Fv
door FvdH Dec 8, 2019 om 13:52
Geldzaken & recht

ABNAMRO laat roodstaan voor senioren ouder dan 75 jaar volgend jaar niet meer toe

Ik kreeg bericht van de bank dat in de eerste helft van 2020 het systeem van roodstaan werd gewijzigd. Voor alle duidelijkheid, ik heb de laatste 40 jaar op mijn rekening nog nooit rood gestaan.
In de toelichting van het nieuwe systeem op de website staat dat dit uitsluitend voor personen van 18 tot 75 jaar oud mogelijk was. Volgens mij is dat toch pure leeftijdsdiscriminatie?
Emailen gaat niet meer met de bank, dus ben ik een chat gestart. De reactie van deze "service" op mijn distriminatieopmerking was dat dit bedoeld was om wederzijds de risico's te beperken......
Mijn pensioenen en AOW worden maandelijks op mijn rekening bij deze bank overgemaakt, dus het beperken van het risico voor de bank begrijp ik niet echt.
Als de bank hierin volhardt zal ik een klacht wegens leeftijdsdiscriminatie indienen.
Ik roep iedereen op om in dat geval hun rekening bij deze arrogante bank op te zeggen.

10204 25 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 8, 2019 om 13:58
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben wel heel erg benieuwd wat de reactie is als u een klacht m.b.t. leeftijdsdiscriminatie neerlegt bij bijv. www.kifid.nl in de context dat het al gedurende enige jaren niet meer mogelijk is om bijv. bij aankoop van een auto een lening te verkrijgen na bereiken 75 jarige leeftijd.

Het lijkt mij bovendien redelijk onmogelijk om te voorkomen dat iemand die ouder is dan 75 jaar door omstandigheden kortdurend 'rood' komt te staan en mede omdat het 'rood staan'dan ook veroorzaakt kan zijn door redenen die aan de bank zelf zijn te verwijten. Ik zal zo de regeling gaan zoeken. Heeft u een link?

Hoe dan ook, hier ziue ik er niets over: https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/rood-staan/privelimiet-plus/index.html  en bij dezxe ook niet: https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/rood-staan/index.html  Kan het zijn dat u iets niet helemaal goed heeft gelezen of begrepen?

aurora1
door aurora1 - Dec 8, 2019 om 13:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat uw uw vraag?
Verzamel anders gelijkgestemden en ga op het Malieveld protesteren.
Overigens heeft u vast weleens gelezen dat voorwaarden van kredieten wijzigen als de leeftijd een stuk hoger wordt en er minder jaren overblijven om schulden af te betalen?
Bij andere banken zal her niet anders zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2019 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen
diumenge
door diumenge - Dec 8, 2019 om 14:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus je maakt je druk om iets wat je al veertig jaar niet meer doet, dat nu niet meer mag? Heb ik dat goed begrepen?

ma
door malty - Dec 8, 2019 om 14:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U begrijpt het beperken van wederzijdse risico's niet?
U bent een van de gelukkige die voldoende inkomen heeft maar er is kennelijk een roodstand probleem voor 75 plussers die het misschien niet zo breed hebben en niet aan extra inkomen kunnen komen.
Misschien letten de 'oudjes' dan wat beter op hun uitgaven want dat is, volgens ABNAMRO, kennelijk wel nodig.

ga
door gastonf Dec 9, 2019 om 12:12
20 Antwoorden / 6 Vragen

Sja en wij als belastingbetaler moeten dan maar weer de ABNAMRO in de gaten houden, want wanneer was het ook alweer dat de overheid deze bank overeind moest houden...??? Met het geld van wie?

tenormin
door tenormin - Dec 8, 2019 om 14:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Beste fvdh, het is geen leeftijdsdiscriminatie. Het is een uitgezette lijn. Als men b.v. 70 is kan men ook b.v. niet meer op afbetaling kopen. Ik zou me daar helemaal niet zo over opwinden: u schrijft zelf: ik heb de laatste 40 jaar nog nooit rood gestaan. Wat is dan uw probleem? Ik ga dus niet mee in uw oproep om van bank te veranderen. Los van alles: teveel moeite. Dan zal de ING hier binnenkort ook wel mee beginnen, dus tja, dan heeft veranderen weinig zin.

ma
door marleenvanh Dec 9, 2019 om 14:49
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad een ander verhaal. Daar MOET men nog een bepaalde tijd blijven LEVEN om te kunnen afbetalen. In het geval van rood staan gaat het om de MOGELIJKHEID een bedrag te kunnen terugbetalen. Ook vreemd omdat de meete jongeren blijven volhouden dat moderne ouderen 'zo rijk zijn'. Uit de verkoop van dat eigen huis.... zal die paar honderd euro schuld bij duh bank wel betaald kunnen worden. Het is ook zo dat ouderen zowel een vrij vast INkomsten als UITgavenpatroon hebben. De kans dat zij ONOVERKOMELIJKE schulden krijgen is daarmee juist KLEINER dan dat dat jongere mensen (en dan vooral die met van die veeleisende kinderen die van alles 'moeten' om 'mee te kunnen doen'...) 'overkomt'. Daarom: JA EEN HELE DUIDELIJKE EN BOVENDIEN DOMME VORM VAN LEEFTIJDSDISCRIMINATIE!

tenormin
door tenormin Dec 9, 2019 om 15:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom uw antwoord, helemaal vanuit Zeeuws Vlaanderen, onder mijn bericht geplaatst?

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marlee
Al die hoofdletters hoeven niet, staat gelijk aan schelden. Richt uw commentaar aan de bank.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2019 om 16:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, doet @marleenvanh altijd, vandaar dat ik me zo goed herinner waar ze vandaan komt. ;-)

ne
door neodutchio - Dec 8, 2019 om 15:34
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De regels die banken moeten voeren zijn een stuk scherper geworden. Vroeger kon iemand op de lat gaan wintersporten. Boot, tweede auto en zomervakanties konden allemaal meegefinancierd worden. Resultaat is dat vele mensen diep in de schulden terecht zijn gekomen en er meer rente dan aflossing betaald werd. Dit is een halt toegeroepen. Al menig jaar overigens.
Banken hebben een zorgplicht gekregen. Men mag niet meer boven hun stand leven en er moet voorkomen worden dat mensen gaan afglijden. Mensen boven de 75 hebben niet het eeuwige leven. Bij overlijden is het een gedoe om geld terug te vorderen bij erfgenamen. En wat als de erfenis niet aanvaard wordt? Ook het inkomen is een stuk minder dan bij de werkende man. Dus meer moeite om leningen terug te betalen.

Het is niet de schuld van ABN en ze zijn in deze zeker niet arrogant. U kunt het allemaal betalen, maar vele met u simpelweg niet. De bank loopt daar risico dat ze kunnen fluiten naar hun geld.

marita5
door marita5 - Dec 8, 2019 om 16:52
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fvdh ,

Lees hier de voorwaarden , klik op de rode regel .

https://www.abnamro.nl/nl/images/Voorwaarden%20Rood%20Staan_tcm313-1781246.pdf

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2019 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

  •  U bent tussen de 18 en 75 jaar
  • U heeft een betaalrekening waarop de afgelopen 3 maanden salaris is binnengekomen
voorwaarden voor rood staan.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 8, 2019 om 18:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo FVDH,

Ik ben het volledig met je eens.

Maar als ik zo om mij heen kijk,dan zie ik ,dat veel mensen rood staan.
Waarschijnlijk wilt de ABNAMRO de grote risicogroep uitsluiten wegens bezuiniging....:-(

De AOWers zijn sowieso al de groep ,die de meeste financiële "klappen" te verduren krijgt door dit waardeloze kabinet...:-(

De rijen bij de voedselbanken worden steeds langer....:-(

ne
door neodutchio Dec 8, 2019 om 19:49
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het is geen regeling van de ABN, maar er is een wettelijke zorgplicht. Lenen mag dus alleen nog naar daadkracht.
En u zegt het zelf al AOW'ers krijgen financiële "klappen". Geen idee welke onderbouwing u daarvoor heeft, maar een doelgroep die het zwaar zou hebben moet je dus niet nog verder in de problemen gaan brengen. Rood staan kost geld.

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2019 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

AOW-ers die financiële klappen krijgen? Doe niet zo dwaas. En die staan echt niet in dikke rijen bij de voedselbank. Dat zijn bijstandtrekkers of lui die in de schuldhulp zitten.

aurora1
door aurora1 Dec 8, 2019 om 22:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@magnum007, kunt u vertellen hoe dat dan zit met AOW-ers die de klappen krijgen en de rijen bij voedselbanken? Daar komen AOW-ers toch helemaal niet spullen halen? Als ik om me heen kijk zie ik helemaal geen mensen die rood staan? In wat voor kringen verkeert u dan? Tussen mensen die niet de tering naar de nering zetten en niet doen aan eerst sparen dan kopen?

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 00:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik woon in een "Vogelaarwijk" in de Randstad.

Probeer maar eens rond te komen met alleen AOW....:-(

ne
door neodutchio Dec 9, 2019 om 08:09
5152 Antwoorden / 12 Vragen

In een Vogelaarwijk is het moeilijker rondkomen dan in andere wijken? Snel verhuizen dan.

ma
door marleenvanh Dec 9, 2019 om 14:40
451 Antwoorden / 1 Vragen

De grote risicogroep???? DAT zijn juist de jongeren en vooral ook de mensen met kinderen. DIE hebben nog langere tijd VEEL geld nodig. De ouderen weten redelijk goed hoeveel er ZEKER elke maand binnenkomt aan AOW en eventueel pensioen en kunnen dan, afgezien van het feit dat ze minder nodig hebben beter de tering naar de nering zetten.

ne
door neodutchio Dec 9, 2019 om 15:20
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Marleen, er is een grote groep 60 plussers die ooit een flinke lening hebben afgesloten en 20 tot 30 jaar nagenoeg niets afgelost hebben. Er zijn al topics voorbij gekomen van mensen die op een schuld van €20.00 al €75.000 betaald hebben. Die mensen zitten nu aan de grond omdat het inkomen een stuk lager is tov het werkzame leven. Niemand krijgt meer vanzelf de mogelijkheid om rood te staan. De banken hebben een wettelijke zorgplicht gekregen en daar moeten ze aan voldoen. Mochten zij u een onverantwoorde mogelijkheid bieden zijn zij zelf verantwoordelijk.

Als een oudere de tering naar de nering kan zetten hoeven ze ook niet rood te staan, probleem opgelost.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 19:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Het gaat om het onderscheid maken van leeftijdsgroepen door ABNAMRO.

Discrimatie (dus ook leeftijdsdiscriminatie) is verboden in Nederland.....

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Dat is zeker niet verboden. Bijvoorbeeld onder de 18-jarige zijn gratis voor zorg verzekerd, maar daarboven moeten ze betalen. En dat is slechts één voirbeeld.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 20:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,jij haalt wet en regelgeving van de overheid en leeftijdsdiscriminatie van de ABNAMRO bank door elkaar.....;-)

jo
door jorisw Dec 9, 2019 om 20:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

AOW-ers die de zwaarste klappen krijgen? Tussen eind 2018 en juli 2020 stijgt de AOW 8,3%. Geen enkele CAO heeft zo'n hoge stijging. Bejaarden moeten eens ophouden met klagen.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 22:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

Jij praat nu wel stoer:maar de tijd gaat snel.

Ik hoop voor je ,dat jij jouw pensioen goed hebt geregeld.....;-)

Als je alleen AOW hebt,heb je net genoeg om niet dood te gaan...:-(

Het is echt niet leuk om te "bedelen" bij de gemeente als je een nieuw kunstgebit nodig hebt...:-(

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kunstgebit wordt voor 75% vergoed uit de basisverzekering.

Houd toch eens op met klagen over uw miserabele bestaan.

ne
door neodutchio Dec 10, 2019 om 10:37
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, discriminatie is niet altijd strafbaar. Onderscheid wordt altijd en overal gemaakt. En dat zonder dat de wet overtreden wordt.
Tijger zei het al mooi, zelfs de overheid discrimineert op basis van leeftijd. En toch mag dat.

jo
door jorisw - Dec 8, 2019 om 20:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi toch, dat een bank z'n verantwoordelijkheid neemt? Als ze roodstaan blijven toestaan krijgen ze weer gezeik over zich heen dat ze zich verrijken over de ruggen van die zielige bejaarden.

Ka
door Kassagebruiker - Dec 8, 2019 om 22:50
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ten eerste heb ik geen rekening bij de bank die door u arrogant genoemd wordt, dus ik heb niets aan deze wetenschap.

Het woord "discriminatie" wordt (ook door u nu) te pas en te onpas getrokken.

Het is bij ALLE banken gewoon om de mogelijkheid van "rood"staan OF stapsgewijs te beperken vanaf een bepaalde leeftijd OF als iemand een bepaalde leeftijd bereikt heeft de mogelijkheid tot "rood"staan afgesloten wordt, uit veiligheid voor henzelf wat ook nog eens op de toekomstige erfgenamen effect kan hebben. Los van alles snap ik niet dat als u nooit "rood" gestaan heeft u zich juist nu druk zou moeten maken.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 9, 2019 om 00:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Veel bankloketten gaan verdwijnen.
Banken worden steeds onvriendelijker voor de ouderen.
Waarom ?
Omdat banken niet veel meer verdienen aan ouderen.

Banken hebben er baat bij als veel consumenten "op de pof" leven.
Lekker makkelijk : creditcard hier, betalen met je smartphone daar.....,snel nog even wat bestellen online.....
De debetrente loopt door.

De meeste ouderen doen dit niet en zijn dus niet interessant voor banken....:-(

diumenge
door diumenge Dec 9, 2019 om 01:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus de banken schaffen iets af wat de meeste ouderen toch niet gebruiken, wat is dan het probleem?

ne
door neodutchio Dec 9, 2019 om 08:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Banken hebben op het moment een hekel aan elke lenende klant. Geld is voor hun zo goedkoop geworden dat het bijna geld gaat kosten om het te verlenen.
En waarom bankloketten gaan verdwijnen? Simpelweg omdat veel via internet gaat. De laatste keer dat ik in een lokaal kantoortje was, was om een handtekening te zetten om bij de zakelijke rekening van mijn vrouw te kunnen. Privé ben ik er al jaren niet meer geweest. Wat zou je dan als oudere daar moeten?

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lekker inconsequent. Als banken dan zoveel zouden verdienen  aan lui die op de pof leven, dan zouden ze juist 'rood staan' propageren.

Maar nu schrappen ze blijkbaar die mogelijkheid vanaf een bepaalde leeftijd en is het weer niet goed.

En ik zie juist veel echte bejaarden minder betalen met een creditcard of betalen met hun smartphone of via internet bestellen.

mo
door mof - Dec 9, 2019 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Van leeftijdsdiscriminatie is sprake als er verschil in behandeling bestaat op grond van leeftijd die niet objectief andererwijze kan worden beargumenteerd.
Dit is vergelijkbaar met racisme, waarbij oneigenlijk onderscheid tussen rassen, afkomst of huidskleur wordt gemaakt, en vergelijkbaar met seksisme waarbij oneigenlijk onderscheid tussen geslacht, of tegenwoordig meer sexuele geaardheid, wordt gemaakt.

is er hier sprake van? Ik denk van niet omdat mensen die ouder zijn dan 75 jaar meer kans hebben om te sterven dan jonge mensen.
Dat levert een groter financieel risico op. Net als verzekeringsmaatschappijen  kunnen banken eisen stellen aan personen met een verhoogd risico. Dat de grens bij 75 licht heeft te maken met het risico dat de bank maximaal wil lopen en als tweed is het natuurlijk op een mooi getal afgerond.

dat u uw leven lang niet heeft roodgestaan is keurig, u hoeft zich dan ook geen zorgen te maken. Uiteindelijk hoeft de bank niemand toe te staan rood te staan. Daar kunnen ze hun eigen beleid maken.

ma
door marleenvanh Dec 9, 2019 om 14:31
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is MISSCHIEN zo, Maar dan kan  een en ander uit verkoop van een huis of andere zaken betaald worden (ouderen in NL zijn toch zo 'rijk'?!) Het is echter ZEKER dat jongere mensen en dan zeker ded 45-er met  (elf gewilde zelf gemaakte!) 'kindurruh' veel meer kans lopen op grote onoverkomelijke financiële problemen dan 'spaarzame' ouderen die WEL GEWOON de tering naar de nering zetten!! Leeftijdsdiscriminatie dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die lopen dus al binnen door de kinderbijslag en het kindgebondenbudget.

En als u de tering naar de nering zet, staat u niet rood.

En al dat gescheld hoeft niet.

ne
door neodutchio Dec 9, 2019 om 15:28
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Marleen, nogmaals, een 45’er kan nog 22 jaar aflossen met geld uit een betaalde baan, iets dat een 75 jarige niet meer heeft.
Gemiddeld leven mannen 80 jaar. Als iemand op 45 jaar een lening heeft van €25.000 moet deze dus €714,28 aflossen per jaar tot aan zijn dood. Iemand van 75 moet dan al €5.000 per jaar ophoesten.

Als iemand te weinig inkomen heeft om rond te komen en €500,- nodig heeft voor wat dan ook, dan kan dat niet binnen 3 maanden terug betaald zijn. Immers, dan hadden ze vooraf ook kunnen sparen. Het inkomen is al aan de lage kant, om dan ook nog rente en aflossing te betalen is teveel.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 19:50
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,jij hebt duidelijk last van een generatiekloof want jij hebt geen benul wat er speelt in de maatschappij....

ABNAMRO doet gewoon aan leeftijdsdiscriminatie.

Hopelijk grijpt de politiek in....

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 19:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Jij vergelijkt weer appels met peren.....

Het gaat hier om leeftijdsdiscriminatie.

Het wordt gewoon tijd voor een staatsbank zonder winstoogmerk.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Last van een generatiekloof? U lijkt wel mal. U draagt volgens mij oogkleppen.

jo
door jorisw Dec 9, 2019 om 20:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een staatsbank. Tuurlijk. Zie je het al voor je als die een IT systeem moeten gaan maken. Woehaa. Zelfs als ze een winstoogmerk zouden hebben gaat het zo'n organisatie niet lukken om winst te maken. En als er al een staatsbank zou komen mag ik toch hopen dat die niet mensen rood laat staan. Bizar hoe weinig mensen geleerd hebben sinds de vorige crisis. Je zou van bejaarden toch meer verstand mogen verwachten.

ne
door neodutchio Dec 10, 2019 om 10:39
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, die staatsbank waar u zo’n fan van bent hebben we al besproken en al zwaar afgeschoten. Er moest namelijk door de belastingbetaler flink bijgepast worden.

ma
door marleenvanh - Dec 9, 2019 om 14:00
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is m.i. inderdaad 100% PURE leeftijdsdiscriminatie. Zeker wanneer je bedenkt dat mensen tussen de 18 en 75 juist veel vaker rood staan en echte financiële problemen hebben. Mijn man is ook ouder dan 75, maar ik ben 62. En nee ook wij staan NOOIT rood. Ben heel benieuwd wat ze nu gaan doen met onze GEZAMENLIJKE(!!) rekening? Dat hypotheken en andere leningen ook niet meer voor ouderen (die in ons land zogenaamd een groep is van 'rijke' mensen...) niet meer mogelijk is daar kan ik me, vanwege de looptijd, nog IETS bij bedenken, al is ook dat ' op het randje'....

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin

ne
door neodutchio Dec 9, 2019 om 14:24
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Heel zwart wit gezien is het discriminatie op basis van leeftijd. Echter is niet elke discriminatie fout of strafbaar. Zo ook om dit geval.
Iemand met een betaalde baan kan makkelijker een lening terug betalen dan een oudere. Het uitgave patroon van een oudere is anders dan bij een jongere. Er wordt een risico analyse gemaakt en oudere met een klein inkomen met vaker hogere zorgkosten zijn dan gewoon een risico. Geld lenen kost geld. Een jongere kan je nog 50 jaar achter de broek zitten om een schuld te laten betalen, een oudere is afhankelijk van wat er overblijft.

U mag een doorlopend krediet op het randje vinden, maar hoe kan een persoon op leeftijd deze aflossen? Grootgelijk dat daar al eerder op ingegrepen wordt zodat leningen zo ver als mogelijk afbetaald zijn als het inkomen minder wordt.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 19:56
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,leef je nou eens in in ouderen ,die geen groot pensioen hebben zoals jij.....;-)

Zelfs een realistisch antwoord uit de praktijk omschrijf jij als "onzin"

Kom een keer "achter de geraniums" vandaan en kijk om je heen in de grote steden....;-)

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 19:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Ik ben het niet met je eens,dat elke discriminatie niet fout of strafbaar is...:-(

Zonder wet en regelgeving mag het gewoon niet.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Mijn geraniums staan nog buiten te verpieteren.

U hebt helemaal geen idee van mijn financiële situatie, dus waar heeft u het over?

Het komt mij zo voor dat ik heel wat meer ervaring en verstand heb van financiële  zaken van zowel jongeren als ouderen dan u.

ne
door neodutchio Dec 10, 2019 om 10:47
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, een sollicitatie bij een huis van plezier. Je mag als man solliciteren, dat recht heb je. Echter zal je afgewezen worden vanwege je geslacht. En dat mag gewoon.
Onderscheid op basis van geloof mag niet volgens de wet. Maar volgens een andere wet mag je geen gezichtsbedekking hebben in overheidsgebouwen. Discriminerend op basis van geloof dus, en toch mag het.
Sterker, er bestaat ook positieve discriminatie. Een bedrijf moet een bepaald percentage gehandicapten in dienst hebben. Deze groep krijgt dan voorrang op u. Hetzelfde geldt voor vrouwen en allochtonen.

De wet is er helder in, het moet objectief gerechtvaardigd zijn. En in dit geval is dat zo. Een ouder persoon heeft meer moeite met het terug betalen van leningen.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2019 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marleen

Dus ook u maakt zich zorgen over iets wat u helemaal  niet gebruikt?

En als je rood moet staan, dan heb je een financieel probleem, hoe jong of oud je ook bent.

Wonderlijk.

ma
door marleenvanh Dec 9, 2019 om 14:33
451 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas Tijger1 ben ik geen helderziende en het zou dus zo maar kunnen dat ik/wij toch een keer een dagje een beetje rood zouden komen te staan. Zeg nooit nooit nietwaar. Dus [edit - onwelvoeglijk taalgebruik] Daarnaast is het zo dat veel jongere mensen de laatste week van de maand altijd wat rood staan omdat ze weten (!) dat er toch weer geld van het salaris bij komt. Dat blijft dus mogen! Wordt men Werkloos en blijft dat salaris dus uit dan komt het in DIE leeftijdsgroep van kwaad tot erger. Terwijl de ouderen ECHT zeker zijn van een AOW en eventueel pensioen. Bij overlijden is de schade dan prima te overzien!

ne
door neodutchio Dec 9, 2019 om 15:31
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Marleen, heeft u cijfers van uw uitspraken? Hoeveel procent van de jongeren staat wel eens rood? En weet u wat er gebeurd als iemand ontslagen wordt? Inderdaad, er komt een uitkering. Het is niet zo dan van vandaag op morgen het inkomen naar 0 gaat. En een bank is ook niet gek, als een jongere te lang rood staat vervalt die optie. Ook dat valt onder de zorgplicht. Oneindig lenen kan dus niet meer.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 20:02
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,het topic gaat over rood staan.

ABNAMRO is gewoon illegaal bezig met deze leeftijdsdiscriminatie...:-(

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 20:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,het topic gaat over leeftijdsdiscriminatie door ABNAMRO bij roodstaan.

Dit mag niet in Nederland.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum. U kunt dat tien keer herhalen, maar de bank mag dat zeker wel.

ne
door neodutchio Dec 10, 2019 om 11:00
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, ik praat ook over rood staan. Het is een mogelijkheid die de bank biedt. Buiten de zorgplicht mag een bank regels hangen aan de mogelijkheid om rood te staan.
Het zou pas strafbaar zijn als 2 personen in dezelfde situatie anders behandeld zouden worden. In dit geval wordt de mogelijkheid voor iedereen vanaf 75 jaar ontnomen.

Het zou u sieren als u eens verschillende wetten door zou nemen. Namelijk de zorgplicht die opgelegd is aan de banken, de betekenis en uitzonderingen van discriminatie, de wet gelijke behandeling (wat wil zeggen dat een gezonde man achtergesteld wordt op gehandicapten, allochtonen en vrouwen) en wat objectief gerechtvaardigd is. Als u dat gedaan heeft, komt u dan weer terug met een onderbouwde mening.

rinuszwam
door rinuszwam - Dec 9, 2019 om 15:09
19 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk is rood staan niet aan te bevelen !! echter in dit land is al ruim 10 jaar financiele achterstelling van o.a. gepensioneerden geen indexatie op de diverse prijsverhogingen van hun pensioenuitkering , wel de belastingen alsmede boodschappen omhoog ! én ook nog toeslagen omlaag !! Dit allemaal dank zij de kabinetten Rutten met zijn aanhang !! waarbij de VVD de motor is van al dit onrecht , terwijl de zg Christeijke Partijen mee huppelen !!

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin

diumenge
door diumenge Dec 9, 2019 om 16:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En ook al als het geen onzin is, dan is het des te meer reden voor de banken om rood staan niet toe te staan. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen die het kabinetsbeleid, voor zover dat al de oorzaak is, hoeven te compenseren.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 20:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het is geen onzin.

Leeftijdsdiscrimatie mag niet in Nederland.

De banken zijn ordinaire zakkenvullers...

Toen ze bijna omvielen kwam minister Bos snel aanrennen met een "zak" belastinggeld....:-(

ne
door neodutchio Dec 10, 2019 om 11:36
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, bij uw oude staatsbank moest er elke maand geld bij van de belastingbetaler.

rj
door rjw Jun 19, 2020 om 11:24
3261 Antwoorden / 5 Vragen

De AOW (het enige waar de overheid overgaat) is het enige inkomen in Nederland dat wettelijk geindexeerd wordt. Dat pensioenen niet worden geindexeerd ligt niet aan de overheid, maar aan de werkgevers-werknemers. DIe gaan immers over de pensioenen.

En het is Rutte. Die al veel verkiezingen op rij heeft gewonnen, dus een groot deel van ons vindt het waarschijnlijk prima wat er gebeurt.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2019 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rinus

De belastingen voor de AOW-ers zijn verlaagd, want de heffingskortingen zijn sterk verhoogd. De toeslagen zijn flink verhoogd, de AOW is verhoogd.

Allen de pensioenen zijn niet geindexeerd.

Dus zoveel te klagen valt er niet.

ge
door gewicht Dec 9, 2019 om 18:27
170 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry Tijger, het wordt leuk gebruikt door de Overheid maar de meeste AOW-ers hebben niets aan een hogere heffingskorting.
Velen kunnen de huidige korting al niet eens te gelde maken.
Toegegeven, het is off topic.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar dan is het pensioen(tje) helemaal belastingvrij.

En als ze medische kosten hebben waardoor ze het niet ten gelde kunnen maken, komen ze in aanmerking voor de TSZ.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 20:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Ben jij soms familie van premier Rutte?....;-)

Het is een "sigaar uit eigen doos"...:-(

Jij moet echt een enorm groot pensioen hebben,dat jij deze economische crisis niet voelt in je portemonnee......;-)

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Snapt u eigenlijk wel wat ik schrijf? Lijkt me sterk.

Magnum007
door Magnum007 Dec 9, 2019 om 22:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Jij schrijft nu echt onzin....

De zorgpremie wordt steeds duurder...:-(

Tegenwoordig kun je weer aan iemand's gebit zien hoe rijk iemand is....:-(

Als "klap op de vuurpijl " het verplichte eigen risico: een boete op ziek zijn....:-(

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het eigen risico is niet gestegen. De maximale zorgtoeslag voor 2020 is € 1.250.

Dus als u alleen AOW hebt, krijgt u dat. En dat kunstgebit wordt voor 75 % vergoed uit de basisverzekering.

Dus houd nou maar op met dat gejammer.

rj
door rjw Jun 19, 2020 om 11:26
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@magnum007: je ben het typisch voorbeeld van een links persoon. Die kunnen niet rekenen. ALs je weinig geld hebt betaal je vrijwel niets voor je zorgverzekering. Mijn studerenden kinderen houden verdienen zelfs aan dit stelsel.

justmeagain
door justmeagain - Dec 9, 2019 om 23:25
623 Antwoorden / 8 Vragen

Vandaag bij een kantoor van de ABN AMRO geweest met mijn 12 jarige dochter. Zij kon geen lening krijgen voor een dure telefoon.
Wat een leeftijdsdiscriminatie! Ga morgen gelijk de media opzoeken, dit moet aangepakt worden. :-)

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2019 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het most niet magge.

elske44
door elske44 - Dec 10, 2019 om 10:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb deze brief ook ontvangen .Ik sta nooit rood en ik heb een klacht ingediend rechtstreeks bij de ABN Amro .Ik vond het beledingend ( ook omdat ik nooit rood sta en nooit gestaan heb ) .Ik heb en geappt en gebeld naar het rechtstreekse nummer en er zijn excuses aangeboden .Het ging mij over de toonzetting van de brief .Het is geen standaardbrief geweest , want bij mij in de brief stond ook nog in dat mijn echtgenoot overleden was ( 5 jaar geleden al ) en nog iets erachteraan .

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2019 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat was er dan beledigend? En is uw echtgenoot dan niet overleden?

elske44
door elske44 Dec 10, 2019 om 11:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beledigend was het feit dat ik niet rood mag staan.Ik sta namelijk nooit rood en ik heb nog nooit rood gestaan .Bovendien was het de toonzetting van de brief .( en inderdaad is mijn echtgenoot overleden , maar ook daar is het de toonzetting van de brief ,

Magnum007
door Magnum007 Dec 10, 2019 om 12:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Elske,

Ik snap jouw gevoel helemaal.

Misschien kun je nog de adviezen volgen van Heremiet Kreeft.

mi
door miennaamishaaz - Dec 23, 2019 om 23:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had toen ik 18 was bij de bank mooi gezegd, dat ik NOOIT Rood wil staan.
let er zelf wel op dat ik nooit onder de XXX euro grens kom die ik voor mezelf heb gezegt te doen.
Dus ik weet niet zeker hoe dit in zijn werk gaat. mischien navragen bij de bank

Po
door Poutsma - Jun 19, 2020 om 10:23
1 Antwoorden / Vragen

Zorgplicht betekent hier dat men eigen risico wil uitsluiten voor de bank.  Dat staat in hun voorwaarden. Riekt idd naar leeftijdsdicriminatie, Ik zal dit navragen bij het college voor de rechten van de mens.

ne
door neodutchio Jun 19, 2020 om 10:48
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Laat u dan wel even het antwoord weten.

En ja, iemand van 75 niet meer rood kunnen laten staan en iemand van 25 wel is leeftijdsdiscriminatie. Is dat erg en/of strafbaar? Nee. Banken zijn in de problemen gekomen doordat ze te pas en te onpas leningen verstrekte. Hiermee brachten ze ook de consument in de problemen. Ze moeten nu voorkomen dat de consument opnieuw in de problemen komt. Iemand van 75 heeft over het algemeen een lager inkomen dan een jong iemand. Een jong iemand heeft een lang leven voor zich om een lening terug te betalen. Voor iemand van 75 kan elke dag al de laatste zijn. Iemand met een lager inkomen in een risico leeftijd mag je simpelweg dus niet het risico laten lopen door meer uit te laten geven dan dat hij heeft.

rj
door rjw - Jun 19, 2020 om 11:21
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Oude mensen hebben altijd veel commentaar op jongeren die rood staan en dat zij dat NOOIIIITTTT zouden doen. Eerst sparen en zo. Dus wat is het probleem dat ouderen niet meer rood kunnen staan?

me
door mein33 Jun 19, 2020 om 13:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet generaliseren !!   ;-))

Ka
door Kassagebruiker - Jun 19, 2020 om 11:47
683 Antwoorden / 5 Vragen

Keer de zaak eens om, u bent de bankier, de klant is 75 +. Zou u dan een bedrag rood toelaten? Het risico van een senior (om het effe breed te noemen) dat zo iemand komt te overlijden is groter als een "jonger" iemand.
Op dat moment moet de bank maar aan het "roodbedrag" zien te komen. Anderzijds, het is u 40 jaar lang niet gebeurd, dus waarom bent u nu geïrriteerd dat deze regel er is? Bent u van plan om nu wèl rood te gaan staan?

gerbera
door gerbera Jun 19, 2020 om 13:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

volgens mij is de TS "rood" aangelopen van die brief dus staat die na 40 jaar ook eens rood:-))

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 19, 2020 om 14:03
2055 Antwoorden / Vragen

Wat is er  mis met leeftijdsdicriminatie? Wat dacht u van pensioen met 30 jaar of AOW met 40, of wellicht alsnog kinderbijslag en waarom niet iedereen een 50+ pas? Er zijn allerlei regelingen waarin onderscheid gemaakt wordt naar leeftijd en dat is prima.