Wi
door Wim T 13 jun. 2018 om 21:11
Auto & vervoer

FORD levert niet updates navigatiekaarten voor FORD Kuga waarvoor wel betaald is.

Voorjaar 2017 hebben we een nieuwe Ford Kuga gekocht.
Wat later bleek waren de bijgeleverde navigatiekaarten al 4-5 jaar oud, maar gelukkig hoort bij de nieuwe Kuga dat je 7 jaar gratis updates krijgt.
Bij navraag bij FORD-dealer werden we naar FORD-NL gestuurd en vice versa.
We kregen van FORD-NL reacties in gebrekkig antwoord (echt lachwekkend), met standaard teksten, of helemaal geen antwoord.
Wel hebben we begrepen dat de update in zomer 2017 zou komen, daarna uitgesteld tot Kerst 2017, voorjaar 2018 en nu eind 2018.
Oftwel: er is nog geen zicht op een update. De verouderde versie begint ondertussen storende gebreken te vertonen.
Ik ben benieuwd of er meer Kuga eigenaren zijn met deze ervaringen.
En wat ik kan doen om deze impasse te doorbreken.
Gaarne reactie!

4304 11 Rapporteer
sw
door swat1500 - 13 jun. 2018 om 22:46
2596 Antwoorden / 0 Vragen
2

Staat deze toezegging, met betrekking tot de updates, in uw koopovereenkomst en/of heeft u daarvoor op voorhand extra moeten betalen en staat dit op de factuur?
Zo ja, dan dient u zich te wenden tot de verkoper (de dealer waar u de auto gekocht heeft) en naleving van de overeenkomst vorderen. De verkoper mag u niet verwijzen naar Ford Nederland maar moet zelf actie ondernemen of u een passende compensatie bieden.

Dit gezegd hebben moet ik opmerken dat dit soort klachten ook bij andere merken bij ingebouwde navigatie apparaten veelvuldig voorkomen. Deze ingebouwde systemen zijn technisch snel verouderd waardoor updates creeren technisch gecompliceerd is en kostbaar zijn en daardoor vaak alweer verouderd zijn op het moment dat zij uitkomen. 

Als u al een update krijgt zal blijken dat deze ook al weer zwaar verouderd is.

U kunt beter navigeren met een (gratis) navigatie app op uw smartfoon of een TomTom aanschaffen. Wellicht kunt u dit laatste als compensatie voorstellen bij de dealer.

In de huidige generatie auto's wordt voor navigatie ook vaak gekoppeld aan de smartphone of een navigatie app die via internet geupdated kan worden.


door marita5 - 13 jun. 2018 om 22:48
7429 Antwoorden / 10 Vragen
3

Hallo Wim T ,

Misschien heeft u hier iets aan , klik op de rode regels

https://wensveen.nl/akties/after-sales/item/35-ford-navigatie-kaartupdate-89

Ik ben benieuwd of er meer Kuga eigenaren zijn met deze ervaringen 

https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/sync3-navigatie-van-ford-2043  

door sjoppie - 14 jun. 2018 om 06:38
4165 Antwoorden / 3 Vragen
2
door heremietkreeft - 14 jun. 2018 om 14:16
9382 Antwoorden / 153 Vragen
0

Op zich zijn de gegeven reacties al juist maar ook ik attendeer u op het fenomeen Google Maps dat in ieder geval op android telefoons kan worden geïnstalleerd. Er zijn zeer handige houders te verkrijgen die in/aan het ventilatierooster in het dashboard bevestigd kunnen worden. Altijd op to date, zelfs m.b.t. wegversperringen en vertragingen op het reismoment.

ep
door epcot 14 jun. 2018 om 14:30
745 Antwoorden / 16 Vragen

Lekker handig als je een nieuwe auto koopt en flink wat extra betaald hebt voor ingebouwde navigatie met gratis updates.
Een telefoon is een telefoon en navigatie op een veel groter scherm in de auto werkt makkelijker en duidelijker.

le
door lexel - 18 jun. 2018 om 16:27
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Mijn Ford Kuga kocht ik begin 2016. De navigatiekaart was toen al meer dan een jaar oud. Er zouden updates komen (niet gratis) werd mij verteld. Toen ik mij later informeerde, hoorde je veel verschillende verhalen. Het kwam er op neer dat Ford nooit serieus reageerde, zoals ook te zien is via de in de reacties opgegeven linkjes.

Ook het wijzigen van de irritante stem van de navigatie ("rijdt dchie kilometech recht doch") blijkt niet mogelijk; bij TomTom kun je voor nog geen 5 € een andere stem kiezen.
Ik vrees dat de huidige Ford-bezitters pech gehad hebben. Ik kan toekomstige kopers alleen aanraden GEEN navigatiesysteem te kopen van Ford. 

door aurora1 - 18 jun. 2018 om 21:58
13480 Antwoorden / 6 Vragen
0

Wat bedoelt u met gebrekkig antwoord? 
Om bij de tijd te zijn met kaarten kunt u het beste op uw smartphone de gratis app MapFactor installeren. Werkt als een trein, thuis even via wifi de relevante kaarten updaten en klaar. 

me
door mei - 20 jun. 2018 om 16:34
50 Antwoorden / 19 Vragen
0

Ik heb dezelfde ervaring met ford. Je koopt een nieuwe auto met oude software van 4 /5 jaar oud. Na een klacht bij ford werd simpel medegedeeld dat je nieuwe software kan kopen voor € 180,00 ja jullie lezen het goed. Het is een schande. Ik heb een klacht ingediend bij de ANWB. Volgens de ANWB hadden ze meerdere klachten ontvangen en waren er mee bezig. Het kan toch niet waar zijn dat je een nieuwe auto koopt met oude software. Er zitten toch ook geen banden onder van 4 jaar oud. Ik roep een ieder op die de zelfde ervaring heeft actie te ondernemen hetzij via kassa of radar. Of de ANWB. Ford kan hier toch niet zomaar mee weg komen. Je kan beter een TOMTOM kopen met minimaal 3 jaar updates voor ong €100,00.
een waarschuwing voor eventuele nieuwe kopers. Zorg dat je de laatste software krijgt en leg het vast in het koopcontract. Of nog beter eis een TOMTOM bij aanschaf

me
door mei - 25 jul. 2018 om 13:54
50 Antwoorden / 19 Vragen
0

'Nooit volledig uit te bannen'

Ford Nederland laat in een reactie weten dat enigszins gedateerde routekaarten nooit volledig zijn uit te bannen bij ingebouwde navigatie-apparatuur. Tussen de ontwikkeling van de kaart en de uiteindelijke verkoop van een auto zit immers veel tijd, stelt een woordvoerder. Wel kunnen Ford-rijders SYNC3 koppelen aan hun smartphone, waarmee ze actuele routekaarten van Google of Apple kunnen gebruiken.

Overigens belooft Ford een update door te voeren voor de bestaande routekaarten. Klanten hoeven daarvoor niet extra te betalen. Een concrete datum voor die update kon het bedrijf evenwel niet geven.

Lees net het bovenstaande bericht n.a.v. Klacht van de consumnenbond.
gedateerde kaarten nooit uit te bannen volgens Ford .zie boven.
Dit antwoord slaat echt helemaal nergens op. Omdat navigatie is ingebouwd. Te gek voor woorden. Een belediging van de klant.
zal mij benieuwen, maar als de consumentenbond hier niet bovenop zit zal het nooit gebeuren.

van zo een groot bedrijf zou je wel mogen verwachten dat ze hun klanten serieus nemen.
nieuwe kopers van ford zijn gewaarschuwd. Als je toch besluit een auto bij deze club te kopen. Laat in koopcontract vastleggen
dat je zeker voor 5 jaar gratis updates krijgt. Anders toch maar MAZDA kopen gratis updates zolang je de eigenaar bent

ep
door epcot 25 jul. 2018 om 15:23
745 Antwoorden / 16 Vragen

Dat krijg je met fabrikanten die een eigen navigatie ontwikkeld hebben die niet geüpdatet wordt (o.a. Ford en Opel). Meeste auto fabrikanten werken met TomTom of Garmin waarbij vaker updates uitkomen.

door marita5 - 25 jul. 2018 om 14:21
7429 Antwoorden / 10 Vragen
2

@mei , 

De belangenclub ( consumentenbond ) vindt dat Ford klanten gebrekkig informeert over de leeftijd van de kaarten en stapt naar de Reclame Code Commissie wegens misleiding. De bond maant Ford bovendien snel met updates te komen voor de kaarten van SYNC3, zoals het gewraakte navigatiesysteem heet.

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/nieuwe-ford-heeft-verouderde-navigatie

Ge
door Genee - 25 jul. 2018 om 15:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen
1

Het is natuurlijk niet hetzelfde maar u zou eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn om een navigatie app op uw smartphone via sinc op de display in de auto te gebruiken.

zie https://www.autoweek.nl/nieuws/ford-linkt-navigatie-apps-aan-sync/

me
door mei - 18 nov. 2018 om 15:49
50 Antwoorden / 19 Vragen
0

Ford zou omstreeks deze tijd gratis de kaartupdate verstrekken. Is er al iets bekend. Of schuiven ze het weer op de lange baan.
kan KASSA niet samen met de Consumentenbond hier meer aandacht aan  besteden. Ford trekt zich niets aan van haar klanten. Misschien kan op deze wijze druk uitgeoefend worden.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

nijssenr - 8 apr. 2019 om 17:35
Geldzaken & recht
Vpay vs Maestro

Vpay vs Maestro

Ik ontving vorige week een nieuwe betaalpas van de ING.
Hierop stond ineens VPay. Ik had hier nog niet eerder van gehoord.
Dit bleek een concurent van het al oude Maestro te zijn.
Ook bleek deze pas in het buitenland dus ineens een stuk minder geaccepteerd.
Een korte zoektocht leerde dat ING random nieuwe passen uitdeeld met 1 van de 2 betaalsystemen.
En dat je kostenloos ... Lees meer

aw
awm - 20 mei 2019 om 16:50
Elektronica & tv

Nieuwe digitenne werkt slecht

Sinds kort heb ik een nieuwe ontvanger gekregen van KPN maar er is steeds storing. Ik zit in Baarn met een antenne op het dak. Met mijn oude Samsung twintuner nooit problemen maar nu met de nieuwe Rebox is het waardeloos. Tor 9 juli kan ik nog mijn oude gebruiken maar dan wordt het signaal omgezet naar HD en moet ik dat nieuwe doosje gebruiken. Iemand een suggestie? Lees meer

Da
Dantumadh - 20 mei 2019 om 17:12
Garantie & verzekeringen

Zorgpicht verzekeringsmaatschappij

Ik heb 2 lopende ORV's. Eén bij FBTO en één bij Centraal Beheer. Beide zijn ergens in 1994 afgesloten en ik betaal nu al bijna 25 jaar voor elke verzekering ca. 45 euro per maand. Ik heb geen tussenpersoon (meer) wat nu? Kan ik de FBTO en CB zelf benaderen omtrent hun zorgplicht? Vallen zij ook onder de uitspraak van het Kifid? Lees meer