Misverstand Algemeen Dagblad of misverstand consument?
Ik heb vorig jaar met korting een jaarabonnement genomen op het Algemeen Dagblad. Nu kreeg ik een paar maanden geleden van het AD een telefoontje met de vraag of ik mijn abonnement wilde voortzetten. Ik heb aangegeven dat ik dat niet wilde. "Akkoord", luidde het antwoord, "we zullen er notitie van maken". En dat was het. Ik was na dit telefoontje in de veronderstelling dat het abonnement bij deze per 9 november gestopt zou worden.
Ik zag echter dat er door het AD abonnementsgeld was afgeschreven voor de periode na de beëindiging van het abonnement dat ik was aangegaan. (Het afgeschreven bedrag bleek ook nog eens dubbel zo hoog te zijn!)
Van de klantenservice kreeg ik te horen dat degene die mij belde met de vraag of ik mijn abonnement wilde voortzetten geen BEVOEGDHEID had om dit te beëindigen. Er was begrip voor het misverstand en daar kon ik het mee doen. (De vraag is uiteraard of ik degene ben die het verkeerd begrepen had of dat degene die mij telefoneerde had moeten vermelden dat hij NIET namens de klantenservice van het Algemeen Dagblad belde en dat hij GEEN bevoegdheid had om het abonnement te stoppen, maar dat hij enkel de bevoegdheid had om abonnementen te verlengen!!! Niet ik heb deze persoon opdracht gegeven om mij te telefoneren maar het AD heeft dat gedaan en daarom lijkt het me logisch dat het AD verantwoordelijk is voor de duidelijkheid van dit gesprek.)
Ik als consument neem aan dat, wanneer iemand namens een bedrijf contact me je opneemt, je er als consument ook op mag rekenen dat uitspraken van deze persoon bindend zijn en dat ik dus niet hoef te betalen voor een zgn. stilzwijgende voortzetting van het abonnement.
Het enige dat het AD heeft gedaan is een aanmaning sturen nadat ik mijn beklag gedaan heb.
Ik ben echt niet van plan om deze aanmaning te betalen. Het is een principekwestie geworden.
De vraag blijft voor mij echter of ik hiermee juridisch gezien in mijn recht sta of niet…
Een proefabo stopt altijd vanzelf wanneer dit er bij het afsluiten onder vermeld stond.
U weet toch zèlf wel wat u ooit getekend heeft? Zeg meteen (alvast) op en ga het verder uitzoeken. Misschien heeft u ook niet direct bij het AD afgesloten maar via een krantenabo-boer op provisiebasis en die heeft er geen interesse aan dat u zou gaan opzeggen. Mogelijk hebben die telefonisch geprobeerd uw abo te verlengen en niet het AD.
Aanbevolen: de site Consuwijzer.nl voor het rechercheren m.b.t. proefabo's en de eerstvolgende opzegtermijnen.
U kreeg dat telefoontje een paar maanden geleden. De opzegging niet per mail laten bevestigen blijkbaar?
Dat na een jaarabonnement met korting de normale prijs gerekend wordt, is natuurlijk logisch. Maar u hebt u slechts een opzegtermijn van een maand. Dus zeg alsnog op. En betaal november en december.
U kunt het natuurlijk ook uitknokken, maar persoonlijk zou ik die moeite niet doen. Had u voor uzelf wel een notitie gemaakt dat u vóór 9 oktober moest opzeggen?
Dit was toch geen "proefabonnement"?.
Kan me voorstellen dat je in de war gekomen bent.
Je moet natuurlijk altijd zélf een abonnement opzeggen en hiervan een schriftelijke bevestiging vragen.
Zou nu alsnog je abonnement opzeggen en er verder geen probleem van maken.
Zie art.9 van de Alg. Voorwaarden.
http://ims.ad.nl/images/images_AD/Algemene_Leveringsvoorwaarden_AD_01012016.pdf
U bent een jaarabonnement met korting aangegaan, als u dat niet opzegt dan zult u zonder verdere korting geabonneerd blijven. Het kan zijn dat u telefonisch benaderd bent door iemand die alvast wilde weten of u verder wilde maar uw abonnement is door deze medewerker niet opgezegd. https://www.krantenproefabonnement.nl/abonnement-opzeggen/
Het AD Algemeen Dagblad opzeggen?
U kunt het Algemeen Dagblad telefonisch, digitaal en per brief opzeggen. Wanneer u uw Algemeen Dagblad abonnement schriftelijk wilt beëindigen maak dan gebruik van onderstaande contactgegevens:
Algemeen Dagblad Abonneeservice
Postbus 8984
3009 TD Rotterdam
Kies u ervoor om uw AD abonnement telefonisch te beëindigen? Dan kunt u tijdens kantooruren bellen op telefoonnummer: 088-0505050.
U dient altijd zelf op te zeggen. Ik heb ook zo'n aanbieding genomen maar heb alvast in mijn agenda gezet, dat ik 6 weken van te voren op moet zeggen. Die persoon die u belde is van een totaal andere afdeling.
Zie de andere antwoorden. Hoewel u naar mijn mening volldig gelijk heeft heeft veel tijd en moeite hieraan besteden niet zo veel zin. U kunt beter nu meteen schriftelijk opzeggen! (En geen AD meer nemen?). Ter inf: AD en een aantal Regionale bladen zals Stentor en Tubantia doen dit soort proefaanbiedingen collectief vanuit een cal-center. Men zou daar bevoegd moeten zijn maar ja, kennelijk niet.
U staat in uw recht. Als de persoon aan de telefoon van het AD is, en deze u heeft gezegd dat er een notitie van zal worden gemaakt dan mag u ervan uitgaan dat die op dat moment ook nog namens het AD spreekt. Het is dan niet aan u om te veronderstellen dat dat eigenlijk niet zo is en dat deze persoon alleen over verlengen mag gaan. Dat gaat echt te ver.
Ik zou dit wel nogmaals per mail mededelen en te verzoeken om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen. Die aanmaning komt nl weer uit een andere koker van het AD en heeft geen weet van dit geschil. Grote kans dat die automatisch is gegenereerd.
Een notitie maken van het feit dat je niet wilt verlengen lijkt me toch iets anders dan een abonnement opzeggen. Die notitie kan ook worden gebruikt om je niet meer te bellen of je alsnog wilt verlengen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer