OHRA
In maart heb ik schade gereden waarbij er een deukje in het kentekenplaat is gekomen. Netjes foto's van de schade gemaakt en een schadeformulier ingevuld en opgestuurd. Krijg ik in oktober bericht over het te betalen bedrag. 413,82 euro! voor een deukje in het kentekenplaat. Een kentekenplaat kost niet meer dan 50 euro. Uiteraard naar de OHRA gebeld om een specificatie van de reparatiekosten op te vragen. En 3 weken later krijg ik weer bericht met de specificaties waarop staat dat de bumper opnieuw gespoten is (voor een deuk in het kentekenplaat moet schijnbaar een hele bumper opnieuw gespoten worden) e.d. en dat dit per kas is voldaan. Weer enkele weken later zie ik diezelfde auto nog steeds met dezelfde "schade". Niet gerepareerd! kan dus ook niet kas voldaan zijn. Nogmaals foto's gemaakt van de schade die er nog steeds op zit en OHRA weer gebeld. Konden uiteraard niet direct antwoord geven en per mail kregen wij dus te horen dat hun "schade expert" vind dat het schadebedrag rëeel is en dat wij dat dus alsnog moeten betalen, omdat de auto waar de schade opzit geen reparatieplicht heeft. (Terwijl de factuur kas voldaan is, dus zou je denken dat de schade dan ook zeker gerepareerd is) In mijn beleving heb ik nu te maken met nalatigheid van OHRA en fraude van het reparatiebedrijf. N.B. Ik heb het schadebedrijf opgezocht en daar staan niet hele goede referenties bij waarbij ook al sprake is van fraude. Heb ik nu dan ook te maken met nalatigheid en fraude?
Topantwoord
Sorry hoor, maar als je kentekenschade hebt gemaakt ga je dat toch onderling oplossen? Ga je toch niet je verzekering op aanspreken? Denk aan je "zoveel jaren schadevrij rijden". Uiteraard laat de "beschadigde partij" de schade niet maken. Rij al "tig" jaar met deukjes in kentekenplaten. Dader ligt op kerkhof maar van mij mag ie er blijven liggen.
Beste tenormin,
De eigenaar van de auto wilde persee een schadeformulier invullen en daar heeft zij recht op.
Mevrouw heeft dit zien gebeuren.
@tenormin
Dat de dader moge ruste in vrede
Beste tenormin,
De eigenaar van de auto wilde persee een schadeformulier invullen en daar heeft zij recht op.
Wel, dan heb je me onterecht een topantwoord gegeven. Dat geldt alleen als je het met iemand eens bent en dat ben je duidelijk niet. Never mind, puntjes kunnen niet teruggetrokken worden, maar daar gaat het in beantwoorden niet om. Maar, zoals uit je vraag blijkt, er was ook bumper beschadiging (die ook niet gemaakt was door "jouw deukje". Hoop dat je niet zo'n onschuldig weggebruiker bent die gebruikt is om een andere "botsing" te camoufleren om alles vergoed te krijgen.
Mijn excuses, dat zal wel per ongeluk zijn gegaan. Hier had ik ook zeker geen "punten" voor willen geven. Uw antwoord heeft mij niets geholpen helaas. Ik heb een verkort verhaal op deze site geplaatst, want niemand heeft zin om alle "saaie" details te lezen. Uiteraard hebben wij in overleg met de verzekering besloten om de kosten hoe dan ook zelf te betalen. Maar wat mij opvalt aan meeste antwoorden op mijn vraag is dat in mijn ogen de meeste mensen niet hebben gelezen dat op de factuur van de garage staat dat de schade contant is betaald maar de daadwerkelijke schade zeker weten niet is gerepareerd. Hoe kan het dat op de factuur van die desbetreffende garage staat dat de factuur contact is betaald dan??? Ik vind het naar dat die mensen mij misschien hebben opgescheept met schade die ik niet gemaakt hebt, maar dit klopt van geen kanten en dat mijn verzekering hier zo makkelijk mee omgaat vind ik zeker een hele slechte zaak.
En nogmaals ik weet dat de eigenaar van de auto geen reparatieplicht heeft en dat is het punt ook niet. Maar op de foto is geen enkele andere schade te zien en dat ik dan nog dit belachelijke bedrag moet betalen vind ik absurd. Dus nogmaals mijn vraag: Hoe kan het dat op de factuur van de garage staat dat de factuur contant is betaald terwijl er geen reparaties zijn uitgevoerd??
Ik zie dit toch als een soort van fraude en zeker als ik lees dat dit garage bedrijf toch wel al een naam heeft wat fraude betreft.
U hebt dus iemand aangereden en daarbij schade veroorzaakt. U moet, als het goed is, beiden het schadeformulier ingevuld hebben en ondertekend hebben. Op de voorzijde van een schadeformulier moet ook aangegeven worden waar de schade is en wat er beschadigd is.
Dus als er nu een deuk in een bumper geclaimd is, terwijl die bunper niet beschadigd was door de aanrijding, is dat min of meer aan uzelf te wijten door het niet zorgvuldig invullen van dat formulier.
De tegenpartij is niet verplicht die schade te laten herstellen, maar uw verzekeraar is wel verplicht de geschatte schade te vergoeden. U hebt verder geen poot om op te staan.
U komt er nog genadig vanaf. De verzekeraar rekent topbedragen voor kleine schades. Het is heel belangrijk om goed na te denken of u een schade zelf betaalt of niet. Zo had de mijne laatst op een vraag van mij wat een buitenspiegel kost het antwoord: 1800 euro. 'Maar we betalen ook 80 mille als u een huis binnen rijdt' . Ik bel all risk verzekerd, dus dat maakt blijkbaar niks uit. Gelukkig kon ik het met de eigenaar persoonlijk regelen - voor niks. Ook al wil iemand een schadeformulier invullen, dat wil niet zeggen dat u niet even van tevoren moet informeren voordat u iets claimt.
De verzekeraar rekent geen topbedragen, dat doet de hersteller. En als het schadeformulier niet duidelijk is, wordt gewoon alles opgenomen.
Nou ja, dat bedoelde ik dus in het algemeen: uw voorbeeld; een autospiegel kost geen €1.800,00. En een kentekenplaat, noem een boom in het bos, geen €1.000,00. Dus flauwekul dat er, volgens @tijger1 een schadeformulier moet worden ingevuld. Gaat veel meer bonus/malus kosten dan de werkelijke kosten. Maar nogmaals: een schade-formulier maken/invullen heeft m.i. alleen zin als er echt een botsing of weet ik wat heeft plaatsgevonden. Zolang mijn ingedeukte, kentekennummer nog steeds leesbaar is: ik ga er geen nieuw nummerbord voor laten maken, zolang de politie er okay mee is.
Of je het flauwekul vindt doet er niet toe. Al zorgt een aanrijding maar voor een klein krasje, je hebt het recht dat zoiets gerepareerd wordt als je "slachtoffer" bent. Dan kan je het onzin vinden, maar andere mensen denken anders over hun auto. De auto doet het er niet minder om als er bij een spiegel of op de bumper een kras/deukje/whatever zit maar daar gaat het niet om.
Wat u nog kunt doen om uw eigen kosten te beperken is dit bedrag aan de verzekering betalen zodat u geen verlies van no-claim en dus premieverhoging heeft. Overleg met Ohra of ze daarmee akkoord gaan. De meeste verzekeringen hebben daar geen probleem mee, ook niet achteraf.
@aurora, dit soort kosten regelt men toch zelf? Je (men) wilt toch niet voor zo'n bedragje 'de ladder afvallen'? Ik ben zelf verzekerd bij OHRA; maar ga niet eens vragen of kenteken beschadiging ermee akkoord gat, wanrt natuurlijk gaat men ermee akkoord, ga je gelijk meer premie betalen.
@tenormin. Vraag nog maar eens lezen.
Helaas komt dit bij meerdere verzekaars voor. Ik had een soortgelijk geval dat ik bij het afslaan een vrachtwagen raakte in zijn wielkas. Bij het opnemen van de schade bleek de voorbumper, opstapje en onderrijbeveiliging zogenaamd beschadigd te zijn. Schade meer dan €5000,- terwijl ik alleen mijn koplamp kapot had. Zelfs met rechtsbijstand was hier niets aan te doen, terwijl er aantoonbaar geen schade was. Knipperlichtglas was o.a. Opgegeven die kapot was in de opstap. De vrachtwagen moest voor de apk, maar er is niets vervangen. Kapot knipperlicht is apk afkeur. Bij navraag werd gezegd dat de schade 'terug gebracht was' naar €1500,- wat vervolgns dreigementen van de tegenpartij opleverde. Het is en blijft een schimmige wereld die verzekeraars.
@tenormin
U begrijpt blijkbaar de vraag niet. De Ts heeft een schade veroorzaakt en de tegenpartij wil dat daar, uiteraard, een schadeformulier voor wordt ingevuld. En ook wil de tegenpartij dat die schade vergoed wordt. Dus de Ts en ook de politie hebben daar helemaal niets in te zeggen.
Dat die tegenpartij die kwestie wellicht meteen aangrijpt om een ander schadetje te claimen, staat daar los van. En zoals gezegd, men is niet verplicht de schade te laten repareren, maar men kan zo de uitkering in zijn zak steken.
Topantwoord
Verzekeraars bezuinigen op taxaties en betalen maar raak. Klagen over stijgende kosten en verhogen de premies.
Zelf een omzichtbaar tikje aan een andere zeer oude auto gegeven. Foto's gemaakt, door dreigende houding van iemand met niet Nederlandse achtergrond is zelfs de politie erbij geweest. Schaderapport opgemaakt en ingezonden. Na enkele maanden door ING verzekering opgebeld om te vertellen dat ze 1200 euro uitbetaald hebben en mijn premie van 24 euro naar 45 euro ging. Alle schade vrije jaren in een klap weg. Er is geen taxateur bijgeweest. Aan het kenteken-bouwjaar had men al twijfels moeten hebben. Je kan zonder schadevrije jaren nergen goedkoper terecht. Dus crimineleverzekeringsmaatschappijen werken samen met schade fraudeurs. Schandalig.
Dank voor uw antwoord. Hier heb ik tenminste iets aan. Het is dus niet gek dat ik denk dat hier sprake is van nalatigheid en "fraude"?
de verzekering krijgt hoe dan ook toch hun (mijn) geld wel weer terug.
@sdegroot90
En wat hebt u dan aan het antwoord van @corgib? Hebt u een kopie van de factuur? Stuur die naar de Fiod, want de garage moet die btw afdragen.
Nou in ieder geval heb ik niet het idee dat ik gek ben. Ook aan dit antwoord heb ik wat, want ik heb inderdaad een kopie van de factuur. Ik zal de kopie sturen naar Fiod. Hopelijk dat deze mensen mij verder kunnen helpen. thnx
Niemand schrijft dat u gek bent. De gang van zaken die u beschrijft, is schering en inslag. Die tegenpartij had niet eens een factuur met daarop "contant betaald" hoeven hebben. Een proforma factuur was voldoende geweest.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis
Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet.
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg
...
Lees meer
Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben
Gechte,
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Afijn een week
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer