An
door AngeliqueRombouts Jul 27, 2021 om 14:32
Geldzaken & recht

Wettelijke bedenktijd

Kan iemand ons helpen:

Wij hebben een man in huis gehad ( op ons verzoek) die een offerte heeft gemaakt voor het plaatsen van een airco. Wij hebben de offerte getekend met daarbij wat mondelinge afspraken. Echt binnen 36 uur willen wij toch afzien van de offerte en het aanbod en hebben dit per mail in antwoord op de offerte laten weten.,

Nu moeten wij 50 % procent van de factuur betalen. het bedrijf beroept zich op maatwerk. Dit terwijl er met een natte vinger door het huis is gelopen, de man had niet eens zelf een rolmaat bij zicht. Er zou nog een pre montage plaats vinden zeiden ze om eea uit te meten.

Kan iemand mij vertelen of wij een sterkt punt hebben en dat wij idd zonder opgaven van reden deze offerte kunen annuleren? en zo ja...hoe moeten wij dat aanvliegen??

Gr Angelique

9955 18 Rapporteer

Scala NL
door Scala NL - Jul 27, 2021 om 14:37
23 Antwoorden / Vragen

Goedendag, het antwoord is heel kort. U heeft een offerte getekend, waarmee een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen. Het is dus niet zomaar eenzijdig op te zeggen. Mogelijk staan in de overeenkomst voorwaarden betreffende ontbinding.

mahadma
door mahadma - Jul 27, 2021 om 14:57
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft een offerte getekend met een bedrijf dat u heeft uitgenodigd om bij u thuis te komen. Derhalve vervalt uw recht van "bedenktijd". U zult tenzij er een (voorbeeld) accoord financiering bij staat het artikel moeten afnemen of de afkoopsom moeten betalen.

pe
door peentjes - Jul 27, 2021 om 15:31
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees van niet. Terugkijkend op 'natte vinger' en 'zelfs geen rolmaat': U was erbij! Helaas heeft ook u zich niet gerealiseerd dat uw handtekening een van de belangrijkste attributen is die u hebt. Tenzij u alles snapt, voldoende tijd hebt genomen om na te denken, voorwaarden en kleine letters hebt gelezen en een goed gevoel hebt bij de te maken afspraken zonder dat u onder druk bent gezet zou u iets kunnen tekenen. Anders nooit.

panter22
door panter22 - Jul 27, 2021 om 15:47
6599 Antwoorden / Vragen

Let op

Komt de dienstverlener bij u langs en sluit u gelijk een overeenkomst? Dan hebt u alleen bedenktijd als u direct tekent. Komt hij bij u thuis maar tekent u later? Bijvoorbeeld na een paar dagen? Dan hebt u geen bedenktijd. U kon er namelijk even rustig over nadenken. Het maakt niet uit of u de dienstverlener zelf vroeg om langs te komen, of dat het zijn idee was.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/overeenkomst-dienstverlener-opzeggen

Heb je direct getekend? 50% betalen voor annulering is wel heel erg veel. Mogelijk veel te veel.
Nog wat info:
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken/
Neem eens contact op met consuwijzer of het juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2021 om 15:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hoeweel dit  m.i. ietwat gris is lijkt het mij ook dat u om al gegeven reden geen recht heeft op bedenktijd. Wat hoe dan ook wel zinvol is of er in de offerte resp. de verkoopvoorwaarden die het bedrijf hanteert sprake is van het moeten betalen van 50% bij annuleren.

Daarbij komt bij mij wel de vraag naar boven wel maatwerk er dan geleverd zou zijn. Het doen van opmeting hoe e.a. te plaatsen zie ik niet 1.2.3 als maatwek maar ook dat is 'grijs'. Meten is wel voorbereiden op maatwerk en bovendien is menb op uw verzoek bij u aanwezig geweest en zijn er kosten gemaakt.

Ik ga er van uit, hoewel u dat niet zo stelt, dat de 50% annuleringskosten niet ook de aanschafprijs van de airco zelf betreft.

Zie in ieder geval https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd en indien u zelf twijfelt, dan kunt u: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl  Ik ga er vanuit dat het antwoord daar echter niet veel anders zal zijn.

ne
door neodutchio - Jul 27, 2021 om 16:02
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het een strookt niet met het ander. In de offerte zal moeten staan wat u gekocht heeft (dus type airco) en wat de montage zal kosten. Een offerte is namelijk een opsomming van het geheel. Wat daar in staat is vast. Iets met een natte vinger doen kan nooit hard op papier komen te staan. Dus als bepaalde maten leidend zijn voor de eindprijs, dan had er vooraf gemeten moeten worden.
Echter, als het voor de kosten niet uit maakt of er, bijvoorbeeld, 1 meter snoer of 10 meter snoer moet zijn aan de airco, dan hebt u een totaalpakket besteld waar u akkoord voor hebt gegeven.

Mocht op de offerte staan welk type airco u gekocht heeft en wat de totale montagekosten zijn (dus ongeacht de maten), dan zit u vast aan de offerte als u er akkoord op geeft.

Iv
door Ivo W Jul 28, 2021 om 23:06
734 Antwoorden / Vragen

In een offerte hoeven de onderdelen waaruit de opdracht bestaat echt niet allemaal gespecificeerd te worden.
Sterker nog: het is hoogst ongebruikelijk om alles volledig te specificeren.

ne
door neodutchio Jul 29, 2021 om 07:40
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Nergens zeg ik dat alles gespecificeerd moet zijn. Minimaal zou het type van de airco er in moeten staan en de kosten voor montage. Als er alleen maar staat "airco met installatie", dan is dat niet rechtsgeldig en kan je kosteloos onder de offerte uit. Dit aangezien je dan feitelijk niets gekocht hebt.

rj
door rjw - Jul 27, 2021 om 17:03
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Het maatwerk kan ook bestaan uit het bestellen van speciale materialen. Uiteindelijk zullen voor een airco leidingen en montagesteunen op locatie op maat worden gemaakt maar het kan wel zo zijn dat er afwijkende materialen nodig waren en dat die besteld zijn. Dat kunnen wij niet beoordelen. Als de installateur een beetje ervaring heeft hoeft hij niet alles in detail op te meten om te weten wat nodig is.

ma
door malty - Jul 27, 2021 om 17:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de getekende offerte niet zonder kosten annuleren.

Zoals al aangegeven, neem contact op met het Juridsch Loket, die 50% na anderhalve dag annuleren, lijkt me ook erg veel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 27, 2021 om 18:33
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Angelique,

Soortgelijkte vragen zijn op dit forum al vaker gesteld.

Kijk eens op de volgende link : https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/kan-ik-van-een-geaccepteerde-offerte-afzien

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 27, 2021 om 20:49
1389 Antwoorden / 10 Vragen

50%  ?

Gezien de nu lange levertijden is  er geen enkele schade voor deze  verkoper,
die zijn ze zo  weer kwijt.
Arbeidsloon is niet  ingeplant en  leverdatum nog ver weg of nog niets.

De gevraagde  50% is  een onredelijk bedrag.
De kijken en opmeten zonder meetlint kosten mogen ze wel vragen....

Maar  gewoon  weigeren  wegens onredelijke bedrag en U heeft niet voor enige voorwaarden vermoedelijk getekend,
of stond dit op de achterzijde, dan is het wel jammer en betalen.....

Eerst lezen, dan tekenen!
Maar als voorwaarden ontbreken en hij  verder niets mee had,
kun je  wachten op een rechtszaak,   incasso  stelde niets voor, die dreigen alleen maar...

Maar heb je hun voorwaarden gekregen of niet,  dat is belangrijkste nu!

An
door AngeliqueRombouts - Jul 28, 2021 om 00:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen dank voor U reactie, we gaan ons beraden.

ro
door ronny530 - Jul 28, 2021 om 11:21
2794 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft geen sterk punt omdat u de verkoper verzocht heeft bij u thuis te komen en de situatie ter plekke in te schatten. Inschatten is iets anders dan uitmeten want dat uitmeten wordt voor de definitieve aanleg gedaan. U heeft na een eerste inschatting de offerte ondertekent en dat maakt dat u het bedrijf de aanleg bindend heeft gegund. Daarbij is het zo dat de aanleg van een aircosysteem vrijwel altijd maatwerk is omdat uw wensen worden meegenomen in de aanleg en het aantal airco units besteld wordt en leidingen op maat gemaakt moeten worden. Zodra een offerte akkoord wordt bevonden gaat het bedrijf direct aan de slag om e.a. te bestellen en dat gebeurt vrijwel altijd na het verkrijgen van de opdracht en als u dan toch besluit van de opdracht af te zien mag het bedrijf kosten in rekening gaan brengen. Mijn vraag is, waarom wil u van het bedrijf af is dat om dat een ander het goedkoper kan of kan het financiëel niet uit en hoopt alsnog de offerte nietig te kunnen verklaren omdat binnen 36 uur per mail heeft laten weten van de gegunde opdracht af te zien.

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2021 om 11:43
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ga er maar van uit dat de man aardige kijk heeft op wat er nodig is aan materiaal voor de aanleg. Op basis van zijn inschatting wordt een offerte gemaakt. Vergelijk het met een CV installatie, hierbij wordt gekeken hoeveel radiatoren en type/merk ketel  van welk vermogen er nodig is waarbij ook een inschatting van de meters leidingen wordt gemaakt. Een getekende offerte is dus vaak bindend.

1paul
door 1paul - Jul 28, 2021 om 15:09
3173 Antwoorden / 0 Vragen

De wet Consumentenrechten is hier van toepassing (art. 6:230h BW), omdat de overeenkomst tot stand is gekomen buiten de verkoopruimte en het bedrag hoger is dan 50 euro, daarmee is het herroepingsrecht ex art. 6:230o BW ook van toepassing.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2020-07-01

De Wet Koop op afstand is afgeschaft op 13 juni 2014, tegenwoordig geldt de Wet Consumentenrechten. De regels omtrent koop op afstand en colportage zijn daarin op gegaan. Nogmaals het herroepingsrecht is hier van toepassing, zie de genoemde wetsartikels.

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2021 om 15:56
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Of dit ook van toepassing is als verkoper is uitgenodigd thuis te komen?

Regels voor verkoop buiten de winkelruimte

Er zijn regels voor verkoop buiten de winkelruimte. Zo heeft u een bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze 14 dagen kunt u de koop ongedaan maken. U heeft geen bedenktijd voor bijvoorbeeld bederfelijke producten of producten die u speciaal laat maken. Wanneer de bedenktijd start, hangt af van het soort overeenkomst dat u heeft gesloten.

mahadma
door mahadma Jul 28, 2021 om 23:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Of dit ook van toepassing is als verkoper is uitgenodigd thuis te komen?

Nee.

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2021 om 15:58
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Edit, zelfde bericht als boven 2x geplaatst?

DanLeeDR01
door DanLeeDR01 - Sep 28, 2021 om 18:15
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Angelique,

Wij zijn ook benaderd door een airco bedrijf uit heerhugowaard , we hebben er 5 LG aircos gekocht en hebben de volgend3 dag het bedrijf ook aangetekend en schriftelijk via email een brief gestuurd dat we de overeenkomst willen ontbinden binnen de wettelijke bedenktijd. De arcos zijn een prefab product en niet op maat gemaakt ze zitten gewoon in een doos in een magazijn. Hebben jullie succesvol jullie geld terug gekregen? Ben u ook door hetzelfde bedrijf misleid uit heerhugowaard? Zouden we samen een rechtzaak kunnen beginnen?

Vriendelijke groeten,

Danny