ju
door jules64 Apr 18, 2011 om 22:50
Geldzaken & recht

Overstappen naar andere bank

De ING staat mij niet toe van bank te veranderen omdat ik bij haar zowel mijn betaalrekening als hypotheek heb lopen. Ik heb dit standount zwart op wit. Dit klinkt mij als complete onzin in de oren. Heb ik gelijk?

11482 20 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Apr 19, 2011 om 08:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De kans is dan heel groot dat je bij het afsluiten van je hypotheek met de ING hebt afgesproken daar ook een betaalrekening aan te houden waar je salaris op gestort zou worden in ruil voor korting op de hypotheekrente. Zou je dan toch de betaalrekening bij de ING weghalen, dan voldoe je niet maar een de afspraken die je met de ING gemaakt hebt.

ju
door jules64 - Apr 19, 2011 om 09:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Marcel,

Dat klinkt zeker plausibel. Echter, ik heb daar vanaf mijn 18e al een rekening lopen. In de argumentatie van ING wordt het volgende aangegeven:

Goed dat u informeert of het maandelijkse bedrag voor uw hypotheek van een andere rekening afgeschreven kan worden.

De ING vindt efficiënte klantprocessen zeer belangrijk. Daarom is het rekeningnummer van de Betaalrekening altijd leidend. Dit maakt het onder andere mogelijk om klanten via meerdere kanalen eenduidig te helpen.

Hoe u als klant ook wilt bankieren, via kantoor, internet of telefoon, er vindt altijd een identificatie plaats aan de hand van het Betaalrekeningnummer. Om deze reden is het niet mogelijk de automatische maandelijkse hypotheekafschrijving via een andere bank te laten lopen.

Kun je daar je licht eens over laten schijnen?

Dank!

Jules

rj
door rjw - Apr 19, 2011 om 10:06
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het enige wat ING kan verplichten is dat je salaris maandelijks op een ING rekening wordt gestort als dit zo in de voorwaarden van de hypotheek staat. Ze kunnen jou niet verbieden om vervolgens ergens anders een bankrekening te nemen voor alle overige transacties.

Dus salaris bij ING laten storten en het salaris min de maandelijkse hypotheekkosten automatisch overmaken naar een andere rekening en je kunt al je bankzaken via een andere bank regelen.

marcel75
door marcel75 - Apr 19, 2011 om 10:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Gelet op de redenering van de ING willen ze dus zicht hebben op tijdige betaling van de rente. En op dat moment dat de rentebetaling in gevaar komt willen ze snel kunnen schakelen. In feite houden ze dus gewoon je rekening in de gaten. Tja, daar kun iets van vinden. Vanuit de ING bekeken wel logisch, maar er zijn ook andere geldverstrekkers die niet in zo'n luxepositie zitten dat ze ook betaalrekeningen aanbieden.

Gewoon je salaris dus op de ING laten storten en inderdaad het restant via een automatische overboeking naar een andere rekening laten storten. Dan kunnen ze niets maken.

ju
door jules64 - Apr 19, 2011 om 10:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Marcel en RJW,

Dank voor jullie antwoorden. Het ziet er dus naar uit dat ik niet van mijn ING-betaalrekening afkom. Vraag me wel af wat er dan zou gebeuren wanneer een klant die een betaalrekening bij de Rabobank heeft en een hypotheek bij de ING, van bank zou willen veranderen?

Mij gaat het erom dat ik niet twee betaalrekeningen wil hebben; het liefst stap ik over naar Triodos. Afgaande op jullie beantwoording kan ik dat wel, maar dan nog moet ik een betaalrekening aanhouden bij ING...

Groet!

Jules

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 19, 2011 om 11:00
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Volgens mij is dit volslagen onzin, bij mij loopt de hypotheek bij de Rabo en de betaalrekening eerst ook , maar sinds enkele jaren bij Regio bank, zonder problemen, dus volgens mij ben je daar ook vrij in, en hebben deze zaken niets met elkander te maken, lijkt wel koppelverkoop van Ing.
Leg deze vraag ook maar eens voor aan Concuwijzer.nl dan zal het snel duidelijkheid zijn.

Succes met u keus.

ra
door ralph69 - Apr 19, 2011 om 11:16
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben iets dergelijks (toen nog bij de Postbank). Bij de hypotheek moesten we ook een Postbankrekening openen. Mijn werkgever kan het salaris naar verschillende bankrekeningen overmaken, er gaat dus een deel naar de Postbankrekening, nu ING, (deze is gratis, ook geen pasjes nodig etc.) en de rest gaat naar een andere (ASN) bankrekening. Waarschijnlijk betaal je voor de ING rekening, wanneer je de pasjes inlevert wordt deze gratis.

rm
door rma070 - Apr 20, 2011 om 02:23
52 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een hypotheek hebt bij een bank staat er meestal in de voorwaarden dat de betaal rekening waar het salaris op gestort wordt OOK bij die bank binnen komt!
( dat is zo klaar als een klontje )

Maar, er staat NERGENS dat er 100% van het salaris gestort moet worden op die betaal rekening! < - tip, laat alleen het hypotheek deel daar op storten, en de rest van je salaris op je andere rekening!

Ík heb dit JAREN achtereen gedaan en NOOIT gezeur van mijn bank gehad

nb
door nbw - Apr 20, 2011 om 03:01
521 Antwoorden / 24 Vragen

Totale onzin. Geen bank kan je verplichten andere producten af te nemen naast in dit geval een hypotheek. Dat heet koppelverkoop en is bij wet verboden. Zoals al eerder gezegd hier.

Het probleem is echter de verkopers proberen het wel met net niet dwingende argumenten. Want hoewel het verboden is bij wet is er geen enkele vorm van handhaving mij bekend. Stel ik ben een kundig hypotheek adviseur in dienst van ING en u heeft met mijn hulp een hypotheek afgesloten. Als een goed verkoper denk ik ook aan verzekeringen behorende bij een hypotheek en ook aan een betaalrekening bij mijn werkgever. Natuurlijk zou ik ernstig wijzen op het haast verplicht voelen tot afnemen van onze producten. En dan ben ik nog een nette verkoper.De meesten leggen het gewoon op omdat er toch niet bestraft of gehandhaafd wordt. Integendeel Want naast een basissalaris is er een grote prikkel bij banken voor verkopers targets te halen met mooie bonussen in het verschiet als je extra goed je best gedaan hebt voor je werkgever.

rm
door rma070 - Apr 20, 2011 om 03:08
52 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gaf alleen het meest makkelijke aan !

marcel75
door marcel75 - Apr 20, 2011 om 08:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

NBW,
Het is geen koppelverkoop als je korting hebt gekregen als je een rekening zou openen en daar je salaris op zou laten storten. Dan heb jij namelijk zelf de keuze gehad en bewust voor de korting gekozen en dus ook voor de verplichting om een rekening aan te houden bij die bank.

anduril
door anduril - Apr 20, 2011 om 18:15
167 Antwoorden / 1 Vragen

@jules64

Die e-mails van ING hebben geen enkele waarde. Het zijn automatisch gegenereerde ontvangstbevestigingen. Ik heb er tientallen, maar antwoorden heb ik nooit gehad.
Ik ben overgestapt naar Triodos met de overstapservice. Via de overstapservice worden de hypotheekbetalingen netjes van mijn rekening bij Triodos afgeschreven. Misschien begint ING na 13 maanden te piepen, maar dat zie ik dan wel weer.

ju
door jules64 - Apr 20, 2011 om 19:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Had idd niet gerealiseerd dat ING nummer in de mail vermeldde.Heb inmiddels Kassa verzocht dit weg te halen;dank voor het attente signaleren. Gelukkig is de rest van mijn gezin wel thuis, dus dat zal verder geen gevaar met zich meebrengen. Desalniettemin bedankt!

Voor wat betreft het standaardmailtje van ING:in ieder geval wordt het nu als klacht gezien,dat is hopelijk al heel wat?? En voor de goede orde: ik was al klant toen ik de hypotheek bij de ING betrok, dus heb geen deal gesloten dat ik rekeninghouder zou worden op het moment dat mijn hypotheek bij hun zou lopen.Wanneer in hun voorwaarden staat dat je per se een rekening bij hen moet hebben om daar ook een hypotheek te laten lopen,dan houdt het op.Maar dat wil ik eerst wel eens aangetoond hebben door ING.

Groet!

Jules

ew
door ewessels - Apr 20, 2011 om 20:06
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook (helaas) een hypotheek bij de ING. Er moest ook een betaalrekening geopend worden op mijn naam waarvan de bank de rente kon afhalen. Echter, ik heb al mijn bankzaken bij een andere bank, dus ook een betaalrekening waar mijn salaris op wordt gestort. Elke maand stort ik de te betalen rente (+ iets extra) op de rekening van de ING. Nooit problemen gehad. Zolang het saldo maar positief is.

sira
door sira - Apr 20, 2011 om 20:17
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Jules64,

Je betaalrekening is gekoppeld aan je hypotheek. De bank wil er gewoon zeker van zijn dat de te betalen rente er op staat.
Ikzelf heb ook een hypotheek met betaalrekening bij dezelfde bank, maar er vinden (behalve de door mij gestorte hypotheekrente) geen enkele andere transacties op plaats. Ik heb alleen gezorgd dat de te betalen hypotheekrente iedere maand op de betaalrekening staat. Tijdens het internetbankieren (bij welke bank dan ook) kun je zelf aangeven dat het bedrag iedere maand rond dezelfde datum (bijv. de 25e) naar je betaalrekening van de ING wordt overgemaakt.
Hier wel stipt in zijn of anders zorgen dat het internetbankieren het automatisch doet, anders heb je een probleem. Voor de rest is er dan niets aan de hand en de bank kan hier geen probleem over maken.

Vriendelijke groet,
Sira

ju
door jules64 - Apr 20, 2011 om 20:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Sira,

Helder verhaal.Nog 1 vraagje: betaal je dan voor twee betaalrekeningen?

Groet!

Jules

sira
door sira - Apr 20, 2011 om 21:03
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo Jules64,

Nee, ik betaal voor 1, want ik heb er maar 1. Al mijn andere (spaar of betaal)rekeningen zijn bij andere banken ondergebracht. In de overboeking van de hypotheekrente heb ik alleen vermeld staan: t.g.v. hypotheeknr. xxxxxxx, t.n.v. (mijn naam). Dit heb ik al 20 jaar en er is nooit een probleem over geweest. Als ik jou was, zou ik gewoon tegen de ING zeggen dat je er voor zult zorgen dat iedere maand (automatisch) uiterlijk de 25e het rentebedrag op de betaalrekening overgemaakt zal zijn.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Vriendelijke groet,
Sira

pa
door patdes - Apr 20, 2011 om 21:45
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Jules,

Misschien kan je de AFM bellen 0900- 5400 540 (5 cent/min werkdagen van 09.00-17.00) Het lijkt mij stug dat je je rekening niet mag opzeggen, zoals al erder vermeld is dit koppel verkoop en is dit verboden. Hoelang loopt deze hypotheek al, de mogelijkheid om van bank te wissellen is er namelijk nog niet al te lang.

Nog evn en dan wil de ABN ook dat je salaris bij hun op een rekening wordt gestort omdat je daar je inboedel verzekering hebt, en de Rabobnk wil je salaris voor de doorlopende reisverzekering.

MVG,

Patrick

O ja prettige vakantie gewenst

ju
door jules64 - Apr 20, 2011 om 22:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Patrick,

ik denk dat ik op de manier van Sira ga handelen;klinkt mij plausibel.Ik zal dat met ING opnemen.Bedank voor je reactie en je goede wensen!

Groet!

Jules

te
door terpstra - Apr 21, 2011 om 01:07
174 Antwoorden / 5 Vragen

Marcel heeft een punt.Volgens mij niet gespeend van onkunde in de juridische "wereld". Lijkt een mooie onbegrijpelijke zin. Is het ook.
Feit; mensen als Marcel die juridisch geschoold zijn is een aanwinnst op deze site.
Ter zake. Ik heb destijds een hypotheek afgesloten bij ING.
mijn betaalrekening was bij de postbank.Het was geen probleem. Dat er een incest relatie was tussen ING en postbank , daar kwam ik "honderd" jaar later
achter.Dit ter referentie.
Jules ga een gesprek aan met de bank waar u wel wilt bankieren.
Misschien hebben ze een goed advies.
Let wel, de klant bepaalt. Niet de maffia ing.
Mijn spaargeld bij ING heb ik weggehaald. Over de vijfig procent inhouding over aandelen ben ik nog in moeizaam overleg.
Ik woon op het platteland. Als burger. De boerenvrouwen zijn er achter. De blinde boeren niet.Vroeger had een boer een bank. Nu heeft de rabobank de boer in zijn greep..