raapsteel
door raapsteel Feb 20, 2011 om 17:55
Geldzaken & recht

Contant betalen verdwijnt supermarkt

Ik was vandaag bij mijn sumermarkt en zag tot mijn verbazing dat je bij de helft van de kassa's nog maar met contant geld kan betalen. De cassiere zei dat het voor de veiligheid van het personeel is. Ik wist niet dat contant geld gevaarlijk was.
Zou het niet zo zijn dat de overheid het liefst al het contant geld wil laten verdwijnen om totale controle en inzicht te krijgen wat en waar mensen hun geld uitgeven?
Komt het boek van George Orwell dan toch uit ;-)

9850 60 Rapporteer

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 18:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Ik wist niet dat contant geld gevaarlijk was.........

Je leest nooit een krant of ziet nooit het nieuws?

.........Zou het niet zo zijn dat de overheid het liefst al het contant geld wil laten verdwijnen om totale controle en inzicht te krijgen wat en waar mensen hun geld uitgeven?........

Voor de paranoia onder ons zal dit zo lijken, ja.

tdehond
door tdehond - Feb 20, 2011 om 18:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ t.s.

Veel contant geld in de kassa's trekt dieven aan. Dat is gevaarlijk voor de werknemers in de supermarkten omdat dieven geweld gebruiken. Dat kan in het ergste geval het leven kosten van een werknemer.

raapsteel
door raapsteel - Feb 20, 2011 om 18:31
42 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, ik heb geen krant en de tv heeft een afstompend effect op mij.

Ik denk eerder visionair dan paranoid :-)

=birdies schreef op zondag 20 feb 2011, 18:21: ........Ik wist niet dat contant geld gevaarlijk was.........

Je leest nooit een krant of ziet nooit het nieuws?

.........Zou het niet zo zijn dat de overheid het liefst al het contant geld wil laten verdwijnen om totale controle en inzicht te krijgen wat en waar mensen hun geld uitgeven?........

Voor de paranoia onder ons zal dit zo lijken, ja.

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 18:34
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Ik denk eerder visionair dan paranoid :-)......

Wat je wilt. Zal mij persoonlijk een worst wezen dat het contante geld in supers e.d. verdwijnt. Iedereen mag van mij weten hoeveel koffie en thee ik koop, als daarmee de overvallen op winkeliers afnemen.

raapsteel
door raapsteel - Feb 20, 2011 om 18:39
42 Antwoorden / 4 Vragen

In sommige landen en bij banken hebben ze een buizensysteem of een ander systeem waarbij het grote geld verdwijnt. Er zijn legio mogelijkheden te vinden om dit probleem te verhelpen. Security aan de deur lijkt me ook verstandig!
Ik denk dat het helpt als je de strafmaat voor overvallen hoger ligt. Nu komt men er met een taakstraffie van af!

=tdehond schreef op zondag 20 feb 2011, 18:29: @ t.s.

Veel contant geld in de kassa's trekt dieven aan. Dat is gevaarlijk voor de werknemers in de supermarkten omdat dieven geweld gebruiken. Dat kan in het ergste geval het leven kosten van een werknemer.

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 18:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Trouwens: als je het nieuws een beetje had gevolgd, had je geweten dat dit oud nieuws is.

raapsteel
door raapsteel - Feb 20, 2011 om 18:49
42 Antwoorden / 4 Vragen

Wanneer mensen die uit het buitenland komen niet meer contant kunen betalen, ook omdat je hier ook al niet met een creditcard kan betalen, wat is dan de oplossing?

=birdies schreef op zondag 20 feb 2011, 18:42: Trouwens: als je het nieuws een beetje had gevolgd, had je geweten dat dit oud nieuws is.[/quote
=tdehond schreef op zondag 20 feb 2011, 18:29: @ t.s.

Veel contant geld in de kassa's trekt dieven aan. Dat is gevaarlijk voor de werknemers in de supermarkten omdat dieven geweld gebruiken. Dat kan in het ergste geval het leven kosten van een werknemer.

richard83
door richard83 - Feb 20, 2011 om 18:52
386 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 20 feb 2011, 18:42]Trouwens: als je het nieuws een beetje had gevolgd, had je geweten dat dit oud nieuws is.

Idd. Ik dag dat er al zoon vergelijkbare topic al over was?

birdies
door birdies - Feb 20, 2011 om 19:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Ik dag dat er al zoon vergelijkbare topic al over was?..........

Klopt.

raapsteel
door raapsteel - Feb 20, 2011 om 19:22
42 Antwoorden / 4 Vragen

@ Birdies

Hoe moet straks een buitenlandse toerist dan betalen hier in Nederland?

=birdies schreef op zondag 20 feb 2011, 19:03: .......Ik dag dat er al zoon vergelijkbare topic al over was?..........

Klopt.

rj
door rjw - Feb 20, 2011 om 19:40
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=raapsteel schreef op zondag 20 feb 2011, 18:39]
In sommige landen en bij banken hebben ze een buizensysteem of een ander systeem waarbij het grote geld verdwijnt. Er zijn legio mogelijkheden te vinden om dit probleem te verhelpen. Security aan de deur lijkt me ook verstandig!
Ik denk dat het helpt als je de strafmaat voor overvallen hoger ligt. Nu komt men er met een taakstraffie van af!

Dan ben je op een hele dure manier een probleem aan het oplossen dat simpel voorkomen kan worden door alleen nog maar elektronsch betalen toe te staan. Daar hoef je helemaal niets extra's voor uit te geven en het lost het probleem op.

ne
door newton - Feb 20, 2011 om 20:12
6 Antwoorden / 0 Vragen

zover ik weet kan in elke (grote) supermarkt met een creditcard betaald worden

mastag
door mastag - Feb 20, 2011 om 20:15
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Newton,
Nou in ieder geval niet bij Appie, Deka, Vomar, C1000 en Jumbo. Welke grote blijft er dan over.''
Volgens mij neemt geen enkele supermarkt in NL credit cards aan.

Matag

Lsk520
door Lsk520 - Feb 20, 2011 om 20:16
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=newton schreef op zondag 20 feb 2011, 20:12]zover ik weet kan in elke (grote) supermarkt met een creditcard betaald worden

Alleen bij Dirk, Dirkson en Bas van der Heijden.
Betalen met creditcard zorgt voor extra kosten voor de winkelier.
En aangezien elk dubbeltje al omgedraaid moet worden zie ik dit zker niet veranderen

En volgens mij worden de meeste boodschappen al via pin betaald, dus: non-issue!

raapsteel
door raapsteel - Feb 20, 2011 om 21:41
42 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt, ik woon in een redelijk grote stad maar ik nog geen een winkel gevonden hier waar je met een creditcard kan betalen. Ik denk dat je in Ansterdam nog wel met een credit card kan betalen. Enfin, wanneer het contante geld helemaal niet meer kan worden gebruikt dan hebben mensen die uit het buitenland komen een probleem.

=mastag schreef op zondag 20 feb 2011, 20:15: @Newton,
Nou in ieder geval niet bij Appie, Deka, Vomar, C1000 en Jumbo. Welke grote blijft er dan over.''
Volgens mij neemt geen enkele supermarkt in NL credit cards aan.

Matag

Lsk520
door Lsk520 - Feb 20, 2011 om 22:00
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=raapsteel schreef op zondag 20 feb 2011, 21:41] Ik denk dat je in Ansterdam nog wel met een credit card kan betalen. ]

Nee dus, ik denk dat je met een non-topic bezig bent als je lukraak opmerkingen plaatst die nergens op slaan....

marcel75
door marcel75 - Feb 21, 2011 om 09:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wel knap als je geen kranten leest, geen televisie kijkt etc. om te denken te weten dat iemand er met een taakstraf van af komt. Er zijn zelfs mensen in de Tweede Kamer (politici wil ik ze niet noemen) die menen op die manier een mening te kunnen hebben. Verdiep je eerst in de materie.

En geld gevaarlijk? Welnee, maar de mens wel. Nog nooit een overval meegemaakt blijkbaar. Je systeempje met allerlei zwaar verouderde luchtbuizen werkt ook niet tegen overvallen. Je gijzelt een personeelslid en krijgt meteen toegang. Hetzelfde geldt met beveiliging. De mogen (en kunnen vaak ook) niets. Het lijkt vaak heel wat in zo'n apepakkie en kale kop, maar inhoudelijk stelt het niets voor.

En met een pinbetaling is hooguit te achterhalen wanneer je ergens iets betaald hebt, niet wat je daar gekocht hebt. Daar zijn klantenkaarten voor.

Er zijn trouwens een aantal hele goede en makkelijke oplossingen als je al te bang bent voor Big Brother. Verbouw je eigen groente bijvoorbeeld. Hoef je al veel minder boodschappen te doen. Organiseer een boodschappenpool met buren. Hoef je zelf minder vaak boodschappen te doen en je zaait verwarring. Je haalt dan namelijk ook de boodschappen voor de buren. Of ga naar het buitenland. Het schijnt dat ze in Libië nog niet zo ver zijn.

erik008
door erik008 - Feb 21, 2011 om 09:36
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik verwacht dat het nieuwe pinnen en het betalen met een creditcard met chip langzaam op een lijn komen.
Uiteindelijk ontstaat er 1 systeem, wereldwijd.
Veilig omgaan met contant geld wordt steeds duurder, vandaar de PIN oplossing.
Ik zie nog wel gebeuren dat je een toeslag moet betalen, als je contant gaat betalen in de toekomst.

vi
door villadorina - Feb 22, 2011 om 15:48
21 Antwoorden / 15 Vragen

contant geld is inderdaad aantrekkelijk voor overvallers, om die reden wil men electronisch cq pin betalen steeds meer invoeren - het GROTE NADEEL van al die pinbetalingen: je raakt het overzicht kwijt van het budget dat je te besteden hebt- ik haal vast bedrag per week cash, zie dus bij iedere betaling wat nog in mijn portomonnaie zit, wel zo overzcihtelijk - bedragen boven de 50 euro betaal ik wel met pin, bv kledinguitgaves etc. - zo heb ik OVERZICHT in mijn geld
Er zijn steeds meer mensen met schulden, schuldhulpverlening etc.het betalen met pin -lees het overzicht kwijt raken- zou daar weleens debet aan kunnen zijn.
Verder zijn er veel mensen die met minimaal geld moeten rondkomen, voor hen is een simpele blik in de wel-niet gevulde portomonnaie een duidelijk signaal wat er besteedt kan worden.
Ik ben tegen mogelijkheid alleen per pin te kunnen betalen, al begrijp ik de veiligheid - zoals door iemand eerder opgemerkt, in buitenland, bv frankrijk, hebben ze soort "buizenpost"waar cash in verdwijnt - behoorlijk veilig dus.

jessy1
door jessy1 - Feb 22, 2011 om 16:04
7 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft dit helemaal niets met 'George Orwell' te maken.
AH is al vele jaren bezig met zijn bonuskaart en volgens mij maken zij hier geen misbruik van - ik gebruik deze ook al jaren en AH doet er wat mij betreft niets mee. Het is natuurlijk wel een klantenbinder, maar toch koop ik ook (in mijn geval bij Deen en Lidl).
Vanavond in 'Opsporing Verzocht' is een item over een overval op mijn supermarkt Deen in Weesp, kijk daar maar eens naar !
Als er geen contact geld aanwezig zou zijn, zou dit niet gebeuren !
Deze Deen supermarkt heeft overigens nu 1 kassa met alleen pinnen.

el
door elsderuiter - Feb 22, 2011 om 16:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

wat ontnemen ze bejaarden ? die zelf nog graag boodschappen doen en niet met de pas overweg kunnen ! niet meer kunnen onthouden worden die de dupe ??

mjagmarianne
door mjagmarianne - Feb 22, 2011 om 16:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker handig als er weer eens een landelijke fout in het pinpas-systeem is... :-S

marielleke
door marielleke - Feb 22, 2011 om 16:34
2 Antwoorden / 6 Vragen

Ik merk dat ik het zicht kwijt raak op mijn uitgaven als ik alleen pin. Vandaar dat ik zoveel mogelijk contant doe.
En hoe vreemd het ook voor sommigen mag klinken, er zijn nog winkeliers waar je alleen contant kunt betalen.
De vraag is ook hoe veilig het electronisch betalen (je hoort steeds meer over skimmen en dergelijke) is.
Ik verwacht dat een crimineel beter af is met het skimmen van pinpassen, dan met contant geld. Met zo'n pinpas is the sky the limit, nietwaar?
Het is toch ook niet voor niks dat het chippen in Nederland niet aan is geslagen.

jessy1
door jessy1 - Feb 22, 2011 om 16:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

Skimmen is echt niet meer nodig.
In de nieuwste betaalautomaten in de winkels, gaat het niet meer met de magnetische laag op de pinpas, maar om de chip die er in zit.!!

raapsteel
door raapsteel - Feb 22, 2011 om 16:41
42 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind het niet goed de angst te laten regeren. In feite draai je het om. Als de straffen hoger liggen en een goed geld(afvoer)systeem heeft en beveiliging dan kan het zijn dat er een hoop ellende ons wordt bespaard.
Trouwens Appie heeft wel al de gegevens van wanneer je wat en waar en hoe laat je wat koopt. Als straks in opdracht van deze staat alle data aan elkaar wordt gekoppeld dan komt de FIOD effe langs om te vragen waar je die Tournedos van heb betaald..........5 jaar terug ;-)

=jessy1 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:04: Volgens mij heeft dit helemaal niets met 'George Orwell' te maken.
AH is al vele jaren bezig met zijn bonuskaart en volgens mij maken zij hier geen misbruik van - ik gebruik deze ook al jaren en AH doet er wat mij betreft niets mee. Het is natuurlijk wel een klantenbinder, maar toch koop ik ook (in mijn geval bij Deen en Lidl).
Vanavond in 'Opsporing Verzocht' is een item over een overval op mijn supermarkt Deen in Weesp, kijk daar maar eens naar !
Als er geen contact geld aanwezig zou zijn, zou dit niet gebeuren !
Deze Deen supermarkt heeft overigens nu 1 kassa met alleen pinnen.

ca
door captious - Feb 22, 2011 om 16:45
22 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt hoog tijd dat contant geld verdwijnt, ik pin de laatste 10 jaar alleen nog maar geld voor als ik naar de markt of de kroeg wil.

Dat getreuzel bij de kassa met wisselgeld duurt ook veel te lang. Sta je weer te wachten achter iemand die op zoek is naar gepast geld of omdat een kassiere niet kan tellen.

Tegen de tijd dat je nergens meer contant kan betalen is er echt wel een ander systeem waar ook toeristen gebruik van kunnen maken.
En als de stroom uitvalt dan doet niks het meer, de kassa gaat dan ook niet meer open. Dan heb je aan geld ook niet veel.

ve
door vera60 - Feb 22, 2011 om 16:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik was het ook al tegengekomen bij ons heeft alleen de c1000 dit ingevoerd.
Vind het niet klantvriendelijk,want de klant moet niet verplicht worden,en de betaalkassaas zijn veeel minder in verhouding.
Ook is het niet zo goed aangegeven,soms sta je al een poosje in de rij,is het alleen pinnen kun je weer opnieuw aansluiten ,en oudere mensen snappen het al helemaal niet meer zo.

tucker
door tucker - Feb 22, 2011 om 16:53
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het wel degelijk een issue. Er zijn nl. mensen die maar net rond kunnen komen en die halen aan het begin van de maand precies genoeg geld van de bank om de wekelijkse boodschappen te kunnen doen. Dat kan niet anders, want doordat ze hoge vaste lasten hebben die automatisch worden afgeschreven staat er aan het eind van de maand meestal geen geld meer op hun rekening. Als deze mensen ook aan het eind van de maand willen eten dan is pinnen voor hen dus niet te doen. En een creditcard is in hun geval helemaal uit den boze, zo die al geaccepteerd zou worden in een supermarkt (wat me sterk lijkt).

=tp schreef op zondag 20 feb 2011, 20:16:
=newton schreef op zondag 20 feb 2011, 20:12: zover ik weet kan in elke (grote) supermarkt met een creditcard betaald worden

Alleen bij Dirk, Dirkson en Bas van der Heijden.
Betalen met creditcard zorgt voor extra kosten voor de winkelier.
En aangezien elk dubbeltje al omgedraaid moet worden zie ik dit zker niet veranderen

En volgens mij worden de meeste boodschappen al via pin betaald, dus: non-issue!

ae
door aerox - Feb 22, 2011 om 17:01
49 Antwoorden / 1 Vragen

Zo lang er alleen al in Amsterdam 30.000 mensen zijn die frauderen met hun uitkering en dus waarschijnlijk ook wel zwart iets doen zal de behoete naar cash altijd blijven bestaan. Het zijn vooral de banken die dit willen omdat ze aan iedere transactie verdienen.

ca
door captious - Feb 22, 2011 om 17:16
22 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aerox schreef op dinsdag 22 feb 2011, 17:01] Het zijn vooral de banken die dit willen omdat ze aan iedere transactie verdienen.

Contant geld storten bij de bank is ook niet gratis en het kopen van wisselgeld bij de bank ook niet.

[quote=aerox schreef op dinsdag 22 feb 2011, 17:01]Zo lang er alleen al in Amsterdam 30.000 mensen zijn die frauderen met hun uitkering en dus waarschijnlijk ook wel zwart iets doen zal de behoete naar cash altijd blijven bestaan. .

Er zijn wel meer mensen die frauderen hoor, niet alleen mensen met een uitkering, wat een rare stelling. Electronisch betalen is een goeie manier om het zwarte geld aan te pakken

ae
door aerox - Feb 22, 2011 om 17:21
49 Antwoorden / 1 Vragen

De hoeveelheid pintransacties ligt veel hoger dan het zo nu en dan wisselgeld halen of paar x in de week geld storten. Het is voor de bank veel aantrekkelijker om veel mensen te laten pinnen. Natuurlijk zijn er zat andere mensen die frauderen het ging mij er enkel om aan te tonen dat er heel veel mensen zijn die nog afhankelijk zijn van zwart geld en zodoende altijd cash blijven betalen.

ke
door keesmo - Feb 22, 2011 om 17:42
7 Antwoorden / 1 Vragen

Straf diegene die dit achterlijke systeem ingevoerd hebben en daaraan schuldig zijn,omdat de overheid aangaf het niet te kunnen beheersen.Dat wil zeggen net als met de drugs ellende,wij hebben niet het vermogen om het aan te pakken dus laten we het maar gedogen.Anno 2011 zitten met z'n alle in de narigheid en moeten de onkunde van anderen altijd betalen.Dat is het beleid geweest van de PvdA en het CDA en later van de andere zwakke partijen als SP,D-66 en Gr.L.Nu moeten we alles electronisch gaan doen zodat die zelfde achterban het tot op de cent kunnen volgen waar U de centen mag betalen.Het systeem is nog erger dan de stasie praktijken waar we zo ontzettend tegen waren en nu????.Één ding is dan duidelijk,NIET kopen waar men dit invoert,gewoon een stukje verder rijden en alles in één keer kopen en dan wel CONTANT.Criminaliteit moet je keihard aanpakken en als de overheid dat niet wilt of kan,ontslaan omdat het dan onkunde of werk-weigeren is.Dan doen we het gewoon zelf en kopen de wapens wel bij de buiten-landers,lekker dicht-bij.

ke
door keesmo - Feb 22, 2011 om 17:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer eens een karater tevormen en een eigen niveau met echte normen en waarden

=raapsteel schreef op zondag 20 feb 2011, 18:31: Nee, ik heb geen krant en de tv heeft een afstompend effect op mij.

Ik denk eerder visionair dan paranoid :-)
=birdies schreef op zondag 20 feb 2011, 18:21: ........Ik wist niet dat contant geld gevaarlijk was.........

Je leest nooit een krant of ziet nooit het nieuws?

.........Zou het niet zo zijn dat de overheid het liefst al het contant geld wil laten verdwijnen om totale controle en inzicht te krijgen wat en waar mensen hun geld uitgeven?........

Voor de paranoia onder ons zal dit zo lijken, ja.

ke
door keesmo - Feb 22, 2011 om 17:54
7 Antwoorden / 1 Vragen

Als de oude overheid het niet aan kan.Zorg dan winkel poorten met gezichts-herkenning voordat de volgende deur open gaat

=raapsteel schreef op zondag 20 feb 2011, 18:39:
In sommige landen en bij banken hebben ze een buizensysteem of een ander systeem waarbij het grote geld verdwijnt. Er zijn legio mogelijkheden te vinden om dit probleem te verhelpen. Security aan de deur lijkt me ook verstandig!
Ik denk dat het helpt als je de strafmaat voor overvallen hoger ligt. Nu komt men er met een taakstraffie van af!
=tdehond schreef op zondag 20 feb 2011, 18:29: @ t.s.

Veel contant geld in de kassa's trekt dieven aan. Dat is gevaarlijk voor de werknemers in de supermarkten omdat dieven geweld gebruiken. Dat kan in het ergste geval het leven kosten van een werknemer.

ca
door captious - Feb 22, 2011 om 18:04
22 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=keesmo schreef op dinsdag 22 feb 2011, 17:42]Straf diegene die dit achterlijke systeem ingevoerd hebben en daaraan schuldig zijn,omdat de overheid aangaf het niet te kunnen beheersen.Dat wil zeggen net als met de drugs ellende,wij hebben niet het vermogen om het aan te pakken dus laten we het maar gedogen.Anno 2011 zitten met z'n alle in de narigheid en moeten de onkunde van anderen altijd betalen.Dat is het beleid geweest van de PvdA en het CDA en later van de andere zwakke partijen als SP,D-66 en Gr.L.Nu moeten we alles electronisch gaan doen zodat die zelfde achterban het tot op de cent kunnen volgen waar U de centen mag betalen.Het systeem is nog erger dan de stasie praktijken waar we zo ontzettend tegen waren en nu????.Één ding is dan duidelijk,NIET kopen waar men dit invoert,gewoon een stukje verder rijden en alles in één keer kopen en dan wel CONTANT.Criminaliteit moet je keihard aanpakken en als de overheid dat niet wilt of kan,ontslaan omdat het dan onkunde of werk-weigeren is.Dan doen we het gewoon zelf en kopen de wapens wel bij de buiten-landers,lekker dicht-bij.

Kunt u in duidelijk nederlands nog een keer omschrijven wat nou uw punt is?
Er is echt geen ontkomen aan dat je straks overal electronisch moet betalen.

Gezichtsherkenning, goed idee, da's pas Big Brother....

mhofman
door mhofman - Feb 22, 2011 om 18:07
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ga met de tijd mee zou ik zeggen.Pinpas 20 jaar geleden erg wat zijn de gevolgen.Ook met intern bank.En de mobile telefoon ok er kunnen nadelen aan maar de voordelen zijn groter Pinpas wie is er niet groot mee geworden!!TOP

jscholtes
door jscholtes - Feb 22, 2011 om 19:23
777 Antwoorden / 31 Vragen

Het betalen met pinpas wordt mijns inziens gestimuleerd door de banken (waarbij de overheid inmiddels een belangrijke vinger in de pap heeft).
Net als de introductie van telebankieren is de volgende stap dat de banken ons gaan vertellen dat de kosten per pintransaktie moeten worden afgerekend. Net als afschriften, storten van geld enzovoort. We weten niet hoe we een front kunnen vormen als consumenten. Zie hier een onderwerp wat iedere zich zelf respecterende consumentenorganisatie zou kunnen opstarten!!

czar
door czar - Feb 22, 2011 om 20:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=raapsteel schreef op zondag 20 feb 2011, 17:55]
Zou het niet zo zijn dat de overheid het liefst al het contant geld wil laten verdwijnen om totale controle en inzicht te krijgen wat en waar mensen hun geld uitgeven?
Komt het boek van George Orwell dan toch uit ;-)

Ik ben het helemaal met u eens.
Voor zover ik weet is de euro op dit moment gewoon het wettige betaalmiddel, dus het is van de zotte dat euro's moeilijk(er) worden ge-accepteerd.
Overvallen kunnen best een probleem zijn, maar dan moet daar maar goed tegen opgetreden worden. Desnoods maar weer handjes gaan afhakken. Het is onbegrijpelijk dat je niet meer met het wettige betaalmiddel kunt betalen omdat mensen misdrijven plegen die kennelijk niet goed worden aangepakt.

Tevens ben ik het helemaal met u eens dat de banken en overheden steeds meer grip willen hebben op ons bestedingspatroon. Dat gaat ze gewoon niets aan. En al die mensen die beweren dat iedereen alles van ze mag weten zijn behoorlijk dom, sterker nog, die lopen vanzelf tegen de lamp en dan moet je ze eens horen.

Kortom, ik betaal altijd met geld en ik heb per direct aangegeven dat ik niet in het EPD (elektronisch patiëntendossier) wilde staan. Vrijwel alle diensten en registraties van overheden zijn zo lek als een mandje en anders laten ambtenaren nog wel notebooks, computers of geheugen-sticks slingeren met persoonlijke informatie erop.

Ik zou zeggen: dit soort winkels gewoon mijden.

marcel75
door marcel75 - Feb 22, 2011 om 20:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

czar,
Vraagje: heb je een GSM, creditcard, internetverbinding, emailadres, vaste telefoon, klantenkaarten voor kortingen of iets wat daarop lijkt?

mgvrkn
door mgvrkn - Feb 22, 2011 om 20:58
184 Antwoorden / 61 Vragen

captious schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:45]Het wordt hoog tijd dat contant geld verdwijnt, ik pin de laatste 10 jaar alleen nog maar geld voor als ik naar de markt of de kroeg wil.

Dat getreuzel bij de kassa met wisselgeld duurt ook veel te lang. Sta je weer te wachten achter iemand die op zoek is naar gepast geld of omdat een kassiere niet kan tellen.

Tegen de tijd dat je nergens meer contant kan betalen is er echt wel een ander systeem waar ook toeristen gebruik van kunnen maken.
En als de stroom uitvalt dan doet niks het meer, de kassa gaat dan ook niet meer open. Dan heb je aan geld ook niet veel.

Dan heeft u zeker nog nooit hoeven te wachten als de pinpas v/d klant voor u steeds weigert!!!!!!!!

Mo
door Moontje72 - Feb 22, 2011 om 21:00
14 Antwoorden / 3 Vragen

minima wordt aangeraden een vast bedrag te pinnen en zo niet meer uit te geven dan ze in hun portemonnee hebben. voor hen zou 't dus niet goed zijn alleen nog maar te kunnen pinnen, met pinnen raak je vaak het overzicht kwijt als je toch al moeilijk met geld om kunt gaan. ik woon in een middelgrote stad en ken zeker 2 winkels waar je met credit card kunt betalen, vooral handig voor de vele belgische klanten.

rj
door rjw - Feb 22, 2011 om 21:05
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tucker schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:53]Ik vind het wel degelijk een issue. Er zijn nl. mensen die maar net rond kunnen komen en die halen aan het begin van de maand precies genoeg geld van de bank om de wekelijkse boodschappen te kunnen doen. Dat kan niet anders, want doordat ze hoge vaste lasten hebben die automatisch worden afgeschreven staat er aan het eind van de maand meestal geen geld meer op hun rekening. Als deze mensen ook aan het eind van de maand willen eten dan is pinnen voor hen dus niet te doen. En een creditcard is in hun geval helemaal uit den boze, zo die al geaccepteerd zou worden in een supermarkt (wat me sterk lijkt).

Eigenlijk zeg je nu dus dat mensen die niet zoveel geld hebben dom zijn. Als je de bonnetjes bewaard, dan kan je toch gewoon bijhouden hoeveel geld je nog kan uitgeven? Het maakt toch niet uit of je het geld in je hand hebt of op een papiertje hebt staan hoeveel geld je nog hebt.

Alleen bij Dirk, Dirkson en Bas van der Heijden.
Betalen met creditcard zorgt voor extra kosten voor de winkelier.
En aangezien elk dubbeltje al omgedraaid moet worden zie ik dit zker niet veranderen

En volgens mij worden de meeste boodschappen al via pin betaald, dus: non-issue!

jscholtes
door jscholtes - Feb 22, 2011 om 21:20
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 22 feb 2011, 21:05]

Eigenlijk zeg je nu dus dat mensen die niet zoveel geld hebben dom zijn. Als je de bonnetjes bewaard, dan kan je toch gewoon bijhouden hoeveel geld je nog kan uitgeven? Het maakt toch niet uit of je het geld in je hand hebt of op een papiertje hebt staan hoeveel geld je nog hebt.

Alleen bij Dirk, Dirkson en Bas van der Heijden.
Betalen met creditcard zorgt voor extra kosten voor de winkelier.
En aangezien elk dubbeltje al omgedraaid moet worden zie ik dit zker niet veranderen

En volgens mij worden de meeste boodschappen al via pin betaald, dus: non-issue!

Gelukkig wordt de bon standaard niet meer gegeven.... Je hoeft er alleen nog om te vragen. Strak dien je voor de bon gewoon te betalen!??? Allemaal non-issues! We betalen nu ook voor die service. Het enige wat er gebeurd is dat ze de kosten nu gaan toerekenen en dat soort dingen boven op de prijs worden geteld.

czar
door czar - Feb 22, 2011 om 21:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 20:50]czar,
Vraagje: heb je een GSM, creditcard, internetverbinding, emailadres, vaste telefoon, klantenkaarten voor kortingen of iets wat daarop lijkt?

Marcel,

GSM Ja
creditcard niet meer
internetverbinding uiteraard
emailadres velen
vaste telefoon ja
klantenkaarten geen enkele

Ik begrijp wel dat je het in perspectief wilt zetten, en ik schrijf ook nog op dit forum (ook weer risico), maar ik betaal gewoon met geld. Ik heb al zeker 10 jaar geleden meegemaakt dat wijlen mijn vader door de bank werd gebeld met de vraag zijn belasting-formulieren bij hen in te leveren. Daarna is hij meermalen gebeld om te komen praten, want zo meldde de bank: we weten niets van u.
Houwen zo!

Ik kies graag zelf welke gegevens ik wel en welke gegevens ik niet vrij geef en aan wie. Ik ben ook helemaal niet zo consequent, want ik bestel veel online.
Maar ik bepaal het wel zelf.
En als winkels waar ik m'n dagelijkse boodschappen doe geen geld accepteren, dan ga ik wel ergens anders boodschappen doen. Ik haat klanten-kaarten, ik heb er geen. Een kaart koppelen aan alles wat gescand wordt bij de kassa, daar hou ik niet van, zeker niet tegen 2% korting. Tegen 50% korting zou ik het misschien wel doen. Zoals gezegd, ik ben niet principieel, maar ik bepaal van geval tot geval of ik het er voor over heb.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2011 om 22:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Niet meer cash betalen? Soms moet je wel. Mijn groenteboer wil geen pincode apparaat; kost hem te veel per jaar, zegt hij. Zijn buurman, de slager ligt bijna op de knieen of ik wel wil pinnen, zelfs extra geld opnemen (net als in de supermarkt!) en dat voor een kleine winkelier. Mijn glazenwasser loopt ook met een dikke tiet met cash geld op zak. Mij maakt het de reeds genoemde worst niets uit hoe te betalen maar ik moet toegeven dat pinnen gewoon gemakkelijk is zolang de elektriciteit werkt.

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2011 om 08:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Czar,
Dan weet je dus ook al lang dat via je gsm je locatie bepaald wordt, je sms berichten door de Amerikanen worden gelezen en gesprekken beluisterd. Ook je internetverkeer wordt via de VS gemonitord. Omdat je ook een creditcard hebt gehad sta je al bij de CIA in het bestand en houden ze nog steeds in de gaten.

Ook via het aantal keren dat je geld uit de muur haalt en hoeveel dat is, hebben ze een aardig beeld van je.

De gedachte dat buitenlandse mogendheden niets over je weten omdat je contant betaald is dus volledig onzinnig en zeer paranoia. Leer er mee leven dat "big brother is watching you" en ga daar bewust mee om.

ge
door gewicht - Feb 23, 2011 om 19:52
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dat winkels aparte kassa,s hebben voor pinnen en cash moeten ze zelf weten. Als je maar als klant kan kiezen; anders wordt het wanneer ze je min of meer gaan verplichten om te pinnen door de cash kassa,s te miniseren zodat je lang moet wachten bv.
Voor klanten met een kleine beurs is pinnen een ramp,het is bijna niet bij te houden zo snel als het geld van je af rolt
Wekelijks een vast bedrag opnemen voor je dagelijkse boodschappen
en deze kontant betalen zodat je steeds ziet wat je nog hebt is dan de oplossing.
In het programma "Een dubbeltje op zijn kant" zie je regelmatig dat mensen in de problemen komen omdat ze o.a. door het pinnen geen idee hebben hoeveel ze uitgeven en waaraan.
Verder nog dit, velen van ons weten nog heel goed hoe in het verleden de banken ons smeekten om vooral een giro of bank rekening te nemen en het liefst zelfs meerdere. En alles wat gratis. Je kreeg zelfs voor de kleinste saldo wijziging een afschrift.
En nu, nu wij niet meer zonder kunnen ?
Nu moet je voor alles steeds meer betalen en je krijgt minder service.
Even naar de bank lopen om iets te regelen of te vragen kan je wel vergeten.
En dat terwijl vroeger de kosten van het betalingsverkeer veel hoger lagen,nu is alles geautomatiseerd en dus sneller en goedkoper.
Maar betalen moet je want je kunt niet meer zonder.
De banken hebben miljarden verkwist en wij moeten dat betalen want we kunnen niet zonder.
Neem van mij aan dat wanneer wij straks niet meer zonder pinpas kunnen betalen wij wel de rekening krijgen voor de zgn extra kosten.
Als het aan de grootwinkelbedrijven ligt heb je straks ook geen keus meer om naar de concurrent te gaan die nog wel kontante betalingen accepteerd.
Die kopen ze gewoon op.
Betalen zal je en op de manier die zij bepalen.

czar
door czar - Feb 23, 2011 om 21:21
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Marcel, dat had ik van jou nu niet verwacht.

=marcel75 schreef op woensdag 23 feb 2011, 08:39:
Dan weet je dus ook al lang dat via je gsm je locatie bepaald wordt

Nee hoor, hooguit is de mast bekend waarop ik ben aangemeld, of beter: waarop mijn telefoon is aangemeld.
=marcel75 schreef op woensdag 23 feb 2011, 08:39:
je sms berichten door de Amerikanen worden gelezen en gesprekken beluisterd.

Als ik 3 SMS-jes per jaar stuur is het veel, wat een dom communicatiemiddel is dat zeg :-) Amerikanen vrees ik niet als het op afluisteren aankomt, dan vrees ik meer de Nederlandse regering. Er worden hier veel meer taps gezet dan waar dan ook en daar ben ik zwaar op tegen, niet omdat ik wat te verbergen heb, maar omdat het de overheid geen reet aangaat.
=marcel75 schreef op woensdag 23 feb 2011, 08:39:
Ook je internetverkeer wordt via de VS gemonitord.

De Nederlandse providers zijn verplicht alle dataverkeer te bewaren. In de VS speelt dat allemaal niet zo, het is Nederland dat hier fout zit.
Ik moet er wel aan toevoegen dat Google ook veel data verzameld.
=marcel75 schreef op woensdag 23 feb 2011, 08:39:
Ook via het aantal keren dat je geld uit de muur haalt en hoeveel dat is, hebben ze een aardig beeld van je.

Alleen maar een beeld dat ik geld uit de muur haal. Geen beeld van wat ik met dat geld doe. Of ik nu een tuinset bij de Gamma koop, of luiers bij de buurtsuper, dat weten ze dan weer niet. Ook omdat ik geen klantenkaarten heb.
Klantenkaarten (en ook airmiles) zijn dodelijk voor je privacy.
=marcel75 schreef op woensdag 23 feb 2011, 08:39:
De gedachte dat buitenlandse mogendheden niets over je weten omdat je contant betaald is dus volledig onzinnig en zeer paranoia. Leer er mee leven dat "big brother is watching you" en ga daar bewust mee om.

Van jouw standpunt zakt mijn broek af. Leer er maar mee leven?
Ik wil dat niet en we zouden het allemaal niet moeten willen. We moeten er per direct tegen ten strijde moeten treden en Nederland is wel ongeveer het stoutste jongetje van de klas.

Nou, nu allemaal even naar de website van Bits Of Freedom (hier dus) en laat je stem horen.

czar
door czar - Feb 23, 2011 om 21:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gewicht schreef op woensdag 23 feb 2011, 19:52]
Als het aan de grootwinkelbedrijven ligt heb je straks ook geen keus meer om naar de concurrent te gaan die nog wel kontante betalingen accepteerd.
Die kopen ze gewoon op.

Ja, dat wordt wel een probleem.
Concurrentie? If you can't beat them, buy them! Zeg ik al jaren.
Voorbeelden te over: eentje daarvan is Telfort wat gekocht is door KPN.

raapsteel
door raapsteel - Feb 23, 2011 om 21:34
42 Antwoorden / 4 Vragen

@czar:

Goede site Bits For freedom!

marijke77
door marijke77 - Feb 23, 2011 om 21:39
158 Antwoorden / 3 Vragen

Men kan het Kassa geld ook doorsluizen naar een andere plek in het gebouw. En daarbij, de criminelen vinden dan wel weer een andere manier om aan het geld te komen.

sh
door shera - Feb 24, 2011 om 21:57
51 Antwoorden / 7 Vragen

Ik hoop niet dat het contante betalen afgeschaft word.
Ten eerste vind ik het overzichtelijker als ik mijn geld voor boodschappen van te voren pin, zodat ik toch een beter overzicht heb over wat ik uit geef als ik naar verschillende winkels ga.
Ten tweede, toen 2 weken geleden er bij geen 1 kassa gepint kon worden omdat er storing was, kon ik heerlijk contant betalen terwijl andere mensen hun karretje lieten staan om op een later tijdstip terug te komen.
Ten derde heb gooi af en toe geld wat ik dan over hou in een potje en zo kan ik af en toe iets leuks kopen.
Dat zou dan dus ook verdwijnen als je nergens meer met contant geld kan betalen.

En ik vind het toch een raar gegeven, zonder complottheorieen, dat dan elke uitgave die ik doe navolgbaar is.
Onze regering kennende zullen ze daar in de toekomst net zoals bijv met afluisteren van telefoons echt wel gebruik van gaan maken als zij iemand onderzoeken.
En omdat het toch bewezen is dat er toch ook onschuldige mensen in de bak verdwijnen voor moord enzo, kan dat dus in principe ook ieder van ons overkomen.

Ik ben er dus voor dat iedereen betaalt op de manier die hij wil.En de overheid zich daar nu eens niet mee bemoeit.
En wat de banken willen, moet totaal geen doorslag zijn. Want die willen maar 1 ding en dat is verdienen.
Ik moet nu al alles automatisch betalen zoals bijv huur. Mijn salaris moet worden gestort op een rekening.Heb ik geen keus in.
En om bij mijn eigen geld te kunnen komen moet ik per kwartaal geld betalen voor pinnen enz !!!!!!
En door ,door te voeren dat je overal alleen nog maar kan pinnen, geef je de banken nog meer macht over jou geld.

En ik heb trouwens ook wel eens een kwartier achter mensen gestaan waar de pin het maar niet van deed. Uiteindelijk bleek op de enige kaart die het wel deed ,niet genoeg geld te staan waardoor ze alles weer in konden pakken .....
Dus niet alleen mensen die contant betalen zorgen voor wachtrijen.

rj
door rjw - Feb 24, 2011 om 22:19
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marijke77 schreef op woensdag 23 feb 2011, 21:39]Men kan het Kassa geld ook doorsluizen naar een andere plek in het gebouw. En daarbij, de criminelen vinden dan wel weer een andere manier om aan het geld te komen.

Een beetje dure oplossing voor die paar mensen dIe nog met contant geld betalen....

toolboy
door toolboy - Feb 24, 2011 om 23:03
965 Antwoorden / 40 Vragen

Consumenten aan de bovenkant betalen veelal graag met pas.
Deze zijn echter alleen bezig met IKKE en de rest ??

nb
door nbw - Feb 25, 2011 om 02:21
521 Antwoorden / 24 Vragen

Ah 1984.Ja die George was zijn tijd ver voor. Natuurlijk verdwijnt contant geld op den duur maar niet omdat het de veiligheid dient. Dat is een drogreden. De reden is geld en gedrag. Woon in een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ik moet de 1e overval op supermarkt nog meemaken die tijdens openingstijden brutaal wordt overvallen voor contant geld.Begrijp de angst wel maar dat is dus niet de echte reden. Contant geld kost gewoon heel veel geld. Het moet altijd beveiligd gemaakt worden.Moet altijd veilig getransporteerd worden. Moet heel veilig uitgeleverd worden en bij het uitgeven zo veilig mogelijk verwerkt worden waarbij de levensloop eindigt bij de uitgever verantwoordelijk voor veilige vernietiging van gevallen exemplaren.

Daar is een hele economie met tal van mensen en machines dagelijks mee bezig.Enkel met contant geld en de verplichte veiligheid.Kosten die we uiteindelijk als bevolking zelf dragen.

Daarom begrijp ik wel dat contant geld eigenlijk weg moet. Maar net als raapsteel vraag ik me af het alternatief n.l. alles overlaten aan goedkoop computergestuurde systemen niet veel gevaarlijker en veel moeilijker te beveiligen is. OV -chip ,wikileaks,internetfraude voorbeelden ten over.

Tot slot betaal je via een computer worden al je aankopen in een mum van tijd meegestuurd . En nee het mag niet dat deze gegevens gebruikt worden. Waar kan ik dat controleren? Ook aan de top zijn er boeven.

Bedenk maar eens voor je zelf wat een week geen internet in Nederland betekent .

marcel75
door marcel75 - Feb 25, 2011 om 08:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Czar,
Je zit al tijden niet meer op 1 zender met je telefoon. Hoe zouden anders de telefoons met routenavigatie kunnen werken? Ik zal het je verklappen: zoals dat vroeger in het leger ook al ging met draadloze verbindingen. Met een driehoekspeiling. Iedere GSM is behoorlijk eenvoudig te lokaliseren.

Het geld dat je pint geeft inderdaad een beeld hoeveel geld je pint. Maar het is lang bekend wat het gemiddelde bestedingspatroon van de mens is. Als je dan ineens meer en/of vaker gaat pinnen is vrij eenvoudig te bedenken dat je bestedingspatroon verandert is. Daarnaast is papiergeld eenvoudig bij te houden. Muntgeld weliswaar lastiger, maar er zijn maar weinig pinautomaten waar je nog muntgeld uitkrijgt.

Ook vind ik je heerlijk naief om te denken dat de Amerikanen niet meelezen en luisteren op ons datanetwerk. Stuur jij maar eens een paar e-mails aan jezelf met enkele sleutelwoorden of plaats die op een forum. Dan stijg je ineens op een lijst zonder dat je het door hebt. Of gebruik die woorden in een gesprek via je GSM. En dat heeft niets met die Nederlandse taps te maken. Die zoeken alleen maar pseudo-criminelen. De VS zoekt gewoon iedereen.

sh
door shera - Feb 25, 2011 om 10:54
51 Antwoorden / 7 Vragen

We worden langzamerhand een geautomatiseerde maatschappij zonder gevoel en dat is dankzij alles wat ons overneemt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik over 100 jaar niet meer leef. Want dan zullen mensen helemaal geleefd worden.
En dan lijkt dit maar een klein voorbeeld, maar in het groter geheel gezien is het weer een stapje dichterbij overname van je leven.

Kinderen kunnen dan niet meer boodschappen doen. Of je moet je kind met je pinpas de winkel in sturen. Wat voor het kind alles behalve veilig is. Nu al pakken steeds meer overvallers ouderen in hun huis.
Dus een kind een pinpas afhandig maken is zo simpel als wat.De meeste kinderen ( en trouwens ook ouderen) zeggen maar wat graag hun pincode om hun leven te redden.

Maar ook volwassenen op straat zijn dan meer slachtoffer.
Want het vervelende met overvallers is nu eenmaal dat ze hoe dan ook willen overvallen. Kan het niet in winkels dan maar op straat, want dan zal 99% van de mensen dus altijd met een pinpas rond lopen.En daar hebben overvallers superhandige apperaatjes voor. Of 1 blijft bij het slachtoffer en nummer 2 gaat met de gegeven pincode pinnen. Dat is ook al veel voorgekomen.
Dus de criminaliteit verschuift.
Dus voor de veiligheid......amehoela.
Laat winkels zich dan maar beter beveiligen.Maar ja, dat kost hun geld.

Collectanten ,daklozen of gewoon iemand die het moeilijk heeft kun je niets meer geven.

Noem me maar een ouderwetse trut, maar ik zie er niet echt naar uit om in zo'n overgenome maatschappij te leven. We zijn door de jaren heen al veel vrijheden kwijt geraakt. Zo langzaam en zo bijna onzichtbaar dat we het niet eens gemerkt hebben.
Denk bijv maar aan de gezondheidszorg, eerder mocht je als je bijv kanker had nog zelf kiezen wat jij voor behandeling wilde. Nu trekt een arts totaal de handen van je af als jij het op jou manier wil doen, naast de reguliere manier.
Maar ja, dat is een totaal ander onderwerp. Maar het benadrukt wat ik bedoel. Dat we steeds minder te zeggen krijgen over ons eigen geld, onze eigen leven.
En dat is een slechte zaak.

ge
door gewicht - Feb 25, 2011 om 19:24
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan het aardig met shera eens zijn .
Maar ik wil toch nog opmerken dat een belangrijke reden voor de winkelbedrijven ook is dat de consument die veel met de pin betaald gewoon "makkelijker" koopt en inpulsiever.
Dat geeft meer omzet en dus winst en alleen daar gaat het om.
In het winkelbedrijf is bijna geen personeel meer te vinden en de kassa staat vaak zo dicht mogelijk bij de uitgang. Dus het verhaal van "het is voor de veiligheid" wil er bij mij niet in.
Waarom vind je dan geen bewakers meer in de winkel ?
Omdat de veiligheid niets mag kosten !!
Winkelbedrijven zoals V & D hadden vroeger zelfs een eigen bedrijfsrecherche. Na die tijd kwamen de bewakingsbedrijven, ook die zie je niet meer. Alleen stadswachten, maar hun taak is een geheel andere.
Het gaat de grootwinkelbedrijven alleen maar om een zo groot mogelijke omzet en winst.

Het gaat alleen om kostenbesparing en meer omzet. Dat laatste bereiken ze o.a. door zo veel mogelijk te laten pinnen.
De consument voelt het op dat moment minder in de beurs.
De "afrekening "komt pas later.

czar
door czar - Feb 26, 2011 om 19:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=shera schreef op donderdag 24 feb 2011, 21:57]Ik hoop niet dat het contante betalen afgeschaft word.

Dat hoop ik zeker ook niet.
Je zult wel zien dat betalen met contant geld steeds duurder zal worden en daar verzet ik me tegen.

[quote=shera schreef op donderdag 24 feb 2011, 21:57]Ten tweede, toen 2 weken geleden er bij geen 1 kassa gepint kon worden omdat er storing was, kon ik heerlijk contant betalen terwijl andere mensen hun karretje lieten staan om op een later tijdstip terug te komen.

Vooral bij het tanken heb ik al een paar keer storingen meegemaakt. Dan is contant geld opeens wel erg welkom :-)

[quote=shera schreef op donderdag 24 feb 2011, 21:57]
Ten derde heb gooi af en toe geld wat ik dan over hou in een potje en zo kan ik af en toe iets leuks kopen.

He, dat doe ik ook en ik heb inmiddels wel flink wat potten staan, want sinds de invoering van de euro heb ik ze niet meer ingeleverd. Flinke pot dus voor de slechte tijden...

[quote=shera schreef op donderdag 24 feb 2011, 21:57]En ik vind het toch een raar gegeven, zonder complottheorieen, dat dan elke uitgave die ik doe navolgbaar is. Onze regering kennende zullen ze daar in de toekomst net zoals bijv met afluisteren van telefoons

Ik maak me meer zorgen om wat banken van m'n uitgaven weten en wat ze met die gegevens doen. Veel banken zijn immers tevens verzekeraar. Als banken dan zien waar ik veel geld aan uit geef, is dat dan geen interessante informatie voor de verzekeringstak van diezelfde bank?

[quote=shera schreef op donderdag 24 feb 2011, 21:57]Ik ben er dus voor dat iedereen betaalt op de manier die hij wil.En de overheid zich daar nu eens niet mee bemoeit.

Ik hoop juist dat de overheden zich er wel mee bemoeien en wel dat zij veilig stellen dat je altijd met contant geld moet kunnen betalen. Dat is immers het wettige betaalmiddel.

czar
door czar - Feb 26, 2011 om 20:09
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 25 feb 2011, 08:51]
Je zit al tijden niet meer op 1 zender met je telefoon. Hoe zouden anders de telefoons met routenavigatie kunnen werken?

Via GPS Marcel75.
En bij GPS ontvangt je telefoon tijdsgebonden gegevens van verschillende satellieten waaruit je GSM zelf z'n plaatsbepaling kan doen. Er gaat dus geen signaal terug naar een satelliet (of wat dan ook) die jouw positie doorgeeft (of beter: de positie van je telefoon).

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 25 feb 2011, 08:51]
Ik zal het je verklappen: zoals dat vroeger in het leger ook al ging met draadloze verbindingen. Met een driehoekspeiling. Iedere GSM is behoorlijk eenvoudig te lokaliseren.

Plaatsbepaling via GSM-masten is ook mogelijk, maar wordt bij navigatie niet gebruikt. Je hoeft bij navigatie ook helemaal niet aangemeld te zijn bij het GSM-netwerk. Daarbij is navigatie via GSM veel minder exact omdat er geen tijds-eenheden worden verstuurd, ze kunnen ongeveer het gebied bepalen waar je telefoon zich bevindt, maar zeker niet op de 5 meter nauwkeurig.

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 25 feb 2011, 08:51]
Het geld dat je pint geeft inderdaad een beeld hoeveel geld je pint. Maar het is lang bekend wat het gemiddelde bestedingspatroon van de mens is.

Het gemiddelde is ook helemaal geen gevaar v.w.b. privacy.
We weten ook het gemiddelde stemgedrag en zelfs de uitkomst van de stemming. Het gaat er juist om dat mijn specifieke stemgedrag/bestedingsgedrag niet bekend wordt. En dat is nu juist wel het geval bij digitale betalingen. Jij wilt toch ook anoniem kunnen stemmen? Waarom wil je dan anoniem betalen afschaffen?
Of wil je straks bij je ziektekostenverzekering of bij je sollicitatiegesprek vragen moeten be-antwoorden als: waarom koopt u voor 150 euro per maand bij Jamin? Rookt u? Want ik zie dat u bij de sigarenboer 100 euro uitgeeft. En is 175 euro bij drankhandel Jan de Drankenboer niet wat veel per maand? Nou, nee, dat vertrouwen wij toch niet hoor ....

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 25 feb 2011, 08:51]
Als je dan ineens meer en/of vaker gaat pinnen is vrij eenvoudig te bedenken dat je bestedingspatroon verandert is.

Ja en wat wil je daar dan uit afleiden?
Dat ik meer uitgeef? Dat klopt! Maar waaraan blijft dan een compleet raadsel.

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 25 feb 2011, 08:51]Ook vind ik je heerlijk naief om te denken dat de Amerikanen niet meelezen en luisteren op ons datanetwerk.

Ik heb niet beweerd dat de Amerikanen niet meelezen, ik heb beweerd dat Nederland ongeveer wereldkampioen afluisteren is. En onze fijne politie doet dat vaak ook nog illegaal, want zonder de juiste procedures te hebben gevolgd.
Ik maak me dus meer zorgen om wat de Nederlandse politie/overheid doet dan wat de amerikanen doen.