Gerepareerde telefoon vermist. Allianz weigert verantwoordelijkheid en wijst naar DHL
Mijn telefoon is stuk gegaan en was verzekerd via Allianz. Na melding bij Allianz heb ik hem opgestuurd, zodat hij gerepareerd zou worden. Ik heb de telefoon echter nooit terug ontvangen.
Na een flinke tijd ben ik er inmiddels achter wat er is gebeurd:
SBE France heeft de telefoon gerepareerd en via DHL France opgestuurd. DHL is deze verzending in Belgie verloren.
Dit probleem speelt al ruim anderhalf jaar, omdat alle betrokken bedrijven naar elkaar blijven wijzen (ook wat betreft het erachter komen wat er precies aan de hand is, en het indienen van claims bij elkaar. Zo moest SBE France bijvoorbeeld een claim indienen bij DHL France en moest ik proberen ze zover te krijgen dat dit ook gebeurde).
In mijn ogen is Allianz als verzekeraar ook verantwoordelijk voor het proces waarin mijn telefoon gerepareerd wordt. Dus voor de hele keten opsturen -> repareren -> terugsturen. Zij weigeren echter verantwoordelijkheid te nemen. En DHL France beweert dat ze de verzending met het trackingnummer niet kunnen vinden (terwijl DHL Belgie dit wel terug kan vinden als verzending van Frankrijk naar Belgie en naar DHL France verwijst).
Ik wil graag een nieuwe telefoon terug (of liever eigenlijk een financiele compensatie, omdat dit inmiddels dus al anderhalf jaar speelt). Welke stappen kan ik hiervoor ondernemen?
Topantwoord
Allianz is een verzekeraar. U kunt een klacht indienen bij het Kifid.
Done
Topantwoord
www.kifid.nl m.b.t. klachten over de verzekeraar. Echter, uw telefoon ging stuk en volgens de consumentenwetgeving is degene die de telefoon aan u heeft verkocht verantwoordelijk voor de reparatie. Ik begrijp uit uw opmerking dat u na het stuk gaan de verzekeraar heeft geraadpleegd en die vervolgens aan u het advies heeft gegeven om de teloon op te zenden. Naar welk adres diende u het te zenden? Heeft u een bewijs van verzending?
Hoe dan ook lijkt het mij inderdaad zinvol om als al aangegeven, hierboven ziet u de link, om de ombudsman van KiFiD te benaderen in deze kwestie.
Als men bij Alilianz u dit advies heeft gegegeven is men daar verantwoordelijk.
De telefoon was gekocht via AliExpress
Allianz heeft me geinstrueerd de telefoon op te sturen naar SBE France als onderdeel van de afhandeling van mijn claim (en een vergoeding overgemaakt voor de verzendkosten). Daar heb ik correspondentie over. Ik heb inmiddels ook een klacht ingediend bij KiFiD.
Ok! Laat t.z.t. de uitkomst/afloop weten als de vraag dan nog niet is gesloten door de redactie.
De telefoon was gekocht via AliExpress
Allianz heeft me verteld de telefoon op te sturen naar SBE France (en een vergoeding overgemaakt voor de verzendkosten). Daar heb ik correspondentie over.
Waarom koop je een telefoon bij Alie Express?
in Nederland zijn genoeg goedkope telefoons te koop
wanneer je deze gewoon in Nederland koopt al dan niet online heb je meer garantie als je toestel kwijt raakt dan op deze manier lijkt mij
Wat voegt het toe als je weet waarom TS een telefoon bij Ali Express koopt?
@beautiful, je reachtie heeft werkelijk niks met de vraag te maken.
Bij Ali zijn modellen te koop die je niet hier in de winkel kunt kopen. De opvolger van mijn huidige telefoon (Lenovo P2a42) is ook niet in Nederland verkrijgbaar, maar een vergelijkbare met AMOLED, 5000 mAh accu e.d. is wel te krijgen maar kost veel meer. Dat zou een goede reden zijn om vi AliExpress het te kopen.
Vaak eindigt een goedbedoelde vraag hier in een domper, want er is vaak wel iemand die met een onnozele tegenvraag komt, hoe dom een mens kan zijn....
Waarom wil Allianz niet betalen? Omdat SBE France verantwoordelijk is voor de verzending? Moet je dat bedrijf aansprakelijk stellen?
Waarom kon die mobiel niet gewoon in Nederland gemaakt worden? Zat er nog garantie op?
Ja, ik had dus garantie via Allianz. En Allianz had blijkbaar dus een afspraak met SBE France. Zij hebben me immers geinstrueerd de telefoon naar SBE France te versturen. SBE France is dus het reparatiecentrum van Allianz.
@matthijs
U had geen garantie van Allianz, maar u hebt uw mobiel daar verzekerd.
De garantie op de mobiel wordt verzorgd door Allianz
https://radar.avrotros.nl/forum/telefonie-f25/slechte-garantie-op-je-telefoon-van-allianz-via-al-t181175.html
@Panter22 Klopt. Die 'garantie' van Allianz 'krijg' je in sommige gevallen gratis bij je aankoop via Ali. Dit is dus een nieuw voorbeeld van 'slechte garantie op je telefoon van Allianz via Ali'
Kijk eens op de site van de KIfid en doe de sneltest. Ben je nog wel op tijd op een klacht in te dienen?
Je kunt natuurlijk ook de Kifid bellen,
https://www.kifid.nl/sneltest/
Topantwoord
O.t.
Die is nou ook precies het probleem wat ik ook al eerder bij een vraag over postnl heb gezet.
Een persoon gaat een overeenkomst aan met een vervoerder om een pakket naar een ander persoon te sturen en ontvangt daarvoor als bewijs een track and trace.
Vervolgens raakt de vervoerder het pakketje kwijt. De verzender verwijst naar de vervoerder en de vervoerder weet van niks en de ontvanger is de dupe. Volgens de wet de verzender verantwoordelijk maar die heeft een contract met de vervoerder en die wordt overal van vrij gesproken. Zotte regel.
Pakketbezorgers sluiten aansprakelijkheid doorgaans uit in algemene voorwaarden
Grote pakketbezorgers sluiten in hun algemene voorwaarden vaak elke aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte pakketten uit. Bij PostNL is dat via een bepaling in artikel 29 van de Postwet 2009 zelfs bij wet geformaliseerd. De wetgever wil met die beperking voorkomen dat een maatschappelijk belang als post- en pakketbezorging te kostbaar en onwerkbaar wordt als gevolg van vele schadeclaims.https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/183412-pakket-niet-aangekomen-wie-is-aansprakelijk.html
Hoe oud is die telefoon, want u weet, die worden in 3 jaar afgeschreven.
Op het moment van opsturen (dat lijkt me vooral relevant) enkele maanden.
Als duidelijk is dat DHL de zending is kwijtgetaakt zal de schadevergoeding bij DHL vandaan komen. Die gaat naar SBE France want die heeft DHL opdracht gegeven. U moet dus bij SBE Frabce claimen.
uw verzekeraar staat er verder buiten. Die vergoedt de reparatie maar niet het verlies.
De verzender is verantwoordelijk voor de ontvangst. Zij moeten het zelf maar verhalen op de transporteur. Dat zou niet uw probleem mogen zijn.
Volgens Allianz heeft SBE France een claim ingediend, maar ze weigeren hier verder verantwoordelijkheid voor te dragen. Mij is het tot dusver niet gelukt reactie te krijgen van SBE France (Wellicht door mijn gebrekkige kennis van de Franse taal? Maar ook vanwege het gebrek aan mogelijkheden tot schriftelijk contact met SBE France..).
Maar goed, in mijn ogen is Allianz verantwoordelijk voor het gehele proces 'transport -> reparatie -> transport terug' en deze verantwoordelijkheid weigeren ze tot dusver te nemen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afwijzing huurwoning
Sta eerste op een woning papieren zijn in orde maar de woningbouw corporatie is van plan om alsnog te weigeren op basis van of het wel gaat matchen met de buren mag dit? Lees meer
Kantar
Hi,
Brief gekregen van KANTAR, voorheen TNS, om mee te doen aan het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (afgekort NMO).
Je wordt lekker gemaakt met me vergoedingen die kunnen oplopen tot € 220 per jaar.
Later in een email staat dat het om Bol.com bonnen gaat.
Toen begon ik huiverig te worden.
Is dat terecht of het is het betrouwbaar?
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer