piraterij
door piraterij Jan 4, 2012 om 16:38
Voeding & gezondheid

HALLO, GOEDE MORGEN, :D

Wat best apart is in Nederland is dat Nederlanders over het algemeen wantrouwen. In de stad waar ik woon wordt er minder gedag gezegd dan in het dorp waar mijn ouders wonen, in de stad zeg je gedag tegen bekenden in het dorp begroet je iedereen die je tegen komt.

Als je wild vreemden in een stad begroet krijg je vaak heel onverwachtse reacties ik heb het geprobeerd in de vond, sommige liepen hard door dachten meteen dat ze beroofd werden, anderen negeerde je of kijken je aan alsof je van een andere planeet komt en gelukkig waren er mensen die het begrepen.

de mensen die dachten dat ik van een andere planeet af kom hebben naar meerdere keren hallo te zeggen het toch begrepen en begroeten me nu elke dag.

Het is heel makkelijk om positief te denken, het enige is dat mensen het soms even vergeten hoe het ook alweer weer moet, lach gewoon dan krijg je al meer aandacht, zeg Goede morgen tegen de buurman, en begroet mensen op straat.

Het is zo fijn om even een hallo te krijgen, of even tijd te nemen voor een ander, net als het dringen in de trein waarom? als we met zijn alle de trein inlopen voor de mensen eruit zijn, verspillen wij meer tijd dan even op elkaar te wachten. Het is zo makkelijk om je niet te haasten door op tijd van huis te vertrekken. En niet boos op iemand te worden omdat jij stress hebt, alles begint bij jezelf.

5343 44 Rapporteer

pauls0
door pauls0 - Jan 4, 2012 om 19:53
149 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben helemaal mee eens. Momenteel leven wij in een vreemde maatschappij, waarin wij anoniem in voort bewegen.
Tegenwoordig hebben we elkaar niet meer nodig, financieel zijn wij onafhankelijk, dus dan hebben wij geen oog meer voor onze medemens.
Het zou sierlijk zijn als mensen elkaar meer aanspreken....

marjon1
door marjon1 - Jan 4, 2012 om 20:10
284 Antwoorden / 3 Vragen

Geweldig positief verhaal, en helemaal waar. Merk het zelf dagelijks want ik hou er ook van om mensen te groeten en een deur open te houden.

Had het laatst nog, ik loop een supermarkt in en er staat een oudere man bij zijn fiets een beetje gebukt met in zijn handen een kuipje boter en bakje slagroom, helemaal kapot. Had hij laten vallen dus heel zijn handen smerig.
Ik zeg nog iets tegen hem in het voorbijgaan en loop door maar denk ineens, ja, die moet zo naar huis met zijn vieze handen. Dus ik terug met papieren zakdoekjes en hem die gegeven. En blij dat die man was. Dan denk ik, een gebaar van niks en zoveel dankbaarheid. Wat kan het toch prettig zijn met een beetje meer oog voor elkaar.

Alleen dat laatste, alles begint bij jezelf.
Dat doet mij dan weer even denken aan de mensen die met zinloos geweld te maken krijgen. Dat begint dan ik dit geval bij de dader, maar het slachoffer kan er niks aan doen en vaak ook niks tegen doen, en zo aardig zijn als hij wil maar dat levert hem ook nog klappen op

valerius-2
door valerius-2 - Jan 4, 2012 om 21:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb er ook geen moeite mee, ik maak zelf vaak een praatje met vreemde mensen , b.v. in de supermarkt of een andere winkel. Meestal wordt er vriendelijk op gereageert.

to
door tobenja - Jan 5, 2012 om 11:07
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe dit al jaren en jaren....sinds ik in de USA ben geweest begin jaren 90..dat
was daar gewoon normaal blijkbaar en ik snapte er niets van...was dit alleen
omdat ik een buitenlandse toerist was of waren die mensen gewoon maar aardig?

Na een paar jaren daar begon ik het zelfs gewoon te vinden en deed het ook daar
uit mijzelf en kreeg ALTIJD een "hello how are you" terug...Kennissen...familie en
vrienden zeiden dat dit gewoon voor op de tong lag bij hun en dat ze er gewoon
niets van meenden...Ik zei...nou dat is dan in ieder geval nog beter dan hier waar
je elkaar gewoon voorbij loopt....

Ik ben hier toen ook begonnen begin 2000 en zag dat mensen het wel leuk
vonden, ik begon gewoon ook aan de kassa met iedereen te praten als het druk
was en ook tegen de kassiere...die begonnen dan ook gewoon terug te praten
of zeiden..."dank je wel" als ik zei dat ze zo'n mooie oorbellen in houden of armband om hadden...voor oudere mensen even hun boodschappen op de band zetten bracht al een gesprek op gang en een lach...en weet je wat???

het kost helemaal NIETS!! maar de wereld wordt er wel een beetje vrolijker van
en dat is toch waar het om gaat, niet?

In ieder geval...Iedereen een fijne dag gewenst ondanks het slechte weer maar
de meesten hebben gelukkig nog een lekker warm huis...

mostertpot
door mostertpot - Jan 5, 2012 om 11:10
162 Antwoorden / 13 Vragen

Als we al gaan beginnen met aardig te zijn naar mensen waar we daadwerkelijk contact mee hebben, dan zouden we al verrast worden door de spontane reacties van vriendelijkheid.
Toen mijn echtgenote en ik 15 jaar geleden samen boodschappen gingen doen in winkels en de supermarkt, was zij verbaasd dat alle kassamedewerkers, verkopers en verkoopsters mij groeten, zelfs als ik niet bij hen stond. Tegen anderen zei men niets. Mijn vrouw had dezelfde gewoonte, als de meesten, door mensen achter de kassa's of verkoopmedewerkers, niet te groeten en alleen datgene te zeggen/vragen wat hoogst noodzakelijk was.
Ik legde haar uit dat ik altijd de mensen groet en even het 'ijs breek', met een kwinkslag, een losse opmerking over het uiterlijk (leuke bril, mooie oorbellen, aardig kapsel, enz), maar ook over een presentatie in de zaak, of wat dan ook. Mensen gaan je daardoor kennen en groeten al op voorhand als ze je zien. Zij is dit ook gaan doen en was verbaasd dat het zo simpel was.
Het gekke is dat deze vorm van respect, niet alleen de ontvanger een goed gevoel geeft, maar ook terug slaat op jezelf. Soms is alleen even een glimlach over en weer al voldoende om ook over en weer een goed gevoel te krijgen.
Als je hiervan de smaak te pakken heb is het ook prettig om het gedrag mee op straat te nemen, of in de rij bij een kassa. Gewoon even aardig zijn naar een ander. Het verijkt je leven! En wellicht kunnen een aantal mensen hier op het forum er ook eens iets mee: aardig zijn naar elkaar.
Mooie toppic in het nieuwe jaar, beste piraterij!

pi
door pieter jacobus - Jan 5, 2012 om 11:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen zeggen, vriendelijk zijn of iemand van dienst zijn kost toch geen moeite? Als ik in de tram zit probeer ik, als het enigszins kan, op het achterste stoeltje te gaan zitten. Ik kan dan het perron achter de tram in de gaten houden. Hoe vaak komt het niet voor dat de tram voor je neus wegrijdt. in een voorkomend geval houd ik dan de achterste deuren open zodat de reiziger toch nog mee kan. En is het een oudere dame of heer dan zeg ik tegen hem of haar "rustig aan, de tram gaat echt niet weg voordat u bent ingestapt". De bestuurder merkt dan wel waarom de achterste deuren niet sluiten. Soit!

le
door lecram66 - Jan 5, 2012 om 11:24
7 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs was ik in de supermarkt en ik zag een klein oud hoogbejaard vrouwtje aan het stuntelen om iets van de bovenste plank te pakken waar ze net nie bij kon.

Zij zag me en vroeg of ik wilde helpen. Uiteraard zeg ik en ik maak van me handen een opstapje en zeg klauter maar naar boven. Ik zag haar even denken en toen barstte ze uit in een schaterlach met de mededeling dat ze daar toch echt te oud voor was.

Uiteraard heb ik daarna het produkt voor haar gepakt en al lachend bedankte ze me en wenstte me een goede dag.

Als het even kan haal ik altijd van dit soort fratsen uit en heb totnutoe alleen maar vriendelijke en lachende reacties gekregen

swiveltop
door swiveltop - Jan 5, 2012 om 11:45
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=piraterij schreef op woensdag 4 jan 2012, 16:38]Wat best apart is in Nederland is dat Nederlanders over het algemeen wantrouwen.

Zo apart is dat niet.

Lees de kranten er maar op na om te lezen wat er allemaal gebeurt,vooral in de grote steden.

Positief denken,prima ben ik met je eens,maar verwar dat niet met naïef denken,altijd op je hoede blijven.

Wat betreft groeten en een praatje maken;als het zo uitkomt als ik een bekende tref,dan is het leuk,maar een praatje met een wildvreemde maken;dan moet het naar aanleiding van een gebeurtenis op dat moment zijn maar anders heb ik daar geen behoefte aan,ik doe liever iets dan dat ik er over sta te praten.

swiveltop
door swiveltop - Jan 5, 2012 om 11:54
12 Antwoorden / 1 Vragen

Dit trouwens ook nog even,lees dit maar eens:

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/02/geestelijk-leven/gelovigen-vinden-atheisten-onbetrouwbaar.xml

Misschien dat nu duidelijk wordt waarom ik niet zoveel zin heb om te staan praten met een wildvreemde over koetjes en kalfjes.

Voor de duidelijkheid,ik ben een atheïst.

mostertpot
door mostertpot - Jan 5, 2012 om 12:00
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=swiveltop schreef op donderdag 5 jan 2012, 11:54]Dit trouwens ook nog even,lees dit maar eens:

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/02/geestelijk-leven/gelovigen-vinden-atheisten-onbetrouwbaar.xml

Misschien dat nu duidelijk wordt waarom ik niet zoveel zin heb om te staan praten met een wildvreemde over koetjes en kalfjes.

Voor de duidelijkheid,ik ben een atheïst.

Ook ik was atheïst; tot ik mij realiseerde dat ik daarmee net zo bekrompen en star was als die gelovigen die ik juist dat verweet. Door mij open te stellen, creëer ik nu meer kansen tot een dialoog, dan voorheen en merk ik ook dat anderen ruimdenkender durven zijn. Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf! Ja, en er zijn er altijd die onbereikbaar zijn, nou en? Aan jou heeft het dan niet gelegen en is het hun probleem.

eenigma
door eenigma - Jan 5, 2012 om 12:00
252 Antwoorden / 14 Vragen

Leuk te lezen dat zoveel anderen ook heel bewust gewoon een beetje aardig zijn ;-) Allerlei onderzoek wijst uit dat aardig zijn niet alleen goed is voor de anderen tegen wie je aardig bent maar ook voor jezelf want aardige mensen zijn gelukkiger mensen.

Het boek "Aardig zijn, het beste medicijn", van David Hamilton zegt erover:

“Aardig zijn maakt je gelukkiger, het verlicht depressies verbetert relaties. Het is goed voor je hart en je afweersysteem en onderzoeken tonen zelfs aan dat je er langer door leeft. Ontdekkingen rond de “compassiezenuw”(de nervus vagus) wijzen erop dat medeleven een veel grotere rol speelt bij het behouden van een goede gezondheid, omdat het ontstekingsreacties vermindert die betrokken zijn bij vele ziekten, waaronder hartaandoeningen en kanker.

De kwaliteit van onze relaties en ons hele leven wordt verbeterd door aardig te zijn, medeleven en dankbaarheid en vergevingsgezindheid te tonen.

Een simpele groet doet goed!

Waar ik woon herken je altijd degene die niet van het (tuin) dorp komen want als je die op straat groet kijken ze je verschrikt aan met een blik van wat moet die van me, die is zeker gek, of gevaarlijk. Ze leren het wel maar de "dorpelingen" vinden het heel normaal een ieder die ze tegenkomen te groeten en/of even een persoonlijke opmerking te maken. Dat kan zijn van "koud he?!" en "lekker weertje he ;-)" tot een complimentje over kleding en dergelijke of een hoe gaat het met jou?

Ook ik vind het leuk wildvreemden zomaar een complimentje te maken over die oorbellen, of een haarspeld, de mooie krullen van het kindje, wie wil vind altijd wel iets aardigs om te zeggen. Je denkt dat op zo een moment maar we hebben afgeleerd om dit dan hardop te zeggen terwijl de reacties altijd positief zijn.

Wie wil testen hoe vriendelijk hij/zij zelf is Vriendelijkheidstest ;-)

Ik geloof dat iedere daad, elk woord van een mens een steentje in de vijver van het leven is. Zo een steentje maakt kringen in de vijver van het leven en raakt anderen en andere kringen aan en wordt in die opgenomen, je weet niet waar het eindigt of wat het uiteindelijke resultaat zal zijn, je ziet hooguit de eerste paar kringen die jouw steentje heeft gemaakt. Vriendelijke woorden kunnen balsem voor de ziel zijn, een beetje vriendelijke aandacht kan tot grote veranderingen leiden in een mensenleven, het is zo gemakkelijk te geven terwijl het ook nog eens een geschenk is dat blijft geven ;-)

ni
door nico1096 - Jan 5, 2012 om 12:01
10 Antwoorden / 5 Vragen

Een paar jaar geleden kwam ik maandelijks in Leiden.
Daar heb je de Haarlemmerstraat, zo'n lange winkelstraat, ca. 400 m lang, druk.

Ik heb toen een truukje uitgehaald, terwijl ik de straat van begin tot eind liep.
En later terug.

De eerste keer HEEN:
- nors
- recht vooruit kijkend
- jaskraag en schouders omhoog
- handen in de jaszak
- in het midden vd straat

De tweede keer TERUG:
- met glimlach op het gezicht
- om me heen kijkend
- jas over m'n schouder
- enigszins nonchalant lopend
- aan de rechterkant (zoals het betaamt ;)

Wat een verschil in reacties van de mede-voetgangers!!!!!!!!!!!

Op de heenweg helemaal nix.
Nada, noppes.

Maar op de terugweg van diverse mensen een reactie gehad.
Anderen glimlachten ook terug.
Of we begonnen een gesprekje.
Bij een etalage.
Zomaar.

Goh, wat voelde ik me daarna beter zeg!

Zo zie je maar:
WAT JE GEEFT KRIJG JE TERUG!

Probeer het ook maar eens uit!

paolacastoro
door paolacastoro - Jan 5, 2012 om 12:15
13 Antwoorden / 1 Vragen

[edit redactie]

Drie maanden kreeg ik een (levenslange) ban op deze website. Zodra ik mij weer zou aanmelden zou ik er direct van afgedonderd worden. Want ik zogenaamd twee accounts volgens [edit redactie]!

De levenslange ban blijkt je gemakkelijk te omzeilen. Zit alweer dagen op deze website en de redactie heeft niets door. Yes!

[edit redactie]

Ik verwijder mij nu zelf uit het bestand.

[edit redactie]

Het gaat jullie goed!

Tschüß!!

Paola

marjon1
door marjon1 - Jan 5, 2012 om 12:21
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=swiveltop schreef op donderdag 5 jan 2012, 11:54]Dit trouwens ook nog even,lees dit maar eens:

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/02/geestelijk-leven/gelovigen-vinden-atheisten-onbetrouwbaar.xml

Misschien dat nu duidelijk wordt waarom ik niet zoveel zin heb om te staan praten met een wildvreemde over koetjes en kalfjes.

Voor de duidelijkheid,ik ben een atheïst.

Deze begrijp ik even niet.
Ik heb al veel praatjes gemaakt maar die gingen nog nooit over het geloof.
Het is toch niet zo dat je direct aan iedereen die je tegenkomt moet vertellen dat je atheïst bent voordat je gewoon een vriendelijk praatje begint.

swiveltop
door swiveltop - Jan 5, 2012 om 12:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mostertpot schreef op donderdag 5 jan 2012, 12:00]

Ook ik was atheïst; tot ik mij realiseerde dat ik daarmee net zo bekrompen en star was als die gelovigen die ik juist dat verweet. Door mij open te stellen, creëer ik nu meer kansen tot een dialoog, dan voorheen en merk ik ook dat anderen ruimdenkender durven zijn. Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf! Ja, en er zijn er altijd die onbereikbaar zijn, nou en? Aan jou heeft het dan niet gelegen en is het hun probleem.

@mostertpot;

mooi voor jou dat jij je daar goed bij voelt,maar een dialoog met mij zal er dus niet komen,het onderwerp geloof is bij mij niet bespreekbaar.
Ik respecteer de gelovigen en loop ze nooit in de weg.
Andersom had ik ook graag wat meer respect gezien,maar dat kan helaas niet,want ondanks een sticker bij mijn deurbel met daarop:"NEE,geen geloofsovertuigers",wordt er toch steeds weer aangebeld met de mededeling dat ze het woord van God komen brengen,en ondanks een NEE-sticker voor ongeadresseerde reklame op mijn brievenbus komt er elk jaar iemand post brengen die snel ter plekke mijn adres,zonder mijn naam,op de enveloppe schrijft met daarin een uitnodiging uit de bron van Christus.

Dus nee,geen discussie met jou,over het geloof.

Aan de andere reageerders hier;natuurlijk ben ik het met jullie allen eens dat je aardig moet zijn voor de medemens.
Wat dat betreft hoef ik mijzelf niet te verdedigen,ik weet dat ik aardig ben voor de medemens.
Het gaat niet zo zeer om wat je zegt tegen de medemens,maar wat je doet voor de medemens,de medemens die hulp nodig heeft.

Tot slot,@Marjon1;quote van jou:

" Deze begrijp ik even niet.
Ik heb al veel praatjes gemaakt maar die gingen nog nooit over het geloof.
Het is toch niet zo dat je direct aan iedereen die je tegenkomt moet vertellen dat je atheïst bent voordat je gewoon een vriendelijk praatje begint. "

Marjon;het gaat om de achterliggende gedachte,lees de link nog maar eens opnieuw,laat het op je inwerken.
Helaas,ik ga het niet uitleggen.

Beste mensen,leven en laten leven,gelovig of niet gelovig,hier sluit ik mee af :-)

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 5, 2012 om 12:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon in een dorp maar zeg echt niet iedereen zomaar gedag hoor :-)

Wel merk ik heel duidelijk het verschil met de grote stad (den haag) voor wat bv betreft de behandeling in winkels en het verkeer.

Ik persoonlijk zou nooit meer in een grote stad willen wonen.

marjon1
door marjon1 - Jan 5, 2012 om 13:00
284 Antwoorden / 3 Vragen

Marjon;het gaat om de achterliggende gedachte,lees de link nog maar eens opnieuw,laat het op je inwerken.
Helaas,ik ga het niet uitleggen.

Beste swiveltop, mocht je het nog lezen.
Ik krijg na het lezen het gevoel dat je hiermee wilt zeggen dat je als atheïst bijna wantrouwend tegenover iedereen moet staan omdat de meeste mensen wel gelovig zijn en ze jou dus toch wel bekijken als minderwaardig en onbetrouwbaar.
In het dagelijks leven heb ik nog niks meegemaakt wat hier op wijst.Ik denk dat als er zo'n onderzoek in Nederland zou plaatsvinden, het wel mee zal vallen.

de eelco
door de eelco - Jan 5, 2012 om 13:07
607 Antwoorden / 92 Vragen

wat heeft dit met consumentenzaken temaken???????????

mostertpot
door mostertpot - Jan 5, 2012 om 13:12
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=swiveltop schreef op donderdag 5 jan 2012, 12:42][quote=mostertpot schreef op donderdag 5 jan 2012, 12:00]

Ook ik was atheïst; tot ik mij realiseerde dat ik daarmee net zo bekrompen en star was als die gelovigen die ik juist dat verweet. Door mij open te stellen, creëer ik nu meer kansen tot een dialoog, dan voorheen en merk ik ook dat anderen ruimdenkender durven zijn. Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf! Ja, en er zijn er altijd die onbereikbaar zijn, nou en? Aan jou heeft het dan niet gelegen en is het hun probleem.

@mostertpot;

mooi voor jou dat jij je daar goed bij voelt,maar een dialoog met mij zal er dus niet komen,het onderwerp geloof is bij mij niet bespreekbaar.
Ik respecteer de gelovigen en loop ze nooit in de weg.
Andersom had ik ook graag wat meer respect gezien,maar dat kan helaas niet,want ondanks een sticker bij mijn deurbel met daarop:"NEE,geen geloofsovertuigers",wordt er toch steeds weer aangebeld met de mededeling dat ze het woord van God komen brengen,en ondanks een NEE-sticker voor ongeadresseerde reklame op mijn brievenbus komt er elk jaar iemand post brengen die snel ter plekke mijn adres,zonder mijn naam,op de enveloppe schrijft met daarin een uitnodiging uit de bron van Christus.

Dus nee,geen discussie met jou,over het geloof.

Aan de andere reageerders hier;natuurlijk ben ik het met jullie allen eens dat je aardig moet zijn voor de medemens.
Wat dat betreft hoef ik mijzelf niet te verdedigen,ik weet dat ik aardig ben voor de medemens.
Het gaat niet zo zeer om wat je zegt tegen de medemens,maar wat je doet voor de medemens,de medemens die hulp nodig heeft.

Tot slot,@Marjon1;quote van jou:

" Deze begrijp ik even niet.
Ik heb al veel praatjes gemaakt maar die gingen nog nooit over het geloof.
Het is toch niet zo dat je direct aan iedereen die je tegenkomt moet vertellen dat je atheïst bent voordat je gewoon een vriendelijk praatje begint. "

Helaas,ik ga het niet uitleggen.

Beste mensen,leven en laten leven,gelovig of niet gelovig,hier sluit ik mee af :-)

Beste Swiveltop
Ik wil even een stukje uit je tekst er uitlichten: Marjon;....lees de link nog maar eens opnieuw,laat het op je inwerken.
Ik zou je diezelfde opmerking willen mee geven: lees nog eens wat ik schreef. Nergens schreef ik dat ik gelovig was of maar met je wilde discussieren over het geloof. We zitten daar wel op één lijn, wat ik aangaf was dat als je je net zo star op stelt, niet kan verwachten dat men je met open armen ontvangt. Zie wat je zelf schrijft: je geeft al aan dat er geen discussie mogelijk is. Verder generaliseer je wel heel erg door alle gelovigen over één kam te scheren met de blijkbaar blinde gelovigen die aan je deur of brievenbus komen. Ach, en als je echt van hen af wil, vraag ze dan binnen, kleed je uit en zeg hen zich ook uit te kleden, want dat je graag wil praten als iederen zich letterlijk en figuurlijk even bloot geeft. Zelf heb ik dat eens gedaan met een Jehovagetuige die zijn bloedmooie dochter altijd bij zich had. Ze waren erg snel weg en hebben nooit meer aangebeld, evenmin hun collega's. Het voordeel was dat ik niet boos werd, noch me ergerde en zij voorgoed de benen namen.
Je geeft verder aan dat je het niet kan uitleggen, ook daarmee sluit je je af van een ander. Blijkbaar heb je nog te weinig zelfvertrouwen om je woorden kracht bij te zetten. Nog een keer: Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Kijk niet hoe een ander moet veranderen, maar kijk eerst wat je zelf kan doen om tot overeenstemming te komen zonder iets van jezelf prijs te geven.

swiveltop
door swiveltop - Jan 5, 2012 om 13:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marjon1 schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:00]

Beste swiveltop, mocht je het nog lezen.
Ik krijg na het lezen het gevoel dat je hiermee wilt zeggen dat je als atheïst bijna wantrouwend tegenover iedereen moet staan omdat de meeste mensen wel gelovig zijn en ze jou dus toch wel bekijken als minderwaardig en onbetrouwbaar.
In het dagelijks leven heb ik nog niks meegemaakt wat hier op wijst.Ik denk dat als er zo'n onderzoek in Nederland zou plaatsvinden, het wel mee zal vallen.

@Marjon;nee,ik ben als atheïst zijnde niet wantrouwend tegenover iedereen.
Het is tegenovergesteld,zoals in de link te lezen valt.
Dus niet omdat ik dat vind,maar omdat het bewezen is.

Maar ik hou er nu echt over op,onderwerp gesloten.

Leven en laten leven :-)

swiveltop
door swiveltop - Jan 5, 2012 om 13:18
12 Antwoorden / 1 Vragen

@mostertpot;

ik hoef mijzelf niet te verdedigen,noch te verbeteren,ik ben een aardig en sociaal persoon,ik help mensen die hulp nodig hebben in plaats van te gaan zitten bidden.

Wat betreft geloof had ik al gezegd geen dialoog aan te gaan.
Onderwerp gesloten.

Leven en laten leven :-)

mostertpot
door mostertpot - Jan 5, 2012 om 13:41
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=swiveltop schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:18]@mostertpot;

ik hoef mijzelf niet te verdedigen,noch te verbeteren,ik ben een aardig en sociaal persoon,ik help mensen die hulp nodig hebben in plaats van te gaan zitten bidden.

Wat betreft geloof had ik al gezegd geen dialoog aan te gaan.
Onderwerp gesloten.

Leven en laten leven :-)

Misschien lezen en voor laten lezen? Zodat je begrijpt wat er staat. Verder consquent zijn als je zegt dat je stopt, ook echt stoppen en niet opnieuw weer beginnen, slecht voor je hart. Het ging hier er juist over dat het zo verhelderend is als je aardig voor elkaar bent ;)

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2012 om 13:58
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Vriendelijk zijn kost niets; behulpzaam zijn bij iets wat je ziet "misgaan" kost ook niets; zelfs op de KASSA site waar ik probeer een goed antwoord te geven en dan een klein beetje off topic vraag of die persoon weer beter is na een operatie (wat die persoon dus zelf uiteraard heeft verteld) dat mag van veel forumleden niet, want dan ouweneel ik
en is vriendelijkheid hier niet toegestaan. Alleen clean reageren, dat mag. Ik doe daar mijn best voor, echt, maar moet dit wel afleren! om heel kort een aardig woord bij iemand te plaatsen.

eenigma
door eenigma - Jan 5, 2012 om 14:08
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mostertpot schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:12]
Beste Swiveltop
Ik wil even een stukje uit je tekst er uitlichten: Marjon;....lees de link nog maar eens opnieuw,laat het op je inwerken.
Ik zou je diezelfde opmerking willen mee geven: lees nog eens wat ik schreef. Nergens schreef ik dat ik gelovig was of maar met je wilde discussieren over het geloof. We zitten daar wel op één lijn, wat ik aangaf was dat als je je net zo star op stelt, niet kan verwachten dat men je met open armen ontvangt. Zie wat je zelf schrijft: je geeft al aan dat er geen discussie mogelijk is. Verder generaliseer je wel heel erg door alle gelovigen over één kam te scheren met de blijkbaar blinde gelovigen die aan je deur of brievenbus komen. Ach, en als je echt van hen af wil, vraag ze dan binnen, kleed je uit en zeg hen zich ook uit te kleden, want dat je graag wil praten als iederen zich letterlijk en figuurlijk even bloot geeft. Zelf heb ik dat eens gedaan met een Jehovagetuige die zijn bloedmooie dochter altijd bij zich had. Ze waren erg snel weg en hebben nooit meer aangebeld, evenmin hun collega's. Het voordeel was dat ik niet boos werd, noch me ergerde en zij voorgoed de benen namen.
Je geeft verder aan dat je het niet kan uitleggen, ook daarmee sluit je je af van een ander. Blijkbaar heb je nog te weinig zelfvertrouwen om je woorden kracht bij te zetten. Nog een keer: Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Kijk niet hoe een ander moet veranderen, maar kijk eerst wat je zelf kan doen om tot overeenstemming te komen zonder iets van jezelf prijs te geven.

Woehahahahaha ROFLOL, veegt zich de tranen van het lachen uit de ogen en heft een vermanend vingertje............. Ffffffffoei toch mostertpot :-D Als hartstikke gelovige in een ernstig atheïstische familie leer je vanzelf wel dat al die generalisaties zoals ook swivelpot ze hanteert lekker overzichtelijk zijn en de wereld fijn in hokjes in te delen maakt maar dat diezelfde wereld er niet mooier, fijner en of gezelliger door wordt. Het is natuurlijk heerlijk voor iemand als swivelpot dat er een of ander flut onderzoekje bestaat dat zijn "gelijk bewijst" dat àl die gelovigen in hun hart neerkijken op àlle atheïsten ;-)

Persoonlijk gun ik een ieder zijn geloof ook als het in onbelangrijke en nietszeggende onderzoekjes is, we hebben allemaal zo onze behoefte aan zekerheden en bevestiging dat onze overtuigingen, meningen en visies correct, juist of de beste zijn. Voor sommigen is het heel belangrijk dat hun overtuigingen absolute zekerheden zijn, het zegt dan meer over die mens dan over diens overtuigingen cq geloof.

Voor wie het zich nog herinnert en voor wie het nog niet kent even lachen met Van Kooten en de Bie als de Positivo's Onze God is de beste Jawel en de mijne is ook wereldkampioen, allemaal een zaaaaaaaalig dagje nog ik ga even wat anders doen LOL

mostertpot
door mostertpot - Jan 5, 2012 om 14:12
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:58]Vriendelijk zijn kost niets; behulpzaam zijn bij iets wat je ziet "misgaan" kost ook niets; zelfs op de KASSA site waar ik probeer een goed antwoord te geven en dan een klein beetje off topic vraag of die persoon weer beter is na een operatie (wat die persoon dus zelf uiteraard heeft verteld) dat mag van veel forumleden niet, want dan ouweneel ik
en is vriendelijkheid hier niet toegestaan. Alleen clean reageren, dat mag. Ik doe daar mijn best voor, echt, maar moet dit wel afleren! om heel kort een aardig woord bij iemand te plaatsen.
Tenormin blijf ouwenelen a.u.b., blijf aardig en zelfs soms onaardig, 'clean' reageren is 'so boring'. We hakketakken hier wel eens, wat dan nog, zolang iemand maar een oplossing voor een probleem krijgt en anderen vermaakt worden.
[quote=de eelco schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:07]wat heeft dit met consumentenzaken temaken???????????
Het heeft veel met consumenten zaken te maken: hoe willen we behandeld worden, hoe willen we service krijgen? Hier wordt aangegeven dat door je aardiger op te stellen mensen je eerder tegemoet komen. Je kan scheldend een winkel binnen stappen, of vriendelijk, en vertellen dat je een probleem met een gekocht item hebt. Wie zal men sneller helpen denk je de eelco? Aardig zijn scoort. En zelfs als het hier niet thuis zou horen, blijkbaar raakt het voldoende forumleden en heeft het daarmee zijn status van 'toelaatbaar' bereikt.

ri
door rietveer - Jan 5, 2012 om 14:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Deze winter was ik heel lang bezoeker in het LUMC Leiden en het Rijnland Ziekenhuis.
Als ik in de lift kom zeg ik altijd: "goeiedag allemaal".
Het valt mij op dat in de liften van het LUMC Leiden bijna iedereen elkaar begroet, ook het verplegend personeel.
In het Rijnland Ziekenhuis Leiderdorp echter zegt bijna niemand iets. Het is een kleine moeite om even te groeten, het geeft een veel beter gevoel, want in een ziekenhuis kom je nu eenmaal niet voor de lol.

an
door ankhor - Jan 5, 2012 om 15:38
122 Antwoorden / 0 Vragen

Man dan moet ik de hele dag "hallo, hallo, hallo, hallo, hallo, hallo." zeggen.
Tevens wil ik dat contact niet, als ik het nodig heb dan spreek ik anderne wel aan,
maar in de stad iedereen groeten? Man geen beginnen aan. Teveel werk en te gevaarlijk soms.

marjon1
door marjon1 - Jan 5, 2012 om 15:38
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:58]Vriendelijk zijn kost niets; behulpzaam zijn bij iets wat je ziet "misgaan" kost ook niets; zelfs op de KASSA site waar ik probeer een goed antwoord te geven en dan een klein beetje off topic vraag of die persoon weer beter is na een operatie (wat die persoon dus zelf uiteraard heeft verteld) dat mag van veel forumleden niet, want dan ouweneel ik
en is vriendelijkheid hier niet toegestaan. Alleen clean reageren, dat mag. Ik doe daar mijn best voor, echt, maar moet dit wel afleren! om heel kort een aardig woord bij iemand te plaatsen.

Hoi tenormin,

Blijf jij maar gewoon jezelf hoor. Niet alle reacties op deze site zijn misschien even aardig maar af en toe lig ik toch echt in een deuk.
En zoals ze zeggen "een dag niet gelachen is een dag niet geleefd"
Dus, blijf er maar om lachen.

conny2
door conny2 - Jan 6, 2012 om 10:39
256 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo...!

ooparry
door ooparry - Jan 6, 2012 om 10:44
80 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=piraterij schreef op woensdag 4 jan 2012, 16:38]Wat best apart is in Nederland is dat Nederlanders over het algemeen wantrouwen. In de stad waar ik woon wordt er minder gedag gezegd dan in het dorp waar mijn ouders wonen, in de stad zeg je gedag tegen bekenden in het dorp begroet je iedereen die je tegen komt.

Als je wild vreemden in een stad begroet krijg je vaak heel onverwachtse reacties ik heb het geprobeerd in de vond, sommige liepen hard door dachten meteen dat ze beroofd werden, anderen negeerde je of kijken je aan alsof je van een andere planeet komt en gelukkig waren er mensen die het begrepen.

de mensen die dachten dat ik van een andere planeet af kom hebben naar meerdere keren hallo te zeggen het toch begrepen en begroeten me nu elke dag.

Het is heel makkelijk om positief te denken, het enige is dat mensen het soms even vergeten hoe het ook alweer weer moet, lach gewoon dan krijg je al meer aandacht, zeg Goede morgen tegen de buurman, en begroet mensen op straat.

Het is zo fijn om even een hallo te krijgen, of even tijd te nemen voor een ander, net als het dringen in de trein waarom? als we met zijn alle de trein inlopen voor de mensen eruit zijn, verspillen wij meer tijd dan even op elkaar te wachten. Het is zo makkelijk om je niet te haasten door op tijd van huis te vertrekken. En niet boos op iemand te worden omdat jij stress hebt, alles begint bij jezelf.

Dat van het dorp is niet helemaal waar. Ook in het dorp slaat het toe. Mensen die je al lang gedag zegt reageren op 'n gegeven moment niet meer. Ze hebben ook daar teveel haast. We moeten bedenken dat "oude" tijden niet meer terug komen en dat de individualisering blijft toenemen. Helaas!!

tenormin
door tenormin - Jan 6, 2012 om 11:10
16842 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=de eelco schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:07]wat heeft dit met consumentenzaken temaken???????????

dat zou je toch zelf moeten begrijpen, de eelco. Je stelt vragen en de forumleden geven je een antwoord. Proberen dus jou van dienst te zijn. Jij bent consument en vraagt hoe je lekker zelf frietjes kunt bakken en krijgt dan een helemboel suggesties. Aardig toch? Er zouden dat zeer strikte antwoorden kunnen komen in de trant van: géén frites eten; ongezond! En ben het volledig met TS eens (ik verval in herhaling: ik weet het): maar een vriendelijk woord doet de meeste mensen goed. Ik heb alleen één uitzondering moeten maken: "de hang-buitenlander" met de straatkrant, constant hallo, hoe gaat het enz. Gaf die man een keer geld en na boodschappen doen zag ik hem wegrijden in auto die de meeste van ons zich niet kunnen permitteren, dus die is van mijn "lijstje".

marjon1
door marjon1 - Jan 6, 2012 om 12:22
284 Antwoorden / 3 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 6 jan 2012,

Ik heb alleen één uitzondering moeten maken: "de hang-buitenlander" met de straatkrant, constant hallo, hoe gaat het enz. Gaf die man een keer geld en na boodschappen doen zag ik hem wegrijden in auto die de meeste van ons zich niet kunnen permitteren, dus die is van mijn "lijstje".

Ja tenormin, ik erger me niet vaak maar dat gaat mij ook echt te ver.
Al kom je 5 keer langs in 2 minuten dan is het 5 keer goedemorgen.
Bij mij in de buurt staat er één die echt heel boos kijkt als hij niks krijgt, hij pakt je je karretje bijna uit de hand. Echt heel irritant.
Laatst heeft hij bij mijn moeder (van 80!) lopen klagen dat hij bijna van niemand nog geld krijgt. Ach, zo zielig.
Ik hoop altijd dat hij er niet staat als ik naar de winkel moet en wil bijna omdraaien als het wel zo is.

mostertpot
door mostertpot - Jan 6, 2012 om 12:54
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 6 jan 2012, 10:39]Hallo...!

Ook goedenmiddag; sorry, het duurde even voor iemand terug groet, het is ook hier nog even wennen.

tenormin
door tenormin - Jan 6, 2012 om 12:59
16842 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mostertpot schreef op vrijdag 6 jan 2012, 12:54][quote=conny2 schreef op vrijdag 6 jan 2012, 10:39]Hallo...!

Ook goedenmiddag; sorry, het duurde even voor iemand terug groet, het is ook hier nog even wennen.

Haha, ik zou u wel eens tegen willen komen. Ik had ook het impuls om op conny2 te reageren, maar "durfde" dat weer niet.

eenigma
door eenigma - Jan 6, 2012 om 13:15
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 6 jan 2012, 12:59][quote=mostertpot schreef op vrijdag 6 jan 2012, 12:54][quote=conny2 schreef op vrijdag 6 jan 2012, 10:39]Hallo...!

Ook goedenmiddag; sorry, het duurde even voor iemand terug groet, het is ook hier nog even wennen.

Haha, ik zou u wel eens tegen willen komen. Ik had ook het impuls om op conny2 te reageren, maar "durfde" dat weer niet.

Een heel goedemiddag samen :-D wat heerlijk he dat het zonnetje nu schijnt na al die dagen regen en stormwind.............

@ooparry

Je zegt:
"Dat van het dorp is niet helemaal waar. Ook in het dorp slaat het toe. Mensen die je al lang gedag zegt reageren op 'n gegeven moment niet meer. Ze hebben ook daar teveel haast. We moeten bedenken dat "oude" tijden niet meer terug komen en dat de individualisering blijft toenemen. Helaas!!"

Dat ben ik dus niet met je eens,wij als samenleving besluiten met z'n allen wat we normaal gedag vinden en wat niet en zoals mijn moeder altijd zei "als de anderen van de brug springen hoef jij het niet ook te doen!". Ik weet dat mensen je soms als raar en vreemd beschouwen als je zomaar een praatje begint in de rij bij de kassa maar dat is hun probleem, ik vind mezelf zo raar en vreemd nog niet ;-) Jij bepaald of je meegaat in de nieuwe gewoontes van anderen, niemand dwingt je, je kan en mag je eigen koers blijven varen en je kan en mag meelopen met de massa. Persoonlijk vind ik het jammer als mensen tegen hun gevoel in voor dat laatste kiezen, uit het Boeddhisme komt het volgende verhaal:

"Een man koopt zijn krant steeds bij een bepaalde krantenverkoper. Ondanks dat de verkoper altijd koel en onvriendelijk is, groet de man die de krant koopt steeds vriendelijk en zegt altijd "dank u" als hij de krant aanneemt. Op een dag zag zijn collega dit en vroeg hem :"Is hij altijd zo nors en onvriendelijk wanneer hij dingen verkoopt ?".

"Ja." antwoordde de man.

"Waarom ben je dan nog altijd zo vriendelijk ?" voeg de collega.

De man antwoordde : "Waarom moet ik hem laten beslissen hoe ik me gedraag?"

Met andere woorden je kan je hele leven je gedrag door het gedrag, de keuzes van anderen laten bepalen je kan ook je eigen keuzes maken en zelf bepalen welk gedrag bij jou past ;-)

tenormin
door tenormin - Jan 6, 2012 om 13:34
16842 Antwoorden / 108 Vragen

dat is een nadenkertje, eenigma en een goede ook.

ooparry
door ooparry - Jan 6, 2012 om 13:37
80 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=eenigma schreef op vrijdag 6 jan 2012, 13:15][quote=tenormin schreef op vrijdag 6 jan 2012, 12:59][quote=mostertpot schreef op vrijdag 6 jan 2012, 12:54][quote=conny2 schreef op vrijdag 6 jan 2012, 10:39]Hallo...!

Ook goedenmiddag; sorry, het duurde even voor iemand terug groet, het is ook hier nog even wennen.

Haha, ik zou u wel eens tegen willen komen. Ik had ook het impuls om op conny2 te reageren, maar "durfde" dat weer niet.

Een heel goedemiddag samen :-D wat heerlijk he dat het zonnetje nu schijnt na al die dagen regen en stormwind.............

@ooparry

Je zegt:
"Dat van het dorp is niet helemaal waar. Ook in het dorp slaat het toe. Mensen die je al lang gedag zegt reageren op 'n gegeven moment niet meer. Ze hebben ook daar teveel haast. We moeten bedenken dat "oude" tijden niet meer terug komen en dat de individualisering blijft toenemen. Helaas!!"

Dat ben ik dus niet met je eens,wij als samenleving besluiten met z'n allen wat we normaal gedag vinden en wat niet en zoals mijn moeder altijd zei "als de anderen van de brug springen hoef jij het niet ook te doen!". Ik weet dat mensen je soms als raar en vreemd beschouwen als je zomaar een praatje begint in de rij bij de kassa maar dat is hun probleem, ik vind mezelf zo raar en vreemd nog niet ;-) Jij bepaald of je meegaat in de nieuwe gewoontes van anderen, niemand dwingt je, je kan en mag je eigen koers blijven varen en je kan en mag meelopen met de massa. Persoonlijk vind ik het jammer als mensen tegen hun gevoel in voor dat laatste kiezen, uit het Boeddhisme komt het volgende verhaal:

"Een man koopt zijn krant steeds bij een bepaalde krantenverkoper. Ondanks dat de verkoper altijd koel en onvriendelijk is, groet de man die de krant koopt steeds vriendelijk en zegt altijd "dank u" als hij de krant aanneemt. Op een dag zag zijn collega dit en vroeg hem :"Is hij altijd zo nors en onvriendelijk wanneer hij dingen verkoopt ?".

"Ja." antwoordde de man.

"Waarom ben je dan nog altijd zo vriendelijk ?" voeg de collega.

De man antwoordde : "Waarom moet ik hem laten beslissen hoe ik me gedraag?"

Met andere woorden je kan je hele leven je gedrag door het gedrag, de keuzes van anderen laten bepalen je kan ook je eigen keuzes maken en zelf bepalen welk gedrag bij jou past ;-)

Dat bepaal ik dus ook zelf en doe geen moeite meer als "de ander" blijkbaar geen behoefte heeft aan een goeiedag. Ik zeg toch ook niets tegen een boom die niet antwoordt!!

ooparry
door ooparry - Jan 6, 2012 om 13:38
80 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=eenigma schreef op vrijdag 6 jan 2012, 13:15][quote=tenormin schreef op vrijdag 6 jan 2012, 12:59][quote=mostertpot schreef op vrijdag 6 jan 2012, 12:54][quote=conny2 schreef op vrijdag 6 jan 2012, 10:39]Hallo...!

Ook goedenmiddag; sorry, het duurde even voor iemand terug groet, het is ook hier nog even wennen.

Haha, ik zou u wel eens tegen willen komen. Ik had ook het impuls om op conny2 te reageren, maar "durfde" dat weer niet.

Een heel goedemiddag samen :-D wat heerlijk he dat het zonnetje nu schijnt na al die dagen regen en stormwind.............

@ooparry

Je zegt:
"Dat van het dorp is niet helemaal waar. Ook in het dorp slaat het toe. Mensen die je al lang gedag zegt reageren op 'n gegeven moment niet meer. Ze hebben ook daar teveel haast. We moeten bedenken dat "oude" tijden niet meer terug komen en dat de individualisering blijft toenemen. Helaas!!"

Dat ben ik dus niet met je eens,wij als samenleving besluiten met z'n allen wat we normaal gedag vinden en wat niet en zoals mijn moeder altijd zei "als de anderen van de brug springen hoef jij het niet ook te doen!". Ik weet dat mensen je soms als raar en vreemd beschouwen als je zomaar een praatje begint in de rij bij de kassa maar dat is hun probleem, ik vind mezelf zo raar en vreemd nog niet ;-) Jij bepaald of je meegaat in de nieuwe gewoontes van anderen, niemand dwingt je, je kan en mag je eigen koers blijven varen en je kan en mag meelopen met de massa. Persoonlijk vind ik het jammer als mensen tegen hun gevoel in voor dat laatste kiezen, uit het Boeddhisme komt het volgende verhaal:

"Een man koopt zijn krant steeds bij een bepaalde krantenverkoper. Ondanks dat de verkoper altijd koel en onvriendelijk is, groet de man die de krant koopt steeds vriendelijk en zegt altijd "dank u" als hij de krant aanneemt. Op een dag zag zijn collega dit en vroeg hem :"Is hij altijd zo nors en onvriendelijk wanneer hij dingen verkoopt ?".

"Ja." antwoordde de man.

"Waarom ben je dan nog altijd zo vriendelijk ?" voeg de collega.

De man antwoordde : "Waarom moet ik hem laten beslissen hoe ik me gedraag?"

Met andere woorden je kan je hele leven je gedrag door het gedrag, de keuzes van anderen laten bepalen je kan ook je eigen keuzes maken en zelf bepalen welk gedrag bij jou past ;-)

mostertpot
door mostertpot - Jan 6, 2012 om 14:03
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=ooparry schreef op vrijdag 6 jan 2012, 13:37]
Dat bepaal ik dus ook zelf en doe geen moeite meer als "de ander" blijkbaar geen behoefte heeft aan een goeiedag. Ik zeg toch ook niets tegen een boom die niet antwoordt!!
Onlangs zei ik op een zonnige dag tegen een treurwilg: "Kijk niet zo treurig, geniet van het zonnetje" nu reageerde de boom niet, maar omstanders moesten lachen, dus: praat gerust tegen een boom, het resultaat kan soms verrassend zijn. Vraag maar aan Prinses Irene, die schijnt er een goede relatie mee te hebben.

tienvliet
door tienvliet - Jan 6, 2012 om 17:18
72 Antwoorden / 3 Vragen

Na alle reacties krijg ik de indruk dat vele reageerders eveneens fijne ervaringen hebben. Door mij wordt dit volmondig beaamd. Ben lang terug van stad naar middelgroot dorp gegaan en mij viel eveneens het grote verschil op. Hier ter plaatse groet nagenoeg een ieder elkaar mits de situatie er naar is. Bij het passeren op grote afstand gaat het wat minder, doch op de fiets of lopend in normale straten kan het rustig gebeuren dat een wildvreemde gedag knikt of terug knikt. Zeker is wel dat in de winkels of winkelcentra er altijd wel een praatje te maken is. Onnodig te vermelden dat wij daar intens blij mee zijn.

blok
door blok - Jan 7, 2012 om 15:46
79 Antwoorden / 8 Vragen

grappig, ik word vaak gegroet op straat door mensen die ik helemaal niet ken. vind dat alleen maar leuk. wie weet roep ik t zelf wel op, want ik maak supermakkelijk kontakt met wie dan ook of waar dan ook. gewoon, over onnozele dingetjes. tuurlijk, ik let wel op met wie en of t welkom is of niet.
ik ben niet een overdreven positivo, daar ben ik te hollands-nuchter voor. maar een simpel lachje of een kort babbeltje of iets oprapen voor iemand, daar is niks mis mee. en ik merk dat dat ontwapent kennelijk. krijg eigenlijk alleen maar prettige reakties terug.

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2012 om 15:52
16842 Antwoorden / 108 Vragen

@blok, vandaar het spreekwoord: wie goed doet, goed ontmoet!

blok
door blok - Jan 7, 2012 om 16:01
79 Antwoorden / 8 Vragen

yes ! en ook goed voor je eigen hart !
en ook geloof ook dat t een kettingreaktie teweegbrengt. zoals de kring in t water waar hier al over gesproken werd.
als iemand in een auto zo lief is om mij (op de fiets of lopend) ff voor te laten gaan, dan merk ik dat ik zelf ook uit reaktie gelijk daar op weer iets aardigs doe, een deur in een winkel open houd, of wat ook. das toch leuk ? : D

ooparry
door ooparry - Jan 7, 2012 om 17:15
80 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=blok schreef op zaterdag 7 jan 2012, 16:01]yes ! en ook goed voor je eigen hart !
en ook geloof ook dat t een kettingreaktie teweegbrengt. zoals de kring in t water waar hier al over gesproken werd.
als iemand in een auto zo lief is om mij (op de fiets of lopend) ff voor te laten gaan, dan merk ik dat ik zelf ook uit reaktie gelijk daar op weer iets aardigs doe, een deur in een winkel open houd, of wat ook. das toch leuk ? : D

Houden zo!!