nb
door nb0814 Nov 14, 2007 om 16:22
Geldzaken & recht

Administratiekosten van 200,- op de aflosnota

Volgende week dinsdag hebben wij een afspraak bij de notaris voor het
omzetten van de hypotheek. Vandaag kreeg ik hiervoor de aflosnota van
Woonfonds Hypotheken. (6 dagen vantevoren)

Tot mijn grote verbazing staan hierop administratiekosten van 200,-
vermeld. Nu werk ik inmiddels zelf bij een financieel dienstverlener,
en weet dat een aflosnota zo uit de de computer rolt na 1 druk op de
knop. Ik vind dit dan ook volstrekt onzinnige extra kosten, die ik
geheel niet verplicht ben te betalen. Mijn notaris wees mij er zelfs op
dat ze dit nog nooit gezien hadden.

Omdat de rekening wordt verrekend via de notaris kan ik dit niet zomaar
even aftrekken, in afwachting van de afhandeling van mijn klacht.

Ben ik nu werkelijk verplicht dit soort extra kosten (bovenop de boeterente) te betalen ?

Wie helpt mij ?

4732 7 Rapporteer

astoria
door astoria - Nov 14, 2007 om 16:43
362 Antwoorden / 55 Vragen

U kunt de notaris verzoeken deze kosten uit de akte rekening te verwijderen ,Net als gemaakte makelaars kosten ,deze laatste groep flikken dit kunstje al jaren succes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2007 om 16:57
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Begin met het doorlezen, goed, eventueel met een vergrootglas, van de hypotheekvoorwaarden. Er zal ongetwijfeld iets in stan in al of niet kleine letters m.b.t. kosten. En in alle ernst, kosten zullen hoe dan ook verder gaan dan het alleen maar op een knop behoeven te drukken. Als het niet in de voorwaarden staat, dan bent u op geen enkele wijze verplicht om dat te betalen, ook niet via de notaris.

Ik begrijp dat u al een klacht heeft ingediend, staat er werkelijk niets in voorwaarden, stuur een brief na dat u in afwachting van de klachtbehandeling de betaling van € 200,00 opschort. Komt u er niet uit, dan staat een klacht bij http://www.kifid.nl

voor u open (maar dat zal u bekend zijn.

marcel75
door marcel75 - Nov 14, 2007 om 18:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Duimpje,
Dat kun je wel aan de notaris vragen, maar die mag daar niet aan meewerken. Woonfonds heeft namelijk in de aflosnota een toezegging gedaan dat ze er mee instemmen dat het hypotheekrecht wordt doorgehaald bij het kadaster als zij het bedrag dat op de aflosnota (vermeerderd met de dagrente) hebben ontvangen. Dat betekent dus dat de in rekening gebrachte administratiekosten deel uit maken van de aflossing.

Woonfonds en nog een aantal banken hebben inderdaad de gewoonte om administratiekosten te rekening voor de aflossing van een hypotheek in geval van oversluting naar een andere bank. Zij moeten wel iets meer doen dan alleen de aflosnota opstellen. De administratiekosten hebben ook betrekking op de berekening van de eventueel verschuldigde boeterente en het in de gaten houden dat het juiste bedrag binnenkomt. Ik ben het wel met u eens dat niet iedere bank deze kosten in rekening brengt (ter vergelijking: de Postbank rekent op dit moment € 300,--)

Overigens is bij de meeste banken het op dit moment zo dat als u de aflosnota 6 dagen van te voren krijgt, dat al erg op tijd is. Veel banken laten het op de laatste 3 dagen voor de afspraak bij de notaris aankomen.

Ik kan alleen maar, in navolging op Gerrit en op basis van mijn praktijkervaring, zeggen dat u inderdaad verplicht bent deze kosten te voldoen.

marcel75
door marcel75 - Nov 14, 2007 om 18:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even een aanvulling: ik kijk er van op dat notaris u er op heeft gewezen dat hij dit nog nooit gezien heeft. Ik begin dan eerlijk gezegd toch te twijfelen aan de kennis en/of ervaring van medewerker bij het notariskantoor. Is het iemand die nog niet zo lang bezig is met registergoederen, dan kan ik me deze opmerking indenken, is dat het niet geval, dan heb ik daar toch wat moeite mee.

az
door aztecnl - Nov 29, 2007 om 08:52
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het verbaasd mij dat zelfs mensen, die kennelijk bij een financieel dienstverlener werken, nog steeds denken dat een aflosnota een kwestie is van een druk op de knop. Het kost inderdaad geen dagen tijd om een aflosnota op te maken, maar een druk op de knop lijkt toch onderschatting van de werkzaamheden.

Los van dat de notaris dit kennelijk nog nooit gezien had, u als medewerker van een financieel dienstverlener zou dit zeker moeten weten. Dit aspect speelt namelijk een rol in het vergelijken van de verschillende hypotheekproducten.

Zolang de voorwaarden stellen dat dit mag, kunnen deze administratiekosten in rekening gebracht worden. Of dit nodig is, en of Woonfonds hiermee een goed sier maakt staat hier volledig buiten (juridisch gezien)

mv
door mvo - Apr 4, 2008 om 19:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had een spaarhypotheek bij Centraal Beheer, waarbij zij dus ook 200 euro in rekening hebben gebracht en dat nog wel bij verkoop van mijn woning. 200 euro voor een briefje wat wel degelijk een druk op de knop is, omdat het openstaande saldo van een spaarhypotheek vanaf dag één nooit wijzigt. Volgens hen brengen zij (heel toevallig) vanaf oktober 2007 deze kosten in rekening en deden zij dit voorheen niet. Ik heb om een specificatie van de administratiekosten gevraagd, maar daar kunnen zij mij geen duidelijk antwoord geven. Volgens hen doen andere hypotheekverstrekkers dit ook, maar namen willen zij niet noemen. De grootste hypotheekverstrekker van Nederland doet dit in ieder geval niet en ook de notaris vond dit vreemd! Enkel bij oversluiten kom je dit soort kosten wel eens tegen. In de kleine lettertjes van Centraal beheer wordt ook gesproken over geen vergoeding verschuldigd bij verkoop en vederop vindt je in de kleine letterjes de melding dat zij altijd gerechtigd zijn administratiekosten te berekenen bij een wijziging. Bedragen worden niet genoemd dus ze kunnen net zo goed 1000 euro vragen! Diep triest voor een bedrijf zichzelf op hun site als helder en voordelig aanprijst. En klachten willen ze alleen maar schriftelijk of per email ontvangen. Mondeling willen ze je niet te woord staan. Vervolgens krijg je op je email dan pas na lang aandringen (anderhalve maand) een vage reactie, maar in die tussentijd sturen ze je wel betalingsherinneringen en dreigen ze je aan te melden bij de BKR!

marcel75
door marcel75 - Apr 6, 2008 om 20:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@mvo,

Dat bij overdracht van een woning geen vergoeding verschuldigt is, betekent alleen maar dat er dan geen boeterente betaald hoeft te worden. Dat staat helemaal los van lopende rente, dagrente, administratiekosten etc.