Mag huurder inzage in facturen en kopie van servicekosten eisen?
Bij de jaarlijkse verhoging van de huur hebben wij ook een afrekening van de servicekosten 2021 gehad. Plus een verhoging van de servicekosten voor 2022.
De servicekosten zijn correct uitgesplitst in aparte posten.
Over enkele van die posten zoals energiekosten algemeen ruimtes, onderhoudscontract verwarmingsketel, kosten huismeester, hebben wij en andere bewoners vragen. Enkele bewoners hebben verhuurder gevraagd of hij een kopie van de facturen wilt geven via e-mail, maar dat wilt hij niet.
In een e-mail schrijft verhuurder: "Wie inzage wilt kan afspraak maken op kantoor van verhuurder en dan zal de administratie uitleg geven."
Mag verhuurder dit eisen? Verhuurders kantoor is 250 km van waar wij wonen. Het kost de bewoners een dag en reiskosten om inzage in de facturen te krijgen. Via e-mail kost het niets.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Natuurlijk mag de verhuurder dat voorstellen want eisen doet hij volgens mij niet. Waarom niet? Het is dan aan de huurders om daar wel of niet gebruik van te maken.
Wat is er mis met de kostenspecificatie die verhuurder gegeven heeft? Hij heeft ze netjes uitgesplitst in mijn optiek. Verder zullen niet alle huurders (afhankelijk van de grootte van de woning) niet dezelfde teruggave krijgen.
Uiteindelijk is het natuurlijk aan jullie, als huurders, om daar een besluit in te nemen. Ik zou zeggen tel je knopen en ga akkoord met de afrekening zoals je die gehad hebt.
Maar als je het echt niet vertrouwd, dan kun je natuurlijk altijd een huurder vragen om naar dat kantoor te rijden en namens alle bezwaarmakende huurders inzicht in de facturen krijgen. Zorg er dan wel voor, als jullie dit besluiten, dat alle andere huurders schrifttelijk aangeven dat de bezoekende huurder namens hen allemaal handelt.
Vraag je ook af waarom er ineens (mijn aanname) zo'n wantrouwen is t.a.v. de afrekening.
@THECLA, hoe dan ook is aan de orde dat de verhuurder duidelijkheid dient te geven of de servicekosten inderdaad zijn gebaseerd op de werkelijke kosten en niet eventueel als verkapte huur kunnen worden gezien of opgevat. Zie o.a https://www.huurcommissie.nl/faq/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/welke-kostenposten-vallen-onder-servicekosten
@Heremietkreeft,
inderdaad moet verhuurder de afrekenuing baseren op de werkelijke kosten. Ik ga er vanuit dat betreffende verhuurder dat ook gedaan heeft. Dat TS er nu (ineens??) vragen over verbaast mij een enigszins. Iets met de waard en zijn gasten?
TS heeft, imho, geen moeite met wat voor soort servicekosten er berekend worden, maar met de hoogte van het bedrag dat berekend is.
Waar de servicekosten uit bestaan staan, uitzonderingen daargelaten, zowat in elke huurovereenkomst.
Bedankt voor jullie antwoorden
Een bewoner heeft de woonbond gebeld en die vinden de afrekening onvoldoende onderbouwd.
Andere bewoner heeft huurcommissie gebeld en die adviseerden kopieen op te vragen.
Wij hebben geen bewonerscommissie. Alle appartementen zijn sociale huur.
Er zijn posten in de afrekening aantoonbaar onjuist. Zo hadden we bv in 2021 geen huismeester maar wel is daarvoor bedrag opgevoerd.
Huurt u van een corporatie of huurt u in de vrije sector?
Bij huur van een sociale woning dus corporatie is het vaststellen van de servicekosten iets waar de HuurderBelangenOrganisatie die iedere corporatie moet hebben op basis van de hyyr/overleg wet zeggenschap daarover en is het een kwestie van benaderen van het bestuur. Is er bij u, eveneens op basis van de huur/overlegwet een bewonerscommissie dan heeft ook die zeggenschap.
Indien u huurt in de vrije sector ga ik er vanuit dat u wel degelijk recht heeft op nadere informatie en indien de verhuurder dat niet schriftelijk wil doen dan lijkt het mij toch dat die dan tenminste een bijeenkjomst in uw nabijheid dient te beleggen. Het kan zo zijn dat de uitleg niet echt simpel in een e-mail te doen is.
U kunt uw vraag voorleggen aan de huurcommissie en zie dan: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/inschakelen-huurcommissie en
ter toelichgting https://www.huurcommissie.nl/faq/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/welke-kostenposten-vallen-onder-servicekosten Bij de huurcommissie kan men dus vaststellen of de kosten als gespecificeerd ook terecht zijn.
@heremietkreeft.
Wij wonen sociale huur.
Zie verdere uitleg als antwoord bij @thecla58 's opmerking
@CORO789: mijn reactie is gebaseerd op mijn voormalig bestuurslidmaatschap van een HuurdersBelangenOrganisatie en dus op basis van goede kennis van de huurwetgeving en vooral de overleg wet. De HBO van uw verhuurder heeft in deze kwestie instemmingsrecht en zal een en ander dus hebben bveoordeeld en ook goedgekeurd. Indien men bij de Woonbond vindt dat een en ander onvoldoende is onderbouwd is ook mijn advies: benader het bestuur van uw HBO waar men u dan uitleg moet kunnen geven. Mogelijk dient u lid te zijn maar er zijn ook HBO's waarvan alle huurders op basis van de statuten lid zijn. HOS'zijn normaliter collectrief voor hun leden aangesloten bij de woonbond.
Als ook al gezegd: u kunt altijd de huurcommissie (gezamenlijk) benaderen.
Zie ook nog Alleen bij het servicekostenbeleid heeft een huurdersorganisatie instemmingsrecht. Daarnaast hebben huurdersorganisaties ook recht op (financiële) ondersteuning om hun werk te kunnen doen. Naast rechten zijn er volgens de Overlegwet ook een aantal plichten. Een huurdersorganisatie moet een rechtspersoon zijn (vereniging of stichting)
Bedankt. Ik zal dit delen met andere bewoners en jullie op de hoogte houden.
verhuurder is verplicht deze kosten te onderbouwen en als u daar om vraagt de rekeningen te verstrekken ter onderbouwing van deze kosten, er zijn namelijk grenzen aan wat verhuurder door mag berekenen.
Grof gezegd mag men alles wat betaald word aan instandhouding gebouw en installatie's niet doorberekenen!
Verhuurder is dus ook verplicht omm elk jaar een afrekening te maken, soms kan deze iets duurder uitvallen en moet huurder bijbetalen en soms valt deze juist weer gunstig uit voor de huurder en krijgt deze teveel betaalde terug....
https://www.groosadvocatuur.nl/bedrijfsruimte/grenzen-aan-doorberekening-servicekosten/#:~:text=Een%20VVE%2D%20bijdrage%20mag%20niet,het%20gebruik%20van%20de%20woning.
U moet dus rederlijker wijs kunnen kontroleren of de in rekening gebrachte kosten overeenkomen met de werkelijke kosten....
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/kamers/kosten-naast-huur#:~:text=De%20verhuurder%20is%20wettelijk%20verplicht,de%20kamerbewoners%20(de%20verdeelsleutel).
Kosten huismeester mogen overigens niet voor 100% doorberekend worden!
De corporatie is verlicht om instemming te hebben van haar huurdersbelangenorganisatie.
weet niet wat je prcs bedoelt maar huurders hebben gewoon een wettelijk recht op inzage, daar heeft verder niemand iets mee nodig....
Geachte Coro789,
Ik raad u aan om een bewonerscommissie samen te stellen en dan nog een keer deze vraag te stellen aan de verhuurder.
Samen staat u sterker.
We hebben geen officiele bewonerscommissie maar contact onderling is voor de meerderheid wel goed. In deze situatie over de servicekosten is er wel contact met elkaar. Een paar jongere bewoners hebben dit opgepakt en worden daarin gesteund door veel anderen.
Veel bewoners (de helft) zijn echter bejaard tot hoog bejaard en je kunt van hun niet vragen actief actie te voeren.
Kijk even in bovenstaande link welke rechten een bewonerscommissie heeft.
Hallo Coro789 ,
Lees deze informatie eens door ,
https://www.woonbond.nl/nieuws/check-je-servicekosten
@maritas Dat hebben we allemaal al gedaan. Maar bedankt voor de link.
U heeft recht op INZAGE, echter niet een complete copie boekhouding van het bedrijf. Wilt u wel inzage, tja, dan zult u km moeten maken ...........
Als er vragen over de servicekosten zijn mag de verhuurder besluiten om die vragen mondeling te behandelen zonder directe overlegging van de facturen. Ik heb zoiets aan de hand gehad over de post schoonmaak openbare ruimtes en ik kreeg daar geen bevredigend antwoord op. Als enige bewoner heb ik bezwaar gemaakt en dat bezwaar moet in behandeling genomen worden. Na een paar weken een mail met daarin de facturatie en toen bleek er toch wel grote fout gemaakt te zijn omdat het reinigen van de buiten gevels van het gebouw doorberekend was aan de bewoners en niet aan de bewoners doorberekend had mogen worden. Mijn advies niet vragen maar in bezwaar tegen de servicekosten gaan want op die manier dient de verhuurder te bewijzen dat de kosten terecht in rekening gebracht worden.
@ronnie530 verhuurder is verplicht om inzage te geven in de facturen van de servicekosten. Zij mogen daar toelichting bij geven maar huurder mag wel kopieen maken. Tenminste dat vertelde huurcommissie en woonbond.
Twee bewoners gaan volgende week naar verhuurder hoorde ik vanmorgen.
Bij het mini overzicht bij onze flat met 27 woningen werden de glazenwasser voor de bovenetages ons ook berekend, terwijl wij zelf de ruiten wasten met 3 wooneenheden. Na herstel worden nu de raambewassing gedeeld door 24 ipv 27 wooneenheden voor ons.
De verhuurder houdt zich aan de verplichting inzage te geven en als je als huurder kopieen mag maken dat zil je toch wel naar de verhuurder toe moeten. En als je dat er niet voor over hebt, stop er dan maar mee.
Een verhuurder kan heel gemakkelijk zoiets via een email uitleggen; het is onnodig om daar 250 kilometer voor te gaan rijden.
De verhuurder is verplicht om daar openheid in te geven, echt eisen dat u daar heen gaan voor uitleg lijkt mij veel te ver gaan. Zeker als het via email uitgelegt kan worden.
Dat dachten wij ook, maar verhuurder weigert via e-mail uitleg.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer