wo
door woutje123 Mar 12, 2020 om 22:03
Elektronica & tv

Mag een bedrijf zomaar beslissen dat ik geen garantie meer heb op een product?

Ik heb op 7 oktober 2019 bij sennheiser-outlet (onderdeel van Sennheiser zelf!) refurbished een HD 4.50BTNC voor 89 euro aangeschaft. Nadat ik deze koptelefoon heb besteld viel me op dat er een hele subtiele, maar hoorbare ruis is. Nadat ik dit probleem gemerkt had heb ik tot twee keer aan toe mijn headset bij Sennheiser langsgebracht.

De eerste keer werdt deze zeer netjes binnen 3 dagen omgeruild voor een gloednieuw product, erg netjes, maar het probleem was niet opgelost. De tweede keer kreeg ik hem terug met het bericht erbij dat ze zelf geen ruis ervaarden. Hierna heb ik zowel per email (waar ik na 2 weken nog steeds geen antwoord op had...) en telefonisch geprobeert het probleem te verhelpen. Ik kreeg het aanbod om tegen € 60,07 ex. btw (dus 72,69 incl.) deze om te ruilen tegen de HD 450BT (het vernieuwde model). Ik heb dit aanbod afgewezen, bijna 80 euro bijbetalen bovenop een headset van 89 euro ging me te ver. Hierna heb ik dus gehoord dat ze het probleem dus niet kunnen verhelpen.

Hierna heb ik per email een nieuwe poging gedaan om het probleem te verhelpen. Ik kreeg dit bericht terug:

Na ons aanbod waar je niet op wilde ingaan ben ik eigenlijk verbaasd wederom een ticket van jouw kant te vernemen. We hebben samen afgesproken dat na het afslaan van ons aanbod je accepteert wat er volgens jou speelt met je HD 4.50 en geen aanspraak meer zou maken enige vorm van support hierop.

Bij deze sluiten we ook je ticket.

Blijkbaar heb ik dus geen garantie meer op het product? Is dit legaal? Ik ben telefonisch geïrriteerd akkoord gegaan dat "dit het enige is wat ze voor me kunnen betekenen." Maar ik heb nergens akkoord gegeven dat ik geen garantie meer zou willen, sowieso zou ik graag zien dat dit probleem verholpen wordt.

4964 13 Rapporteer

ja
door janf43 - Mar 12, 2020 om 22:13
733 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het niet aan uw installatie kunnen liggen als zowel een refurbished, als een nieuw exemplaar dezelfde klacht vertonen? Overigens kost een nieuwe HD 450BT tussen de 160 en 170 Euro. Dus een bijbetaling van €72 is dan zo gek nog niet.

wo
door woutje123 Mar 12, 2020 om 22:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik heb van een customer service medewerker een lijst gekregen van wat de mogelijke problemen kunnen zijn, ik heb op meerdere apparaten op verschillende plekken hetzelfde probleem ervaren. Ik heb YouTube geprobeerd, MP3 bestandjes, etc. Bekabeld had ik nergens last van, pas op het moment dat ik heb draadloos ging gebruiken werd het een probleem

ma
door malty - Mar 12, 2020 om 23:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u dit al geprobeerd? wel andere hoofdtelefoon.
https://delok.nl/draadloos-en-veel-ruis/

wo
door woutje123 Mar 12, 2020 om 23:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de HD4.50BTNC, dus een vrij simpele bluetooth headset, niet om de pro-audio producten van sennheiser.

ma
door malty - Mar 13, 2020 om 00:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees dat er een volumeknop op de hoofdtelefoon zit.

Zet het volume op de hoofdtelefoon eens lager en verhoog het op de bron.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 09:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs als ik m'n volume helemaal op nul zet is de ruis er nog, dus het lijkt me sterk dat het van m'n apparaat komt

justmeagain
door justmeagain - Mar 13, 2020 om 00:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

De 1e installatie die geen ruis uitstuurt niet nog worden uitgevonden. Wellicht had uw oude hoofdtelefoon niet de kwaliteit die u nu heeft en bleef de ruis onhoorbaar.
Ik heb zelf een HD800 van Sennheiser en ondanks mijn professionele en dure apparatuur is er toch wel iets te horen als ik geen muziek speelt.
Ik denk dat uw huidige Sennheiser gewoon beter is en echt alles laat horen.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 09:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs als ik m'n volume helemaal op nul zet is de ruis er nog, dus het lijkt me sterk dat het van m'n apparaat komt

justmeagain
door justmeagain Mar 13, 2020 om 23:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Iedere versterker dus zowel die waar u de hoofdtelefoon op aansluit als de versterker in de hoofdtelefoon zelf hebben een signaal ruisverhouding. Dus er is een verhouding tussen hoorbare audio en ruis.
Als uw versterker uit staat zou u dus de ruis vanuit de hoofdtelefoon horen. Iets wat heel normaal is bij deze techniek.

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 13, 2020 om 01:41
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een koptelefoon kan niet ruisen. Hij geeft weer war er aangeboden wordt. Ik vermoed dat de koptelefoon zó goed is dat hiermee ruis hoorbaar is die op andere koptelefoons niet hoorbaar is.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 10:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs als ik m'n volume helemaal op nul zet is de ruis er nog, dus het lijkt me sterk dat het van m'n apparaat komt

justmeagain
door justmeagain Mar 13, 2020 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

@mathijjs, het zou m.i. it uit versterker van de hoofdtelefoon zelf kunnen komen. Groot nadeel van wireless headphones.

panter22
door panter22 - Mar 13, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt wel garantie op het product.
Alleen je hoort ook ruis op de koptelefoon die nieuw is.
Kennelijk is er een andere oorzaak voor de ruis of heb je gevoelige oren. Het probleem kan misschien verholpen worden door een andere koptelefoon te kopen. Maar dat vind je te duur.
Heb je die koptelefoon ook op een ander apparaat geprobeerd? Horen andere mensen de ruis ook?
Hoe wil je dit probleem verholpen hebben als jij de enige bent die de ruis hoort?
Het is nu een gebruikt apparaat en er mankeert volgens de verkoper niets aan. En je bent ook nog eens akkoord gegaan met deze koptelefoon als je geen duurdere wilde kopen.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 10:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Yup, andere mensen en andere apparaten verhelpen het probleem niet. De ruis is zelfs hoorbaar als m'n volume op 0 staat, de ruis zelf veranderd ook niet van volume als ik het volume van m'n laptop aanpas wat me dus doet geloven dat de ruis niet van mijn afspeelapparaat komt.

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2020 om 09:14
7364 Antwoorden / 14 Vragen

In een reactie geeft u aan dat het probleem ontstaat bij draadloze verbinding. U moet het dan echt zoeken in de verbinding omdat het huis vaak vol staat met electronische apparaten die hier invloed op kunnen hebben. Denk aan draadloze telefoon, lichtdimmers, trafo's e.d.  Mogelijk ook dat u wat overgevoelig bent voor bijgeluiden en eenmaal dat gehoord ga je er extra op letten. De garantie die zij bieden is, met bijbetaling, een ander type koptelefoon, meer kunnen zij niet bieden omdat u bij een vervanger van het huidige type waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aan loopt.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 10:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik denk dat ik wel een beetje overgevoelig ben voor die kleine geluidjes, en het is zo'n geval je hoort het 1x en je hoort het daarna iedere keer. Ik zal zo m'n post even updaten om wat duidelijker in te gaan op wat ik hoor qua ruis, want veel mensen hebben daar vragen over

panter22
door panter22 Mar 13, 2020 om 12:19
6599 Antwoorden / Vragen

Het is heel vervelend dat je er last van hebt. Het is eigenlijk voor bejaarden, maar kun je niet eens naar Schonenberg hoortestdagen en gratis je oren laten meten? Je weet het nooit, misschien komt daar wat uit.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 21:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een ruis die 3-4s aanhoud na het pauzeren van de muziek, daarna is het stil, dus het lijkt me niet dat het iets is als tinnitus. Na deze 3-4s is het ook gewoon stil, als ik 'm met draadje gebruik is de ruis er niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2020 om 09:58
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Een bedrijf kan aan een consument geen garantie verbieden. Er bestaat een wettelijke consumentenbescherming.
Ik geef u daar zo enige verwijzingen naar nadere info over. Volgens de wetgeving moet er sprake zijn van een ondeugdelijk product en dient de verkoper ook te bewijzen dat de oorzaak ervan niet bij u ligt. Zoals ik opmaak uit de al gegeven reacties is het echter de vraag of het product ondeugdelijk is en de ruis die u hoort, draadloos verbonden, op interferentie van een andere storingsbron kan een andere storingsbron kan betekenen. Het is m.i. dus zaak om na te gaan of er inderdaad sprake is van storingsbronnen in uw omgeving die uw bluetooth beïnvloeden. (Magnetron, TV, bepaald soort lampen). Bij zoeken zie ik geen klachten over dit apparaat en zie o.a dit: https://computertotaal.nl/artikelen/review/sennheiser-450btnc-compacte-over-ear/  en daarin ook de gevoeligheidsgegevens  van de oortelefoon.

Ik geef u de verwijzingen wel omdat het toch aan u is om te besluiten wat u verder met de klacht gaat doen. https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn en specifiek voor verkopers: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 10:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het meedenken!! Ik heb zelf geen artikelen gevonden die hetzelfde probleem omschrijven. Een Sennheiser medewerker gaf aan eerder van mijn probleem gehoord te hebben, maar het is moeilijk om te zeggen of het om dezelfde soort ruis gaat. Ik heb wel onder de Instagram van Sennheiser iemand anders gezien die het ook over ruis had.

wo
door woutje123 - Mar 13, 2020 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hmm, blijkbaar kan je geen posts aanpassen dus dan even zo:

Ik merkte dat veel mensen ingingen op mogelijke oplossingen vinden, thanks!!! Maar zonder duidelijke uitleg wat ik hoor is het voor jullie allemaal gokken wat het probleem precies.

Tijdens het beluisteren van muziek, een podcast, een video op YouTube of Netflix hoor ik een hele subtiele ruis. Op het moment dat ik playback pauzeer gaat de ruis voor 4 seconden door, waarna ik een kort plop-achtig geluid hoor, waarschijnlijk is dit de bluetooth module die in standby gaat.

Het vaagste aan dit probleem vind ik dat, als ik mijn volume op 0 zet, dus dan hoor ik niet wat ik afspeel op bijv Spotify, ik nog steeds de ruis hoort, met een volume op 0 wordt er dus niets uitversterkt wat ik ernaar toe stuur, maar is de ruis er nog steeds. Dit is voor mij een reden om te geloven dat het in ieder geval niet door mijn afspeelapparaat komt.

Ik heb dit allemaal met meerdere apparaten (en verschillende bluetooth codecs) getest!

justmeagain
door justmeagain Mar 13, 2020 om 23:45
623 Antwoorden / 8 Vragen

Her zit dus in de bluetooth ontvanger, die schakelt dus uit na een pass seconden zonder signaal. Zeker omdat je aangeeft dat het probleem er alleen is bij wireless gebruik.

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2020 om 11:34
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Met de volumeknop op nul geeft al aan dat het geruis niet van de koptelefoon komt maar toch ergens anders vandaan moet komen. Dat u een "plop" hoord zou kunnen betekenen dat andere apparaten op het signaal zouden kunnen reageren of dat u het gezoem van de koelkast hoort die op dat moment uitschakeld. Een andere mogelijkheid is dat dit al langere tijd aan uw gehoor ligt maar daar met "open"oren geen erg in heeft. Omdat met de koptelefoon uw oren zijn afgedekt kan dit merkbaar worden. Probeer het eens met gewone oordopjes, denk dat de ruis u dan ook zal opvallen.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 11:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nope, het is echt geen koelkast. Het is elke keer hetzelfde, spotify pauzeren, 4 seconden dezelde ruis en dan een plop/klik achtig geluid. Dit ervaar ik trouwens ook als ik niet thuis ben

di
door digioma - Mar 13, 2020 om 17:04
646 Antwoorden / 29 Vragen

Verstand van deze apparatuur heb ik totaal niet, maar ik dacht direkt aan onze kinderen toen ze nog heel klein waren.
Oma had een heel grote gedraaide schelp uit een ver land en wanneer je die tegen je oor hield "hoorde je de zee ruisen" .
De kinderen vonden het super dat dit kon midden in een grote stad. Mogelijk heb je iets aan deze tip; heel gevoelig geh
oor.

ro
door ron503 - Mar 13, 2020 om 19:18
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik las in een review dat het noise cancelling systeem ruis kan veroorzaken en dat het systeem de accu ook extra belast. In ruimtes met veel omgevingsgeluid valt die ruis veel minder op dan in stille ruimtes omdat er toch een deel van het omgevingsgeluid hoorbaar blijft. Wellicht is het voor u een optie om dat systeem uit te schakelen als u in een stille ruimte bent. Het mij geen echt defect maar een product eigenschap die bij de headset hoort. U bent echter niet op het aanbod van een verbeterde versie in gegaan en het deel voor wat betreft het ruis probleem heeft u van garantie af gezien maar voor andere defecten heeft u wel recht op garantie als die niet ruis gerelateerd zijn.

wo
door woutje123 Mar 13, 2020 om 21:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, ik had het erbij moeten vermelden! Met noise cancelling aan en uit getest natuurlijk, met noise cancelling erbij heb je een klein beetje extra ruis in een stille ruimte, maar dat is een logische bijwerking van noise cancelling, zonder noise cancelling hebben we nog steeds last van het probleem

ro
door ron503 Mar 13, 2020 om 22:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De headset kan ook middels een kabel verbonden worden en als het geluid ruis vrij is dan ligt het aan de elektronica die in de headset is gemonteerd. Maar toch verwacht u niet te veel kwaliteit van de headset want een echt hoogstandje op de markt is die niet en daarbij was de headset refurbishd toen u de set kocht. Ik heb meer het idee dat ook al zou u een verbeterde versie van de headset ontvangen die nog niet voldoet want u gaat specifiek op de ruis letten en niet naar de geluidskwaliteit die met 18 Hz tot 22 khz de hifi norm overstijgd. De vraag is dus, weegt de geluids kwaliteit af tegen de ruis die u waarneemt in stille passases van de muziek of het wiselen van de gekozen afspeel lijst.