ch
door chaplain Nov 16, 2020 om 15:31
Huishouden & energie

Eneco berekent incassokosten

Mijn buren zijn veranderd van energieleverancier. Zij waren, net als ik, klant van Eneco. Hun huisnummer is nummer 5B, dat van mij is nummer 5. Nadat zij (telefonisch) hadden opgezegd, kregen niet zij, maar ik een eindafrekening. Na herhaaldelijk te hebben gebeld kreeg ik na maanden een incassobdrag van €300,-
Na vergeefs protesteren werd de ‘boete’ in rekening gebracht. De verklaring van Eneco: incassokosten moeten ten allen tijde worden vergoed...

6091 18 Rapporteer

getty
door getty - Nov 16, 2020 om 15:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Klacht indienen en eventueel opschalen naar de geschillencommissie.

ju
door juliomariner - Nov 16, 2020 om 15:41
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou ze melden dat u de incassokosten niet gaat betalen en dat u een rechtzaak met vertrouwen tegemoet ziet.

ha
door harrybre Nov 18, 2020 om 11:48
240 Antwoorden / Vragen

Mijn zoon, en advocaat, heeft een overeenkomstig probleem met VGZ opgelost door een concept-dagvaarding te sturen met de opmerking: "binnen 72 uur opgelost, of ik zet er een datum boven en stuur het geheel op naar de rechtbank". Binnen 24 uur met spoedoverboeking opgelost.

tenormin
door tenormin - Nov 16, 2020 om 16:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat incassokosten te allen tijde moeten worden betaald lijkt me duidelijk: maar zij zijn bij u aan het verkeerde adres. Om spraakverwarring (aan de telefoon) te voorkomen: schrijf ze een brief, met uw eigen klantnummer, want dan zou de hele zaak al duidelijk met hen moeten zijn geworden, schrijf dat u absoluut niet van plan bent te gaan betalen voor iets waar u niet debet aan bent en, zoals @juliomariner al schrijft: "de zaak met vertrouwen tegemoet ziet bij de rechtbank". Zijn ze helemaal van het gas af. ☻

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 16, 2020 om 16:05
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt beter een formulier waar u uw klacht vermeldt gebruiken dan telefonisch contact leggen.
https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

panter22
door panter22 - Nov 16, 2020 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

Er is dus een fout gemaakt door Eneco. Heb je een correctienota gekregen?
https://www.eneco.nl/klantenservice/nota-betalen/correctienota/

marita5
door marita5 - Nov 16, 2020 om 16:10
11513 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2020 om 16:39
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u de verwijzing naar de geschillencommissie https://www.energieleveranciers.nl/service/geschillencommissie hoewel ik denk dat u er zelf ook wel eerst uit kunt komen doore het benutten vanm een voorbeeldbrief waar @MARIATA5 al naar verwees.
 Eneco heeft zoals ook al door anderen gezegd helemaal maar dan helemaal niets te vorderen bij u. U heeft niet opgezegd en men kan dat bij Eneco ook niet bewijzen. Ik neem aan dat u nog steeds energie geleverd krijgt van Eneco en dus ook afrekeningen ontvangt.

Ik zou zelf na een dergelijke opmerking dat incassokosten altijd betaald moeten worden, dat dan bij een ontrerechte vordering, van zodanige aard sterk overwegen om over te stappen. Ik heb de indruk dat u een zeer ondeskundigbent behandeld dus  en herhaald, zend een brief, aangetekend verzenden en declareer daarin ook de kosten van het verzenden van die brief.

Toch nog even dit in geval dat:
Zo men de vordering toch zou doorzetten en het zou tot een procedure komen, ga dan naar de zitting om een bij verstekvonnis te voorkomen en maak dan mee hoe 'Eneco'met de staart tussen de benen wordt weggestuurd' door de rechter. .

ha
door harrybre Nov 18, 2020 om 11:50
240 Antwoorden / Vragen

Juist: declareer ook de kosten van uw brief, al is het maar € 0,25. Die moet dar door hde hele molen, en trekt ogen open.

va
door vanlotjegetikt - Nov 16, 2020 om 17:31
809 Antwoorden / Vragen

Ik mis een aantal zaken in het relaas.
Wat is er na het foutieve beeindigen van het contract gebeurd.
Wat is er na terugbellen aan u beloofd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 16, 2020 om 18:35
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees in de vraag dat 'de belofte' een ongerechtigde vordering was.

sw
door swat1500 - Nov 16, 2020 om 17:31
3779 Antwoorden / 0 Vragen

U had niet toevallig met uw buren een gezamenlijke energiemeter. Soms zijn huizen wel opgedeeld maar niet altijd op het niveau van de energiemeter. Het kan ook zijn dat 5B offcieel niet bestaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 16, 2020 om 17:42
2055 Antwoorden / Vragen

Wie een probleem meldt en dergelijke relevante details vergeet verdient een slecht advies

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 16, 2020 om 18:34
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe kan er bij twee woonadressen sprake zijn van een gezamenlijke meter en dan uiteraard ook met de vraag: wie heeft dan de nota's steeds betaald??

sw
door swat1500 Nov 16, 2020 om 21:29
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Dat, of de buren hebben een verkeerd huisnummer opgegeven dan wel er is een verkeerd huisnummer genoteerd.

he
door henkie.penkie - Nov 18, 2020 om 10:34
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als jij op nummer 5 woont en de buren op 5B dan kun je toch hard maken dat dit zo is en laat de eurwaarder maar komen dan kan deze zich overtuigen dat jij op nummer 5 woont en niet op 5B.

1paul
door 1paul - Nov 18, 2020 om 11:36
3147 Antwoorden / 0 Vragen

mooi maar zij maakten de fout en niet u, u hoeft dus niet op te draaien voor deze incassokosten Eneco maakt een vergissing, niet u....

niet betalen en laat ze u maar voor de rechter slepen, als u een oproep krijgt ook echt gaan anders word u alsnog bij verstek veroordeeld, ga zonder advocaat en vertel uw verhaal, ondersteun dit met alle corrospondentie, mail altijd na een telefoontje terug wat er besproken is in dat telefoontje....

mo
door mof - Nov 18, 2020 om 12:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het goed is staan de meternummers vermeld. 1) uheeft niet opgezegd dus kan geen sprake zijn van een eindafrekening, 2) zijn uw meternummers vermeld dan kunt u de meterstanden controleren en een herberekening vragen, het kostu in dat geval niets extras want u betaalt gewoon voor wat u heeft gebruikt, 3) zijn de meternummers van uw buren vermeld dan hoeft u verder alleen maar te cermelden dat het niet uw meters zijn.

va
door vanlotjegetikt - Nov 18, 2020 om 12:21
809 Antwoorden / Vragen

En ook bij ongewenst overzetten naar een andere energieleverancier brengen ze indien vt nog steeds de boete in rekening en daar moet je ook weer zelf achteraan gaan bellen/appen/mailen om dit terug te krijgen.

ze
door zeepaardje7 - Nov 18, 2020 om 12:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook mij is dit overkomen bij eneco  nieuwe bewoners gaan naar een bvb Nuon   ik krijg een belletje waarom ik na 35 jaar eneco weg ging  ik zei dat ik helemaal niet weg ging  toch beëindigd eneco het contract  ondanks dat ik zei dat de buren boven op 6 -2 wonen   ze mogen mij niet meer aan sluiten  ik heb een jurist buurtheam ingeschakeld na veel gezeur gaf nuon hun fout toe  ik ben hierdoor na 36 jaar bij eneco weg  ik zal nooit lid worden van nuon

adriaan2
door adriaan2 - Nov 18, 2020 om 13:06
104 Antwoorden / 0 Vragen

Het gevaar is van telefonisch contact is dat je een of andere sukkel aan de bel krijgt die van een callcenter is en gewoon leest wat er op het scherm staat. Altijd schriftelijk doen per brief en eneco in gebreke stellen en hun aanmanen de fout binnen een termijn van 30 dagen te herstellen om een rechtzaak te voorkomen. Zelf heb ik ervaren dat Eneco hardleers is, dus een dreigement, waar ze overigens niet direct van wakker liggen, wil de boel nog wel op gang helpen. Via de messenger krijg je ook alleen maar onzinnige kletsers die het gesprek van keessie over nemen en uiteindelijk je weer het bos insturen. Na 7 maanden oeverloos heen en weer schrijven kregen wij een excuus met een bos bloemen. De aanhouder wint.

ma
door marleenvanh - Nov 18, 2020 om 13:31
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap het niet helemaal. Heeft u zelf nog steeds wel electriciteit van Eneco of hebben ze u afgesloten (en de buren niet of die ook?) En op wiens NAAM is het gesteld (ik krijg ook wel eens post voor 106A, maar dan staat wel de juiste naam erop, dus breng ik het even naar de buren). Die buren hadden het gewoon moeten betalen lijkt mij. Spreekt u niet met uw buren of zijn zij met onbekende bestemming vertrokken? Hoe dan ook: ik voel een BELBUS aankomen. Want dit soort organisaties is meestal doof en blind.

marita5
door marita5 - Nov 18, 2020 om 13:33
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@chaplain ,

Controleert iemand de energiemarkt?

Het Nederlandse ministerie van Economische Zaken houdt de leveranciers in het oog. De ACM (Autoriteit Consument en Markt) adviseert de minister en houdt het dagelijkse reilen en zeilen van de markt in de hand. Zij kunnen in sommige gevallen sancties opleggen. Als je meent dat een energieaanbieder oneerlijk handelt of als jou onrecht werd aangedaan, dan kan je dat aan het ACM melden.

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 18, 2020 om 13:36
88 Antwoorden / 2 Vragen

Zou even contact opnemen met je buurvrouw en vragen , toen ze nog Eneco had , wat haar klantnummer is , en vergelijk dan die met jou klantnummer . Als op de eindafrekening die jij gekregen hebt het klantnummer van je buurvrouw staat , dan zit Eneco fout . Maar buiten dat , hoezo eindafrekening als jij zelf nog bij Eneco zit ? Dat kan toch niet !