hj
door hju Oct 18, 2013 om 09:08
Geldzaken & recht

Afstand doen erfenis

Beste mensen,

Ik hoop dat hier een persoon te vinden die een ogenschijnlijke makkelijke vraag voor mij zou kunnen beantwoorden.

10 jaar geleden is mijn vader overleden. Vast gelegd is dat mijn moeder als langslevende alles van mijn vader erft (geld/huis) en ergens heb ik een handtekening gezet dat mijn moeder het huis mag blijven gebruiken.

Moeder gaat echter volgend jaar in gemeenschap van goederen hertrouwen met een man die mij niet ligt. Dit laatste leidt veelal tot conflicten en draait altijd weer uit op geld/erfenis etc etc. Ik wordt er nml door de nieuwe vriend van moeder ervan beticht uit te zijn op vaders/moeders erfenis/geld.

Helaas kan ik mijn moeder niet overtuigen van mijn goede bedoelingen (advisering), hoe hard ik ook mijn best doe om mijn visie uit te leggen.

Nu wilde ik eigenlijk het ultieme doen om het hen duidelijk te maken en wel al bij voorbaat afstand doen van mijn erfenis (zowel kindsdeel vader alsook kindsdeel van mijn moeder). Ik begrijp alleen op het internet dat dit zo bij voorbaat niet bij notariele acte kan. Ik zou pas van alles afstand kunnen doen als mijn moeder zou overlijden?

Wie weet een rechtsgeldige mogelijkheid om toch deze afstand juridisch vast te laten leggen?

11470 30 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 18, 2013 om 09:21
937 Antwoorden / 2 Vragen

U zou u moeder kunnen vragen om u uit te sluiten van erfenis, weet niet precies hoe dat heet maar dan moet u moeder een testament opmaken waarin staat dat u niks mag erven.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2013 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt niet, bij voorbaat, afstand doen van een erfenis. Want die valt pas vrij als iemand is overleden.

Ik weet natuurlijk niet wat de advisering door u aan uw moeder behelst, maar ik kan mij zo voorstellen dat uw advies luidt: trouw op huwelijkse voorwaarden. Wat heel logisch en verstandig zou zijn.

Dat haar aanstaande daar andere gevolgtrekkingen aan verbindt , is dan jammer, maar niet te vermijden.

Inderdaad zou uw moeder een testament kunnen laten maken, waarin zij u onterft, ,maar over uw erfdeel van uw vader kan zij ook per testament niet beschikken.

De houding van die aanstaande geeft mij persoonlijk geen goed gevoel.

jeanleeke
door jeanleeke - Oct 18, 2013 om 11:58
24 Antwoorden / 0 Vragen

moet je regelen met een notaris....in Belgie toch ?

kloske
door kloske - Oct 18, 2013 om 12:00
150 Antwoorden / 33 Vragen

U wordt door de vriend van uw moeder beticht op de erfenis uit te zijn? Dus niet door uw moeder zelf? Het lijkt mij uit dit verhaal eerder dat de vriend zélf op de erfenis uit is....
Waarom zou u afzien van de erfenis waar u doodgewoon recht op hebt? Want het is nog maar de vraag of het dan beter zal gaan tussen die vriend en u. En zo ja, dan vind ik het wel een erg hoge prijs.

zonnewind
door zonnewind - Oct 18, 2013 om 12:10
222 Antwoorden / 61 Vragen

Als die aanstaande problemen heeft met huwen op huwelijkse voorwaarden, dan lijkt het me dat HIJ meer op de erfenis zit te wachten dan de zoon/dochter. Als hij echt van die vrouw houdt, moet hij geen problemen hebben en respecteren wat zijn aanstaande vrouw, de erflater, wenst. Als die moeder echt van haar zoon/dochter houdt, lijkt het me dat ze voorrang moet geven aan haar kind. Niet aan die man die net komt aanwapperen.

hennyb86
door hennyb86 - Oct 18, 2013 om 12:17
106 Antwoorden / 5 Vragen

waarom zou je in hemelsnaam. laat het voor wat het is. je speelt die vriend lekker in de kaart. hij krijgt op die manier precies wat hij wil en dat gun je hem toch niet !!! ik zou daar gewoon niet verder op in gaan. het gaat hier om waar JIJ recht op hebt. laat hem maar zeuren en hou de relatie met je moeder in stand. daar gaat het om.

ja
door jangmcoolen - Oct 18, 2013 om 12:18
77 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom ga je niet naar een notaris dat heb ik ook gedaan; hooguit een gesprek van een kwartier.
Vaak is die voor advies gratis.
Geen reactie is zinvol als niet bekend is waar je precies voor getekend hebt; bijv hoe alles notarieel verloopt als je moeder weer trouwt; dat weet geen een reageerder, dus wat die zegt is lulkoek

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2013 om 12:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het inderdaad om het advies gaat om te trouwen op huwelijkse voorwaarden dan is dat een goed advies, vooral als er kinderen zijn uit een 1e huwelijk. Dat de nieuwe a.s. man dergelijke verdachtmakingen uit geeft ook mij te denken (zoals de waard is....),je zou haast denken dat hij misschien schulden heeft en vindt dat hij (mede) recht heeft op alles wat moeder heeft. En wat als het nieuwe huwelijk zou stranden, dan heeft je moeder flinke problemen.
Gelukkig kun je jezelf niet bij voorbaat onterven en zoals al gezegd, ik denk ook niet dat dat de conflicten zou oplossen.

tr
door trofaiac - Oct 18, 2013 om 12:36
57 Antwoorden / 4 Vragen

Naar mijn mening heeft die aanstaande van uw moeder geen recht op de erfenis daar het tussen uw vader en moeder afgesloten is bij de notaris.
Als uw moeder haar aanstaande ook wil laten delen in de erfenis, dient er een nieuwe testament op gemaakt te worden.

wi
door wimswims - Oct 18, 2013 om 12:47
15 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook zoiets meegemaakt.
Het lijkt me nogal dom om afstand te doen van een toekomstige erfenis.
Waar u NU al recht op heeft is vaders erfdeel.
Laat dat alvast uitkeren. Dan is dat stukje erfenis alvast 'gered'.
Verder blijft u erfgenaam van uw moeder.
Na overlijden heeft u derhalve ook recht op uw erfdeel.
Tenzij zij u via testament heeft uitgesloten, natuurlijk.
Maar daar lees ik niets over.
Ga het gesprek aan met uw moeder! Met haar nieuwe vriend hebt u nl. niets te maken.
En laat u niet intimideren door hem. Wellicht is hij namelijk op moeders geld uit!

to
door tonenietje - Oct 18, 2013 om 12:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niets doen! Jij hebt sowieso recht op het kindsdeel van je vader! Je moeder is verblind en onverstandig. Daar kun jij niets aan veranderen. Praat er nooit meer over met je moeder en houd de relatie met haar in stand. Prijs die man desnoods de hemel in. Dan zit je moeder niet tussen twee vuren en speel je hem niet in de kaart. Succes.

jpm
door jpm - Oct 18, 2013 om 13:48
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik begrijp dat het u niet zozeer om de erfenis te doen is dan wel om uw geloofwaardigheid aan te tonen. Uit eerdere reacties kunt u opmaken dat ook de geloofwaardigheid van de nieuwe partner van uw moeder in het geding is, in ieder geval bij de mensen die u hier hebben geantwoord.

Het is moeilijk om uw geloofwaardigheid aan te tonen met woorden, dat is dus zinloos. Net zo zinloos als het is dat de relatie van uw moeder eindeloos zal zijn. U moet ook rekening houden met het feit dat die relatie een kans heeft om mis te lopen. De opstelling van de man wijst erop dat zijn bedoelingen niet erg zuiver zijn, dat zal zijn effect op meer zaken hebben binnen dat nieuwe huwelijk.

Het is om bovenstaande dat ik u zou adviseren in juridische zin even niets te doen. Laat het op zijn beloop en doe vooral niet krampachtig in het proberen een goede relatie met de nieuwe partner van uw moeder op te bouwen. Gewoon uzelf zijn, staan voor uw mening en openstaan voor de zijne, zolang er redelijke praat uit zijn hoofd komt. Ik wens u sterkte en vooral veel succes.

1paul
door 1paul - Oct 18, 2013 om 15:08
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat moeder recht op vruchtgebruik heeft, u hoeft helemaal niets te doen, als moeder alles opmaakt wat er is blijft er ook niets over behalve eventueel winst op het huis na verkoop...

Is de nieuwe vriend van uw moeder niet te vertrouwen dan merkt u dat vanzelf en zal het geld op zijn dan blijft er zowieso niets over...

Laat die man lekker en hou de relatie met uw moeder warm!!!

ja
door jangmcoolen - Oct 18, 2013 om 15:10
77 Antwoorden / 12 Vragen

MENSEN LEES EERST EENS GOED HET ONDERWERP EN OOK WAT ANDEREN SCHRIJVEN. ZOLANG ALS JE NIET WEET WAT IN DE ALLANG OPGEMAAKTE NOTARIELE AKTE STAAT, ZOLANG ZIJN JULLIE UITLATINGEN SLAGEN IN DE LUCHT.
@wimswims zegt: ""Waar u NU al recht op heeft is vaders erfdeel.
Laat dat alvast uitkeren. Dan is dat stukje erfenis alvast 'gered'"".
In de notariele akte (ik weet dat niet) zal bijna zeker staan dat de moeder van alle bezitingen (dus inclusief het huis) het vruchtgebruik heeft.
Dan kan de zoon doen wat hij wil maar hij moet om ook maar iets te erven wachten tot zijn moeder doodgaat.
Sterker nog als blijkt dat dan al het geld op is en op het huis een flinke hypotheek zit geef ik hem de raad de erfenis te aanvaarden onder de afspraak dat die positief is. Als hij dat laatste vergeet kan hij ook nog opdraien voor de kosten
DUS en dat is in het hele leven: zaken eerst goed lezen en of de inhoud vragen EN DAN PAS REAGEREN (notaris X)

wi
door wimswims - Oct 18, 2013 om 15:15
15 Antwoorden / 1 Vragen

Ik schreef: hetzelfde meegemaakt.
Nadat moeder opnieuw was getrouwd alsnog kindsdeel vader opgeëist, hetgeen wettelijk mogelijk is!

jeanleeke
door jeanleeke - Oct 18, 2013 om 15:20
24 Antwoorden / 0 Vragen

[reactie verwijderd door de redactie - off topic]

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2013 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tot15karakters
door tot15karakters - Oct 18, 2013 om 15:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Je moeder kreeg 50% + kindsdeel.
Dus bij 1 kind 75% en bij 4 Kinderen 60% totaal.

Dat mag zij opmaken met deze nieuwe partner maar ze moet er ook voor zorgen dat haar kinderen de rest krijgen als ze overlijd.

Ze heeft vruchtgebruik maar dat betekend dat ze van jou deel moet afblijven.
Ze mag wel de rente plukken of voordeel van gratis in jou deel van het huis wonen.
Maar ze is verplicht jou deel over te houden.

Als je nu dit gaat opeisen komt haar vruchtgebruik te vervallen en ik weet niet of dit mag en kan.
Je kunt alleen controleren of jou deel niet word opgemaakt.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2013 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We weten toch helemaal niet wat er in het testament van de overleden vader stond.

ja
door jangmcoolen - Oct 18, 2013 om 15:31
77 Antwoorden / 12 Vragen

[reactie verwijderd door de redactie - off topic]

jeanleeke
door jeanleeke - Oct 18, 2013 om 15:34
24 Antwoorden / 0 Vragen

[reactie verwijderd door de redactie - off topic]

alfatrion
door alfatrion - Oct 18, 2013 om 15:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt met uw moeder ook eens naar een notaris gaan. Dan geeft niet u maar hij het advies. En dan uw moeder de notaris laten uitzoeken en zelf de rekening betalen.

zonnewind
door zonnewind - Oct 18, 2013 om 15:53
222 Antwoorden / 61 Vragen

[reactie verwijderd door de redactie - off topic]

Redacteur
door Redacteur - Oct 18, 2013 om 16:16
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Beste mensen, laten we het beleefd en ontopic houden. Een paar ongepaste en/of offtopic reacties zijn verwijderd. Gaat u weer gezellig en ontopic reageren?

marcel75
door marcel75 - Oct 18, 2013 om 19:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Laat ik het advies van de redactie eens opvolgen....

@jangmcoolen,
De kans is zeeeer groot dat moeder niet het vruchtgebruik heeft. De kans is juist zeer groot dat op grond van het testament van vader moeder eigenaar geworden is van alles en de kinderen een niet meteen opeisbare geldvordering hebben gekregen.

Er zou in het testament van vader gekeken moeten worden of TS niet haar geldvordering kan opeisen nu moeder het voornemen heeft geuit om te gaan hertrouwen zonder het maken van huwelijkse voorwaarden. Eist TS haar erfdeel dan niet op, dan kan dat zelfs als schenking worden gezien.

Er zal dus iets geregeld moeten worden, op zijn minst huwelijkse voorwaarden tussen moeder en aanstaand stiefvader.

Het zure voor TS is wel dat zij het erfdeel van vader nu pas kan opeisen op het moment dat moeder overlijdt en daarvoor moet aankloppen bij stiefvader. Het erfdeel van moeder kan pas opgeeist worden als stiefvader overleden is. Of er na het overlijden van moeder nog wel contact is met de stieffamilie is natuurlijk altijd de vraag.....

@HJU,
Je kunt inderdaad zolang moeder nog leeft de nalatenschap van moeder niet verwerpen. En bedenk wel dat je altijd nog het erfdeel van je vader tegoed hebt.

hj
door hju - Oct 18, 2013 om 20:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Wauw, wat een hoop reacties en wat komen sommigen van u toch al dicht bij de waarheid omtrent 'stiefvader'. Mijn casus omvat zoveel factoren, dat twee jaar geleden onze 'voelsprieten' op scherp werden gezet en daarom ook mijn moeder waarschuwend / adviserend hebben aangesproken. Lees;

- toen moeders man leerde kennen had hij zogenaamd geen geld. Zijn nieuwe halve inboedel, huur en andere rekeningen werden door mijn moeder betaald.
- zijn woning stond via een notaris te koop, dit zou goedkoper zijn. Mij zei het dat hij enorme schulden had.

Toen gingen ze samenwonen en onze adviezen werden wat 'dwingender' voorgelegd. Pas op ma!!!

Door stiefvader werd vanaf dat moment ook ineens de jaarlijkse belastingopgaaf gedaan (normaal door één van de schoondochters, respectievelijk reg.account en fiscalist). Ondanks waarschuwingen dat bijna de helft van de hypotheek consumptief krediet bevat, wordt deze toch door hem afgetrokken. Dus strafbaar.

Uiteindelijk vorige week (telefonisch) te horen gekregen dat ma en stiefvader gaan trouwen. In nagenoeg dezelfde zin wordt er ook verteld dat zij in gemeenschap van goederen zullen gaan trouwen, zij afzonderlijk daarvan naar de notaris gaan om zaken rondom het huis te gaan regelen (iets met kindsdeel en dat hij daar dan niet aan zou kunnen komen) en uiteindelijk de echte reden van hun trouwen ..... Dat de ex van stiefvader na zijn eventuele dood niet aan zijn pensioen kon komen alsook niet aan een grote som geld die dan vrij zou komen (levensverzekering???))

Zelfs vanachter mijn ipad zie ik nu wat wenkbrauwtjes bij jullie fronsen. Ik besef ook dat ik misschien ook beter ergens anders in een forum had kunnen gaan posten (familietherapie? ;)

Mijn moeder heeft geen plaat voor de kop, maar een complete Berlijnse muur. Niet doorheen te komen. Stiefvader is naar mijn idee met zijn dikke 70+ een moderne senior loverboy!!

Vanmorgen mijn oproep geplaatst in de hoop een mogelijkheid te vinden om ma duidelijk te maken dat het mij niet om haar geld te doen is, maar dat alles is geweest om haar te behoeden voor stiefvader (er zaten overigens goede en bruikbare adviezen bij). Helaas kreeg ik twee uur later een email dat ma geheel niks meer met mij en mijn gezin te maken wil hebben en alle contacten zal verbreken. Het lijkt wel Peyton Place!!!

Anyway ... Aan alle reageerders grote dank voor jullie moeite om mijn verhaal te lezen en met goede adviezen te komen. Aan iedereen een erg goed weekend gewenst en euhhh .... Be careful out there ;)

Hju

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2013 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Hju

Hele trieste zaak eigenlijk, vooral uw mededeling in uw laatste bericht dat het contact wordt verbroken.

Helaas kunt u hiertegen niets beginnen. Net zo goed als jonge meisjes niet aanspreekbaar zijn over de fouten van hun grote "liefde", kunnen volwassen vrouwen dat zijn.

Nog even iets wat verder niet ter zake doend is. De ex van uw as stiefvader zou nu al waarschijnlijk een beroep kunnen doen op een deel van zijn oudedagspensioen. En dat verandert niet als hij gaat trouwen. Bij de meeste pensioenfondsen is het trouwens zo geregeld dat als iemand trouwt ná de pensioendatum het nabestaanden pensioen dan niet van toepassing is voor die latere weduwe. Maar zijn ex behoudt haar rechten.

Sterkte met de nare situatie.

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2013 om 23:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een treurig verhaal en zelfs erger dan ik al bedacht had (op grond van ervaringen in eigen kring). Mogelijk is de mail niet eens door moeder zelf gestuurd? Misschien is die mededeling over vrij grote som geld die vrij zou komen als "reden" wel uit de duim gezogen om het doel, huwelijk in gvg te bereiken. Als het meezit krijgt moeder misschien nog op tijd haar verstand terug en het is in ieder geval te hopen dat de a.s. stiefvader zich na het huwelijk niet als nog erger ontpopt.
Veel sterkte gewenst met alles.

ad
door adriaan89 - Oct 18, 2013 om 23:39
5 Antwoorden / 5 Vragen

Als iemand overlijdt hebben de erfgenamen 3 mogelijkheden: 1: je aanvaardt de erfenis. 2: je verwerpt de erfenis. 3: je aanvaardt de erfenis beneficiair. 3 wil zeggen, dat je de erfenis alleen aanvaardt als je er iets aan overhoudt.Eigenlijk zou iedereen dus voor 3 moeten kiezen. Vergis je niet, heel veel mensen zijn al de mist ingegaan met erfenissen aanvaarden, want je bent als erfgenaam niet op de hoogte van de vermogens positie van de erflater en er komen heel vaak ``lijken`` uit de kast (figuurlijk).Mensen die nu nog betalen aan banken, belastingdienst, etc omdat de erfenis ``negatief`` was, dwz. meer schulden dan bezittingen. Notarissen vergeten vaak om erop te wijzen dat je deze 3 mogelijkheden hebt. Bel minimaal 3 verschillende notarissen ,dat kost niet en ik weet zeker dat je daarna weet wat je kunt doen of niet, dat is het zakelijke antwoord. Mijn advies is om daarna een gesprek met je moeder aan te gaan en haar te vragen om jou-en vooral zichzelf- een lol te doen en de notaris te bellen, waarbij jij het beste ``gevoel`` had. Bottomline: Van te voren afstand doen kan niet officieel vastgelegd worden, maar zelfs als dat wel zou kunnen is het dom om te doen, want je hebt er alleen jezelf mee. En geloof me, ik ben geen notaris, maar heb alles al meegemaakt en heel veel notariskantoren van binnen gezien, als je begrijpt wat ik bedoel.

audb
door audb - Oct 19, 2013 om 11:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Lees hier maar eens wat u zou kunnen ondernemen.

Het verwerpen van een erfenis kan ook alleen na het overlijden maar als uw moeder is getrouwd dan krijgt de echtgenoot ook de schulden.
Mocht deze de erfenis echter verwerpen en u aanvaard deze wel dan kan u wel eisen dat de woning verkocht wordt of zelfs dat de nieuwe echtgenoot de woning verlaat.