Flinke blunder van NS
Zoon van net 15 reist af en toe met de trein. Hij heeft sinds deze week een Nationale Sportpas, waarmee bij de NS soms korting verkregen kan worden. Omdat zoon het hoe of wat van die korting nog niet weet, laat hij het pasje voor alle zekerheid aan de baliemedewerkster zien bij het kopen van een enkeltje Tilburg-Arnhem aan de kassa. Hij krijgt van haar 40% korting op het treinkaartje.
Bij controle door de conducteur in de trein blijkt echter dat zoon helemaal geen korting op dit kaartje had mogen krijgen. Hij moet bijbetalen en krijgt ook nog eens 35 euro boete! Op zijn opmerking dat hij er toch niets aan kan doen dat de baliemedewerkster hem onterecht korting heeft gegeven, reageert de conducteur dat het niet zijn taak is om dat uit te zoeken en dreigt zoon ook nog eens uit de trein te zetten als hij niet onmiddelijk de boete betaalt. Zoon heeft nog net genoeg geld bij zich. In paniek en in tranen inmiddels door zoveel onrecht betaalt hij dus maar.
Wij zijn vreselijk boos op NS omdat ze onze zoon zomaar zonder geld en helemaal in paniek achtergelaten hebben voor iets waar de baliemedewerkster schuld aan had. Daarbij had de conducteur ook helemaal het recht niet om onze zoon te bedreigen met treinuitzetting, omdat er ook een mogelijkheid is om op vertoon van een legitimatiebewijs uitstel van betaling van de boete te krijgen (dan krijg je achteraf een acceptgiro thuis). Zoon wist dat niet en de conducteur wees hem daar ook niet op.
Natuurlijk gaan we een klacht tegen NS indienen en zal de boete wel kwijtgescholden worden, maar wie vergoedt de emotionele schade voor onze zoon?
Heel vervelend allemaal! Toch had uw zoon beter eerst even kunnen informeren of op internet kijken (www.ns.nl). Er wordt geen korting op kaartjes gegeven en de lokettiste had dat moeten weten! Wellicht kunt u eerst naar het plaatskaartenkantoor gaan en daar mogelijk de zaak uitpraten? Het gedrag van de conducteur is schandalig (er van uit gaand dat uw zoon zich normaal gedroeg). Hiervoor moet u inderdaad bij afd. klachten van de NS zijn. (vermeld dan ook de vertrektijd en vertrekplaats van de bewuste trein, dan kunnen e.e.a. sneller nakijken.). Ze zijn niet snel, dus reken maar op tenminste een maand voor dat u iets hoort. Ik ben nogal een treinfan en hoop dat uw zoon ondanks deze ene slechte ervaring toch op de trein blijft vertrouwen!
Ampie,
er vanuit gaande dat uw zoon zich inderdaad correct gedragen heeft, vind ik dit ook schandalig van die conducteur.
Ik zou zeer zeker in beklag gaan. Noem de datum en exacte tijdstip van het kopen van dat kaartje bij die baliemedewerkster in Tilburg en vooral van het moment in die trein.
Sterker nog, in feite heeft uw zoon een overeenkomst afgesloten met de NS om voor dat geld in de trein te mogen reizen, omdat uw zoon er vanuit mag gaan, dat die baliemedewerkster het moet weten. Nu die baliemedewerkster het (achteraf) verkeerd heeft, mag uw zoon daar absoluut niet de dupe van worden. Uw zoon heeft dus ook duidelijk gevraagd aan die baliemedewerkster of hij recht had op korting en daarbij heeft hij dat pasje nog laten zien. De NS kan zich m.i. nooit beroepen op het feit dat die baliemedewerkster het verkeerd had en dat uw zoon terecht dat geld "afhandig" gemaakt is in die trein.
Maak van alle bewijzen, treinkaartjes, pasje enz. kopieen en stuur deze samen met het schriftelijke beklag naar de NS.
Bel eerst even waar u uw klacht exact heen moet sturen:
telefoonnummer 0900-2021163 (0,10 euro p.m.).
Succes, gr. Hutch
Hoewel klaarblijkelijk de balieinformatie in Tilburg niet betrouwbaar is, zij moeten beschikken over klachtformulieren die u kunt invullen en met toelichting/kopiën van bewijsstukken dient toe te zenden aan het hoofdkantoor van NS in Utrecht.
Het kan zijn zoals al in meer grote steden het geval is, dat de balie niet (meer) is bezet door NS personeel maar door Servex (Kiosk) personeel. Als dat zo is, kunnen die niets doen, ook al is Servex een "NS dochter".
Ik kan mij echter voorstellen dat de NS op basis van een "goede" brief" met een genoegdoening komt.
Het gedrag is immers schandalig te noemen hoewel de conducteurs sinds kort strikte opdracht hebben.
Succes,
Gerrit
Wanneer uw zoon klaarblijkelijk nog niet zelfstandig kan reizen, waarom laat u hem dan toch alleen gaan ?
Toch wel enigszins onverantwoord.
user123:
wat een fijn antwoord!! Daar heeft de vraagsteller vast veel aan??? En zijn zoon nog meer. Ouders bepalen zelf wat verantwoord is dunkt mij. Deze site is naar mening bedoeld voor serieuze vragen en antwoorden.
User 123:
Dus omdat zoonlief (nog) niet helemaal op de hoogte is van een bepaalde kortingsregeling bij de NS, kan hij opeens helemaal niet meer zelftandig reizen en is dit onveranderwoord??
Ik vind het neerzeten van zo'n (flut) antwoord bij dit topic onverantwoord. Denk daar maar eens over na.
Groet Richard
Op het moment dat de zoon "emotionele schade" oploopt en "helemaal in paniek raakt" wanneer hij een boete krijgt, is hij niet in staat om zelfstandig te reizen.
Daarbij zet ik ook vragentekens bij de hele situatie. Er staan de laatste tijd veel te veel van dit soort zielige verhalen op deze site. Wel leuk geschreven overigens, maar telkens in dezelfde stijl.
Maar nu even politiek correct antwoord :
"Wat vreselijk wat uw zoon is aangedaan. Ga onmiddelijk een advokaat zoeken om die bullebakken van de NS eens goed mores te leren !"
Zo, everybody happy ?
En voor de academici onder ons (gerrit), ik denk dus dat het wel meevalt met die emotionele schade. Het verhaal is opgeblazen en eenzijdig weergegeven. Met 2x HBO zou u dat toch moeten zien ?
ampie en ricardow:
Ik vraag me af wat user123 zou doen of gedaan zou hebben op 15 jarige leeftijd?
Hoewel u, ampie, terecht boos bent zou ik anders dan user123 stelt in bezaawr juist stellen dat u het gedrag van de conducteur niet geheel kunt plaatsen in de context van de aan de balie gemaakte fout. Niet in de zin van "harde stennis" doch meer in de zin van onbegrip. Met honing vang je meer. Gewoon in de zin van: "mijn zoon is iets raars overkomen en ik kan dat niet plaatsen. het lijkt mij dat dit toch een klacht waard is en bij deze. Het kan toch niet zo zijn , dat u als bedrijf op zo'n wijze jonge potentiële klanten ontmoedigd om gebruik te maken van uw diensten".
De zoon waar het om gaat is mijn stiefzoon die regelmatig een paar dagen bij ons verblijft. Omdat wij hem niet altijd kunnen halen en terugbrengen met de auto, reist hij af en toe noodgedwongen met de trein.
Maar nu hoe het verder ging toen zoon op plaats van bestemming was aangekomen:
Zijn echte moeder had samen met haar partner haar zoon opgewacht op het station, ongerust geworden na het paniekerige telefoontje van zoon. Ze hebben daar de betreffende conducteur aangesproken om te vragen wat er precies aan de hand was geweest. Die beweerde eerst nog dat hij helemaal niet de conducteur van die trein was en vervolgens dat zoon een 'grote bek' had gehad. Dat was helemaal niet waar, het was juist de conducteur zélf die grof tegen het kind was geweest en hem had bedreigd met treinuitzetting. Zoon was juist helemaal overrompeld geweest door de conducteur, had in tranen de boete betaald en daarna meteen in paniek naar ons en naar zijn moeder gebeld. Zoon kennende hebben wij ook geen enkele reden om aan zijn verhaal te twijfelen, zeker gezien het feit dat e.e.a. bevestigd werd door een aantal medepasagiers die óók vonden dat de conducteur zijn boekje te buiten was gegaan.
Er ontstond op het perron dus een discussie tussen de conducteur, de moeder en haar partner en enkele medepassagiers, waarbij de conducteur de moeder van het kind schreeuwend allerlei verwijten naar de kop slingerde o.a. dat het kind geen opvoeding had genoten en dat hij maar niet zo stom had moeten zijn om een verkeerd kaartje te kopen. Op dat tumult kwam vervolgens de spoorwegpolitie af, die de conducteur terecht wees en het kind meenam. Zij hebben het kind vervolgens gehoord en telefonisch contact opgenomen met de lokettiste in Tilburg die hem het kaartje had verkocht. Die kon zich zoon nog herinneren en beaamde dat zij inderdaad van mening was dat de Nationale Sportpas alltijd recht op korting gaf.
Er is van dit alles proces verbaal opgemaakt wat naar het hoofdkantoor van de NS is gestuurd. De spoorwegpolitie was van mening dat de lokettiste in elk geval verkeerd had gehandeld en dat de conducteur wél rechtmatig de boete had gevorderd, maar dat zijn handelswijze tegen het kind en zijn moeder zeker te veroordelen was. Zij adviseerden om een klacht naar de NS te sturen en ze vertelden dat zowel de boete als de gemaakte onkosten (telefoonkosten, parkeerkosten bij het station) op grond van het proces verbaal kunnen worden teruggevorderd. Dat is inmiddels gebeurd en we wachten nu dus de reactie van NS af.
En voor degenen die denken dat ik dit hele verhaal uit mijn (academische) duim heb gezogen hoop ik dat ze zelf óók eens zoiets meemaken!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer