di
door diazd Apr 12, 2012 om 19:41
Voeding & gezondheid

Jarenlang verkeerde sterkte lenzen, ergens melden?

Ik heb al zo'n 10 jaar lenzen en de sterkte was altijd +7,5 en +8. Uit nieuwsgierigheid ben ik langs een andere opticien gegaan, en toen bleek dat ik een veel lagere sterkte had. Daarna nog een opticien en een arts bezocht, en mijn sterkte bleek veel lager, namelijk op +3,5 en +6 te liggen. Natuurlijk kan er in 10 jaar best wat veranderd zijn, maar dit gebeurt niet binnen drie maanden (bij mijn laatste controle kreeg ik nog steeds +7,5 en +8). Vraag me niet waarom ik het zelf nooit heb doorgehad, ik heb geen idee! Ik dacht dat ik prima zag. Toen ik bij de opticien stopte, kreeg ik een brief waarin zij vroegen waarom, ik heb gereageerd maar nooit meer iets gehoord.

Kan ik nog iets met dit verhaal? Ergens melden? Het lijkt mij geen goede zaak.. Mijn huidige opticien was er erg boos over en vond het schandelijk.
Ik wil zelf geen vergoeding o.i.d. maar moet ik anderen waarschuwen?

17680 47 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Apr 12, 2012 om 20:37
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Een opmerkelijk verhaal. Het is dacht ik gebruikelijk dat men een maal per jaar een controle laat doen. Daar krijgt men over het algemeen een uitnodiging voor. Is dat bij jou niet gebeurd?

Zwemmer

di
door diazd - Apr 12, 2012 om 20:55
9 Antwoorden / 1 Vragen

Jawel, heb tweemaal per jaar controles gehad maar toch elke keer die sterkte mee gekregen.

mahadma
door mahadma - Apr 12, 2012 om 21:01
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als u naar een opticien gaat, worden uw ogen opgemeten, gerefractioneerd heet dat. Degene die uw ogen meet en de correctie bepaald daardoor behoord een correcte opleiding daarvoor te hebben gehad. Maar gaat wel uit van de informatie die hij/zij krijgt, qua zien van de brildrager. Maar een verschil van zoveel diotrieën is te veel. Werd het recept gewoon gecopieërd?

zwemmer
door zwemmer - Apr 12, 2012 om 21:08
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hoe kan dat nu? Zo'n groot verschil. Zijn de ogen niet getest met lenzen in? Het verbaast mij dat je nergens last van had. Is de opticien wel bevoegd? En, is er geen schade aangericht aan je gezichtsvermogen? Merkte je niets als je een bril opzette of draag je die nooit?

zwemmer
door zwemmer - Apr 12, 2012 om 21:23
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als je dit wilt melden moet er wel sprake zijn van goede zorg van jouw kant. Met verwaarlozing van je verantwoordelijkheden kun je geen eer behalen. Maar, ik denk niet dat dit vaak voorkomt en je anderen zou moeten waarschuwen.

Zwemmer

di
door diazd - Apr 12, 2012 om 21:37
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vrees inderdaad dat het recept gewoon klakkeloos werd gekopieerd, lekker makkelijk!
Ik ben ook verbaasd dat ik zo'n verschil niet heb doorgehad, maar ik ben wel moe geweest omdat mijn ogen extra hard moesten werken met die sterkte, daar kwam ik natuurlijk pas achteraf achter, ik dacht dat het andere oorzaken had.
Mijn nieuwe opticien zegt dat er weinig schade is, alleen hadden mijn ogen ondertussen al meer verbeterd kunnen zijn als ik meteen de goede sterkte had gehad. Ik heb wel een bril, die was ook een andere sterkte, maar toen ik dat zei bij de opticien, zeiden ze dat dat kwam omdat deze verder van mijn ogen afstond.

Goede zorg van mijn kant? Ik ga naar een opticien om mijn ogen te laten meten en de juiste lenzen te krijgen, dan verwacht ik dat dat gebeurt aangezien ik er ook aardig voor heb betaald. Mijn verantwoordelijkheden staan los van de sterkte vind ik. Als ik die zelf kon meten, had ik dat graag gedaan. Het gaat mij niet om eer, het lijkt me alleen dat als er bepaalde bonden e.d. zijn voor opticiens, juist deze zaken gemeld moeten worden.

mahadma
door mahadma - Apr 12, 2012 om 21:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

diazd,

ben je bij elke controle opnieuw gerefractioneerd? Dat is kijken door zo'n ding met allerlei glaasjes, en de vraag wat is beter, dit of dit?

bo
door bolo_1 - Apr 12, 2012 om 21:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan best zijn met deze verandering dat de eerste opticien niet genoeg rekening heeft gehouden met het accomodatie vermogen van de ogen. Maar dan zal U zeker last van hebben gehad. Een voordeel wel is met een te hoge sterkte (!) dat het leescomfort lekker makkelijk gaat. Dit zonder al te inspanning van de ogen. Allen het verte zicht zal toch moelijk zijn gegaan de afgelopen tijd.
Als de eerste opticien vakkennis heeft, en luisterd naar de klant en aandacht heeft voor het vak en daar ga ik dan wel vanuit zal hij zeker de goede middelen heeft gebruikt en zijn verstand moet het altijd goed zijn geweest. Anders had U zeker eerder aan de bel gehangen en niet zowat 10 jaar later. De meeste mensen kopen hun lenzen vaak uit de zogename goedkoopheid bij de plaatselijk Kruidenier of Drogiserij ect. maar laten eens een keer hun lenzen controleren naar een jaar of vier. En dan zien ze wel hoe het ermee volstaat. En schrikken dan ook vaak van allerlei ziekte zoals vaatingroei ect. Of het verkeerd behandelen van de lenzen met en in samenhang van goedkope vloeistof.

Zo genoeg zo......

Als U het verhaal kwijt wilt bij de organisatie van Opticien en Lenzen specialisten kijk dan even op de website van deze organisatie... http://www.nuvo.nl

Hoop dat U er wat heeft.

ps de andere Opticien die de andere lagere sterkte heeft gemeten en denk ik de lenzen dan ook heeft verkocht aan U. Bevallen U deze dan wel. Dit omdat er toch een groot verschil in zit!

Groet Bolo

di
door diazd - Apr 12, 2012 om 22:23
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 12 apr 2012, 21:43]diazd,

ben je bij elke controle opnieuw gerefractioneerd? Dat is kijken door zo'n ding met allerlei glaasjes, en de vraag wat is beter, dit of dit?

Ja, alleen deden ze altijd metingen met mijn lenzen in. Ik zag dan wel verschillen, maar dan zei de opticien dat het te klein was en niet nodig was om aan te passen.

Zwemmer, ik heb mijn ogen minstens 2 keer per jaar laten controleren. Dat zou voldoende moeten zijn om veranderingen op te merken. Bedankt voor de tip, ik zal het daar gaan navragen.

Bolo, ik zie toch echt geen voordelen bij een opticien die verkeerde sterktes uitgeeft. Ik kan prima lezen met mijn 'echte' sterkte. En nee, het is niet altijd goed geweest. Mijn ogen kunnen niet 9,5 jaar zo zijn geweest, en dan ineens in een paar maanden zo verbeterd. Dat ik zelf, los van de moeheid en af en toe hoofdpijn, weinig heb gemerkt, betekent niet dat het geen probleem is wat er is gebeurd. Ik snap niet wat het verhaal over mensen die hun lenzen bij de drogist kopen hiermee te maken heeft. Bedankt voor de website van de organisatie, ik ga meteen kijken!

Ik zit nu bij een zelfstandige opticien en deze lenzen bevallen mij heel erg goed! Ik heb eerst elke keer een week mogen proberen en dan werden ze nog iets aangepast als het nodig was, dat heeft zo'n drie keer nodig gehad, daarna was het ook nog wel even wennen! En nu is er een wereld voor mij open gegaan! Ik dacht dat ik goed zag, maar nu zie ik veel beter en ik heb ook nooit meer last van mijn ogen. Ik heb de lenzen al jong gekregen en daarom heb ik denk ik nooit gemerkt dat het nog veel beter kon..

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2012 om 22:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Broodje aap verhaal.Met lenzen die + 4 en + 2 afwijken kun je onmogelijk scherp kijken op een beetje afstand.Als ik geforceerd door het leesgedeelte (verschil +2)van mijn bril kijk is alles op 1 meter al wazig.

zwemmer
door zwemmer - Apr 12, 2012 om 22:57
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het gaat inderdaad niet aan om een door een vakkundige verkeerd aangemeten lenzenpaar te vergelijken met goedkope lenzen van een winkelketen. Je verwacht waar voor je geld. Nou ja, je weet nu waar je op moet letten. Het is gelukkig goed afgelopen allemaal.

Zwemmer

di
door diazd - Apr 12, 2012 om 23:33
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vr1944 schreef op donderdag 12 apr 2012, 22:55]Broodje aap verhaal.Met lenzen die + 4 en + 2 afwijken kun je onmogelijk scherp kijken op een beetje afstand.Als ik geforceerd door het leesgedeelte (verschil +2)van mijn bril kijk is alles op 1 meter al wazig.

Blijkbaar wel he? Dat jij het zo ervaart, betekent niet dat iedereen het zo ervaart. Ga niet komen met reacties alsof ik het zit te verzinnen, heb betere dingen te doen.

zwemmer
door zwemmer - Apr 12, 2012 om 23:44
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=vr1944 schreef op donderdag 12 apr 2012, 22:55]Broodje aap verhaal.Met lenzen die + 4 en + 2 afwijken kun je onmogelijk scherp kijken op een beetje afstand.Als ik geforceerd door het leesgedeelte (verschil +2)van mijn bril kijk is alles op 1 meter al wazig.

Hoezo broodje aap? Het is een goed onderlegd, serieus verhaal en doet niet als een grap aan.

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2012 om 23:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft niets te maken met ervaren ieder mens ziet pas scherp met lenzen van de juiste sterkte.Een lens die +4 te kun je niet scherp mee zien,

vr1944
door vr1944 - Apr 13, 2012 om 00:03
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Nee het is onzin,als ik de bril van mijn vriendin opzet,die glazen heeft die ca +3 sterker zijn zie alles wazig.Als je +8 lenzen hebt ben je behoorlijk slechtzien

=zwemmer schreef op donderdag 12 apr 2012, 23:44:
=vr1944 schreef op donderdag 12 apr 2012, 22:55: Broodje aap verhaal.Met lenzen die + 4 en + 2 afwijken kun je onmogelijk scherp kijken op een beetje afstand.Als ik geforceerd door het leesgedeelte (verschil +2)van mijn bril kijk is alles op 1 meter al wazig.

Hoezo broodje aap? Het is een goed onderlegd, serieus verhaal en doet niet als een grap aan.

zwemmer
door zwemmer - Apr 13, 2012 om 00:31
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het lijkt mij wel dat je dit moet doorgeven. Dat van die verantwoordelijkheden bedoelde ik gewoon regelmatig laten controleren, maar afgezien daarvan is het gewoon foute boel. Je zou dit eens aan een optometristenvereniging voor kunnen leggen -er staan er nogal wat in het telefoonboek- en vragen hoe men daarmee om dient te gaan.

Zwemmer

di
door diazd - Apr 13, 2012 om 09:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt een bril van iemand anders niet vergelijken met lenzen die je al vanaf je 12de, en dus tijdens de ontwikkeling van je ogen, draagt. Misschien zou je eens naar anderen moeten luisteren en niet alleen maar van jezelf moeten uitgaan. En nu ophoepelen aub.

tdehond
door tdehond - Apr 13, 2012 om 10:00
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U kunt uw klacht indienen bij de geschillencommissie als u er met de opticien niet uitkomt.

=diazd schreef op vrijdag 13 apr 2012, 09:44:
Je kunt een bril van iemand anders niet vergelijken met lenzen die je al vanaf je 12de, en dus tijdens de ontwikkeling van je ogen, draagt. Misschien zou je eens naar anderen moeten luisteren en niet alleen maar van jezelf moeten uitgaan. En nu ophoepelen aub.

vr1944
door vr1944 - Apr 13, 2012 om 10:08
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ook mijn vriendin heeft vanaf haar jeugd met jampotglazen gelopen,dus ik hoef niet naar anderen te luisten om te weten dat je verhaal niet kan kloppen of ben je misschien naar Lourdes geweest .Verder bepaal jij hier niet wie wel of niet moet ophoepelen.Hoepel zelf op met je onzin verhaal.

zwemmer
door zwemmer - Apr 13, 2012 om 10:34
2638 Antwoorden / 35 Vragen

@vr1944, waarom nu zo?

di
door diazd - Apr 13, 2012 om 10:49
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, laat maar. Hij kijkt niet verder dan zijn eigen leven/ervaringen, zonde, kan erg verrijkend zijn. Reageer gewoon niet als je het een onzinverhaal vindt.

vr1944
door vr1944 - Apr 13, 2012 om 11:28
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@ Zwemmer Omdat TS hier niet uitmaakt of ik wel of niet moet ophoepelen.Ik ben voor de zekerheid met dit verhaal naar mijn opticien geweest om zeker te zijn dat ik zelf geen onzin uitkraam.deze gaf mijn volkomen gelijk dat dit verhaal logischerwijs niet kan kloppen.je moet volgens hem zo goed als bijna blind zijn om een verschil van +4 niet op te merken.Ervaring hoef ik niet meer op te doen,want ik ken mijn vriendin die vanaf haar jeugd een oogafwijking van +6 + 7 al ruim 40 jaar en weet dat je met dergelijke afwijking volkomen van je bril met juiste sterkte afhankelijk bent.Ze ziet letterlijk niets zonder haar bril

=zwemmer schreef op vrijdag 13 apr 2012, 10:34: @vr1944, waarom nu zo?

vr1944
door vr1944 - Apr 13, 2012 om 11:41
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Noem dan eens naam en woonplaats van deze opticiens

=diazd schreef op vrijdag 13 apr 2012, 10:49: Ach, laat maar. Hij kijkt niet verder dan zijn eigen leven/ervaringen, zonde, kan erg verrijkend zijn. Reageer gewoon niet als je het een onzinverhaal vindt.

ultraglide1998
door ultraglide1998 - Apr 13, 2012 om 11:56
149 Antwoorden / 12 Vragen

Dit is natuurlijk een onmogelijk verhaal. Een dergelijk verschil MOET je merken.

zwemmer
door zwemmer - Apr 13, 2012 om 12:14
2638 Antwoorden / 35 Vragen

vr1944. 11:28 Je bent dus gekwetst en dat moet iedereen weten? Niet slim. Mensen leren al heel jong hun tong te verliezen en gevoelens verwoorden is al helemaal een taboe. Daarom en omdat het een site betreft loopt het hier vaak uit op een redeloos en onfatsoenlijk gevit. Dat is dan kinderachtig bezig zijn, maar er is geen keus daar je als kind onderdrukt word door mensen die je willen bijschaven en je dus niet groeit in zekere zin. Voorbeelden te over.

vr1944
door vr1944 - Apr 13, 2012 om 12:41
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een hoop gezwam zwemmer.Whateve

=zwemmer schreef op vrijdag 13 apr 2012, 12:14: vr1944. 11:28 Je bent dus gekwetst en dat moet iedereen weten? Niet slim. Mensen leren al heel jong hun tong te verliezen en gevoelens verwoorden is al helemaal een taboe. Daarom en omdat het een site betreft loopt het hier vaak uit op een redeloos en onfatsoenlijk gevit. Dat is dan kinderachtig bezig zijn, maar er is geen keus daar je als kind onderdrukt word door mensen die je willen bijschaven en je dus niet groeit in zekere zin. Voorbeelden te over.

domantwoord
door domantwoord - Apr 13, 2012 om 12:53
192 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin, met zo'n bril zie je dus helemaal niets..........!!!
en als er dan een negatieve reactie komt moet men maar gelijk ophoepelen....las je dat wel met de goede bril ???

drbeetle
door drbeetle - Apr 13, 2012 om 13:03
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een vreemd verhaal, maar ik wil toch nuances erin aanbrengen.
Aanpassen van lenzen is beslist niet makkelijk. en ik denk dat er veel problemen opgestapeld zijn die samen het probleem veroorzaakt hebben.

Een kwart sterkte (0.25) kost ongeveer 10% van je gezichtsscherpte. Met een verschil van 2 dpt. kost het je dus 80% zicht. en dat is echt heel veel.
Maar er speelt ook weer wat anders mee.
Als de lens te vlak is aangepast, de BCR, ontstaat er tussen de lens en het oog een sterk negatieve traanfilm. Deze zal er voor zorgen dat de contactlens meer + moet hebben om het zicht te verbeteren. Door het "knijpen" met de ogen kan de vorm van de lens weer iets veranderd worden waardoor het zicht enigzins verbeterd maar beslist niet optimaal kan zijn.

Controle van de lenzen 2 keer per jaar is goed. maar als het altijd met lenzen IN gebeurd dan niet. In ons bedrijf worden de lenzen het ene half jaar met lenzen IN gecontroleerd, een half jaar later moet de klant met de lenzen UIT komen zodat we de maat van de lenzen ook kunnen controleren.

Nu wat betreft de vraag van de vraagstelster.
Problemen bij de opticien of optometrist kun je indienen bij de geschillencommissie van de NUVO. Maar dit kan alleen als u de producten heeft aangeschaft bij een bedrijf wat aangesloten is bij de NUVO. Deze bedrijven kunt u vinden op de website van de NUVO of herkennen aan een deursticker.

harleyman
door harleyman - Apr 13, 2012 om 13:11
33 Antwoorden / 0 Vragen

Zit al 49 jaar in de optiek als zelfstandige opticien ,hbo optometrist en kan dus beamen dat dit een onzin ,uit de duim gezogen verhaal is. Kijk een verschil van een dioptrie kan nog wel eens verschillen,mede omdat met dit soort hypermetropie de gezichtsscherpte meestal resulteerd in een oog wat lui is of veel mindere visus heeft! Het oog met de hoge sterkte van + 7.5 zal waarschijnlijk het luie oog zijn waar een dioptrietje meer of minder niets uitmaakt Het + 8 oog heeft een verschil v 2 dioptr, wat natuurlijk veel te veel is en natuurlijk bij een normaal persoon echt wel opgemerkt wordt. Deze klager, is of boven de 45 die veel leest en geen auto rijdt,of ze is niet erg geletterd. Denk niet dat er nog opticiens zijn die zo,n verschil niet opmerken bij een eenvoudige test. met of zonder lenzen in. Broodje aap verhaal met als doel de opticien in een kwaad daglicht te stellen! Zeker een keer slecht behandeld.

sinypots
door sinypots - Apr 13, 2012 om 13:24
55 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd verhaal, maar met zo'n sterkte zou ik de oogarts raadplegen en zeker 1 x per 2/3 jaar voor controle gaan. Hoop dat het nu dan wel goed is. Succes

inburger
door inburger - Apr 13, 2012 om 13:30
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diazd schreef op donderdag 12 apr 2012, 22:23]
Ja, alleen deden ze altijd metingen met mijn lenzen in. Ik zag dan wel verschillen, maar dan zei de opticien dat het te klein was en niet nodig was om aan te passen.

Hoe kun je nu ogen met de lenzen in meten? Waarschijnlijk zit daar de fout... Ik neem aan dat de tweede opticien wel de 'blote' ogen opmat?

Zelf heb ik al vanaf mijn 12e jaar een bril (cilindrisch). Elke twee jaar worden de ogen gemeten, uiteraard met de bril af, en zelfs de kleinste veranderingen worden doorgevoerd in de glazen. Al die kleine veranderingetjes geven in de loop der jaren bij elkaar toch een heel verschil.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 13, 2012 om 13:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

VR1944,

broodje aap verhaal, inderdaad.
Dit verhaal kan gewoon niet waar zijn.
Met lenzen die er zo ver fout en naast zitten in sterkte zie je gewoon geen bal.
En dat gaat Wimmi natuurlijk verduidelijken :
Ik daag iedereen uit, die geen bril draagt, om op de markt of waar dan ook zo'n goedkoop leesbrilletje op te zetten met een sterkte van +2 en daarna een met de sterkte van +4.
Dat zijn namelijk de fout afwijkingen die TS opgeeft.
Geloof me, bij +2 ziet u alles superwazig en kunt u absoluut niet aan het verkeer deelnemen !
Laat staan bij +4 fout in de lens.
Broodje aap ! Een heel brood aap !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=vr1944 schreef op donderdag 12 apr 2012, 22:55: Broodje aap verhaal.Met lenzen die + 4 en + 2 afwijken kun je onmogelijk scherp kijken op een beetje afstand.Als ik geforceerd door het leesgedeelte (verschil +2)van mijn bril kijk is alles op 1 meter al wazig.

li
door lizmol - Apr 13, 2012 om 14:17
61 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb nog nooit bij geen ene superdrogist + lenzen kunnen vinden.
Je ziet er alleen maar - lenzen hangen.
Zal wel met een bepaald doel zijn denk ik, wie weet daar antwoord op ?

harleyman
door harleyman - Apr 13, 2012 om 14:23
33 Antwoorden / 0 Vragen

Met + lenzen ben je een hypermetroop of verziende! Je kan dus een sterte tot ongeveer + 4 met de ogen scherp stellen,accomoderen heet dat,dwz de lens boller dus sterker plus maken waardoor je scherp kan zien in de verte.Een min, dat heet dus een myoop,kan niet scherp zien in de verte en kan de lens niet boller maken want dan wordt de lens nog meer min. Kan de lens dus niet scherp stellen en blijft wazig zien.De grootste problemen hebben dus de myopen onder ons,dus het grootste afzetgebied!

wimmi20
door wimmi20 - Apr 13, 2012 om 14:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tip van Wimmi:

Blijf van uw toetsenbord af als u paddo's hebt gebruikt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=lizmol schreef op vrijdag 13 apr 2012, 14:17: Ik heb nog nooit bij geen ene superdrogist + lenzen kunnen vinden.
Je ziet er alleen maar - lenzen hangen.
Zal wel met een bepaald doel zijn denk ik, wie weet daar antwoord op ?

di
door diazd - Apr 13, 2012 om 14:26
9 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen, ik ben hier niet gekomen om een verhaal te verzinnen.
Mijn opticien was Federmann, ik zit nu bij Het Huis.
Ik heb de lenzen vanaf mijn 12de gedragen, op de middelbare school en op de universiteit, dus heb redelijk wat moeten lezen.
Nogmaals, het is niet te vergelijken met in een keer een leesbril opzetten, op mijn 12de had ik wel deze sterkte, en mijn ogen zijn door de jaren heen verbeterd. Omdat ik deze lenzen dagelijks inhad, hebben mijn ogen echter hard moeten werken om zich hieraan aan te passen, en omdat de opticien altijd heeft gemeten met lenzen in, is het de opticien niet opgevallen. Bij de nieuwe opticien ben ik, zoals eerder gezegd, gemeten nadat ik de nacht en ochtend geen lenzen of bril heb mogen dragen. Bij deze nieuwe opticien worden inderdaad de kleinste veranderingetjes gewoon doorgevoerd.

Domantwoord, het is zeker een dom antwoord dat je geeft. Het gaat hier om lenzen. Zonder lenzen/bril zie ik niet goed, maar met de lenzen zag ik naar mijn idee goed. Omdat ze dagelijks op mijn ogen zaten hebben deze zich aangepast, mede doordat ik jong was en ze nog in ontwikkeling zijn.

Anyway, bedankt voor jullie hulp.
Ga het nog een keer proberen met de opticien zelf te bespreken.

di
door diazd - Apr 13, 2012 om 14:30
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=harleyman schreef op vrijdag 13 apr 2012, 14:23]Met + lenzen ben je een hypermetroop of verziende! Je kan dus een sterte tot ongeveer + 4 met de ogen scherp stellen,accomoderen heet dat,dwz de lens boller dus sterker plus maken waardoor je scherp kan zien in de verte.Een min, dat heet dus een myoop,kan niet scherp zien in de verte en kan de lens niet boller maken want dan wordt de lens nog meer min. Kan de lens dus niet scherp stellen en blijft wazig zien.De grootste problemen hebben dus de myopen onder ons,dus het grootste afzetgebied!

Dan kan het toch kloppen dat ik ondanks het verschil, qua zicht vrij weinig heb gemerkt? Los van andere klachten als moeheid en hoofdpijn.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 13, 2012 om 14:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ojee Lizmol,

ik wou een grapje maken !
Ik had de plus en de min niet gezien die u voor lenzen had gezet.
Behoorlijk stom van mij, excuus.
Ik dacht dat u bedoelde dat je geen lenzen kon VINDEN.

harleyman
door harleyman - Apr 13, 2012 om 14:45
33 Antwoorden / 0 Vragen

Diazd, In uw geval waren de lenzen dus te sterk waardoor U ook myoop werdt,dus dichtbij goed zien en veraf echt wazig! Het kan ook goed mogelijk zijn dat de kromming van uw lenzen de curve van uw oog veranderde waardoor de sterkte van de lens dat weer compenseerde.Het kan ook zijn dat u een restaccomodatie heeft die de nieuwe opticien niet volledig heeft uitgecorrigeerd met de groen rood proef! dwz de voolledige accomodatie uitschakelen door bv verdoving waardoor de spanning van de spier loslaat.

di
door diazd - Apr 13, 2012 om 14:50
9 Antwoorden / 1 Vragen

Harleyman,

Bedoelt u de cilinder? Die had ik in mijn vorige lenzen niet, met de hoge sterkte. Die heb ik nu wel. Verklaart dat verschil? Daarmee zie ik nu stukken scherper.

Ik heb ook groen rood proef gehad om te kijken naar het 3D zicht. Toen moest ik zeggen wat naar voren kwam, maar ik zag toen niks naar voren komen! Ook niet bij puntjes, met vliegjes en weet ik het wat de oogarts had. Had dat iets met de lenzen te maken?

kl
door klant51 - Apr 13, 2012 om 15:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Is helemaal niet zeldzaam als sterkte plotseling veranderd.
Ikzelf ga iedere 2 jaar ter controle, na 18 maanden begon ik slechter te zien.
Bij meting bleek ik van min 3 naar min 1,5 te gaan terwijl dit jaren lang stabiel min 3 was, tijdens de meting zag ik nog maar 40%.
Alles was weer 100% tot 3 maanden later ik weer slechter begon te zien.
Terug naar Specsavers in Waalwijk waar men drie verschillende metingen deed op drie verschillende dagen en uren.
Men kwam weer uit op min 3 wat dus totaal verschillend was met de meting van 13 weken ervoor.
Dit lag dus echt niet aan de opticien maar aan mijn ogen.
Ik kreeg van Specsavers gratis nieuwe glazen en gelijk mocht ik ook gratis weer een nieuw montuur inclusief zonnebril uitzoeken.
De oogarts probeert binnenkort het probleem te achterhalen.

harleyman
door harleyman - Apr 13, 2012 om 16:00
33 Antwoorden / 0 Vragen

Met die puntjes en vliegjes is een modernere test ipv letters. of rood/groen. Denk dat je niet een hele hoge visius hebt waardoor je het niet zo goed kan bepalen, Een cylinder heeft iedereen wel ,0.25 en 0.5 zit in elk oog.Metingen kunnen verschillen bij opticiens ligt aan de app. en de afstanden en verlichting.

orgelmuts
door orgelmuts - Apr 13, 2012 om 23:46
632 Antwoorden / 58 Vragen

Het wil ook nog wel eens schelen wanneer u uw ogen op laat meten.
Ik moest laatst ook de sterkte van mijn glazen aan laten passen, dus ik op vrijdagmiddag naar de opticien om mijn ogen op te laten meten.
Hij vertelde me dat ik beter de volgende ochtend terug kon komen, omdat de ogen dan minder vermoeid zijn. Kan soms best nog schelen in sterkte!
Overigens zit ik al jaren bij Het Huis Opticiens en dat bevalt me uitstekend!

di
door dinyg - Apr 14, 2012 om 10:20
5 Antwoorden / 2 Vragen

Weten jullie wel dat IEDEREEN zich contactlens-specialist kan noemen en zo een zaak beginnen? Deze bedrijfstak is niet gecertificeerd en dus kun je pech hebben een beunhaas tegen te komen! Ook niet iedere oogarts is gelijk een goede contactlens aanmeter!! Bovendien passen ze ook van lensen aan bij iemand die daar helemaal niet voor geschikt is ,puur om financieel gewin. Je moet eerst,wil je wat zekerheid,je vrienden-familiekring moeten vragen of ze bij een bepaalde opticiën goede ervaringen met contactlensen hebben want dat kun je beter vertrouwen dan de eerste de beste brillenwinkel. De opleiding voor contactlens-specialist zegt dus niet zo heel veel.

viejo
door viejo - Apr 16, 2012 om 00:01
63 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een verhaal. Ik weet Uw leeftijd niet maar vroeger, als ik als niet brildrager een -10 , -9 bril van een vriend opzette zag ik 'niets' totdat ik één oog dicht deed. Het open oog ging nadrukkelijk accomoderen en ik kreeg een vertekend scherp beeld van het gefocuste object, ook op afstand. Dit roept voor mij vragen op over Uw ogen. Kijkt U wel 50/50 met beide ogen ? of b.v. 90/10 ?
Blijkbaar, gezien het verschil in dioptride, heeft Uw oog een trage scherpstelling en bent U overgeleverd aan de interpretatie van een (ongeduldige) optometrist. ?

co
door colour1939 - Apr 18, 2012 om 14:29
21 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt ons nieuwsgierig gemaakt.

Mogen wij weten welke opticien jou de verkeerde sterkte

in je lenzen heeft geleverd ??

mvrgr. Colour1939

wimmi20
door wimmi20 - Apr 18, 2012 om 16:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Colour1939

Gefeliciteerd !
u bent de winnaar van de blinde vinken award !

U vraagt welke opticien de verkeerde lenzen leverde.
Op vrijdag 13 april 2012 om 14.26 uur schreef TS wie de leverancier van de lenzen was.
Dat is 5 dagen geleden !
Brilletje nodig Colour ?
Of heeft u soms dezelfde opticien ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=colour1939 schreef op woensdag 18 apr 2012, 14:29: Je hebt ons nieuwsgierig gemaakt.

Mogen wij weten welke opticien jou de verkeerde sterkte

in je lenzen heeft geleverd ??

mvrgr. Colour1939