mariodings
door mariodings May 20, 2013 om 12:56
Computers & telefonie

Afrekenen met 100 KB

Ik zie bij mijn afrekening een veel te hoog gebruik van internet.

Na wat onderzoek blijkt dat men per sessie 100KB berekent, ook al is dat bijv. 3KB. Resultaat is dat mijn gebruik door deze afronding naar boven 70% hoger ligt dan in werkelijkheid.

Mag dit zo maar?
Ik zie wel dat dit in de voorwaarden staat van Youfone en Hollandsnieuwe, maar ik kan zelf geen invloed uitoefenen op het afkappen van een sessie.
Een voorbeeld:
Datum====Tijd====KB

7186 40 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 20, 2013 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag. U bent toch zelf met die voorwaarden akkoord gegaan?

diumenge
door diumenge - May 20, 2013 om 14:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom zou dat niet mogen? Dat "onderzoek" had je van te voren moeten doen, toen je het abonnement afsluit. Van HollandsNieuwe weet ik dat het duidelijk staat aangegeven op hun site.

Overigens door de sessie permanent door te laten lopen, weliswaar ten nadele van je accuduur, heb je één lange sessie en heb je er nauwelijks nadeel van.

diumenge
door diumenge - May 20, 2013 om 14:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

afsluit = afsloot

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 20, 2013 om 17:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 20 mei 2013, 14:06]Overigens door de sessie permanent door te laten lopen
Alleen bij het ophalen van e-mail is dat nogal wat lastig ;-)

@ts tijd voor een andere provider die wel netjes afrekent per 1kB

mariodings
door mariodings - May 20, 2013 om 17:21
40 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad ben ik met de voorwaarden akkoord gegaan. Echter niet wetende dat dit het resultaat zou zijn. Kan dat van mij verwacht worden?

En hoe laat ik een sessie door lopen? Als dat kan, dan wil ik dat echt wel zo instellen hoor.

Volgens mij is hier sprake van een voorwaarde waarvan niet helder is wat het effect is. Nu blijkt dat ik soms wel 20 sessies per dag maak, = 2MB maar in werkelijkheid bijvoorbeeld 0,3MB.

Dat betekent dat je met een 200 MB tegoed gemiddeld maar 100 MB effectief kan gebruiken. Dat is zelfs te weinig voor een kleine gebruiker als ik dus moet ik rekenen op 500 MB Yuofone tegen bijvoorbeeld 200 MB Vodafone.

En duidelijk op de site? Nee hoor, ik zie het zo niet staan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 20, 2013 om 17:24
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mariodings schreef op maandag 20 mei 2013, 17:21]En hoe laat ik een sessie door lopen? Als dat kan, dan wil ik dat echt wel zo instellen hoor.
Door je browser niet af te sluiten. Maar lijkt mij dat je telefoon dan op den duur in een soort van stand-by springt en alsnog de sessie afsluit.

mariodings
door mariodings - May 20, 2013 om 17:27
40 Antwoorden / 3 Vragen

Hollandsnieuwe:
Binnen Nederland betaal je één vast tarief voor één minuut bellen, één sms versturen en, bij Sim Only 275 of 550, 1MB data, zowel binnen als buiten je bundel.

Alle gesprekken worden naar boven afgerond op hele minuten. Mobiel internet wordt afgerond per 100 KB.

't Is maar wat je duidelijk noemt. Die 100 KB, is dat nu per dag of per minuut?

dearagain
door dearagain - May 20, 2013 om 17:28
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*dat Hollandsnieuwe dit in de voorwaarden heeft staan, is natuurlijk voor niemand een verrassing

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 20, 2013 om 17:29
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Tarieven -> tarieven -> tabblad mobiel internet, dan onderaan de pagina

Overigens is Youfone van dezelfde eigenaar als Simpel, kun je beter uit de buurt van blijven.

dirck
door dirck - May 20, 2013 om 17:46
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mariodings schreef op maandag 20 mei 2013, 17:27]Mobiel internet wordt afgerond per 100 KB.
't Is maar wat je duidelijk noemt. Die 100 KB, is dat nu per dag of per minuut?
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen? Alle sessies onder de 100KB worden afgerond op 100KB.
Een sessie van bijvoorbeeld 810KB, wordt afgerond op 900KB.
Een sessie van 2150KB wordt afgerond op 2200KB, enz...enz...enz...
En dat heeft niks te maken met per dag of per minuut, gewoon per sessie.

alexishoop
door alexishoop - May 20, 2013 om 18:59
562 Antwoorden / 6 Vragen

afronden of middelen doe je normaal gesproken zowel naar boven als beneden toe. ik vind dat de provider wel erg misbruik maakt van de omstandigheden als er enkel in het nadeel wordt berekend.

dearagain
door dearagain - May 20, 2013 om 19:20
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=alexishoop schreef op maandag 20 mei 2013, 18:59]afronden of middelen doe je normaal gesproken zowel naar boven als beneden toe. ik vind dat de provider wel erg misbruik maakt van de omstandigheden als er enkel in het nadeel wordt berekend.

*helemaal mee eens

diumenge
door diumenge - May 20, 2013 om 22:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=alexishoop schreef op maandag 20 mei 2013, 18:59]afronden of middelen doe je normaal gesproken zowel naar boven als beneden toe. ik vind dat de provider wel erg misbruik maakt van de omstandigheden als er enkel in het nadeel wordt berekend.Als er letterlijk het volgende staat: "Alle gesprekken worden naar boven afgerond op hele minuten. Mobiel internet wordt afgerond per 100 KB." Dan lijkt mij dat toch vrij duidelijk. Laat ik het zo zeggen ik begreep het in ieder geval direct.
Of dacht je dat anders dat een gesprek van 29 seconden of een sessie van 49 KB naar beneden (dus 0) zou worden afgerond. Er staat duidelijk 'naar boven'. Het is dus precies zoals dirck het zegt.

[quote=mariodings schreef op maandag 20 mei 2013, 17:21]Volgens mij is hier sprake van een voorwaarde waarvan niet helder is wat het effect is. Nu blijkt dat ik soms wel 20 sessies per dag maak, = 2MB maar in werkelijkheid bijvoorbeeld 0,3MB.
Waarom is het effect hiervan niet duidelijk, wat je hier beschrijft kan je toch van te voren bedenken?

[quote=mariodings schreef op maandag 20 mei 2013, 17:21]En hoe laat ik een sessie door lopen? Als dat kan, dan wil ik dat echt wel zo instellen hoor.
Wat voor telefoon heb je? Android, iPhone, Windows Phone etc. Volgens mij is bij elk OS wel in te stellen dat je internet verbinding permanent aan staat, dus één sessie. Zal alleen worden afgebroken als je op wifi overschakelt. Zo werkt het bij mijn Windows Phone 8 tenminste wel.

worst
door worst - May 21, 2013 om 01:27
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mariodings schreef op maandag 20 mei 2013, 17:21]Inderdaad ben ik met de voorwaarden akkoord gegaan. Echter niet wetende dat dit het resultaat zou zijn. Kan dat van mij verwacht worden?

Snap ik even niet. Je leest de voorwaarden en gaat er mee akkoord. Dan weet je toch ook wat het resultaat is.

alexishoop
door alexishoop - May 21, 2013 om 07:13
562 Antwoorden / 6 Vragen

je hebt helaas geen invloed op wat een sessie is. lijkt me dus ook geen goed advies (voor beide partijen) om je telefoon zo in te stellen dat deze alleen via 1 type verbinding altijd aanstaat. in alle gevallen moeten de providers hun voorwaarden duidelijker uitleggen. je zal maar op een druk event of in een randgebied veelvuldig van netwerktype gepusht worden, of zoals hier het geval, ter goede trouw en keurig spaarzaam met je dataverbruik willen omgaan, daar mag geen misbruik van worden gemaakt.

datalimieten op internet worden alleen beperkt gedoogd vanwege de capaciteits problemen, hoofdzakelijk hebben burgers recht op vrije toegang tot informatie zonder hinderlijke obstakels.

diumenge
door diumenge - May 21, 2013 om 07:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@alexishoop, bij youfone heb ik niet gekeken, maar het staat duidelijk, in normaal lettertype, op de pagina van HN waar ze abonnement verkopen. Dus wat is er onduidelijk aan de uitleg van HN? Vertel me dat eens.

Verder heeft dit naar mening niets met enige beperking te maken. Ze beperken geen enkele dienst, het betreft alleen een manier van afrekenen. HN verkoopt goedkope abonnementen, mogen ze daar dan geen voorwaarden aan stellen? Als je per KB wil afrekenen (of mag dat ook niet, moet het per kilobit, waar ligt de grens...) dan kan je een duurder abonnement nemen. Ben je uiteindelijk meer kwijt, maar je kan wel per KB afrekenen, wat een winst.

alexishoop
door alexishoop - May 21, 2013 om 08:31
562 Antwoorden / 6 Vragen

providers moeten hoofdzakelijk de toegang regelen tot het internet, stel je voor dat een winkelier de kassa achter in de winkel plaatst en dan per 5 meter een vergoeding gaat vragen voor die toegang om een boek te kunnen afrekenen. internet zelf is dus geen dienst, het heet niet voor niets ookwel www of cyberspace, alleen het stukje winkel reken je voor iedereen gelijk mee in de verkoopprijs van de boeken en spullen die verkoopt.

providers willen en moeten ook netwerk capaciteit verantwoordelijk beheren, dus dan moeten ze niet met tegenstrijdige voorwaarden komen.

bij HN staat het toch echt als twee losse zinnen over twee verschillende produkten de peer is groen en appel ook ?, of neem jij ook zomaar aan dat er zowel voor up als download afgerekend zal moeten worden ? bij geen van deze providers wordt echt aangegeven wat ze bedoelen met mobiel internet, wat een sessie inhoud of welke soorten verkeer betaald moeten worden, laat staan dat het geijkte gegevens zijn.

diumenge
door diumenge - May 21, 2013 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn laatste reactie hier op.

De vergelijking met een winkel gaat helemaal nergens over, maar mocht er een winkel zijn die een vergoeding vraagt om binnen te komen, dan is dat hun goed recht. En het is het recht van de klant om dan wel of niet die vergoeding te betalen, zolang ze het maar van te voren aankondigen lijkt me dat geen enkel probleem.

Ja, de provider levert een dienst namelijk ongefilterd en vrije toegang tot het internet. Van te voren vertellen ze je hoe ze dit gaan afrekenen, daar ga je mee akkoord. In de overige voorwaarden van HN staat drie keer "Mobiel internet wordt per sessie naar boven afgerond op 100KB." Waar zit het tegenstrijdige?

hollandsnieuwe
door hollandsnieuwe - May 23, 2013 om 12:02
21 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Mario,

Je hebt een heldere vraag gesteld hier op dit forum. Een aantal bezoekers heeft je al enige juiste informatie verschaft, maar wij willen graag ook zelf nog reageren op je vraag.

Het is inderdaad zo, zoals ook in de voorwaarden en op onze website duidelijk staat vermeld, dat datasessies afgerond worden op 100 kb. Dit is vrij gebruikelijk in de Nederlandse mobiele telefoniemarkt.

Wat me opvalt aan het voorbeeld wat je geeft (door het tonen van het verbruik zoals die op je factuur staat), is dat je in een korte tijd een grote hoeveelheid korte datasessies hebt. Allen onder de 100kb, waardoor ze wel als 100kb worden gerekend.
Vermoedelijk had je op die tijdstippen een app draaien die continu haar verbinding met het 3G-netwerk 'ververst'. Hierdoor wordt er iedere keer opnieuw een korte dataverbinding tot stand gebracht. De meestvoorkomende app's die continu de verbinding 'verversen' zijn weer-apps / verkeersinformatie-apps & nieuws-apps.

Je kan dit zoveel mogelijk beperken door de app's die je hebt geactiveerd, na gebruik volledig af te sluiten.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust. Dat kan hier, maar ook gemakkelijk, kosteloos en snel op onze Facebook-pagina en via Twitter.

Met vriendelijke groet,

hollandsnieuwe //

mariodings
door mariodings - May 24, 2013 om 12:32
40 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemiddag Hollandsnieuwe.
Bedankt voor je antwoord.

Het punt wat ik wil maken is dat de voorwaarde van mij als leek eist dat ik voldoende technisch onderlegd ben om te snappen wat je bedoelt en voldoende informatie over mijn eigen gebruik heb om dit juist in te schatten. En daarom vraag ik of dit soort voorwaarden wel "mag".

Mijn huidige verbruik is ong 55 MB, maar mijn provider (Youfone) stelt dit momenteel op 146 MB. Dat vind ik te ver uit elkaar liggen en dat moet resulteren in een keuze voor 500 MB internet terwijl ik maar 100 tot 150 MB gebruik.

In het voorbeeld laat ik zien dat je latente facebook, gmail, whatsapp, twitter zo maar kunnen leiden tot een afgerond gebruik van 10 tot 20 MB per dag. En dan krijg je vanzelf klachten over hoge rekeningen waar veel mensen niets van snappen.

Omdat ik niet het risico wil lopen van een hoge rekening heb ik nu noodgedwongen mijn dataverbinding maar uitgezet.

Ik zal in mijn keuze voor een volgend abo mijn ervaringen natuurlijk meenemen.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u moet ook niets aanschaffen wat u niet snapt. Als u van al die zaken gebruik wilt maken, moet u zich daar eerst in verdiepen.

ca
door caveat emptor - Jun 4, 2014 om 23:47
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hollandsnieuwe schrijft dat Mario een heldere vraag heeft gesteld maar helaas is hun antwoord zelf niet zo helder.

Ten eerste is afronden op 100KB helemaal niet gebruikelijk op de telefoniemarkt maar zelfs vrij ongebruikelijk. De meeste ronden af op 10KB en nieuwkomer Ziggo (ook Vodafone netwerk) zelfs op 1KB.

Vervolgens wordt er gesteld dat er maar bepaalde apps moeten worden uitgeschakeld die telkens kortstondig verbinding maken. Maar dat is juist het probleem! Die apps kan je over het algemeen niet (goed) uitschakelen. Denk bv. aan Whatsapp, Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat etc. Allemaal zullen ze van tijd tot tijd kortstondig contact met de server zoeken om te kijken of er een bericht of melding is. Ook zijn er talloze andere apps die af en toe contact maken voor verversing of een update. Dit is bijna niet tegen te houden of je moet voor elke app strenge regels instellen, als dat al kan.

Hollandsnieuwe maakt daar handig gebruik van. Elke keer als een appje contact maakt of als je bv. een Whatsappje ontvangt, is dat niet meer dan 1KB. Maar dat wordt telkens afgerond tot 100KB! Zo ben je in no time door je databundel heen. Effectief zal je maar ca. 25-30% van je databundel kunnen gebruiken, afhankelijk van het aantal apps, gebruik en smartphone. Dus met een databundel van 275MB zal je maar effectief 70-90MB gebruiken.

Wel is je tegoed 3 maanden geldig maar wat heb je daaraan als je alles al binnen een maand verstookt?

Alternatief: Ziggo Heel Veel (biedt meer voor hetzelfde geld + per sec/kb afrekenen) of Vodafone Scherp Large (even duur maar per min/10kb afrekenen).

endemion
door endemion - Jun 5, 2014 om 03:31
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik gebruik zelf enkel wifi voor internet op de smartphone, dat is op genoeg plaatsen beschikbaar.

Ik had er geen idee van dat er van zo'n rare afrond praktijken spelen. Dat hele afronden is meer iets van uit het analoge tijdperk. Digitaal kun je tot op de byte nauwkeurig bij houden wat er aan data wordt verstuurd en ontvangen over het netwerk. Sterker nog het is omslachtiger om af te gaan ronden.

Die 100KB staat trouwens gelijk aan ±625 sms'jes. Perspectief...

Ik vind dit soort praktijken simpelweg achterbaks. En dat weten ze zelf ook want kijk nu naar die reactie van hollandsnieuwe. Er wordt weer goed verscholen achter de merknaam. Door met wij als 1 entiteit te reageren neem je lekker dat gevoel van persoonlijke verantwoording weg. Dan is het wel makkelijk om achterbaks te doen als je er toch niet persoonlijk op aangesproken kan worden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 5, 2014 om 18:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=caveat emptor schreef op woensdag 4 jun 2014, 23:47]Maar dat is juist het probleem! Die apps kan je over het algemeen niet (goed) uitschakelen. Denk bv. aan Whatsapp, Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat etc. Allemaal zullen ze van tijd tot tijd kortstondig contact met de server zoeken om te kijken of er een bericht of melding is. Ook zijn er talloze andere apps die af en toe contact maken voor verversing of een update. Dit is bijna niet tegen te houden of je moet voor elke app strenge regels instellen, als dat al kan.
Onder Android starten apps, ook waar je het niet van verwacht, nog weleens uit zichzelf op en maken continu even verbinding met het internet. Mijn inziens onacceptabel en totaal overbodig.

Met bijvoorbeeld NoRoot Firewall kun je dit voorkomen door het verkeer op het mobiele netwerk te blokkeren. Echter kost het wat tijd om het in te stellen, voor vele is dat teveel moeite (zelfs gps aan/uit zetten doen vele niet..).
Met deze app kun je ook zien wat er allemaal verbinding maakt en hoe vaak. Valt je ook gelijk op dat bij iedere handeling (ook bij het openen van iedere website) er even verbinding wordt gemaakt met 1e100.net. Uit dit laatste mag je zelf een conclusie trekken. Het denken dat je helemaal niets te verbergen hebt is natuurlijk wel zo makkelijk..

ca
door caveat emptor - Jun 6, 2014 om 15:11
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 5 jun 2014, 18:35] Met bijvoorbeeld NoRoot Firewall kun je dit voorkomen door het verkeer op het mobiele netwerk te blokkeren.
Dit is inderdaad een goede tip! Er zijn ook normale, "rooted" firewalls maar daarvoor moet je telefoon ge-rooted zijn. Dat is overigens niet zo moeilijk, zoek maar op internet naar je telefoon type + rooten.
Helaas is mijn telefoon een te oud type (Galaxy Ace) waardoor geen enkele firewall werkt tenzij ik mij ROM of Kernel flash. Maar dat gaat hier te ver.

Ben dus helaas nog overgeleverd aan Hollandsnieuwe maar ga daar waarschijnlijk weg. Het jaarcontract is voorbij en daarmee ook de korting trouwens. Naast de eerder vermelde alternatieven als Ziggo en Vodafone Scherp zag ik ook dat Simyo een betere aanbieding heeft: data afronden per 1KB. Alleen stopt daar het verbruik niet als je door je bundel heen bent, dan bel/data je tegen flink hogere tarieven. Dat is wel weer een voordeel van HN. Ben je door je bundel heen dan kan je alleen verder bellen/data als je hem expliciet opwaardeert (en tegen dezelfde voordelige tarieven).

Eigenlijk hebben al die maatschappijen wel iets sneaky's..

Weet iemand trouwens een appje die het bellen blokkeert als je door een x aantal minuten heen bent? Data kan ik blokkeren bv. met 3G Watchdog maar voor het bellen ben ik zoiets nog niet tegen gekomen..

alfatrion
door alfatrion - Jun 6, 2014 om 19:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn. Het afronden op 100 kB acht ik onredelijk bezwarend wanneer mobieltjes gemiddeld per sessie 3 kB gebruiken.

diumenge
door diumenge - Jun 6, 2014 om 19:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 6 jun 2014, 19:16]Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn. Het afronden op 100 kB acht ik onredelijk bezwarend wanneer mobieltjes gemiddeld per sessie 3 kB gebruiken.Alleen gebruiken ze helemaal geen 3 KB gemiddeld per sessie.

pi
door pieterwolters - Jun 7, 2014 om 14:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 6 jun 2014, 19:16]Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn. Het afronden op 100 kB acht ik onredelijk bezwarend wanneer mobieltjes gemiddeld per sessie 3 kB gebruiken.

3kB per sessie is wel heel erg weinig. Dat zijn 2 pakketjes. Zelf een kort whatsapp bericht gebruikt meer, want je moet meer dan dan alleen de tekst sturen.

endemion
door endemion - Jun 7, 2014 om 16:11
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 7 jun 2014, 14:50]
3kB per sessie is wel heel erg weinig. Dat zijn 2 pakketjes. Zelf een kort whatsapp bericht gebruikt meer, want je moet meer dan dan alleen de tekst sturen.
Per IP packet heb je maar 160bytes nodig aan meer dan de tekst/body zelf. Dus dat hoeft echt niet op te gaan dat 3KB gelijk staat aan 2 packets.

diumenge
door diumenge - Jun 8, 2014 om 15:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maakt allemaal niets uit, een sessie kan ook uit 500 kb of 5.000 kb bestaan. Gemiddeld 3 kb is dus uitgesloten.

mariodings
door mariodings - Jun 8, 2014 om 16:06
40 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 7 jun 2014, 14:50][quote=alfatrion schreef op vrijdag 6 jun 2014, 19:16]Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn. Het afronden op 100 kB acht ik onredelijk bezwarend wanneer mobieltjes gemiddeld per sessie 3 kB gebruiken.

3kB per sessie is wel heel erg weinig. Dat zijn 2 pakketjes. Zelf een kort whatsapp bericht gebruikt meer, want je moet meer dan dan alleen de tekst sturen.
Ik schreef:
Na wat onderzoek blijkt dat men per sessie 100KB berekent, ook al is dat bijv. 3KB.

Er waren natuurlijk ook pakketjes tussen van 30k of 80k.
Verlies je niet in de techniek en vraag je af of dat afronden wel is wat "netjes" is.
Hetzelfde geldt ook voor pakketjes van 108k => 200k en 363k => 400k
Met bellen per minuut is er steeds een (opbel) actie nodig van de gebruiker, die bijv ook na 10 sec ophangt.
Nu is het de mobiel die willekeurig een aantal keren per uur zichzelf meldt om te kijken of er berichten zijn. Maar ook slechte signalen zorgen er voor dat er steeds een nieuwe sessie wordt opgezet.

ca
door caveat emptor - Jun 10, 2014 om 10:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 8 jun 2014, 15:23]Maakt allemaal niets uit, een sessie kan ook uit 500 kb of 5.000 kb bestaan. Gemiddeld 3 kb is dus uitgesloten.

Inderdaad kan een sessie uit 500 of 5.000 KB bestaan, dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat een smartphone tegenwoordig veelvuldig eventjes contact maakt met de server. Zo'n contactmomentje is vaak niet meer dan 1 tot 3 KB (zoals Mariodings hierboven al schreef) maar wordt door Hollandsnieuwe meteen afgerekend als 100KB. En dan ben je opeens snel door je bundel heen.

Datzelfde geldt voor het afronden van bellen per minuut. Maatschappijen weten dat, statistisch gezien, de meeste telefoongesprekken minder dan 1 minuut duren (big data!) en hebben daarop hun prijsbeleid geformeerd.

diumenge
door diumenge - Jun 10, 2014 om 13:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als het goed is staat de telefoon permanent in verbinding met het mobiele netwerk. Dat is dan dus één sessie. Ook al maakt de telefoon tijdens die sessie bijvoorbeeld 5 keer contact met de mail server en 10 keer met whatsapp. Als de telefoon inderdaad elke keer de verbinding verbreekt en weer tot stand brengt bij elk contact met mail server of whatsapp, dan heb je 15 aparte sessies.

ca
door caveat emptor - Jun 10, 2014 om 14:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 10 jun 2014, 13:34]Als het goed is staat de telefoon permanent in verbinding met het mobiele netwerk. Dat is dan dus één sessie.
In theorie heb je gelijk, helaas wijst de praktijk anders uit. De meeste telefoons gaan in slaapstand en/of hebben een batterij beschermingsapp. Op het moment dat ze weer "wakker" worden wordt er weer opnieuw verbinding gemaakt. Dat geldt ook als men van Wifi overschakelt naar 3G en terug en als bv. door reizen het bereik van 2 zendmasten niet aansluitend is.

Maar stel dat het wel zo is en dat het een lange sessie is, dan hoeft er toch ook niet afgerond te worden?

Overigens is het maar de vraag HOE een datasessie bepaald wordt. Stel dat de verbinding permanent actief is en eens in de zoveel tijd een mailtje of Whatsappje o.i.d. wordt ontvangen, het lijkt mij dan logischer dat zoiets als een datasessie wordt beschouwd. Dus:
- verbinding actief, nog geen data verzonden of ontvangen
- Whatsappje komt binnen, datasessie is gestart
- Whatsappje ontvangen, datasessie geëindigd (en afgerond op 100KB)
- verbinding nog steeds actief...
- 5 minuten later komt er weer een Whatsappje binnen, datasessie gestart.
- Whatsappje ontvangen, datasessie geëindigd (en afgerond op 100KB)
- etc etc.

diumenge
door diumenge - Jun 10, 2014 om 16:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zit bij HN en kan het dus testen. Wifi uitgezet, saldo in MB's opgevraagd, dat wordt alleen afgerond op hele MB's weergegeven. Daarna iets van 25 keer contact gemaakt met mail server door mail te controleren. Als elke keer 100KB zou kosten dan zou daarna het saldo dus minimaal w MB lager moeten zijn. Saldo gecheckt, is nog hetzelfde. Daarna 10 keer verbinding verbroken en weer tot stand laten komen. Saldo gecheckt is, zoals verwacht, 1 MB lager. Mijn conclusie is dus dat een zolang je verbonden bent dat als één sessie telt.

Waarom ze afronden? Vermoedelijk omdat het een budget abonnement is, waarbij HN dat naar mijn mening ook van te voren duidelijk genoeg aangeeft en je er mee akkoord gaat. Ik zou het ook liever niet hebben, maar zie het persoonlijk dus niet als enorm probleem.

Verder geloof ik niet dat de verbinding verbroken wordt als de telefoon in standby staat, want ik krijg dan gewoon whatsappjes binnen dan. Ik heb overigens een Windows Phone, dus wellicht is het met Android of iOS anders.

diumenge
door diumenge - Jun 10, 2014 om 17:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Typo, w MB lager moet 2 MB lager zijn.

ca
door caveat emptor - Jun 11, 2014 om 11:42
6 Antwoorden / 0 Vragen

@Diumenge: Ik zit ook bij HN maar het verbruik laat zich niet zo makkelijk en zeker niet exact uitlezen. HN schrijft zelf op hun website:
Het is niet mogelijk om exact te zien wat je verbruikt hebt aan internetten. In mijn hollandsnieuwe en de app van hollandsnieuwe zie je wel hoeveel tegoed je nog over hebt. Wil je exact weten hoeveel MB's je verbruikt en waaraan? Installeer dan apps om je dataverbruik in de gaten te houden.

Je kunt dus alleen maar zien hoeveel MB's er verbruikt zijn. Op zich wel een interessant experiment van jou. Het lijkt er idd. op dat een permanente verbinding wordt gezien als één datasessie. Helaas wordt bij mij (Android en iPhone) de verbinding wel degelijk verbroken als hij in de standby gaat. Een openstaande verbinding gaat ten koste van je batterij en men doet er alles aan om de battery-life zo lang mogelijk te houden.

Maar op zich is deze (technische) discussie niet zo interessant zoals Mariodings al opmerkte. Het gaat erom dat afronden op 100KB door Hollandsnieuwe buiten proportie is en je daardoor snel door je databundel heen bent.

Gelukkig zijn er nog alternatieven zoals Vodafone Scherp, Ziggo en Simyo waarbij de laatste twee per 1KB afrekenen en ook nog goedkoper zijn of meer bieden.

diumenge
door diumenge - Jun 11, 2014 om 16:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@caveat emptor Ben met je eens dat er inmiddels betere goedkope alternatieven zijn, ik ben destijds juist van VF overgestapt naar dochter HN omdat ik daar wel een redelijke databundel kreeg i.c.m. niet te veel belminuten en voor een redelijke prijs. Nu kan dat wel bij Vodafone. Ik was mij echter ter degen bewust dat ze aan afronden deden, ik zie het zelf dus niet als een groot probleem.

ca
door caveat emptor - Jun 11, 2014 om 18:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge: Ik ook niet totdat ik erachter kwam dat mijn telefoons herhaaldelijk kleine datapakketjes binnenhaalde/kregen ;-(.

Ik krijg net zulke rekeningen als Mario:

Verbruik binnen Nederland
Datum Tijd KB Bedrag

13-04-2014 00:00:41 2,000 € 0,004
13-04-2014 00:22:58 11,000 € 0,004
13-04-2014 00:41:47 4,000 € 0,004
13-04-2014 01:00:33 4,000 € 0,004
13-04-2014 01:19:17 2,000 € 0,004
13-04-2014 01:38:16 8,000 € 0,004
13-04-2014 01:57:00 2,000 € 0,004
13-04-2014 02:15:59 2,000 € 0,004
13-04-2014 02:34:56 2,000 € 0,004
13-04-2014 02:50:30 4,000 € 0,004
13-04-2014 03:07:55 4,000 € 0,004
13-04-2014 03:25:21 2,000 € 0,004
13-04-2014 03:43:42 2,000 € 0,004
13-04-2014 04:01:19 2,000 € 0,004
13-04-2014 04:20:20 2,000 € 0,004
13-04-2014 04:39:06 4,000 € 0,004
13-04-2014 04:57:51 2,000 € 0,004
13-04-2014 05:16:46 2,000 € 0,004
13-04-2014 05:35:43 3,000 € 0,004
13-04-2014 05:54:28 4,000 € 0,004
13-04-2014 06:13:13 2,000 € 0,004
13-04-2014 06:32:13 12,000 € 0,004
13-04-2014 06:50:57 4,000 € 0,004
13-04-2014 07:09:03 4,000 € 0,004
13-04-2014 07:27:48 4,000 € 0,004
13-04-2014 07:46:33 4,000 € 0,004
13-04-2014 08:05:18 3,000 € 0,004
13-04-2014 08:24:18 2,000 € 0,004
13-04-2014 08:43:19 4,000 € 0,004
13-04-2014 09:02:04 2,000 € 0,004
13-04-2014 09:20:59 8,000 € 0,004
13-04-2014 09:39:46 4,000 € 0,004
13-04-2014 09:58:31 4,000 € 0,004
13-04-2014 10:17:19 4,000 € 0,004
13-04-2014 10:36:06 4,000 € 0,004
13-04-2014 10:54:52 4,000 € 0,004
13-04-2014 11:13:36 5,000 € 0,004
13-04-2014 11:21:25 4,000 € 0,004

En dit gaat dan zo'n 15 pagina's door..

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 12, 2014 om 08:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@caveat emptor
Tip; klik kun je zien welke app (of 'gewoon' Android zelf) dit doet en eventueel blokkeren.

Wees enkel bedachtzaam voor het installeren wat 'n firewall is en wat het doet.