quasimoda
door quasimoda Jul 18, 2009 om 15:53
Voeding & gezondheid

Op vakantie zonder slaaptabletten

Ik heb een vraag die wellicht vreemd overkomt, maar het is absoluut een serieuze vraag.

Mijn vriend heeft zijn hele leven psychische problemen waardoor hij permanent en al vanaf zijn 20e (nu is hij 50)  anti-depressiva gebruikt. Daarnaast heeft hij slaaptabletten die niet helpen.  Daarom is hij zo een 20 jaar geleden begonnen met het roken van 1 joint met hasj voor het slapen gaan. Alleen na het roken hiervan is hij in staat te slapen.  Zonder deze joint is hier gewoonweg niet in staat te slapen.

Hij en ik willen over een paar maanden op vakantie naar Gran Canaria. Het zal zijn eerste vakantie worden. Probleem is nu dat hij uiteraard geen hasj wil smokkelen, maar heel erg op ziet tegen een vakantie met alleen maar slapeloze nachten.  We willen heel graag samen op vakantie, maar we willen natuurlijk geen risico’s lopen en illegaliteiten uithalen. Het fijnste zou natuurlijk zijn dat we gewoon wat hasj konden meenemen, maar dat kan niet.

Zijn huisarts zegt niks anders voor te kunnen schrijven dan de slaappillen die hij al heeft gehad. Na 30 jaar medicijngebruik heeft hij zo een beetje alles geslikt wat voorgeschreven is. De anti-depressiva houdt hem mooi stabiel, maar het slaapprobleem is dus gewoon ene probleem.

Mijn vraag is of hier mensen zijn die dit herkennen en eventueel tips hebben.  Het gaat dus niet om de mening van mensen over het gebruik van softdrugs, maar  puur eventuele suggesties voor hem.

Alvast bedankt.

5544 24 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jul 18, 2009 om 16:07
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat hij regelmatig bij de apotheker komt om zijn medicijnen optehalen.

De apotheker is veel beter op de hoogte van medicijnen en de werking van medicijnen dan de huis arts die alleen maar voorschrijft at hij kent terwijl de apotheker bij elk nieuw medicijn uitgebreide voorlichting krijgt over doel, werking, bijwerkingen enz.

Kortom ga naar de apotheek en vraag daar advies. Overigens heeft je vriend ook een medicijnen paspoort nodig als je naar het buitenland gaat en medicijnen mee moet nemen ook dat verzorgt je apotheker.

succes en een fijne vakantie hans

quasimoda
door quasimoda - Jul 18, 2009 om 16:16
25 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Hans,

Dank voor je reactie. Het hebben van een medisch paspoort zijn we van op de hoogte, maar nogmaals wat medicijngebruik betreft, huj gebruikt al 30 medicijnen en is uiteraard al in apotheken geweest en heeft speciaal hiervoor al tig cosulten bij de doktoren gehad.

Zouden er artsen bereid zijn te tekenen voor een beetje hasj en dit willen noteren in het medisch paspoort? Vrees het niet eerlijk gezegd. Hij heeft 3 dagen lang geprobeerd op een normale manier de slaap te vatten, zonder joint, maar het was een regelrechte ramp, voor ons beiden.

stacey
door stacey - Jul 18, 2009 om 16:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Jammer dat de huisarts niet meewerkt en enkel geloof heeft in slaappillen, anders zou het onder medicinale wiet kunnen vallen en dan mag het met medicijnpaspoort en verdere benodigde papieren wel mee op vakantie......

Misschien een idee eens een beetje modernere huisarts te zoeken die het eventueel ook voor wil schrijven om te slapen als niets anders helpt, en dat is nu wel duidelijk lijkt me heeft het blijven voorschrijven van allerhande slaapmiddelen ook weinig zin........

Succes,

pe
door pepie29 - Jul 18, 2009 om 16:51
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, ik las dit artikel toevallig vandaag misschien heb je hier wat aan

http://www.knpsv.nl/actualiteiten.htm

sorry ik weet niet hoe ik hier een url van kan maken dus moet je even knippen en plakken

http://www.knpsv.nl/actualiteiten.htm

met vriendelijke groet

Petra

stacey
door stacey - Jul 18, 2009 om 17:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Even in Word plakken - enter geven en je hebt een link ;-)

http://www.knpsv.nl/actualiteiten.htm

vladja
door vladja - Jul 18, 2009 om 17:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Peppie,

Naar welk artikel van die lijst verwijs je. Er staat een hele rij.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 18, 2009 om 17:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Peppie,

Naar welk artikel van die lijst verwijs je. Er staat een hele rij.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Jul 18, 2009 om 17:15
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Quasimoda: U zou met een artsenverklaring, medicinale wiet , die de apotheker kan verstrekken, mogen meenemen naar Gran Canaria, neem wel van te voren even contact op met de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat!! Sommige zorgverzekeraars hebben zelfs een speciale regeling voor vergoeding van de medicinale wiet (coulanceregeling) Vraag er naar bij jullie zorgverzekeraar!

Als de huidige huisarts niet bereid is, om jullie te helpen: Het staat geheel vrij om van huisarts te veranderen, ook hier weer: Neem kontakt op met de zorgverzekeraar die jullie hebben. De relatie tussen huisarts en patient is immers niet optimaal te noemen, heb ik uit uw verhaal begrepen.

Succes met uw voornemen, om naar Gran Canaria op vakantie te gaan! Moet lukken..toch?

Groeten, Henri

vladja
door vladja - Jul 18, 2009 om 17:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Medicinale wiet, ook in een medicijnen paspoort, kijk maar uit.

Op grond van de VN-verdragen inzake verdovende middelen is de invoer van verdovende middelen en psychotrope stoffen, en bijgevolg ook van cannabis, enkel mogelijk op grond van een voorafgaande toestemming verleend door een bevoegde nationale autoriteit.

Dus toestemming van de staat waar het spul (de medicinale wiet) ingevoerd wordt, niet de Nederlandse staat, en maar hopen dat je niet buiten Spaans grondgebied een tussenlanding moet maken.

In artikel 75 van de Schengenuitvoeringsovereenkomst van 14 juni 1985 was met deze situatie rekening gehouden.

vladja
door vladja - Jul 18, 2009 om 17:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In dit artikel is het volgende gesteld:

1. In het reizigersverkeer naar of binnen het grondgebied van de Overeenkomstsluitende partijen mogen personen de ten behoeve van een medische behandeling benodigde verdovende middelen en psychotrope stoffen met zich meevoeren, indien zij bij controle een door een bevoegde autoriteit van de Staat van hun ingezetenschap afgegeven of gewaarmerkte verklaring overleggen.

2. Vorm en inhoud van de in lid 1 bedoelde verklaring, voor zover afgegeven door één der Overeenkomstsluitende partijen, en in het bijzonder de gegevens aangaande de aard, hoeveelheid en reisduur worden door het Uitvoerend Comité vastgesteld.

3. De Overeenkomstsluitende Partijen stellen elkaar in kennis van de autoriteiten die tot afgifte of waarmerking van de in lid 2 bedoelde verklaring bevoegd zijn".

Dit impliceert dat een Staat enkel voor haar eigen ingezetenen een dergelijk document kan afleveren.

vladja
door vladja - Jul 18, 2009 om 17:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bovendien moet opgemerkt worden dat deze Schengenbepaling nooit echt ten uitvoer kon worden gelegd. De Farmaceutische Inspectie van het departement Volksgezondheid van de verschillende landen heeft weliswaar een standaardformulier opgesteld. Sommige rubrieken blijken evenwel op verschillende wijze te zijn geïnterpreteerd in de verschillende talen en er kon geen oplossing worden gevonden voor een probleem inzake de waarmerking van de toestemmingen.

Aldus kan worden besloten dat wanneer een reiziger wordt gecontroleerd door een douane- of politiedienst en deze reiziger zich beroept op het medisch voorschrift voor het bezit van cannabis, hij in het bezit moet zijn van het ad-hoc-Schengenformulier ondertekend door de bevoegde centrale autoriteit. Indien dit niet het geval is, is hij niet in orde. Indien hij in het bezit is van dit behoorlijk ingevulde formulier (wat vrijwel nooit het geval zal zijn), kan hij niet worden vervolgd.

---------------------------------------------------

vladja
door vladja - Jul 18, 2009 om 17:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op grond van het voorgaande zou ik eerst uitgebreid contact opnemen met de ambassade van Spanje of medicinale wiet in Spanje geaccepteerd wordt en daar een schriftelijke verklaring van meenemen als dat zo is + de hele Schengen rompslomp papierwinkel voor je met medicinale wiet naar de Canarische Eilanden gaat. Dan nog is de kans heel groot dat de wiet eerst wordt afgepakt hangende het onderzoek van de papieren. Reken er maar op dat politie en douane dit soort EU-bepalingen en -papieren niet kent. Dat worden dan toch slapenloze nachten in het hotel of nog erger in een Spaanse cel. Een (Spaans) onderzoek duurt waarschijnlijk maanden.

Vladja

pe
door pepie29 - Jul 18, 2009 om 18:00
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Stacey

Ik bedoel het artikel "Medicijnen reizen altijd eerste klas"

Hier een stukje uit het artikel

/quote/Dik raadt mensen ook aan een doktersverklaring te vragen in het Engels, waarop staat dat iemand niet zonder de medicijnen kan. Dit is zeker raadzaam bij geneesmiddelen die onder de Opiumwet vallen, zoals bepaalde sterke pijnstillers, slaap- en kalmeringsmiddelen, medicinale cannabis en sommige middelen tegen ADHD. Een dergelijk document is echter geen grensdocument.

Wie met Opiumwet-geneesmiddelen reist, heeft voor Schengen-landen (dit zijn de meeste Europese landen) een aparte verklaring nodig, waarin staat dat de medicijnen voor eigen gebruik zijn. Deze gewaarmerkte verklaring wordt afgegeven door de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Op de website van de inspectie kan de Schengenverklaring worden gedownload. Deze moet door de arts worden ondertekend en daarna door de inspectie worden gewaarmerkt. Dit kan vier weken duren. Een verklaring is dertig dagen geldig. Duurt de reis langer, dan zijn meer verklaringen nodig.

Voor niet-Schengenlanden is een verklaring nodig van de ambassade of consulaat van het betreffende land. Elk land heeft een eigen beleid. Dik adviseert mensen ook geneesmiddelen mee te nemen in de oorspronkelijke verpakking, zodat duidelijk wordt dat ze niet als genotmiddel worden gebruikt./einde quote/

Ik zou zelf geen risico nemen; als je medicijnen/drugs mee wilt nemen die onder de opium wet vallen zou ik mijn vakantie maar vieren tussen Texel en het Limburgs heuvellandschap. Ze zijn niet overal zo coulant met mensen die met deze producten reizen

groetjes

Petra

poltol
door poltol - Jul 18, 2009 om 18:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt beter op vacantie gaan naar één van de Nederlandse Wadden Eilanden. Geen gedoe en geen gezeur. Alles mag mee en je loopt niet de kans dat je in het gevang verzeilt raakt omdat één of andere diender geen Nederlands / Engels / Frans of Duits kan lezen. Wel zo rustig en zeker niet duur in het naseizoen.

Fijne vacantie in Nederland, poltol

kenwel2
door kenwel2 - Jul 18, 2009 om 19:42
1574 Antwoorden / 13 Vragen

haha, ja, het is wel waar wat poltol hier schrijft...wil je geen gelazer: Blijf lekker hier in Nederland, wietland....

Zo is het wel!! Al kun je uren en boeken er over gaan schrijven: Het veiligst ben je aan het eind van de rit: Toch hier!!  Geen enkel probleem!

En ehhh...coffeeshops genoeg!! En de beste wiet: Nederwiet!

Houdoe!! Groeten uit Broabant! en.....unne goeie reis...

Henri

ma
door marwin - Jul 18, 2009 om 19:56
126 Antwoorden / 15 Vragen

Heel vervelend voor je vriend maar ik zou het risico niet willen lopen om in de spaanse gevangenis terrecht te komen. Het zijn echt van die landen waar je altijd 1 of andere onbekende stempel mist.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 18, 2009 om 19:58
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@vladja: Reeds eerder had ik vermeld:  neem wel van te voren even contact op met de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat!! (Dit heb ik niet voor niets geschreven..dacht ik)

Dat het niet zo eenvoudig ligt, moge duidelijk zijn. Persoonlijk: zou nog niet eens op de gedachte komen: Je riskeerd als je wiet durft mee te nemen, erg hoge straffen, vooral in deze landen, daar zijn ze niet zo softy met het drugsbeleid dan hier! (drugs invoer!!)

Denk dat vraagsteller/ster zich ook verdraaid goed realiseerd, wat de eventuele verdere gevolgen zouden kunnen zijn van het invoeren, want dat is het, van soft drugs,ook al zou je de papieren in orde hebben, en alle formaliteiten op de hoogte hebt gebracht: Als het er op aan komt, weet Pietje niet wie Jantje is, en Jantje weet niet wie Pietje is...

"Het fijnste zou natuurlijk zijn dat we gewoon wat hasj konden meenemen"schrijft deze ts, echter denk dat je het in een andere context moet zetten: Het veiligst zou het zijn, dat je hier wat meeneemt naar je vakantiebestemming in Nederland...

Mijn advies aan ts: Niets riskeren, zeker niet, aangezien het feit dat uw vriend al depressief is zonder medicatie, kun je je voorstellen wat er gebeurd als je geen (juiste) medicatie bij de hand hebt??

Lekker hier blijven...hier is het weer ook 'Gran Canaria'hoor! Echt wel!

Groeten, Henri

quasimoda
door quasimoda - Jul 18, 2009 om 20:55
25 Antwoorden / 12 Vragen

Beste mensen,

Ik kom thuis en zie dat er heel veel nuttige reacties zijn binnegekomen. Fantastich gewoon. Ik denk dat we inderdaad maar even gaan informeren naar de tips m.b.t. de medicinale verstrekking.

Ik heb al jullie berichten aandachtig gelezen en we zijn ons zeker bewust van de gevaren en risico's m.b.t. smokkel.

Waar ik wel even op wil reageren is op de adviezen hier in NL te blijven. Mijn vriend is nog nooit op vakantie geweest. Ik weet dat het geod bedoeld is van jullie, maar stel je voor dat je op je 50ste voor het eerst palmbomen ziet en dat je voor het eerst echt vakantie gaat vieren. De depressie heeft al zo een groot gedeelte van zijn leven vergald, en nu zal het feit dat hij niet kan slapen een schaduw werpen over de vakantie waar we zo ontzettend naar uitkijken.

Ik zal deze tips ter harte nemen en kijken of hoe we èn op vakantie kunnen gaan, èn samen kunnen slapen èn daarnaast geen risico lopen op strafvervolging. Dat moet toch mogelijk zijn?

Nu kan ik maar 1 keer de beste reactie knop aanklikken, maar ik vind dat niet 1 van jullie deze verdient, maar jullie allemaal. Daaroom ontzettend bedankt en wij gaan maandag meteen actie ondernemen.

Een fijne avond voor jullie allemaal.

stacey
door stacey - Jul 18, 2009 om 22:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien moet je dan gewoon niet gaan slapen ;-) feesten tot diep in de nacht en dan de zon weer op zien komen op het strand.

Als je op een gegeven moment uitgeput bent val je vanzelf wel in slaap ;-) Gewoon niet te veel met `moeten` slapen bezig zijn en gewoon genieten van je vakantie, dan komt het vast allemaal wel goed ;-)

tr
door trappist - Jul 18, 2009 om 22:21
240 Antwoorden / 0 Vragen

overigens lijkt het mij sterk dat daar niet aan wiet te komen is, ikzelf kom al 30 jaar jaarlijks op canaria, (dit jaar medio augustus) maar ben geen gebruiker, heb daar dus ook geen tips verder over, maar er zijn daar in de toeristencentra voldoende NL horecamensen die u op weg kunnen helpen denk ik.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 19, 2009 om 21:06
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Quasimoda: Bedankt voor deze symphathieke terugmelding! Punten scoren is abosoluut niet aan de orde hier (Althans niet voor mij...!)

Ik wens u beiden heel veel geluk, fijne vakantiedagen, geniet lekker van het zonnetje, waar u ook mag gaan! Hoop dat uw vriend inderdaad mag genieten van alles wat het leven te bieden heeft, zonder al te veel depressies, iedereen heeft weleens last van depressie, hij is niet de enige hoor! En: 'Always look at the bright side of life'

Lekker plezier maken, totdat je er (beiden) bij neervalt!! Geniet ervan!!!

in
door ingridl_1 - Aug 17, 2009 om 21:50
20 Antwoorden / 14 Vragen

In spanje kun je veel medicijnen zonder recept in de apotheek kopen.Misschien hebben ze daar wel sterkere slaaptabletten dan hier.En ik denk ook dat je daar wel hash kunt kopen.

delltouro
door delltouro - Oct 25, 2009 om 13:51
11 Antwoorden / 1 Vragen

Neem geen wiet mee naar het buitenland!!!!! dat is mijn advies, je kan alle hollandse officiele documenten bij je wiet opbergen maar als je gepakt word is dat helemaal niets meer waard en heb je gewoon een groot probleem. Dat is eigenlijk het enige advies dat is te geven op je vraag. Zelf heb ik ook jaren lang slaapproblemen gehad, ook jaren geblowd om te kunnen slapen, wat trouwens door iedere psichiater word afgeraden omdat thc een behoorlijk effect op je psychische gesteltheid kan hebben, maar slapen dat ik deed.

Ik heb op een gegeven moment de stof melatonine geprobeert en sindsdien geen joint meer aan hoeven raken (om te slapen), mischien hebben jullie die stof ook allang uitgeprobeert maar zo niet het is het proberen meer dan waard, kan het gewoon bij de drogist halen, de stof is lichaamseigen en werkt in de pijnappelklier. Hou er als je het gaat proberen wel rekening mee dat het lichaam en de geest van je vriend de eerste dagen waarschijnlijk niet zullen ontspannen en niet in slaap zullen vallen want na dertig jaar een joint voor het slapen gaan is je hele slaaproutine daar op ingesteld, er word vaak gezegt dat thc niet verslavend is maar dat is onzin (ook uit ervaring). En als het niet werkt, ik denk dat een jointje altijd nog gezonder is dan de valium die de artsen voorschrijven..

Met vriendelijke groet en veel plezier op vakantie

vladja
door vladja - Oct 25, 2009 om 14:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Deltouro,

Ik denk dat ze al drie keer op en neer naar de Canarische Eilanden zijn geweest, gezien de datum van de vraag.

Vladja