Gezakt voor rijexamen om NIET door rood licht te rijden omdat een Ambulance er door moest. Klopt dit?
Uiteraard mr. Google geraadpleegd waar er niet echt een klaar antwoord komt. Mijn WMO hulp vertelde me dit vandaag: de examinator zei haar: je hebt het perfect gedaan, alleen: je had door rood moeten rijden als er hulpdiensten door moeten. Ze vertelde dat, toen ze de examinator iets wilde vragen: hij antwoordde: mijn werktijd zit erop, geen tijd om in een discussie te willen gaan. Haar vader had het CBR gebeld: ook daar; ze is gewoon gezakt, klaar. Maar klopt dit ook? Kortom: als ze door rood was gereden (en via de rijschool een "bonbon" had gekregen) dat ook zou hebben moeten betalen, via dezelfde rijschool?
Ja dat klopt, je mag door rood rijden als de hulpdiensten met sirene en zwaailichten er niet langs kunnen, maar alleen als dit veilig kan.
Okay maar ook: wat ik vroeg: wat doet men dan met de prent die uiteraard ook komt? Ik las trouwens ook dat dit gold voor onherkenbare politie achtervolgers, ook zij hebben voorrang. Maar hoe kan iemand dan die aan het afrijden voor examen weten dat ook zij voorrang hebben?
Als je een prent krijgt kun je dit aanvechten en wordt deze kwijt gescholden. Het is alleen als ze met sirenes en zwaailichten achter je staan en ze er dus niet langs kunnen.
Het mag niet.
@Marijke77 Ok, dus jij blijft gewoon lekker staan als de ambulance of brandweer er niet langs kan? Hopelijk zijn ze dan onderweg naar jou huis of familie en niet de mijne!
Het mag dus wel als ze er niet langs kunnen, mits veilig!
Topantwoord
Hereistom heeft grotendeels gelijk. Een voorrangsvoertuig dat (blauw) zwaalicht en sirene voert dien je altijd voorrang en vrije doorgang te verlenen. Als dit alleen te realiseren is door (voorzichtig) door rood te rijden dan zal je dit moeten doen.
In beginsel zal de chauffeur van het voorrangsvoertuig zelf zijn weg zoeken dus als er een vrije rijstrook is zal je niet door rood hoeven te rijden.
Komt er een bekeuring dan is die voor de rijschoolhouder. Formeel is die namelijk de bestuurder van de auto en niet de leerling.
De rijschoolhouder kan echter bezwaar maken tegen de boete met een verwijzing naar het feit dat er ruimte gemaakt moest worden voor het voorrangsvoertuig.
Dat zal namelijk ook op de foto's van het door rood rijden staan en aantonen dat het bezwaar terecht is.
Dat ben ik wel ik wel met u eens. Alleen "in mijn tijd" (1958!) waren deze eisen er nog niet dus ik had het tot op de dag vandaag niet geweten: alleen dat je zo ver als mogelijk naar rechts moest gaan. Zelf rijd ik niet meer sinds 2018: slechte ogen. Maar was over haar verhaal wat verbaasd. Vandaar de vraag.
Ook in 1958 was deze regel er al.
Staat er bij elk verkeerslicht een camera??
@HEISREM: men moet in een dergelijk geval door rood rijden. Men mag een voertuig dat terecht zwaailicht voert en sirenen niet hinderen! Zou er een bekeuring komen i.v.m. dat doorrijden is bezwaar maken aan de orde en zal een en ander ook op foto staan en dat afgezien van het gegeven dat u dan ook nog een getuige zou hebben: de examinator.
Zolang je zelf geen rijbewijs hebt voor het betreffende voertuig, is de examinator (in dit geval) de juridiische bestuurder en krijgt de prent (als dit automatisch op nummerbord gebeurt via de rijschoolhouder), de eventuele politie ter plekke zal er overigens geen uitschrijven.
Hier conflicteert een gebod - voorrang verlenen aan voorrangsvoertuigen met licht- en geluidssignalen in werking - met een verbod - je mag niet door rood rijden - de vraag hier is wat weegt zwaarder. Het verkeerslicht (dus geen stoplicht) is feitelijk een dynamisch verkeersteken en weegt (indien in werking) best zwaar, zwaarder dan verkeersborden langs, en verkeerstekens op de weg (denk aan de haaietanden), en die wegen weer zwaarder dan de 'algemene' verkeersregels (als de betreffende verkeerstekens ontbreken).
Echter, en dan kom ik bij de hier beschreven situatie, als je op een kruispunt voor een rood verkeerslicht staat en een bevoegd agent op het kruispunt geeft je een aanwijzing dat je (toch) moet doorrijden (door rood), dan moet je die aanwijzing opvolgen. De licht- en geluidssinalen tezamen van de drie voorrangsvoertuigen kun je in deze zien als de beste en meest efficiënte manier om deze aanwijzing aan de overige verkeersdeelnemers te geven.
Er zijn bij hetzelfde kruispunt (namelijk) ook verkeersdeelnemers die met een groen verkeerslicht moeten blijven staan, terwijl voor hen het gebod geldt dat ze door moeten rijden... dit gebod weegt echter (ook) minder zwaar dan het opvolgen van de 'aanwijzing' van het voorrangsvoertuig...
Als een hulpdienst voertuig met "toeters en bellen + lichten" rijdt, zoals ze bij de politie bijvoorbeeld "Met toestemming" heet, worden dit "Voorrangs voertuigen". Die mogen vanwege de wet dus ook "overtredingen" maken zoals rood, te snel, enz.
De examenkandidaat had dus kunnen proberen ruimte te maken door een korte afstand vooruit te rijden zodat het voorrangsvoertuig vrij baan krijgt. Als dit een foto had opgeleverd en met de getuige de examinator en de 2 foto's had de kentekenhouder, de rijschool dus, de bekeuring gekregen. En die had deze probleemloos kunnen reduceren tot € 0,00.
Waar gebeurd: Ik reed in de stad, zag een brandweer met toeters en bellen rijden. Even later zat ik op een vrij lange straat met een poliutie auto achter mij, toeters en bellen, richting de lokatie van de brandweer wagen. Ik kon nergens ruimte geven. Ik heb de snelheid van max 50 verhoogd naar 100 en gaf de politie zodra ik kon de ruimte om te passeren en reed weer gewoon mag 50 door. Ja, ik reed te hard, zelfs goed voor rijbewijs kwijt. Maar de politie auto was er blij om. En bedankte mij door kort te zwaaien.
@mahadma, u maakt heel veel mee: ik heb het over een meisje dat aan haar rijexamen probeert te komen.Heb het hier dus simpel over een beginneling.
Een van de tips uit de link:
https://www.rij-aktief.nl/pagina25.html
Het lijkt mij niet dat er een verkeersboete volgt bij een situatie zoals hier beschreven.
Je hebt door rood rijden en je hebt de stopstreep passeren om ruimte te maken. Bij door rood rijden rijdt u de richting op die moet volgens de dwangpijlen. Bij ruimte maken passeert u de stopstreep om naar links of rechts uit te wijken om het voorrangsvoertuig ruimte te geven.
In het geval van foto's is in het eerste geval te zien dat de auto in 1 rechte lijn rijd met een redelijke snelheid. In het tweede geval zie je dat de auto op een andere plek staat onlogisch van het doorrijden. Vandaar dat er altijd 2 foto's gemaakt worden.
De kentekenhouder dient bezwaar in en ook de behandelaar kan foto's inzien. Dan kan die ook de foto's van het volgende voertuig opvragen en zien dat het om een voorrangsvoertuig gaat.
Ze had de pech in deze situatie, rijexamen of welke dan ook...je bent altijd een beetje nerveus en dat wordt versterkt door de aanscheurende Ambulance. Ik zou de examinator gevraagd hebben, zullen we ook even door rood rijden want dan kan ie er langs.
In zijn werktijd natuurlijk, toen ie nog naast de examenante zat te koekeloeren.
Soms moeten verkeersregels overtreden worden voor een hoger doel. Er moet ruimte gemaakt worden voor doorgang en het is aan jou hoe het op een veilige manier kan. Verder een eximinator zijn mening is heilig. Die persoon beslist of je geslaagd bent of niet. Hangt van zijn mening af en daarom is afrijden moeilijk.
Het verhaal van de examinator ontbreekt. Dat zou het hele gebeuren al wat completer maken.
@jannyboe, ik heb haar niet ondervraagd hoor. Ze vertelde me alleen dat de examinator haar had gezegd dat ze goed had gereden maar gezakt was door niet door te rijden, het rode licht dus.
Het gebeuren lijkt mij geheel helder, een voertuig met zwaailicht en sirene doorgang belemmerd!
Blijkbaar nieuw dat vaders, moeders, opa's en oma's (misschien ook wel tantes en ooms?) met het CBR kunnen gaan bellen over de examenuitslag... Niet zo vreemd dan dat ze telefonisch zo slecht bereikbaar zijn.;-)))
Idd. En dan ook nog verwachten dat de medewerker van de klantenservice de kennis heeft van de examinator en/of rij-instructeur.
@mabella, voelt weer fijn hé, me af te bluffen "vaders, moeders, opa's, oma's en misscjien wel tantes en ooms, die allennhet CBR zouden hebben gebeld. Alleen het meiske haar vader, mr dat had je moeten heben gelezen. Maar jouw antwoorden op de nieuwsbrieven worden, hoe fijn, helemaal ook niet gewaardeerd. Omdat je een pure hekel aan mij hebt op deze site site, betekent nietdat jij altijd gelijk hebt. Ik stelde simpelweg een vraagje.
Ze heeft niet alleen een hekel aan jou hoor @Tenormin, maar ook aan mij! en volgens mij aan nog een paar andere ook. Laat dat mens lekker zitten chagerijnen en afgeven, haar reactie`s zeggen meer over haar zelf, dan over het gross van de fijne mensen hier op het forum.
Ik heb i.i.g. inhoudelijk gereageerd, en daar ook 3 plusjes voor gekregen, en vind het een pracht voorbeeld hoe een examinator zich profileert na/in werktijd.
Lullig voor dat meiske, voor mij was ze geslaagd.
Raar om iemand sec op zoiets te laten zakken. Probleem is dat je maar één kant van het verhaal hebt en dat is principieel te weinig om er iets zinnigs over te zeggen.
Het zal niet sec om zoiets zijn. Het zal mogelijk wel een grote rol spelen. "examenkandidaat reageerde niet of niet op juiste wijze op een naderend voorrangsvoertuig".
Stijf stil blijven staan omdat het verkeerslicht rood is, is gewoon geen juiste reactie. Er is altijd ruimte om schuin naar voren te rijden en in elk geval een poging te doen om zo veel mogelijk ruimte vrij te maken.
Het niet verlenen van voorrang is één van de ernstigste fouten die je in het verkeer kunt maken, en is bijna altijd op zichzelf een reden om niet te slagen. De ernst is echter alleen door de examinator vast te stellen, daar heeft u helemaal gelijk in.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer