mickie
door mickie Oct 31, 2011 om 13:04
Auto & vervoer

Winter- of all-wheatherbanden?

Mijn dochter heeft een Fiat Punto en gbruikt deze weliswaar wel elke dag, maar redelijk korte stukjes (naar haar werk, ong 5 km) en af en toe daarbuiten. Er zitten nog gewoon zomerbanden op(ze heeft de auto pas een half jaar), nu vraag ik me af wat beter is: all-wheatherbanden of winterbanden? Zijn de laatste echt veiliger in de sneeuw of maakt het weinig uit? De garage waar ze haar auto voor onderhoud heeft zegt 'winterbanden nemen', de bandenspecialist kan er geen echt zinnig woord over zeggen, ze hebben nog geen klachten gehad over all-wheatherbanden zeggen ze dus tja, wat moet je dan? t Nadeel van winterbanden is nl dat je ze elk half jaar moet laten wisselen, kost inclusief opslag 60 euro per keer, wat ik toch wel veel geld vind.

18840 61 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 31, 2011 om 13:21
842 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het hebt over sneeuw, dan zijn de winterbanden wel echt veiliger. All-season banden zijn m.i. een beetje een 'net-niet-compromis'. In de zomer iets minder grip dan zomerbanden, in de winter iets minder grip dan winterbanden, kortom: altijd net wat minder grip.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2011 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mickie,

Uiteraard (zou ik bijna zeggen) zegt de dealer dat je winterbanden moet nemen.
Wordt weer lekker aan verdiend.
Gezien de korte ritjes kun je echt wel all-wheatherbanden nemen (als je tenminste niet in Duitsland gaat rijden!).
Wat schrijft de Hyundai-dealer:
4-seizoenenband hét alternatief voor de winterband:
De 4-seizoenenband is voor de rijder van kortere afstanden en/of een kleinere beurs, hét alternatief voor de winterband. Dankzij een innovatieve rubbersamenstelling biedt deze allweather-band bij elk weertype maximale grip, voldoet u aan alle eisen van winterbanden en bespaart u op het 2x per jaar wisselen.

Dus .... aan u/dochter de keus.

Met vr.gr.

mickie
door mickie - Oct 31, 2011 om 13:49
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 31 okt 2011, 13:25]Hallo mickie,

Uiteraard (zou ik bijna zeggen) zegt de dealer dat je winterbanden moet nemen.
Wordt weer lekker aan verdiend.
Gezien de korte ritjes kun je echt wel all-wheatherbanden nemen (als je tenminste niet in Duitsland gaat rijden!).
Wat schrijft de Hyundai-dealer:
4-seizoenenband hét alternatief voor de winterband:
De 4-seizoenenband is voor de rijder van kortere afstanden en/of een kleinere beurs, hét alternatief voor de winterband. Dankzij een innovatieve rubbersamenstelling biedt deze allweather-band bij elk weertype maximale grip, voldoet u aan alle eisen van winterbanden en bespaart u op het 2x per jaar wisselen.

Dus .... aan u/dochter de keus.

Met vr.gr.

Het is geen dealer die zegt: winterbanden, maar een doe-het-zelf-garage, in onze ogen wel een betrouwbare garage, dus daar zit het probleem niet. En degene die er aan verdient (de bandenspecialist) zegt juist: geen idee of t veel uitmaakt, dus die zeggen t ook niet om er zelf beter van te worden. En er wordt wel een klein stukje mee in Duitsland gereden maar uiteraard wordt er dan door ons op gelet dat er een all-wheather band genomen wordt die daar goedgekeurd is. Er staat een sneeuwvlokje op.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2011 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mickie,

....Volgens de Duitse wetgeving gelden winterbanden, M+S-banden en all weather-banden (vierseizoenenbanden) als geschikte banden in winterse omstandigheden. Deze banden hebben een sneeuwvlokjessymbool of een M+S-logo.....

Dus wat let je?

preston
door preston - Oct 31, 2011 om 14:55
62 Antwoorden / 0 Vragen
mickie
door mickie - Oct 31, 2011 om 15:00
111 Antwoorden / 33 Vragen

Die test van de ANWB is wel handig maar gaat eigenlijk meer over als je naar de wintersport gaat...en dat gaat dus met deze auto niet gebeuren. Dat 4-seizoenenbanden niet geschikt zijn voor de wintersport wist ik al, dat zegt de bandenspecialist ook, maar daar hebben we het dus nu niet over, ik heb t over onze eigen winters met af en toe kans op sneeuw en hoe veilig rij je dan.

preston
door preston - Oct 31, 2011 om 15:18
62 Antwoorden / 0 Vragen

Stukje tekst van de ANWB test..

"De ANWB adviseert leden die de auto in de winter dagelijks gebruiken of op wintersport gaan daarom te kiezen voor winterbanden."

Maar als u kleine stukjes rijdt en af en toe in Duitslandzou ik de voorkeur geven aan AW banden en in de zomer het iets meer rijgeluid voor lief nemen.

Er zijn er die NU al op winterbanden rijden ( totale omwisseling met opslag ) maar winterbanden zijn pas écht effectief onder de 7 graden. Door de zachtere compount van de banden slijten ze ook sneller bij temp. zoals vandaag.

po
door ponton1600le - Nov 1, 2011 om 17:08
40 Antwoorden / 11 Vragen

Hallo Mickie,
Geen risico nemen! Gewoon voor winterbanden gaan. Rij zelf meer dan 50.000 km per jaar en geloof me je zult verbaasd zijn over het verschil in grip, wegligging en remmen bij sneeuwval als je winterbanden gebruikt. Geef toe het is niet goedkoop maar je spaart natuurlijk op je zomerbanden die je dan niet gebruikt. Niet bezuinigen op veiligheid!!

snah
door snah - Nov 1, 2011 om 18:44
654 Antwoorden / 61 Vragen

Mocht je winterbanden toch te duur vinden , overweeg dan alleen winterbanden aan de voorkant .

pino123
door pino123 - Nov 1, 2011 om 19:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ponton1600le schreef op dinsdag 1 nov 2011, 17:08]Hallo Mickie,
Geen risico nemen! Gewoon voor winterbanden gaan. Rij zelf meer dan 50.000 km per jaar en geloof me je zult verbaasd zijn over het verschil in grip, wegligging en remmen bij sneeuwval als je winterbanden gebruikt. Geef toe het is niet goedkoop maar je spaart natuurlijk op je zomerbanden die je dan niet gebruikt. Niet bezuinigen op veiligheid!!

Dat is wat anders als die 30km die TS per week rijdt of niet? Indien je vooral in de stad rijdt en geen lange afstanden.... Houdt het lekker bij je zomerbandjes en doe geen domme dingen. Zal er waarschijnlijk ook weinig gebeuren.

snah
door snah - Nov 1, 2011 om 19:39
654 Antwoorden / 61 Vragen

Pino123

Mee eens , we hebben 100 jaar zonder winterbanden gereden , zorg er met de zomerbanden dan wel voor dat er flink veel profiel opzit , dus niet met bijna gladde bandjes de winter in , en de voorbanden zijn belangrijker dan de achterbanden

mickie
door mickie - Nov 1, 2011 om 20:22
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=ponton1600le schreef op dinsdag 1 nov 2011, 17:08]Hallo Mickie,
Geen risico nemen! Gewoon voor winterbanden gaan. Rij zelf meer dan 50.000 km per jaar en geloof me je zult verbaasd zijn over het verschil in grip, wegligging en remmen bij sneeuwval als je winterbanden gebruikt. Geef toe het is niet goedkoop maar je spaart natuurlijk op je zomerbanden die je dan niet gebruikt. Niet bezuinigen op veiligheid!!

Jawel, ik rij sinds 2 winters zelf op winterbanden en ik stond idd versteld over het verschil, maar ik kan niet oordelen over het verschil als ik zou rijden met AW-banden, dat is nl ook de reden dat ik deze vraag juist op deze site stél. En veel verschil in prijs zal er niet zitten in winterbanden of AW-banden, t gaat mij er meer om dat je met winterbanden 2 x per jaar moet wisselen én daarvoor een flink bedrag moet neertellen. Ik BLIJF het een groot bedrag vinden voor 10 minuutjes werk....

mhofman
door mhofman - Nov 1, 2011 om 20:54
530 Antwoorden / 93 Vragen

Zal toch niet voor niets zijn dat in sommige landen het verplicht is om ze eronder te zetten.Helpt dus wel om veiliger de weg op te gaan met winterbanden. En je andere banden slijten niet en denk maar zo veilig de weg op .Denk dan niet mij gebeurt niets met sneeuw en ijzel altijd je snelheid aanpassen.

wi
door wimswims - Nov 2, 2011 om 11:39
15 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ervaring is dat winterbanden bij gladheid en/of erge koude wat meer veiligheid geven dan all-weatherbanden, en zeker meer dan zomerbanden (ook al rijden we daar al 100 jaar op; techniek en wetenschap hebben voor nieuwe en betere producten gezorgd, zoals winterbanden).
Niet lang over nadenken: winter- en zomerbanden gebruiken.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, want een dubbel stel banden gaat 2x zo lang mee.
Bij gebruik M+S banden moet het sneeuwvloksymbool aanwezig zijn, anders mag je er in de winter niet in Duitsland, etc. mee rijden. Doe je het toch, en krijg je een ongeluk, dan ben je aansprakelijk ook al is het niet je schuld.
Tenslotte: probeer het uit als je twijfelt.
Ik wil niet meer zonder...

de
door dejeeper - Nov 2, 2011 om 11:51
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind 60 euro eigenlijk best wel veel geld om 4 wielen te wisselen en dan de banden op te slaan. Met een beetje handigheid en misschien hulp van een bekende moet dit goed zelf te doen zijn. Ik doe het in ieder geval wel zelf. Ook de opslag van 4 wielen moet goedkoper kunnen. Misschien zelf in de schuur of kelderbox?? Ik rij zelf al jaren op zomer en winter banden en je merkt het verschil heel erg duidelijk. De vraag die eigenlijk beantwoord moet worden is of uw dochter voor 60 euro per jaar een stuk meer veiligheid wil inkopen. Zeker als je het wisselen en de opslag goedkoper kunt regelen. Dat het in de winter niet altijd sneeuwt maakt op zich niet zoveel uit want ook de winter band gedraagt zich bij regen val ook een stuk beter. Ik hoop in ieder geval dat uw dochter de winter schade vrij doorkomt. Een andere optie is, bij zeer weinig kilometers per jaar, het gehele jaar op winter banden te gaan rijden. U schrijft dat ze ongeveer 2500 km per jaar naar haar werk rijdt. Laat ze daarbuiten dan misschien nog een 2500 km rijden. Winter banden gaan korter mee maar zeker toch wel een 25 tot 30.000 km. Dus dat betekent 1 keer per 5 jaar nieuwe banden. De opslag kost 60 euro dus dat is in 5 jaar 300 euro en dat is meer dan een setje winter banden voor een Punto.

de
door dear - Nov 2, 2011 om 11:53
13 Antwoorden / 2 Vragen

Voor mensen die weinig rijden (in eigen land) vind ik winterbanden gewoon onzin.
Zelf had ik onder mijn vorige auto 4-seizoenenbanden van Goodyear. Beviel uitstekend vooral bij modderige weer. Regen en dooiende sneeuw. Maakt in de zomer inderdaad wat meer lawaai.

mickie
door mickie - Nov 2, 2011 om 11:58
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=wimswims schreef op woensdag 2 nov 2011, 11:39]Mijn ervaring is dat winterbanden bij gladheid en/of erge koude wat meer veiligheid geven dan all-weatherbanden, en zeker meer dan zomerbanden (ook al rijden we daar al 100 jaar op; techniek en wetenschap hebben voor nieuwe en betere producten gezorgd, zoals winterbanden).
Niet lang over nadenken: winter- en zomerbanden gebruiken.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, want een dubbel stel banden gaat 2x zo lang mee.
Bij gebruik M+S banden moet het sneeuwvloksymbool aanwezig zijn, anders mag je er in de winter niet in Duitsland, etc. mee rijden. Doe je het toch, en krijg je een ongeluk, dan ben je aansprakelijk ook al is het niet je schuld.
Tenslotte: probeer het uit als je twijfelt.
Ik wil niet meer zonder...

Dat is het m net: probeer t uit? Hoe dan? Ik kan ze niet teruggeven als ze bij nader inzien toch niet bevallen.
En ik laat t ook niet voor de kosten van de banden, maar voor de kosten van het wisselen. Opslag is maar 10 euro of 12,50, dat is het bedrag ook niet, en tips voor het wisselen: graag! Zelf kan ik t niet.....
En op winterbanden t hele jaar door rijden? Tja, dat is misschien wel een optie, dat kan ik ook eens navragen, of daar nadelen aan zitten.

ed
door edjvr - Nov 2, 2011 om 12:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij wonen 15 km over grens in Duitsland en rijden op AW banden.
Met AW banden heb je meer grip bij regenachtig weer.
Het zoemt wat meer maar dat hoor je na een poosje niet meer hoor.
Het wisselen en opslaan van winterbanden kost hier tussen de 10 en 15 euro!!

pino123
door pino123 - Nov 2, 2011 om 12:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=wimswims schreef op woensdag 2 nov 2011, 11:39]Mijn ervaring is dat winterbanden bij gladheid en/of erge koude wat meer veiligheid geven dan all-weatherbanden, en zeker meer dan zomerbanden (ook al rijden we daar al 100 jaar op; techniek en wetenschap hebben voor nieuwe en betere producten gezorgd, zoals winterbanden).
Niet lang over nadenken: winter- en zomerbanden gebruiken.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, want een dubbel stel banden gaat 2x zo lang mee.
Bij gebruik M+S banden moet het sneeuwvloksymbool aanwezig zijn, anders mag je er in de winter niet in Duitsland, etc. mee rijden. Doe je het toch, en krijg je een ongeluk, dan ben je aansprakelijk ook al is het niet je schuld.
Tenslotte: probeer het uit als je twijfelt.
Ik wil niet meer zonder...

Dus je mag wel rijden met zomerbanden in Duitsland, alleen als je een ongeluk krijgt ben je schuldig........

Even uitproberen lijkt me niet aan de orde, of wel, of niet....

Daarbij blijf ik het een schijnveiligheid vinden, aangezien mensen met winterbanden zich vaak 'koning van de snelweg' vinden met alle gevolgen van dien.

pino123
door pino123 - Nov 2, 2011 om 12:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is het m net: probeer t uit? Hoe dan? Ik kan ze niet teruggeven als ze bij nader inzien toch niet bevallen.
En ik laat t ook niet voor de kosten van de banden, maar voor de kosten van het wisselen. Opslag is maar 10 euro of 12,50, dat is het bedrag ook niet, en tips voor het wisselen: graag! Zelf kan ik t niet.....
En op winterbanden t hele jaar door rijden? Tja, dat is misschien wel een optie, dat kan ik ook eens navragen, of daar nadelen aan zitten.

Ja daar zitten nadelen aan, aangezien winterbanden in de zomer weer een langere remweg hebben.

Dan zal ik zeggen neem lekker die allweather banden.

he
door henkriavera - Nov 2, 2011 om 12:14
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mickie.
Wat Edrick3 naar jou schrijft is ook niet waar ,ik weet zeker dat hij nog nooit in Duitsland met al-wheatherbanden heeft gereden in de sneeuw.
Ik namelijk wel ik woon in Duitsland en woon in het sauerland,berg op berg af.
Ik heb een Fort-Mondeo met All-wheatherbanden en ik zou niets anders meer willen en ze rijden s"omers zowel zwinters heerlijk en nooit meer wisselen
Dus daarom mijn raad kies All-wheather banden .
Groetjes Henk.
P.S Denk maar eens aan de winter van vorig jaar !!!!!

mickie
door mickie - Nov 2, 2011 om 12:15
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=edjvr schreef op woensdag 2 nov 2011, 12:06]Wij wonen 15 km over grens in Duitsland en rijden op AW banden.
Met AW banden heb je meer grip bij regenachtig weer.
Het zoemt wat meer maar dat hoor je na een poosje niet meer hoor.
Het wisselen en opslaan van winterbanden kost hier tussen de 10 en 15 euro!!

Dan zou ik wel graag t adres hebben hiervan. Al ligt t er natuurlijk wel aan wáár je woont in Duitsland, haha, ik woon in Limburg....

wc
door wcjm.devries - Nov 2, 2011 om 12:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mickie,

Hier een gebruiker van goodyear All-season banden.
Auto Peugeot 406 tot augustus 2010 Citroen C 5
Ben er erg tevreden mee zeker 75% meer grip op sneeuw 50% meergrip op ijs!
En bij normaal gebruik met warmer weer merk je alleen wat rubberiger zeg maar wiebelt iets meer, en zachtere comfortabelere vering met iets meer afrol geluid.
Met sneeuw of ijs gaat wegrijden beter slip je minder met meer grip met remmen.
En met de bochten hou je veel meer controle over de wagen.
Dus kan ik het je aan raden voor jou gebruik zeker.
Groet Wim.

de
door dewollf - Nov 2, 2011 om 12:27
54 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn een hoop verhalen omtrent winterbanden.
als zij twijfelt welke banden zou ik winterbanden nemen. je zomerbanden slijten vanwege minder gebruik de helft zo snel, dat doen je winterbanden dus ook. als de voorspellingen kloppen is er aardig wat sneeuw te verwachten en je kan er dan op wachten dat het ook in nederland verplicht gaat worden en dan zit ze met haar all wethers, zonde dus.
het scheelt enorm veel op sneeuw en ijs of je met zomer op winderbanden rijdt. ook met regen en troep (bijv. bladeren) rijdt het beter
omtrent wanneer zijn meerdere theorien, de een zegt al bij 15, de ander bij 7 enz.
het is omdat het nu heel zacht is, naar normaliter zou het veel kouder zijn, maar als je ze er nu om hebt liggen maakt dat niet zoveel uit vwb stijtage, als je maar normaal blijft rijden.
als het weer omslaat en je hebt ze nodig dan hebben de meeste garages niet ff tijd ze te wisselen, dus wat is er op tegen het nu al te doen.
een ander voordeel om ze nu aan te schaffen is: ze zijn er nog, als er sneeuw valt zijn ze in een mum van tijd uitverkocht en als ze er nog zijn een stuk duurder.
laat je niet verleiden tot een duur merk band, er zijn hele goede onbekende merken, neem geen chineese. ik heb zelf blackstones en die bevallen uitstekend.

pi
door piete242 - Nov 2, 2011 om 13:06
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=snah schreef op dinsdag 1 nov 2011, 18:44]Mocht je winterbanden toch te duur vinden , overweeg dan alleen winterbanden aan de voorkant .

Om de wegligging te verbeteren mag je nooit verschillende banden op de voor en achteras hebben. Omdat de winterbanden (in dit geval voor) betere grip hebben zal de auto dus achter eerst "uitbreken" en daardoor raak je in een slip hetgeen je net niet wilt.
Het is ook verboden in veel landen, logisch dus.
Wat men dus ook beslist overal soortgelijke banden.

Mijns inziens is "allweather" een goede oplossing voor mensen die het onprettig vinden om 2x per jaar te wisselen en niet teveel geld willen of kunnen besteden aan banden inclusief het laten verwisselen door de garage. Ook zal men 4 extra velgen aan moeten schaffen omdat omleggen van de band helemaal uit de boze is ivm beschadigingen die daarbij kunnen onstaan en dus weer de auto onveiliger kunnen maken.

edrick3
door edrick3 - Nov 2, 2011 om 13:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@henkriavera,

.....Wat Edrick3 naar jou schrijft is ook niet waar ,ik weet zeker dat hij nog nooit in Duitsland met al-wheatherbanden heeft gereden in de sneeuw.......

Had je het aanvullende antwoord van 31/10 14.13 uur óók gelezen??

reacteur
door reacteur - Nov 2, 2011 om 13:52
39 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Mickie,

Bestaan er dan zomerbanden ????

Alleen de benaming "winterband" is de laatste tijd verzonnen met en zogeheten dieper profiel. Ik kies altijd voor de gewone band die altijd heeft bestaan, dan kies je voor alle weersomstandigheden met de minst mogelijke onkosten als bij
zomer- en winterbanden. Deze gewone band heeft tegenwoordig ook een veel dieper profiel, dus waarom moet over alles zo overdreven moeilijk worden gedaan. We leven in een keuzewereld, ja, maar de keuzes worden erg overdreven uitgebreidt om de kosten voor de consument enorm op te jagen.

Een zogeheten "droogweerband" zie je b.v. vaak bij nieuwe motorfietsen, deze hebben heel weinig profiel en zouden meer aan de ( droge) weg plakken.
Ikzelf zou hier nooit voor kiezen, want bij een beetje regen lig je zeer zeker op je snuffert. Als je dit soort band op je auto gaat zetten en je rijdt in de regen,
dan kun je zelf wel verzinnen wat er gaat gebeuren.

Rij voorzichtig, eet een appel

jo
door joppo - Nov 2, 2011 om 13:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mickie. Goodyear Vector 4 Seasons 185/60 R14 82H. Van deze band heb ik er nu twee (op de voorwielen) onder mijn PUNTO van 2003. Ze gelden in Duitsland als winterband omdat ze een sneeuwvlokje aanduiding hebben. Afgelopen zomer natuurlijk als zomerband getest en vond ze heel goed zoals testen voor all season banden in Duitsland al aangaven. (op de autobahn boven de 150 k/u gereden) De testverschillen zoals die "soms" in Nederland tussen deze banden en specifieke zomer/winterbanden wordt wèèrgegeven vind ik té uitgesproken. Dat is òòk de mening van sommige deskundigen die daar dagelijks mee te maken hebben. Let wel; als je de mogelijkheid hebt om seizoenbanden te wisselen moet je dat zeker laten doen. Ik heb dat niet gedaan vanwege alle kosten (andere velgen, opslag e.d.). Als er een strenge winter dreigt te komen gaan de andere twee (waarschijnlijk van hetzelfde merk) er òòk onder. gr. J.

reacteur
door reacteur - Nov 2, 2011 om 14:01
39 Antwoorden / 5 Vragen

Vergelijk het nou eens met de zomer/winter tijd.

De zomertijd is de officiele tijd en heeft altijd bestaan, de wintertijd is erna verzonnen.

Zo is het ook met de banden, de door benoemde "zomerbanden" zijn de gewone zoals deze altijd hebben bestaan, de winterbanden zijn later verzonnen.

kl
door klotskop - Nov 2, 2011 om 14:25
17 Antwoorden / 0 Vragen

Goed even huiswerk doen aub
Wintertijd is de normale tijd, de aangepaste tijd is de zomertijd bedacht om een betere licht verdeling te hebben gedurende de aktieve delen van de dag en in de jaren 70 gebruikt om energie te "besparen"
De klok is dan ook niet intressant de thermometer meer.
De hele discussie zomer/ winter band wordt ook gevolgd in het buitenland, alwaar men in , de hoofdzakelijk koude landen, neem er een aantal in scandinavie en voormalig oostblok die lachen om onze "winterband' die worden daar gebruikt als zomer band. De winterband hier werk beter op een koude ondergrond dan de "zomer 'variant daar de compound van het rubber soepeler is bij lage temperatuur. Wat bij een hele boel banden geen effect heeft is water en vooral sneeuw. De profielen moeten wel de sneeuw kunnen "lossen'als de band los komt van de weg ( met rollen) als de veelal rechte profiel wanden de sneeuw vast houden heb je zelfs met een zomerband met een wel lossend profiel beter grip. Op ijs kun je het eigenlijk wel vergeten welke band je gebruikt. probeer een ijsblok maar eens te schuiven over de verschillende banden.
Helaas is het nederlandse weer beter voor de auomobilist die zich kan aanpassen aan het weer. Eigenlijk zou iedereen in een eend moeten rijden, direct waarneembaar wat het weer doet en vaak moet je je wel aanpassen.
Wat mij brengt op de banden maat, de geliefde brede sloffen werken goed op droog asfalt bij regen en zeker sneeuw en ijsvorming (dus niet perse ijs maar ook aangereden sneeuw) hebben deze geen enkel effect meer op de grip.
Wat beter werkt is de smallere band, wel grip en als enige wel de straat uit rijden.
Tweede probleem is direct gelinkt aan de gebruikers, de over compensatie zoals die opdook met invoering van de gordel en dingen als ABS anti slip etc.
De techniek doet het wel dus gas er op en zeer verbaasd kiken als na een aanrijding bleek dat ABS echt niet zoveel de remweg korter maakt als op de verjaardag besproken. Is weer wel zeer effectief in het bestuurbaar houden van een voertuig tijdens hard remmen.
Wat banden verkopend nederland mooi vind is dat de helft al weer op winter modellen rijd terwijl de thermometer bijna 20 graden aangeeft, als men wat vaker de formule 1 bekijkt in plaats van de voetbal zou men weten dat men nu zijn eigen banden aan het opstoken is, deze slijten nu aanzienlijk meer dan de zomer modellen, wat zijn we met zijn allen veilig en ook milieu technisch goed bezig.
Er is meer te halen uit het gedrag van velen ben ik bang.

mi
door midas - Nov 2, 2011 om 14:28
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=reacteur schreef op woensdag 2 nov 2011, 14:01]Vergelijk het nou eens met de zomer/winter tijd.

De zomertijd is de officiele tijd en heeft altijd bestaan, de wintertijd is erna verzonnen.

Zo is het ook met de banden, de door benoemde "zomerbanden" zijn de gewone zoals deze altijd hebben bestaan, de winterbanden zijn later verzonnen.

Mis! De wintertijd is de correcte tijd; de zomertijd is ingevoerd om 's avonds langer licht te hebben. Ik begrijp overigens niet wat dit met de vraagstelling te maken heeft.

Winterbanden zijn bij winterse omstandigheden veiliger. Als de aanschaf geen probleem is, moet er toch wel een kennis te vinden zijn die ze wil wisselen (half uurtje werk). Veel plaats nemen ze op elkaar ook niet in. Een etiket op elke band waar hij op de auto gezeten heeft maakt het bij het wisselen gemakkelijker.

ik
door ikzelf1942 - Nov 2, 2011 om 14:32
81 Antwoorden / 15 Vragen

Winterbanden zijn prima en zeker veiliger, ALLEEN veel bestuurders (sters) rijden harder en nemen meer risico ondre de noemer " ik heb toch winterbanden "
Als je, zeker hier in ons vlakke landje, met gewone banden, met goed profiel rijdt, en je past je snelheid aan , aan de omstandigheden, wat trouwens wettig verplicht is!! voldoen gewone banden echt goed genoeg en zijn al die extra kosten in MIJN ogen onnoddig.gr. H.

mi
door midas - Nov 2, 2011 om 15:00
64 Antwoorden / 1 Vragen

Vergat te melden dat, voor dat wisselen in een half uurtje, de banden wel op velgen moeten zitten. Deze zijn voor een Fiat Punto echter zeker tweedehands te koop. Is sowieso handiger (maar één keer balanceren).

ke
door keuning - Nov 2, 2011 om 15:20
5 Antwoorden / 5 Vragen

Nou ik rij al jaren een lease auto van de zaak en moet als ik winterbanden wil hebben dit zelf betalen, dus ik rij al jaren ook in de winter gewoon op dezelfde band. Ik pas alleen in de winter en bij regenval mijn rijgedrag aan. En natuurlijk zou ik minder grip hebben, maar ik heb wel gemerkt dat dat ook ligt aan welk merk autoband je onder je auto hebt liggen, ik heb een tijdje bridgstone gehad maar daar merkte ik van dat de grip heel wat minder is dan michelin die ik nu onder de auto heb liggen.

Trek je conclusie zou ik zo zeggen en als het alleen maar over van die korte ritjes zou gaan zou ik het niet doen en gewoon een stukje rustiger gaan rijden.

ka
door katelijntje - Nov 2, 2011 om 17:01
28 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan niet oordelen over de A-w banden en winterbanden.
Als het goed gesneeuwd heeft maak ik nauwelijks gebruik van de auto.
Op dit moment koop ik geen winterbanden daar ik een nieuwe auto heb met goede banden met profiel.
Ik heb het geluk dat ik met het OV (bus) kan naar mijn werk. Ik stap voor de deur in en voor de deur van mijn werk weer uit.
Misschien voor je een optie Mickey om met het OV(bus) te gaan naar je werk??

ka
door katelijntje - Nov 2, 2011 om 17:03
28 Antwoorden / 3 Vragen

een aanvulling op mijn bericht. Als ik met slecht weer rijd (hagel, mist etc) pas ik mijn rijgedrag aan. Maar er zullen altijd mensen zijn die niet verantwoord rijden naar gelang de weersomstandigheden.

pi
door piete242 - Nov 2, 2011 om 17:40
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimswims schreef op woensdag 2 nov 2011, 11:39]........ anders mag je er in de winter niet in Duitsland, etc. mee rijden. Doe je het toch, en krijg je een ongeluk, dan ben je aansprakelijk ook al is het niet je schuld...

ONZIN .. indianen verhalen ....Je bent dan niet schuldig of aansprakelijk ..
Wel is het zo dat je een bekeuring krijgt voor het rijden zonder geschikte banden onder winterse omstandigheden. Een ongeluk doet niet ter zake.
Het is ook niet verplicht om ze om te hebben als er geen winterse omstandigheden zijn op dat moment. Alleen is het een groot risico omdat het weer om kan slaan en dan mag je niet meer rijden met niet geschikte banden.

Wij wonen al langere tijd in Duitsland. Dit jaar januari is mijn auto TUV gekeurd met zomerbanden eronder. Dit was en is geen enkel probleem zolang er maar geen winterse omstandigheden zijn. Dus die verhalen dat je niet in duitsland mag rijden zonder winterbanden in de winter is onzin. Alleen loop je een groot risico wanneer het s'winters wordt want dan moet het wel. Ik kan het weer niet zo goed voorspellen en Piet Paulusma zit er toch echt ook vaak naast.

sepke2008
door sepke2008 - Nov 2, 2011 om 20:37
191 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=reacteur schreef op woensdag 2 nov 2011, 14:01]Vergelijk het nou eens met de zomer/winter tijd.

De zomertijd is de officiele tijd en heeft altijd bestaan, de wintertijd is erna verzonnen.

Zo is het ook met de banden, de door benoemde "zomerbanden" zijn de gewone zoals deze altijd hebben bestaan, de winterbanden zijn later verzonnen.

Dit is natuurlijk volkomen onzin!

De wetenschap schrijdt voort. Ik zelf heb vorig jaar voor het eerst winterbanden gemonteerd en het is een wereld van verschil.

M.v.g. Sepke

gr
door grootvader_1 - Nov 2, 2011 om 21:20
153 Antwoorden / 44 Vragen

Tenslotte...........
Wie voelt werkelijk of het glad is buiten? (Het sturen gaat lichter).
Wie heeft er al eens sliples gehad? En dat ook met winterbanden?
Wie houdt bij winterse omstandigheden (vorst) een beetje in bij bruggen en viaducten?
Want bedenk wel dat ook winterbanden op ijs net zo hard doorslippen als een all-weatherband of banden met een vrijwel nieuw profiel.
Want....... al is de wettelijke norm minimaal 1,3 mm profiel, is dat naar mijn mening ruim onvoldoende!
Ik wisselde banden bij 4 mm profiel en dat ook al omdat met minder profiel de auto onplezierig zwaarder ging sturen.
En ja, ik had al sliplessen gehad vóór ik mijn rijbewijs haalde hetgeen mij wel erg makkelijk hielp te slagen omdat ik de slip in de Sophialaan (Asd) (beginstraat van het praktijkexamen) gelijk goed kon corrigeren.
Bovendien was het aan mijn lidmaatschap VVN mede te danken dat ik ook met het theorie-examen geen enkele moeite had.

Het is die ervaring dat ik het zou prefereren dat elk beginnende automobilist óók verplicht een cursus slippen zou moeten hebben gehad.
Want men mag dan wel winterbanden onder de auto willen zetten, het staat of valt toch met de ervarenheid en het karakter van de desbetreffende automobilist en die is naar mijn ervaring tijdens slechte weersomstandigheden over het algemeen gesproken niet best.

"Blik op de weg"en vrijwel alle vrachtwagenchauffeurs aan het bumperkleven!

De Vrije Vogel

ch
door chrisantonis - Nov 2, 2011 om 21:42
63 Antwoorden / 4 Vragen

Ik las hier al een reactie dat all weather banden net zo goed zijn???
Als je niet iedere keer wilt switchen met banden, dan blijf je toch gewoon op winterbanden rijden!! Heb het al enige jaren gedaan, bevalt prima, maar dan ook niet besparen door chinese bagger te kopen van 40 euro per band. Heb ze al meer dan twee jaar erop liggen en het profiel is nog niet weg (45.000km), maar wel een top drie band gekozen! Begrijp wel dat een besparing op de banden, hetzelfde is als russisch roulette spelen. Kom ik wel op tijd stil te staan of niet?? Heb vorige winter al veel wagens in de sloot zijn liggen, heb erbij gestaan, zomerbanden met 2mm profiel, en dan met de nieuwste iphone de awb bellen. Is die telefoon dan belangrijker als je leven???? Of dat kleine kind dat met sneeuwballen gooit en ineens de straat oprent?? Wil je dat op je geweten hebben??
Maar ik had wel goedkope banden!!!

jo
door joppo - Nov 2, 2011 om 21:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry grootvader. Je nevenstaande uitspraak is achterhaald. "Want bedenk wel dat ook winterbanden op ijs net zo hard doorslippen als een all-weatherband of banden met een vrijwel nieuw profiel". Er is een duidelijk verschil in weg,stuur en remgedrag.

ch
door chrisantonis - Nov 2, 2011 om 21:50
63 Antwoorden / 4 Vragen

Als je, zeker hier in ons vlakke landje, met gewone banden, met goed profiel rijdt, en je past je snelheid aan , aan de omstandigheden, wat trouwens wettig verplicht is!! voldoen gewone banden echt goed genoeg en zijn al die extra kosten in MIJN ogen onnoddig.gr. H.
Ik hoop dat ik ikzelf1942 niet achter mij heb zitten op de snelweg als er ineens een ongeluk gebeurd en alles vliegt op de rem. Bij bijvoorbeeld ijzel heb je echt niets aan zomerbanden ook al zijn ze gloednieuw!!!
Dat zijn dus die mensen die dat allemaal niet nodig vinden, of voor mij die zuinige mensen die het geld liever in de zak houden, en als het dan toch fout gaat andere mensen met de schade opzadelen. Ik hoop dat het hier in nederland ook verplicht gaat worden, en zelfs strafbaar als je bij gladheid op de weg gaat met zomerbanden. Maarje, ik ken dan ook mensen die het ziekenhuis in zijn gereden door zo'n zuinigaard!!!!

jo
door joppo - Nov 2, 2011 om 22:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt nog zo goed je snelheid aanpassen als je wil maar je moet òòk kunnen reageren op fouten van anderen waardoor remmen en soms snel uitwijken met ALL SEASON en nog beter met WINTERBANDEN beslist beter gaat. Zomerbanden worden onder 7 graden boven nul te hard en verliezen daardoor veel eerder grip.

maanaap
door maanaap - Nov 2, 2011 om 23:01
45 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,
Heb in de 70er en 80er jaren,wegens het wintersporten met eigen auto met winterbanden gereden, omdat je in zuid Duitsland en Oostenrijk nogal wat hoge heuveltjes hebt en dan niet geregeld Sneeuwkettingen op en af moet monteren.
ook met winterbanden moet je je aan de weersomstandigheden aanpassen want ook met w.banden slip je.

Ben momenteel bestuurder van taxibusje in het leerlingen en rolstoel vervoer en geloof mij er zijn bijne geen taxi bedrijven die met winterbanden rijden of de opdrachtgever moet dit als eis stellen.

Dit gebeurt nauwelijks omdat dan de prijs voor het vervoer aanzienlijk gaat stijgen, omdat vooral de grotere bedrijven dan 2 maal per duizenden banden moeten wisselen en opslaan.

Je moet wel zorgen dat je banden minimaal 4 milimeter profiel hebben.

Groetjes Maanaap.

gr
door grootvader_1 - Nov 2, 2011 om 23:38
153 Antwoorden / 44 Vragen

Hé,
Toevallig niet bij Klomp groepsvervoer en naar de Mytyl-Tyltylschool te Amsterdam Zuid/Oost=
Zo ja, doe mijn oud/collega´s en onderwijzers-onderwijzeressen dan de groeten van die chauffeur met die grijze baard.
Hier optredend als.......

De Vrije Vogel

die vast wel al die winterbandenrijders weer zie racen op plekken waar dat eigenlijk niet kan.OOK NIET met winterbanden.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 3, 2011 om 03:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Die hele winterbanden gekte is ons door de strot gedouwd door de commercie.
Winterbanden hebben pas enig effect als er gereden wordt op versgevallen sneeuw.
In Nederland wordt preventief en tijdens sneeuwval aktief gestrooid.
De sneeuw is dan al snel een zacht papje, en ook de zomerbanden rollen dan gewoon over nat asfalt.
In Duitsland ligt dat anders, er wordt niet goed gestrooid, het resultaat is dat je op sneeuw rijdt en niet op bruine pap.
Ik heb het meegemaakt dat er in Duitsland op de autobahn pakken sneeuw lag waardoor er niet harder dan 50 km/u gereden kon worden.
Dan zullen winterbanden wel wat voordeel hebben.
Modder en sneeuw banden (zo heten die banden) tref je veel aan bij jeeps, het grove profiel zal wel wat helpen bij versgevallen sneeuw.
Op het moment dat ik de grens overreed bij Arnhem waren de Nederlandse wegen goed schoon en kon er hard worden gereden.
Winterbanden zijn helemaal niet het beloofde wondermiddel, als het profiel gevuld is met sneeuw dan is het gewoon een gladde band geworden.
Net als de zgn zomerband.
Winterbanden hebben pas echt effect in verse sneeuw als je de druk in de band terugbrengt tot ongeveer 0.4 bar.
Dan deukt de band in en wordt per omwenteling de sneeuw uit het loopvlak geperst.
Jeep rijders die de modder ingaan passen dit kunstje ook toe.
Per wielomwenteling heb je dan een "schoon" loopvlak voor meer grip.
Dure jeeps en sommige militaire voertuigen kunnen TIJDENS het rijden in modder of op sneeuw de banden flink laten leeglopen en ook oppompen voor een schoon loopvlak en meer grip.

tontoos
door tontoos - Nov 3, 2011 om 08:56
32 Antwoorden / 14 Vragen

In nedeland is het nog niet verplicht maar winterbanden zullen wel veiliger zijn.
Maar als er geen sneeuw is heeft het weinig zin, wij wonen bij de duitse grens en gaan een enkele keer winkelen in duitsland.
Als je winterbanden wilt hebben en minder dan 10 á 15 duizend km rijdt heeft het weinig zin.
Je moet elk jaar banden wisselen en ben je 10 jaar verder als de banden versleten zijn dan zijn die banden uitgedroogd dat is ook onveilig.
Ik rij 8000 km per jaar en heb allweather banden geadviseerd gekregen ik heb geen last van wisselen, ik kan naar duitsland en ik rij veilig in de sneeuw.
Het enige nadeel is ze slijten iets sneller,maar dat verdien je terug met het niet wisselen van de winterbanden.
En de jakkeraars denken dat ze in de sneeuw met winterbanden dezelfde snelheid kunnen halen maar zo werkt het niet.

jo
door joppo - Nov 3, 2011 om 09:31
4 Antwoorden / 0 Vragen

NOGMAALS. Het verhaal van winterbanden gaat allang niet meer over "allèèn" sneeuw en/of ijzel. Een hele reeks van gerespecteerde instituten hebben met rem en stuurproeven bewezen dat goede winterbanden onder (bijna) alle omstandigheden "zodra de temperatuur onder 7 graden boven nul komt" veel beter hun werk doen. Dat heeft minder met het profiel te maken dan met de samenstelling van het rubber. Op sneeuw werken All Weatherbanden MITS MET SNEEUWVLOKJE zelfs iets beter dan winterbanden maar op een droge of allèèn natte weg vervalt het voordeel voor een deel t.o.v. winterbanden. Het rubber van een AW band werkt gedeeltelijk naar 2 kanten. Dààrom heb ik ze zelf ook. Zomerbandenrubber wordt in de kou te hard waardoor ze minder geschikt zijn.

maanaap
door maanaap - Nov 3, 2011 om 10:33
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Grootvader,

Nee, niet in Amsterdam, ik rijd benedende grote rivieren.

M.vr.gr. Maanaap

maanaap
door maanaap - Nov 3, 2011 om 10:51
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Joppo,

Winterbanden hebben alles met profiel te maken door het profiel zo te construeren dat het de sneeuw beter afvoert, door de rotatie van de band.

Het rubber mengsel is ook zachter, waardoor de banden bij hogere temp. dan 7 graden versnelt slijten.

Er heeft iemand al de F 1 aangehaald als deze jongens op sliks rijden en het gaat regenen passen ze hun snelheid anders liggen ze in de grindbak.

Het verlagen van de luchtdruk lijkt me een heel slecht idee omdat dan de band van links naar rechts op de velg gaat rollen en het voertuig dan van links naar rechts gaat slingeren en de band onnodig heet wordt en het zijvlak van het karkas verbrandt, dit gebeurt namelijk ook al als je niet gelijk kunt stoppen door drukte op de snelweg.

M.vr.gr. Maanaap.

ch
door chrisantonis - Nov 3, 2011 om 11:10
63 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even terugkomende op de reakties omtrent de plicht om in Duitsland met winterbanden te rijden, dit geld voor winterse omstandigheden! Dus als het sneeuwt is dit een winterse omst. De boetes zijn; 40 euro voor het niet hebben van winterbanden, 80 euro als u in een slip geraakt en bijv. de weg verspert! 100 euro als u in een slip kwam en gevaar toebracht aan anderen (er hoeft dus geen ongeluk te hebben plaatsgevonden!) 120 euro als u bij een ongeluk betrokken raakt! ++++!!! een strafpunt!! ook voor nederlanders!!!! Plus dat u problemen kunt krijgen met de verzekering omdat u niet voldeed aan de wettelijke voorschriften!!
Men wil toch wel weer O-O gaan toepassen dwz van Oktober-Ostern, het weekend na pasen. Dit is in veel voormalig oostbloklanden al jaren verplicht.
Ik hoorde al iemand zeggen, je krijgt maar 40 euro boete, ja, en dan kun je gewoon doorrijden, geen probleem, maar word je 20 km verder weer toevallig gecontroleerd, krijg je er nog een, je kunt dus niet zeggen, maar ik heb er al een gehad, dit is al diverse keren gebeurd!! Heb je een kleine auto en wil je goedkoop toch winterbanden hebben dan kun je naar duitsland naar grote supermarktketens als REAL, daar heb je al winterbanden tussen de 20 en 30 euro die goed door de testen gekomen zijn. Zit je met de opslag? kijk eens rond, ikzelf heb gratis opslag gekregen!!! Hoeft dus niet altijd duur te zijn.

gerardk
door gerardk - Nov 3, 2011 om 19:29
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 31 okt 2011, 14:13]@mickie,

....Volgens de Duitse wetgeving gelden winterbanden, M+S-banden en all weather-banden (vierseizoenenbanden) als geschikte banden in winterse omstandigheden. Deze banden hebben een sneeuwvlokjessymbool of een M+S-logo.....

Dus wat let je?

Op M+S banden of all weather banden staat BESLIST GEEN sneeuwvlokje symbool maar alleen M+S en dat is een band met een heel andere samenstelling

sepke2008
door sepke2008 - Nov 3, 2011 om 19:37
191 Antwoorden / 47 Vragen

@gerardk,

Er staat wel degelijk een sneeuwvlokje naast M+S, heb nog even op mijn winterbanden (GoodYear) gekeken.

M.v.g. Sepke

sepke2008
door sepke2008 - Nov 3, 2011 om 19:44
191 Antwoorden / 47 Vragen

Even ter aanvulling,

M+S banden zijn bedoeld voor modder en sneeuw. Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt hij als winterband beschouwd. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.
Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een winterband. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer.

sepke2008
door sepke2008 - Nov 3, 2011 om 19:45
191 Antwoorden / 47 Vragen

M+S banden zijn bedoeld voor modder en sneeuw. Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt hij als winterband beschouwd. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.
Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een winterband. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer.

sepke2008
door sepke2008 - Nov 3, 2011 om 19:46
191 Antwoorden / 47 Vragen

Inderdaad 1x maal is genoeg, er ging blijkbaar iets fout.

Mijn excuses

ma
door martjen59 - Nov 4, 2011 om 00:07
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik rij sinds 2003 in een bestelwagen, Fiat Doblo Cargo. Daar zitten standaard Pirellibanden onder. Zijn erg hard en worden in de winter nóg harder. Ik wilde ook All weather banden, maar kreeg te horen dat die niet voor bestelwagens beschikbaar zijn, omdat ze banden type N (geschikt voor vracht) nodig hebben. Sinds 5 jaar heb ik winterbanden en het is een wereld van verschil. Ik ben een rustige rijder, ook met goed weer, dus zeker met winterse omstandigheden. Hier in Drenthe lag vorige winter een maand sneeuw en de winter daarvoor, zelfs drie maanden! Ik woon in het buitengebied waar niet gestrooid of geschoven wordt. Ik ben blij met mijn winterbanden. Ik heb er meteen velgen bij gekocht. Daardoor is het wisselen van de banden goedkoper en sneller. Ik bewaar mijn banden zelf in de garage, spaart ook weer kosten.
Omdat ik in de winter op andere banden rij, gaat de set in de garage langer mee.

tontoos
door tontoos - Nov 4, 2011 om 05:40
32 Antwoorden / 14 Vragen

Martjen, in jouw geval is het de goede keuze omdat je in het buiten gebied woont.
Ook het aantal km. zijn voldoende en zelf wisselt en opslaan van de banden hebben de winterbanden ook nut.

delaatevroot
door delaatevroot - Nov 4, 2011 om 08:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik deze vraag wat laat beantwoord . De All Season (Weather) band is tegenwoordig van dus danig goede kwaliteit,en tevens een M+S band met het sneeuwvlokje erop dat deze gewoon gebruikt kan worden. De slijtage van de band is tegenwoordig ook een stuk minder zomers, als je de winterband wat langer laat liggen is deze slijtage daarvan veel hoger. De ALL SEASON BAND IS TEVENS VOR ONS NATTE KLIMAAT OOK BETER daar deze ook een Raine Tyre is en de normale zomer band niet. Dus al met al is de All Season band goedkoper dan een winter band en tevens net zo goed.

Jan . Automonteur & APK Keurmeester.

rj
door rjw - Nov 4, 2011 om 09:01
3266 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=preston schreef op maandag 31 okt 2011, 15:18]
Er zijn er die NU al op winterbanden rijden ( totale omwisseling met opslag ) maar winterbanden zijn pas écht effectief onder de 7 graden. Door de zachtere compount van de banden slijten ze ook sneller bij temp. zoals vandaag.

Klopt, maar dat is vooral vanuit praktisch oogpunt. Als je wacht met omwisselen totdat het koud genoeg is zijn de wachtlijsten bij de bandenwisselaars zo lang dat het alweer voorjaar is voordat je aan de beurt bent.

ma
door martjen59 - Nov 4, 2011 om 09:59
10 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi rjw
Bij Euromaster waar ik mijn banden laat wisselen, kan ik altijd binnen een paar dagen terecht. Hier in Drenthevallen die wachttijden wel mee.
Groetjes
Martjen