hendrikbos
door hendrikbos Sep 12, 2010 om 13:05
Computers & telefonie

Telfort modem probleem?

Ik wil graag gewoon jullie visie over onderstaande. Bij voorbaat mijn dank voor jullie reactie.

Heb sinds mei 2010, een Telfort 20Mbs/1Mbps internet abonnement. Aanvankelijk lag de intrainsnelheid (ITSH) van het Telfort modem (ZyXEL P-2602R-D1A) op 16Mbps en mijn downloadsnelheid (DLSH) op 15,5Mbps. Hier was ik tevreden mee.
Na verloop van tijd is echter mijn DLSH verlaagd naar 10Mbps, terwijl de ITSH nog steeds op 16Mbps lag.
Na lang praten met Telfort Klantenservice en hun Technische Dienst, heb ik uiteindelijk een nieuw modem ontvangen. Hierbij was de ITSH gelijk aan het eerste modem, maar mijn DLSH had zich verhoogd nu naar 13,3Mbps. Een duidelijk verbetering t.o.v. het vorige modem.
Nog niet tevreden, heb ik een update check met het modem uit gevoerd. Het modem bleek niet de laatste Firmware versie te bezitten. Na de update van de Firmware was niet alleen de ITSH hoger geworden (16,2Mbps), maar ook mijn DLSH (13,5Mbps).
Opmerking: Het eerste modem heeft dezelfde (verouderde) Firmware als het vervangende modem had, maar bij het eerste modem kreeg ik bij een update check steeds de boodschap “Firmware up-to-date” en was een update niet mogelijk (foutje in modem?).

Ik ben van mening dat een modem waarbij ik aanvankelijk een DLSH van 15,5Mbps heb, deze waarde moet vasthouden, tenzij de ITSH zich verlaagd. Dat is hier zeker niet het geval, de ITSH heeft zich na de Firmware update zelfs verhoogd.

Hardware aansluiting:
Al de Ethernet interfaces zijn aangesloten op mijn Ethernet-switch (D-Link DGS-1008D)

Om te onderzoeken waar de fout zit en of mijn hardware [HP Pavilion W5180.nl (PC), Compac Evo N620c (laptop) en D-Link (Ethernet-switch)] foutvrij functioneert, heb ik de volgende
testen uitgevoerd:
1. Speedtest m.b.v.: www.ip-adress.com/speedtest/
2. Download test m.b.v.: ftp.telfort.nl/pub/test/
3. uTorrent LAN downloadtest
4. Vervanging Ethernet-kabel tussen Ethernet-switch en het Telfort modem.

Testresultaten:
1. Aanvankelijk 15,5Mbps, maar later om en nabij de 10Mbps. Met het vervangende modem uiteindelijk nu op 13,5Mbps. Opmerking: Deze speedtest is relatief, maar is vanaf het begin gebruikt en daarom maatgevend.
2. De DLSH met het vervangende modem is 1,6MBps (12,8Mbps).
3. Een file transfer tussen de PC en de laptop via Ethernet-LAN geeft een DLSH van bijna 96Mbps.
4. Vervanging van de Ethernet-kabel tussen Ethernet-switch en modem geeft geen verandering.

Conclusie:
Het feit, dat bij een file transfer tussen de PC en de laptop via Ethernet-LAN de DLSH bijna 96Mbps is, is voor mij bewijs genoeg dat er met mijn hardware niets aan de hand is.
Uit het feit dat het modem wel een goede ITSH haalt, maar deze niet doorgeeft aan de gebruiker. Moet ik concluderen, dat het probleem in het modem zit (op Firmware niveau?).

2234 15 Rapporteer

freya
door freya - Sep 12, 2010 om 16:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo hendrikbos,

Met de intrain-snelheid kun je zien wat de maximale downloadsnelheid 'zou kunnen zijn'. De snelheid waarmee je daadwerkelijk download is ook nog van veel andere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld, hoe snel wordt het aan de andere kant van de lijn 'ge-upload'.
Verschillende websites waarmee je de downloadsnelheid meet geven dus ook verschillende resultaten.

Het 'probleem' zou ik in ieder geval niet in je eigen netwerk zoeken. Je hebt een 100Mbps netwerk en dat werkt, gezien de metingen, prima. Andere kabels, netwerkadapters of routers proberen heeft dus geen enkele zin.

Tja en of je nu met 12, 14 of 16 Mbps download, zoveel maakt dat in de praktijk toch ook weer niet uit? (persoonlijk zou ik mij daar toch niet zo druk om maken, maar dat is uiteraard mijn mening)

Mijn conclusie:
Met je hardware is niets mis. Je netwerk is prima, je modem traint op voldoende snelheid in, dus het probleem lijkt mij toch 'buiten de deur' te zitten. Kwaliteit kabels in de grond naar de centrale, afstand tot de centrale, apparatuur in de centrale enz. enz.
Verschillen tussen modems heb je altijd. Daar zit hardware in met bepaalde toleranties, dus verschillende modems (zelfde merk, zelfde type) presteren (binnen zekere grenzen) verschillend en presteren dus nooit precies gelijk.

m.vr.gr. Freya

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 12, 2010 om 18:05
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=freya schreef op zondag 12 sep 2010, 16:21]
...Tja en of je nu met 12, 14 of 16 Mbps download, zoveel maakt dat in de praktijk toch ook weer niet uit? (persoonlijk zou ik mij daar toch niet zo druk om maken, maar dat is uiteraard mijn mening)

Mijn conclusie:
Met je hardware is niets mis. Je netwerk is prima, je modem traint op voldoende snelheid in, dus het probleem lijkt mij toch 'buiten de deur' te zitten. Kwaliteit kabels in de grond naar de centrale, afstand tot de centrale, apparatuur in de centrale enz. enz.
Verschillen tussen modems heb je altijd. Daar zit hardware in met bepaalde toleranties, dus verschillende modems (zelfde merk, zelfde type) presteren (binnen zekere grenzen) verschillend en presteren dus nooit precies gelijk.

m.vr.gr. Freya

Hallo Freya,

Allereerst bedankt voor je reageren.

Je merkt op dat het in de praktijk niet zoveel uit maakt of je met 12, 14 of 16Mbps download.
Wanneer ik een website oproep, dan merk ik wel degelijk of ik 12 of 16 Mbps heb. Is de website eenmaal geopend, dan merk je het verschil niet tot nauwelijks. Maar bij de opbouw van een stream is het wel weer merkbaar.

De hoogte van de intrainsnelheid van het modem is een maat voor de kwaliteit van de verbinding tussen mijn modem tot aan de Telfort server, en daar horen bij: de kabel in mijn huis, de grondkabel, en de apparatuur in de centrale, enz..

De intrainsnelheid van het modem geeft aan dat het modem bij die snelheid (16Kbps) foutvrij kan werken, dan moet het dus ook mogelijk zijn om op die snelheid te kunnen werken als gebruiker, en niet 2 tot 3Mbps lager.

Dat modems van het zelfde type verschillend kunnen presteren is meer te wijten aan de Firmware versie dan aan de geringe afwijkingen in de productie tolerantie. We hebben het hier tenslotte over een apparaat dat voor het grootste deel uit digitale bouwstenen is opgebouwd, en daarbij is de software bepalend voor de prestaties.

Telfort heeft mij in al de gesprekken nooit kunnen verklaren hoe het kan dat de oorspronkelijke 15,5Mbps downloadsnelheid zoveel lager geworden is, zonder dat er ook maar iets is veranderd in de bekabeling in huis.
Men noemde frequent dat het waarschijnlijk lag aan de feit dat ik het modem niet direct op het ISRA(KPN)-punt aangesloten heb, maar aansluiting op het ISRA-punt heeft uitgewezen dat dit nauwelijks verschil uitmaakt.

Het is opmerkelijk hoevaak Telfort heeft gezegd dat het hun systeem goed werkt, terwijl ik kan aantonen dat de praktijk anders uitwijst en dat het niet aan mijn hardware ligt. Uiteindelijk heeft men een nieuw modem gestuurd. En niet voor niets zoals gebleken is. Maar nog steeds is het niet in orde. En niet alleen gezien het verschil tussen de intrainsnelheid en de downloadsnelheid voor mij als gebruiker, maar wegens het feit dat de downloadsnelheid aanvankelijk 15,5Mbps is geweest. Het kan blijkbaar wel!

freya
door freya - Sep 12, 2010 om 18:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar zoals ik al aangaf, de intrainsnelheid is de maximaal haalbare snelheid (afhankelijk van kwaliteit kabels, enz.) en de werkelijke downloadsnelheid is óók nog eens afhankelijk van o.a. de uploadsnelheid aan de andere kant van de lijn.

Vergeet ook niet dat steeds meer mensen gebruik maken van het internet, dus ook websites hebben te maken met een steeds hogere belasting. Als jij een groot bestand van een server download en die server heeft het ook nog eens heel erg druk met andere zaken, dan kan het best zo zijn dat jij niet aan je maximale downloadsnelheid komt. Ook het tijdstip op de dag zal ongetwijfeld van invloed zijn op je meetresultaten.

Ik wil alleen maar zeggen dat je niet kunt stellen dat wanneer je intrainsnelheid 16Mbps is, je dan ook een gegarandeerde downloadsnelheid van 16Mbps hebt.

En dat je het snelheidsverschil merkt bij het downloaden van grote bestanden, oké, maar bij het laden van een 'gewone' website? Hoe groot is een gemiddelde webpagina? Een paar honderd kilobyte? Bij dergelijke snelheden is dat geladen in een paar tienden van een seconde. Maakt het dan nog wat uit of het dan 0,4 seconde of 0,5 seconde is? En als het dan toch nog enkele seconden duurt vóór het geheel op je scherm staat, dan kunnen er ook nog andere zaken een rol spelen. Hoe druk is je eigen computer bezig? Videodrivers up-to-date?

Je zegt dat er aan je computer en de verbindingen niets is veranderd t.o.v. het verleden, maar is dat dan wel zo? Zou er op je computer niet iets aan de hand kunnen zijn waardoor alles (net) niet 100% optimaal verloopt?

Freya

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 18:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de begripsvorming: de intrainsnelheid die het modem vermeldt op de Status pagina is de juiste waarde. 2 verschillende modems geven beide deze snelheid aan, dat bevestigt alleen maar dat het niet aan de WAN zijde ligt. Speedtest sites zijn leuk ter indicatie, maar niet betrouwbaar genoeg. Veel beter is de ftp test.

Nu de vraag wat het wél is. Heb je al eens een ftp-test gedaan met slechts 1 pc rechtstreeks aan het modem gekoppeld? Dus zonder switch en zonder draadloze verbinding en zonder dat er verder verkeer genereert op het netwerk. Er bestaat een mogeilijkheid van een besmette pc, heb je ook al eens getest met een Linux LiveCD?

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 18:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. ook niet onbelangrijk: hoe hoog is de upstream snelheid in de Status pagina?

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 12, 2010 om 20:42
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 12 sep 2010, 18:43]
Voor de begripsvorming: de intrainsnelheid die het modem vermeldt op de Status pagina is de juiste waarde. 2 verschillende modems geven beide deze snelheid aan, dat bevestigt alleen maar dat het niet aan de WAN zijde ligt. Speedtest sites zijn leuk ter indicatie, maar niet betrouwbaar genoeg. Veel beter is de ftp test.

Nu de vraag wat het wél is. Heb je al eens een ftp-test gedaan met slechts 1 pc rechtstreeks aan het modem gekoppeld? Dus zonder switch en zonder draadloze verbinding en zonder dat er verder verkeer genereert op het netwerk. Er bestaat een mogeilijkheid van een besmette pc, heb je ook al eens getest met een Linux LiveCD?

Met betrekking tot de speedtest (deze werkt sneller dan de ftp-test) heb ik aangegeven dat de meting voor mij een relatieve waarde heeft, omdat ik deze test vanaf het begin van mijn Telfort avontuur regelmatig gebruikt heb en daarom belangrijk als indicator is voor eventuele veranderingen.

Ik heb alle computers afzonderlijk direct op het modem aangesloten gehad en de ftp-test uitgevoerd, maar geen verandering. De ftp-test (12,8Kps) van Telfort komt nog lager uit dan de meting met de speedtest (13,5kbps).

Ook ik ben tot de conclusie gekomen dat de WAN-zijde van het modem acceptabel goed werkt. Want ik woon nog geen driehonderd meter afstand van de telefooncentrale.

Draadloos heb ik niet. Ik werk met Windows XP - SP3.
De upstream intrainsnelheid is 1064Kbps.

In het geval van een mogelijke besmetting, zouden alle computers besmet moeten zijn; en dat lijkt me niet erg aannemelijk.

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 20:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De upstream snelheid is ook goed.
Je gevolgtrekking over besmetting laat ik voor jouw rekening, ik blijf benieuwd naar de prestaties onder een Linux LiveCD.

Het komt wel vaker voor dat een modem een defecte LAN poort heeft, maar aangezien het bij 2 verschillende modems optreedt lijkt me dit niet de meest waarschijnlijke oorzaak. Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.

Misschien is het nuttig om TCP Optimizer uit te proberen. Als dit helpt moet je het op alle pc's uitvoeren.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 12, 2010 om 21:14
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=freya schreef op zondag 12 sep 2010, 18:41]
Ja, maar zoals ik al aangaf, de intrainsnelheid is de maximaal haalbare snelheid (afhankelijk van kwaliteit kabels, enz.) en de werkelijke downloadsnelheid is óók nog eens afhankelijk van o.a. de uploadsnelheid aan de andere kant van de lijn.

Vergeet ook niet dat steeds meer mensen gebruik maken van het internet, dus ook websites hebben te maken met een steeds hogere belasting. Als jij een groot bestand van een server download en die server heeft het ook nog eens heel erg druk met andere zaken, dan kan het best zo zijn dat jij niet aan je maximale downloadsnelheid komt. Ook het tijdstip op de dag zal ongetwijfeld van invloed zijn op je meetresultaten.

Ik wil alleen maar zeggen dat je niet kunt stellen dat wanneer je intrainsnelheid 16Mbps is, je dan ook een gegarandeerde downloadsnelheid van 16Mbps hebt...

Freya

Dat ben ik met je eens Freya, maar mijn metingen zijn relatieve metingen. Wanneer ik nu een bekende website oproep, dan neemt dat merkbaar meer tijd in beslag dan in het begin (ten tijde van de 15,5Kbps).

Ik begin ook steeds meer het beeld te krijgen dat al die Intenet Providers die zo goedkoop(?) zijn, uiteindlijk gaan sjoemelen met de werkelijk haalbare downloadsnelheid onder invloed van het aantal aansluitingen (gebruikers) op het netwerk. Met probeert de investeringskosten voor het netwerk natuurlijk zo laag mogelijk te houden. Want hun winst wordt mede bepaald door zoveel mogelijk gebruikers op een bepaald netwerk te zetten, met als gevolg dat de downloadsnelheid zakt. De intrainsnelheden (down/up) zijn dan wel oké, maar die zijn dan niet meer bepalend voor de uiteindelijke download- en uploadsnelheid voor de gebruiker.
Triest eigenlijk dat Telfort daar met geen woord over gesproken heeft. Dat was kennelijk te veel openheid.

Zoals de zaak er nu voorstaat staat mijn besluit vast om Telfort vaarwel te zeggen. Ook op IP's is natuurlijk van toepassing: Dat alle waar zijn prijs heeft.

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 21:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee sorry, daar heb je 't echt mis. Een provider is er juist niet bij gebaat dat de beschikbare capaciteit niet benut wordt, omdat onteverden klanten meer kosten dan tevreden klanten, en ik weet dat er bij Telfort alleen (aan WAN zijde) wordt geknepen als de lijn te instabiel is. Verder staat 't altijd wagenwijd open. Jouw probleem lijkt zich niet aan WAN zijde voor te doen.

Mag ik je aanraden op het Telfort forum je probleem aan te melden, wie weet is er nog wat zinnigs mee te doen.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 12, 2010 om 21:30
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 12 sep 2010, 20:56]De upstream snelheid is ook goed.
Je gevolgtrekking over besmetting laat ik voor jouw rekening, ik blijf benieuwd naar de prestaties onder een Linux LiveCD.

Het komt wel vaker voor dat een modem een defecte LAN poort heeft, maar aangezien het bij 2 verschillende modems optreedt lijkt me dit niet de meest waarschijnlijke oorzaak. Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.

Misschien is het nuttig om TCP Optimizer uit te proberen. Als dit helpt moet je het op alle pc's uitvoeren.
Bedankt voor de suggestie, maar dat zou betekenen dat ik een extra programma heb lopen die ik mijnsinziens niet werkelijk nodig heb. In principe heb ik geen problemen met mijn Ethernet-interface. Dit ook gezien de hoge downloadheid via LAN.

Wat houdt Linux LiveCD in? Ik zal hiervoor waarschijnlijk Linux moeten installeren neem ik aan? Wanneer dat zo is, dan is me dan werkelijk te veel moeite voor Telfort.

Tot zover allen bedankt.
Met vriendelijke groet, Hendrik.

freya
door freya - Sep 12, 2010 om 21:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, ik vraag mij dan alleen af, of een overstap naar een andere provider dan wel zoveel winst op zal gaan leveren. Eerlijk gezegd betwijfel ik dat.

Aan de andere kant, je zou ook blij kunnen zijn dat je het 'geluk' hebt dat je zo dicht bij de centrale zit en dat je dus toch nog zo'n 13,5Mbps downloadsnelheid haalt. Menigeen zou daar zeer blij mee zijn. Zelf heb ik een 8Mbps abonnement, maar omdat ik een paar kilometer van de centrale zit, traint het modem niet hoger in dan zo'n 6Mbps. Jammer dan, méér zit er gewoon niet in.
Overigens ben ik met die 6Mbps best tevreden hoor. Voor het surfen/mailen is het méér dan genoeg en als je wat 'groots' download, dan duurt het gewoon wat langer. Nou en, ik heb geen haast hoor.

Freya

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 21:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het kenmerk van een Linux LiveCD is juist dat je het niet hoeft te installeren, je kunt er zó van opstarten zonder een enkele wijziging aan je pc. Je hoeft 't alleen maar even te downloaden (zo gebeurd met 13,5Mbps) en een cd van te branden. Zo'n LiveCD is altijd handig om te hebben, dus daarna kun je het gewoon bewaren. Voorbeeld: Ubuntu.

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 21:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je zit nu trouwens wel een beetje aannames te maken. TCP Optimizer hoeft niet geïnstalleerd te worden, er loopt niks mee op je pc, er worden alleen eenmalig geoptimaliseerde instellingen voor je netwerkkaart opgeslagen.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 12, 2010 om 21:41
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 12 sep 2010, 21:26]Nee sorry, daar heb je 't echt mis. Een provider is er juist niet bij gebaat dat de beschikbare capaciteit niet benut wordt, omdat onteverden klanten meer kosten dan tevreden klanten, en ik weet dat er bij Telfort alleen (aan WAN zijde) wordt geknepen als de lijn te instabiel is. Verder staat 't altijd wagenwijd open. Jouw probleem lijkt zich niet aan WAN zijde voor te doen.

Mag ik je aanraden op het Telfort forum je probleem aan te melden, wie weet is er nog wat zinnigs mee te doen.
Dat verneem ik anders uit de praktijk. Zo positeif als het nu voorstelt is de praktijk vrees ik niet.
Want het is toch zó, dat door een te veel aan gebruikers op een netwerk de download en oploadsnelheid van het modem niet gehaald kunnen worden (zoals Freya ook aangeeft) die in principe overeen behoren te komen met de Intrainsnelheden.

Ik heb al wel over het Telfort Forum nagedacht. Bedankt in iedergeval voor het meedenken.

invalide
door invalide - Sep 12, 2010 om 22:15
787 Antwoorden / 5 Vragen

Nu op zondag avond 22.13 uur stond ik in de digitale file voor Facebook.
Dus wanneer je online gaat is van belang.
Morgen ochtend kijk ik wel verder als het rustig is in de wijk en iedereen werkt.

Ik zit zelf bij Telfort, en de snelheid van 20Mb zit tussen de 7,8 en 17,3 Mb, en dat waren metingen van dit jaar.
Zowel up als download krijg ik dit dus probeer eens rustige tijden.