tenormin
door tenormin Dec 6, 2023 om 22:37
Auto & vervoer

Gezakt voor rijexamen om NIET door rood licht te rijden omdat een Ambulance er door moest. Klopt dit?

Uiteraard mr. Google geraadpleegd waar er niet echt een klaar antwoord komt. Mijn WMO hulp vertelde me dit vandaag: de examinator zei haar: je hebt het perfect gedaan, alleen: je had door rood moeten rijden als er hulpdiensten door moeten. Ze vertelde dat, toen ze de examinator iets wilde vragen:  hij antwoordde: mijn werktijd zit erop, geen tijd om in een discussie te willen gaan. Haar vader had het CBR gebeld: ook daar; ze is gewoon gezakt, klaar. Maar klopt dit ook? Kortom: als ze door rood was gereden (en via de rijschool een "bonbon" had gekregen) dat ook zou hebben moeten betalen, via dezelfde rijschool?

11746 31 Rapporteer
hereistom
door hereistom - Dec 6, 2023 om 22:42
733 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt, je mag door rood rijden als de hulpdiensten met sirene en zwaailichten er niet langs kunnen, maar alleen als dit veilig kan.

tenormin
door tenormin Dec 6, 2023 om 22:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Okay maar ook: wat ik vroeg: wat doet men dan met de prent die uiteraard ook komt? Ik las trouwens ook dat dit gold voor onherkenbare politie achtervolgers, ook zij hebben voorrang. Maar hoe kan iemand dan die aan het afrijden voor examen weten dat ook zij voorrang hebben?

hereistom
door hereistom Dec 6, 2023 om 22:54
733 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een prent krijgt kun je dit aanvechten en wordt deze kwijt gescholden. Het is alleen als ze met sirenes en zwaailichten achter je staan en ze er dus niet langs kunnen.

marijke77
door marijke77 Dec 9, 2023 om 17:04
158 Antwoorden / 3 Vragen

Het mag niet.

hereistom
door hereistom Dec 9, 2023 om 17:42
733 Antwoorden / 1 Vragen

@Marijke77 Ok, dus jij blijft gewoon lekker staan als de ambulance of brandweer er niet langs kan? Hopelijk zijn ze dan onderweg naar jou huis of familie en niet de mijne!
Het mag dus wel als ze er niet langs kunnen, mits veilig!

Topantwoord

sw
door swat1500 - Dec 6, 2023 om 22:56
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Hereistom heeft grotendeels gelijk. Een voorrangsvoertuig dat (blauw) zwaalicht en sirene voert dien je altijd voorrang en vrije doorgang te verlenen. Als dit alleen te realiseren is door (voorzichtig) door rood te rijden dan zal je dit moeten doen.
In beginsel zal de chauffeur van het voorrangsvoertuig zelf zijn weg zoeken dus als er een vrije rijstrook is zal je niet door rood hoeven te rijden.
Komt er een bekeuring dan is die voor de rijschoolhouder. Formeel is die namelijk de bestuurder van de auto en niet de leerling.
De rijschoolhouder kan echter bezwaar maken tegen de boete met een verwijzing naar het feit dat er ruimte gemaakt moest worden voor het voorrangsvoertuig.
Dat zal namelijk ook op de foto's van het door rood rijden staan en aantonen dat het bezwaar terecht is.

tenormin
door tenormin Dec 7, 2023 om 00:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat ben ik wel ik wel met u eens. Alleen "in mijn tijd" (1958!) waren deze eisen er nog niet dus ik had het tot op de dag vandaag niet geweten: alleen dat je zo ver als mogelijk naar rechts moest gaan. Zelf rijd ik niet meer sinds 2018: slechte ogen. Maar was over haar verhaal wat verbaasd. Vandaar de vraag.

me
door mein33 Dec 7, 2023 om 11:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ook in 1958 was deze regel er al.

Er
door Erikkkk Dec 8, 2023 om 12:10
11 Antwoorden / Vragen

Staat er bij elk verkeerslicht een camera??

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 9, 2023 om 19:08
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@HEISREM: men moet in een dergelijk geval door rood rijden. Men mag een voertuig dat terecht zwaailicht voert en sirenen niet hinderen! Zou er een bekeuring komen i.v.m. dat doorrijden is bezwaar maken aan de orde en zal een en ander ook op foto staan en dat afgezien van het gegeven dat u dan ook nog een getuige zou hebben: de examinator.

Ma
door Mar_Kam Feb 13, 2024 om 14:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang je zelf geen rijbewijs hebt voor het betreffende voertuig, is de examinator (in dit geval) de juridiische bestuurder en krijgt de prent (als dit automatisch op nummerbord gebeurt via de rijschoolhouder), de eventuele politie ter plekke zal er overigens geen uitschrijven.

Hier conflicteert een gebod - voorrang verlenen aan voorrangsvoertuigen met licht- en geluidssignalen in werking - met een verbod - je mag niet door rood rijden - de vraag hier is wat weegt zwaarder. Het verkeerslicht (dus geen stoplicht) is feitelijk een dynamisch verkeersteken en weegt (indien in werking) best zwaar, zwaarder dan verkeersborden langs, en verkeerstekens op de weg (denk aan de haaietanden), en die wegen weer zwaarder dan de 'algemene' verkeersregels (als de betreffende verkeerstekens ontbreken).

Echter, en dan kom ik bij de hier beschreven situatie, als je op een kruispunt voor een rood verkeerslicht staat en een bevoegd agent op het kruispunt geeft je een aanwijzing dat je (toch) moet doorrijden (door rood), dan moet je die aanwijzing opvolgen. De licht- en geluidssinalen tezamen van de drie voorrangsvoertuigen kun je in deze zien als de beste en meest efficiënte manier om deze aanwijzing aan de overige verkeersdeelnemers te geven.
Er zijn bij hetzelfde kruispunt (namelijk) ook verkeersdeelnemers die met een groen verkeerslicht moeten blijven staan, terwijl voor hen het gebod geldt dat ze door moeten rijden... dit gebod weegt echter (ook) minder zwaar dan het opvolgen van de 'aanwijzing' van het voorrangsvoertuig...

mahadma
door mahadma - Dec 6, 2023 om 23:16
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als een hulpdienst voertuig met "toeters en bellen + lichten" rijdt, zoals ze bij de politie bijvoorbeeld "Met toestemming" heet, worden dit "Voorrangs voertuigen". Die mogen vanwege de wet dus ook "overtredingen" maken zoals rood, te snel, enz.

De examenkandidaat had dus kunnen proberen ruimte te maken door een korte afstand vooruit te rijden zodat het voorrangsvoertuig vrij baan krijgt. Als dit een foto had opgeleverd en met de getuige de examinator en de 2 foto's had de kentekenhouder, de rijschool dus, de bekeuring gekregen. En die had deze probleemloos kunnen reduceren tot € 0,00.

Waar gebeurd: Ik reed in de stad, zag een brandweer met toeters en bellen rijden. Even later zat ik op een vrij lange straat met een poliutie auto achter mij, toeters en bellen, richting de lokatie van de brandweer wagen. Ik kon nergens ruimte geven. Ik heb de snelheid van max 50 verhoogd naar 100 en gaf de politie zodra ik kon de ruimte om te passeren en reed weer gewoon mag 50 door. Ja, ik reed te hard, zelfs goed voor rijbewijs kwijt. Maar de politie auto was er blij om. En bedankte mij door kort te zwaaien.

tenormin
door tenormin Dec 7, 2023 om 01:05
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, u maakt heel veel mee: ik heb het over een meisje dat aan haar rijexamen probeert te komen.Heb het hier dus simpel over een beginneling.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 7, 2023 om 07:49
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Een van de tips uit de link:

VOOR HET VERKEERSLICHT
Staat u voor het rode verkeerslicht en een hulpverleningsdienst nadert, rij dan voorzichtig door
rood totdat er genoeg ruimte is voor een hulpverleningsdienst om te passeren. Steek de kruising
niet over. Houd rekening met het andere kruisende verkeer dat groen heeft. En anticiperend: kruip bij opstellen voor een verkeerslicht niet de dicht op uw voorganger. Zo blijft er altijd bewegingsvrijheid over om te manoeuvreren als dat nodig is. Houd het kruisingsvlak ook vrij. Ook al heeft u groen en ziet u dat er een zich een file vormt op het kruisingsvlak, wacht dan totdat u bij de volgende cyclus wel de ruimte krijgt om uw weg te vervolgen.

https://www.rij-aktief.nl/pagina25.html

Het lijkt mij niet dat er een verkeersboete volgt bij een situatie zoals hier beschreven.

ne
door neodutchio - Dec 7, 2023 om 08:25
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Je hebt door rood rijden en je hebt de stopstreep passeren om ruimte te maken. Bij door rood rijden rijdt u de richting op die moet volgens de dwangpijlen. Bij ruimte maken passeert u de stopstreep om naar links of rechts uit te wijken om het voorrangsvoertuig ruimte te geven.
In het geval van foto's is in het eerste geval te zien dat de auto in 1 rechte lijn rijd met een redelijke snelheid. In het tweede geval zie je dat de auto op een andere plek staat onlogisch van het doorrijden. Vandaar dat er altijd 2 foto's gemaakt worden.

De kentekenhouder dient bezwaar in en ook de behandelaar kan foto's inzien. Dan kan die ook de foto's van het volgende voertuig opvragen en zien dat het om een voorrangsvoertuig gaat.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 7, 2023 om 09:38
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ze had de pech in deze situatie, rijexamen of welke dan ook...je bent altijd een beetje nerveus en dat wordt versterkt door de aanscheurende Ambulance. Ik zou de examinator gevraagd hebben, zullen we ook even door rood rijden want dan kan ie er langs.

In zijn werktijd natuurlijk, toen ie nog naast de examenante zat te koekeloeren.

Re
door Reinier182 - Dec 7, 2023 om 09:47
160 Antwoorden / Vragen

Soms moeten verkeersregels overtreden worden voor een hoger doel. Er moet ruimte gemaakt worden voor doorgang en het is aan jou hoe het op een veilige manier kan. Verder een eximinator zijn mening is heilig. Die persoon beslist of je geslaagd bent of niet. Hangt van zijn mening af en daarom is afrijden moeilijk.

Ja
door JannyBoe - Dec 7, 2023 om 09:51
515 Antwoorden / Vragen

Het verhaal van de examinator ontbreekt. Dat zou het hele gebeuren al wat completer maken.

tenormin
door tenormin Dec 7, 2023 om 12:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@jannyboe, ik heb haar niet ondervraagd hoor. Ze vertelde me alleen dat de examinator haar had gezegd dat ze goed had gereden maar gezakt was door niet door te rijden, het rode licht dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 9, 2023 om 19:12
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Het gebeuren lijkt mij geheel helder, een voertuig met zwaailicht en sirene doorgang belemmerd!

Mabelle
door Mabelle - Dec 7, 2023 om 10:15
423 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar nieuw dat vaders, moeders, opa's en oma's (misschien ook wel tantes en ooms?) met het CBR kunnen gaan bellen over de examenuitslag... Niet zo vreemd dan dat ze telefonisch zo slecht bereikbaar zijn.;-)))

Janzegt
door Janzegt Dec 7, 2023 om 11:32
125 Antwoorden / Vragen

Idd. En dan ook nog verwachten dat de medewerker van de klantenservice de kennis heeft van de examinator en/of rij-instructeur.

tenormin
door tenormin Dec 8, 2023 om 01:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mabella, voelt weer fijn hé, me af te bluffen "vaders, moeders, opa's, oma's en misscjien wel tantes en ooms, die allennhet CBR zouden hebben gebeld. Alleen het meiske haar vader, mr dat had je moeten heben gelezen. Maar jouw antwoorden op de nieuwsbrieven worden, hoe fijn, helemaal ook niet gewaardeerd. Omdat je een pure hekel aan mij hebt op deze site site, betekent nietdat jij altijd gelijk hebt. Ik stelde simpelweg een vraagje.

atlas1302
door atlas1302 Dec 8, 2023 om 17:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ze heeft niet alleen een hekel aan jou hoor @Tenormin, maar ook aan mij! en volgens mij aan nog een paar andere ook. Laat dat mens lekker zitten chagerijnen en afgeven, haar reactie`s zeggen meer over haar zelf, dan over het gross van de fijne mensen hier op het forum.

Ik heb i.i.g. inhoudelijk gereageerd, en daar ook 3 plusjes voor gekregen, en vind het een pracht voorbeeld hoe een examinator  zich profileert na/in werktijd.

Lullig voor dat meiske, voor mij was ze geslaagd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 7, 2023 om 16:18
2055 Antwoorden / Vragen

Raar om iemand sec op zoiets te laten zakken. Probleem is dat je maar één kant van het verhaal hebt en dat is principieel te weinig om er iets zinnigs over te zeggen.

Iv
door Ivo W Dec 7, 2023 om 17:42
729 Antwoorden / Vragen

Het zal niet sec om zoiets zijn. Het zal mogelijk wel een grote rol spelen. "examenkandidaat reageerde niet of niet op juiste wijze op een naderend voorrangsvoertuig".

Stijf stil blijven staan omdat het verkeerslicht rood is, is gewoon geen juiste reactie. Er is altijd ruimte om schuin naar voren te rijden en in elk geval een poging te doen om zo veel mogelijk ruimte vrij te maken.

Ma
door Mar_Kam Feb 13, 2024 om 14:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het niet verlenen van voorrang is één van de ernstigste fouten die je in het verkeer kunt maken, en is bijna altijd op zichzelf een reden om niet te slagen. De ernst is echter alleen door de examinator vast te stellen, daar heeft u helemaal gelijk in.

Iv
door Ivo W - Dec 7, 2023 om 17:39
729 Antwoorden / Vragen

Als er een hulpverleningingsvoertuig met blauwe zwaailichten en met geluidsignalen jou nadert, dan dien je al weggebruiker op een veilige manier een vrije doorgang te creëren.

Wanneer je voor een rood verkeerslicht staat is het toegestaan om iets over de stopstreep heen te rijden om schuin naar voren te gaan, zodat er ruimte voor het hulpverleningsvoertuig vrij gemaakt wordt. Je mag echter niet de kruising over rijden! Want dat kan gevaar opleveren.

Wat betreft de boete: tijdens een rit in een lesauto is dat simpel. Jij bent voor de wet niet de juridische bestuurder. De instructeur (of in dit geval de examinator) is juridisch gezien de bestuurder. Een leerling die nog geen geldig rijbewijs heeft voor het voertuig krijgt tijdens een rijles dus geen boete.

Als je als bestuurder hiervoor wel een boete krijgt, dan kun je bezwaar indienen tegen de boete.

Yv
door Yvonne-909 Dec 8, 2023 om 14:21
15 Antwoorden / 2 Vragen

Als je ziet hoeveel rare capriolen weggebruikers uithalen bij naderende voertuigen met sirenes en zwaailichten terwijl die over het algemeen al jaren een rijbewijs hebben, verbaast mij de onzekerheid van een beginnende bestuurder absoluut niet.
Veel mensen schieten bij zulke situaties in de stress en handelingsonbekwaamheid.
Theorie en praktijk .........

Ar
door AriEllis - Dec 8, 2023 om 08:05
57 Antwoorden / Vragen

Toen ik mijn theorie examen aflegde was toevallig een van de vragen of je ooit door rood mog rijden. Ik vinkte ja af juist met zo'n geval in gedachte. Dat was dus fout. Gek hè?

tenormin
door tenormin Dec 8, 2023 om 12:26
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Kennelijk is iedereen het hier op de site ook niet met je eens. Ik vond het zelf ook vreemd, vandaar dat ik de vraag voor het meisje hier stelde.

Er
door Erikkkk - Dec 8, 2023 om 12:06
11 Antwoorden / Vragen

In de wet staat dat je NIET door rood mag rijden.
En die examinator mag zijn huiswerk ook wel eens opnieuw doen.

Iv
door Ivo W Dec 8, 2023 om 22:21
729 Antwoorden / Vragen

Het is ook absoluut niet de bedoeling dat je 'door rood' de kruising op rijdt.

Maar wel dat je instuurt naar links of naar rechts (net waar de meeste vrije ruimte is) en dat je een klein stukje naar voren rijdt over de stopstreep heen om zo ruimte creëren.

ka
door kaartendraak - Dec 8, 2023 om 12:28
180 Antwoorden / 2 Vragen

Had zij geen theorieboekjes? Daar staat het duidelijk in dat je op wat voor manier, zolang het veilig kan, ruimte MOET maken, dus ook door rood rijden als dat nodig is. Zij heeft zich dus niet aan de verkeersregels gehouden en ja, dan zak je, helaas.

tenormin
door tenormin Dec 8, 2023 om 12:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ken haar nie, ze was een invalhulp, dus veel vragen was er niet bij. Het kwam dat ik vroeg waar ze woonde: niet om de hoek, vroeg ik haar of ze auto had. Toen vertelde ze dit verhaal. En ja,ze had haar theorie wel gehaald, wat nog anderhalf jaar geldig is. Geen idee of dat erin staat: mijn theorie was in 1958, herinner ik me werkelijk niet meer.   ☺

mo
door mof - Dec 8, 2023 om 12:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. U hoeft niet door rood te rijden als een voertuig met blauwe zwaailichten en sirene ("voorrangsvoertuig") moet passeren. Door rood rijden mag dan wel maar alleen als het veilig is. En dat is het eigenlijk intrinsiek niet want als u rood heeft heeft een ander groen. Zelfs als een voorrangsvoertuig door rood rijdt, dus de ziekenwagen zelf rijdt door rood, en er ontstaat een botsing met een voertuig dat door groen reed op dat zelfde moment, is het voorrangsvoertuig fout. De examinator zit er naast. JE moet niet door rood rijden, je mag door rood rijden. Die boete kunt u dan tzt kwijtgescholden krijgen, immers, van de ziekenwagen wordt ook een foto gemaakt als die kort na u ook door rood rijdt. DAt kan worden gecontroleerd.

AmyLente
door AmyLente - Dec 8, 2023 om 13:06
5 Antwoorden / 4 Vragen

Mijns inziens had mevrouw dit via de theorielessen kunnen, moeten weten.

tenormin
door tenormin Dec 8, 2023 om 13:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ze was geslaagd vor theorie examen.

Topantwoord

agapon1951
door agapon1951 - Dec 8, 2023 om 15:29
171 Antwoorden / Vragen

Je moet indien je de ruimte hebt, het verantwoordelijk is, altijd ruimte maken voor toeters en bellen. Je mag jezelf en anderen niet gevaar bregen als je door rood rijdt en daarbij in aanvaring kunt komen met ander verkeer. Is de weg van het kruisende verkeer vrij, kun  je hier wel ruimte maken. Het m.i.z. situatie afhankelijk. Heb ook eens iets gehad met een examinator (vergee na al die jaren de naam nog steeds niet Schol0 die wild mij een eenrichting straat in sturen. Dacht daar trap ik niet in. Gevolg gezakt, vanwege dat ik had moeten doen wat de exainator aangaf en zijn opdrachten diende uit te voeren. T.o.v. deze jonge dame vindt ik het wel erg ver gezocht en had een opmerking kunnen volstaan, maar zaken is wel iets te extreem, daar leren de jongelui niets van, alleen maar wantrouwen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 8, 2023 om 15:47
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Tja over het CBR is al vele malen geklaagd op dit forum.

Zo'n praktijk-examen is vaak een moment-opname en je bent afhankelijk van de grillen van de examinator.

Mijn moeder vertelde ,dat de rij-examinator  steeds "per ongeluk" aan haar knieën
zat....;<)) en dat was in de jaren 60 ,dus ver voor de "Me too-beweging".....;<))

Persoonlijk heb ik meegemaakt, dat de rij-examinator wilde ,dat ik ging remmen voor een vogel op straat.....

Een leuk topic over het CBR vindt je hier

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/waarom-heeft-het-cbr-een-monopolie-in-nederland:

lo
door lovewinnie - Dec 8, 2023 om 16:48
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Om deze rede worden er altijd 2 fotos gemaakt . Je rijdt door rood , dat klopt. Alleen foto daarna sta je schuin stil voor ander autos. Het is namelijk niet de bedoeling dat je zo kruising oversteekt maar puur links of rechts van de voorbij het stoplicht parkeert

kr
door kraanjan - Dec 8, 2023 om 17:00
16 Antwoorden / Vragen

Het is maar goed dat je eerst examen doet voordat je eerst de weg op mag

pimpernell
door pimpernell - Dec 8, 2023 om 17:16
2 Antwoorden / Vragen

ALS dit inderdaad het enige was dan zou ik als examinator deze leerling laten slagen.

Maar de ervaring leert dat als je op het uitslagformulier kijkt er nog genoeg andere verbeter punten zijn.

En dat een examinator zegt, mijn werktijd zit erop, daar geloof ik dus geen bal van.

tenormin
door tenormin Dec 8, 2023 om 18:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@pimpernell. Ik heb geen idee wat er waar is. Ze werkte voor de eerste keer bij me. Ikzelf kon het bijna niet geloven, (en ook niet vinden), vandaar de door mij gestelde vraag. Heeft wel haar theorie examen gehaald, zal deze stelling ook wel in zijn voorgekomen. Denk dat ze tijdens het afrijden schrok van de sirenes, niet denkbeeldig, maar goed. Lange wachtrij: ze kan pas over 5 maanden het weer proberen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 9, 2023 om 02:04
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Wat je vaak leest in de krant ,is dat het vaak beginnende bestuurders zijn, die verongelukken in het verkeer.

Daarom vind ik het CBR afrijsysteem niet goed.

Zie de volgende link :

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ongelukken-met-beginnend-bestuurders-nemen-toe/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 9, 2023 om 02:07
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Een goed systeem zou zijn ,als er op de middelbare school ,speciale autorijlessen worden gegeven zodat de leraar het karakter van een leerling psychologisch kan bestuderen.

Zie ook de volgende link :

https://swov.nl/nl/factsheet/jonge-automobilisten

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 9, 2023 om 02:12
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Het CBR afrijsysteem met examinatoren werkt niet goed.

Je moet leerlingen al vanaf jong observeren en bijschaven in hun mentaliteit in het verkeer.

Heeft een bestuurder bijvoorbeeld een agressief karakter of houdt de bestuurder van alcohol?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/beginnend-bestuurder-veroorzaakt-vaker-ongelukken-met-zwaar-letsel-of-overlijden/

ro
door ronny530 - Dec 9, 2023 om 09:58
2780 Antwoorden / 41 Vragen

De hulp verteld haar verhaal maar u bent er niet bij geweest en zoals vaker bij zakken voor het rijexamen heeft de examinator een fout gemaakt.
Haar verhaal komt mij ongeloofwaardig over omdat de uitslag van het examen pas na de rit bekend word gemaakt en als men wel of niet geslaagd is het nodige papierwerk ook gedaan moet worden.
Hulpdiensten met alle toeters en bellen hoor en zie je ruim van te voren aan komen rijden en dan is het zaak om zo snel als mogelijk ruimte te maken en als het niet anders kan door rood te rijden en zodra de doorgang vrij is ook weer te stoppen een dat kan al na een aantal meters.
Het betreft wel een zeer extreme verkeerssituatie en in dit geval pech voor de hulp dat ze de hulpdienst niet gehoord of gezien heeft en voor het rode licht gestopt is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 9, 2023 om 11:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Wat ook gevaarlijk is, is het aantal pk's van elektrische auto's met daarbij het zware gewicht.

Dus zoon leent even de Tesla van pa om te gaan stappen......

Er wordt nog rijles gegeven en rijexamen gedaan in een diesel....

https://ev-database.org/nl/auto/1555/Tesla-Model-3#:~:text=Het%20maximale%20vermogen%20van%20de,u%20in%206.1%20seconde%20gehaald.

marijke77
door marijke77 - Dec 9, 2023 om 16:57
158 Antwoorden / 3 Vragen

Uit het AD.
Niet door rood

En nee, je mag zelf niet door rood rijden wanneer hulpdiensten je willen passeren en je in de weg staat. Je kunt er volgens de politie namelijk zelf voor zorgen dat je niet door rood hoeft te rijden. Dit door voldoende afstand te houden van de stopstreep of je voorganger. Wanneer de hulpdiensten moeten passeren, heb je voldoende ruimte om te manoeuvreren. De afstand tot je voorganger is groot genoeg wanneer je de hele achterbumper van je voorganger kunt zien.
Moet je toch een stukje naar voren ondanks het rode licht, rij dan voorzichtig een paar meter naar voren, maar steek nooit de kruising over. Tegen een eventuele bekeuring kun je wel in beroep gaan, wat mogelijk leidt tot clementie. Soms gebeurt het namelijk dat jij tegelijk met de door rood rijdende hulpverlener ten onrechte wordt geflitst. Wat overigens ook niet mag, is de maximumsnelheid overschrijden als er een hulpdienst achter je zit.
Je mag zelfs niet harder rijden dan wettelijk mag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2023 om 19:04
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn reactie: helaas. U had of opozij moeten gaan of door rood moeten rijden. U mocht in dit geval de doorgang niet hinrene. Heeft u dat niet tijdens uw rijlessen resp. de theorielessen geleerd???  (P.s. Wel pech dat u dit tijdens het examen overkwam?)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2023 om 19:19
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Een kleine correcctioe op de door mij gegeven rreactie: zodra men bij verkeerslichten bij rood licht geconfronteerd wordt met een voertuig dat zwaailicht (blauw) voert en sirene en er is geen ruimte om aan de kant te gaan dient met 'op' te rijden over de stopstreep dus door rood klicht om daar,ee ruimte te maken. Het berekent niet dat men dan ook door moet rijden tenzij ruimte maken na de stopstreep niet mogelijk is. Daarbij geldt dat degegen die van de zijweg links of recht komen ook voorrang dienen te verlenen aan het hulpdienstvoertuig.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2023 om 20:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, ja, circa 24 van de 29 reacties hebben dezelfde inhoud. Maar ga me nu niet zelf schrijven in de zin: ik zou dat hebben gedaan: ik vraag dit gewoon voor een WMO hulp die dit is overkoken. Ik zelf, kan het be absoluut niet meer herinneren, dat dit bij de eindexamen vragen waren in 1958. Zoals ergens mijn beweerd. Daar heb ik geen herinnering meer aan. Om met onze bijna ex, MP te spreken.

Ma
door Mar_Kam - Feb 13, 2024 om 14:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang je zelf geen rijbewijs hebt voor het betreffende voertuig, is de examinator (in dit geval) de juridische bestuurder en krijgt de prent (als dit automatisch op nummerbord gebeurt via de rijschoolhouder), de eventuele politie ter plekke zal er overigens geen uitschrijven.

Hier conflicteert een gebod - voorrang verlenen aan voorrangsvoertuigen met licht- en geluidssignalen in werking - met een verbod - je mag niet door rood rijden - de vraag hier is wat weegt zwaarder. Het verkeerslicht (dus geen stoplicht) is feitelijk een dynamisch verkeersteken en weegt (indien in werking) best zwaar, zwaarder dan verkeersborden langs, en verkeerstekens op de weg (denk aan de haaietanden), en die wegen weer zwaarder dan de 'algemene' verkeersregels (als de betreffende verkeerstekens ontbreken).

Echter, en dan kom ik bij de hier beschreven situatie, als je op een kruispunt voor een rood verkeerslicht staat en een bevoegd agent op het kruispunt geeft je een aanwijzing dat je (toch) moet doorrijden (door rood), dan moet je die aanwijzing opvolgen. De licht- en geluidssinalen tezamen van de drie voorrangsvoertuigen kun je in deze zien als de beste en meest efficiënte manier om deze aanwijzing aan de overige verkeersdeelnemers te geven.
Er zijn bij hetzelfde kruispunt (namelijk) ook verkeersdeelnemers die met een groen verkeerslicht moeten blijven staan, terwijl voor hen het gebod geldt dat ze door moeten rijden... dit gebod weegt echter (ook) minder zwaar dan het opvolgen van de 'aanwijzing' van het voorrangsvoertuig...

Nu is de vraag of je terecht niet bent geslaagd - ik was er natuurlijk niet bij, maar ben wel rij-examinator geweest - de examinator kijkt naar de aard, de ernst en de frequentie van handelingen van de examenkandidaat die in strijd zijn met de (correcte) Rijprocedure - een voorrangsfout telt daarbij vaak als zodanig ernstig dat één teveel is om te slagen. Gezien de uitzonderlijkheid van de situatie had de examinator nog kunnen zeggen dat de ambulance je een aanwijzing gaf om ruimte te maken, maar de vraag is of je dat gezien de (extra) stress juist had opgevolgd. Had je aan de andere kant gestaan en groen gekregen en je was opgereden met de ambulance in aantocht, dan had de examinator op de rem getrapt en was je ook niet geslaagd - als examinator heb je meestal alleen de beschikking over een koppel- en rempedaal en niet over gaspedaal, daardoor kun die alleen 'negatief' handelen, iets stoppen wat niet mag of niet veilig is, en niet 'positief' handelen, ergens wegrijden waar je niet mag (blijven) staan...