am
door ampie Jan 8, 2006 om 12:22
Auto & vervoer

Flinke blunder van NS

Zoon van net 15 reist af en toe met de trein. Hij heeft sinds deze week een Nationale Sportpas, waarmee bij de NS soms korting verkregen kan worden. Omdat zoon het hoe of wat van die korting nog niet weet, laat hij het pasje voor alle zekerheid aan de baliemedewerkster zien bij het kopen van een enkeltje Tilburg-Arnhem aan de kassa. Hij krijgt van haar 40% korting op het treinkaartje.

Bij controle door de conducteur in de trein blijkt echter dat zoon helemaal geen korting op dit kaartje had mogen krijgen. Hij moet bijbetalen en krijgt ook nog eens 35 euro boete! Op zijn opmerking dat hij er toch niets aan kan doen dat de baliemedewerkster hem onterecht korting heeft gegeven, reageert de conducteur dat het niet zijn taak is om dat uit te zoeken en dreigt zoon ook nog eens uit de trein te zetten als hij niet onmiddelijk de boete betaalt. Zoon heeft nog net genoeg geld bij zich. In paniek en in tranen inmiddels door zoveel onrecht betaalt hij dus maar.

Wij zijn vreselijk boos op NS omdat ze onze zoon zomaar zonder geld en helemaal in paniek achtergelaten hebben voor iets waar de baliemedewerkster schuld aan had. Daarbij had de conducteur ook helemaal het recht niet om onze zoon te bedreigen met treinuitzetting, omdat er ook een mogelijkheid is om op vertoon van een legitimatiebewijs uitstel van betaling van de boete te krijgen (dan krijg je achteraf een acceptgiro thuis). Zoon wist dat niet en de conducteur wees hem daar ook niet op.

Natuurlijk gaan we een klacht tegen NS indienen en zal de boete wel kwijtgescholden worden, maar wie vergoedt de emotionele schade voor onze zoon?

963 16 Rapporteer

johandv
door johandv - Jan 8, 2006 om 12:39
94 Antwoorden / 4 Vragen

Heel vervelend allemaal! Toch had uw zoon beter eerst even kunnen informeren of op internet kijken (www.ns.nl). Er wordt geen korting op kaartjes gegeven en de lokettiste had dat moeten weten! Wellicht kunt u eerst naar het plaatskaartenkantoor gaan en daar mogelijk de zaak uitpraten? Het gedrag van de conducteur is schandalig (er van uit gaand dat uw zoon zich normaal gedroeg). Hiervoor moet u inderdaad bij afd. klachten van de NS zijn. (vermeld dan ook de vertrektijd en vertrekplaats van de bewuste trein, dan kunnen e.e.a. sneller nakijken.). Ze zijn niet snel, dus reken maar op tenminste een maand voor dat u iets hoort. Ik ben nogal een treinfan en hoop dat uw zoon ondanks  deze ene slechte ervaring toch op de trein blijft vertrouwen!

hutch
door hutch - Jan 8, 2006 om 23:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ampie,

er vanuit gaande dat uw zoon zich inderdaad correct gedragen heeft, vind ik dit ook schandalig van die conducteur.

Ik zou zeer zeker in beklag gaan. Noem de datum en exacte tijdstip van het kopen van dat kaartje bij die baliemedewerkster in Tilburg en vooral van het moment in die trein.

Sterker nog, in feite heeft uw zoon een overeenkomst afgesloten met de NS om voor dat geld in de trein te mogen reizen, omdat uw zoon er vanuit mag gaan, dat die baliemedewerkster het moet weten. Nu die baliemedewerkster het (achteraf) verkeerd heeft, mag uw zoon daar absoluut niet de dupe van worden. Uw zoon heeft dus ook duidelijk gevraagd aan die baliemedewerkster of hij recht had op korting en daarbij heeft hij dat pasje nog laten zien. De NS kan zich m.i. nooit beroepen op het feit dat die baliemedewerkster het verkeerd had en dat uw zoon terecht dat geld "afhandig" gemaakt is in die trein.

Maak van alle bewijzen, treinkaartjes, pasje enz. kopieen en stuur deze samen met het schriftelijke beklag naar de NS.

Bel eerst even waar u uw klacht exact heen moet sturen:

telefoonnummer 0900-2021163 (0,10 euro p.m.).

Succes, gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2006 om 13:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel klaarblijkelijk de balieinformatie in Tilburg niet betrouwbaar is, zij moeten beschikken over klachtformulieren die u kunt invullen en met toelichting/kopiën van bewijsstukken dient toe te zenden aan het hoofdkantoor van NS in Utrecht.

Het kan zijn zoals al in meer grote steden het geval is, dat de balie niet (meer) is bezet door NS personeel maar door Servex (Kiosk) personeel. Als dat zo is, kunnen die niets doen, ook al is Servex een "NS dochter".

Ik kan mij echter voorstellen dat de NS op basis van een "goede" brief" met een genoegdoening komt.

Het gedrag is immers schandalig te noemen hoewel de conducteurs sinds kort strikte opdracht hebben.

Succes,

Gerrit

user123
door user123 - Feb 19, 2006 om 14:00
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer uw zoon klaarblijkelijk nog niet zelfstandig kan reizen, waarom laat u hem dan toch alleen gaan ?

Toch wel enigszins onverantwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2006 om 14:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

user123:

wat een fijn antwoord!! Daar heeft de vraagsteller vast veel aan??? En zijn zoon nog meer. Ouders bepalen zelf wat verantwoord is dunkt mij. Deze site is naar mening bedoeld voor serieuze vragen en antwoorden.

ricardow
door ricardow - Feb 19, 2006 om 16:26
202 Antwoorden / 7 Vragen

User 123:

Dus omdat zoonlief (nog) niet helemaal op de hoogte is van een bepaalde kortingsregeling bij de NS, kan hij opeens helemaal niet meer zelftandig reizen en is dit onveranderwoord??

Ik vind het neerzeten van zo'n (flut) antwoord bij dit topic onverantwoord. Denk daar maar eens over na.

Groet Richard

user123
door user123 - Feb 19, 2006 om 16:43
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Op het moment dat de zoon "emotionele schade" oploopt en "helemaal in paniek raakt" wanneer hij een boete krijgt, is hij niet in staat om zelfstandig te reizen.

Daarbij zet ik ook vragentekens bij de hele situatie. Er staan de laatste tijd veel te veel van dit soort zielige verhalen op deze site. Wel leuk geschreven overigens, maar telkens in dezelfde stijl.

Maar nu even politiek correct antwoord :

"Wat vreselijk wat uw zoon is aangedaan. Ga onmiddelijk een advokaat zoeken om die bullebakken van de NS eens goed mores te leren !"

Zo, everybody happy ?

user123
door user123 - Feb 19, 2006 om 16:56
1346 Antwoorden / 3 Vragen

En voor de academici onder ons (gerrit), ik denk dus dat het wel meevalt met die emotionele schade. Het verhaal is opgeblazen en eenzijdig weergegeven. Met 2x HBO zou u dat toch moeten zien ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2006 om 19:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ampie en ricardow:

Ik vraag me af wat user123 zou doen of gedaan zou hebben op 15 jarige leeftijd?

Hoewel u, ampie, terecht boos bent zou ik anders dan user123 stelt in bezaawr juist stellen dat u het gedrag van de conducteur niet geheel kunt plaatsen in de context van de aan de balie gemaakte fout. Niet in de zin van "harde stennis" doch meer in de zin van onbegrip. Met honing vang je meer.  Gewoon in de zin van: "mijn zoon is iets raars overkomen en ik kan dat niet plaatsen. het lijkt mij dat dit toch een klacht waard is en bij deze. Het kan toch niet zo zijn , dat u als bedrijf op zo'n wijze jonge potentiële klanten ontmoedigd om gebruik te maken van uw diensten".

am
door ampie - Feb 19, 2006 om 20:04
27 Antwoorden / 1 Vragen

De zoon waar het om gaat is mijn stiefzoon die regelmatig een paar dagen bij ons verblijft. Omdat wij hem niet altijd kunnen halen en terugbrengen met de auto, reist hij af en toe noodgedwongen met de trein.

Maar nu hoe het verder ging toen zoon op plaats van bestemming was aangekomen:

Zijn echte moeder had samen met haar partner haar zoon opgewacht op het station, ongerust geworden na het paniekerige telefoontje van zoon. Ze hebben daar de betreffende conducteur aangesproken om te vragen wat er precies aan de hand was geweest.  Die beweerde eerst nog dat hij helemaal niet de conducteur van die trein was en vervolgens dat zoon een 'grote bek' had gehad. Dat was helemaal niet waar, het was juist de conducteur zélf die grof tegen het kind was geweest en hem had bedreigd met treinuitzetting. Zoon was juist helemaal overrompeld geweest door de conducteur, had in tranen de boete betaald en daarna meteen in paniek naar ons en naar zijn moeder gebeld. Zoon kennende hebben wij ook geen enkele reden om aan zijn verhaal te twijfelen, zeker gezien het feit dat e.e.a. bevestigd werd door een aantal medepasagiers die óók vonden dat de conducteur zijn boekje te buiten was gegaan.
Er ontstond op het perron dus een discussie tussen de conducteur, de moeder en haar partner en enkele medepassagiers, waarbij de conducteur de moeder van het kind schreeuwend allerlei verwijten naar de kop slingerde o.a. dat het kind geen opvoeding had genoten en dat hij maar niet zo stom had moeten zijn om een verkeerd kaartje te kopen. Op dat tumult kwam vervolgens de spoorwegpolitie af, die de conducteur terecht wees en het kind meenam. Zij hebben het kind vervolgens gehoord en telefonisch contact opgenomen met de lokettiste in Tilburg die hem het kaartje had verkocht. Die kon zich zoon nog herinneren en beaamde dat zij inderdaad van mening was dat de Nationale Sportpas alltijd recht op korting gaf.
Er is van dit alles proces verbaal opgemaakt wat naar het hoofdkantoor van de NS is gestuurd. De spoorwegpolitie was van mening dat de lokettiste in elk geval verkeerd had gehandeld en dat de conducteur wél rechtmatig de boete had gevorderd, maar dat zijn handelswijze tegen het kind en zijn moeder zeker te veroordelen was. Zij adviseerden om een klacht naar de NS te sturen en ze vertelden dat zowel de boete als de gemaakte onkosten (telefoonkosten, parkeerkosten bij het station) op grond van het proces verbaal kunnen worden teruggevorderd. Dat is inmiddels gebeurd en we wachten nu dus de reactie van NS af.

En voor degenen die denken dat ik dit hele verhaal uit mijn (academische) duim heb gezogen hoop ik dat ze zelf óók eens zoiets meemaken!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2006 om 20:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Gelukkig, ik begrijp dat een en ander goed aan de orde is gesteld en ik neem aan dat de NS ook met genoegdoening komt.

Met betrekking tot dat academische: user123 bedoeld mij naar aanleiding van eerdere kritiek op andere plaatsen binnen dit "vraag en antwoord", over eveneens niet adequate en/of serieuze antwoorden.  Ik ben van mening en blif dat met de meest grote nadruk dat een vraagsteller serieus is en ook een serieus antwoord ontvangt. Daarbij kan het zelfs en amg het voorkomen dat een antwoord niet geheel juist blijkt. Daar leer je dan van, als het maar wel serieus is; Een antwoord dat een 15 jarige niet zou kunnen reizen, verantwoord, vul het zelf a.u.b. ook maar in, ik vind het niet serieus. Je kunt er wel punten mee verdienen in deze site.

Ik hoop nog een keer te vernemen of inderdaag genoegdoening is verkregen van NS; Naam van de prtesident directeur: Leeman.

am
door ampie - Feb 20, 2006 om 02:49
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind ook dat een 15-jarige heel goed alleen kan reizen, maar tegen een dergelijke reactie van een conducteur zijn zelfs niet alle volwassenen opgewassen. En naar mijn mening moet je inderdaad elke vraag hier serieus nemen en er niet zonder meer vanuit gaan dat e.e.a. opgeblazen wordt. Ik kreeg zelfs al reacties (niet hier) dat zoonlief wel zo'n 'lievertje' zou zijn die stiekem achter de rug van z'n ouders om allerlei rottigheid uithaalt. Nou, ik durf voor mijn stiefzoon 100% in te staan. Men vergeet dat er ook nog ouders zijn die hun kinderen wél normen en waarden weten bij te brengen.

In elk geval bedankt voor uw positieve reactie. Ik laat t.z.t. nog wel weten hoe het af is gelopen, maar dat zal nog wel even duren. Met het afhandelen van bezwaren is NS heel wat minder snel dan met boetes uitdelen!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2006 om 20:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo Ampie,

Ik heb eeb paar dagen niet gekene. Zie de reactie, ik blijf (graag) benieuwd naar de afloop.

sc
door scaramouche - Apr 17, 2006 om 12:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het advies van klachten versturen met exacte gegevens van tijd etc. is correct omdat met dan aan de hand van het treinnummer kan uitzoeken wie de betreffende conducteur is geweest en in een geval als dit wordt die daar door zijn direct leidinggevende op aangesproken, zeker in dit geval met de verklaring van de spoorwegpolitie en getuigen erbij. Dat voor een klacht belangrijke treinnummer is overigens ook zelf te achterhalen via de reisplanner op www.ns.nl

Toenmalig president-directeur Den Besten gaf tijdens een toespraak aan het personeel, destijds bij zijn aantreden, al aan "communicatie is niet ons sterkste punt, maar daar gaan wij hard aan werken" Ik kan u echter verzekeren dat het met de communicatie alleen maar slechter is gesteld. Zo kan het tegenwoordig voorkomen dat de marketingafdeling leuke acties in het leven roept maar daarbij vergeet het controlerend personeel hiervan in kennis te stellen. Ik kan mij dan ook heel goed voorstellen dat de lokettiste bij het zien van de NS logo op de sportpas het gevoel had dat ze *iets had gemist* en aldus een kaartje met korting heeft gegeven. Uit mijn informatie is dat vaker voorgekomen en hebben alle conducteurs later een bericht op hun "railpocket" ontvangen waar aandacht voor deze kwestie werd gevraagd. Misschien zelfs wel naar aanleiding van bovenstaande gebeurtenis.

Als de reactie van desbetreffende conducteur daadwerkelijk zo onbeschoft is geweest zou ik zelf een persoonlijk antwoord willen hebben van de man zelf of op zijn minst van zijn direct leidinggevende. Alleen zo valt nog enigszins te controleren of de klacht ook werkelijk serieus is genomen. De direct leidingevende ziet de conducteurs uit zijn groep maar een hoogst enkele keer per jaar op de trein aan het werk en dat is dan ook nog bijna altijd van tevoren aangekondigd. Het is aan u om aan te geven wanneer een conducteur in uw ogen misbruik maakt van zijn machtspositie.

wi
door wippie - Apr 17, 2006 om 12:11
260 Antwoorden / 0 Vragen

@ Scaramouche, we zijn nu wel twee maanden en vele haltes verder.

am
door ampie - Apr 18, 2006 om 13:34
27 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens een schrijven van NS wordt de klacht nog verder in behandeling genomen. De boete is kortgeleden al wel terugbetaald.