Gv
door Gvolckmann Dec 5, 2021 om 11:41
Huishouden & energie

Eindafrekening eneco na gedwongen overstap van welkom energie

Beste allemaal,

Begin november kregen wij te horen dat onze energie leverancier 'welkom energie' failliet werd verklaard en dat wij zouden worden overgenomen door Eneco. Zoals bekend werden hierbij onze maandbedragen meer dan verdubbeld. (500e p/m) Het (wurg) contract heb ik zo snel mogelijk ontbonden.

Vandaag hebben we de eindafrekening van 1 maand Eneco mogen ontvangen. Hierin berekend Eneco 183,60 en 35,54 voor het leveren van energie. Bij weten zijn dit bedragen die op jaarbasis worden berekend.

Mijn vraag is: mag Eneco deze volledige bedragen ons opleggen voor het gebruik van 1 maand?

De uiteindelijke afrekening bedraagt: 770e voor 1 maand gas en elektriciteit.

Dit zijn in mijn ogen toch echt absurt hoge bedragen.

met vriendelijke groet,

George

7156 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2021 om 11:47
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is het niet anders en als u even naar boven scrolt en dan bij 'zoek een vraag' het woord 'eneco invult'ziet i dat u niet de eerste en enige bent en ook de antwoorden. U kunt ook zoeken met 'welkom energie'.

Aanvullend: hier ziuet u er een van: Welkom energie stopt, wat kunnen wij doen? - Kassa (bnnvara.nl)  en hier uit een andere bron Naast nog veel meer): Klanten failliet Welkom Energie gingen voor 2 miljoen euro over naar Eneco | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Gv
door Gvolckmann - Dec 5, 2021 om 11:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.

Ik zal hier nog eens kijken.

met vriendelijke groet,

george

Gr
door Grunn1 - Dec 5, 2021 om 12:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is geen wurg contract en wees blij dat er een energie leverancier is die gelijk u overneemt want je wil nu toch niet in de kou zitten.

Zoals je wellicht weet zijn de energieprijzen de laatste maanden enorm gestegen en aangezien je nu waar je ook heen gaat deze hoge prijzen moet gaan betalen.
Je hebt nu 1 maand energie gehad van Eneco tegen de huidige tarieven in een koude maand dus ja dat kost een hoop.
Normaal betaal je per maand een voorschot wat een gemiddelde is over 12 maanden verbruik. In de zomer verbruik je misschien voor 50 euro per maand en in de wintermaanden 300 per maand en nu met energieprijzen die meer dan verdubbeld zijn dus wel boven de 600 per maand.
Dat in jouw ogen absurde bedrag krijg je dus op die manier en daar zorg je zelf voor. Zou je een jaar blijven bij Eneco dan wordt het gemiddelde genomen van winter en zomer en wordt je voorschot dus lager dan 1 wintermaand alleen.

ma
door marnix1 Dec 6, 2021 om 11:53
256 Antwoorden / 22 Vragen

"Het is geen wurg contract en wees blij dat er een energie leverancier is die gelijk u overneemt want je wil nu toch niet in de kou zitten."
Wat is dat toch voor onzin, ik lees het vaker, dat je ommiddelijk afgesloten zou worden als je (even) geen contract hebt,

En volgens mij word je in de winter al helemaal niet afgesloten.

Gr
door Grunn1 Dec 8, 2021 om 12:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@marnix, leer lezen en begrijpen en geef een ander commentaar.

ma
door marnix1 Dec 8, 2021 om 21:50
256 Antwoorden / 22 Vragen

@grunn, wat een raar commentaar,
waarom zou TS in de kou komen te zitten?

u beweert dat toch echt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2021 om 12:11
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook nog deze: https://www.vastelastenbond.nl/blog/is-tariefwijziging-eneco-oude-klanten-welkom-energie-rechtsgeldig/ en deze https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5263147/energie-welkom-energie-enstroga-gas-gasprijs-consumentenbond  De overstap naar iets dat goedkoop leek blijkt dus duurkoop te zijn geweest. Men had niet voldoende ingekocht tegen toen geldende tarieven om contracten na te komen. In die zin was Welkom Energie dus een dropshipper.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 5, 2021 om 12:14
1765 Antwoorden / 31 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Graag reageren op de vraag of onthoud je van een reactie]

getty
door getty - Dec 5, 2021 om 12:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar is de eindafrekening niet gebaseerd op de meterstanden? Dan wordt het hele jaar verbruik natuurlijk afgerekend en daarin meegenomen wat ook bij Welkom is verbruikt.

Gv
door Gvolckmann - Dec 5, 2021 om 12:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste grunn,

ik snap dat we de huidige gasprijzen dienen te betalen. Tegen begrijp ik ook zeer goed dat de maandbedragen worden opgebouwd uit een gemiddelde van het totale jaar.

echter dat is niet waar mijn vraag over gaat.

energie maatschappijen berekenen kosten voor het leveren van energie aan hun klanten. Dit gaat om een bedrag van 183,60 op jaar basis voor gas en 35,54 voor elektra. Eneco heeft deze bedragen voor 1 maand berekend. Dienen deze niet maandelijks te worden berekend?

getty
door getty Dec 5, 2021 om 12:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het betreft waarschijnlijk gewoon een jaarafrekening, inclusief periode bij Welkom.

maandag even bellen met Eneco, dan kunnen ze het u uitleggen.

Gr
door Grunn1 Dec 5, 2021 om 14:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

*

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 5, 2021 om 12:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik mis gegevens.

Als je hier  verbruik van 1 maand  vermelde met de prijzen?

Zowel gas als stroom betaalde je deze €770,- tegen de door hun genoemde  Kwh en Gasprijs.

Nog levering en administratie dus kijk eens goed of de  meterstanden wel kloppen bij  overstap naar Eneco en het weg gaan!

Je had ook de gaskraan dicht kunnen draaien en 1 maand in de kou gaan zitten.

Dat had je een factuur van  0 kuub gas gekregen en met stroom hetzelfde.

Zodra je die mail kreeg,  1 maand bij  familie gaan zitten of je ouders en  dan weer terug met redelijke leverancier!

U is gewoon slachtoffer van 1 van de 4 die nu gesneuveld zijn helaas.

ma
door malty - Dec 5, 2021 om 13:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik begrijp zijn de 183,60 en 35,54 de vaste leveringskosten voor een heel jaar.
Dat u dat voor die enkele maand moet betalen is niet juist.

Gr
door Grunn1 Dec 5, 2021 om 14:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 5, 2021 om 13:42
2055 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke reactie en toon]

rj
door rjw - Dec 5, 2021 om 15:40
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Op basis van deze gegevens kunnen we geen zinnig antwoord geven. Je moet kijken naar de totale kosten vanaf je laatste jaarafrekening van Welkom Energie, tot en met de eindafrekening van Eneco. En dan kijken wat je aan beiden hebt betaald. Meterstanden checken, vaste lasten er bij pakken, etc.. Pas dan weet je of het teveel is of dat het klopt.

panter22
door panter22 - Dec 5, 2021 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Je maandbedrag was €500. Dus het voorschot permaand.
Je betaalt niet alleen kosten van gas en licht, maar ook netbeheerkosten en overheidsheffiingen.
En die extra kosten kunnen meer zijn dan de kosten van het verbruik. Info:
https://www.eneco.nl/klantenservice/contract-tarieven/energietarieven/
Als je maar flink gaat stoken met deze hoge gastarieven, dan betaal je zoveel.
Je hebt maar 1 maand energie verbruikt. Je hebt pech dat het koud is. In de zomer had je een lage afrekening gehad.

Pascalvvv
door Pascalvvv - Dec 6, 2021 om 11:41
1 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

PE
door PEC - Dec 6, 2021 om 21:13
1 Antwoorden / Vragen

Wat een tillers,

Op 1 november noodgedwongen overgenomen door Eneco terwijl op 5 november pas de woekertarieven kenbaar werden gemaakt.

Ik dacht serieus een phishing mail te hebben ontvangen van Eneco zeker toen ik de tarieven zag.
Ik kreeg meteen acute diaree

Maar nee helaas,het arme schaap aan de telefoon werkte er net 3 dagen.
Ze geven dus niet alleen hun nieuwe klanten een kutgevoel ook hun nieuwe personeel word voor de leeuwen gegooid.

Gelukkig kon ik per 9 november al terecht bij een andere maatschappij.
Ook tegen hoge tarieven maar de legale diefstal van Eneco slaat wel alles.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 6, 2021 om 21:21
2055 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

mo
door mof - Dec 8, 2021 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Eneco heeft het kalntenbestand overgenomen zonder u iets te vragen. Eneco heeft NIET de contracten overgenomen. Noch heeft u de optie gehad om zelf te kiezen voor een aanbieder na faillissement van Welkom Energie.
Ik zou Eneco niets meer betalen dan volgens uw contract met Welkom Energie zou moeten worden betaalt.

ENECO slaat EEN SLAATJE uit de SITUATIE!!!

bo
door boulum@xs4all.nl - Dec 8, 2021 om 13:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aam dat je 1 maand energie hebt gekregen. En dan zul je dus de hoeveelheid moeten betalen die je ook daadwerkelijk hebt gebruikt. Als je een slimme meter hebt zullen ze kunnen zien hoeveel dit was en dit factureren. Normaal betaal je per maand een voorschot en betaal je in November minder dan je daadwerkelijk hebt gebruikt en b.v. in juli meer dan je hebt gebruikt. Maar als je dus maar een maand klant bent heb je dus niet de mogelijkheid om te middelen over een jaar. Zelf ben ik per 1 november ook het dubbele gaan betalen als voorschot. Maar dit kwam omdat ik de pech had dat juist op die datum mijn contract afliep en ik rekening moet gaan houden met de hogere prijs. Vorig jaar verkeerd gegokt toen ik de keuze had om mijn tarieven voor 3 jaar vast te zetten. Maar was mijn eigen keuze, dus jammer.