Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 09:06
Geldzaken & recht

Mag huurder inzage in facturen en kopie van servicekosten eisen?

Bij de jaarlijkse verhoging van de huur hebben wij ook een afrekening van de servicekosten 2021 gehad. Plus een verhoging van de servicekosten voor 2022.
De servicekosten zijn correct uitgesplitst in aparte posten.
Over enkele van die posten zoals energiekosten algemeen ruimtes, onderhoudscontract verwarmingsketel, kosten huismeester, hebben wij en andere bewoners vragen. Enkele bewoners hebben verhuurder gevraagd of hij een kopie van de facturen wilt geven via e-mail, maar dat wilt hij niet.
In een e-mail schrijft verhuurder: "Wie inzage wilt kan afspraak maken op kantoor van verhuurder en dan zal de administratie uitleg geven."

Mag verhuurder dit eisen? Verhuurders kantoor is 250 km van waar wij wonen. Het kost de bewoners een dag en reiskosten om inzage in de facturen te krijgen. Via e-mail kost het niets.

Heeft iemand hier ervaring mee?

5886 13 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - May 11, 2022 om 09:24
857 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk mag de verhuurder dat voorstellen want eisen doet hij volgens mij niet. Waarom niet? Het is dan aan de huurders om daar wel of niet gebruik van te maken.

Wat is er mis met de kostenspecificatie die verhuurder gegeven heeft? Hij heeft ze netjes uitgesplitst in mijn optiek. Verder zullen niet alle huurders (afhankelijk van de grootte van de woning) niet dezelfde teruggave krijgen.

Uiteindelijk is het natuurlijk aan jullie, als huurders, om daar een besluit in te nemen. Ik zou zeggen tel je knopen en ga akkoord met de afrekening zoals je die gehad hebt.
Maar als je het echt niet vertrouwd, dan kun je natuurlijk altijd een huurder vragen om naar dat kantoor te rijden en namens alle bezwaarmakende huurders inzicht in de facturen krijgen. Zorg er dan wel voor, als jullie dit besluiten, dat alle andere huurders schrifttelijk aangeven dat de bezoekende huurder namens hen allemaal handelt.
Vraag je ook af waarom er ineens (mijn aanname) zo'n wantrouwen is t.a.v. de afrekening.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 11, 2022 om 09:29
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@THECLA, hoe dan ook is aan de orde dat de verhuurder duidelijkheid dient te geven of de servicekosten inderdaad zijn gebaseerd op de werkelijke kosten en niet eventueel als verkapte huur kunnen worden gezien of opgevat. Zie o.a https://www.huurcommissie.nl/faq/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/welke-kostenposten-vallen-onder-servicekosten

Thecla58
door Thecla58 May 11, 2022 om 09:42
857 Antwoorden / 3 Vragen

@Heremietkreeft,

inderdaad moet verhuurder de afrekenuing baseren op de werkelijke kosten. Ik ga er vanuit dat betreffende verhuurder dat ook gedaan heeft. Dat TS er nu (ineens??) vragen over verbaast mij een enigszins. Iets met de waard en zijn gasten?
TS heeft, imho, geen moeite met wat voor soort servicekosten er berekend worden, maar met de hoogte van het bedrag dat berekend is.

Waar de servicekosten uit bestaan staan, uitzonderingen daargelaten, zowat in elke huurovereenkomst.

Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 10:13
27 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden

Een bewoner heeft de woonbond gebeld en die vinden de afrekening onvoldoende onderbouwd.
Andere bewoner heeft huurcommissie gebeld en die adviseerden kopieen op te vragen.
Wij hebben geen bewonerscommissie. Alle appartementen zijn sociale huur.

Er zijn posten in de afrekening  aantoonbaar onjuist. Zo hadden we bv in 2021 geen huismeester maar wel is daarvoor bedrag opgevoerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2022 om 09:26
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Huurt u van een corporatie of huurt u in de vrije sector?
Bij huur van een sociale woning dus corporatie is het vaststellen van de servicekosten iets waar de HuurderBelangenOrganisatie die iedere corporatie moet hebben op basis van de hyyr/overleg wet zeggenschap daarover en is het een kwestie van benaderen van het bestuur. Is er bij u, eveneens op basis van de huur/overlegwet een bewonerscommissie dan heeft ook die zeggenschap.

Indien u huurt in de vrije sector ga ik er vanuit dat u wel degelijk recht heeft op nadere informatie en indien de verhuurder dat niet schriftelijk wil doen dan lijkt het mij toch dat die dan tenminste een bijeenkjomst in uw nabijheid dient te beleggen. Het kan zo zijn dat de uitleg niet echt simpel in een e-mail te doen is.

U kunt uw vraag voorleggen aan de huurcommissie en zie dan: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/inschakelen-huurcommissie  en

ter toelichgting https://www.huurcommissie.nl/faq/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/welke-kostenposten-vallen-onder-servicekosten Bij de huurcommissie kan men dus vaststellen of de kosten als gespecificeerd ook terecht zijn.

Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 10:42
27 Antwoorden / 5 Vragen

@heremietkreeft.
Wij wonen sociale huur.

Zie verdere uitleg als antwoord bij @thecla58 's opmerking

heremietkreeft
door heremietkreeft May 11, 2022 om 10:58
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@CORO789: mijn reactie is gebaseerd op mijn voormalig bestuurslidmaatschap van een HuurdersBelangenOrganisatie en dus op basis van goede kennis van de huurwetgeving en vooral de overleg wet. De HBO van uw verhuurder heeft in deze kwestie instemmingsrecht en zal een en ander dus hebben bveoordeeld en ook goedgekeurd. Indien men bij de Woonbond vindt dat een en ander onvoldoende is onderbouwd is ook mijn advies: benader het bestuur van uw HBO waar men u dan uitleg moet kunnen geven. Mogelijk dient u lid te zijn maar er zijn ook HBO's waarvan alle huurders op basis van de statuten lid zijn. HOS'zijn normaliter collectrief voor hun leden aangesloten bij de woonbond.

Als ook al gezegd: u kunt altijd de huurcommissie (gezamenlijk) benaderen.

Zie ook nog Alleen bij het servicekostenbeleid heeft een huurdersorganisatie instemmingsrecht. Daarnaast hebben huurdersorganisaties ook recht op (financiële) ondersteuning om hun werk te kunnen doen. Naast rechten zijn er volgens de Overlegwet ook een aantal plichten. Een huurdersorganisatie moet een rechtspersoon zijn (vereniging of stichting)

Ergo: bij houden van twijfel: de huurcommissie inschakelen!

Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 11:08
27 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt. Ik zal dit delen met andere bewoners en jullie op de hoogte houden.

sjjoppy
door sjjoppy - May 11, 2022 om 09:30
7195 Antwoorden / 3 Vragen
Al
door Alfred C. Mason May 11, 2022 om 13:06
Antwoorden / Vragen

Thank sky I have seen someone else experiencing a close to issue.

1paul
door 1paul - May 11, 2022 om 09:32
3161 Antwoorden / 0 Vragen

verhuurder is verplicht deze kosten te onderbouwen en als u daar om vraagt de rekeningen te verstrekken ter onderbouwing van deze kosten, er zijn namelijk grenzen aan wat verhuurder door mag berekenen.

Grof gezegd mag men alles wat betaald word aan instandhouding gebouw en installatie's niet doorberekenen!

Verhuurder is dus ook verplicht omm elk jaar een afrekening te maken, soms kan deze iets duurder uitvallen en moet huurder bijbetalen en soms valt deze juist weer gunstig uit voor de huurder en krijgt deze teveel betaalde terug....

https://www.groosadvocatuur.nl/bedrijfsruimte/grenzen-aan-doorberekening-servicekosten/#:~:text=Een%20VVE%2D%20bijdrage%20mag%20niet,het%20gebruik%20van%20de%20woning.

U moet dus rederlijker wijs kunnen kontroleren of de in rekening gebrachte kosten overeenkomen met de werkelijke kosten....

https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/kamers/kosten-naast-huur#:~:text=De%20verhuurder%20is%20wettelijk%20verplicht,de%20kamerbewoners%20(de%20verdeelsleutel).

K
osten huismeester mogen overigens niet voor 100% doorberekend worden!

https://www.huurcommissie.nl/faq/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/welke-kostenposten-vallen-onder-servicekosten#:~:text=De%20huismeester%20voert%20werkzaamheden%20uit,niet%20volledig%20aan%20huurders%20doorberekenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 11, 2022 om 15:47
16867 Antwoorden / 202 Vragen

De corporatie is verlicht om instemming te hebben van haar huurdersbelangenorganisatie.

1paul
door 1paul May 12, 2022 om 14:38
3161 Antwoorden / 0 Vragen

weet niet wat je prcs bedoelt maar huurders hebben gewoon een wettelijk recht op inzage, daar heeft verder niemand iets mee nodig....

mi
door miennaamishaaz - May 11, 2022 om 10:44
725 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mag dat.

Kijk maar eens naar de aflevering van boos over Change=

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 11, 2022 om 11:29
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Coro789,

Ik raad u aan om een bewonerscommissie samen te stellen en dan nog een keer deze vraag te stellen aan de verhuurder.

Samen staat u sterker.

Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 12:55
27 Antwoorden / 5 Vragen

We hebben geen officiele bewonerscommissie maar contact onderling is voor de meerderheid wel goed. In deze situatie over de servicekosten is er wel contact met elkaar. Een paar jongere bewoners hebben dit opgepakt en worden daarin gesteund door veel anderen.
Veel bewoners (de helft) zijn echter bejaard tot hoog bejaard en je kunt van hun niet vragen actief actie te voeren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 11, 2022 om 17:15
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Kijk even in bovenstaande link welke rechten een bewonerscommissie heeft.

marita5
door marita5 - May 11, 2022 om 12:16
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Coro789 ,

Lees deze informatie eens door ,

https://www.woonbond.nl/nieuws/check-je-servicekosten

Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 12:42
27 Antwoorden / 5 Vragen

@maritas Dat hebben we allemaal al gedaan. Maar bedankt voor de link.

mahadma
door mahadma - May 11, 2022 om 13:17
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft recht op INZAGE, echter niet een complete copie boekhouding van het bedrijf. Wilt u wel inzage, tja, dan zult u km moeten maken ...........

ro
door ronny530 - May 11, 2022 om 13:24
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Als er vragen over de servicekosten zijn mag de verhuurder besluiten om die vragen mondeling te behandelen zonder directe overlegging van de facturen. Ik heb zoiets aan de hand gehad over de post schoonmaak openbare ruimtes en ik kreeg daar geen bevredigend antwoord op. Als enige bewoner heb ik bezwaar gemaakt en dat bezwaar moet in behandeling genomen worden. Na een paar weken een mail met daarin de facturatie en toen bleek er toch wel grote fout gemaakt te zijn omdat het reinigen van de buiten gevels van het gebouw doorberekend was aan de bewoners en niet aan de bewoners doorberekend had mogen worden. Mijn advies niet vragen maar in bezwaar tegen de servicekosten gaan want op die manier dient de verhuurder te bewijzen dat de kosten terecht in rekening gebracht worden.

Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 13:59
27 Antwoorden / 5 Vragen

@ronnie530 verhuurder is verplicht om inzage te geven in de facturen van de servicekosten. Zij mogen daar toelichting bij geven maar huurder mag wel kopieen maken. Tenminste dat vertelde huurcommissie en woonbond.
Twee bewoners gaan volgende week naar verhuurder hoorde ik vanmorgen.

mahadma
door mahadma May 11, 2022 om 14:01
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Bij het mini overzicht bij onze flat met 27 woningen werden de glazenwasser voor de bovenetages ons ook berekend, terwijl wij zelf de ruiten wasten met 3 wooneenheden. Na herstel worden nu de raambewassing gedeeld door 24 ipv 27 wooneenheden voor ons.

panter22
door panter22 May 11, 2022 om 19:36
6599 Antwoorden / Vragen

De verhuurder houdt zich aan de verplichting inzage te geven en als je als huurder kopieen mag maken dat zil je toch wel naar de verhuurder toe moeten. En als je dat er niet voor over hebt, stop er dan maar mee.

softwaregeekNL
door softwaregeekNL - May 11, 2022 om 14:20
7 Antwoorden / Vragen

Een verhuurder kan heel gemakkelijk zoiets via een email uitleggen; het is onnodig om daar 250 kilometer voor te gaan rijden.
De verhuurder is verplicht om daar openheid in te geven, echt eisen dat u daar heen gaan voor uitleg lijkt mij veel te ver gaan. Zeker als het via email uitgelegt kan worden.

Co
door Cor0789 May 11, 2022 om 14:27
27 Antwoorden / 5 Vragen

Dat dachten wij ook, maar verhuurder weigert via e-mail uitleg.

panter22
door panter22 - May 11, 2022 om 14:49
6599 Antwoorden / Vragen

Ken je het beleidsboek nutsvoorzieningen van de huurcommissie?
https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/afbeeldingen/Downloads/Beleidsboek_nutsvoorzieningen_en_servicekosten_1_januari_2021.pdf
W
at betreft de kosten van de huismeester. Als hij er in 2021 niet was en nu wel, wie deed dan die taken?
Want op deze manier lijkt de huismeester totaal overbodig als hij in 2021 niet nodig was.
Lees ook eens:
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/hoe-maak-ik-bezwaar-op-de-ontvangen-servicekostenafrekening
Kijk eens wat een verhuurderaan moet leverena als de zaak naar de huurcommissie gaat:
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/mijn-huurder-is-een-procedure-gestart-wat-kan-ik-verwachten
Om jullie bezwaar tegen de afrekening servicekosten te motiveren, moet je dus inzage hebben in de facturen en afrekeningen.
Dus moet er iemand naar de verhuurder die verstand heeft van dit soort zaken.
En wat is nu het bezwaar om te reizen. Kun je niet met de trein? Als inzage voldoende is, dan gaat de verhuurder niet alles opsturen. Dat kost een hoop tijd en in hoeverre kan dat ivm privacy?

marita5
door marita5 - May 11, 2022 om 15:03
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@coro789 ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/

rj
door rjw - May 11, 2022 om 20:26
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als de verhuurder je de mogelijkheid geeft om het op hun kantoor te bekijken dan zullen de cijfers wel kloppen.

Ik kan me ook wel voorstellen dat ze geen gedetailleerde financiele informatie zomaar met iedereen gaan delen via email, die dan weer overal naartoe kan worden doorgestuurd. Dan kan de verhuurder ook nog problemen krijgen met z'n leveranciers. Leveranciers zullen niet graag zien dat hun concurrenten inzicht krijgen in hun tarieven en inkomsten. En als de verhuurder dan het lek blijkt te zijn, dan heeft die toch echt een probleem.