gdm
door gdm Jul 13, 2008 om 21:12
Geldzaken & recht

Weer gaan werken

Nu mijn 3 kids naar school, wil ik graag een paar dagen in de week gaan werken, na heel wat jaar, alleen thuisblijfmoeder te zijn geweest.

Maar nu krijg ik van de belasting een jaarlijkse toeslag(of hoe het mag heten?) omdat ik niet werk.
Ik heb al gekeken op de belastingensite hoeveel ik zou mogen gaan verdienen. Het zou jammer zijn als ik er achter kom, dat met die paar uur werk, ik mijn toeslag kwijt ben, en misschien per maand nog wel minder overhoud.
Hoe zit het?
Hoeveel mag ik bijverdienen van de belastingdienst, en hou ik wel wat over, als ik bijv. 2 dagen ga werken (bijv. als postbezorger, dus geen vetpot), en dus ook weer belasting ga betalen, en het volgend jaar dit netjes ook opgeef.

7740 13 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Jul 13, 2008 om 22:14
376 Antwoorden / 8 Vragen

de toeslag die u bedoelt is de zorgtoeslag. Door de invoering van de zorgverzekering werden werkenden verplicht hieraan mee te betalen voor max. E 1224,00 (tarief 2007). Deze extra premie werd door werkgever of uitkereringsinstantie gecompenseerd. Niet werkenden bijv. zelfstandigen, freelancers, alphahulpen, huismoeders etc .betaalden een afwijkende premie.  Om deze zorg betaalbaar te houden werden mensen met geen inkomen door de belastingdienst gecompenseerd met max 1223,-- E. Dit is dus de zorgtoeslag.

Of werken voor u interessant is hangt van vele factoren af: bent u alleenstaand of heeft u een (toeslag)partner. is uw verzamelinkomen bv max 41880,00 E dan heeft u recht op max die 1223,-- E (alleenstaandenmax 433E ). Verdient u samen meer, dan wordt dit bedrag steeds lager tot dat u niets meer krijgt ( bedragen < 24 euro worden niet uitbetaald)

Voorbeeld

voor 2 partners geeft in een voorbeeld aan:

verzamelinkomen E 27.000 per jaar.

te betalen 2 x nom premie aan uw zorgverzkeraar ad Bv. 1224 = 2448.

Belastingdienst rekent met de standaardpremie van

2 x E 1059,-- = 2118 E

af

normpremie

5% van 17905 (vaste drempel) = 895 E

5% van (verschil 27000-1790    = 454 E

totaal is dit 1349 E

Te ontvangen zorgtoeslag wordt dan 2118 - 1349 = 769 per jaar.

u gaat dan gemiddeld betalen uw gekozen premie ad 2448 - 769 (zorgtoeslag) = 1679 per jaar : 12 = 140 euro per maand stel 60 E aanvullende premie = circa 200, --- mer maand betaalt u dan aan de zorgverzekeraar zelf.

IN uw geval: gezien uw verhaal is algemeen geldend dat 1 of 2 dagen per week werken tegen een laag loon niet zo heel interessant is. wel krijgt u een beetje arbeidstoeslag als werkende maar dit is toch minder dan de zorgtoeslag. ook als u volgend jaar uw kinderen in de buitenschoolse opvang of kinderopvang laat overblijven totdat u savonds thuis komt, gaat uw eigen bijdrage zeer fors omhoog en dat moet u ook zelf gaan betalen vanwege de bezuinigingen van mijnheer W. Bos te Den Haag.

Als u toch dienbaar wil zijn. Probeer vrijwilligerswerk in uw buurt te vinden die u een vaste onbelaste vergoeding geeft ( max 150 E per maand) en/of uw reiskosten onbelast wil vergoeden o.b.v. openbaar vervoer of 0,19 / km . U doet hiermee goed werk in de privaat publieksrechtelijk sector (zorg, ouderzorg, school, sport) leuke contacten en zo te regelen dat u thuis bent als uw kinderen uit school komen.

jo
door jojanda - Jul 13, 2008 om 23:03
146 Antwoorden / 0 Vragen

1) Het antwoord wat ridder heeft gegeven is compleet onzin, en een enorm klok en klepel verhaal.

2) ik neem aandat je het het hebt over de algemene heffingskorting wat je via de belasting krijgt.

Als je meer wil weten hoe dit werkt, en een berekening daarvan kijk dan eens op de volgende link : http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=656&qid=318221

Daar vind je een uitgebreid voorbeeld van werken en de algemene heffingskorting.

Jojanda

jo
door jojanda - Jul 13, 2008 om 23:22
146 Antwoorden / 0 Vragen

Ridder schreef :

de toeslag die u bedoelt is de zorgtoeslag.

Onzin. Zorgtoeslag krijg je maandelijks uitbetaald. Alleen als je het voor de eerste keer aanvraagt kun je dit met terugwerkende kracht krijgen. Daarna krijg je het maandelijks, en niet jaarlijks, zoals de vraagsteller verteld.

Door de invoering van de zorgverzekering werden werkenden verplicht hieraan mee te betalen voor max. E 1224,00 (tarief 2007). Deze extra premie werd door werkgever of uitkereringsinstantie gecompenseerd. Niet werkenden bijv. zelfstandigen, freelancers, alphahulpen, huismoeders etc .betaalden een afwijkende premie.  Om deze zorg betaalbaar te houden werden mensen met geen inkomen door de belastingdienst gecompenseerd met max 1223,-- E. Dit is dus de zorgtoeslag.

Ook deels onzin. Je haalt hiertwee begrippen door elkaar. Je hebt de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet, en dat is een bijdrage die iedereen betaald die inkomen heeft. En wel over de 1e €30.623 euro betaal je afhankelijk van het feit of je werkgever dit vergoed 6.5% of 4.4%. Maximaal was je eigen bijdrage dan €1990 euro of €1320. Deze bedragen zijn dus inkomens afhankelijk.

Als tegemoetkoming in de kosten, is er inderdaad de zorgtoeslag. Dat is bedoeld om , zoals het woord al zegt, tegemoet te komen in de kosten van de zorgverzekeringswet. En dan moet je heel concreet denken aan de kosten van de basisverzekering en/of aanvullende premies. Deze tegemoetkoming is niet bedoeld voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, want die betaal je via je loon... willen of niet. Alleen militairen, gedetineerden en gewetensbezwaarden zijn de uitzondering op deze regel.

<knip berekening>

IN uw geval: gezien uw verhaal is algemeen geldend dat 1 of 2 dagen per week werken tegen een laag loon niet zo heel interessant is. wel krijgt u een beetje arbeidstoeslag als werkende maar dit is toch minder dan de zorgtoeslag. ook als u volgend jaar uw kinderen in de buitenschoolse opvang of kinderopvang laat overblijven totdat u savonds thuis komt, gaat uw eigen bijdrage zeer fors omhoog en dat moet u ook zelf gaan betalen vanwege de bezuinigingen van mijnheer W. Bos te Den Haag.

Komop....Zorg dat je eerst je begrippen en je kennis op een rijtje hebt. Zorgtoeslag is iets heel anders als de arbeidstoeslag, waar de vraagsteller het niet over heeft.

Als de vraagsteller gaat werken, en er zijn kinderen, dan kan mw in aanmerking komen voor verschillende heffingskortingen, en dat zijn allemaal kortingen op het te betalen bedrag aan belasting. Denk alleen maar aan de algemene heffingskorting, de arbeidskorting, de combinatie korting en de aanvullende combinatie korting.

Als u toch dienbaar wil zijn. Probeer vrijwilligerswerk in uw buurt te vinden die u een vaste onbelaste vergoeding geeft ( max 150 E per maand) en/of uw reiskosten onbelast wil vergoeden o.b.v. openbaar vervoer of 0,19 / km . U doet hiermee goed werk in de privaat publieksrechtelijk sector (zorg, ouderzorg, school, sport) leuke contacten en zo te regelen dat u thuis bent als uw kinderen uit school komen.

Vind je dit nu niet een erg kleinerende opmerking? Als vraagsteller wil gaan werken, dan is zij oud en wijs genoeg om dit zelf te kunnen bepalen. Ik denk dat vraagsteller dit wil omdat zij dit graag wil, en niet om dienstbaar te zijn.... Vrouwen hoeven niet meer dienstbaar te zijn in de 21e eeuw....

Jojanda

ridder_1
door ridder_1 - Jul 13, 2008 om 23:58
376 Antwoorden / 8 Vragen

Mw spreekt hier m.i. over de zorgtoeslag die zij (eveneens) per maand kan laten uitbetalen. De door u bedoelde (algemene) heffingskorting is alleen van toepassing indien ze zelf geen inkomen heeft (geeft dit ook aan) MAAR dat zij wel een partner heeft met voldoende inkomen. De algemene heffingskorting in niet overdraagbaar en zal dus worden verrekend met haar partner. Of mw al dan niet een partner heeft geeft zij in de vraagstelling niet aan en derhalve een aanname uwerzijds. Aangezien ik alleen over de situatie van mw fiscale mogelijkheden geef inzake o.a. een vriwilligersvergoeding om extra onbelast inkomen te behalen zijn de rest van uw opmerkingen (als blijkbaar geemancipeerde vrouw) u onwaardig. Ik verwijs u hierbij gaarne naar de recentelijke kabinetsplannen t.a.v. besparing op de toekomstige schoolopvang waardoor vrouwen/mannen aangeven niet meer voor enkel voor deze kosten te willen gaan werken.

kr
door krieties - Jul 14, 2008 om 16:43
442 Antwoorden / 0 Vragen

Voor 2008 moet je 33,6% van het bruto verdiende loon inleveren op de toeslag (algemene heffingskorting) die je maandelijks krijgt.

Die toeslag is op jaarbasis E 2.074, dus 173 per maand.

Bruto loon bijvoorbeeld E 2.000, dan E 672 minder toeslag.

Bruto loon E 4.000 dan E 1.344 minder toeslag. Enz.

Bij loon van E 6.172 krijg je niets meer. Bij loon boven E 6.172 ga ja weer 33,6 % betalen (loonheffing) over het deel dat E 6.172 te boven gaat. Die loonheffing wordt op het loon ingehouden.

Zo zit het in elkaar, even geen rekening gehouden met andere heffingskortingen.  Je betaald dus altijd 33,6 %, nl tot E 6.172 via verlaging van de toeslag (ook wel denigrerend aanrechtsubsidie genoemd) en boven E 6.172 over het meerdere.

En nu mag jij beslissen.

De "aanrechtsubsidie" wordt overigens afgebouwd tot nihil in 15 jaar. Uitzonderingen: mensen geboren voor 1-1-1972 en gezinnen met kinderen onder de 5 jaar.

gdm
door gdm - Jul 15, 2008 om 15:43
11 Antwoorden / 8 Vragen

het antwoord op mijn vraag blijkt moeilijker dan ik dacht.. Ik zal alle antwoorden nog eens goed moeten doornemen, om te kijken hoe het nu precies. is.

Alvast wat antwoorden om mijn vraag nog duidelijker te maken. Mijn man verdient voldoende om rond te komen.
Ik heb geen kinderen in dag of naschoolse opvang. (hoeft niet, als je thuisblijfmoeder bent, en werken wil ik tijdens de schooluren.)
Verder doe ik al vrijwilligerswerk voor school en kerk, maar geef het vrijwilligersbedrag als gift terug aan school.
Vandaar dat ik een aantal uur betaald werk wil gaan doen, als extraatje..

gdm
door gdm - Jul 15, 2008 om 16:08
11 Antwoorden / 8 Vragen

o ja.. jojanda, ik heb je voorbeeld gezien over die heffingskorting, en die vind ik erg duidelijk. Daar kan ik volgens mij wel iets mee.
Bedankt.

ga
door gast111111 - Jul 15, 2008 om 17:18
14 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,
heb er niet veel verstand van.....maar mijn man verdiend meer dan genoeg (om het even zwart wit te zeggen) en krijgen dus geen extra dingen. Wel krijg ik die huisvrouwen toeslag. Wilde nadat mijn 3 kids naar school gingen ook buiten vrijwilligerswerk in kerk en school wat kontakten met mijn oude beroep hebben.
Werk 1 dag in de week (onder schooltijd) en pas gemiddeld nog 1-2 dagen in de week op. En heb toch lekker verdiend dit jaar! Dus als je niet teveel uren maakt, moet het lukken hoor. Ik verdien ong 300-400  euro netto in de maand. Werk krijg ik nl netto uitbetaald en oppassen gaat via gastouderburo en zet ik dus 35% (even ruim) apart weg. Moet dus nog wel aan belasting betalen omdat ik dat bruto krijg.

Gewoon doen dus!

Succes wel met zoeken naar een baan onder schooltijd en buiten schoolvakanties??

lottesanne
door lottesanne - Jul 15, 2008 om 20:24
438 Antwoorden / 47 Vragen

Het antwoord dat krieties geeft is het enige juiste antwoord.

Als jij twee dagen gaat werken, zul je waarschijnlijk niet genoeg verdienen om al belasting hierover te moeten gaan betalen. Wel is het inderdaad zo dat de algemene heffingskorting minst verdienende partner belangrijk minder wordt. Als je het niet zeker weet en bang bent dat je voor een aanslag moet gaan betalen, kun je het beste de voorlopige teruggaaf stopzetten. Je doet dan in maart van het opvolgende jaar aangifte en wanneer dan blijkt dat je nog steeds recht hebt op de algemene heffingskorting minst verdienende partner krijg je deze via de aangifte alsnog uitbetaald. Deze handelswijze is veruit het veiligste.

sa
door san39 - Jul 22, 2008 om 02:03
9 Antwoorden / 3 Vragen

je krijgt 173 voorlopige teruggave. (dit is 33% loonheffingskorting van circa 6000 euro)

jij en je man krijgen mogelijk ook nog zorgtoeslag (verzamelinkomen tot circa 41.000) verzamelinkomen is je inkomen minus je aftrekposten + bijtelling (zoals eigen woningforfait)

hoeveel zorgtoeslag jullie kunnen krijgen kun je uitrekenen op www. toeslagen.nl

als je circa 6000 euro per jaar verdient (inclusief vakantiegeld e.d.) dan lijkt het of je bruto salaris netto betaald wordt. je hoeft dan geen loonheffing te betalen.

echter je voorlopige teruggave is feitelijk loonheffingskorting. als je niets verdient en je man verdient genoeg dan krijg jij die dus maandelijks uitbetaald.

als je 6000euro per jaar verdient wordt die korting al via je loon verrrekend (bruto = zogenaamd netto).

500 euro bruto is dan feitelijk circa 327 netto.

als je werkt tegen het minimumloon (8 euro circa) moet je 14,5 uur per week werken om 500 euro bruto per maand te verdienen. je houdt daarvan maximaal 327 netto over. dit is netto circa 5,20 per uur.

doordat jij ook inkomen hebt zal de eventuele zorgtoeslag die jullie krijgen ook lager worden. en dit zal dus  je netto inkomen verlagen.

zodra je meer gaat verdienen dan circa 6000 euro per jaar. ga je van alles daarboven ook weer 33% belasting betalen.

kortom: je betaald 33% belasting over elk inkomen wat je verdient. linksom of rechtsom.

de zorgtoeslag wordt ook lager als jij inkomen hebt.

sa
door san39 - Jul 22, 2008 om 02:05
9 Antwoorden / 3 Vragen

overigens krijg je ook kindertoeslag (tot een bepaald maximuminkomen)

dit kan mogelijk ook vervallen als jij gaat werken

sa
door san39 - Jul 22, 2008 om 02:14
9 Antwoorden / 3 Vragen

en verder krijg je evt. tegemoetkoming studiekosten zodra je kinderen op middelbare school zitten (verzamelinkomen tot 31.500 circa)

zie www.ibgroep.nl

zodra jij gaat werken kan dit mogelijk ook komen te vervallen. (ps: de ibgroep stelt het inkomen vast over 2 jaar voor de daadwerkelijke toekenning dus 2008 kijkt men naar inkomen 2006 etc.)

KORTOM

voor  mij was het reden om een tijd niet te werken

kindertoeslag

tegemoetkoming studiekosten

voorlopige teruggave

én zorgtoeslag

leverden mij een inkomen van 430 netto per maand.

(partner modaal inkomen, hypotheekrente aftrek en in zijn geval kinderalimentatieaftrek verlaagde ons gezinsinkomen zodanig gunstig dat aanspraak gemaakt kon worden op al deze tegemoetkomingen en toeslagen).

zou ik een klein baantje hebben genomen dan zou ik ál deze inkomsten eerst zien vervallen alvorens ik écht zou verdienen.

ik weet overigens niet in hoeverre de äanrechttoeslag wordt afgebouwd en op welke termijn.

sa
door san39 - Jul 22, 2008 om 02:28
9 Antwoorden / 3 Vragen

'Aanrechtsubsidie' wordt zeer langzaam uitgefaseerd
Het kabinet neemt ruimschoots de tijd voor de aanpassing van het fiscale stelsel. Voor het afschaffen van de zogenoemde 'aanrechtsubsidie' wordt twintig jaar uitgetrokken. Het gaat om de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting. In huishoudens met één inkomen kan de niet-werkende partner nu nog zijn eigen heffingskorting overdragen aan zijn partner, zodat deze minder belasting hoeft te betalen.

Mensen die voor 1971 zijn geboren, merken niets van de kabinetsplannen en ook mensen die kinderen hebben in de leeftijd van nul tot en met zes jaar kunnen de heffingskorting nog steeds overdragen. Alle anderen mogen straks ieder jaar 5%-punt minder overhevelen.

Het afschaffen van de overdraagbaarheid is een wens van het CDA en ook bijvoorbeeld GroenLinks wil ervan af. De PvdA is hier lang tegen geweest, omdat de partij vindt dat afschaffing van de regeling nadelige gevolgen heeft voor gezinnen met één inkomen. Onderzoek wijst uit dat éénverdienergezinnen al meer belasting betalen dan gezinnen met een dubbel inkomen. Dat komt door een opeenstapeling van allerlei regelingen. Zonder aanrechtsubsidie neemt dat verschil toe.

Het afschaffen van de aanrechtsubsidie is bedoeld om mensen te stimuleren aan het werk te gaan. Twee weken geleden publiceerde het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een studie van SEO Economisch Onderzoek waaruit blijkt dat meer vrouwen gaan werken als de subsidie verdwijnt. De arbeidsdeelname groeit met 12% en de welvaart kan met meer dan euro5 mrd toenemen. Dat is 1% van het bruto binnenlands product.