Veilig@123
door Veilig@123 Apr 24, 2018 om 15:05
Geldzaken & recht

Rijbewijs opsturen

Mijn man heeft afgelopen zomer een snelheidsovertreding begaan in Duitsland. Hiervoor heeft hij per post een boete gekregen en een rijontzegging van 1 maand. Echter moet voor het ingaan van deze rijontzegging het originele rijbewijs opgestuurd worden naar het district waar de overtreding is begaan.
We hebben gebeld met de vraag of het ook anders opgelost kon worden. Ze vertelde toen dat we ook naar een kantoor net over de grens mochten gaan en dat we daar die "sticker" met rijontzegging op het rijbewijs geplakt zouden krijgen. Zogezegd zogedaan, helaas, net over de grens wilde ze ons niet helpen. Het zou en moest in het district waar de overtreding was begaan. Helaas is dit district net voor de Oostenrijkste grens, best ver rijden dus. Dus wij per post contact gezocht, een kopie van het rijbewijs opgestuurd, uitgelegd dat we het rijbewijs niet willen opsturen en vriendelijk verzocht in het Nederlands te corresponderen. De reactie was helaas in het Duits en een kopie is niet afdoende. Inmiddels is het termijn verstreken en zitten we toch te denken het originele rijbewijs te versturen. Ik geloof niet dat we nog een keus hebben? We hebben op internet gezocht naar dergelijke situaties en het schijnt inderdaad vaker voor te komen. De vraag is, wat kunnen we het beste doen? En kan hier niet een algemene oplossing voor gevonden worden?

Mvg,
Jolanda

32064 23 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Apr 24, 2018 om 15:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De ANWB is eerder de uitgesproken juiste instantie om te vragen ...

Die zeggen, >HIER< dat u, wanneer u niets (of niet op tijd iets doet), de boete wordt verhoogd en u alsnog problemen kunt  krijgen wanneer u in Duitsland tòch gaat rijden. Gewoon opsturen dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 15:18
16848 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. niet opsturen.
Ik heb daarbij een aantal opmerkingen: wanneer is de rijontzegging door kennelijk een Duitse instantie opgelegd ingegaan?
Ik kan mij vergissen maar volgens mij is het in Nederland regel dat bij een rijontzegging het rijbewijs tijdeliujk wordt ingetrokken.
Het lijkt mij uitermate zinvol om nader advies te vragen bij én ANWB én Politie.

Bijkomede vraag: als u het opzendt, wanneer heeft u het dan terug?

Veilig@123
door Veilig@123 - Apr 24, 2018 om 15:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

De rijontzegging gaat pas in op het moment dat zij het rijbewijs hebben ontvangen.
Echter gaat de rijontzegging al wel in bij het verstrijken van het termijn waarin gereageerd kan worden. Mocht er daarna alsnog gereageerd worden, dan wordt de rijontzegging na een 1 maand opgeheven. Mocht er niet gereageerd worden blijft de rijontzegging voor onbeperkte duur staan en riskeert men bij het berijden van een voertuig in Duitsland een hoge geldboete of een celstraf.
Ze plakken een sticker op het rijbewijs met het ingaan van de rijontzegging en de duur.
Ze sturen het rijbewijs direct terug, ze nemen hem niet in beslag.

Bovenstaande staat uitgelegd in de brieven die ik vanuit Duitsland heb mogen ontvangen. We hebben al contact gehad met de ANWB, de NL politie, de DE politie, RDW en CBR. Uiteraard zeggen de Nederlandse instanties niet opsturen en de Duitse instanties wel opsturen. Echter is een levenslange rijontzegging ook niet zo prettig. Bij verzending verwacht ik het rijbewijs na een 1 - 1,5 week terug te hebben.

vd
door vdlieuw - Apr 24, 2018 om 16:02
212 Antwoorden / 6 Vragen

Ondanks alle andere berichten, ik zou mijn rijbewijs nooit en te nimmer opsturen.
De kans dat u het ooit terugkrijgt is nihil, er achter aan gaan in een ander land is haast onmogelijk wat elke ambtenaar
kan zich weer achter 10 andere verschuilen. U stuurt uw ID kaart of paspoort toch ook niet op ?
De juiste werkwijze van de buitenlandse politie is contact op te nemen met de Nederlandse politie (en daar zal
ongtwijfeld een protocol voor zijn) zodat de Nederlandse politie m.b.t. uw rijbewijs actie kan ondernemen.
Let wel, het gaat hier niet om invorderingen van het rijbewijs maar alleen om er een stickertje of i.d. op te plakken.
Dat op zich is volgens mij niet voldoende reden om het aan vreemden (en dat is ook de buitenlandse politie) af
te geven.
Risico is inderdaad dat bij betreden van het land u gesignaleerd staat, helaas bent u zodoende de dupe van een slecht buitenlandse afhandeling van zaken.
Maar u mag verschoont blijven van buitenlandse (en misschien ook Nederlandse) administratieve belemmeringen.

Veilig@123
door Veilig@123 Apr 24, 2018 om 16:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Echter onderneemt zowel de Duitse als de Nederlandse politie niks en is het zogezegd ons probleem. Zowel de Duitse als de Nederlandse autoriteiten lijken niet te (willen) weten wat een juiste oplossing is. Uiteraard zijn wij niet de eerste Nederlanders en zeker ook niet de laatst die tegen dit probleem aanlopen. Als ik rond lees op andere forums word er in de meeste gevallen akkoord gegaan met een kopie (bij ons dus helaas niet), een paar andere gevallen doen niks en zijn bereidt het risico te lopen en dan zijn er nog een aantal die wel hun rijbewijs opsturen en deze netjes retour hebben gekregen met de sticker.
En inderdaad als je dan "betrapt" wordt in Duitsland dan zijn wij gedupeerde. Maar een hoge geldboete of nog erger een celstraf vind ik best risicovol.
Je staat een beetje met je rug tegen de muur. Wil ik voldoend aan de Duitse wet dan moet ik mijn rijbewijs opsturen of niet meer in Duitsland rijden. Maar dan voldoe ik niet aan de Nederlandse wet die voorschrijft dat je bij het besturen van een voertuig een geldig rijbewijs op zak moet hebben en dat je persoonlijke documenten nooit aan derde mag verstrekken.
Het is een vrij lastig dilemma waarvoor wellicht eens een passende EU brede oplossing zou kunnen komen.

sw
door swat1500 Apr 24, 2018 om 23:21
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de NL politie moet u met dit probleem niet zijn. Er is geen protocol tussen Duitsland en Nederland waarin dit "probleem" geregeld. Sterker nog, een Duitser die in Nederland een soortgelijke ontzegging krijgt zal zijn rijbewijs in Nederland moeten inleveren voor de duur van de ontzegging en krijgt hem na de ontzegging pas weer terug.
Dit probleem zal pas een oplossing gaan krijgen als de binnen de EEG opgelegde straffen in alle aangesloten landen overgenomen en uitgevoerd kunnen worden. Thans is dit alleen geregeld m.b.t. geldboetes.
Als u geregeld in Duitsland komt zult u moeten voldoen aan de Duitse regels anders loopt u inderdaad een risico.
De NL regels m.b.t. het afgeven van uw bescheiden geldt alleen t.a.v. niet overheids instantie's.
Duitsland is geen bananenrepubliek dus uw rijbewijs komt echt wel terug (wel aangetekend opsturen!!).

hutch
door hutch Apr 27, 2018 om 08:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Vdlieuw, de kans dat men het rijbewijs terugkrijgt is niet 'nihil', maar 99,99%. Die hele kleine kans dat men het niet terugkrijgt, ligt dan ook niet bij de Polizei of Staatsanwaltschaft, maar bij de Bundespost of een eventuele andere bezorger.

ne
door neodutchio - Apr 24, 2018 om 16:25
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U wilt wel naar het buitenland, maar alleen communiceren in de eigen taal? Uw man heeft een overtreding begaan in Duitsland. Denkt u dat politie en justitie eerst een cursus Nederlands gaat doen?

Waarom konden ze u net over de grens niet helpen? Is er wel contact geweest tussen de districten?
U moet nu kiezen tussen kwaden. Maar niets doen is het meest onverstandigste.

Veilig@123
door Veilig@123 Apr 24, 2018 om 16:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee we communiceren in het Duits. Zowel telefonisch, als in persoon, als per post. Echter heb ik om een Nederlandse vertaling gevraagd om er zeker van te zijn dat ik de brief 100% begrijp. Daarbij is het mijn recht om een vertaling te vragen. Aangezien je van niemand kan verwachten dat een persoon alle talen kan spreken en/of lezen. Wat als dit in Spanje gebeurde? Ik spreek of lees geen Spaans. Daarbij is "vakantie" Duits iets heel anders als het hoge Duitse taal gebruik in deze brieven.
Ze wilden ons over de grens niet helpen omdat ieder district in Duitsland zijn eigen "regels" hanteert. En gezien de overtreding in een ander district plaats vond dan het district over de grens konden/wilden ze ons niet helpen. Dit is echter wat ik begreep van het hele verhaal in snel hoog Duits. Hij wilde ook niet bellen of ons anderszins tegemoet komen om ons te helpen. Ik heb echt mijn uiterste best gedaan om in redelijk Duits te communiceren, maar het feit blijft Duits is een taal die ik redelijk beheers.....goed genoeg voor op vakantie, niet goed genoeg voor een heel juridisch verhaal en discussies.

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2018 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet ook geen discussie voeren, maar doen wat u opgelegd wordt.

En als u een Nederlandse vertaling wil, moet u hier naar een vertaler gaan. Zij hoeven dat niet voor u te verzorgen.

sw
door swat1500 Apr 24, 2018 om 23:27
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Niet helemaal juist. Bij een strafrechtelijke vervolging dienen de vervolgende instanties binnen de EU te comuniceren in een taal die de beschuldigde geacht mag worden te begrijpen. Als verdachte behoor je dus een vertaalde dagvaarding en vonnis te krijgen. De vervolg correspondentie, en daar gaat het hier over, behoeft niet vertaald te worden.
De veroordeelde kan daartoe een vertaler inschakelen op eigen kosten.

er
door ernie eduard Apr 27, 2018 om 09:11
21 Antwoorden / 0 Vragen

In alle landen van de wereld moet je met de taal van het land comunuceren, behalve Nederland.

ho
door honza23 Apr 27, 2018 om 13:04
261 Antwoorden / 3 Vragen

Op 7 november 2013 treedt een Europese richtlijn in werking die bepaalt dat verkeersboetes vergezeld moeten zijn van extra informatie in de moedertaal van de overtreder. Is dat niet het geval, dan is de overtreder niet verplicht de boete te betalen.

thunderbird
door thunderbird Apr 29, 2018 om 09:20
87 Antwoorden / 52 Vragen

Andersom doet men dit wel. Ik woon in Duitsland en kreeg een boete voor een overtreding in Nederland en ontving een brief met acceptgirokaart, helemaal in het Duits, van het Justitioneel Incasso Bureau.

mslingen
door mslingen - Apr 27, 2018 om 08:11
33 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou even contact opnemen met het CJIB en om advies vragen.

Me
door Meulevrouwke - Apr 27, 2018 om 08:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Heb dit onlangs meegemaakt bij een familie waarvoor ik administratief vrijwilligster ben. Na veel 5-en en 6-en heb ik dit als volgt opgelost: kopie van rijbewijs maken en bij je houden, originele rijbewijs aangetekend naar afzender opsturen.
Was na weekje weer retour en alles opgelost.

Ta
door TasjaFleur Apr 27, 2018 om 20:38
13 Antwoorden / 1 Vragen

Goed idee om eerst een kopie van je rijbewijs te maken.
Na veel wikken en wegen zal ik dat ook doen.

hutch
door hutch - Apr 27, 2018 om 08:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Indien uw man zijn rijbewijs niet opstuurt kan hij in de grootst mogelijke (financiële) problemen komen, indien hij een keer gecontroleerd wordt als bestuurder in Duitsland. Laat staan indien hij betrokken raakt bij een verkeersongeval, al dan niet als schuldige.

Neem het advies van @Meulevrouwke aan.

lo
door lovewinnie - Apr 27, 2018 om 09:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er is toch wel een mogelijkheid en aangetekend op te sturen en aangetekend terug te laten sturen? Of u rijdt zelf of u stuurt hem op. U kunt ook even op en neer rijden maar das geen optie. Opsturen op de meest veilige manier dan maar in bewijs van opsturen en ontvangen.

jo
door jorisw - Apr 27, 2018 om 09:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben wel benieuwd wat je gedaan moet hebben om dit voor elkaar te krijgen. Bij flink te hard rijden hoef je in Duitsland maar een paar tientjes te betalen.

Thijs12
door Thijs12 - Apr 27, 2018 om 09:30
538 Antwoorden / Vragen

Er zijn maar 2 keuzes mogelijk. Opsturen of nooit meer Duitsland betreden. Je bent echt niet de enigste.  Beter zo dan bijv Italië . Als daar tijdelijk je rijbewijs wordt ingenomen krijg je hem ooit eens terug via de diplomatieke kanalen . Dit kan vele maanden duren . De Duitsers zijn een stuk effectiever .

wi
door wini1940 - Apr 27, 2018 om 10:05
10 Antwoorden / 1 Vragen

niet op sturen

hutch
door hutch Apr 27, 2018 om 13:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zeer slecht advies!!

ha
door harryromijn - Apr 27, 2018 om 10:12
272 Antwoorden / 0 Vragen

Rijbewijs opsturen naar wie-dan-ook ?

Ok vind, dat DAT een vraag is, die onze regering moet beantwoorden. Vergeet niet: zonder dat rijbewijs kunt u in NL en daarbuiten NIET de weg op als bestuurder van een auto. En raakt de post dat ding kwijt... wat dan ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2018 om 10:14
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik corrigeer mijn antwoord en verwijs naar de verkregen antwoorden van
PANTHER22 (ANWB advies),  HUTCH en anderen want als u niets doet zou u inderdaad zeer grote problemen kunnen krijgen indien u opnieuw in Duitsland bent als autobestuurder en wordt aangehouden.

Ga na, het zou op basis van Europese afspraken best eens mogelijk zijn, dat het rijverbod ook in Nederland geldt. Ik weet dat echter niet zeker.

doetinchem
door doetinchem - Apr 27, 2018 om 13:01
114 Antwoorden / 137 Vragen

Ik ben ook veel met de auto in Duitsland.3x een bekeuring gehad. Toen ca. 10 à 15 km te hard gereden. Boetes betaald. Over rijbewijs opsturen nooit wat gelezen of gehoord. Bij welke overtredingen komt rijbewijs opsturen aan de orde?

hutch
door hutch Apr 27, 2018 om 13:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Die (relatief) kleine snelheidsovertredingen worden ook wel 'Knöllchen' genoemd. Voor deze lage snelheidsovertredingen wordt een rijbewijs echt niet ingenomen.

holiday
door holiday - Apr 27, 2018 om 13:21
102 Antwoorden / 12 Vragen

Dat verbod geld alleen in Duitsland.
Dus ik zou een brief sturen en melden dat je het rijbewijs niet toe kan zenden, omdat het verbod in Duitsland niet in Nederland geld en je in Nederland niet zonder geldig rijbewijs mag rijden.
Maar ik beloof u dat ik zeker één maand niet in Duitsland zal rijden.

hutch
door hutch Apr 27, 2018 om 13:30
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u het rijbewijs niet opstuurt, zou ik de eerstvolgende 30 jaren (!!) niet in Duitsland een voertuig besturen, waarvoor een rijbewijs verplicht is.
De ontzegging gaat ook pas in als de Duitse autoriteiten het rijbewijs hebben. Dus ook een slecht advies.

jo
door johda - Apr 27, 2018 om 13:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jolanda, je kan het rijbewijs gewoon aangetekend opsturen, regel het gewoon zo snel mogelijk. Je krijgt hem per omgaande aangetekend terug met een sticker en dan is het klaar. Wij hebben bijna hetzelfde bij de hand gehad, als je niet op tijd alles regelt verhogen ze de boete en die is niet mals. Zelf heb ik meermalen met het ons betreffende district in Duitsland (en ja alles moet echt in het Duits), met meerdere instanties in Nederland toen der tijd contact gehad. De ons opgelegde boete was zelfs onterecht. Als je er tegen in wilt gaan heb je een advocaat in het betreffende land nodig etc. Ik adviseer je het gewoon te doen, want ze kunnen je ook echt gewoon in de cel zetten als ze je oppakken. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat als je in Nederland rijdt zonder je rijbewijs te kunnen tonen, je daar weer een probleem mee kunt hebben. Dus als je man even een week niet hoeft te rijden kan je dit risico vermijden. Ook de ANWB kan hierin niets voor je betekenen, zoals ik geleerd heb, kan niemand in Nederland dat doen. Heel veel succes.

oogopslag
door oogopslag - Apr 27, 2018 om 14:15
6 Antwoorden / 0 Vragen

NOOIT doen!
Dit riekt naar oplichting!
Stel u stuurt uw rijbewijs op die dan in foutieve handen komt!
Die iemand maakt uw nummerplaten aan en monteert die op zijn auto.
Komt naar Nederland en steelt of vermoordt iemand.
100% kans dat u daarvoor wordt opgepakt!
U bent dus gewaarschuwd nu!

hutch
door hutch Apr 27, 2018 om 15:16
4515 Antwoorden / 29 Vragen

?? Verder alles goed? Welke nummerplaten.... en waar namaken? Onzinantwoord.

tijger1
door tijger1 Apr 27, 2018 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En legt de moordenaar dan het rijbewijs van de Ts naast het slachtoffer van die moord met de kentekenplaten ernaast? :-))

pe
door peentjes - Apr 27, 2018 om 15:44
421 Antwoorden / 0 Vragen

Lees deze eens: https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/vraag/41796cdd-3274-484e-a360-45965758a847/fahrverbot-1-monat

mo
door mof - Apr 27, 2018 om 18:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Praat eens met NL justitie. Misdvhien kunt u uw straf in NL uitzitten. Als u uw rijbewijs niet inleverd wordt u opgepakt bij de eerste de beste verkeersvontrole en krijgt een extra boete