kan een 12, 15 of 22 mm koppeling/afsluitdop niet zijn geweest en je behoord toch van te voren te checken of je het wel bij je hebt.

Maar hoe dan ook een uur tarief is een standaard tarief al zijn er bedrijven die het wel netjes doen en 15 dan wel 30 minuten berekenen al zijn juist die wat duurder.

Ps. zat er geen bouwmarkt bij u in de buurt of was meneer eerst nog even wat bij klussen bij een buurvrouw?

Grunnen.
door Grunnen. Feb 20, 2018 om 11:15
509 Antwoorden / Vragen

Goed lezen en dan antwoord geven.

"Naar aanleiding van de foto's is mij verteld dat de werkzaamheden ongeveer een uur zouden duren. Er is in dat telefoon gesprek een bedrag genoemd van 112 euro incl btw. Dit is het uurtarief (51 euro excl. btw), voorrijkosten en materaalkosten. "

Iv
door Ivo W - Feb 20, 2018 om 19:27
729 Antwoorden / Vragen

Je hebt dus vooraf een prijs afgesproken, bent daarmee akkoord gegaan en dat bedrag is gefactureerd. Dat is héél redelijk. Als de klus tegen zou vallen, en de monteur was anderhalf uur bezig geweest, dan had je waarschijnlijk je beklag gedaan als de factuur hoger uitgevallen was dan de vooraf afgesproken 112 euro.

En zelfs als je geen prijs vooraf had afgesproken, dan was het waarschijnlijk héél redelijk geweest om een volledig uurloon in rekening te brengen. Ten eerste omdat veel installateurs dat gewoon in de algemene voorwaarden hebben staan. Ten tweede omdat de monteur gewoon (bijna) een uur voor u bezig is geweest. Daarnaast heeft bovendien nog iemand aandacht besteed aan het maken van de prijsopgave, het telefoongesprek en of de monteur nu 'tussendoor' materiaal gaat halen, of dat vooraf al had gedaan maakt natuurlijk niet zo gek veel uit. De monteur moet nu eenmaal langs de groothandel. In de bus van een monteur liggen wel wat standaard koppelingen, maar het is geen rijdend magazijn. Als een loodgieter van elke koppeling die in woningen voorkomt een exemplaar standaard bij zich moet hebben, dan worden de voorrijkosten tamelijk hoog omdat ze dan met een vrachtwagencombinatie op pad moeten. Op foto's is lang niet altijd te zijn welk exacte onderdeel nodig is. Even heen en weer rijden naar een vakgroothandel (want een professional werkt niet met de veel te dure rotzooi uit de bouwmarkt) kost al snel 2x 15 minuten. Dan nog even de pech dat je niet meteen aan de beurt bent en die 40 minuten zijn zo om.

Ge
door Genee Feb 20, 2018 om 20:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Monteur langs de groothandel voor een afsluitdop en waar zit die groothandel dan wel niet, ook als het anderhalf uur rijden is?
Kan de monteur niet naar de zaak gaan of weet hij al dat ze die daar ook niet hebben?
Moeten die dure rotzooi gas-afsluitdoppen in de bouwmarkt niet het gastec keurmerk hebben?
Iemand ook nog bezig geweest met telefoongesprek en rekening.
Waar denkt u dat de voorrijkosten voor zijn, alleen voor de auto?
Makkelijk reageren als je de rekening niet hoeft te betalen.
Kijken wat u zegt als een dakdekker tegen u zegt dat het dakdekken 2 dagen duurt en daarom €1000 vraagt en in een 1 dag klaar is waarbij hij ook nog een halve dag naar de groothandel is geweest.
Wat dat was ook bij de TS het geval, in een kwart van de tijd klaar.

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2018 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als men dan met die € 1.000 alkoord gaat, moet men dat ook gewoon betalen.