He
door Henny1957 Sep 3, 2019 om 20:45
Geldzaken & recht

Ontevreden in restaurant

We gingen om 18.00h aan tafel in Chinees restaurant. Om 20.15 h hadden we nog steeds enkel een paar liflafjes gekregen. Ik heb gevraagd of we wat te eten konden krijgen en kreeg zeer kleinerend te horen dat we het culinair menu dan niet hadden moeten nemen. Hierop nogmaals gevraagd of we wat te eten konden krijgen. Zelfde antwoord. Toen tot 2 keer toe de rekening gevraagd. Daar kreeg ik als antwoord op dat dit niet kon. Toen heb ik gezegd : dan gaan we zo weg. En dit gedaan. Paar dagen later sms bericht. Dat we 350 euro moesten betalen of de politie werd ingeschakeld. Ondertussen krijgen we dreigmails via gerechtsdeurwaarder. Wat te doen?

9099 21 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 3, 2019 om 20:52
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Henny1957 ,

Dit is bluf , een gerechtsdeurwaarder stuurt geen dreigmails , dit zal wel een incassobureau zijn .
Van wie krijgt u deze dreigmails ?

Dreigende toon

Incassobrieven kunnen zeer dreigend van toon zijn. Weet dat dit in veel gevallen bluf is. Een incassobureau kan niet zomaar dagvaarden. Is de dagvaarding per brief of per mail binnengekomen? Dan is dit geen dagvaarding. Een dagvaarding kan enkel afgegeven worden door een deurwaarder, die in persoon langskomt.

Hetzelfde geldt voor beslaglegging. Een incassobureau kan nooit beslag leggen. Voor beslaglegging moet een rechter toestemming geven. Dit gebeurt wederom via een deurwaarder. Een incassobureau kan hoogstens aangeven dat ze deurwaarder gaan inschakelen.

diumenge
door diumenge - Sep 3, 2019 om 21:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vertel eerst maar een het hele verhaal. Dit klinkt niet als een Chinees om de hoek.

He
door Henny1957 - Sep 3, 2019 om 21:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat inderdaad om een gerechtsdeurwaarder die incasso eist

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2019 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gerechtsdeurwaarder stuurt geen dreigmails.

aurora1
door aurora1 - Sep 3, 2019 om 21:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat te doen?
Is de rekening betalen een idee?
Wat is er zoal gebeurd?

gerbera
door gerbera - Sep 3, 2019 om 21:44
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Door het feit dat u zonder te betalen bent weggegaan heeft u in een moeilijk pakket gebracht. Ik zou toch nog maar eens met de eigenaar om tafel gaan zitten voor een oplossing. U kunt voorstellen dat u alleen datgene betaald wat u heeft genuttigd. En zoals geschreven een deurwaarder stuurt geen mail voor betaling dat zal het incassobureau zijn. Mochten het inderdaad dreigmails zijn deze goed bewaren en bij een eventuele rechtzaak tonen.

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2019 om 22:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@henny1957, schrijf eens het echte verhaal. Om 6 uur aan tafel, wat liflafjes en om 20.15uur nog geen eten? Dat is dus niet bij de gewone Chinees om de hoek. Dus waar was U? Waarschijnlijk een duur, aparte Chinees, met b.v. uitzicht over de Erasmusbrug of over Amsterdam op de hoogste verdieping met panoramisch uitzicht. Kan ook Den Haag zijn trouwens. Bij de gewone Chinees sta je na een uur weer buiten. En ook: met hoeveel personen heeft u liflafjes gegeten (en gedronken)? Wat te doen: betalen, denk ik. En er nooit meer naar toe gaan.

Iv
door Ivo W - Sep 3, 2019 om 23:15
729 Antwoorden / Vragen

Bij een culinair arrangement is het gebruikelijk dat u gespreid over de avond een aantal kleine gerechtjes kunt nuttigen, met telkens een pauze.

De bami, nasi babi pangang en saté die we in de Nederlandse volksmond 'Chinees' noemen, is eigenlijk Hollands met letterlijk een Indonesisch sausje en staat heel ver van de authentieke keuken. U heeft kennelijk gekozen voor een authentiek Chinees restaurant wat een culinair proeverijen menu serveert.

Of de prijs van 350 euro (inclusief drankjes) redelijk was kan ik niet oordelen

Magnum007
door Magnum007 - Sep 4, 2019 om 00:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Henny,

Om welk restaurant gaat het?

Hoe komen ze aan je telefoonnummer ?

tenormin
door tenormin Sep 4, 2019 om 01:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heeft Henny telefonisch een reservering gemaakt. Zou trouwens ook wel willen weten waar er gereserveerd was en met hoeveel personen: maar antwoord krijg je hier zelden of nooit van een (eenmalige) vraagsteller.

ja
door jan24 Sep 4, 2019 om 14:26
109 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin, daar heb je gelijk in, dat er vragenstellers zijn die nimmer meer reageren.
Het is in mijn beleving als zo vaak hier, dat de vragensteller duvels goed weet wat het correcte antwoord is, dat hem/haar dan schijnbaar niet past. En hopen hier dan alsnog hun gelijk te halen.
Aan dit soort praktijken zou de redactie wat moeten kunnen doen. Ik beschouw dit als forumbevuiling.

diumenge
door diumenge - Sep 4, 2019 om 06:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Henny is zelf ook verre van vlot met het verstrekken van aanvullende informatie.

gerbera
door gerbera Sep 4, 2019 om 08:39
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Die is nu nog met de 3e gang bezig;-))

marita5
door marita5 Sep 4, 2019 om 13:26
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Ts heeft de buik vol ;-))

we
door weethet Sep 4, 2019 om 14:08
107 Antwoorden / 2 Vragen

TOP!

door gerbera 4 sep. 2019 om 08:39
4999 Antwoorden / 6 Vragen

Die is nu nog met de 3e gang bezig;-))

simon55
door simon55 Sep 4, 2019 om 14:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Die is alweer met n ander liflafje bezig

panter22
door panter22 - Sep 4, 2019 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens in het menu van het restaurant wat je precies besteld hebt. Een hele avond vol kleine gerechtjes?
Een deel van het menu zul je niet kunnen afrekenen. Maar het hele bestelde menu toch wel, ook al heb je niet alles gegeten.
Je bent toch niet verplicht de hele avond te blijven tot je alles opgegeten hebt.
Je bent zonder betalen weggegaan, De rekening betalen moet je alsnog,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2019 om 10:00
16848 Antwoorden / 202 Vragen

U behoeft helemaal niet te doen, anders dan melding maken van deze dreiging en gang van zaken bij de politie.
Dreigmails van een deurwaarder? Lijkt mij onmogelijk, het zal wel een louche incassifiguur zijn. Een deurwaarder komt met met een betekende vordering aan de deur en een oproep voor een zitting.

De vraag is ook mijnerzijds of u wel het gehele verhaal juist en volledig vertelt en er wel degelijk sprake kan zijn van het feit dat de afhandeling van een culinair menu langer kan duren dan verwacht. Maar meer dan twee uren is m.i. hoe dan ook wel erg lang.

Zo er toch een oproep komt van een echte gerechtsdeurwaarder met daarin een vordering en zittingsdatum, negeer dat dan niet en ga naar de zitting om te voorkomen dat u bij verstek tot betaling wordt veroordeeld. Uw verhaal moet dan wel zeer helder en juist zijn.

diumenge
door diumenge Sep 4, 2019 om 16:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mogelijk is er sprake van flessentrekkerij, ze hebben tenslotte iets besteld en zijn zonder betalen weggegaan. Dus dan mogen ze nog blij zijn dat de restauranthouder de politie niet op ze af heeft gestuurd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 4, 2019 om 18:35
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ho ho, let op, Ts heeft tot tweemaal toe om de rekening gevraagd! Dat is echt wel een heel belangrijk verschil.

Anecdotisch: ik ben ooit eens met collega's en medewerkers van een gerenomeerd vliegbedrijf in Brussel weggelopen uit een reataurant omdat men ons niet in het Nederlands wenste te bedienen na onze vraag in het Nederlands om de nota.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 4, 2019 om 10:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zou wel eens het verhaal van de "chinees" willen horen .......

ge
door gerdae - Sep 4, 2019 om 13:18
31 Antwoorden / 15 Vragen

Nog steeds niet het gehele verhaal gehoord.Met hoeveel personen was u?

rebek
door rebek - Sep 4, 2019 om 13:35
228 Antwoorden / 97 Vragen

De chinees waar wij gingen eten moesten we 'n tijdsbestek van 2 uur reserveren. In dat geval had je om 20u al weg moeten gaan dus had je je volledige maaltijd en het toetje al achter je kiesen moeten hebben.

diumenge
door diumenge Sep 4, 2019 om 13:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zal dan wel bij een 'schepchinees' zijn geweest...

rebek
door rebek Sep 7, 2019 om 01:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Klopt, maar reserveren is bij restaurants vaak tijdgebonden. Anders kunnen ze inkomsten mislopen of klanten kwijtraken

ha
door harrybre - Sep 4, 2019 om 15:23
240 Antwoorden / Vragen

Het verhaal begint altijd met je orienteren, waar je naar toe gaat, en wat daar te verwachten is.
Voor "een bak voer" moet je naar de chinees om de hoek, de frituur, of een niveau hoger Van der Valk c.s. gaan. Bij een diner-dansant niet zeuren, dat men iedere keer onderbreekt voor 'moeilijke stappen-op-de-vloer", en bij een hoog gesitueerd restaurant met panoramisch vergezicht niet zeuren over hoogtevrees. En in een culinair hoogstaand restaurant met een diner-voor-de-hele-avond krijgt u eerst diverse "liflafjes", met naderhand pas de hoofdschotel(s). U betaalt daar m.n. voor de entourage = decor, sfeer, uitzicht, en.. aparte gerechten en opmaak.  Voor een "bord frites met doperwten en 3 kroketten met enkele glazen sjuderans" had u ergens anders heen moeten gaan.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 4, 2019 om 16:53
171 Antwoorden / Vragen

Hoe komen zij aan Uw adres ?? geef dit nooit af wie het ook is.
Beken doe op naam en eventueel telefoonnumer en anders niet.
Daarnaast je mag wel verwachten dat je binnen een korte tijd bediend zult worden en geen uren hoeft te wachten, dat is een gepleegde wanprestatie en als gevolg hiervan niet aansprakelijk voor een rekening ook niet achteraf.
Gerechtsdeurwaarder is alleen van toepassing als het voor het gerecht en via de kantonrechter is bepaald Uw ongelijk.
Het is een brutale blufpoging om tot betalen te dwingen, gewoon negeren en eventueel de feitelijk kosten van de gerechten die u gebruikt heeft betaald, daar mee is het klaar en uit. .

diumenge
door diumenge Sep 4, 2019 om 17:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Weet je om welk restaurant het gaat dan? Bij de schepchinees mag je snelle (zelf)bediening verwachten, maar misschien heeft TS wel voor iets gekozen dat uit meerdere gangen bestaan en de hele avond beslaat. Zonder reactie van TS zullen we het nooit zeker weten, maar dan gok ik op het laatste. Als je dan zonder betalen wegloopt, dan wordt er gewoon terecht betaling afgedwongen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2019 om 18:38
16848 Antwoorden / 202 Vragen

In dit geval al weer jammer dat vraagsteller niet reageert op toch ook zinvolle vragen om meer info.

ro
door ron503 - Sep 4, 2019 om 19:19
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft tot twee keer toe om de rekening gevraagd maar kreeg als antwoord dat dat niet kon. U gaf aan dat u weg zou gaan en dat heeft u uiteindelijk ook gedaan. Zoals ik het lees heeft u met uw gezelschap het restaurant verlaten zonder de rekening te voldoen. U heeft daarmee schade aan het restaurant toegebracht en die schade wordt uiteraard op u verhaald omdat u degene bent die bij het restaurant bekend bent. In zekere zin heeft u zich schuldig aan eetpiraterij gemaakt 'het restaurant verlaten zonder te betalen' en dat is een vorm van oplichting. U heeft nog een kans gekregen om alsnog de rekening te voldoen maar dat niet gedaan en dan mag een restauranthouder een deurwaarder inschakelen en een melding bij de politie neer leggen.

mo
door mof - Sep 4, 2019 om 21:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De gerechtsdeurwaarder stuurt geen dreigmails. Deze zijn slechts bluf. Gewoon niet op reageren

mo
door mof - Sep 4, 2019 om 21:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En u heeft tweemaal expliciet om de rekening gevraagd die geweigerd werd opgemaakt te worden.
Dan mag u gewoon het restaurant verlaten.
u wilde betalen, dus het is geen eetpiraterij.

diumenge
door diumenge Sep 4, 2019 om 21:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ligt er maar aan wat TS wilde betalen, het bestelde of het tot dan toe geserveerde...