jo
door jongeondernemer Aug 28, 2012 om 23:01
Elektronica & tv

Rampzalige service van mediamarkt

Drie jaar geleden kocht ik een mooie lcd tv 42" inch van LG bij mediamarkt. Tot mijn grote verbazing, stopte hij er afgelopen week mee. Na telefonisch contact met de reparatieafdeling van lg, was de diagnose: kapot scherm. Kosten via LG service normaal 250 euro,maar met coulance 205'-- euro. Tv van drie jaar oud. Dat ging het dus niet worden.

Toen mijn tv met veel moeite (42 inch) bij mediamarkt service afdeling gekregen en werd me verteld dat de economische levensduur minimaal 6 jaar zou moeten zijn en dat mediamarkt dus zeker zou bijdragen in de kosten. Ik met positief gevoel weg.

Vandaag kreeg ik de prijsopgave 303 euro....met coulance. Ten eerste hoger dan LG zelf en er stond nog een fout in deze mail. Na eerst met veel moeite iemand bij mediamarkt te pakken gekregen, werd er al snel geconcludeerd dat de prijsopgave niet klopte. Gelukkig werd ik daarover snel teruggebeld met de mededeling, dat ik nu maar 179 euro hoefde te betalen. Een tv waar ik drie jaar bijna 700 euro voor had betaald en nu al 180 reparatiekosten voor moet betalen.....Toen ik vroeg aan de dame die me te woord stond wat zij zou doen, moest ze ook wel bekennen dat ze dat ook zeker niet zou betalen.

Ben dus helemaal klaar met mediamarkt en heb mijn rechtsbijstandverzekering aangesproken om dit verder voor me
af te handelen. Weet dat ik in mijn recht sta, want dit onderwerp is naar voren gekomen bij de rechtenstudie van mijn vriendin en daar werd duidelijk gezegd dat je een bepaalde levensduur mag verwachten en als dat niet het geval is, je de winkelier daar aansprakelijk voor kan stellen.

Zijn er nog meer mensen met deze ervaring bij media markt? Met ze: ik ben toch niet gek!! Klopt dat ben ik idd niet!!!!

7248 95 Rapporteer

dc
door dcz - Aug 28, 2012 om 23:24
439 Antwoorden / 1 Vragen

Dat laat je toch je vriendin het probleem oplossen? Schermen met een rechtenstudie is zo doorzichtig....
MM gaat jou natuurlijk ook helemaal niet vertellen dat de levensduur 6 jaar zou moeten zijn. Ze kijken wel beter uit, dat schept nl. verwachtingen/verplichtingen en daar branden ze hun vingers niet aan.
Verder gaat je rechtsbijstand helemaal niets doen en sta je ook niet in je recht.
Bepaalde levensduur is een fictief gegeven, je wettelijke garantie is twee jaar. Daarna houdt het op voor je.

Ja...ook ik heb er een beetje verstand van...zonder rechtenstudie, en anders is er altijd nog mijn goede vriend BBCS.....

Succes, en doe de groeten aan de windmolentjes.

jo
door jongeondernemer - Aug 28, 2012 om 23:36
27 Antwoorden / 1 Vragen

He wijsneus, als je het zo goed weet ?! Wedje leggen? Rechtenstudie doorzichtig?Zal der diploma wel opsturen. Niet over onderwerpen meepraten, waar je niks over weet!

jo
door jongeondernemer - Aug 28, 2012 om 23:56
27 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Veelgestelde_vragen/Mijn_televisie_is_kapot_en_de_fabrieksgarantie_is_net_verlopen_Moet_ik_de_reparatie_nu_zelf_betalen

ikbenik
door ikbenik - Aug 28, 2012 om 23:59
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dcz schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:24]
Ja...ook ik heb er een beetje verstand van...zonder rechtenstudie, en anders is er altijd nog mijn goede vriend BBCS.....

Thnx!

[quote=jongeondernemer schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:01]
Weet dat ik in mijn recht sta, want dit onderwerp is naar voren gekomen bij de rechtenstudie van mijn vriendin en daar werd duidelijk gezegd dat je een bepaalde levensduur mag verwachten en als dat niet het geval is, je de winkelier daar aansprakelijk voor kan stellen.
Klopt niet.

Er is een hardnekkige fabeltje die zegt dat bij normaal gebruik een product bij normaal gebruik een x tijd mee dient te gaan.
Het zijn die (censuur) consumentenorganisaties die het totaal niet eens zijn met de "zeer korte" garantieperiode (in hun ogen) en zijn van mening dat de garantieperiode opgedoekt dient te worden en daarvoor in de plaats de gemiddelde levensduur zou moeten gelden.

Een ander fabeltje gaat over de economische levensduur. Sommige organisaties zijn van mening dat het de periode is waarin een product probleemloos mee dient te gaan. Helaas voor hen is dat totaal nonsens.
De economische levensduur is die periode waarin een product door technische ontwikkelingen niets meer waard is. Ook is de economische levensduur die periode waarin een product wordt afgeschreven. Kijk, een afgeschreven product kan zeker nog jaren mee. Dus het wilt niet zeggen dat het product dan vervangen MOET worden.

Bij computers bijvoorbeeld bedraagt de economische levensduur drie jaar. De consumentenbond is van mening dat die voor consumenten niet drie maar vijf jaar zou moeten zijn. Dus in plaats van dat de consument om de drie jaar de computer vervangt, zou dat betekenen dat de consument om de vijf jaar de computer vervangt.
Maar....
De economische levensduur zegt totaal niets over de garantieperiode, de periode waarin een product probleemloos mee gaat en zegt ook niets over hoelang dat het product maximaal meegaat (de technische levensduur inclusief reparaties).

Wat is er dan wel geregeld?
Simpel:
De garantieperiode is die periode waarin de verkoper en fabrikant bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitsluiten. Daarbij bepalen zij zelf de periode (is geen minimum of maximum voor bepaald), de voorwaarden om voor de garantie in aanmerking te komen en bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen.

Daarnaast is ook bepaald dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn. In de wet staat letterlijk:"De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden." Dus vergeet gelijk ondeugdelijk en deugdelijk. Dat zijn woorden met een totaal andere betekenis en zijn totaal geen synoniemen van het woord "beantwoorden".
Dus het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten (dus niet algemene verwachting, redelijke verwachting enz.), met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier.

Wat een rechter, jurist, consumentenorganisatie of consumentenautoriteit ervan vinden, is totaal niet van belang. Immers behoren zij niet tot de keten van verkoper en zijn voorverkopers.
Dus als een consumentenorganisatie van mening is dat die TV zes jaar probleemloos mee dient te gaan, is mooi dat ze dat vinden, maar zij hebben er geen moer over te vertellen.
Het probleem is juist dat veel mensen afgaan op de productverwachting die door die organisaties worden weergegeven, welke niet overeenkomen met de productverwachting die door de fabrikant en winkelier worden aangegeven. En de Nederlandse wetgeving en Europese richtlijn zijn zeer duidelijk: de verwachting van een product wordt door de verkopende partij en zijn voorverkopers (dus ook fabrikant) bepaald.

Het is een zeer uitgebreide uitleg, en ik hoop dat het ook zeer duidelijk is.

Je hebt twee opties:
- Die €179,- betalen voor de reparatie.
- Niet met de reparatie akkoord gaan en een nieuwe TV kopen.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 00:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Over de garantie:

De garantieperiode is die periode waarin de fabrikant en winkelier bepaalde gebreken uitsluiten.
Dus voor LG is dat voor de TV twee jaar waarin zij de goede werking garanderen, daarna garanderen zij dat niet meer.
Dus de periode waarin die TV probleemloos zal functioneren is twee jaar.

Nog een opmerking:
De wetgeving kent naast de garantieperiode ook bepalingen dat de tv aan de koopovereenkomst dient te voldoen en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van de fabrikant en winkelier (welke ook de "wettelijke garantie" wordt genoemd: "de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden").
Echter zegt die bepaling niets over hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 00:06
27 Antwoorden / 1 Vragen

Blijf dan vol verbazing, dat u het beter zult weten dan een hoogleraar van de Uva....

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 00:13
27 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zet de mediamarkt zelf op hun site: https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_att&fileid=2448&filehash=41ad76f3449e786cc4abdc8f3c456000.

Mag ik er toch vanuit gaan dat de tv met waarde van 700 euro, minimaal zonder gebreken vijf jaar meegaat.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 00:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:56]http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Veelgestelde_vragen/Mijn_televisie_is_kapot_en_de_fabrieksgarantie_is_net_verlopen_Moet_ik_de_reparatie_nu_zelf_betalen
Staat vol leugens.

We beginnen:

[quote=Consuwijzer]
Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten.
Klopt. Dat het product volgens de koopovereenkomst is.

[quote=Consuwijzer]
De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is.
Klopt geen moer van. Men is hier in de war dat ook na de garantieperiode het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn.

[quote=Consuwijzer]
Dit staat zo in de wet.
Dat zuigen ze uit hun duim.
Dat staat helemaal niet zo in de wet.

[quote=Consuwijzer]
In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven.
Alleen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten en als de uitspraken van fabrikant en winkelier in het voordeel van de koper de koopovereenkomst tegenspreekt.

[quote=Consuwijzer]
Dit moet hij doen als het product niet goed is.
Ook een leugen.
Alleen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten en als de uitspraken van fabrikant en winkelier in het voordeel van de koper de koopovereenkomst tegenspreekt.

[quote=Consuwijzer]
U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoe lang de televisie mee kan gaan. Dan kunt u bepalen of het normaal is dat uw televisie al kapot is.
Die regel bestaat niet. Is een verzinsel van de consumentenorganisaties die het niet eens zijn met de garantieperiodes.

[quote=Consuwijzer]
Hebt u uw televisie normaal gebruikt en is uw televisie kapot? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuwe televisie.
Ook een leugen. Komt ook niet in de wetgeving voor. Ook weer een verzinsel van de consumentenorganisaties die het niet eens zijn met de garantieperiodes welke consuwijzer heeft overgenomen.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 00:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:06]Blijf dan vol verbazing, dat u het beter zult weten dan een hoogleraar van de Uva....
Ik schrijf alleen wat de wetgeving zelf beschrijft, met de uitspraken en publicaties van de Tweede Kamer meegenomen.

Ik wil echt niet zeggen dat ik het beter weet, maar ik weet wel wat de wetgever zelf (dus de Tweede Kamer) bepaald heeft hoe de wetsregels in elkaar zit.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 00:19
27 Antwoorden / 1 Vragen

Dus u bent beter op de hoogte dan een hoogleraar van de UvA en dan de consumentenbond? Begin een beetje het vermoeden te krijgen dat uw motivatie op deze discussie uit eigen belang is....We zullen wel van een rechter horen wie er in deze gelijk krijgt. Zal u zeker op de hoogte houden.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 00:31
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:13]Dit zet de mediamarkt zelf op hun site: https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_att&fileid=2448&filehash=41ad76f3449e786cc4abdc8f3c456000.

Mag ik er toch vanuit gaan dat de tv met waarde van 700 euro, minimaal zonder gebreken vijf jaar meegaat.
Nee hoor.
Alleen de garantieperiode en de garantievoorwaarden bepalen dat.
Dat LG en Mediamarkt een economische levensduur formule toepassen voor coulance mogen zij zelf bepalen of ze dat toepassen, wettelijk is dat niet bepaald.
Mediamarkt past die economische levensduur toe om de coulancebedrag te kunnen bepalen, maar die levensduur zegt totaal niets over hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 00:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:19]Dus u bent beter op de hoogte dan een hoogleraar van de UvA
Ach, een persoon die alles maar klakkeloos aanneemt en niet de moeite neemt om al de zaken van consuwijzer op juistheid te controleren, kan ik echt niet serieus nemen.
Helaas claimen steeds meer juristen rechten op de teksten van consuwijzer, terwijl dat helemaal niet kan.
En het is een schande dat men zegt dat consuwijzer van de overheid is, dus op die teksten wel rechten ontleent mogen en kunnen worden.

Ik heb met de teksten van consuwijzer in mijn voorgaande posting alleen weerlegt met de teksten van de wetboeken zelf en met teksten van de publicaties van de Tweede Kamer die gaan over de omzetting van de Europese richtlijn naar de Nederlandse wetgeving.

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:19]
en dan de consumentenbond?
Die vertelt alleen maar leugens. Ik dacht dat je dat onderhand wel wist.
De consumentenbond heeft totaal geen moer te vertellen over de wetgeving.

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:19]
Begin een beetje het vermoeden te krijgen dat uw motivatie op deze discussie uit eigen belang is....
Integendeel.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 00:47
27 Antwoorden / 1 Vragen

U gaat er helemaal voorbij aan wat de issue is. Het gaat om fatsoenlijk en naar eer en geweten zaken doen. Als de mediamarkt zelf op hun site de termijn van coulance aangeeft, dan mag ik daar toch vanuit gaan? Of heeft de verkopende partij hierin ook weer bepalende ontbindingsvoorwaarden?

Vraag me echt af wat u zou doen, als u in mijn schoenen stond? U zou gewoon betalen en daar een goed gevoel bij hebben?

Maar vind het prima dat media markt op deze wijze handelt, alleen vind ik het dan wel zo netjes de rest van nederland daarvan op de hoogte te brengen. En gelukkig heb ik doormiddel van mijn functie daar alle gelegenheid toe.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 00:53
27 Antwoorden / 1 Vragen

En alles klakkeloos aanneemt? U was de hoogleraar vergeten? Wel de feiten goed checken voordat je oordeelt!

Wie moet wie nou niet serieus nemen. Iemand die midden in de nacht met mij deze discussie aangaat, zonder er verder erover na te denken waarom ik dit op het web zet?

Gaat mij echt niet om reacties te krijgen van mensen die verder geen leven hebben, dan hiermee je tijd invulling te geven. Denk maar eens goed na waarom ik media markt op dit forum aanspreek op hun manier van doen.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 01:34
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:47]U gaat er helemaal voorbij aan wat de issue is. Het gaat om fatsoenlijk en naar eer en geweten zaken doen. Als de mediamarkt zelf op hun site de termijn van coulance aangeeft, dan mag ik daar toch vanuit gaan?
Die coulance is in de reparatiebedrag verwerkt.

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:47]Vraag me echt af wat u zou doen, als u in mijn schoenen stond? U zou gewoon betalen en daar een goed gevoel bij hebben?
Wat ik zou doen, weet ik niet. Misschien dat ik wel met de reparatie akkoord zou gaan en als ik dat niet zou doen, zou ik een nieuwe kopen.

Dacht jij werkelijk dat je kosteloze reparatie of vervanging kunt eisen?
LG garandeert de goede werking gedurende de eerste twee jaar.
Mediamarkt gaat daarin mee.
Daarnaast hanteert Mediamarkt die coulanceformule, waarbij de verdeelsleutel met de levensduur die door hunzelf is opgesteld een belangrijke factor is. Echter als de levensduur door de reparatie wordt verlengt, moet je ook meer voor de reparatie gaan betalen.

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:47]
Maar vind het prima dat media markt op deze wijze handelt, alleen vind ik het dan wel zo netjes de rest van nederland daarvan op de hoogte te brengen. En gelukkig heb ik doormiddel van mijn functie daar alle gelegenheid toe.
Als de mensen eens zouden gaan lezen, hadden ze het ook kunnen weten.
Ik heb mijn informatie van LG en MediaMarkt ook van de betreffende website's.

Alleen geven diverse consumentenorganisaties aan dat de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft en jou dus verkeerd voorlichten. Dat komt omdat die gasten de regels van garantie en conformiteit (ook "wettelijke garantie" genaamd) door elkaar halen en aan de term "wettelijke garantie" totaal andere betekenis toekennen.

Zij menen dat met "wettelijke garantie" de garantieperiode bedoeld wordt welke de winkelier wettelijk verplicht is om te verstrekken. Zij zeggen dat volgens de Europese richtlijn de winkelier twee jaar garantie moet verstrekken en volgens de Nederlandse wetgeving dient de winkelier garantie geven welke gelijk is aan de verwachte of gemiddelde levensduur.
Echter gaat het in de Europese richtlijn en Nederlandse wetgeving daarbij niet om de garantieperiode, maar om de conformiteit:"De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."

En dat heb ik al diverse malen uitgelegd.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 01:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:53]
Wie moet wie nou niet serieus nemen. Iemand die midden in de nacht met mij deze discussie aangaat, zonder er verder erover na te denken waarom ik dit op het web zet?
Ik weet heel goed wat jij wilt: kosteloze reparatie. En die krijg je niet.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 01:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:53]En alles klakkeloos aanneemt? U was de hoogleraar vergeten? Wel de feiten goed checken voordat je oordeelt!
Die was ik echt niet vergeten hoor.

Jij schreef:

[quote]Weet dat ik in mijn recht sta, want dit onderwerp is naar voren gekomen bij de rechtenstudie van mijn vriendin en daar werd duidelijk gezegd dat je een bepaalde levensduur mag verwachten en als dat niet het geval is, je de winkelier daar aansprakelijk voor kan stellen.
En die levensduur is twee jaar. Opgegeven door LG.
Punt.

Er bestaat namelijk geen regel die bepaald dat bij normaal gebruik een product een x tijd probleemloos mee dient te gaan.

Er is wel een regel die bepaald dat bij producten die normaal een langere levensduur hebben dan twee jaar, de koper ook bij de verkopende partij kan aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper OP GROND VAN DE KOOPOVEREENKOMST had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier.

De Europese richtlijn kent inderdaad een termijn van twee jaar. Dat is de verjaringstermijn van de verkopende partij als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier.

Dat noemt men ook wel "wettelijke garantie".
En als die hoogleraar een andere mening heeft, heeft die pech, want zo staat het bijna letterlijk in de Nederlandse wetboeken, Europese richtlijn en publicaties van de Tweede Kamer.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 01:43
27 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zullen we er om wedden, dat ik wel degelijk een gratis reparatie of vervanging krijg? Jouw lcd tv?

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 01:46
27 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.......

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 01:51
27 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ben blij, dat er iemand in nederland is die de wetgeving op dit gebied helemaal heeft uitgevogeld.En dat aan minder juridisch onderlegde personen, graag midden in de nacht wil bewijzen. Het was me een genoegen....

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 03:09
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 01:43]Wat zullen we er om wedden, dat ik wel degelijk een gratis reparatie of vervanging krijg?

Ik wed niets.
Maar je hebt er domweg geen recht op.

Veel mensen denken dat "wettelijke garantie" totaal iets anders betekend.

Degene die aangeven dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft, denken dat de verkopende partij verplicht is om gedurende die periode garantie te verstrekken. Immers, zeggen zij, heeft de consument gedurende die periode recht op "wettelijke garantie".
Dat de consument recht op die "wettelijke garantie" heeft, klopt inderdaad.
Alleen leggen zij de betekenis van "wettelijke garantie" totaal verkeerd uit.

"wettelijke garantie" betekent niet dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om ook na de garantieperiode garantie te verstrekken en dat bij normaal gebruik de consument recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
"wettelijke garantie" betekent dat de verkopende partij voor producten die normaal een langere levensduur bezit dan twee jaar, aansprakelijk is als het het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier.

Met andere woorden: "wettelijke garantie" is gewoon een andere benaming voor conformiteit. Immers dient de zaak aan de overeenkomst te beantwoorden. En dat noemt men de wettelijke garantie. De koper krijgt de garantie dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn.

zoekster
door zoekster - Aug 29, 2012 om 08:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kan dcz niet kwalijk nemen dat hij uw topic niet vertrouwt. U heeft nl de 'perfect case' voor wettelijke garantie (die in Nederland niet twee jaar is maar voor onbepaalde tijd). Wordt ook wel non-conformiteit genoemd. U mag van uw tv bepaalde dingen verwachten. Een kapot scherm na drie jaar behoort niet bij de normale slijtage die in de loop der jaren bij een tv kan optreden.

Als u uw rechtsbijstand inschakelt, dan zal het waarschijnlijk met een brief van een jurist voldoende zijn om uw tv kosteloos gerepareerd te krijgen. Het alternatief is nl een zaak voor de kantonrechter en die gaat MM verliezen en ik denk niet dat ze daar hun vingers aan gaan branden. (maar misschien ook wel, ben benieuwd) Ook een brief van uw rechtsbijstand kunt u hier publiceren met een reactie van MM, als het niet tot een rechtzaak komt.

Degene die met u tot diep in de nacht aan het discussiëren was, is een soort doe-het-zelver wat de wet betreft. Als hij schrijft dat wat rechters en juristen vinden totaal niet van belang is, dan moeten er bij u toch alarmbellen gaan rinkelen?

Als u een eerlijke topic heeft (helaas zijn er ook mensen met een onzin verhaaltje om een discussie te ontlokken), dan zien wij allen met plezier de uitslag van uw zaak tegen MM tegemoet.

abarth
door abarth - Aug 29, 2012 om 09:25
845 Antwoorden / 19 Vragen

Ikbenik heeft (weer) een nieuwe gebruiker aangemaakt om zijn eigen mening breeduit te kunnen verkondigen.

Precies worden de juiste vragen en meningen geventileerd zodat we het hele riedeltje nog eens langs zien komen.

Jammer dat er geen bijval is van anderen zodat je daar ook nog ff tegen aan kan zeuren ikbenik?

Wanneer dient je procedure tegen consuwijzer trouwens?

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 09:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 29 aug 2012, 08:52]U mag van uw tv bepaalde dingen verwachten. Een kapot scherm na drie jaar behoort niet bij de normale slijtage die in de loop der jaren bij een tv kan optreden.
Op grond van de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier.
Niets anders!!!!!

Dat een consumentenorganisatie een andere mening heeft, is totaal niet relevant.

Nergens, maar dan ook nergens in de wetgeving staat dat bij normaal gebruik een product een x jaar probleemloos mee dient te gaan.
Hoe vaak moet ik dat schrijven?

[quote=zoekster schreef op woensdag 29 aug 2012, 08:52]
Ikbenik heeft (weer) een nieuwe gebruiker aangemaakt om zijn eigen mening breeduit te kunnen verkondigen.

Dat is een beschuldiging die nergens op slaat.

Ik heb hier maar één account en nooit meerdere gehad.

zoekster
door zoekster - Aug 29, 2012 om 09:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[- ikbenik -]

fixed and ignore

zoekster
door zoekster - Aug 29, 2012 om 09:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zal je nog een ding melden, omdat je met je stomme kop niet kan lezen. Die uitspraak over een nieuwe gebruiker die je mij toebedeelt was van abarth!

Wat maak jij jezelf toch belachelijk.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 10:00
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 29 aug 2012, 09:56]Ik zal je nog een ding melden, omdat je met je stomme kop niet kan lezen. Die uitspraak over een nieuwe gebruiker die je mij toebedeelt was van abarth!

Wat maak jij jezelf toch belachelijk.

Mijn excuxes.

En dat komt doordat er geen quote knop zit en de redactie dat ook verdomd.

Dus het moet zijn:

[quote=abarth schreef op woensdag 29 aug 2012, 09:25]
Ikbenik heeft (weer) een nieuwe gebruiker aangemaakt om zijn eigen mening breeduit te kunnen verkondigen.

abarth
door abarth - Aug 29, 2012 om 12:09
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 29 aug 2012, 10:00]En dat komt doordat er geen quote knop zit en de redactie dat ook verdomd.

En wat is die oranje tekst "Quote deze reactie rechts onderin?

Doe je je vriendje Oester ook de groeten?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 29, 2012 om 12:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wie wil nu het laaste woord hebben, ik zou denken degene die het minste verstand heeft, en alleen maar gelijk wil hebben.

dc
door dcz - Aug 29, 2012 om 16:55
439 Antwoorden / 1 Vragen

Onze "ondernemer' heeft zijn klacht ook bij de Tros gedumpt....

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=55&t=122608

Kunnen we ook daar lekker verder chatten en vechten tegen windmolentjes....

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 17:19
27 Antwoorden / 1 Vragen

Nooit geweten, dat er mensen zijn die zoveel van hen tijd besteden om in discussie te gaan over een bepaald onderwerp.Oftewel hun eigen mening graag willen laten horen......wat tekort gekomen in de jeugd? Laatste bij gym gekozen?

Was op zoek naar mensen, die misschien hetzelfde hebben ervaren. Niet meer en niet minder. Het is dat ik plat lig met spit, anders had ik mijn tijd zeker beter kunnen besteden.

Aan " zoekster": zal u op de hoogte houden van de verdere vorderingen.

dc
door dcz - Aug 29, 2012 om 17:29
439 Antwoorden / 1 Vragen

Ook jonge ondernemers zullen moeten accepteren dat dingen niet altijd gaan zoals ze graag willen. Ook de tijd van snel geld verdienen en snelle auto's is voorbij. Verder denk ik dat je wat aan je communicatieve vaardigheden moet werken, anders wordt het helemaal niks met je. En zul je waarschijnlijk te fiets naar "kantoor" moeten.
Misschien moet je er even aan wennen dat je hier niet altijd de antwoorden krijgt die je graag wil, ik stel voor om op de hei te gaan zitten en lekker met jezelf in gesprek te gaan.
Voor mij ben je inmiddels door het ijs gezakt...vandaar die spit....(zal iig niet door het harde werken komen..).

*sarcastmodus uit*...

melomaan
door melomaan - Aug 29, 2012 om 17:37
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 17:19]Nooit geweten, dat er mensen zijn die zoveel van hen tijd besteden om in discussie te gaan over een bepaald onderwerp.Oftewel hun eigen mening graag willen laten horen......wat tekort gekomen in de jeugd? Laatste bij gym gekozen?

Dat is gebruikelijk in de rubriek discussies. Daar is deze rubriek namelijk voor bedoeld. Om mensen met een andere dan jouw heilige mening zo denigrerend weg te zetten zegt m.i. meer over jou dan over deze forumleden.

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 17:19]
Was op zoek naar mensen, die misschien hetzelfde hebben ervaren. Niet meer en niet minder.

Dan moet je ergens een oproep plaatsen ipv je bericht in discussies plaatsen.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 17:42
27 Antwoorden / 1 Vragen

Och, voelen er een paar zich op de ... getrapt, ha,ha. Het was leerzaam, fun en dit alles bevestigt over wat ik al van de nederlandse bevolking vond. En idd heb de spit zeker niet van het harde werken!!

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 21:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 17:19]Nooit geweten, dat er mensen zijn die zoveel van hen tijd besteden om in discussie te gaan over een bepaald onderwerp.Oftewel hun eigen mening graag willen laten horen.....

Of bevalt je de inhoud van de postings niet?

Of dacht je dat je gelijk overal gelijk kreeg en dat iedereen meegaand is?

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 21:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 17:42]Och, voelen er een paar zich op de ... getrapt, ha,ha. Het was leerzaam, fun en dit alles bevestigt over wat ik al van de nederlandse bevolking vond.

Kijk eens in de spiegel, maat.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 21:33
27 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik gedaan.......en het bevalt me zeer goed!

bp
door bprosman - Aug 29, 2012 om 23:06
6 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ook maar even hier reageren, met het tegenwoordige kijkgedrag is het niet realistisch meer om in "Jaren" te denken maar meer in "Gebruiksuren". Ik heb het al vaker aangekaart , ik ken TV's die in 2..3 jaar meer uren "verstoken" (ding staat 'smorgens om 07:00 al aan voor de kinderen, gamen, mensen kijken langer TV) dan vroeger toen mijn ouders het 20:00 journaal keken en om 23:00 de programmering ophield , toen de TV's 10..12 jaar meegingen. Fabrikanten van TV's , wasmachines bouwen niet voor niets "bedrijfsurentellers" in hun apparatuur.

mastag
door mastag - Aug 29, 2012 om 23:07
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ de jonge ondernemenr.
Als jij en je vriendin samen met de UVA hoogleraar het zo goed weten waar heb je dan nog de rechtsbijstand voor nodig.
Je komt mij aardig arrogant over en dat is voor een ondernemer niet echt gezond.
Je vraagt om een mening maar de meningen die worden gegeven staan je niet aan dus is iedereen hier bedeeld met een laag IQ!.
Geloof mij dat jij je LG niet gratis gerepareerd krijgt want je hebt al ruim 2 jaar probleemloos gekeken, nu zul JIJ moeten aantonen dat het defect er al bij aankoop was en dat gaat je nooit lukken.
Alleen in de 1e 6 maanden hoeft de winkelier de bewijslast te regelen, nu is het jou beurt.

mastag
door mastag - Aug 29, 2012 om 23:09
955 Antwoorden / 19 Vragen

Oeps aanvullingkje erbij
Dus volgens jou logica mag een auto na 4 jaar zeker niet stuk want die kostte wel 25.000 euro, heb jij ooit iemand gehoord die in het 4e jaar zijn auto gratis gerepareerd of vervangen kreeg,,,,,Nee,,,,dus met een tv gaat dat ook niet lukken.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:12
27 Antwoorden / 1 Vragen

Heb gevraagd of er meer mensen deze ervaring hebben bij media markt? Niet wat en hoe mensen erover denken! Als men dan afwijkend reageert, dan kunnen ze een weerwoord verwachten.

Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:14
27 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de banden versleten zijn niet....,maar een motor binnen 4 jaar wel! Dus?

bp
door bprosman - Aug 29, 2012 om 23:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:14]Dat de banden versleten zijn niet....,maar een motor binnen 4 jaar wel! Dus?
Nogmaals, 4 jaar zegt niets, als je inmiddels na 4 jaar op 400.000 Km zit zou dat best kunnen.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:24
27 Antwoorden / 1 Vragen

Dan heb je het over buitensporig gebruik, geen gemiddeld gebruik. Maar als je dat een goed argument vind, wie ben ik om dat tegen te spreken...

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:29
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=mastag schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:09]Oeps aanvullingkje erbij
Dus volgens jou logica mag een auto na 4 jaar zeker niet stuk want die kostte wel 25.000 euro, heb jij ooit iemand gehoord die in het 4e jaar zijn auto gratis gerepareerd of vervangen kreeg,,,,,Nee,,,,dus met een tv gaat dat ook niet lukken.

Ik begrijp dat wel.
Zowel de consumentenbond als de consumentenautoriteit (via consuwijzer) lichten de mensen totaal verkeerd voor. En dan krijgen de mensen het beeld dat bij normaal gebruik een product een x jaar probleemloos mee dient te gaan.
Sterker nog: zij geven aan dat als het product normaal gebruikt is en het defect buiten hun schuld om kapot gegaan is, dat de winkelier dan het kosteloos dient te repareren of te vervangen. Want dat staat volgens hun in de wet.

De consumentenbond schrijft: "Als je het apparaat op normale wijze (zoals in de gebruiksaanwijzing staat) hebt gebruikt en er ontstaat een defect dat niet veroorzaakt is door slijtage of onzorgvuldig gebruik, spreekt de wet van een ondeugdelijk product."
Waar kan ik dat dan terugvinden in de wetboeken?
Ondeugdelijk? Waar kan ik dat terugvinden in de wet?

De consumentenbond schrijft ook: "Wat zijn mijn rechten?
Je hebt recht op een goed product dat beantwoordt aan de verwachting die je ervan mag hebben.
Als je op normale wijze met het product omgaat en er ontstaat een gebrek dat niet veroorzaakt is door slijtage, dan moet de verkoper repareren of vervangen. "

De wet beschrijft toch echt: "Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. [...]"

Dat een product deugdelijk dient te zijn, klopt ook werkelijk niet.
De wet zegt zelf: "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden." En dat betekent toch totaal iets anders dan dat het product deugdelijk dient te zijn.
Deugdelijk betekent niet hetzelfde als beantwoorden en is dus geen synoniem van beantwoorden. Dus kan het woord "deugdelijk" nooit of te nimmer in plaats van "beantwoorden" worden gebruikt. "Deugdelijk" betekent totaal iets anders dan "beantwoorden".

En degene die roeptoeteren dat ik er geen moer van begrepen hebben, begrijpen er werkelijk zelf totaal niets van.

melomaan
door melomaan - Aug 29, 2012 om 23:30
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:12]Heb gevraagd of er meer mensen deze ervaring hebben bij media markt? Niet wat en hoe mensen erover denken! Als men dan afwijkend reageert, dan kunnen ze een weerwoord verwachten.

Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Nogmaals (want lezen is schijnbaar niet je sterkste kant): Je bent dit topic gestart in de rubriek discussies. Lees ff de gebruikersvoorwaarden van dit forum!!!
Of ben je zelfs zo arrogant dat je denkt de voorwaarden van dit forum te kunnen bepalen? Of ken je de betekenis van het woord discussie niet?

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:14]Dat de banden versleten zijn niet....,maar een motor binnen 4 jaar wel! Dus?
Wie zegt dan dat de motor niet binnen vier jaar kapot mag gaan?
En waar kan ik dat dan in de wet terugvinden?

Als je het zo goed weet, geef dan aub aan dat het in artikel x, lid y van wetboek z dat staat.
En nee, kom aub niet aan met een verwijzing naar consuwijzer of consumentenbond, want daar staat de wetgeving niet.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:32
27 Antwoorden / 1 Vragen

@melomaan...je hebt gelijk.Had het ook beter bij oproepen kunnen plaatsen, maar heb hier ook wel een beetje lol in.

bp
door bprosman - Aug 29, 2012 om 23:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]Dan heb je het over buitensporig gebruik, geen gemiddeld gebruik.
Al ben je 3 keer professor op de UvA ,als je het gebruik niet kent kun je ook geen uitspraak doen dat een TV "minimaal 6 jaar" mee moet gaan, 6 jaar is een veel te relatief begrip. Vroeger in de beeldbuistijd was het al een heel verschil in levensduur of bijvoorbeeld de helderheid normaal ingesteld was of dat het toestel gebruikt kon als hoogtezon dat is tegenwoordig nog precies zo/
180 Euro reparatie voor een TV van 3 jaar oud vind ik nog niet eens zo gek. En ja, dan zou hij nog best 3 jaar mee kunnen zodat je je 6 jaar gaat halen. Niemand kan/durft te garanderen of kan afdwingen dat een TV 6 jaar reparatieloos mee moet gaan.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:12]Heb gevraagd of er meer mensen deze ervaring hebben bij media markt?
Je kletst uit je nek.
En je houdt jezelf voor de gek. Het ergste is dat je het niet eens doorhebt.

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:12]
Niet wat en hoe mensen erover denken! Als men dan afwijkend reageert, dan kunnen ze een weerwoord verwachten.
En wat voor weerwoord.
Iedereen die anders spreekt dan consuwijzer (dus consumentenautoriteit) moet zwijgen?
Iedereen die anders spreekt dan men graag horen wilt, moet zwijgen?

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:36
27 Antwoorden / 1 Vragen

@ bprosman. 6 jaar is wat de mediamarkt ZELF op hun site heeft staan.Heb ik niet verzonnen. Maar ga maar gerust verder met je gelijk proberen te krijgen....

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:32]@melomaan...je hebt gelijk.Had het ook beter bij oproepen kunnen plaatsen, maar heb hier ook wel een beetje lol in.
Lol, omdat anderen je geen gelijk geven en aangeven dat consuwijzer fout zit?
Hoever kun je dan zakken?
Lol hebben om je eigen stupiditeit?

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:38
27 Antwoorden / 1 Vragen

@ikbenik........je naam alleen al geeft precies weer wat voor persoon je bent!

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:36]@ bprosman. 6 jaar is wat de mediamarkt ZELF op hun site heeft staan.Heb ik niet verzonnen. Maar ga maar gerust verder met je gelijk proberen te krijgen....
Begrijpend lezen kun jij ook totaal niet.

Ik heb je het precies uitgelegd.
Maarja, als jij niet begrijpend kunt lezen, kun je ook niet begrijpen wat er staat.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:38]@ikbenik........je naam alleen al geeft precies weer wat voor persoon je bent!
Totaal niet.
De naam betekent niets anders dan dat ik mezelf ben. Ik ben gewoon ik.
En laten we aub niet de ander afkraken op de nickname.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:43
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ikbenikbenikbenikbenikbenikbenikbenikbenik.....zo heb heb je nu genoeg aandacht gehad?We zullen zien wie er gelijk gaat krijgen.....en ja ben mans genoeg om mijn ongelijk toe te geven mits de mediamarkt niet meewerkt. Word vevolgd.

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:44
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ps was geen afkraken, maar een constatering.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:43]Ikbenikbenikbenikbenikbenikbenikbenikbenik.....zo heb heb je nu genoeg aandacht gehad?We zullen zien wie er gelijk gaat krijgen.....en ja ben mans genoeg om mijn ongelijk toe te geven mits de mediamarkt niet meewerkt. Word vevolgd.
Dus omdat je van mij geen gelijk krijg, ga je nu op de man af spelen?

Zielig.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:45
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:44]Ps was geen afkraken, maar een constatering.
Lachband!

jo
door jongeondernemer - Aug 29, 2012 om 23:47
27 Antwoorden / 1 Vragen

Geef toch aan dat we van mening verschillen, maar dat ik er geen probleem mee heb om toe te geven als ik fout zit. Dat heet discussieren met wederzijds respect. En blijkbaar heb ik gelijk, als je niet tegen een plaagstootje kan....

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:47]Geef toch aan dat we van mening verschillen, maar dat ik er geen probleem mee heb om toe te geven als ik fout zit. Dat heet discussieren met wederzijds respect. En blijkbaar heb ik gelijk, als je niet tegen een plaagstootje kan....
Verschillen van mening?

Jij hebt je heel duidelijk laten hersenspoelen door de consumentenautoriteit en de consumentenbond.

Ik heb diverse malen dat weerlegt met de wetsartikelen zelf, ook met artikelen van de Europese richtlijn en dan kom je met dat we van mening verschillen?

Jij durft wel.
Komt ook nog bij dat ik niet eens mijn mening geef.
Als ik mijn mening geef, geef ik dat specifiek aan.

Als in de wetboek A staat en de consumentenautoriteit en jouw hoogleraar B zeggen, is het toch echt A en niet B.

Dat jij kosteloze reparatie of vervanging wilt eisen, is gebaseerd op gebakken lucht, omdat je er totaal geen recht op hebt.
En aangezien je al moeite hebt met begrijpend lezen, kun jij ook niet begrijpen wat er met die levensduur tabellen van de Mediamarkt mee bedoeld wordt. Dat is het meest trieste van alles.
En dan durf je nog te beweren dat het allemaal lollig vindt. Iemand met een zeer laag IQ durft te zeggen dat het lollig is, omdat die niet beter weet. Aangezien ik jou intelligenter inschat, vind ik het zeer triest.

ikbenik
door ikbenik - Aug 29, 2012 om 23:56
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:47]En blijkbaar heb ik gelijk, als je niet tegen een plaagstootje kan....
Ik kan heel goed tegen een plaagstootje.

jo
door jongeondernemer - Aug 30, 2012 om 00:11
27 Antwoorden / 1 Vragen

@ikbenik....ik meen toch aan de toon van je berichten en uitlatingen, dat je er toch niet zo goed tegen kan. En ja ,kan er echt wel de lol van in zien, omdat iemand die alle fora vol klad met in zijn ogen " de waarheid" ergens wel erg grappig is. Is maar wat je belangrijk in het leven vind. En als je zo duidelijk jouw mening wilt verkondigen, dan heb je meestal wat te compenseren. Maar kan het verkeerd hebben......

Bij deze wil ik je toch bedanken voor het gezellige onderhoud en jouw visie....ooohh sorry waarheid. Tijd zal leren wie er gelijk gaat krijgen.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 30, 2012 om 00:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 23:43]Ikbenikbenikbenikbenikbenikbenikbenikbenik.....zo heb heb je nu genoeg aandacht gehad?We zullen zien wie er gelijk gaat krijgen.....en ja ben mans genoeg om mijn ongelijk toe te geven mits de mediamarkt niet meewerkt. Word vevolgd.
U bent een zeer vreemd persoon , u probeerd u gelijk te halen met de raarste woorden. U weet van u zelf best dat u eigelijk aan het treiteren bent en dat vind u prachtig. Dus ga eens als een normaal mens nadenken voor dat u al die priet praat op het scherm zet. Welterusten en droom maar dat u gelijk heb.

jo
door jongeondernemer - Aug 30, 2012 om 00:20
27 Antwoorden / 1 Vragen

Heb een bepaalde visie omtrent deze kwestie, dat klopt. Maar hoop gelijk te krijgen en voel me er echt niet minder door als dat niet het geval is. Het is een redelijk grijs gebied, dat blijkt. En als er dan personen zijn die er zo passievol op ingaan, kan ik daar idd de humor wel van inzien. Zijn al genoeg problemen in de wereld en als men mij op een bepaalde manier benadert, vind ik het mijn goede recht om diegene een beetje op de kast te jagen.

Alleen de raarste woorden mis ik even?

jo
door jongeondernemer - Aug 30, 2012 om 00:21
27 Antwoorden / 1 Vragen

@valerius....je hoeft het niet te lezen.

ikbenik
door ikbenik - Aug 30, 2012 om 00:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 00:20]Heb een bepaalde visie omtrent deze kwestie, dat klopt. Maar hoop gelijk te krijgen en voel me er echt niet minder door als dat niet het geval is. Het is een redelijk grijs gebied, dat blijkt. En als er dan personen zijn die er zo passievol op ingaan, kan ik daar idd de humor wel van inzien. Zijn al genoeg problemen in de wereld en als men mij op een bepaalde manier benadert, vind ik het mijn goede recht om diegene een beetje op de kast te jagen.

Alleen de raarste woorden mis ik even?

VMBO niveau.

jo
door jongeondernemer - Aug 30, 2012 om 00:30
27 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor, alleen lagere school. En jij cum laude gymnasium?

mastag
door mastag - Aug 30, 2012 om 08:14
955 Antwoorden / 19 Vragen

Dat de banden versleten zijn niet....,maar een motor binnen 4 jaar wel! Dus?
Nogmaals, 4 jaar zegt niets, als je inmiddels na 4 jaar op 400.000 Km zit zou dat best kunnen.

Je geeft zelf al een deel van het antwoordt waarom je geen gratis reparatie hoeft te krijgen, ook in een tv treed slijtage op, zeker bij dit soort merken zijn de condensatoren bij de voeding nogal licht uitgevoerd, deze bollen op en stoppen binnen een paar jaar, dat komt niet van het weinige kijken.
Zoals bij de auto geldt het ook hier kijk je 1 uur per dag of 10 uur. Gelukkig kan LG dit uitlezen en zeggen ze snel dat de tv buitensporig veel is gebruikt, dus geen normaal gebruik en zo zeiken ze zich onder de garantie uit. Want wat is de definitie van normaal gebruik? 1 uur of 6 uur per dag?

bp
door bprosman - Aug 30, 2012 om 08:51
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote] zeker bij dit soort merken zijn de condensatoren bij de voeding nogal licht uitgevoerd, deze bollen op en stoppen binnen een paar jaar, dat komt niet van het weinige kijken.

Niet licht uitgevoerd, beroerde kwaliteit, en wordt veroorzaakt door de hoge(re) temperaturen. Dit zou door de fabrikanten voorkomen kunnen worden door een goed merk 105 graden elco's te gebruiken. Fabrikanten moeten echter een afweging maken tussen kwaliteit en prijs, een consument kijkt namelijk eerder naar prijs dan naar het feit of er kwalitatieve onderdelen gebruikt worden.

bp
door bprosman - Aug 30, 2012 om 08:53
6 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Is overigens een andere storing dan die van TS, tenminste als ik "kapot" scherm mag interpreteren als kapot LCD Panel.

sonjaatje
door sonjaatje - Aug 30, 2012 om 09:00
1961 Antwoorden / 1 Vragen

3 jaar oud en dan een gratis reparatie of vervanging verwachten???

LOL :-)

Veel suc6, ben benieuwd.

Als het je lukt geeft dat goede hoop voor andere consumenten :-)

jo
door jongeondernemer - Aug 30, 2012 om 15:43
27 Antwoorden / 1 Vragen

Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.

zoekster
door zoekster - Aug 30, 2012 om 16:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 15:43]Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.

Ah, kijk eens aan. Nu mag ikbenik weer gaan tetteren.

Bedankt voor het terugmelden. Succes verder met je tv.

Jammer dat er tussen jullie van beide kanten zo'n kinderachtige woordenwisseling gaande was, had niet gehoeven.

melomaan
door melomaan - Aug 30, 2012 om 16:21
157 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi dat het is opgelost. Valt die MM toch weer mee ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Aug 30, 2012 om 16:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 15:43]Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.
Al die gesprekken en u klachten over de reparatie zijndus niet nodig geweest. Ben benieuw welke Media markt dit doet, koop ik er voortaan ook.

ikbenik
door ikbenik - Aug 30, 2012 om 16:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Is toch mooi dat het opgelost is.

zoekster
door zoekster - Aug 30, 2012 om 16:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 aug 2012, 16:36][quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 15:43]Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.
Al die gesprekken en u klachten over de reparatie zijndus niet nodig geweest. Ben benieuw welke Media markt dit doet, koop ik er voortaan ook.

valerius-2, het geldt niet voor elke klacht, het hangt van zoveel dingen tezamen af of je in aanmerking komt voor non-conformiteit. Dit was een soort schoolvoorbeeld waarbij je zeer grote kans van slagen hebt. Meestal ligt het wat ingewikkelder.

dc
door dcz - Aug 30, 2012 om 17:33
439 Antwoorden / 1 Vragen

Zal wel aan mij liggen maar ik geloof er helemaal niks van...Ons ondernemertje loopt bijna rood aan van verontwaardiging en na twee dagen berichtjes plaatsen is het "ineens" opgelost? Zonder tussenkomst van de afd. webcare?
Right....

Maar ik ben heel blij voor 'm , zijn wij tenminste klaar...

sonjaatje
door sonjaatje - Aug 30, 2012 om 17:35
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 15:43]Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.

En dat geloof je zelf??

hereistom
door hereistom - Aug 30, 2012 om 19:53
740 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:36]He wijsneus, als je het zo goed weet ?! Wedje leggen? Rechtenstudie doorzichtig?Zal der diploma wel opsturen. Niet over onderwerpen meepraten, waar je niks over weet!

He wijsneus als je het allemaal zo goed weet moet je het lekker zelf oplossen!
En als je genoeg verstand had gehad, dan was je ook niet zo dom geweest om iets bij de MediaMarkt te kopen, iedereen weet toch wel dat dat een dozenschuiver is en je er niet voor de service moet zijn!

hereistom
door hereistom - Aug 30, 2012 om 19:58
740 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 15:43]Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.
Hahaha... ineens is het netjes opgelost door de MediaMarkt en dat geloof je zelf, liegen en pochen met je zogenaamde wijsheid kan je wel goed ;-)

ti
door timfelix - Aug 30, 2012 om 21:17
270 Antwoorden / 13 Vragen

Ach, in principe zou het best kunnen dat het opgelost is. Als je tegenwoordig maar hard genoeg roeptoetert en dreigt met rechtszaken en zelfverklaarde experts, dan kom je al een heel eind.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 30, 2012 om 21:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 30 aug 2012, 16:47][quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 aug 2012, 16:36][quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 15:43]Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.
Al die gesprekken en u klachten over de reparatie zijndus niet nodig geweest. Ben benieuw welke Media markt dit doet, koop ik er voortaan ook.

valerius-2, het geldt niet voor elke klacht, het hangt van zoveel dingen tezamen af of je in aanmerking komt voor non-conformiteit. Dit was een soort schoolvoorbeeld waarbij je zeer grote kans van slagen hebt. Meestal ligt het wat ingewikkelder.

U zult eens tussen de regels de bedoeling van dit kunnen begrijpen, het is dus om dat ik niet geloofd in dit sprookje, vandaar die vraag.

ikbenik
door ikbenik - Aug 31, 2012 om 22:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 30 aug 2012, 16:47][quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 aug 2012, 16:36][quote=jongeondernemer schreef op donderdag 30 aug 2012, 15:43]Netjes opgelost door de mediamarkt. Alleen de verzend en administratiekosten worden in rekening gebracht. Reparatie gratis.
Al die gesprekken en u klachten over de reparatie zijndus niet nodig geweest. Ben benieuw welke Media markt dit doet, koop ik er voortaan ook.

valerius-2, het geldt niet voor elke klacht, het hangt van zoveel dingen tezamen af of je in aanmerking komt voor non-conformiteit. Dit was een soort schoolvoorbeeld waarbij je zeer grote kans van slagen hebt. Meestal ligt het wat ingewikkelder.

Of de koper in aanmerking komt voor non-conformiteit wordt bepaald door de volgende zaken:

- De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden.

- Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

- Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.

- Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.

- De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.

- Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.

- Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.

- Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

- Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt.

Simpel toch?

ro
door rogiertjevdw - Feb 6, 2013 om 18:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik heb zeer slechte ervaring met de Mediamarkt. Alweer ruim een jaar geleden is mijn MacBook Air kapot gegaan (defect harde schijf). Voor een product dat 999 euro kost en volgens technici in prima staat verkeerde toch wel frappant. Helemaal omdat hij toen slechts 27 maanden oud was, en een jaar daarvoor ook al gerepareerd moest worden (bedrading scherm was niet goed).
Gezond verstand en de Nederlandse wet (min. 36 maanden) schrijven kosteloze reparatie door de verkopende partij voor. Echter, de Mediamarkt beroept zich op een formule die wordt voorgeschreven door hun eigen (!) branchebelangenbehartiger. Adhv deze magische formule zou ik als gedupeerde klant meer dan 300 euro van de kosten moeten dragen, en de Mediamarkt slechts 29.
Ik heb reeds in verschillend schrijven duidelijk gemaakt dat zij in gebreken zijn en dat het hanteren van hun formule nooit tot gratis reparatie zal leiden - iets wat de wetgever vast niet voor ogen had bij het bedenken van Boek 7 BW... Helaas blijven zij hun onredelijke standpunt herhalen, en gaan totaal niet in op mijn aanmaningen!
Wie kan mij (juridisch) verder helpen?

ikbenik
door ikbenik - Feb 6, 2013 om 19:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 18:23]
Gezond verstand en de Nederlandse wet (min. 36 maanden) schrijven kosteloze reparatie door de verkopende partij voor.
Hierin vergis je je toch.

Dat de verkopende partij gedurende de langere periode aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst is, wilt niet zeggen dat de verkopende partij voor alle defecten welke buiten de schuld om van de consument ontstaat aansprakelijk is.

ro
door rogiertjevdw - Feb 6, 2013 om 19:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:32][quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 18:23]
Gezond verstand en de Nederlandse wet (min. 36 maanden) schrijven kosteloze reparatie door de verkopende partij voor.
Hierin vergis je je toch.

Dat de verkopende partij gedurende de langere periode aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst is, wilt niet zeggen dat de verkopende partij voor alle defecten welke buiten de schuld om van de consument ontstaat aansprakelijk is.

Volgens de koopovk betaal ik de verkoper een betaald bedrag, en krijg ik een werkend product. Dat product dient een bepaalde periode mee te gaan, dat mag ik (objectief) verwachten. Zoals gezegd verkeert de laptop verder in prima staat zoals vastgesteld door onafhankelijke technici. Wat bedoel jij precies?

ikbenik
door ikbenik - Feb 6, 2013 om 19:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Nergens in de wetgeving staat dat een product zonder problemen een x tijd mee dient te gaan.

Dat een computer economisch gezien maar drie jaar mee gaat, dus een economische levensduur bezit van drie jaar, wilt ook niet automatisch zeggen dat dan vanuit gegaan mag worden dat een computer gedurende die periode geen defecten zal vertonen.

ro
door rogiertjevdw - Feb 6, 2013 om 19:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:41]Nergens in de wetgeving staat dat een product zonder problemen een x tijd mee dient te gaan.

Dat een computer economisch gezien maar drie jaar mee gaat, dus een economische levensduur bezit van drie jaar, wilt ook niet automatisch zeggen dat dan vanuit gegaan mag worden dat een computer gedurende die periode geen defecten zal vertonen.

Jurisprudentie is ook een rechtsbron ;)

ikbenik
door ikbenik - Feb 6, 2013 om 19:49
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:40]
Volgens de koopovk betaal ik de verkoper een betaald bedrag, en krijg ik een werkend product. Dat product dient een bepaalde periode mee te gaan, dat mag ik (objectief) verwachten.
Je mag datgene verwachten wat je op GROND VAN DE KOOPOVEREENKOMST had mogen verwachten met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
Alle andere uitspraken, zoals consumentenorganisaties zijn totaal niet relevant.

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:40]
Zoals gezegd verkeert de laptop verder in prima staat zoals vastgesteld door onafhankelijke technici.
Niet relevant.

Eén ding is zeker met een harde schijf: dat die kapot zal gaan. De vraag is alleen wanneer.

ikbenik
door ikbenik - Feb 6, 2013 om 19:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:43][quote=ikbenik schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:41]Nergens in de wetgeving staat dat een product zonder problemen een x tijd mee dient te gaan.

Dat een computer economisch gezien maar drie jaar mee gaat, dus een economische levensduur bezit van drie jaar, wilt ook niet automatisch zeggen dat dan vanuit gegaan mag worden dat een computer gedurende die periode geen defecten zal vertonen.

Jurisprudentie is ook een rechtsbron ;)
Alle regels omtrent wetgeving zijn vastgelegd in wetboeken.

Daarnaast: er bestaat geen regel die bepaald dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee dient te gaan.

Als er toch sprake van zou zijn dat een product gedurende de langere periode probleemloos mee zal gaan, wordt gekeken naar de koopovereenkomst zelf en naar de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

ro
door rogiertjevdw - Feb 6, 2013 om 20:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:51][quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:43][quote=ikbenik schreef op woensdag 6 feb 2013, 19:41]Nergens in de wetgeving staat dat een product zonder problemen een x tijd mee dient te gaan.

Dat een computer economisch gezien maar drie jaar mee gaat, dus een economische levensduur bezit van drie jaar, wilt ook niet automatisch zeggen dat dan vanuit gegaan mag worden dat een computer gedurende die periode geen defecten zal vertonen.

Jurisprudentie is ook een rechtsbron ;)
Alle regels omtrent wetgeving zijn vastgelegd in wetboeken.

Daarnaast: er bestaat geen regel die bepaald dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee dient te gaan.

Als er toch sprake van zou zijn dat een product gedurende de langere periode probleemloos mee zal gaan, wordt gekeken naar de koopovereenkomst zelf en naar de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

Ik snap nog steeds niet wat je nou precies bedoelt. Het is nou niet zo dat ik geen verstand heb van rechten, daar ik het zelf studeer.... Maar toch bedankt voor je actieve houding. Ik houd je op de hoogte van verdere ontwikkelingen omtrent deze zaak!

ikbenik
door ikbenik - Feb 6, 2013 om 20:19
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 18:23]Ook ik heb zeer slechte ervaring met de Mediamarkt. Alweer ruim een jaar geleden is mijn MacBook Air kapot gegaan (defect harde schijf). Voor een product dat 999 euro kost en volgens technici in prima staat verkeerde toch wel frappant.
Dan hebben die technici totaal geen technische kennis: ongeschikt dus.

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 18:23]
Ik heb reeds in verschillend schrijven duidelijk gemaakt dat zij in gebreken zijn en dat het hanteren van hun formule nooit tot gratis reparatie zal leiden - iets wat de wetgever vast niet voor ogen had bij het bedenken van Boek 7 BW...
Dat heeft de wetgever ook niet.
Het gaat niet om dat jij als consument kosteloze reparatie of vervanging kan eisen, maar dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn en de eigenschappen dient te bezitten welke je op GROND van die koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 18:23]Helaas blijven zij hun onredelijke standpunt herhalen, en gaan totaal niet in op mijn aanmaningen!
Niet meer dan terecht.

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 18:23]
Wie kan mij (juridisch) verder helpen?
Dat doe ik ook.
Alleen geeft dat geen antwoord die jij graag horen wilt: dat jij kosteloze reparatie of vervanging kunt gaan eisen.

Dat jij nu MM in gebreken stelt, geeft de MM nu niet thuis. Immers is de MM niet in gebreken gebleven. Dat is nu het hele punt.

Dat die harde schijf binnen drie jaar kapot is gegaan is MM echt niet in gebreken gebleven.
Jij beroept je op "regels" die niet bestaan: dat een product zonder problemen gedurende de gemiddelde levensduur of economische levensduur mee dient te gaan. Dergelijke regels bestaan niet.

ikbenik
door ikbenik - Feb 6, 2013 om 20:28
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rogiertjevdw schreef op woensdag 6 feb 2013, 20:15]

Ik snap nog steeds niet wat je nou precies bedoelt. Het is nou niet zo dat ik geen verstand heb van rechten, daar ik het zelf studeer.... Maar toch bedankt voor je actieve houding. Ik houd je op de hoogte van verdere ontwikkelingen omtrent deze zaak!

De diverse consumentenorganisaties houden ons voor dat een product zonder problemen gedurende de gemiddelde levensduur mee dient te gaan. Zo geeft de Consumentenbond aan dat een computer zonder problemen vijf jaar probleemloos mee dient te gaan.

Echter, de wetgeving kijkt niet naar de gemiddelde levensduur, economische levensduur, enz.
De wetgeving kijkt naar de koopovereenkomst zelf en naar de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

Dus het product dient niet de eigenschappen te bezitten wat je er redelijkerwijs ervan mag en kunt verwachten, maar het product dient volgens de koopovereenkomst zelf geleverd te zijn en de eigenschappen dient te bezitten welke het op grond van die koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

Met andere woorden: de meningen van ieder ander is niet relevant. Dat de consumentenbond van mening is dat een computer vijf jaar probleemloos mee dient te gaan is dus totaal niet relevant.

De verwachting van de consument is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en verkopende partij welke gemaakt zijn omtrent het product.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

De verkopende partij is gedurende de langere periode aansprakelijk als het product niet volgens de koopovereenkomst is (non-conform). Maar dan moet het product wel non-conform zijn.

Dat de computer nu binnen drie jaar kapot is gegaan, betekent dat niet automatisch dat de computer non-conform is.