boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 00:10
Geldzaken & recht

Bol.com blokkeert cadeaubonnen!!

Nooit eerder meegemaakt dat dit kon, maar het is echt zo. Bol.com kan jouw cadaubonnen blokkeren zonder vooraf enige uitleg te geven. Inmiddels weet ik waarom, maar of dit zomaar mag? Ben al lang klant van Bol.com en heb ik de loop van de jaren best wel eens een bon gekregen. Om uiteenlopende redenen. Nu zijn mijn laatste twee cadeaubonnen geblokkeerd. Na lang klagen kwamen ze met een antwoord. Ze waren geblokkeerd, omdat ik minstens 30 keer (zeggen ze) de cadeaubon niet gelijk heb verzilverd door bijvoorbeeld een prijsstijging. Dit als compensatie. Alleen heb ik ze niet altijd gelijk verzilderd, omdat er vaak een datum aan vast hangt. Dus het kan best zo zijn dat ik iets later bestel. Bol.com zegt dat dit niet mag. Dat kan redelijk klinken, maar waarom geven ze dan een bon die geldig is tot na twee jaar. En dat steekt mij. Als ik ze gelijk moet verzilveren moet je het kenbaar maken of de bon zo insluiten dat je het produkt gelijk moet kopen (tenminste als ie niet is uitverkocht) Ik vind dat Bol.com het niet kan maken een bon te geven tot twee jaar na dato en dan zeggen, je moet m gelijk verzilveren. Volgens mij mag dit niet. In ieder geval staat het niet in hun voorwaarden. Althans niet bekend bij de klant.

7654 15 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2019 om 00:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik begrijp helemaal niets van dit verhaal. Beweer je nu dat een Bol.com je dwingt om ontvangen cadeaubonnen direct te verziliveren ondanks een bepaalde geldigheidsduur. Raar en ongeloofwaardig verhaal.

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:20
77 Antwoorden / 13 Vragen

Ja daar komt het wel op neer, maar omdat ze volgens henzelf onterecht zijn uitgegeven zijn de laatste twee openstaande cadeaubonnen geblokkeerd. Dit zonder medeweten. De geldigheidsduur is twee jaar, maar dan ineens niet meer relevant.

diumenge
door diumenge Oct 19, 2019 om 14:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar waar komen die bonnen vandaan? Hoezo onterecht uitgegeven bijvoorbeeld?

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:33
77 Antwoorden / 13 Vragen

Medewerker van Bol.com geeft ze zelf uit, maar iemand anders besluit kennelijk ze later weer in te trekken.

Donuts
door Donuts - Oct 19, 2019 om 00:32
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u het over bonnen die u krijgt ter compensatie van ....?

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:27
77 Antwoorden / 13 Vragen

Comensatie voor voor wat dan ook ja.

ma
door malty - Oct 19, 2019 om 08:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp niet om welke reden u die tegoedbonnen van bol.com krijgt.
Wanneer u de bon krijgt ter compensatie van een prijsstijging en u koopt het betreffende artikel niet of niet voor die hogere prijs, ja dan kan ik me voorstellen dat bol.com de bon blokkeert.
Als het anders is, graag uitleg.

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:29
77 Antwoorden / 13 Vragen

Klinkt logisch maar waarom geef je dan een bon uit voor minimaal 2 jaar. Soms kocht ik het artikel direct soms een dag of week later. Maar het gaat mij meer op de houdbaarheidsdatum.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leg het nog maar eens een keer duidelijk uit, want hier is geen touw aan vast te knopen.

panter22
door panter22 - Oct 19, 2019 om 09:29
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een tijdje niets meer besteld heb bij Bol krijg je wel eens een kadobon. Die is maar beperkt geldig en zekere geen 2 jaar. Bedoel je dat?

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:29
77 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt ja maar die bonnen staan niet in je account en gaan vanzelf weg als de tijd is verstreken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2019 om 10:45
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn vraag: wat bedoelt u? ik kan van uw verhaal 'geen chocola maken' anders dan dat voor cadeaubonnen, echte cadeaubonnen, een waarde geldt en indien dat is aangegeven op de bon er sprake is van een vervaldatum.

Het lijkt mij dat de bonnen die u bedoelt bestemd waren voor of een bepaals iets of inderdaad dan toch met een vervaldatum al geeft u aan daarop te letten.

U zou als ik uw verhaal probeer te begrijpen u al wel tenminste 30 keer  de kans de kans heeft laten lopen om de bon(nen) te verzilveren. Merkwaardig.

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:32
77 Antwoorden / 13 Vragen

NIet laten lopen alleen soms niet direct verzilverd. Er was mij ook geen termijn gesteld, maar gewoon een bon gegeven voor 2 jaar. Ik begrijp hun princiepe wel, maar dan moet je geen bon geven voor twee jaar als ik het artikel iets later koop of duidelijk in je voorwaarden vermelden. Het blijft hoe dan ook verwarrend, omdat ze standaard kennelijk die twee jaar hanteren.

boneka
door boneka - Oct 19, 2019 om 14:26
77 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor al jullie antwoorden. Helaas zie ik dat ik klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg ben geweest in mijn uitleg. Ik doe een nieuwe poging ;)

Soms krijg je als compensatie van Bol.com een cadeaubon. Je chat met Bol.com en wanneer ze het met jouw klacht eens zijn kan je een cadeaubon krijgen. Bijvoorbeeld als de aanbieding is verlopen, maar het pakketje van Post.nl niet is aangekomen. Ook is het mij wel eens voorgekomen dat het mandje niet goed werd verwerkt en ja hoor ineens is de aanbieding omhoog gegaan. Zo zijn er tal van redenen waarom je soms wel soms niet in aanmerking komt voor een tegoedbon, cadeaubon hoe je het ook wil noemen. Als je zo'n bon krijgt is ie altijd 2 jaar geldig en staat netjes op mijn account vermeld.

Maar nu zou ik volgens Bol.com geen recht meer hebben op mijn laatste twee cadeaubonnen omdat ik ze direcht had moeten verzilveren of zo zei hij ze nooit hadden uitgekeerd mogen worden door Bol.com. Afijn geldigheidsduur ten spijt, Bol.com heeft ze gewoon geblokkeerd.

Volgens mij mag niet dit zomaar. Dan hadden ze mij bijvoorbeeld een bon moeten geven van 24 uur of zo. Maar niet op deze wijze.

boneka
door boneka - Oct 19, 2019 om 14:38
77 Antwoorden / 13 Vragen

https://www.bol.com/nl/m/kortingscodevoorwaarden/

Daar staan alle voorwaarden netjes vermeld. Die van mij past daar niet in.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 19, 2019 om 15:44
16848 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.bol.com/nl/m/kortingscodevoorwaarden/  De rechtstreekse link. U geeft echter in een andere reactie wel een termijn van twee jaren aan. Zie citaat van uw opmerking: Er was mij ook geen termijn gesteld, maar gewoon een bon gegeven voor 2 jaar. Dat is dan toch een termijn van twee jaar die is gesteld? Bovendien zie ik nu wat bij punt 3 van de voorwaarden waar u zelf naar verwijst is gesteld: 3 De aard, duur en vervaldatum van een aanbieding en overige specifieke gebruiksvoorwaarden vind je in de uiting waarin de kortingscode is opgenomen. Iedere kortingscode is gedurende een bepaalde periode geldig, na deze periode kan de kortingscode niet meer worden gebruikt.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou ik heb ook weleens zomaar een cadeaubon gehad van Bol, maar die kon ik rustig tijden later gebruiken.

Maar blijkbaar krijgt u er heel veel en vinden ze dat nu een beetje raar worden.

Hebt u al eens schrijftelijk geklaagd?

jo
door jorisw Oct 19, 2019 om 14:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om cadeaubonnen zoals je hierboven kunt lezen. Maar een soort van compensatie. De titel van het topic is misleidend.

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:54
77 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben al jaren klant dus in de loop van de jaren heb ik er wel eens wat gekregen ja. Kennelijk zagen ze een bepaald patroon. Ik ga morgen bellen met Consument en Recht.

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:55
77 Antwoorden / 13 Vragen

Maar op de bon staat toch duidelijk CADEAUBON. Heb hier ook een kopie van.

gerbera
door gerbera - Oct 19, 2019 om 14:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De aard, waarde, duur, vervaldatum en/of eventueel toepasselijke overige specifieke gebruiksvoorwaarden vind je op de Cadeaubonnen/of in de uiting (e-mail) waarin de code is opgenomen. Iedere Cadeaubon is gedurende een bepaalde periode geldig. Na de vervaldatum kan de Cadeaubon niet meer worden gebruikt.

Kan dus wel eens verschillen met de houdbaarheidsdatum

boneka
door boneka Oct 19, 2019 om 14:58
77 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt dit zinnetje heb ik ook gelezen. Maar die vind je nooit terug op de bon. Heel soms in een mail. Maar feit blijf dat de houdbaarheidsdatum 2 jaar is. Vaak heb ik het artkel overigens al binnen 2 weken besteld. De kopie van de cadeaubonnen heb ik in bezit.

brainless
door brainless - Oct 19, 2019 om 15:29
324 Antwoorden / 0 Vragen

Compensatie-tegoed (dus geen kadobon) moet u bij uw eerst volgende bestelling gebruiken.
Dit staat ook in de betreffende mail.

gerbera
door gerbera - Oct 19, 2019 om 16:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zet uw klacht op klachtenkompas, daar reageerd "Bolletje" wel.

boneka
door boneka Oct 21, 2019 om 19:04
77 Antwoorden / 13 Vragen

Ja ga ik ook doen, maar wacht eerst de jurist af. Ik word woensdag gebeld

sira
door sira - Oct 21, 2019 om 13:08
2336 Antwoorden / 24 Vragen

U haalt 2 dingen door elkaar.
Een cadeaubon is een bon die je van iemand cadeau hebt gekregen en een dergelijke bon is 2 jaar geldig.
Een kortingsbon, kortingscode of compensatiebon (hoe je het wilt noemen) is een bon die je ter compensatie van Bol hebt gekregen, omdat je een bepaald artikel had willen kopen en de bestelling om wat voor een reden niet ging zoals verwacht. Deze bonnen hebben een beperkte geldigheid en dienen z.s.m. besteed te worden.

Er zijn consumenten die heel veel klagen (soms terecht en soms onterecht) en met hun klacht hopen er een mogelijk extraatje uit te halen. Er zijn ook consumenten die heel weinig klagen en die dus die extraatjes niet hebben.
Het zou wat zijn als alle bonnen die door Bol ter compensatie worden gegeven ook 2 jaar geldig zouden zijn.

boneka
door boneka Oct 21, 2019 om 19:06
77 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt helemaal gelijk, maar Bol.com geeft geen compensatie bon van 24 uur maar een cadaubon voor tenminste 2 jaar. Als Bol.com dan anders wil doen is dat hun recht. Maar stuur me dan geen cadeaubon voor 2 jaar. Helaas kan ik hier geen kopie in stoppen.

boneka
door boneka Oct 21, 2019 om 19:08
77 Antwoorden / 13 Vragen

Woensdag belt mijn jurist en hoor ik wie er gelijk heeft. Ik blijf het een heel vreemd verhaal vinden. Cadeaubonnen versturen en dan blokkeren. Kijk als ze aanvullende voorwaarden hebben moeten ze die expliciet vermelden. Afijn ik hoor ik woensdag wel en jullie ook.

sira
door sira Oct 22, 2019 om 12:38
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Je krijgt een bon ter tegemoetkoming van Bol omdat er iets fout is gegaan.

Ik heb ook een keer een bon van Bol gehad. 's Avonds zie ik een artikel dat ik wilde bestellen, maar omdat het al laat was, dacht ik "doe het mogen wel even". De volgende morgen bleek het artikel in prijs verhoogd. Ik belde met Bol, omdat ik dacht dat ik iets verkeerds deed, maar dat was niet zo. Heb van Bol toen ook een bon gekregen en die heb ik aansluitend gebruikt door het artikel te bestellen.
Zou je het zelf niet raar vinden als je om een dergelijke reden een bon krijgt, de bon aanvaart, maar alsnog niets bestelt.

Dit is trouwens een soortgelijke discussie als de dinerbon. Iemand geeft een ander een cadeaubon en verwacht dan dat het cadeautje op korte termijn wordt gebruikt. Maar nee, men legt hem in de "kast" en dan ineens komt men er achter dat de bon verlopen is.
De vergelijking komt deels overeen, want de gift van Bol was ter compensatie van iets, zie het als een genoegdoening en daarvan vind ik dat je die als teken van waardering op korte termijn dient te gebruiken, al dan niet of het in de voorwaarden staat.

Wat was de waarde van de bon (€ 2,50 of € 5,-), omdat je zelfs een jurist om advies vraagt. Ik ben vorig jaar mijn verjaardagsbon vergeten. Jammer maar helaas.

boneka
door boneka - Oct 23, 2019 om 16:16
77 Antwoorden / 13 Vragen

Inmiddels heb ik antwoord gekregen van Consuwijzer. Alles netjes uitgelegd. Maar het is voor hen duidelijk.

Als ik een tegoedbon heb gekregen of zoals Bol.com het noemt een cadeaubon en ik heb dit aanvaard met dan geldige voorwaarden (houdbaar tot oktober 2022). Aanbod en acceptatatie dan mag Bol.com niet weken daarna terugkbrabbelen ook al zou het niet terecht zijn. In de wet heet dat Aanbod en aanvaarding = rechtsgeldige overeenkomst en daar zal bol.com zich aan moeten comformeren.

Alleen bij een duidelijke fout bijvoorbeeld houdbaar tot 2050 mag Bol.com zich hierop beroepen. Aangezien hier geen sprake van is moet Bol.com de blokkade opheffen. Nou ik ben benieuwd!

boneka
door boneka - Oct 23, 2019 om 18:44
77 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben inmiddels opgebeld door Bol.com en volledig in gelijk gesteld. Ze zij dat het zo niet had mogen gebeuren en dat er geen termijn voor vast stond. Ze zou het ook door communiceren naar haar collega's toe zo voortaan niet mee te handelen.

Laten we hopen!!!!