pavoordf
door pavoordf Apr 3, 2008 om 20:00
Geldzaken & recht

Oneens met schooladvies, wat nu

Mijn kleinzoon heeft onlangs een schooladvies VMBO-T / HAVO gekregen. Op basis van zijn rapporten de afgelopen 6 jaar en het resultaat van de CITO-toets (HAVO / VWO ) was dit onverwacht en een teleurstelling. De school waar hij het liefst naartoe zou gaan, accepteert hem niet met het  gegeven schooladvies.  Met de juffrouw die het advies valt verder niet te praten en heeft ook geen andere motivatie dan dat de jongen verlegen is (en moeite heeft met spreekbeurten). Ook zou de jongen minder goed zijn in begrijpend lezen. Dit laatste blijkt echter niet uit zijn rapportcijfers. Zijn er mogelijkheden om in verweer te gaan?

19901 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pa,
Op zich niet. De school volgt het advies ook uit bescherming van uw kleinzoon. Dus om te voorkomen dat uw kleinzoon in problemen komt door het wel naar het VWO te sturen als dat er wellicht niet in zit. Dat is ook helemaal geen schande, maar helaas wordt aan de Cito-uitslag in mijn ogen wel eens te veel gewicht gehangen.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

kleinzoon => opa
Hij wil naar de HAVO. De school waar hij naar toe wil is HAVO / VWO. Ik denk overigens dat te veel naar het schooladvies wordt gekeken.
In dit geval staat het schooladvies haaks op CITO en schoolresultaten van de afgelopen 6 jaar.
Van de 2e kleinzoon is overigens duidelijk dat hij niet naar de HAVO kan. Onafhankelijk van wat hij bij de CITO-toets gaat scoren. Is beter met zijn handen. Niks mis mee.
Zelf heb ik ooit eens een advies ambachtschool, hooguit MULO gehad. Mijn ouders waren razend. Overigens waren de onderwijzers van de scholen waar ik daarna naartoe ging het er niet mee eens. Ik heb iets meer gehaald dan MULO. Dus adviezen van onderwijzers zijn niet altijd even goed

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap uw reactie.Maar het is voor een kind beter om een stapje hoger te gaan dan lager.Stel dat het advies klopt dan is het volgens mij beter om iets lager te beginnen.

T

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedeavond, Het advies zoals gedaan d.m.v. de cito toets geeft aan dat de leerling een bepaalde intelligentie heeft. Echter spelen er meer zaken om op een hogere school mee te kunnen komen. De Havo is op zich al een goed resultaat. Leerdruk prestatie en zomeer kunnen op de leerling negatief werken en dan dalen de cijfers en heeft dan een averrechts effect op de leerling. Laat hem de havo doen en kijk wat er uit komt. Omschakelen kan altijd nog.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag pavoordf,

Voor zover ik mij kan herinneren kun je tegen een toelatingsweigering in beroep gaan bij de betreffende rayoninspecteur. Zijn/haar adres kan/moet worden verstrekt door de betreffende school.

Sukses en collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mij lijkt persoonlijk dat iemand met een VMBO-T / HAVO advies aangenomen kan worden op een school die HAVO + VWO aanbiedt. Dus ik denk dat uw kleinzoon nog steeds op de school van zijn keuze aangenomen kan worden, maar dan misschien niet in de VWO brugklas. Hebben ze trouwens daar geen gemengde brugklassen, HAVA - VWO? Dan kunnen de scholieren in het eerste jaar nog kijken hoe het gaat, en daarna kiezen voor HAVO of VWO.
Ik vind een CITO ook een moment opname, maar rapporten van de afgelopen zes jaar zeggen genoeg lijkt mij. Ik had zelf (12 jaar geleden) een basisschool die naar de afgelopen 8 jaar keek en een middelbare school die leerlingen ook vooral stimuleerde naar zichzelf te kijken, en na te denken over wat zij aankonden en wilden. Ik heb alle schooladviezen met goed overleg nooit opgevolgd, en altijd mijn gevoel gevolgd. Voor mij werkte dit, bij mijn zusje is het anders, die is begonnen op VMBO-T, en is daarna aan de HAVO begonnen, een betere weg dan andersom, dat lijkt mij wel.
Wellicht dat een goed gesprek met de middelbare school kan helpen: dan kunt u (of de ouders/voogden) van uw kleinzoon uitleggen waarom u denkt dat hij wel HAVO-VWO aankan. Anders, zoals Read3 al aangeeft, proberen in verweer te gaan.

Veel succes, ook voor uw kleinzoon!

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naast de cito is er ook een nio-test. Mischien kunt u deze via de basisschool of de afwijzende middelbare school doen (scheelt kosten) en anders zelf. Dit is een test die vaak gedaan wordt als het schooladvies afwijkt van de cito-uitslag.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2008 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag (O)Pa,

Als  het voor elkaar kunt krijgen: Laat hem naar de school gaan waar hij het liefst naar toe gaat. Maak u daar als opa sterk voor.
U ziet goed welk vlees u in de kuip heeft en hebt vergelijkingsmateriaal in uw eigen kind(eren). Als hij graag ergens naar toe gaat en er lol in krijgt, kan hij tot grote hoogte stijgen. Ze zijn zich nog aan het vormen op die leeftijd. Soort vrienden zijn belangrijker voor het uiteindelijke resultaat. Dat weet u zelf.

Dat ie wat verlegen is hoeft voor VWO geen beletsel te zijn. Dat hij serieus aan de studie gaat, nadat ie thuis gekomen is en even uit heeft geblazen, is veel belangrijker. Dat het erin zit heeft ie bewezen met de cijfers. Met op tijd z'n huiswerk maken en de volgende stof even vóór de les doornemen, kan ie Dr. worden.

Maar laat hem eerst de HAVO-brugklas doen op de school naar zijn keuze, dan ben je weer een jaar verder en wijzer.

Succes met het overtuigen, hij zal u er dankbaar voor zijn.

Onze oudste heeft ook VWO gedaan, werd uitgeloot voor Wageningen waar ze graag naar toe wilde. Het werd Nijmegen met tegenzin. Na een half jaar college gaf ze de brui eraan en haalde op haar slofjes HTS-CHEM.TECH. Uiteindelijk werd het veiligheid en milieu, is daar gelukkig mee en dat is het voornaamste.

Hardware ERror MAN. (ook opa)

ve
door verwijderd - Apr 4, 2008 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb ook een probleem met het schooladvies, mijn dochter is Havo getoetst maar moet naar het vmbo tl, ik heb alles geprobeerd maar ze willen haar niet naar de Havo laten gaan. De directeur staat achter het advies van de leerkracht, en op de middelbare school nemen ze het advies van de lagere school over. Ze zeggen dat zei zich eerst maar moet bewijzen en als ze het goed doet mag ze na de kerst naar de Havo, maar dan moet ze op alle vakken een 7 of hoger hebben. Ik vind het belachelijk, de middelbare school wil mijn dochter niet de Havo laten doen. Dit heeft volgens mij met de prestaties te maken van de middelbare school zodat ze met goede prestaties beter voor de dag komen, mijn dochter baalt en ik ook, maar wij kunnen geen kant op, ik hoop voor jullie dat er nog een oplossing is maar bij ons lukt het helaas dus niet.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2008 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter werd lbo geadviseerd na een onafhankelijke test ( een maand later)op eigen kosten kwam er een  hbo advies uit, ze is in middels al ruim 10 jaar gediplomeerd erghotherapeut.

De citotoets moet afgeschaft worden en het belgische systeem moet er voor in de plaats komen.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2008 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons op school gaat het als volgt.

De toelating wordt veelal gebaseerd op advies basisschool en een tweede gegeven (CITO). Uiteraard is het advies van de basisschool voor de toelatingscommissie van het vo het belangrijkste gegeven bij de te nemen beslissingen. Een nadere toelichting door de basisschool is nodig, wanneer de uitslag van CITO niet overeenstemt met het beeld dat de leraar van groep 8 heeft. Als er twijfel blijft bestaan, kan de commissie haar besluit mede baseren op gesprekken met de basisschool en/of ouders. In bijzondere gevallen is het ook mogelijk om een aanvullend onderzoek naar capaciteiten af te nemen. De uitslag van een dergelijk onderzoek is dan voor alle partijen bindend.

Informeer eens op de school waar uw kleinzoon graag naar toe wil hoe daar eea is geregeld.

Overigens zijn er ook scholen met HAVO-steun klassen voor leerlingen met HAVO/VMBO t/g advies. De basisschool moet dan wel overtuigd zijn van de capaciteiten voor een HAVO opleiding. Deze leerlingen krijgen in de beginfase van het vo extra begeleiding en hulplessen. Na het eerste schooljaar wordt gekeken of ze overgaan naar klas 2 van het HAVO of klas 2 van het VMBO. Soms kunnen ze zelfs doorstromen naar klas 2 Atheneum.

Ik scoorde trouwens 548 punten voor mijn CITO toets, maar kreeg HAVO advies. Ben naar de brugklas HAVO/VWO gegaan. Na de brugklas naar het HAVO; VWO was voor mij (met die score) niet haalbaar.

Groet, Chaya (lerares vo)

ve
door verwijderd - Apr 4, 2008 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Bezwaar aanmelding
Wanneer een school voor voortgezet onderwijs de aanmelding van uw kind weigert op grond van het onderwijskundig rapport, kunt u bij een rechter bezwaar aantekenen op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Zie voor meer informatie postbus 51 of toets bij google schooladvies in.

Opa succes!

ve
door verwijderd - Apr 4, 2008 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik nu allen nog opa Maar ik kan het herinneren dat door ziekte de basis
school in een klaps het advies wijzigde waar wij het mee eens waren
want wat heeft lonsteking nu met hersens te maken.
Gelukkig reageerde de school van haar keuze  met de opmerking laat haar maar eerst beter worden .Dan doet ze hier maar een toelatingstest voor WVO en is ondanks het advies van de basis school zijnde Mavo to aangenomen en heeft haar gymnasium gehaald
En is arts geworden Bestaan zulke scholen niet meer ?

ve
door verwijderd - Apr 5, 2008 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik (44 jaar) kreeg ooit op basis van CITO en indrukken school een advies voor MAVO, wellicht HAVO. Vervolgens naar HAVO/VWO- brugklas gegaan. Na 1 jaar brugklas naar Gymnasium gegaan en met succes in 5 jaar doorlopen.

Inmiddels  speelt deze situatie voor mijn zoon. Met enige scepsis en gereserveerdheid beluister ik het advies van school, waar ik het dan ook niet mee eens ben.

Echter wat kun je daaraan doen ??