sixerdude
door sixerdude Nov 14, 2005 om 09:35
Garantie & verzekeringen

Unigarant, beroerde organisatie?

Via mijn assurantietussenpersoon kwam ik na slechte ervaringen met AXA op zijn advies bij Unigarant terecht. Was AXA al een drama, bij Unigarant zijn ze al helemaal niet goed wijs. Omdat de oude verzekeringsmaatschappij iets te lang liet wachten op de royementsverklaring, haalt Unigarant eigenhandig een bedrag van meer dan 500 Euro van de rekening, zodat wij voor jan met de korte achternaam bij de supermarkt proberen te pinnen. Het is de betaalrekening van mijn vrouw en daarop hebben we geen kredietlimit, omdat we dat eenvoudigweg niet nodig hebben normaal gesproken. Unigarant begint dan opeens allerlei onleesbare overzichten aan ons te sturen en probeert met enige regelmaat grote bedragen van die rekening af te schrijven. De assurantietussenpersoon zegt dat ie er wat aan doet, maar daar geloven we inmiddels ook al niets meer van. Wij blokkeren de betaalrekening van Unigarant en vragen de assurantietussenpersoon om maar acceptgiro's toe te sturen. Unigarant kan op de onleesbare overizchten alleen maar vermelden dat ze de verzekering zullen beeindigen als ze het belachelijk hoge bedrag niet kunnen innen. Wij zijn Unigarant al lang zat en vinden dat eigenlijk wel best. In de tussentijd krijgen we via een derde schade aan onze auto. We melden de schade direct, de tegenpartij (via Ohra) reageert netjes en snel en Unigarant hoeft alleen maar de claim voor ons in behandeling te nemen en het schadebedrag te innen van Ohra. Unigarant doet sinds eind augustus gewoon helemaal niks aan deze zaak en wij kunnen fluiten naar de centen. Unigarant heeft dat bedrag vermoedelijk al lang geind van Ohra. Logisch dat je zo'n verhaal in de familiekring doorverteld, we waren echt verrast over de vele negatieve verhalen van familie en kennissen over Unigarant. Lage premies, maar werkelijk onbeschofte manier van after-sales en service was het algemene beeld wat we van deze maatschappij kregen te horen. Wij willen echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, willen graag met vertrouwen via onze assurantietussenpersoon de maatschappijen boeken die hij ons aanraadt, maar op deze manier ga je toch afvragen of we niet een direct seller als Ohra in de arm moeten nemen. Iemand meer slechte ervaringen met Unigarant en tips hoe je ze aan kunt pakken. Dergelijk gedrag hoef je toch echt niet te pikken?

4643 9 Rapporteer

rooijm
door rooijm - Nov 14, 2005 om 10:02
62 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Sixerdude,

Ik moet je berichten dat ik juist hele goede ervaringen heb met Unigarant, maar dat terzijde.

Je hebt het over hele onleesbare overzichten, waar je tussenpersoon schijnbaar ook niet veel mee doet.
Waarom neem je geen contact op met Unigarant en maak je een afspraak met een medewerker daar? Die kan je vast heldere uitleg geven en dan kan je in overleg met je tussenpersoon alle onduidelijkheden uit de weg helpen.

Want met de houding die je hier tussen de regels door leest wordt je bij geen enkele verzekeraar gelukkig. Sta open om e.e.a. op te lossen met Unigarant en doe er ook van jouw kant uit je best voor, dan moet het best goedkomen. En anders kan je als nog overstappen naar Ohra of welke maatschappij dan ook.

Succes,
Maaike

sixerdude
door sixerdude - Nov 14, 2005 om 10:52
37 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp je reactie wel Maaike, maar ben het niet met je eens. Dat stadium waar jij het over hebt is al lang voorbij. Ten eerste is mijn boosheid over Unigarant ook ingegeven door het aan de eerste de beste persoon in mijn directe omgeving door te vertellen en van die personen meteen al de reactie te krijgen dat ook zij zulke slechte ervaringen met Unigarant hebben. Dat kan geen toeval zijn!!! Daarnaast leer je een verzekeringsmaatschappij pas goed kennen als je er wat mee te doen hebt. Normaal gesproken betaal je premie, heb je geen schade en leefden we allemaal nog lang en gelukkig. Unigarant krijgt bij mij de normale premiebetaling al niet voor elkaar, laat staan de afwikkeling van mijn schade. Ik ga bewust naar een assurantietussenpersoon, omdat die voor mij de moeite moet doen. Laat hem maar om de tafel gaan zitten met de inspecteur van Unigarant. Daar krijgt ie immers voor betaald. Ik was vroeger ook heel idealistisch over lieve mensen die heel lief met elkaar omgingen en bij conflicten met elkaar gingen praten. Maar uit ervaring weet ik dat de verzekeringswereld een snoerharde wereld is. Volgens mij wonen daar geen lieve mensen meer in. Via mijn assurantietussenpersoon heb ik meerdere verzoeken gedaan om een reactie van Unigarant en het terugstorten van die dikke 500 euro premie. Als je daar taal of teken op hoort, wat mag ik dan nog meer verwachten. Moe ik er soms heenrijden? Tijd van praten en uitleggen is nu voorbij....

ka
door kasperht - Nov 15, 2005 om 12:48
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet nog zo niet wie hier de hoofdschuldige is. De verzekeraar of de tussenpersoon.

Een verzekering int automatisch de maximale premie als niet op tijd de
bonus/malus verklaring van de vorige verzekering is ontvangen. Dit
hoort je assurantie-tussenpersoon voor jouw te regelen.

Onleesbare overzichten snap ik niet helemaal. Krijg jij kopien via je
tussenpersoon ofzo? Of bedoel je met onleesbaar onbegrijpelijk? In dat
laatste geval komt het er weer op aan je tussenpersoon aan te spreken
om het jouw toe te lichten.

En schade door derde kan je beter buiten je eigen verzekering om
regelen (heb ik al 2 keer meegemaakt helaas). Gewoon een
aansprakelijkheidsstelling sturen naar de verzekeraar van de
tegenpartij en het geld direct naar je eigen rekening laten overboeken.
Hoe minder schakels in het proces hoe soepeler het gaat....

En als ik je 2e reactie lees heb ik het idee dat jij nog nooit
rechtstreeks Unigarant op de problemen hebt aangesproken, maar alles
via tussenpersoon hebt laten lopen. Het lijkt me dat als tussenpersoon
het niet snel oplost dat je zsm direct met Unigarant contact opneemt.
Formele klacht is dan de beste methode, zoals in de hierbovenstaande
post geopperd wordt. Maar zorg eerst dat je weet of niet je
tussenpersoon de oorzaak van alle ellende is....

sixerdude
door sixerdude - Nov 15, 2005 om 13:32
37 Antwoorden / 13 Vragen

We hebben wel contact opgenomen met het klantnummer van Unigarant. Die beloofden ons de onterecht afgeschreven bedragen te storneren, waarop we tot heden niets van hebben gehoord. Die onleesbare overzichten krijgen we steeds van Unigarant. Die computer daar spuugt ze met graagte uit. Bedragen per maand, verschillend in hoogte, niet aantoonbaar voor welke auto, kortingen die ik niet begrijp en te betalen bedragen die ook weer niet matchen. Dus inderdaad voor een normaal mens onleesbaar. Maar ik wil die overzichten ook helemaal niet ontvangen. Unigarant beloofde ons uitstel voor de royementsverklaring, omdat de vorige verzekering van mijn vrouw daar veel te lang op liet wachten. Unigarant gaat direct en eigenhandig bedragen innen en stuurt ons onleesbare overzichten. Dat wil ik allemaal niet. Ik wil een overzicht van wat ik per maand moet betalen, desnoods per jaar, daar voor betalen en verder geen gezeik. Ik ga bewust niet naar bedrijven als Polis Direct of Ohra, omdat ik onafhankelijk advies wil van een tussenpersoon en vooral geen gedoe met matschappijen, zoals ik nu ervaar. Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn? Mijn verzekeringsagent heb ik zeker niet ontzien, die zegt dat ie z'n best doet. Ook hij heeft al aangegeven de schade zonder Unigarant te gaan claimen bij Ohra. Ohra heeft als Direct Seller zogenaamd de naam minder service te verlenen en meer aan de consument zelf over te laten, maar geef mij de aanpak van Ohra maar. Als Unigarant zo doorgaat, graven ze hun eigen graf, want geloof me, ik ben in mijn sociale netwerk niet de enige die zo'n negatief beeld heeft over Unigarant. En vanuit een verleden met een bevriende fiscaal jurist die zelf werkzaam is bij een grote vezekeraar, weet ik hoe men de kille statistieken erop loslaat en vaakl per defenitie gaat liggen 'zeiken' om het de klant zo lastig mogelijk te maken en het doen van claims zo onaantrekkelijk mogelijk. Dat drukt de hoogte van de uit te keren bedragen en verhoogt per saldo de netto winst. Simpele economie, maar niet over mijn rug!

re
door rene17 - Nov 23, 2005 om 21:05
106 Antwoorden / 3 Vragen

Wie is er nu uiteindelijk verantwoordelijk voor het niet of niet-tijdig insturen van een royementsverklaring ? Het spijt me om dit te moeten zeggen, maar daar kan uw maatschappij niets aan doen. Heeft u enig idee hoeveel mensen beloven de royementsverklaring in te sturen en dat niet doen ? Voor een maatschappij rest er vaak niets anders dan de korting verlenen die behoort bij het niet inzenden van een geldige roymentsverklaring. Als de royementsverklaring later alsnog wordt opgestuurd, dan krijgt u normaliter met terugwerkende kracht alsnog de juiste bonuskorting toegekend.

Ik heb het ook niet zo op Unigarant, maar vorenvermelde is een feit. Blijkbaar heeft u overigens zelf een automatische incasso getekend, want een maatschappij mag niet zomaar geld van uw rekening afschrijven.  Ik begrijp wel dat u de incasso niet hebt getekend met de intentie of wetenschap dat de maatschappij de extra premie van ca. Euro 500,-- van uw rekening zou afschrijven.

Heeft u niet meermaals een verzoek ontvangen van uw tussenpersoon of maatschappij om de originele royementsverklaring in te zenden ? Als u hierop reageert, krijgt u in het algemeen te horen dat een navordering plaatsvindt indien u niet tijdig stukken inzendt.

Misschien had Unigarant of uw tussenpersoon iets anders met deze zaak moeten omgaan, maar uw heeft natuurlijk zelf ook verantwoordelijkheden. Uw tussenpersoon had er overigens ook wel verstandig aan gedaan om de 'oude' verzekeraar een aantal malen te verzoeken om de royementsverklaring of een eis te stellen over de uiterste inzenddatum. Dat had zij dan vervolgens met uw nieuwe verzekeraar kunnen kortsluiten, zodat deze ellende u bespaard was gebleven.

Wanneer u uw verzekeringspremies niet betaalt, staat er duidelijk in de voorwaarden dat de dekking wordt opgeschort. Het is dan logisch dat een maatschappij ook geen schade voor u gaat verhalen. Als u schriftelijk e.e.a rechtzet, dan neem ik aan dat de schade alsnog wordt verhaald.

Ik kan overigens in zijn algemeenheid niemand aanraden om verhaalschaden standaard buiten de verzekeringsmaatschappij om te regelen. De mogelijkheid bestaat natuurlijk wel, maar als u een cascoverzekering hebt of een rechtsbijstanddekking, dan is het verstandiger om de sores aan de maatschappij over te laten.

sixerdude
door sixerdude - Nov 23, 2005 om 23:20
37 Antwoorden / 13 Vragen

Dank voor uw uitvoerige reactie.

Het staat niet zo heel duidelijk in mijn mail, maar uw aannames komen niet overeen met de werkelijkheid. De uitschrijfende verzekeringsmaatschappij liet veel te lang op zich wachten om ons een royementsverklaring te willen geven. Dat Unigarant daar geen genoegen mee neemt, dat kan ik me helemaal voorstellen. Unigarant doet ons echter de toezegging dat we tot 1 december 2005 uitstel krijgen om de royementsverklaring in te leveren. Dat is een keiharde toezegging en daar moeten ze dan ook naderhand ook niet op terugkomen. Dat doen ze wel door eigenhandig de bruto-afschrijvingen van onze giro te doen. We hebben ze inderdaad via bemiddeling van de tussenpersoon toestemming gegeven de premies van onze rekening af te schrijven, maar dat betrof de premie zoals de assurantietussenpersoon ons had voorgespiegeld. Dus zeker niet de brutobedragen en al helemaal niet een dikke 500 Euro per maand. Ik weet niet hoe dik uw betaalrekening is, maar de onze kan dat absoluut niet leiden! Van de zotte van Unigarant.....

Maar Unigarant heeft zich inmiddels via de redactie van Kassa gemeld en gaat waarschijnlijk iets doen aan deze zaak. Ik vind dat op zich jammer, want eigenlijk zou dit ook zonder tussenkomst van Kassa gewoon goed moeten gebeuren. Ben wel erg blij dat een consumentensite als deze een waardevolle functie heeft.

vladja
door vladja - Nov 23, 2005 om 23:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Schrijf Unigarant een aangetekende brief gericht aan de directie. Zet
hierin je klachten duidelijk op papier. Duidelijk puntsgewijs in aparte
alinea's. Zet erin dat je ze (bijv.) 3 weken de tijd geeft om de
klachten inhoudelijk op te lossen. Dat je geen genoegen neemt met
alleen een briefje dat ze de zaak in behandeling zullen nemen. Dat -
als ze binnen die termijn - de zaak niet weten op te lossen en het geld
niet aan ze hebben overgemaakt, jij de ombudsman verzekeringszaken zult
inschakelen om uit deze impassse te komen.

Gebruik duidelijk het woord klacht. De ombudsman neemt alleen zaken in
behandeling waarin al een klacht is ingediend bij de verzekeringsmij.

Zoek een andere tussenpersoon. Deze is waardeloos. Hij hoort dit soort
zaken voor jou af te handelen. Daarvoor wordt hij betaald. Iedere
normale tussenpersoon krijgt van de verzekeringsmij de papieren
betreffende een verzekering. Hij hoort deze te controleren op juistheid
en stuurt dan een rekening naar jou. Ik betaal altijd aan mijn
tussenpersoon en heb nog nooit een machtiging afgegeven rechtstreeks
aan een maatschappij, waar een tussenpersoon tussen zat.

Nog vragen?

Vladja

re
door rene17 - Nov 24, 2005 om 20:29
106 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad jammer dat er af en toe dit soort sites nodig zijn om e.e.a. recht te zetten.

Met uw toelichting erbij is het inderdaad zot om automatisch te incasseren, terwijl eerst is toegezegd dat u tot een bepaalde datum de tijd hebt om de royementsverklaring in te zenden. Slordig ...

Hopelijk zet Unigarant deze kwestie snel recht.

Enne .... voor de volledigheid: Euro 500,-- vind ik ook best een hoop geld hoor.

ka
door kapotgemaakt - Jun 7, 2011 om 11:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat als ik werkelijk alles vertel over Unigarant dat iedereen gelijk hun zooitje daar op zegt !

Door een bij hun verzekerde aangereden en daar door invalide geworden.
Het ongeluk had al impact genoeg omdat ik (helaas) de enigste overlevende van dat ongeval ben.

Maar dat valt in het niet ten opzichten van het drama wat Unigarant met de door hen ingehuurde letselschaderegelaars tot op heden hebben geflikt !
Inmiddels loop ik met mijn gezin bij de voedselbank, staan we onder bewindvoering en hebben soms weken NIETS om van te leven !!

Nee, Unigarant mag van mij niet een koude douche krijgen maar in z,n geheel opgepakt worden en op de noordpool kopje onder gaan !

Dit soort bedrijven moet eigenlijk massaal de rug toe gekeerd worden !
Dus ANWB, ga op zoek naar een andere verzekeraar om jullie klanten onder te brengen !