Jo
door Joke Westbroek Sep 10, 2022 om 10:42
Huishouden & energie

ENECO verhoogt maandbedrag zelf zonder toestemming

Wat schetst mijn verbazing,van de week heeft ENECO zelf (zonder mijn toestemming) het maandelijkse termijnbedrag van de enegierekening automatisch verhoogd tot het maximum bedrag.
Ja, zonder mijn toestemming.
Wij betaalden eerst 90 euro, toen 120, toen 150, daarna hebben wij het zelf verhoogd naar 200 euro omdat wij ruim 600 euro moesten bijbetalen. Het adviesbedrag was 309. maar dat bedrag wilden wij momenteel niet betalen. Wij gaan iedere maand een bedrag opzij leggen en betalen daarvan de rekening.
Het is een advies.
Maar vorige week hebben zij zonder mijn toestemming het bedrag verhoogd naar 309 euro.
Wij konden het bedrag ook niet aanpassen naar 200 euro. Het minimumbedrag wat wij konden instellen is 247 euro.
Zij mogen toch niet zonder mijn toestemming dit zo maar doen.
Ik ben woedend

12967 19 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 10, 2022 om 10:51
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Als het voorschot dermate laag is dat u op het eind flink moet bijbetalen, hoe kan Eneco nu ruiken dat u dat geld daadwerkelijk apart heeft gezeg en zij niet moeten wachten op hun geld? Vele mensen zullen en kunnen in de problemen gaan komen als ze flink moeten bijbetalen. Om dat te voorkomen zal je zo dicht mogelijk bij je verbruik je voorschot moeten betalen. Dus het verbruik van afgelopen jaar tegen de prijzen van nu delen door 12. Dan kunt u heel boos worden, maar dat is wel normaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2022 om 10:56
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is wel iets dat men dan zelf kan en mag bepalen en men bij ENECO uitsluitend een advies zou mogen geven!

ne
door neodutchio Sep 10, 2022 om 11:06
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Een advies van €309,- per maand om te voorkomen dat je moet bijbetalen wil niet zeggen dat je als klant kan bepalen om maar €200,- te doen om na 12 maanden €1.308,- te moeten bijbetalen. En dan de klant op de blauwe ogen geloven dat dat geld apart staat en niet gebruikt word voor de kappote wasmachine of erger, een vakantie.
Er zit een marge in, maar Essent (en elke andere energie aanbieder) is niet zo dom om de klant in de schulden te laten komen. Daarnaast heeft Essent ook geld nodig om energie in te kopen. De kosten bij hun lopen ook 12 maanden per jaar door.

MBOG
door MBOG Sep 15, 2022 om 19:06
1 Antwoorden / Vragen

Hoe kan Eneco ruiken ?? ehhh... communiceren ?

ne
door neodutchio Sep 15, 2022 om 20:11
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Eneco kan het wel vragen, maar niet controleren. Dus om te voorkomen dat klanten zeggen dat ze sparen en het niet doen willen ze op voorhand graag hun geld hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2022 om 10:55
16860 Antwoorden / 202 Vragen

U bent, vrees ik, niet de enige en ook niet de eerste die hier een soortgelijk probleem meldt.
Juridisch gezien lijkt het mkij dat men bij ENECO in gebreke is om de voorwaarden in de met u gesloten overeenkomst ma te leven. U kunt daarom een in gebreke stelling overwegen waarvoor ik u zo nadere info geef. U kunt ook de https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ inschakelen waar men wel zal vragen naar een voor u negatief antwoord op uw klacht bij Eneco https://www.eneco.nl/klantenservice/klacht-indienen/ waar in deze info ook de weg naar ge gescillencommissie wordt genoemd.
Dan: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en zie Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl   Zijdens ENECO mag men u uitsluitend informeren. Men mag niet eenzijdig handelen! P.s. Ga wel na of er in uw overeenkomst geen 'adder onder het gras zit'.

marita5
door marita5 - Sep 10, 2022 om 11:02
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Joke Westbroek ,

Mijn leverancier verhoogd zelf het termijnbedrag .

Soms stijgen de prijzen van energie sneller dan uw energieleverancier gedacht had. Dan kan uw leverancier het termijnbedrag tussendoor verhogen. U gaat dan per maand meer betalen.

Bent u het niet eens met de verhoging? Vraag uw energieleverancier om het termijnbedrag te verlagen naar het oude bedrag. Uiteindelijk betaalt u wel de energie die u gebruikt. Dus als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u bij de jaarafrekening meer bijbetalen.

Let op

De energie is op dit moment heel duur. Leveranciers spelen hierop in en verhogen daarom de termijnbedragen. Als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u veel geld betalen bij uw jaarafrekening. Voorkom problemen: betaal een termijnbedrag dat bij de huidige tarieven past of zet anders geld opzij. Lukt het u niet? Schakel tijdig schuldhulpverlening in. Zie onze pagina:

Mijn energieleverancier wil het termijnbedrag niet verlagen , wat moet ik doen ?

Wil uw energieleverancier het termijnbedrag niet verlagen? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 10, 2022 om 11:21
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Rechts boven kunt u in deze link een vraag aan Mijn Eneco stellen.

https://www.eneco.nl/klantenservice/nota-betalen/termijnbedrag/

sira
door sira - Sep 10, 2022 om 11:39
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Waar ik me veel bozer over maak, is dat de gasprijs in andere Europese landen veel lager is dan in Nederland. Op Zweden na heeft Nederland de hoogste gasprijs.

rj
door rjw Sep 10, 2022 om 13:46
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet niet individuele kosten met andere landen vergelijken. Je moet naar het totale plaatje kijken en dan hebben wij het hier echt niet slechter dan in andere Europese landen. In België zijn een paar dingen goedkoper maar belasting veel hoger en boodschappeb stukken duurder.

sira
door sira Sep 10, 2022 om 16:40
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Zouden we naar het totale plaatje kijken dan krijgen we een geheel ander beeld, want Nederland staat in de top 15 van de duurste landen in de wereld. Van onze buurlanden staat België op nr. 18 en Duitsland op nr. 29.
Natuurlijk staan er ook Europese landen op die nog duurder zijn, maar ook die veel goedkoper zijn. Die nog duurdere landen zijn toch mijn keuze niet om naar toe te verhuizen.

rj
door rjw Sep 15, 2022 om 20:51
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Dan maar naar Duitsland verhuizen. En er dan achter komen dat het allemaal niet zo geweldig is daar. Sommige dingen zijn daar goedkoper omdat het gemiddelde salaris een stuk lager is dan hier.

sira
door sira Sep 15, 2022 om 21:00
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dan maar naar Duitsland verhuizen. En er dan achter komen dat het allemaal niet zo geweldig is daar.

Dat zal dan vast de reden zijn dat er meer mensen vertrekken (in mijn directe omgeving al 4 gezinnen), weliswaar, vertrekken ze niet naar Duitsland, maar wel naar o.a. Spanje. Dat is overigens mijn doel ook.

Gr
door Grunn1 - Sep 10, 2022 om 12:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Grappig bij Essent hebben ze bij juist het tegenovergestelde gedaan. Afgelopen week de jaarafrekening gekregen en hebben ze mijn voorschot ongevraagd verlaagd van 130 euro naar 80 euro per maand en heb hem zelf maar weer terug gezet.

Ja tuurlijk mogen zij voorschotten zelf aanpassen op basis van uw verbruik en de geldende tarieven. Je neemt iets van hen af en als ze zien dat jouw jaarverbruik keer jouw tarief hoger is dan je voorschotten dan betaal je te weinig.
Beter het juiste voorschot betalen dan te weinig en ook al zet je zelf maandelijks wat opzij (verhoog dan gewoon je voorschot kan je er ook niks anders mee doen) mocht je geld tekort komen blijf je met een schuld zitten.

pi
door piet limburg Sep 13, 2022 om 00:17
232 Antwoorden / 15 Vragen

Wat ik grappig vindt is dat Essent nooit bij mij het voorschot wijzigt.
Ook eerst 90..daarna 100.....120 en nu 150.
Nu vragen ze ineens om mijn voorschot te verhogen naar 526 euro.
Geen probleem......alleen heb ik dan niet meer voldoende om de huur te betalen en niets meer om eten.
Dus laat ik het op 150 euro en bezuinig waar het kan.
Dat ze het voorschot zonder toestemming ,,verhogen" lijkt me onwaarschijnlijk.

va
door vanlotjegetikt - Sep 10, 2022 om 13:19
809 Antwoorden / Vragen

Als iedereen ondanks goede adviezen zelf de voorschotten naar beneden gaan bij stellen  rollen de energie leveranciers vanzelf om vanwege het ontbreken van liquide middelen.
En dan zijn we iets verder van huis.
Wat betreft het ongevraagd aanpassen, kijk uw contract eens na. Variabel in prijs of voor 3 jaar vast??

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2022 om 14:12
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich geen onjuiste gedachte. Zij het dat ik ENECO niet zo snel zie omvallen. Ook zou er pas een probleem zijn indien de afrekening toch hoger is dan verwacht en men niet kan betalen.

rj
door rjw - Sep 10, 2022 om 13:47
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Eneco geeft bij mij overigens het advies om het voorschot van 135 naar 10 euro per maand te verlagen omdat de verwachting is dat ik een paar honderd euro terug krijg.

va
door vanlotjegetikt Sep 10, 2022 om 15:57
809 Antwoorden / Vragen

Dat houdt in dat u nog op een oud contract draait. Ik moet mijn voorschot verlagen naar €10. Maar het eind van dit jaar mag ik mijn voorschot verhogen naar €310,- . Gezien de lage rentestand laat ik het maar zoals het nu is.

rj
door rjw Sep 15, 2022 om 20:52
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, mijn oude contract is vorig jaar september verlopen. Toen vergeten om het opnieuw vast te zetten voor een paar jaar (toen dacht ik nog dat het los zou lopen met de tarieven). Dus ik ben op zich wel verbaasd waarom ik nog steeds lage tarieven heb terwijl ik een variabel contract heb. De stijging zal nog wel komen. Wat ik wel heb gedaan is flink besparen op energieverbruik. Nieuwe koelkast, thermostaat optimaal ingesteld (dat scheelt echt veel!) en iets kouder douchen (30 graden ipv 37 graden). Die kleine aanpassingen zijn goed zichtbaar in de verbruiksapp.

Iv
door Ivo W - Sep 12, 2022 om 06:59
729 Antwoorden / Vragen

In de voorwaarden van bijna elk energiecontract staat dat een maandelijks voorschotbedrag rekenen wat past bij 1/12e deel van uw standaard jaarverbruik en de actuele tarieven.

Wanneer er op jaarbasis geen sterke veranderingen zijn in het verbruik en de tarieven omhoog gaan, mag volgens de algemene voorwaarden een energieleverancier het voorschot dus simpelweg verhogen. En ja, het weer ver naar beneden bijstellen mogen ze dan ook weigeren!

Alléén wanneer u aannemelijk kunt maken dat door veranderingen aan uw woning (isolatie, zonnepanelen en dergelijke) of aan uw situatie (na scheiding ineens alleenwonend ipv gezin van 4) het verbruik flink daalt is ook het weer naar beneden bijstellen van het voorschot een recht.

rudilobo
door rudilobo Sep 16, 2022 om 16:52
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dat deed men in mei dus naar 25 euro en nu verhogen ze het naar 150 euro. Ben veel buiten de deur stook weinig en elektriciteit is ook laag. Wijzigingen is een probleem of ik moet een uurtje wachten op een telefoon verbinding

mo
door mof - Sep 12, 2022 om 11:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het aangaan van uw contract met eneco heeft u toestemming gegeven. Het gebeurt dus wel degelijk met uw instemming.

Au
door Augje - Sep 12, 2022 om 12:42
5 Antwoorden / Vragen

Ik zie het probleem niet zo. U was toch al van plan het geld apart te zetten.
Ik heb zelf mijn termijnbedrag bij Eneco flink verhoogd, net als afgelopen jaar. Zo hoef ik het niet zelf opzij te zetten, en het telt niet mee voor de belasting. Wat ik teveel betaal krijg ik straks gewoon weer terug. (Tenzij Eneco omvalt, maar dat verwacht ik niet van zo'n grote energieleverancier.)

ma
door mariodonna - Sep 12, 2022 om 13:29
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees hier van die snuggere reacties, dat mensen anders in de schulden komen! Wat een larie, of het nu links om of rechts om gaat, schulden blijven. Als je de voorchotnota niet kunt betalen en die wel wordt ingehouden dan betalen mensen andere rekeningen niet!

ne
door neodutchio Sep 14, 2022 om 12:07
5156 Antwoorden / 12 Vragen

bij elke maand €100 te kort komen kan makkelijker op ingegrepen worden dan als achteraf ineens met een schuld zit van €1.200,-.

koekeloer
door koekeloer - Sep 12, 2022 om 14:02
562 Antwoorden / 18 Vragen

Het zou veel beter zijn om ipv een voorschot elke maand een afrekening van die maand te krijgen. Met de slimme meter kan dat en dan voorkom je ook het probleem dat jij enorm veel voorschot hebt betaald en dat dan de maatschappij failliet gaat (dan ben je je voorschot kwijt en moet je alsnog alles aan de opvolger betalen). In de zomer betaal je minder dan in de de winter over het algemeen.

panter22
door panter22 Sep 12, 2022 om 14:39
6599 Antwoorden / Vragen

In de zomer een paar tientjes betalen en in de winter een paar duizend euro?
Om de kosten te spreiden betaal je elke maand een voorschot.

koekeloer
door koekeloer Sep 14, 2022 om 11:31
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dat lost toch het probleem bij failiet bedrijf helemaal niet op.

He
door Helen 66 - Sep 12, 2022 om 15:15
119 Antwoorden / Vragen

Heeft u de voorwaarden van uw overeenkomst met Eneco erop na gelezen? als dit er NIET in staat, zou ik eens contact op nemen met het Jurisch Loket. De energieleveranciers vrezen dat mensen hun eindafrekening niet kunnen betalen als ze het maandbedrag te laag hebben vastgesteld en wie is dan de dupe? De Oveheid is in gesprek met energieleveranciers om mensen niet af te sluiten komende winter. Heeft u energietoeslag aaangevraagd? Zit u (net)boven de grens met uw inkomen, dan heeft u pech, net als zovelen. U kunt dus Of meer gaan betaken per maand Of met schulden blijven zitten bij de eindafrekening en dan om een betalingsregeling vragen. Heeeeel Misschien komt de Overheid VOLGEND jaar met een stukje compensatie voor de middeninkomens, maar ik zou daar maar niet op rekenen. Beter is te bezuinigen op andere zaken en te betalen. 247 euro per maand valt nog mee, maar ik ken uw andere vaste lasten natuurlijk niet,.

MBOG
door MBOG - Sep 15, 2022 om 18:48
1 Antwoorden / Vragen

Eneco heeft nu blijkbaar het recht om middels automatische incasso te vragen wat ze willen. Het voorschot bijstellen kan nu alleen maar volgens de regels van Eneco ???. Het lijkt erop dat Eneco nu je bankrekening beheerd...

Gr
door Grunn1 Sep 16, 2022 om 10:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Eneco beheerd je bankrekening niet maar "verkoopt" jou gas en stroom en daar heb je een contract voor afgesloten. Ze verkopen jou dit op basis van een voorschot van je jaarverbruik.
Volgens jouw beredeneren leveren ze iets waar je niet voor betaald en moeten ze maar hopen dat ze bij de jaarafrekening het resterende bedrag gaan krijgen. Zo werkt het niet.

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2022 om 20:17
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Storneren en uw bedragkeuze overmaken, + sparen voor de klap straks.

rudilobo
door rudilobo - Sep 16, 2022 om 16:45
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dat probleem heb ik ook kreeg in juni nog 350 euro terug. Ja zuinige apparaten in huis nu. Men wil toen nog gaan zakken met het maandelijkse bedrag,zei nee. Nu moet ik 25% meer gaan betalen. Over het nu te veel betaalde kan ik daar nog rente over gaan vragen. Iets voor KASSA om na te kijken.